abonnement Unibet Coolblue
pi_169136578
Naar aanleiding van dit topic: WGR / Buren ervaren geluidsoverlast - wat is redelijk?

In dat topic werd het advies gegeven om de geluidsisolatie te verbeteren. Ik heb zelf niet echt een idee hoe dat zou moeten, anders dan een box-in-box constructie gaan maken en de binnenste doos volledig ontkoppelt houden van de rest. Dit vind ik echter vrij ver gaan voor 3x45min gitaarspelen per week. Daarnaast gebruik ik de ruimte met name als werkplek, dus bij voorkeur wil ik het wel een beetje netjes eruit laten zien. Alle wanden en het plafond met noppenschuim bedekken doe ik dus liever niet.

Het gaat om een nieuwbouwwoning uit 2015. De geluidsisolatie is ronduit slecht. Het huis van m'n ouders uit 1987 is veel beter geīsoleerd. Huilen van baby's, dollen met de kinderen is goed hoorbaar, daarnaast is er erg veel contactgeluid. De buren kunnen mij overduidelijk horen als ik akoestische gitaar speel en ik kan zelf de trompet van 5 huizen verderop binnen heel erg goed horen.

De manier van bouwen is erg goedkoop. Bij de aankoop had ik al vragen gesteld, maar het voornaamste antwoord is dat het aan de normen voldoet. De tussenmuren zijn van 250mm dik beton, dus geen spouw. In de voor en achtergevel zijn houtskeletbouw frames gezet. Voor elke verdieping een los frame. De binnenkant gips, dan een vrij dikke laag isolatie materiaal. De houtskeletframes zitten in het beton geschroefd en er is veel purschuim gebruikt. Op de betonnen stukken waar geen frames zitten, is los isolatiemateriaal bevestigd. De buitenmuur is een gemetselde bakstenenmuur. Deze loopt volledig door naar de buren, dus zonder rubberenstrip. In de doorsnede ziet het er zo uit:



De vloeren zijn in het werk gestort en zitten dus star verbonden aan de muren. Tussen de dekvloer en de gewone vloer ligt wel een blauwe schuimlaag.



In de spoiler nog wat foto's van tijdens de bouw:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe zou ik de geluidsisolatie tussen mij en de buren kunnen verbeteren?
pi_169136660
Als je het goed wil doen zoiets kopen;





http://www.akoestiekwinke(...)erford-geluidsstudio

Kost wel serieus knaken ...
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  zaterdag 25 februari 2017 @ 16:00:10 #3
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_169136770
ik dacht dat hoe nieuwer de woning, hoe beter de isolatie normen/eisen.... :{
pi_169136791
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 15:52 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Als je het goed wil doen zoiets kopen;

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

http://www.akoestiekwinke(...)erford-geluidsstudio

Kost wel serieus knaken ...
Zoiets heb ik over gedacht, maar gezien een hokje van 1.38x1.08m al meer dan ¤5000 kost en het simpelweg spuuglelijk is, vind ik dat niet echt een optie. Om iets van vrijheid over te houden, moet ik minimaal 2x3m hebben en dat zal wel onbetaalbaar worden. Daarnaast is het ook wel handig als de locatie van de ramen en deuren en beetje overeenkomen met die van m'n kamer, anders wordt het wel heel onhandig.
pi_169136950
Tunnelbouw is voor de geluidsisolatie inderdaad niet heel erg bevorderlijk (verre van zelfs). Het is wel beter voor de energie rekening doordat je geen energie verliest in een spouw naar de buren.

Ik dacht eigenlijk dat men tegenwoordig alleen nog maar met kalkzandsteen bouwde met eigen fundering en muren waarbij rijwoning dus alleen een verbinding hebben met de buitenmuur.
  Moderator zaterdag 25 februari 2017 @ 18:16:44 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_169138894
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 16:11 schreef Revolution-NL het volgende:
Tunnelbouw is voor de geluidsisolatie inderdaad niet heel erg bevorderlijk (verre van zelfs). Het is wel beter voor de energie rekening doordat je geen energie verliest in een spouw naar de buren.

Ik dacht eigenlijk dat men tegenwoordig alleen nog maar met kalkzandsteen bouwde met eigen fundering en muren waarbij rijwoning dus alleen een verbinding hebben met de buitenmuur.
Prijstechnisch zal het voor de portemonnee van deze aannemer zoals het nu gebouwd is het beste zijn geweest vrees ik :{
pi_169138990
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 16:00 schreef RedFever007 het volgende:
ik dacht dat hoe nieuwer de woning, hoe beter de isolatie normen/eisen.... :{
In mijn jaren 60 woning hoor je nagenoeg niets van de buren.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_169139756
Mijn nieuwbouw woning 2 maanden geleden opgeleverd heeft een ankerloze spouw. Wij horen helemaal niets van de buren.

Overigens is mijn huis beton casco. Het huis is van beton prefab elementen opgebouwd.
pi_169164620
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 16:11 schreef Revolution-NL het volgende:
Tunnelbouw is voor de geluidsisolatie inderdaad niet heel erg bevorderlijk (verre van zelfs). Het is wel beter voor de energie rekening doordat je geen energie verliest in een spouw naar de buren.

Ik dacht eigenlijk dat men tegenwoordig alleen nog maar met kalkzandsteen bouwde met eigen fundering en muren waarbij rijwoning dus alleen een verbinding hebben met de buitenmuur.
Hier in de buurt is veel nieuwbouw. De manier van bouwen is heel erg verschillend, de ene keer kalkzandsteen, de andere keer in het werk gestort beton, dan weer prefeb betonnen panelen, soms met soms zonder spouw.

M'n huis is heel energie efficient, vorig jaar maar 400m3 gas voor 120m2 woonoppervlak. M'n vorige huis deed met dezelfde leefstijl 650m3 gas op 39m2 woonoppervlak.

Helaas is geluidsisolatie dus wel een probleem. Volgens de aannemer volgens de normen, maar in de praktijk niet al te best.
pi_169164710
Wat zou een oplossing kunnen zijn? Gaat een voorzetwand tegen de tussenmuur significant schelen? Of zou dat weinig uitmaken door de gevel en de vloer? Ik wil best een voorzetmuur gaan bouwen, maar als het uiteindelijk nauwelijks merkbaar is, dan vind ik het zonde van het geld en de ruimte.
pi_169172575
Ik ben geen expert op het gebied van geluidsisolatie, maar vind je vraag / probleem wel interessant (ook de discussie waar je naar linkte).

In dit geval zou ik zeggen: meten is weten. Probeer eerst eens na te gaan waar het geluid precies langs lekt voordat je alles dicht gaat lopen bouwen. Ik vond bijvoorbeeld al deze link, google heeft vast meer suggesties.

Wellicht heeft een dB meter (voor mijn part een app op je telefoon), ook nog zin.

Waar ik overigens ook wel benieuwd naar ben; heb dat draadje eens door zitten lezen, maar nergens kunnen ontdekken of je nou al eens opnieuw in gesprek bent geweest met je buren? Uiteindelijk zul je toch samen op zoek moeten naar een oplossing en volgens mij hebben jullie nog wel aardig contact met elkaar.
pi_169174856
Ik denk dat je het zeker kunt beperken met een voorzetwand, het contact geluid wordt dan aanzienlijk beperkt omdat de geluidslast dan alleen nog maar indirect via plafond, vloer en binnenwanden verloop die aangesloten zijn op de woningscheidende wand.

De vraag is of dat genoeg is, daarvoor weet ik er te weinig vanaf om dat te kunnen behoordelen. Het helpt dat de dekvloer 'los' lijkt te liggen.

Bij mijn eigen woning (appartement) is er een aantal jaren terug grondig gerenoveerd waarbij er voorzetwanden zijn geplaatst tegen de woningscheidende wanden en 5 cm verlaagde plafonds onder de betonnen vloeren. Ik hoor erg weinig van mijn buren.

De isolatie in de spouw voorkomt volgens mij veel geluidsoverdracht via de spouw. Zitten er daar nog wel ramen dicht bij elkaar tussen jou en de buren?
pi_169315093
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 09:16 schreef ciewy het volgende:
Ik ben geen expert op het gebied van geluidsisolatie, maar vind je vraag / probleem wel interessant (ook de discussie waar je naar linkte).

In dit geval zou ik zeggen: meten is weten. Probeer eerst eens na te gaan waar het geluid precies langs lekt voordat je alles dicht gaat lopen bouwen. Ik vond bijvoorbeeld al deze link, google heeft vast meer suggesties.

Wellicht heeft een dB meter (voor mijn part een app op je telefoon), ook nog zin.

Waar ik overigens ook wel benieuwd naar ben; heb dat draadje eens door zitten lezen, maar nergens kunnen ontdekken of je nou al eens opnieuw in gesprek bent geweest met je buren? Uiteindelijk zul je toch samen op zoek moeten naar een oplossing en volgens mij hebben jullie nog wel aardig contact met elkaar.
Ik zal eens gaan meten. In die link staan inderdaad wel nuttige suggesties. Ik moet dan wel aan de buren vragen of ze muziek met een gelijk volume aanzetten en zelf iets aanzetten en daar gaan meten.

Dat topic is vol, daarom heb ik niet meer gereageerd. Ik heb de buren gesproken; ze vinden het zelf niet echt een probleem en hadden nog niet eerder naast iemand gewoond waar ze zo weinig van hoorden. Tijden afspreken is lastig door hun wisselende rooster, dus dat is niet heel handig. Ondanks dat vind ik het zelf nog steeds vervelend dat het op matig volume zo goed te horen is. Ik vind het fijn om een beetje vrij te kunnen oefenen.
pi_169315226
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 12:01 schreef archito het volgende:
Ik denk dat je het zeker kunt beperken met een voorzetwand, het contact geluid wordt dan aanzienlijk beperkt omdat de geluidslast dan alleen nog maar indirect via plafond, vloer en binnenwanden verloop die aangesloten zijn op de woningscheidende wand.

De vraag is of dat genoeg is, daarvoor weet ik er te weinig vanaf om dat te kunnen behoordelen. Het helpt dat de dekvloer 'los' lijkt te liggen.

Bij mijn eigen woning (appartement) is er een aantal jaren terug grondig gerenoveerd waarbij er voorzetwanden zijn geplaatst tegen de woningscheidende wanden en 5 cm verlaagde plafonds onder de betonnen vloeren. Ik hoor erg weinig van mijn buren.

De isolatie in de spouw voorkomt volgens mij veel geluidsoverdracht via de spouw. Zitten er daar nog wel ramen dicht bij elkaar tussen jou en de buren?
Ik had juist het idee dat er veel luchtgeluid via de spouw gaat, omdat daar weinig massa zit. Vandaar ook de schetsen in de OP. De betonnen constructie zal voornamelijk veel contactgeluid geven, maar bij muziek zal de overdracht vooral via de lucht gaan lijkt me. Heeft iemand een goede kijk hierop?

De binnenwanden zijn overigens ook met een schuimlaag ontkoppelt van de woning scheidende muren. Hoe goed dat en de zwevende dekvloer in de praktijk werkt vraag ik me af gezien de geluiden die te horen zijn
pi_176961709
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 16:11 schreef Revolution-NL het volgende:
Tunnelbouw is voor de geluidsisolatie inderdaad niet heel erg bevorderlijk (verre van zelfs). Het is wel beter voor de energie rekening doordat je geen energie verliest in een spouw naar de buren.

Weet je waar dat op gebaseerd is, dat tunnelen zo gehorig is? Ik kan er verder nl weinig over terugvinden.
pi_177062166
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 19:06 schreef Dr88 het volgende:
Mijn nieuwbouw woning 2 maanden geleden opgeleverd heeft een ankerloze spouw. Wij horen helemaal niets van de buren.

Overigens is mijn huis beton casco. Het huis is van beton prefab elementen opgebouwd.
Hoe kom je erachter wat voor muren je hebt en of ze verankerd zijn of niet. Mijn woning komt uit 2012.
pi_177062673
Ik denk dat je het zo moet bekijken: De gipswand zal trillen door de geluiden die je maakt. Die veroorzaakt drukverschillen in de spouw, deze drukverschillen zullen de andere gipswanden laten trillen en zo het geluid doorgeven aan de andere woningen.

Lijkt op mijn ouderlijk huis, daar liep de spouw tussen de woningen ook door. Alles wat rond die gevel gebeurde werd doorgegeven 3-4 woningen verder. ( Ik had boxen aan het plafond, 30cm van die gevel af.

Het verzwaren, verstevigen van die gipswand zal wel veel schelen. Misschien bitumen erop plakken, hout ertegen en dan weer mooi afwerken? Geen ervaring, gewoon een idee.

Zet eens een glas tegen de muur met de open kant en luister eens wat je hoort!
.
pi_177064297
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 19:01 schreef Fer het volgende:
Ik denk dat je het zo moet bekijken: De gipswand zal trillen door de geluiden die je maakt. Die veroorzaakt drukverschillen in de spouw, deze drukverschillen zullen de andere gipswanden laten trillen en zo het geluid doorgeven aan de andere woningen.

Lijkt op mijn ouderlijk huis, daar liep de spouw tussen de woningen ook door. Alles wat rond die gevel gebeurde werd doorgegeven 3-4 woningen verder. ( Ik had boxen aan het plafond, 30cm van die gevel af.

Het verzwaren, verstevigen van die gipswand zal wel veel schelen. Misschien bitumen erop plakken, hout ertegen en dan weer mooi afwerken? Geen ervaring, gewoon een idee.

Zet eens een glas tegen de muur met de open kant en luister eens wat je hoort!
Het is hier ook zo dat er iemand 4 of 5 huizen verderop trompet speelt. Dat kan de hele rij horen en het klinkt ook nog eens alsof het een kamer naast je is. Alleen de voor en achtergevel verzwaren is op zich relatief goed te doen. Makkelijker dan een voorzetwand over de hele woningscheidende wanden. Ik zou alleen graag meer zekerheid hebben over de bron voordat ik honderden of duizenden euros investeer en de hele boel overhoop haal. ;(

Ik zal vanavond eens luisteren met een glas om te kijken of het daar vandaan komt. De laatste tijd lijkt het steeds gehoriger te worden. Eerst hoorde ik m'n buren zelden, maar tegenwoordig continu. Wellicht komt het alleen maar doordat de kinderen ouder worden..
pi_177064507
Zekerheid kan ik je niet geven, slechts een vermoeden wat er gaande is. Bij mijn huis zijn die buitengevels binnenzijde van een soort stevig hardboard of hout. Ik kan er zonder pluggen flinke zaken in vastschroeven. Geluidsoverlast valt mee, hooguit van de directe buren en dan vooral als er hard geroepen wordt een deur heel erg piept/kreunt of er een blender of espressomachine aan gaat.
.
pi_177065113
Ik denk dat je beter kunt verhuizen. In de huidige markt heb je je woning rap verkocht en er zijn genoeg wat oudere woningen, die wat degelijker zijn dan dat karton van tegenwoordig!
  zondag 11 februari 2018 @ 09:25:36 #21
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_177100723
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 00:24 schreef Tunneltje het volgende:

[..]

Weet je waar dat op gebaseerd is, dat tunnelen zo gehorig is? Ik kan er verder nl weinig over terugvinden.
Wij hebben ook een huis gebouwd met tunnelbouw uit 2015 en ervaren helemaal geen geluidsoverlast.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_178588924
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 19:01 schreef Fer het volgende:
Ik denk dat je het zo moet bekijken: De gipswand zal trillen door de geluiden die je maakt. Die veroorzaakt drukverschillen in de spouw, deze drukverschillen zullen de andere gipswanden laten trillen en zo het geluid doorgeven aan de andere woningen.

Lijkt op mijn ouderlijk huis, daar liep de spouw tussen de woningen ook door. Alles wat rond die gevel gebeurde werd doorgegeven 3-4 woningen verder. ( Ik had boxen aan het plafond, 30cm van die gevel af.

Het verzwaren, verstevigen van die gipswand zal wel veel schelen. Misschien bitumen erop plakken, hout ertegen en dan weer mooi afwerken? Geen ervaring, gewoon een idee.

Zet eens een glas tegen de muur met de open kant en luister eens wat je hoort!
Ik heb dit nog eens gecheckt en het lijkt inderdaad vooral door de gipswand van de voor- en achtergevel te komen. Op zich niet het moeilijkste om te verbeteren denk ik. Het grootste probleem zal de radiatoren, met buizen uit de vloer, zijn.

Hoe zou je dit het beste kunnen verbeteren? Hoe dik moet de laag zijn die er tegen aan gaat? Ik neem aan dat het vooral massa moet zijn. Zou het erg zijn dat het rondom de kozijnen niet te verdikken is?

Het zou bij mij gaan om twee slaapkamers. Nog geen idee of ik dit direct uitvoer, of over enkele jaren tegelijk met opnieuw stuccen en andere vloerbedekking of zo.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')