abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 25 februari 2017 @ 10:07:58 #1
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_169131440
Migraine topic reeks:

1.
LIF / Migraine
2.
LIF / Migraine deel II
3.
LIF / Migraine deeltje 3
4.
LIF / Migraine deeltje 4
5.
LIF / Migraine deeltje 5



quote:
OVER MIGRAINE
Migraine is een hersenaandoening waarbij hoofdpijnaanvallen gepaard kunnen gaan met misselijkheid, overgevoeligheid voor licht of geluid, of uitvalsverschijnselen (een zogenoemde ‘aura').

VORMEN
Er zijn verschillende vormen van migraine bekend. Een ‘gewone' vorm van migraine bestaat uit aanvallen van zware hoofdpijn en wordt (bij sommige mensen) vooraf gegaan door een aura. Veel vrouwelijke patiënten met migraine hebben rondom de menstruatie een aanval; als de aanval uitsluitend met de menstruatiecyclus samenvalt, wordt dit ook wel menstruele (hormonale) migraine genoemd.
De ernst, duur en frequentie van migraineaanvallen verschilt sterk per patiënt.

SYMPTOMEN
Het belangrijkste kenmerk van migraine is dat het in aanvallen voorkomt, die (onbehandeld) enkele dagen kunnen duren. De kenmerken van een aanval zijn in vier fasen te verdelen:

1. Waarschuwingsfase
Sommige migrainepatiënten worden kort tevoren gewaarschuwd voor een migraineaanval. Waarschuwingstekenen kunnen zijn:

- Stemmingsveranderingen
- Overgevoeligheid voor prikkels (lawaai, licht, geuren)
- Verstoorde slaap of geeuwen
- (Vals) hongergevoel/trek in bepaalde voedingsmiddelen

2. Aurafase
Deze fase, die 5 tot 60 min duurt, komt niet bij iedereen met migraine voor. Auraverschijnselen komen meestal langzaam op gang en gaan altijd volledig over. Kenmerken van de aurafase zijn:
- Zien van lichtflitsen, vlekken of sterretjes
- Gezichtsvelduitval
- Tintelingen of doof gevoel van een arm/been/gezicht

3. Hoofdpijnfase
Deze fase kenmerkt zich door heftige, meestal kloppende, hoofdpijn, die veel patiënten aan hun bed kluistert. Bijverschijnselen van de hoofdpijn zijn (ernstige) misselijkheid en/of braken en/of overgevoeligheid voor licht en geluid. De hoofdpijnfase duurt (onbehandeld) ongeveer 4 tot 72 uur.

4. Herstelfase
Na een onbehandelde migraineaanval kan een patiënt zich nog enige dagen vermoeid, licht geprikkeld, ‘leeg', en minder geconcentreerd voelen.

OORZAAK
Migrainepatiënten hebben een verhoogde gevoeligheid voor prikkels die een aanval van migraine kunnen uitlokken. Deze ‘prikkeldrempel' is deels erfelijk bepaald; in sommige families komt migraine meer voor dan in andere. De auraverschijnselen ontstaan door een golf van verhoogde hersenactiviteit. Vervolgens dooft de hersenactiviteit gedurende 30 tot 60 minuten bijna volledig uit. Deze verspreidende golfbeweging van hersenactiviteit wordt ook wel een cortical spreading depression (CSD) genoemd. Dit kan leiden tot verschillende uitvalsverschijnselen kenmerkend voor de aurafase. De CSD leidt waarschijnlijk ook tot een verhoogde activering van een centraal hoofdpijncentrum in de hersenen (het trigemino-vasculaire systeem). Via een ontstekingsmechanisme laten verschillende chemische boodschappers in de hersenen (neuropeptides) de hoofdpijn toenemen.

UITLOKKERS
Een migraineaanval kan worden ‘uitgelokt' door verschillende factoren. Door als migrainepatiënt deze uitlokkers te leren (h)erkennen, kan een aanval beter worden voorkomen. Veel mensen denken dat bepaalde voeding, zoals chocolade en kaas, uitlokkers zijn van een migraineaanval. Dit is waarschijnlijk niet waar. Mensen krijgen vermoedelijk trek in dit eten voorafgaande aan de aanval, maar de aanval wordt níet veroorzaakt door het eten van dit voedsel.

BEHANDELING
Tegenwoordig is migraine over het algemeen goed te behandelen door de huisarts. Hulp zoeken bij (een vermoeden van) migraine is daarom aan te raden. Geneesmiddelen uit de groep van triptanen worden vaak voorgeschreven voor gebruik bij het begin van een aanval om die af te kappen. Welke triptaan het beste werkt is voor iedere patiënt verschillend.

GEVOLGEN
Bij ongeveer een derde van de mensen met migraine leidt een aanval tot ernstige beperkingen in het functioneren. Het terugkerende karakter, de invloed op het dagelijks leven van patiënten én het stigma van 'een hoofdpijntje' bemoeilijken vaak de relatie met bijvoorbeeld een werkgever. Daarom is het van belang, in de eerste plaats deskundige hulp te zoeken en een diagnose te laten stellen. De werkgever en omgeving goed informeren helpt de omgang met de aandoening voor zowel de patiënt als de omgeving.


CIJFERS
In Nederland krijgt 33% van de vrouwen en 13% van de mannen ooit in hun leven migraine. 25% van de vrouwen en 7,5% van de mannen heeft er minimaal eens per jaar last van. Migraine treft met name de beroepsbevolking: mensen tussen 15 en 55 jaar.

BRON
Www.Hersenstichting.nl



[ Bericht 27% gewijzigd door KapiteinIglo op 25-02-2017 10:22:09 ]
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_169158763
Bleeeeeh. Had afgelopen week voor de 2de keer in m'n leven een échte migraine-aanval (met koppijn dus en braken).

Ik heb al sinds m'n 15de o.i.d. migraine accompagnée sans migraine en dan de oculaire variant. Bij mij is dat gedurende een aantal minuten zwarte/wit/grijze driehoekjes zien met beide ogen (bijna altijd aan in mijn linker gezichtsveld, soms rechts) wat ik bij het wakker worden al kan voorspellen dat het die dag gaat gebeuren (zeer gaperig, wollig in m'n hoofd, moe etc).

Tot vorig jaar nóóit hoofdpijn gehad toen ik opeens wel knallende koppijn kreeg waardoor ik moest braken, gelukkig hielp een ibuprofen + 2 paracetamol.

En afgelopen week de tweede keer dus :(

Ik hoop niet dat het langzaam verandert naar de klassieke migraine, want dat zie je met regelmaat (dat de migraine verandert in ernst en hoedanigheid gedurende je leven). Ik vind prodromen en aura's prima te doen, maar die verschrikkelijke koppijn is niet te doen :r
I feel kinda Locrian today
pi_169159570
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2017 17:50 schreef starla het volgende:
Bleeeeeh. Had afgelopen week voor de 2de keer in m'n leven een échte migraine-aanval (met koppijn dus en braken).

Ik heb al sinds m'n 15de o.i.d. migraine accompagnée sans migraine en dan de oculaire variant. Bij mij is dat gedurende een aantal minuten zwarte/wit/grijze driehoekjes zien met beide ogen (bijna altijd aan in mijn linker gezichtsveld, soms rechts) wat ik bij het wakker worden al kan voorspellen dat het die dag gaat gebeuren (zeer gaperig, wollig in m'n hoofd, moe etc).

Tot vorig jaar nóóit hoofdpijn gehad toen ik opeens wel knallende koppijn kreeg waardoor ik moest braken, gelukkig hielp een ibuprofen + 2 paracetamol.

En afgelopen week de tweede keer dus :(

Ik hoop niet dat het langzaam verandert naar de klassieke migraine, want dat zie je met regelmaat (dat de migraine verandert in ernst en hoedanigheid gedurende je leven). Ik vind prodromen en aura's prima te doen, maar die verschrikkelijke koppijn is niet te doen :r
Maar als die koppijn zo erg is krijg je toch wel iets anders van de huisarts dan een paracetamol?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_169177410
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2017 18:26 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Maar als die koppijn zo erg is krijg je toch wel iets anders van de huisarts dan een paracetamol?
Voor 1 keer per jaar (hoogstens) een aanval?

Mwoah, dat overleef ik wel.

ps daarbij heb ik overigens een ultraconservatieve huisarts die mij echt helemaal NIETS voorschrijft (heeft met m'n drugsverleden te maken).
Mij werd zelfs pijnstilling geweigerd tijdens de bevallingen van mijn 2 kinderen.
En vorig jaar kon ik een periode heel slecht slapen (heb in andere topics wel een keer aangegeven dat ik ELKE parasomnie heb die bestaat behalve 'night terror', dus: slaapwandelen, praten in m'n slaap, dromen in realiteit uitleven (acting out), confusional arousals, hypnagoge hallucinaties, slaapverlamming, insomnia etc), sliep in 10 dagen totaal 4 uur. Kreeg niet eens één pammetje mee.

Aan de ene kant begrijp ik het wel, maar aan de andere kant zit ik m'n hele leven lang vast aan het stigma: 'recovering addict' waardoor ik dus ws als ik beide benen verbrijzel een paracetamol krijg. God behoede.

[ Bericht 40% gewijzigd door starla op 27-02-2017 14:54:43 ]
I feel kinda Locrian today
pi_169177772
@appelsap, nee geen idee waarom het zo moeizaam ging qua ophogen.
Had een telefonisch consult met haar.

Ze zei, misschien toch weer terug naar topamax maar ik zei ook tegen haar. Ik wil dit eerst fatsoenlijk proberen.
Durf t haast niet te zeggen maar het lijkt de laatste paar wkn iets beter te gaan.
Nu voel ik wel weer wat maar tot vorige week (ongesteld das zowieso altijd garantie) was ik 18 dgn migraine vrij!

Appelsap wat vervelend zeg :(
Ik ken t gevoel verschrikkelijk.

Ik werd er laatst ook haast moedeloos van. Je hebt amper tijd om bij te komen van de ene aanval en dan komt de andere alweer, bah.

Hopelijk heb je baat bij de medicatie tegen de cluster pijn.
Je zou zuurstof proberen op je werk toch?
Merk je verbetering?

Veel sterkte!
pi_169178143
Hoop voor je dat het bij jou de goede kant op gaat hetismij. Blijf je gevoel volgen zou ik zeggen.

Ik zou zuurstof op m'n werk proberen maar dat is er niet van gekomen.
Heb op m'n werk meerdere aanvallen gehad, maar om meerdere redenen niet geprobeerd. Ten eerste had ik op die momenten zoiets van: ik moet er NU vanaf, dus hoppa injectie. Voelde niet de rust op m'n werk om dan zuurstof te gaan proberen. En ten tweede drukte op m'n werk waardoor ik op de werkvloer nodig was. Werkdruk ligt al torenhoog en elke minuut dat ik er niet ben hebben mijn collega's het drukker, dus dan wil je er ook zo snel mogelijk weer zijn.

Nu dus maar thuis proberen, voelt ook een stuk fijner en veiliger voor mij.
Die aanvallen zijn soms zo heftig dat ik soms tijdens zo'n aanval denk van: ik trek het niet meer. Mijn vriend die weet dat en die weet me dan altijd wel gerust te stellen.
  maandag 27 februari 2017 @ 17:00:27 #7
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_169180203
Ik heb een doorbraak. Ik heb mezelf vorige week donderdag ziek gemeld vanwege de migraine en ben lekker de dag erna ook thuis gebleven om uit te rusten. Voelde goed om weer een beetje energie te krijgen, voelde kut om mezelf ziek te melden.

Overigens heb ik aan de OP een beetje info toegevoegd voor de nieuwe mensen :) misschien voelen ze zich dan meer welkom om te posten :@
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_169180247
Goede OP ^O^

:)
I feel kinda Locrian today
pi_169421592
Eerste bezoek aan de neuroloog gehad en ik lag 2 dagen later al in een een MRI. :o Uitslag krijg ik over 2 weken, maar neuroloog zei eigenlijk hetzelfde als huisarts: het houdt het midden tussen spierspanning en migraine. Ik moest maar vast gaan nadenken over preventieve medicatie, dat zullen dan waarschijnlijk de beta-blokkers gaan zijn.

Tenzij er nog iets opzienbarends uit de MRI gaat komen, ben ik wel geneigd dat te doen, ondanks de bijwerkingen. Ik zit inmiddels op een 7-10 dagen tussen de aanvallen en ook al zijn ze redelijk mild: het gaat steeds meer mijn leven beïnvloeden.
  vrijdag 10 maart 2017 @ 22:12:23 #10
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_169421993
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 17:02 schreef starla het volgende:
Goede OP ^O^

:)
Dank dank :P Aanvulling is welkom
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
  vrijdag 10 maart 2017 @ 22:16:31 #11
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_169422091
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 21:58 schreef Fixers het volgende:
Ik zit inmiddels op een 7-10 dagen tussen de aanvallen en ook al zijn ze redelijk mild: het gaat steeds meer mijn leven beïnvloeden.
Pijn is retevermoeiend. En als je lichaam een paar dagen moet herstellen dan ga je dat op de lange termijn ook merken hoor.
Je lichaam krijgt klap op klap ;(

Laat je even weten wat de uitkomst van de mri was? :@
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_169422685
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 22:16 schreef PrisTheShiz het volgende:

[..]

Pijn is retevermoeiend. En als je lichaam een paar dagen moet herstellen dan ga je dat op de lange termijn ook merken hoor.
Je lichaam krijgt klap op klap ;(
Dat het zo vermoeiend is merkte ik laatst wel ja. Een van mijn zwaardere aanvallen waar ik ook behoorlijk misselijk bij was. 4 dagen hoofdpijn en daarna 3 dagen zo slap als een vaatdoek. Tijdens de aanval zelf heb ik gewoon doorgewerkt (zij het op halve kracht), maar die dagen erna heb ik mezelf ziek gemeld. Die aanval was ook de reden om terug naar de huisarts te gaan die me doorstuurde naar de neuroloog.

quote:
Laat je even weten wat de uitkomst van de mri was? :@
Zal ik doen, Oh en ik moet niet vergeten even te vragen hoe ik de plaatjes zelf ook kan krijgen, als ik dan toch in dat ding heb gelegen. :D
  zaterdag 11 maart 2017 @ 09:58:30 #13
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_169428250
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 22:38 schreef Fixers het volgende:
Dat het zo vermoeiend is merkte ik laatst wel ja. Een van mijn zwaardere aanvallen waar ik ook behoorlijk misselijk bij was. 4 dagen hoofdpijn en daarna 3 dagen zo slap als een vaatdoek. Tijdens de aanval zelf heb ik gewoon doorgewerkt (zij het op halve kracht), maar die dagen erna heb ik mezelf ziek gemeld. Die aanval was ook de reden om terug naar de huisarts te gaan die me doorstuurde naar de neuroloog.
Ja ik had laatst ook migraine. Normaal ga ik weer werken als de sumatriptan werkt, maar ik was gewoon te moe. Overigens zou je moeten vragen om medicijnen die je aanval minder sterk maken en inkorten. Voor dagelijkse inname heb ik candesartan, werkt bij mij veel beter dan metroprolol of depakine.

quote:
Oh en ik moet niet vergeten even te vragen hoe ik de plaatjes zelf ook kan krijgen, als ik dan toch in dat ding heb gelegen. :D
Meestal is dat wel mogelijk, ik heb mijn plaatjes ook thuis, best cool.
Ik moest het aanvragen via de afdeling patiënteninformatie in het ziekenhuis.

Succes en we horen het!
^O^ ^O^
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_169428426
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 09:58 schreef PrisTheShiz het volgende:

[..]

Ja ik had laatst ook migraine. Normaal ga ik weer werken als de sumatriptan werkt, maar ik was gewoon te moe. Overigens zou je moeten vragen om medicijnen die je aanval minder sterk maken en inkorten. Voor dagelijkse inname heb ik candesartan, werkt bij mij veel beter dan metroprolol of depakine.
Ik heb al eerder rizatriptan van de huisarts gekregen. Maar daar ben ik niet heel enthousiast over. Of ik verwacht er teveel van, dat kan ook. Voor mijn gevoel werkt het maar in de helft van de keren dat ik het neem, maar heb ik wel altijd de bijwerkingen.
  zaterdag 11 maart 2017 @ 12:00:08 #15
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_169430140
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 10:11 schreef Fixers het volgende:

[..]

Ik heb al eerder rizatriptan van de huisarts gekregen. Maar daar ben ik niet heel enthousiast over. Of ik verwacht er teveel van, dat kan ook. Voor mijn gevoel werkt het maar in de helft van de keren dat ik het neem, maar heb ik wel altijd de bijwerkingen.
Misschien een andere triptaan vragen. Ik reageer ook minder goed op rizatriptan, terwijl sumatriptan perfect werkt.
Gewoon andere soort vragen dus. Ik had eerst rizatriptan smelttabletten en nu sumatriptan injecties. Dit kan je overigens ook met de neuroloog bespreken.

De combi van spanningshoofdpijn en migraine is trouwens niet gek. Dan heb je misschien atypische migraine. Ik heb zelf migraine met klachten die lijken op clusterhoofdpijn.

Laat je in ieder geval niet met een kluitje het riet insturen. Migraine zelf kunnen ze niet weghalen maar ze kunnen zeker hun best doen het leefbaar te maken :*

Als je vragen hebt kun je altijd dn of pm!
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_169441576
@pristheshiz, goed dat je bent thuis gebleven van je werk.
Maar wat een leerproces he om om te leren gaan met die migraine en je grenzen aan te geven.

@fixers, welkom bij de club. bah....het is zo'n irritant iets.

Als ik last van mijn artrose in m'n handen heb is t vervelend maar daarmee kan ik wel naar een feestje of uit eten maar die migraine schakelt je uit en wat hierboven ook gezegd wordt (en wat ik altijd merk na een "langere" tijd migraine vrij) dat t zo vermoeiend is en je zoveel energie kost.

Durf t haast niet te zeggen maar de candesartan lijkt iets beter te helpen dan de anti epileptica.
pi_169447332
quote:
1s.gif [b]Op zaterdag 11 maart 2017 20:58 schreef

Als ik last van mijn artrose in m'n handen heb is t vervelend maar daarmee kan ik wel naar een feestje of uit eten maar die migraine schakelt je uit en wat hierboven ook gezegd wordt (en wat ik altijd merk na een "langere" tijd migraine vrij) dat t zo vermoeiend is en je zoveel energie kost.
Precies dat. Ik heb een paar jaar terug een zware operatie ondergaan. In de revalidatieperiode kon ik ook heel veel niet en was ik enorm moe. Maar ik kon tenminste rechtuit denken en gewoon een boek lezen. Frustrerend als die beperkingen die ik toen had waren: het legde niet zo'n tol op me als de migraineshit. Mijn stemming is een stuk slechter en op momenten vind ik mezelf zo onuitstaanbaar dat ik het een wonder vind dat mensen nog met me om willen gaan.

Ondertussen wat ingelezen over de preventieve medicatie. Volgens het farmacotherapeutisch kompas is het eerste aangewezen middel metoprolol. "We geven je een middel tegen de hoofdpijn en misselijkheid en als bijwerkingen krijg je er hoofdpijn en misselijkheid van." _O- Nou staan die twee volgens mij gewoon standaard in íedere bijsluiter bij de bijwerkingen.

Ik vind vooral de slechtere doorbloeding in de ledematen niet zo fijn. Ik heb altijd al van die koude handen en voeten. Dan maar shoppen voor handschoenen en extra dikke sokken. ~:)
pi_169513558
Die slechte doorbloeding is kak ja.
Heb ik ook last van.
Best irritant maar niet zo irritant als migraine.
Heb extra dikke handschoenen en van die handen warmers.

Morgen weer belafspraak met de hoofdpijnvpk.

@appelsap, kwam dit op twitter tegen over inderdaad die schrijft over cluster hoofdpijn.
Weet niet of je t wilt lezen.

http://allesoverhoofdpijn(...)/?platform=hootsuite
pi_169725445
MRI wees niets anders uit dan dat ik op dat moment verkouden was.
*Most expensive common cold diagnosis ever.* :P Gelukkig geen rare afwijkingen te zien in elk geval. Dus toch naar de bloeddrukverlagers gegrepen, geen metroprolol zoals ik had verwacht maar lisinopril, een ACE-remmer. Begin er morgenochtend mee en zorg dat ik wat drop en frisdrank in de buurt ga hebben. Ik weet gelukkig hoe het voelt als mijn bloeddruk keldert of mijn bloedsuiker naar een te laag niveau zakt. Kan maar beter voorbereid zijn als die pillen iets te enthousiast hun werk doen.
pi_173372687
een kick in dit topic. Ik ben het helemaal kwijt.
Ik heb inmiddels 1,5 maand lang iedere week een aanval. En maakt me redelijk radeloos.

Ik zit nog een week voordat ik een weekje vakantie heb. Ik wil niet die hele week plat komen te liggen.
Ik ben inmiddels gestopt met caffeine overdag om uit te sluiten dat ik in weekend ziek ben door ontwenningsverschijnselen. Dat is dus niet de oorzaak.
Gisteren zaten de eerste verschijnselen er, vandaag ben ik ook echt uitgeschakeld geweest. Ik merk het als eerste aan mijn darmen. Die doen het eerst niet maar wel aandrang hebben een dag later loop ik leeg.
Wat de oorzaak is van deze aanvallen kan simpel het feit zijn dat ik aan vakantie toe ben. Maar ik sluit niet uit dat het door sporten komt. Op dinsdag loop ik hard. Op woensdag heb ik de begin klachten en op donderdag lig ik plat. Er zijn weken dat het de vrijdag is of de zaterdag.
Herkent iemand de migraine na sporten?
pi_173375652
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 21:40 schreef Oceanonix het volgende:
een kick in dit topic. Ik ben het helemaal kwijt.
Ik heb inmiddels 1,5 maand lang iedere week een aanval. En maakt me redelijk radeloos.

Ik zit nog een week voordat ik een weekje vakantie heb. Ik wil niet die hele week plat komen te liggen.
Ik ben inmiddels gestopt met caffeine overdag om uit te sluiten dat ik in weekend ziek ben door ontwenningsverschijnselen. Dat is dus niet de oorzaak.
Gisteren zaten de eerste verschijnselen er, vandaag ben ik ook echt uitgeschakeld geweest. Ik merk het als eerste aan mijn darmen. Die doen het eerst niet maar wel aandrang hebben een dag later loop ik leeg.
Wat de oorzaak is van deze aanvallen kan simpel het feit zijn dat ik aan vakantie toe ben. Maar ik sluit niet uit dat het door sporten komt. Op dinsdag loop ik hard. Op woensdag heb ik de begin klachten en op donderdag lig ik plat. Er zijn weken dat het de vrijdag is of de zaterdag.
Herkent iemand de migraine na sporten?
Hier nog iemand met klachten na het sporten.
Als ik zwaar sport met gewichten, dan begint het dezelfde dag/dag erna met pijn in mijn nek.

Als ik ga hardlopen, dan knalt mijn kop de volgende dag uit elkaar.
Gelukkig heb ik tegenwoordig Almogran, maar hardlopen begin ik niet meer aan.

Ik heb wel eens iets gelezen over een bepaald syndroom, maar ik ben de naam even kwijt. Dat kwam er op neer dat je door je ademhaling en aanspanning dan teveel druk op je hoofd zet, waardoor je die hoofdpijn creëert.

Heb ook gelezen dat de toevoer van zuurstof werkt bij bepaalde hoofdpijnen. Zelf merk ik wel eens dat op een drukkende (en dus niet drukke) dag een toenemende kans op hoofdpijn is, en als het 's avonds is afgekoeld en er meer zuurstof in de lucht zit dat het afneemt. Daarnaast maak ik wel eens gebruik van een plastic beker die ik over mijn neus doe en tussen mijn tanden vasthoudt. Dan adem ik in via mijn neus, en uit via mijn mond. De verhouding van het zuurstof wat je binnen krijgt wordt dan anders en bij mij helpt dat op 1 of andere manier enorm. Al is het alleen al om te ontspannen zodat ik weer in slaap val.

Gelukkig heb ik al een tijdje geen aanval meer gehad, maar het zijn bij mij ook wel eens periodes van ware hel geweest, inclusief alle onderzoeken die je maar bedenken kan.
YouTube
Holding on to anger is like grasping a hot coal with the intent of throwing it at someone else; you are the one who gets burned.
  Vis een optie? donderdag 24 augustus 2017 @ 22:50:39 #22
70532 loveli
N
pi_173375764
Na ontspannen een aanval komt zeker vaker voor. Zit je veel achter de computer of met je nek gespannen?
Hoe reageer je op smaakversterkers? Kant en klare soepen, salades, chips (alle, behalve zoute chips), chinees, borrelnootjes...
crap in = crap out
  vrijdag 25 augustus 2017 @ 01:09:40 #23
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_173378088
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 22:50 schreef loveli het volgende:
Na ontspannen een aanval komt zeker vaker voor. Zit je veel achter de computer of met je nek gespannen?
Hoe reageer je op smaakversterkers? Kant en klare soepen, salades, chips (alle, behalve zoute chips), chinees, borrelnootjes...
De triggers kunnen heel erg verschillen. Een vrij algemene trigger bij vrouwen is de maandelijkse hormonale schommeling. Dat is ook de reden dat vrouwen vaker last van migraine hebben dan mannen. Er zijn nog zoveel meer triggers dan smaakversterkers. Zoals slaapgebrek, jetlag, lichtflitsen, fel licht, tegenlicht, bij mij vroeger ook de hormonale schommelingen, onstpanning na stress... Er zijn ook mensen voor wie de geur van parfum of pas gemaaid gras triggers zijn.

Wat versta je eigenlijk onder smaakversterkers?


edit
Oh vetsin waarschijnlijk, mononatriumglutamaat, e621. Komt van nature in heel veel voedsel voor. Als je bijvoorbeeld zelf een bouillon trekt, het zit in kaas. En ook inderdaad in heel veel kant en klaar herrie.

Zou kunnen hoor dat je daar gevoelig voor bent, maar het is echt niet zo dat dat voor elke migraine klant geldt.

Zo heeft mijn neuroloog me ooit uitgelegd dat het niet waar is dat je van kaas, rode wijn of chocola migraine krijgt, maar dat wanneer je trek krijgt in dergelijke producten je al op weg bent naar je migraine aanval.

[ Bericht 2% gewijzigd door tonja op 25-08-2017 01:18:41 ]
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
pi_173381356
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 22:47 schreef ManageTheAnger het volgende:

[..]

Hier nog iemand met klachten na het sporten.
Als ik zwaar sport met gewichten, dan begint het dezelfde dag/dag erna met pijn in mijn nek.

Als ik ga hardlopen, dan knalt mijn kop de volgende dag uit elkaar.
Gelukkig heb ik tegenwoordig Almogran, maar hardlopen begin ik niet meer aan.

Ik heb wel eens iets gelezen over een bepaald syndroom, maar ik ben de naam even kwijt. Dat kwam er op neer dat je door je ademhaling en aanspanning dan teveel druk op je hoofd zet, waardoor je die hoofdpijn creëert.

Heb ook gelezen dat de toevoer van zuurstof werkt bij bepaalde hoofdpijnen. Zelf merk ik wel eens dat op een drukkende (en dus niet drukke) dag een toenemende kans op hoofdpijn is, en als het 's avonds is afgekoeld en er meer zuurstof in de lucht zit dat het afneemt. Daarnaast maak ik wel eens gebruik van een plastic beker die ik over mijn neus doe en tussen mijn tanden vasthoudt. Dan adem ik in via mijn neus, en uit via mijn mond. De verhouding van het zuurstof wat je binnen krijgt wordt dan anders en bij mij helpt dat op 1 of andere manier enorm. Al is het alleen al om te ontspannen zodat ik weer in slaap val.

Gelukkig heb ik al een tijdje geen aanval meer gehad, maar het zijn bij mij ook wel eens periodes van ware hel geweest, inclusief alle onderzoeken die je maar bedenken kan.
Ik ga eens op mijn houding letten tijdens het lopen misschien dat ik daarin wat veranderd heb.
pi_173381528
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 22:50 schreef loveli het volgende:
Na ontspannen een aanval komt zeker vaker voor. Zit je veel achter de computer of met je nek gespannen?
Hoe reageer je op smaakversterkers? Kant en klare soepen, salades, chips (alle, behalve zoute chips), chinees, borrelnootjes...
Ik heb een moestuin en maak daardoor veel zelf. Ik heb als trigger qua eten doppinda's, pure chocolade, wiet en wijn/ sherry/ cognac.
Daarnaast wil bij heftige weersveranderingen ook nog wel eens een aanval krijgen.

Ik probeer wel netjes achter mijn pc te zitten maar ook ik zit er wel eens bij als een wc-eend. Ik heb wel veel vergaderingen maar nauwelijks op de woensdag. Dus ook deze moet ik misschien beter in de gaten houden . Ik heb notabene een kruk staan om anders te kunnen zitten.
pi_173381590
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 01:09 schreef tonja het volgende:

[..]

De triggers kunnen heel erg verschillen. Een vrij algemene trigger bij vrouwen is de maandelijkse hormonale schommeling. Dat is ook de reden dat vrouwen vaker last van migraine hebben dan mannen. Er zijn nog zoveel meer triggers dan smaakversterkers. Zoals slaapgebrek, jetlag, lichtflitsen, fel licht, tegenlicht, bij mij vroeger ook de hormonale schommelingen, onstpanning na stress... Er zijn ook mensen voor wie de geur van parfum of pas gemaaid gras triggers zijn.

Wat versta je eigenlijk onder smaakversterkers?

edit
Oh vetsin waarschijnlijk, mononatriumglutamaat, e621. Komt van nature in heel veel voedsel voor. Als je bijvoorbeeld zelf een bouillon trekt, het zit in kaas. En ook inderdaad in heel veel kant en klaar herrie.

Zou kunnen hoor dat je daar gevoelig voor bent, maar het is echt niet zo dat dat voor elke migraine klant geldt.

Zo heeft mijn neuroloog me ooit uitgelegd dat het niet waar is dat je van kaas, rode wijn of chocola migraine krijgt, maar dat wanneer je trek krijgt in dergelijke producten je al op weg bent naar je migraine aanval.
Bij mij is de wijn echt een trigger maar niet wijnazijn of de alcohol. Ook de sulfiet wordt vaak als schuldige aangewezen maar die is het ook niet. Als het in eten verwerkt zit heb ik de volgende dag knallende koppijn waar antimigraine medicatie niet op reageert. Om 15:00 uur klokslag is het altijd over. 8)7
Pure chocolade binnen het uur kan ik een aanval hebben.
De hormonale wisselingen heb ik onder controle door te stoppen met de pil en een spiraal te nemen. Die heeft het aanvallen behoorlijk teruggebracht.
pi_173383566
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 22:50 schreef loveli het volgende:
Na ontspannen een aanval komt zeker vaker voor. Zit je veel achter de computer of met je nek gespannen?
Hoe reageer je op smaakversterkers? Kant en klare soepen, salades, chips (alle, behalve zoute chips), chinees, borrelnootjes...
Ik zit inderdaad veel achter de computer.

Chinees kán een trigger zijn, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.
Als de zon schijnt en ik geen zonnebril op heb, dan gaat het al snel mis.
De hele dag in de zon zitten is bijna gegarandeerd hoofdpijn/lichte migraine in de avond.
Chocola is bij mij ook een grote trigger.

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 01:09 schreef tonja het volgende:

[..]

De triggers kunnen heel erg verschillen. Een vrij algemene trigger bij vrouwen is de maandelijkse hormonale schommeling. Dat is ook de reden dat vrouwen vaker last van migraine hebben dan mannen. Er zijn nog zoveel meer triggers dan smaakversterkers. Zoals slaapgebrek, jetlag, lichtflitsen, fel licht, tegenlicht, bij mij vroeger ook de hormonale schommelingen, onstpanning na stress... Er zijn ook mensen voor wie de geur van parfum of pas gemaaid gras triggers zijn.

Wat versta je eigenlijk onder smaakversterkers?

edit
Oh vetsin waarschijnlijk, mononatriumglutamaat, e621. Komt van nature in heel veel voedsel voor. Als je bijvoorbeeld zelf een bouillon trekt, het zit in kaas. En ook inderdaad in heel veel kant en klaar herrie.

Zou kunnen hoor dat je daar gevoelig voor bent, maar het is echt niet zo dat dat voor elke migraine klant geldt.

Zo heeft mijn neuroloog me ooit uitgelegd dat het niet waar is dat je van kaas, rode wijn of chocola migraine krijgt, maar dat wanneer je trek krijgt in dergelijke producten je al op weg bent naar je migraine aanval.
Als ik 5 minuten in de Ici Paris of Douglas sta om een geurtje voor mijn wederhelft te halen, dan lig ik daarna de hele dag plat met migraine. Geurtjes koop ik niet meer dus :P

Die neurologen (en zoals zoveel andere medici) werken volgens het boekje. Die zijn toegespitst op de massa en niet op het individu.

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 10:28 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Ik ga eens op mijn houding letten tijdens het lopen misschien dat ik daarin wat veranderd heb.
Met hardlopen komt het waarschijnlijk vanwege het feit dat je hersenen dan op en neer bewegen in je hoofd tijdens het neerkomen op de grond.

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 10:39 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Ik heb een moestuin en maak daardoor veel zelf. Ik heb als trigger qua eten doppinda's, pure chocolade, wiet en wijn/ sherry/ cognac.
Daarnaast wil bij heftige weersveranderingen ook nog wel eens een aanval krijgen.

Ik probeer wel netjes achter mijn pc te zitten maar ook ik zit er wel eens bij als een wc-eend. Ik heb wel veel vergaderingen maar nauwelijks op de woensdag. Dus ook deze moet ik misschien beter in de gaten houden . Ik heb notabene een kruk staan om anders te kunnen zitten.
Weersveranderingen kunnen bij mij ook een trigger zijn.
Meestal voel ik dat dan op het moment dat mijn neus verstopt gaat zitten (vaak links).
Dan weet ik dat ik later op de dag hoofdpijn/migraine heb als ik het niet rustig aan doe.

Sta tafel vragen op het werk is ook een optie, daar verbeteren de klachten ook door (althans, voor de migraines die vanuit spierspanning optreden).
YouTube
Holding on to anger is like grasping a hot coal with the intent of throwing it at someone else; you are the one who gets burned.
  Vis een optie? vrijdag 25 augustus 2017 @ 19:39:44 #28
70532 loveli
N
pi_173391683
Heb een hele tijd gedacht dat er een verband was tussen hooikoorts en migraine, omdat aanvallen in dezelfde periode leken te zijn. Ben er nu achter dat weersverandering ook invloed heeft op vrijkomen van pollen enzo.
crap in = crap out
  zondag 3 juni 2018 @ 22:18:06 #29
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_179589851
Nou ik heb al een periode meer migraine en deze week al 3x.
Ben zo moe, maar wil me niet ziek melden als ik geen migraine heb. Alleen als ik doorwerk rust ik niet uit en krijg ik alleen maar meer migraine.

Pff. Kutzooi
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_179590473
Wat onwijs klote Pris!!

Laatste keer dat ik migraine gehad heb was begin augustus..

*afkloppen*
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  maandag 4 juni 2018 @ 00:42:25 #31
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_179592247
quote:
1s.gif Op zondag 3 juni 2018 22:40 schreef Vicky het volgende:
Wat onwijs klote Pris!!

Laatste keer dat ik migraine gehad heb was begin augustus..

*afkloppen*
Omg.
Wilde dat dat bij mij was
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_179592607
quote:
1s.gif Op maandag 4 juni 2018 00:42 schreef PrisTheShiz het volgende:

[..]

Omg.
Wilde dat dat bij mij was
Heb je iets aan deze link.
https://gezondnu.nl/dossi(...)rschap-bij-migraine/
Mijn dochter heeft hier veel baat van gehad.
  maandag 4 juni 2018 @ 09:51:51 #33
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_179595200
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 02:09 schreef vronie het volgende:

[..]

Heb je iets aan deze link.
https://gezondnu.nl/dossi(...)rschap-bij-migraine/
Mijn dochter heeft hier veel baat van gehad.
Heb het gelezen.
Omg stoppen met pijnstillers en triptanen? Dan heb ik serieus geen leven meer.
Spuit soms 2x per dag een paar dagen lang :')
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
  maandag 4 juni 2018 @ 11:28:17 #34
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_179596849
Ik heb nu ik ouder wordt, ook dat ik langer vermoeid blijf na een migraineaanval. Vroeger was ik weer up and running zodra de aanval over was, nu ben ik vaak de dag erna ook nog heel duf en vermoeid.

Vergelijkbaar met stappen, vroeger sliep ff uit en was je weer zo fris als een hoentje, nu moet ik daar langer van bijkomen :P.

Ik heb ook sneller klachten met drukkend weer en ik functioneer praktisch niet zonder zonnebril, als het licht ook maar enigszins fel is :') .

Pris, misschien toch maar ziekmelden, dan kun je jezelf even resetten. Ik had een periode ook veel migraine, bijna 2x per week en ik ging ook maar door. Op een gegeven moment heb ik me toch maar 2 dagen ziekgemeld, ik was zo doodop. En prompt daarna nam de frequentie van de aanvallen enorm af.
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
  maandag 4 juni 2018 @ 11:35:03 #35
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_179596991
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 11:28 schreef MaLo het volgende:
Ik heb nu ik ouder wordt, ook dat ik langer vermoeid blijf na een migraineaanval. Vroeger was ik weer up and running zodra de aanval over was, nu ben ik vaak de dag erna ook nog heel duf en vermoeid.

Vergelijkbaar met stappen, vroeger sliep ff uit en was je weer zo fris als een hoentje, nu moet ik daar langer van bijkomen :P.

Ik heb ook sneller klachten met drukkend weer en ik functioneer praktisch niet zonder zonnebril, als het licht ook maar enigszins fel is :') .

Pris, misschien toch maar ziekmelden, dan kun je jezelf even resetten. Ik had een periode ook veel migraine, bijna 2x per week en ik ging ook maar door. Op een gegeven moment heb ik me toch maar 2 dagen ziekgemeld, ik was zo doodop. En prompt daarna nam de frequentie van de aanvallen enorm af.
Ik ben ziekgemeld.
Eigenlijk vind ik het best bizar dat ik het ziekmelden erger vind dan de migraine. Zegt ook wel wat over de tolerantie van werkgevers naar chronisch zieken.
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
  maandag 4 juni 2018 @ 11:43:19 #36
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_179597238
Mijn werkgever heeft er gelukkig wel begrip voor. Heb uitgelegd dat ik soms nog wel kan functioneren met medicatie, maar dat het soms ook gewoon niet gaat en ik me dan ziek moet melden. En dat wordt gelukkig gewoon geaccepteerd :).

Maar ik begrijp dat jouw werkgever minder meegaand is?
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
  maandag 4 juni 2018 @ 11:48:33 #37
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_179597365
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 11:43 schreef MaLo het volgende:
Mijn werkgever heeft er gelukkig wel begrip voor. Heb uitgelegd dat ik soms nog wel kan functioneren met medicatie, maar dat het soms ook gewoon niet gaat en ik me dan ziek moet melden. En dat wordt gelukkig gewoon geaccepteerd :).

Maar ik begrijp dat jouw werkgever minder meegaand is?
Mijn werkgever nu is meegaand. Maar mijn vorige twee een stuk minder. :'(
Ik. Blijf het sws moeilijk vinden me ziek te melden.
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_179597845
quote:
1s.gif Op maandag 4 juni 2018 11:35 schreef PrisTheShiz het volgende:

[..]

Ik ben ziekgemeld.
Eigenlijk vind ik het best bizar dat ik het ziekmelden erger vind dan de migraine. Zegt ook wel wat over de tolerantie van werkgevers naar chronisch zieken.
Ik moet echt naar huis als de aura's verdwenen zijn (anders zou ik niet eens de weg op kunnen) ik snap totaal niet meer wat er gezegd wordt, kan dus niet meer werken of achter de pc zitten en heb ook altijd kort afasie. Mij bekruipt ook nog altijd het gevoel dat ik me moet verontschuldigen als ik weer eens naar huis moet en na 2 dagen weer een beetje mens ben.

/klopt ook af omdat ik het steeds minder heb
  woensdag 6 juni 2018 @ 15:22:18 #39
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_179638331
Migraine is kut
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_181358188
Vannacht een zware aanval gehad... nu nog steeds aan het herstellen. Gelukkig helpt mijn medicatie goed. Hebben jullie soms bij ( zware) aanvallen dat je sommige dingen niet meer kan herinneren en/of wat in de war bent? Zo kan ik mij bijvoorbeeld niet meer herinneren of ik gisteren boodschappen heb gedaan
pi_181369618
Twee weken terug een aanval maar deze was anders. Kon het net managen veilig thuis te komen. De dagen en nachten daarna alleen maar stekende pijn. Op de trap zitten overdag nek en hoofd wrijvend in de hoop dat ik pijnplek kon pakken (niet dus). Heb op mn knieen met hoofd op de grond zitten bonken smekend of de pijn kon ophouden. Ik heb nogsteeds geen idee wat de trigger was. Duurde 4 dagen met afentoe wat verlichting (dit is nieuw want anders is het doorlopend 24u/dag pijn). Daarna nog wat dagen angst en revalidatie.

Ik evalueer achteraf altijd wat de trigger kon zijn geweest doen jullie dit ook? En soms kom ik er niet achter. Dan heb ik een lijst met wel tien+ mogelijke oorzaken :')

Ik heb geleerd dat vernauwing of uitzetten van bloedvaten niet de pijn veroorzaakt. Wel een stofje in het bloed wat door de celwanden heensijpelt en op de hersenen terechtkomt en zo een heftige pijnprikkel veroorzaakt. Je kunt dus niet rustig aan doen je moet hoe dan ook wachten tot het overgaat.

Ik heb nooit medicijnen gevraagd hiervoor. Maar wil dit nu wel. Weet alleen niet wat voor medicijnen ze voorschrijven?

[ Bericht 2% gewijzigd door Unlucky1 op 22-08-2018 16:10:09 ]
pi_181373636
Wat klote Unlucky! Vraag je huisarts om advies mbt de medicatie.

Ik heb al een jaar geen migraine gehad!! 🎉
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  woensdag 22 augustus 2018 @ 16:05:01 #43
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_181374559
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 12:25 schreef Unlucky1 het volgende:
Twee weken terug een aanval maar deze was anders. Kon het net managen veilig thuis te komen. De dagen en nachten daarna alleen maar stekende pijn. Oo de trap zitten overdag nek en hoofd wrijvend in de hoop dat ik pijnplek kan pakken (niet dus). Heb op mn knieen met hoofd op de grond zitten bonken smekend of de pijn kon ophouden. Ik heb nogsteeds geen idee wat de trigger was. Duurde 4 dagen met afentoe wat verlichting (dit is nieuw want anders is het doorlopen 24u/dag). Daarna nog wat dagen angst en revalidatie. Ik evalueer achteraf altijd wat de trigger kon zijn geweest doen jullie dit ook? En soms kom ik er niet achter. Dan heb ik een lijst met wel tien+ mogelijke oorzaken :')

Ik heb geleerd dat vernauwing of uitzetten van bloedvaten niet de pijn veroorzaakt. Wel een stofje in het bloed wat door de celwanden heensijpelt en op de hersenen terechtkomt en zo een heftige pijnprikkel veroorzaakt. Je kunt dus niet rustig aan doen je moet hoe dan ook wachten tot het overgaat.

Ik heb nooit medicijnen gevraagd hiervoor. Maar wil dit nu wel. Weet alleen niet wat voor medicijnen ze voorschrijven?
Als ik je het zo hoor omschrijven moet ik aan clusterhoofdpijn denken.
Ga naar je huisarts.
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
  woensdag 22 augustus 2018 @ 16:06:13 #44
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_181374587
Er is een nieuw migraine-middel op de markt. Aimovig. Werkzame stof Erenumab.
Ik heb volgende week donderdag een afspraak met mijn neuroloog.
Zijn er meer mensen hier die het nieuwe middel willen gaan proberen?
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
pi_181376307
Een middel dat eindigt op mab :o (cytostatica eindigt ook altijd op mab) Ben heel benieuwd Tonja!
Wat linkjes hierover gezocht was wel ff benieuwd. http://nos.nl/l/2244293
http://nos.nl/l/2244215

[ Bericht 7% gewijzigd door Blues op 22-08-2018 18:47:46 ]
pi_181378556
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 16:06 schreef tonja het volgende:
Er is een nieuw migraine-middel op de markt. Aimovig. Werkzame stof Erenumab.
Ik heb volgende week donderdag een afspraak met mijn neuroloog.
Zijn er meer mensen hier die het nieuwe middel willen gaan proberen?
Dacht dat dat volgend jaar pas op de markt zou komen?
pi_181378617
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 20:58 schreef het-is-mij het volgende:

Durf t haast niet te zeggen maar de candesartan lijkt iets beter te helpen dan de anti epileptica.
Sinds januari 2017 gestart met candesartan 8 oh 1x dgs en vanaf vorig jr zomer gescheiden en de aanvallen zijn een heel stuk minder en milder.

Wat precies de oorzaak is en ws combi maar hoef minder triptanen te nemen en kan vaak af met cbd olie (met thc) of 2xapc van de lokale drogist.
pi_181378643
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 12:25 schreef Unlucky1 het volgende:
Twee weken terug een aanval maar deze was anders. Kon het net managen veilig thuis te komen. De dagen en nachten daarna alleen maar stekende pijn. Op de trap zitten overdag nek en hoofd wrijvend in de hoop dat ik pijnplek kon pakken (niet dus). Heb op mn knieen met hoofd op de grond zitten bonken smekend of de pijn kon ophouden. Ik heb nogsteeds geen idee wat de trigger was. Duurde 4 dagen met afentoe wat verlichting (dit is nieuw want anders is het doorlopend 24u/dag pijn). Daarna nog wat dagen angst en revalidatie.

Ik evalueer achteraf altijd wat de trigger kon zijn geweest doen jullie dit ook? En soms kom ik er niet achter. Dan heb ik een lijst met wel tien+ mogelijke oorzaken :')

Ik heb geleerd dat vernauwing of uitzetten van bloedvaten niet de pijn veroorzaakt. Wel een stofje in het bloed wat door de celwanden heensijpelt en op de hersenen terechtkomt en zo een heftige pijnprikkel veroorzaakt. Je kunt dus niet rustig aan doen je moet hoe dan ook wachten tot het overgaat.

Ik heb nooit medicijnen gevraagd hiervoor. Maar wil dit nu wel. Weet alleen niet wat voor medicijnen ze voorschrijven?
Ik zou om een verwijzing naar de neuroloog vragen (gespecialiseerd in hoofdpijn).
pi_181378655
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 21:55 schreef Rijstwafel77 het volgende:
Vannacht een zware aanval gehad... nu nog steeds aan het herstellen. Gelukkig helpt mijn medicatie goed. Hebben jullie soms bij ( zware) aanvallen dat je sommige dingen niet meer kan herinneren en/of wat in de war bent? Zo kan ik mij bijvoorbeeld niet meer herinneren of ik gisteren boodschappen heb gedaan
Dat herken ik niet.
pi_181383613
Mijn dag-nachtritme is na 3 dagen pijn wel wat verstoord en moet dan op de kalender kijken. Dus geen geheugenverlies. Wat ik wel heb is angst dat de aanval weer terugkomt.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')