abonnement Unibet Coolblue
pi_169131251
Aloha :)

Ik ben al een tijdje bezig met fotografie, voornamelijk landschappen/natuur, maar nu wil ik mij (met de komst van een kleine) mij wat meer richten in studiofotografie (onze zolder is daar wel geschikt voor). Los van de props/beanbags/achtergronden kom ik nu op het vlak van de flitsers om betere portretten en bijv. low key fotografie mogelijk te maken.

Ik heb zelf een Nikon en zie dat met name de Speedlight SB-600/700/800 etc populair zijn, maar ik vroeg mij af of er misschien goedkopere alternatieven zijn die wat meer geschikt zijn om mee te starten?

Ik zou graag willen dat:
- hij op een statief gemonteerd kan worden
- er een softbox/snoot op kan
- voldoende licht geeft :P

Ik hoor graag suggesties, tips en adviezen :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Thrilled op 25-02-2017 11:11:20 ]
pi_169132188
Als we gelijk even concreet worden; hoe staat een Yongnuo bekend in de flitser-wereld? Voor ¤ 87,- euro lijkt mij dat natuurlijk een mooi instapmodelletje:

Yongnuo Speedlight YN560=IV
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 25 februari 2017 @ 12:33:40 #3
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_169133293
Met wat je allemaal van plan bent zou ik eens in overweging nemen om in plaats van een reportageflitser niet een lichte studioflitser te kopen.
Die zijn zonder getruuc te voorzien van modelleerdingetjes als plu's en softboxen. Die hebben een instellamp waardoor je een idee krijgt van wat je aan het doen bent en daarmee zijn ze eigenlijk beter geschikt voor gebruik in een studio.

Voor het begin hoeft het niet eens zo duur te zijn. Begin met een flitser, een box (of goedkoper een plu), een lampstatiefje en een draadloze ontsteker.
Naarmate je de smaak te pakken krijgt kun je er flitsers en spullen bij aanschaffen(je kunt je er zelfs totaal mee de schuldsanering in kopen) en vind je het niks, dan is de schade redelijk beperkt en die flitser raak je dan over de bekende verkoopsites ook wel weer kwijt.

Zomaar even een idee.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_169151926
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 12:33 schreef Ouwesok het volgende:
Met wat je allemaal van plan bent zou ik eens in overweging nemen om in plaats van een reportageflitser niet een lichte studioflitser te kopen.
Die zijn zonder getruuc te voorzien van modelleerdingetjes als plu's en softboxen. Die hebben een instellamp waardoor je een idee krijgt van wat je aan het doen bent en daarmee zijn ze eigenlijk beter geschikt voor gebruik in een studio.

Voor het begin hoeft het niet eens zo duur te zijn. Begin met een flitser, een box (of goedkoper een plu), een lampstatiefje en een draadloze ontsteker.
Naarmate je de smaak te pakken krijgt kun je er flitsers en spullen bij aanschaffen(je kunt je er zelfs totaal mee de schuldsanering in kopen) en vind je het niks, dan is de schade redelijk beperkt en die flitser raak je dan over de bekende verkoopsites ook wel weer kwijt.

Zomaar even een idee.
bedankt voor je suggestie :) Mijn argument om niet voor een studioflitser te gaan is meer vanwege de flexibiliteit van een reportageflitser die je ook eventueel mee kan nemen naar locaties waar je binnen moet fotograferen. Ik zie best veel variaties in hoe je een reportageflitser i.c.m. een paraplu, snoot en softbox zou kunnen gebruiken dus denk dat ik dan het beste van twee werelden heb, of zie jij dat anders?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 26 februari 2017 @ 13:09:45 #5
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_169152317
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2017 12:52 schreef Thrilled het volgende:

[..]

bedankt voor je suggestie :) Mijn argument om niet voor een studioflitser te gaan is meer vanwege de flexibiliteit van een reportageflitser die je ook eventueel mee kan nemen naar locaties waar je binnen moet fotograferen. Ik zie best veel variaties in hoe je een reportageflitser i.c.m. een paraplu, snoot en softbox zou kunnen gebruiken dus denk dat ik dan het beste van twee werelden heb, of zie jij dat anders?
Ik heb in het verleden met beide opties iets gedaan. Een reportageflitser met wat noeste huisvlijt voorzien van een plu en een instellicht en zo'n combinatie maakt fotografie mogelijk, sterker nog, in het resultaat wijkt het niet noemenswaard af van een studioflits met een plu.
Wat het echter wel is is een hopeloos geknutsel waarbij het verzetten van je flitser een expeditie wordt met alle rommel die er nogal losjes aan hangt.
In die tijd echter waren studioflitsers simpelweg niet te betalen

Afgezien van dat ze nogal flexibel zijn hebben studioflitsers ook vaak het voordeel van een grotere lichtbron wat ze, zoals al in de naam besloten ligt, voor studiogebruik prima geschikt maakt.
Een kleine monohead voor hobbygebruik is met een beetje zoeken best wel voor betaalbaar geld te vinden*. Een lampstatief kost je de kraag ook niet en in chinashops koop je een plu voor een paar losse euro's of een mooie reflector of box voor een paar losse tientjes.
Belangrijk en ook niet iets om op te bezuinigen bij studioflitsers is een goeie ontsteking. Liefst draadloos. Is echter met wat zoeken ook gewoon weer tientjeswerk.
*Aangezien studioflitsen best wel wat van de gebruiker vergt is het, als je echt goedkoop wilt aan te raden om op marktplaats te zoeken naar lichte studioflitsers die 'wegens beëindiging hobby' soms voor afbraakprijzen worden verkocht

Wil je starten met reportageflitsers, zoek dan de strobism-spullen in Chinashops. Kan een berg, kost een beetje en zo kun je voor minimaal budget lekker aan studiofotografie snuffelen. Het voordeel betaal je dan zoals gezegd met veel geknutsel maar ook daar worden mensen soms blij van.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_169172763
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2017 13:09 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik heb in het verleden met beide opties iets gedaan. Een reportageflitser met wat noeste huisvlijt voorzien van een plu en een instellicht en zo'n combinatie maakt fotografie mogelijk, sterker nog, in het resultaat wijkt het niet noemenswaard af van een studioflits met een plu.
Wat het echter wel is is een hopeloos geknutsel waarbij het verzetten van je flitser een expeditie wordt met alle rommel die er nogal losjes aan hangt.
In die tijd echter waren studioflitsers simpelweg niet te betalen

Afgezien van dat ze nogal flexibel zijn hebben studioflitsers ook vaak het voordeel van een grotere lichtbron wat ze, zoals al in de naam besloten ligt, voor studiogebruik prima geschikt maakt.
Een kleine monohead voor hobbygebruik is met een beetje zoeken best wel voor betaalbaar geld te vinden*. Een lampstatief kost je de kraag ook niet en in chinashops koop je een plu voor een paar losse euro's of een mooie reflector of box voor een paar losse tientjes.
Belangrijk en ook niet iets om op te bezuinigen bij studioflitsers is een goeie ontsteking. Liefst draadloos. Is echter met wat zoeken ook gewoon weer tientjeswerk.
*Aangezien studioflitsen best wel wat van de gebruiker vergt is het, als je echt goedkoop wilt aan te raden om op marktplaats te zoeken naar lichte studioflitsers die 'wegens beëindiging hobby' soms voor afbraakprijzen worden verkocht

Wil je starten met reportageflitsers, zoek dan de strobism-spullen in Chinashops. Kan een berg, kost een beetje en zo kun je voor minimaal budget lekker aan studiofotografie snuffelen. Het voordeel betaal je dan zoals gezegd met veel geknutsel maar ook daar worden mensen soms blij van.
Ik proef dat jouw voorkeur (ietwat) bij de studioflitsers ligt ipv speedlights :P Niet om door te drammen, maar dat geknutsel met speedlights valt toch wel mee?

Lampstatief: https://www.cameranu.nl/n(...)ief-82-200cm-2952041

Bracket voor speedlight: https://www.cameranu.nl/n(...)sschoen-cld-9-hs-20m

Paraplu: https://www.cameranu.nl/n(...)r32wb-wit-zwart-70cm

Voor 45 euro heb je dan (volgens mij) een geschikt setje om je speedlight in te klikken. Wellicht dat een paraplu nog ergens goedkoper te krijgen is, maar dat gaat denk ik maar om enkele euro's.

/edit; zelfs setjes al samengesteld voor (toevallig ook) 45,- euro:
https://www.cameranu.nl/n(...)et-statief-ur-68t-k2

Nu is dit denk ik allemaal wat licht (no pun intended) spul, misschien dat een statief wat zwaarder/hoger moet kunnen en de paraplu wat groter, maar dat is even zoeken...

Dus vooralsnog blijf ik wel bij de speedlight (de Yongnuo?); mede dankzij de flexibiliteit die je daarmee creëert als je ook buitenshuis gaat fotograferen.

/edit 2: Voor andere first-buyers; dit vond ik wel een handige video waarin gekeken word naar budget flitsers en adviezen over waar je op moet letten, triggers/receivers etc


Even los van de hyperactieve vent die het verteld heeft het mijn keuze in de Yongnuo wel zekerder gemaakt, samen met de radio triggers van Yongnuo.

[ Bericht 4% gewijzigd door Thrilled op 27-02-2017 12:09:02 ]
pi_169236352
Het is de Yongnuo YN-IV 560 geworden met de Yongnuo RF-603II/N3 Wireless Flash Trigger Set.. vanavond even in alle functies duiken en uitzoeken hoe het werkt :9

Verder een goed statief, paraplu en bracket erbij dus kan er tegenaan :)
pi_169281618
Yongnuo is imho prima spul voor de prijs.

Ik heb een paar jaar geleden zo'n ding gehaald uit China. je zag ze toen nog amper in NL. Inmiddels zie je ze hier wel meer en meer. (Wel een stukje duurder).

Je kan altijd nog de dure merk-eigen nemen, maar persoonlijk zie ik daar weinig meerwaarde in voor een gemiddelde hobbyist. Je kan beter het prijsverschil investeren in accesoires. Immers, met een flitser ben je er niet alleen.

2 setjes Eneloops + bv een Maha C9000 lader en je hebt kwalitatief ook goed spul. Ikea batterijen (Ladda) zijn ook prima kwa prijs/kwaliteit. Een goede lader is altijd essentieel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')