abonnement Unibet Coolblue
pi_169121920
Een centraal topic over politieke boeken. Het is waarschijnlijk dat dit topic dood gaat, maar laten we dat zo lang mogelijk uitstellen.
pi_169121950
Zal ik dan maar beginnen? Ik kwam van de week 'het oliemannetje' tegen in de boekhandel en heb sindsdien spijt dat het niet gekocht heb. :(

Welk politiek boek raden jullie aan?
pi_169121955
quote:
99s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 19:02 schreef snorvanJohanDerksen het volgende:
Een centraal topic over politieke boeken. Het is waarschijnlijk dat dit topic dood gaat, maar laten we dat zo lang mogelijk uitstellen.
Ik ben bijna op het einde van het "de nieuwe Tsaar" over Putin.

Wat een held zeg.
Tuurlijk heeft ie zijn malle fratsen, maar diepe buiging.

Kan je zeggen ja maar dit of ja dat.
Kijken wat er met Rusland gebeurd was als hij er niet geweest was.

Topboek!!
Hell To The Liars
pi_169122004
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 19:04 schreef Droopie het volgende:

[..]

Ik ben bijna op het einde van het "de nieuwe Tsaar" over Putin.

Wat een held zeg.
Tuurlijk heeft ie zijn malle fratsen, maar diepe buiging.

Kan je zeggen ja maar dit of ja dat.
Kijken wat er met Rusland gebeurd was als hij er niet geweest was.

Topboek!!
Ik had het vorig jaar gelezen, absoluut een leuk boek. Ik vond het interessant te lezen over Medvedev en dat Poetin aanvankelijk pro-Westers was, tot Hillary dat verpestte.
pi_169122038






pi_169122317
Manifesten:

Patriottisch manifest: Aan het volk van Nederland, 1781
http://members.casema.nl/wilschut/ahvvn.htm


Verklaring van de Rechten van de Mens en de Burger, 1795
https://nl.m.wikipedia.or(...)de_mens_en_de_burger

Fascist Manifesto, 1919
http://www.conservapedia.com/Fascist_Manifesto,_1919


Bij de boeken die genoemd zijn horen natuurlijk ook het rode boekje van Mao en mein kampf en Lenin met: https://en.m.wikipedia.or(...)_Stage_of_Capitalism

[ Bericht 6% gewijzigd door WodanIsGroot op 25-02-2017 12:21:37 ]
  vrijdag 24 februari 2017 @ 19:31:10 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169124009
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 19:23 schreef WodanIsGroot het volgende:
Manifesten:

Patriottisch manifest: Aan het volk van Nederland, 1781
http://members.casema.nl/wilschut/ahvvn.htm

Verklaring van de Rechten van de Mens en de Burger, 1795
https://nl.m.wikipedia.or(...)de_mens_en_de_burger

Fascist Manifesto, 1919
http://www.conservapedia.com/Fascist_Manifesto,_1919

Bij de boeken die genoemd zijn horen natuurlijk ook het rode boekje van Mao en mein kampf en Lenin met: https://en.m.wikipedia.or(...)_Stage_of_Capitalism
Dat zijn wel echte uitersten
pi_169132994
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 20:38 schreef snorvanJohanDerksen het volgende:

[..]

Dat zijn wel echte uitersten
Ja maar dat vind ik dan ook noodzakelijk bij het begrijpen van andere politieke visies.

Hier nog twee die wat minder extreem zijn:




[ Bericht 0% gewijzigd door WodanIsGroot op 25-02-2017 12:47:00 ]
  zaterdag 25 februari 2017 @ 17:19:22 #10
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_169137873
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_169149256
Dit topic bestaat al. Ooit geopend door hexagon maar weg gezakt.
pi_169289109
Gister dan toch 'Het oliemannetje' gekocht. Misschien dat ik er morgen al in kan beginnen :)
pi_169416327
quote:
Heb je Das Kapital echt helemaal gelezen (alle delen)?
Ik vind het nogal taaie literatuur.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_169416912
In Praise of Idleness
Bertrand Russell

http://www.zpub.com/notes/idle.html
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  vrijdag 10 maart 2017 @ 18:57:06 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169417179
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 18:14 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Heb je Das Kapital echt helemaal gelezen (alle delen)?
Ik vind het nogal taaie literatuur.
En nogal onzinnig een achterhaalde en weerlegde economische theorie te gaan bestuderen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_169417348
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 18:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En nogal onzinnig een achterhaalde en weerlegde economische theorie te gaan bestuderen.
Ik heb het niet gelezen, ik geloof dat ik wel het communistisch manifest ooit heb uitgelezen, dat was nog wel te doen.
Veel economen zeggen overigens dat Marx zijn analyse wel degelijk heel goed was.
(Volgens mij in een BBC serie over economie; Keynes,Hayek en Marx.)
Daarnaast is het wellicht nuttig om de USSR beter te snappen maar volgens mij heeft Marx nooit een duidelijk beeld geschapen van hoe zijn "ideale"economie er dan in de praktijk uit zou moeten zien dus misschien is het ook daarvoor irrelevant.
Sowieso ben ik er ook niet van overtuigt dat het kapitalisme in huidige vorm nog heel lang kan doorgaan.(Nog los van de eindigheid van grondstoffen.)

[ Bericht 0% gewijzigd door Tanatos op 10-03-2017 19:17:05 ]
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  vrijdag 10 maart 2017 @ 19:37:05 #17
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_169418050
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 19:06 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Ik heb het niet gelezen, ik geloof dat ik wel het communistisch manifest ooit heb uitgelezen, dat was nog wel te doen.
Veel economen zeggen overigens dat Marx zijn analyse wel degelijk heel goed was.
(Volgens mij in een BBC serie over economie; Keynes,Hayek en Marx.)
Daarnaast is het wellicht nuttig om de USSR beter te snappen maar volgens mij heeft Marx nooit een duidelijk beeld geschapen van hoe zijn "ideale"economie er dan in de praktijk uit zou moeten zien dus misschien is het ook daarvoor irrelevant.
Sowieso ben ik er ook niet van overtuigt dat het kapitalisme in huidige vorm nog heel lang kan doorgaan.(Nog los van de eindigheid van grondstoffen.)
Hoe de huidige vorm omschreven zou moeten worden weet ik niet maar met kapitalisme heeft het niets te maken. Eindigheid van grondstoffen is geen probleem. Innovatie zorgt altijd voor alternatieven.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_169453251
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 19:37 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Hoe de huidige vorm omschreven zou moeten worden weet ik niet maar met kapitalisme heeft het niets te maken. Eindigheid van grondstoffen is geen probleem. Innovatie zorgt altijd voor alternatieven.
Kapitalisme is in een maatschappij "zonder werk" ook niet realistisch in huidige vorm.
Ik ken ook geen beter model dan het kapitalistische maar de checks and balances zijn teveel verloren gegaan door de te grote invloed van het bedrijfsleven op/over het democratisch bestel.
Politiek moet vooruit kijken, dat is dan ook het manco van een democratie in een stelsel met politici die elke 4 jaar (wisselend per democratie) weer herkozen willen worden wat een lange termijn visie bijna democratisch onwenselijk maakt.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  zondag 12 maart 2017 @ 09:00:22 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169454403
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2017 02:43 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Kapitalisme is in een maatschappij "zonder werk" ook niet realistisch in huidige vorm.
Ik ken ook geen beter model dan het kapitalistische maar de checks and balances zijn teveel verloren gegaan door de te grote invloed van het bedrijfsleven op/over het democratisch bestel.
Politiek moet vooruit kijken, dat is dan ook het manco van een democratie in een stelsel met politici die elke 4 jaar (wisselend per democratie) weer herkozen willen worden wat een lange termijn visie bijna democratisch onwenselijk maakt.
Eerlijk gezegd vind ik de politici die geen onpopulaire maatregelen aandurven een veel te grote invloed hebben.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_169470538
quote:
1s.gif Op zondag 12 maart 2017 09:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd vind ik de politici die geen onpopulaire maatregelen aandurven een veel te grote invloed hebben.
Klopt maar democratie is een belemmering voor lange termijn plannen omdat de politici als de verkiezingen naderen altijd weer geld gaan beloven/uitdelen.
Ik zie van de politieke partijen ook nergens lange termijn plannen.
(En ze gaan weer geld beloven ipv na te denken over de staatsschuld die gigantisch gestegen is de afgelopen jaren.)
Beter zouden ze plannen maken om anticyclisch te investeren en daar geld voor opzij te zetten als het goed gaat met de economie.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  zondag 12 maart 2017 @ 21:09:56 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169471013
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2017 20:57 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Klopt maar democratie is een belemmering voor lange termijn plannen omdat de politici als de verkiezingen naderen altijd weer geld gaan beloven/uitdelen.
Ik zie van de politieke partijen ook nergens lange termijn plannen.
(En ze gaan weer geld beloven ipv na te denken over de staatsschuld die gigantisch gestegen is de afgelopen jaren.)
Beter zouden ze plannen maken om anticyclisch te investeren en daar geld voor opzij te zetten als het goed gaat met de economie.
Politiek doet het juist andersom, ze geven het geld met bakken uit als de economie boomt want dat komt binnen en moet op. Op het moment dat het slecht gaat komt er minder geld binnen en zijn de uitgaves veel te hoog, men wordt gedwongen te bezuinigen.
We hebben reageringen ipv regeringen. Zaken worden op hun beloop gelaten omdat men niet hard wilt optreden, totdat het de spuigaten uitloopt (AOW, WAO zijn goede voorbeelden).
Het riedeltje dat men anticyclisch moet werken is direct weet vergeten op het moment dat de economie opkrabbeld en het geld gaat er met bakken uit.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 12 maart 2017 @ 21:22:28 #22
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_169471478
quote:
1s.gif Op zondag 12 maart 2017 21:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Politiek doet het juist andersom, ze geven het geld met bakken uit als de economie boomt want dat komt binnen en moet op. Op het moment dat het slecht gaat komt er minder geld binnen en zijn de uitgaves veel te hoog, men wordt gedwongen te bezuinigen.
We hebben reageringen ipv regeringen. Zaken worden op hun beloop gelaten omdat men niet hard wilt optreden, totdat het de spuigaten uitloopt (AOW, WAO zijn goede voorbeelden).
Het riedeltje dat men anticyclisch moet werken is direct weet vergeten op het moment dat de economie opkrabbeld en het geld gaat er met bakken uit.
Ik ben niet de grootste fan van Keynes maar dat van sparen als het goed gaat en wat uitgeven als het minder gaat klinkt niet onverstandig. Jammer dat dat slecht samengaat met politiek opportunisme.
Eigenlijk is belastinggeld verjubelen het toppunt van populisme.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zondag 12 maart 2017 @ 21:23:48 #23
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_169471544
Telt deze ook mee ?

Moet er nog aan beginnen. :)
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_169471658
quote:
1s.gif Op zondag 12 maart 2017 21:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Politiek doet het juist andersom, ze geven het geld met bakken uit als de economie boomt want dat komt binnen en moet op. Op het moment dat het slecht gaat komt er minder geld binnen en zijn de uitgaves veel te hoog, men wordt gedwongen te bezuinigen.
We hebben reageringen ipv regeringen. Zaken worden op hun beloop gelaten omdat men niet hard wilt optreden, totdat het de spuigaten uitloopt (AOW, WAO zijn goede voorbeelden).
Het riedeltje dat men anticyclisch moet werken is direct weet vergeten op het moment dat de economie opkrabbeld en het geld gaat er met bakken uit.
Absoluut en dat is een immens probleem.
Na de jaren 50 is het decennia lang heel erg goed gegaan met de NL economie nota bene een miljarden meevaller in de vorm van Gronings gas maar de staatsschuld is gewoon glashard blijven stijgen.
Onbegrijpelijk....

[ Bericht 0% gewijzigd door Tanatos op 12-03-2017 23:36:02 ]
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_169513236
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')