abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_169105768
Ik ben 24 en heb al vanaf jonge leeftijd angst om ouder te worden. De reden daarvoor is in de loop van de tijd veranderd, zie hieronder mijn post uit een ander topic:

quote:
9s.gif Op donderdag 23 februari 2017 21:05 schreef kuolema het volgende:

[..]

Ik vanaf vijf of zes jaar. Eerst omdat ik heel erg bang was voor de dood en ook nog eens op de radio hoorde dat kinderen niet meer leuk zijn vanaf een jaar of 6/7. Nu omdat ik bang ben voor lichamelijke en psychische achteruitgang. Die is al begonnen. Benauwend is het en je kunt er niets tegen doen, behalve jong sterven.
Ik ben al lang van plan er een topic over te openen in R&P omdat ik benieuwd ben hoe anderen ernaar kijken.
Ik ben nog steeds wel bang voor de dood, als ik er veel over nadenk. Omdat ik het niet kan begrijpen, het me nauwelijks kan voorstellen. Maar vaker kijk ik er juist naar uit, naar niet bestaan.

Wat ik wel prettig vind aan ouder worden is dat ik wijzer word. Ervaringen opdoe, leer over mezelf en anderen, feitelijke kennis vergaar over van alles.
Het is zo tegenstrijdig dat die groei samengaat met het sterfproces. Dat proces begint al meteen na de piek van je ontwikkeling, vanaf een jaar of 20-25. Waarom is er geen stabiliteit voor een lange tijd daarna?

Ik vind het jammer dat ik er veel aan denk. Een paar jaar geleden dacht ik: was ik nog maar 18, dan hoefde ik me geen zorgen te maken over oud zijn. Maar dat deed ik toen dus wel. Een korte tijd hielp dat idee me; dat ik relatief gezien best jong was en er over tien jaar over zou denken zoals ik nu doe over 18 zijn. Ik zou niet terug willen naar die tijd, die leeftijd, omdat ik mezelf beschouw als verder ontwikkeld dan toen. Maar ik wil ook niet dat mijn lichaam veroudert.
Straks word ik 25, dan ga ik al richting de 30. Ik vind het vreselijk.

Hoe beschouwen jullie het proces van ouder worden? Zijn of waren jullie bang en waarvoor? Als je visie is veranderd, wat heeft daarvoor gezorgd? Wat betekent jullie religie hierin?
Why are you wearing that stupid man suit?
  donderdag 23 februari 2017 @ 22:46:14 #2
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_169106129
ik ben zelf 28 en kan nog het dubbele van mijn leeftijd worden, ik ben niet meer bang voor de dood ik zie het als een eeuwige droomloze slaap het is niet anders het is iets wat ik niet kan veranderen, helaas. daarom probeer ik te genieten van elke dag die mij is gegeven.

ouder worden is iets natuurlijks, het zou onnatuurlijk zijn om niet ouder te worden. ik zie het niet als een sterfprocess maar als zelfontwikkeling. je moet jezelf niet teleurstellen dat je doodgaat maar je moet jezelf krachtig maken met elke dag die je gegeven is.

ik heb geen religie, ik zie religie als een excuus om niet over de toekomst te denken.
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
  donderdag 23 februari 2017 @ 22:46:31 #3
420575 VAS
En daar is alles mee gezegd
pi_169106139
Leven is kut.

Doei!
't gaat
pi_169106355
Je ziet wel eens in de natuur bepaalde bomen die dan 700 jaar kunnen worden, soms heel mooi om te zien, maar er zitten ook soms echt gedrochten tussen, bij de bomen gaat alles keihard, een boom die heeft ruimte nodig en gaat die nooit zomaar weggeven aan jonge bomen, dus de jonge bomen kunnen het dan "shaken" die moeten oprotten!

, ja ook zoals in de natuur heb je bepaalde natuurwetten , en eentje is dat als een mens 700 jaar zou worden, je een enorme overbevolking ( en dus honger ) zou krijgen
pi_169108049
Ik vind de dood geen prettig vooruitzicht, nee. En het proces van fysieke aftakeling vind ik ook geen prettig vooruitzicht (kaler worden, grijs, rimpelend, minder spiermassa, meer vet....) aangezien ik behoorlijk ijdel ben en veel waarde hecht aan een mooi lichaam.

Aan de andere kant, met ouderdom komt ook meer wijsheid. Ze zeggen wel dat 65+ de gelukkigste leeftijdsgroep is, gelukkiger dan twintigers.

Uiteindelijk vind ik ook dat het eenmaal de natuur is en dat je het meeste moet maken van elke leeftijdsfase.
pi_169109431
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2017 22:32 schreef kuolema het volgende:
Hoe beschouwen jullie het proces van ouder worden?
Het is een cyclus van leven. Alles wat je ooit bent geweest kan veranderen. Ouder worden betekent dat het lichaam aan tijd en ruimte toegeeft en er zich op aanpast. In ruil daarvoor krijg je als mensengeest, er wijsheid voor terug. Met die wijsheid kun je de volgende generaties van kennis voorzien. Op het moment van schrijven ben ik 30. Over nog eens 30 jaar heb ik hopelijk genoeg van mijn nu nog jonge gezicht verruild om anderen te voorzien in wijsheid die ik in 60 jaar levensweg heb vergaard.
quote:
Zijn of waren jullie bang en waarvoor?
De dood is iets natuurlijks. Het is de enige zekerheid in het leven. Ik weet niet of ik er bang voor ben, want ik heb het nog niet meegemaakt. Ik stel het me voor als een slaap waaruit je niet kan ontwaken. Op zich is dat een vredig idee, aangezien slapen gewoon fijn is. Vroeger was ik wel erg bang voor de dood, mede omdat mijn grootouders (vooral mijn oma's) op vroege leeftijd stierven. Verder omdat een juf op de basisschool uitvoerig over een donorcodicil ging praten in groep 6; ledematen, ingewanden en de dood zelf kwamen aan bod. Ik heb haar op een gegeven moment tot stoppen gemaand omdat ik er niet meer tegen kon.
quote:
Als je visie is veranderd, wat heeft daarvoor gezorgd?
Door het realistisch te bekijken en de dood daarin te kunnen relativeren. Als je leeft, ga je op een dag dood. Het is vrij simpel. Ook zou je je aardse vastigheid kunnen gebruiken om verdere relativering te kunnen waarborgen, door middel van het vastleggen van je keuze in een donorcodicil en/of een uitvaartverzekering af te sluiten. Om daarin de wensen na je overlijden vast te leggen, de wens wat er met je lichaam gebeurt nadat het leven het heeft verlaten. Dat is ergens toch wel een fijn idee.
quote:
Wat betekent jullie religie hierin?
De oude vorm van Asatru zou inhouden dat ik door andermans' toedoen strijdend zou moeten sterven, om in Valhalla terecht te kunnen komen. Heden ten dage is het echter niet relevant (mede omdat de normen en waarden ten opzichte van vroeger erg veranderd zijn), wel heb ik het idee dat ik me aan de waarden van Asatru moet houden om de dood met rechte ogen aan te kunnen kijken.
Vanuit christelijk standpunt is het vooral geven en nemen, en een ander behandelen zoals je zelf ook behandeld wilt worden. Ik ben er dan ook telkens mee bezig in die context een balans te vinden, en zelfverbetering betekent in dat geval ook een verbetering van mijn (directe) omgeving.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door Metalfrost op 24-02-2017 03:36:46 ]
Google is your friend, abuse your friends
pi_169138450
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2017 22:32 schreef kuolema het volgende:
Ik ben 24 en heb al vanaf jonge leeftijd angst om ouder te worden. De reden daarvoor is in de loop van de tijd veranderd, zie hieronder mijn post uit een ander topic:

[..]

Ik ben nog steeds wel bang voor de dood, als ik er veel over nadenk. Omdat ik het niet kan begrijpen, het me nauwelijks kan voorstellen. Maar vaker kijk ik er juist naar uit, naar niet bestaan.

Wat ik wel prettig vind aan ouder worden is dat ik wijzer word. Ervaringen opdoe, leer over mezelf en anderen, feitelijke kennis vergaar over van alles.
Het is zo tegenstrijdig dat die groei samengaat met het sterfproces. Dat proces begint al meteen na de piek van je ontwikkeling, vanaf een jaar of 20-25. Waarom is er geen stabiliteit voor een lange tijd daarna?

Ik vind het jammer dat ik er veel aan denk. Een paar jaar geleden dacht ik: was ik nog maar 18, dan hoefde ik me geen zorgen te maken over oud zijn. Maar dat deed ik toen dus wel. Een korte tijd hielp dat idee me; dat ik relatief gezien best jong was en er over tien jaar over zou denken zoals ik nu doe over 18 zijn. Ik zou niet terug willen naar die tijd, die leeftijd, omdat ik mezelf beschouw als verder ontwikkeld dan toen. Maar ik wil ook niet dat mijn lichaam veroudert.
Straks word ik 25, dan ga ik al richting de 30. Ik vind het vreselijk.

Hoe beschouwen jullie het proces van ouder worden? Zijn of waren jullie bang en waarvoor? Als je visie is veranderd, wat heeft daarvoor gezorgd? Wat betekent jullie religie hierin?
Ik ben er ook wel bang voor, maar probeer er bewust niet aan te denken, of als mijn gedachten die kant op gaan, probeer ik over iets anders te gaan denken, omdat ik ook nog leuk wil leven nu.
A’j mekaar geliek geft, bu’j rap oet e kuierd Als je niet in dicussie gaat, ben je snel uitgepraat
Aj gen kop hebt kuj ok niet uut het roam kiekn - als je geen hoofd hebt kun je ook niet uit het raam kijken
pi_169143690
Als je nog 24 bent heb je normaal gesproken je leven nog voor je,
Je kunt natuurlijk jong komen te overlijden, maar zolang daar nog geen sprake van is moet je je er ook niet druk over maken.
Bedenk dat als je constant met de dood bezig bent dat het je leven behoorlijk kan verpesten.
Maak plannen, wordt verliefd, ga je de tijd nuttig maken, verwek kinderen, bouw een carrière op, ga sport of kunst beoefenen of allebei.
Om over de dood in te zitten heb je als je oud bent nog tijd genoeg.
En nog wat, ga bij een ouder iemand te rade als je ergens mee zit, bij mij bijvoorbeeld, met mijn 80 jaar levenservaring kan ik je misschien nog iets leren, zelf heb ik nog in alles genoeg plezier om mij happy te voelen.
pi_169146555
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_169146813
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2017 22:32 schreef kuolema het volgende:
Zijn of waren jullie bang en waarvoor?
Nope. We gaan allemaal dood. De ene wat eerder dan de ander. Daar kan je je heel druk om maken, maar onder de streep ga je dan na al die verspilde moeite en energie nog altijd gewoon keihard dood. :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_169146843
De grieken zeiden dat de goden jaloers waren op menselijk sterfelijkheid omdat het elke seconde van het leven veel waard maakt.
pi_169146874
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 22:03 schreef Schonedal het volgende:
Maak plannen, wordt verliefd, ga je de tijd nuttig maken, verwek kinderen, bouw een carrière op, ga sport of kunst beoefenen of allebei.
Hey wat is er mis met je tijd nutteloos verdoen op FOK!? }:|
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_169147260
Ik ben niet bang voor de dood, dat merk je niet want je bent daar waar je vandaan gekomen bent voordat je geboren bent. Angst voor de dood komt meestal voort uit angst voor het leven mi. Probeer het over je heen te laten komen, denk er niet teveel over na, laat je niet opnaaien, doe wat je leuk vindt.

Ik zag een tijdje geleden een docu over wat oudere mensen en 1 had een uitspraak die me bij is gebleven, zal wel een cliche zijn maar ik denk er nog dikwijls aan: Leef alsof je nog maar 1 dag hebt maar maak plannen alsof je het eeuwige leven hebt. En zo is het eigenlijk, maar soms zie je dat niet meer helemaal in de waan van de dag.
You know, you come from nothing
you're going back to nothing
what have you lost? Nothing!
pi_169147348
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2017 01:08 schreef Impressme het volgende:
Ik ben niet bang voor de dood, dat merk je niet want je bent daar waar je vandaan gekomen bent voordat je geboren bent. Angst voor de dood komt meestal voort uit angst voor het leven mi. Probeer het over je heen te laten komen, denk er niet teveel over na, laat je niet opnaaien, doe wat je leuk vindt.

Ik zag een tijdje geleden een docu over wat oudere mensen en 1 had een uitspraak die me bij is gebleven, zal wel een cliche zijn maar ik denk er nog dikwijls aan: Leef alsof je nog maar 1 dag hebt maar maak plannen alsof je het eeuwige leven hebt. En zo is het eigenlijk, maar soms zie je dat niet meer helemaal in de waan van de dag.
Dat klinkt nogal tegenstrijdig. :)
pi_169147387
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2017 01:13 schreef EstherMTS het volgende:

[..]

Dat klinkt nogal tegenstrijdig. :)
Dat zou zomaar kunnen, maar waarom denk je dat?
You know, you come from nothing
you're going back to nothing
what have you lost? Nothing!
pi_169147395
quote:
7s.gif Op zondag 26 februari 2017 01:15 schreef Impressme het volgende:

[..]

Dat zou zomaar kunnen, maar waarom denk je dat?
Ik had het over deze zin:
Leef alsof je nog maar 1 dag hebt maar maak plannen alsof je het eeuwige leven hebt.
pi_169147473
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2017 01:16 schreef EstherMTS het volgende:

[..]

Ik had het over deze zin:
Leef alsof je nog maar 1 dag hebt maar maak plannen alsof je het eeuwige leven hebt.
Ja, ik snap niet wat je bedoelt?
You know, you come from nothing
you're going back to nothing
what have you lost? Nothing!
pi_169147508
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2017 01:20 schreef Impressme het volgende:

[..]

Ja, ik snap niet wat je bedoelt?
Leven alsof je nog maar 1 dag te leven hebt en plannen maken voor het eeuwige leven, dat kan niet samen. :)
pi_169147565
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2017 01:22 schreef EstherMTS het volgende:

[..]

Leven alsof je nog maar 1 dag te leven hebt en plannen maken voor het eeuwige leven, dat kan niet samen. :)
2x alsof ;) Dus alsof je het eeuwige leven hebt.
You know, you come from nothing
you're going back to nothing
what have you lost? Nothing!
pi_169147871
Nou op je 24e duurt oud worden echt nog heel lang hoor. :D Neem maar van mij aan dat je je de eerste 30 jaar nog iedere dag jong kunt voelen. Het echte ouder worden vindt volgens mij ongeveer pas echt plaats voorbij je 60e of zo. Natuurlijk ook daarvoor ga je het al wel een beetje voelen, maar mits je gewoon gezond blijft en niet al te veel mankementen optreden, zal het allemaal wel meevallen.
Je kunt je zelfs op je 80e nog heel vitaal voelen. Het is maar net wanneer je echt last krijgt van serieuze fysieke issues.
pi_169151666
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2017 01:56 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:
Nou op je 24e duurt oud worden echt nog heel lang hoor. :D Neem maar van mij aan dat je je de eerste 30 jaar nog iedere dag jong kunt voelen. Het echte ouder worden vindt volgens mij ongeveer pas echt plaats voorbij je 60e of zo. Natuurlijk ook daarvoor ga je het al wel een beetje voelen, maar mits je gewoon gezond blijft en niet al te veel mankementen optreden, zal het allemaal wel meevallen.
Je kunt je zelfs op je 80e nog heel vitaal voelen. Het is maar net wanneer je echt last krijgt van serieuze fysieke issues.
Dit is deels waar. Maar het is niet het hele verhaal. De samenleving is erg gefocust op jong en het uiterlijk.. Als 60 jarige kun je je wel vitaal voelen, maar je hebt niet meer het uiterlijk van een 20 jarige. Daar helpt geen zalfje of operatie aan, al doen de dames en heren filmsterren erg hun best met soms een aardig resultaat, zet je er een echte 20 jarige naast en je ziet het verschil.

Feit is, sommige mensen lijden hier onder, die kunnen dat niet accepteren. Ik kan me voorstellen dat dat kan opgaan voor een mooi, jong iemand, die weet dat de schoonheid tijdelijk is..

De oplossing is dat je je als ouder persoon niet moet vergelijken met die 20 jarige... Maar dat is moeilijk als ze je elke dag van honderden reclameborden en tv schermpjes staan toe te lachen .
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_169151815
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2017 12:39 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Dit is deels waar. Maar het is niet het hele verhaal. De samenleving is erg gefocust op jong en het uiterlijk.. Als 60 jarige kun je je wel vitaal voelen, maar je hebt niet meer het uiterlijk van een 20 jarige. Daar helpt geen zalfje of operatie aan, al doen de dames en heren filmsterren erg hun best met soms een aardig resultaat, zet je er een echte 20 jarige naast en je ziet het verschil.

Feit is, sommige mensen lijden hier onder, die kunnen dat niet accepteren. Ik kan me voorstellen dat dat kan opgaan voor een mooi, jong iemand, die weet dat de schoonheid tijdelijk is..

De oplossing is dat je je als ouder persoon niet moet vergelijken met die 20 jarige... Maar dat is moeilijk als ze je elke dag van honderden reclameborden en tv schermpjes staan toe te lachen .
De vergankelijkheid van het leven is een feit... Net als dat alle goede (en minder goede) gevoelens maar tijdelijk zijn. Het ware geluk zit 'm sowieso niet in die dingen.
pi_169152248
Hoezo denk je er geen invloed op te hebben?

Gezond eten, regelmatig bewegen. Er zijn een heleboel ouderen die nog gewoon fit zijn omdat ze in beweging blijven.
pi_169159267
Het relaxte van 60+ lijkt me dat je niks meer te bewijzen hebt. Je hebt je carriere min of meer achter de rug, je hoeft alleen maar te genieten.

In de zomer toen ik als scholier langsfietste tussen de bejaardenwoningen in het park dan werd ik wel jaloers op die gegoede bejaarde mannen die lekker in het zonnetje sigaren aan het roken waren. Zij hoefden niet meer te rennen, nergens meer heen te fietsen. Maar gewoon genieten van het verdiende pensioen. Zo heerlijk relaxt.
pi_169170058
Nog maar een paar nachtjes slapen en ik ben alweer 65.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_169171519
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2017 23:38 schreef barthol het volgende:
Nog maar een paar nachtjes slapen en ik ben alweer 65.
Zelfde hier, alleen dan 34 jaar jonger.
Google is your friend, abuse your friends
pi_169275050
Van kindsbeen af heb ik mij altijd beziggehouden met de dood. Niet dat ik een slechte jeugd heb gehad, maar ik stelde uit mezelf steeds vragen aan mijn laagopgeleide ouders die mij nooit een antwoord op al mijn vragen konden geven.
Ik was niet bang om dood te gaan, maar ik maakte me wel zorgen om de dood van de mensen over het algemeen, want dat veroorzaakte een triest gevoel in mij.

Omdat ik geen antwoorden kon krijgen op mijn vragen, bemoeide ik veel meer met oudere mannen (opa’s) bij wie ik dacht antwoorden te krijgen op al deze vragen. Ze lachten altijd om de vragen die ik aan hen stelde en sommigen werden boos, omdat ik een discussie met ze aanging die ze in de war bracht. Totdat ik allerlei soorten filosofische boeken ben gaan lezen om daaruit boekenwijsheid te vergaren.

Voor mijn opstel in de eerste klas op een katholieke muloschool kreeg ik als enige een 10 voor een werkstuk over het christelijk denken en ik kreeg ook als enige een 10 voor een ander werkstuk over de hindoe filosofie.

Mijn vader was katholiek opgevoed, alcoholist en een verslaafde roker, mijn moeder rookte en dronk niet. Van kleins af aan was ik dol op gewichtheffen, omdat ik op Tarzan wilde lijken en daarom rookte en dronk ik niet. Maar het is mij nooit gelukt om een tarzan te worden.

Later toen ik wat ouder werd, begon ik mij zorgen te maken over de zorg in Nederland. Ik vond de artsen hier erg arrogant en onverdraagzaam. Je mocht bijvoorbeeld geen vragen stellen over een bepaalde behandeling en ik miste in hen de empathische verbondenheid met hun patiënten. En ik maakte me zorgen over de medische zorg van mijn ouders die mede door nalatigheid van artsen beiden op jonge leeftijd zijn gestorven.

En nog steeds maak ik mij geen zorgen over mijn welzijn of eigen dood, maar over de dood en het welzijn van mijn geliefden vanwege de nalatigheid van medici aan wie onschendbaarheid wordt toegekend door de politiek.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_169317092
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2017 22:46 schreef VAS het volgende:
Leven is kut.

Doei!
Dat is wat je er zelf van maakt!
Sharkastic Virus on the System
pi_169318102
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2017 22:32 schreef kuolema het volgende:
Ik ben 24 en heb al vanaf jonge leeftijd angst om ouder te worden. De reden daarvoor is in de loop van de tijd veranderd, zie hieronder mijn post uit een ander topic:

[..]

Ik ben nog steeds wel bang voor de dood, als ik er veel over nadenk. Omdat ik het niet kan begrijpen, het me nauwelijks kan voorstellen. Maar vaker kijk ik er juist naar uit, naar niet bestaan.

Wat ik wel prettig vind aan ouder worden is dat ik wijzer word. Ervaringen opdoe, leer over mezelf en anderen, feitelijke kennis vergaar over van alles.
Het is zo tegenstrijdig dat die groei samengaat met het sterfproces. Dat proces begint al meteen na de piek van je ontwikkeling, vanaf een jaar of 20-25. Waarom is er geen stabiliteit voor een lange tijd daarna?

Ik vind het jammer dat ik er veel aan denk. Een paar jaar geleden dacht ik: was ik nog maar 18, dan hoefde ik me geen zorgen te maken over oud zijn. Maar dat deed ik toen dus wel. Een korte tijd hielp dat idee me; dat ik relatief gezien best jong was en er over tien jaar over zou denken zoals ik nu doe over 18 zijn. Ik zou niet terug willen naar die tijd, die leeftijd, omdat ik mezelf beschouw als verder ontwikkeld dan toen. Maar ik wil ook niet dat mijn lichaam veroudert.
Straks word ik 25, dan ga ik al richting de 30. Ik vind het vreselijk.

Hoe beschouwen jullie het proces van ouder worden? Zijn of waren jullie bang en waarvoor? Als je visie is veranderd, wat heeft daarvoor gezorgd? Wat betekent jullie religie hierin?
Zelf heb ik geen vrees voor de dood, ongeacht ik die al meermalen in de ogen heb gezien. Ik heb Christus lief en ben verzekerd dat wanneer ik hier mijn ogen sluit ik ontwaak in de hemel (religie kan je daar niet bij helpen).

Je bent 24 en vreest nu al voor de dood... niet onlogisch, hoor zelfs dat kinderen van amper 14 jaar zomaar sterven en zelf destijds toen ik zo oud was als jij zag ik de overblijfselen van twee kinderen waar ik even daarvoor nog om moest lachen omdat ze gekke bekken zaten te trekken in de stationwagen naast mij.

In zekere zin is het prettig dat je wijzer wordt, hoewel je aan kinderen het evangelie gemakkelijk kan vertellen omdat ze alles geloven wat je zegt, en kinderen begrijpen daardoor ook veel sneller wat of je zegt waar ouderen in principe door hun wereldse wijsheid zijn verprutst.

Je sterfproces begint met je dertigste, dan halveert je stofwisseling en begin je af te takelen, word je gewaar dat wanneer je veel rockconcerten hebt bijgewoond, ineens niet meer zo goed kan horen. Ik baal ervan dat ik dingen vergeet, woorden, namen etc. Waarom er geen stabiliteit is hangt een beetje van jezelf af. Wees zuinig op je lichaam, beweeg, drink niet teveel alcohol, gebruik geen drugs, en rook niet én... denk erom wat of je koopt in de supermarkt want alle bewerkt voedsel is slecht voor je lichaam, dus verse groente eten, hoewel ik nog niet zo lang geleden hoorde dat de radioaktiviteit in de lucht toeneemt, niet zo verwonderlijk met Fukishima. Pakweg 5 jaar geleden kwam ik een man tegen bij de kassa die mij vroeg zijn leeftijd te schatten, ik dacht 62, de man bleek 86 te zijn en was in topconditie, gaf mij zelfs hints wat en wat niet te eten. Op youtube zag ik een vent van in de 90 rollerskaten das ongelovelijk maar hij deed 't wel. En ben mensen tegengekomen in het ziekenhuis die ik vroeg hoe oud of ze zich voelden waarvan er een dame van 96 zei dat ze zich nog steeds 16 voelde, het mensje straalde van blijdschap.

Als je eeuwig leven blieft, lees dan mijn nieuwe topic: Wedergeboorte voor Dummy's.
Sharkastic Virus on the System
pi_169318454
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2017 22:52 schreef possetje het volgende:
Je ziet wel eens in de natuur bepaalde bomen die dan 700 jaar kunnen worden, soms heel mooi om te zien, maar er zitten ook soms echt gedrochten tussen, bij de bomen gaat alles keihard, een boom die heeft ruimte nodig en gaat die nooit zomaar weggeven aan jonge bomen, dus de jonge bomen kunnen het dan "shaken" die moeten oprotten!

, ja ook zoals in de natuur heb je bepaalde natuurwetten , en eentje is dat als een mens 700 jaar zou worden, je een enorme overbevolking ( en dus honger ) zou krijgen
De elite zeurt nou al dat er overbevolking is, wat niet zo is. Voor Noach werden mensen heel erg oud, en toen paste het ook allemaal. Er is nog zoveel on-ontgonnen grond waar kan geleeft worden. Toendra, steppes, woestijnen die laatste kan rijkelijk bevloeit worden omdat er de middelen voor zijn die helaas worden gebruikt in de oorlogsvoering. Kijk eens naar Rusland hoe gigantisch groot dat is!
Sharkastic Virus on the System
pi_169319035
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2017 23:38 schreef barthol het volgende:
Nog maar een paar nachtjes slapen en ik ben alweer 65.
Ha fijn, dan ben ik de oudste hier niet ;)
Sharkastic Virus on the System
pi_169332728
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2017 22:32 schreef kuolema het volgende:
Ik ben 24 en heb al vanaf jonge leeftijd angst om ouder te worden. De reden daarvoor is in de loop van de tijd veranderd, zie hieronder mijn post uit een ander topic:

[..]

Ik ben nog steeds wel bang voor de dood, als ik er veel over nadenk. Omdat ik het niet kan begrijpen, het me nauwelijks kan voorstellen. Maar vaker kijk ik er juist naar uit, naar niet bestaan.

Wat ik wel prettig vind aan ouder worden is dat ik wijzer word. Ervaringen opdoe, leer over mezelf en anderen, feitelijke kennis vergaar over van alles.
Het is zo tegenstrijdig dat die groei samengaat met het sterfproces. Dat proces begint al meteen na de piek van je ontwikkeling, vanaf een jaar of 20-25. Waarom is er geen stabiliteit voor een lange tijd daarna?

Ik vind het jammer dat ik er veel aan denk. Een paar jaar geleden dacht ik: was ik nog maar 18, dan hoefde ik me geen zorgen te maken over oud zijn. Maar dat deed ik toen dus wel. Een korte tijd hielp dat idee me; dat ik relatief gezien best jong was en er over tien jaar over zou denken zoals ik nu doe over 18 zijn. Ik zou niet terug willen naar die tijd, die leeftijd, omdat ik mezelf beschouw als verder ontwikkeld dan toen. Maar ik wil ook niet dat mijn lichaam veroudert.
Straks word ik 25, dan ga ik al richting de 30. Ik vind het vreselijk.

Hoe beschouwen jullie het proces van ouder worden? Zijn of waren jullie bang en waarvoor? Als je visie is veranderd, wat heeft daarvoor gezorgd? Wat betekent jullie religie hierin?
Je bent nog hartstikke jong.

Maar het is niet zo ongebruikelijk na te denken over dit soort thema's. Dat had ik op die leeftijd ook.

Dus ik herken de vragen naar zingeving maar ook de angst voor de dood.

Mijn zoektocht heeft me tot het besef geleid dat het feitelijk niets uitmaakt. De enige garantie in het leven is dat we allemaal een keer dood gaan. Dat maakt de kwaliteit van leven juist zo belangrijk.

Ik ben er heel nuchter in. Als er niets is na de dood dan zal ik daar geen besef of last van ervaren. Het is alsof je slaapt en terecht komt in de fase tussen in slaap vallen en dromen. Daar ben je jezelf ook niet van bewust. Alleen van je dromen, vaak vanuit het droomperspectief.

Misschien biedt een eventueel hiernamaals zo'n droomperspectief. Misschien zet ik ergens wel in een hele geavanceerde omgeving een soort van virtual reality bril af en concludeer dat dit leven een illusie was. Misschien is er niets en dan ben ik daar ook niet van bewust. Het zou hypothetisch allemaal kunnen, niemand kan je er uitsluitsel over geven. Dus we zien het wel. Moet bekennen dat dit mij een gevoel van rust heeft gegeven.

Het verouderingsproces van je lichaam, tja daar kun je weinig aan doen en dat blijft gewoon een kwestie van acceptatie en een beetje in beweging blijven. Je stofwisseling wordt trager waardoor de pondjes gemakkelijker blijven hangen. So what? Lekker leven is ook een must hoor. ;)
pi_169377403
Bij mij werkte het eigenlijk andersom, ik zag ernaar uit om ouder te worden, serieuzer genomen te worden, wijs te zijn. Ik ben inmiddels 51 en kan zeggen dat dat laatste me wel een beetje tegen valt. Maar wat ik nu wel heb is dat ik besef dat ik nog maar weinig tijd heb om alle interessante ontwikkelingen die er spelen in maatschappij en wetenschap mee te maken. Ik ben benieuwd of ik nog artificiële intelligentie mee maak. Verder heb je naarmate je ouder wordt meer spijt van de dingen die je niet hebt gedaan dan wat je wel hebt gedaan. De dood zegt me niets trouwens. Ik denk dat als die komt je er ook wel klaar voor bent.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')