abonnement Unibet Coolblue
pi_169095120
onder je radiatoren beginnen
want als je dat niet doet dan krijg je je laatste laminaat er niet onder
pies on joe toe
  donderdag 23 februari 2017 @ 17:27:16 #27
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_169095432
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2017 17:15 schreef bonke het volgende:
onder je radiatoren beginnen
want als je dat niet doet dan krijg je je laatste laminaat er niet onder
als ze op normale hoogte hangen is dat geen probleem en anders haal je even de verwarming eraf,
Where's my fear???
pi_169095469
quote:
1s.gif Op donderdag 23 februari 2017 17:27 schreef jagermaster het volgende:

[..]

als ze op normale hoogte hangen is dat geen probleem en anders haal je even de verwarming eraf,
Dat komt wel goed denk ik; hier verwacht ik geen problemen mee!
pi_169100146
quote:
1s.gif Op donderdag 23 februari 2017 17:27 schreef jagermaster het volgende:

[..]

als ze op normale hoogte hangen is dat geen probleem en anders haal je even de verwarming eraf,
Even je hele CV aftappen en even weer vullen waarna je even alles ontlucht?
pi_169100378
quote:
15s.gif Op donderdag 23 februari 2017 16:44 schreef blomke het volgende:

[..]


[..]

Suc6 ermee..... ^O^
Bij doorleggen krijg je gewoon een rechte trap in je planken en kan je zo de afkortmaat doorrekenen.
pi_169104682
Hoe recht is je appartement? Alles haaks?

Veel succes bij alle lange muren waar je eindigt, daar ga je sowieso alles over de lengte moeten zagen en afhankelijk van hoe scheef het is en welk type laminaat je hebt (4V bijvoorbeeld) altijd zien dat het 'scheef' ligt t.o.v. je muur. Ik zou fijn lage dorpels nemen en alleen van je hal naar de woonkamer in de breedte.
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_169110272
Check ook nog even deze link... Niet gezegd dat dat persé in jouw situatie geld, maar een vriend van me heeft in z'n appartement ook al het laminaat doorgelegd en dat begon toch behoorlijk te werken...
  vrijdag 24 februari 2017 @ 08:57:20 #33
389107 elhasa
mijn naam is haas
pi_169110339
niet om het een of ander maar is niemand opgevallen dat hij rechts wil beginnen? Ik heb al honderden meters gelegd maar het eerste laminaat waarbij je makkelijk rechts kan beginnen moet ik nog tegenkomen. Het klik mechanisme is zo gemaakt dat je links begint.

Als je rechts begint moet je de plank er als het ware onder klikken, je gaat dan vanzelf je laatst gelegde plank omhooghouden waardoor je enorm aan het prutsen bent.
Dit merk je overigens vanzelf als je rechts begint en na 5m2 staat te vloeken en te tieren dat het kutwerk is.

In jouw geval begin je in de woonkamer links onderin op tekening (als je uit de hal komt rechts bovenin snap je?)

De slaapkamers begin je idem dito met dezelfde afstand tussen de muur. Bij de deur posten aangekomen zit je dan vrijwel op 1 lijn. mischien klein beetje trekken aan je slaapkamer vloertje en je kan zo aanhaken en doorleggen in de hal. Geen dorpels, drempels of wat dan ook.

Ik zou zeggen begin rechts en werk naar links, vloek tier doe wat, pak een bakkie koffie, rust even uit en begin dan links. :)
  vrijdag 24 februari 2017 @ 09:16:45 #34
401888 Nightquest777
The Wizard To Show The Way
pi_169110561
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 08:57 schreef elhasa het volgende:
niet om het een of ander maar is niemand opgevallen dat hij rechts wil beginnen? Ik heb al honderden meters gelegd maar het eerste laminaat waarbij je makkelijk rechts kan beginnen moet ik nog tegenkomen. Het klik mechanisme is zo gemaakt dat je links begint.

Als je rechts begint moet je de plank er als het ware onder klikken, je gaat dan vanzelf je laatst gelegde plank omhooghouden waardoor je enorm aan het prutsen bent.
Dit merk je overigens vanzelf als je rechts begint en na 5m2 staat te vloeken en te tieren dat het kutwerk is.

In jouw geval begin je in de woonkamer links onderin op tekening (als je uit de hal komt rechts bovenin snap je?)

De slaapkamers begin je idem dito met dezelfde afstand tussen de muur. Bij de deur posten aangekomen zit je dan vrijwel op 1 lijn. mischien klein beetje trekken aan je slaapkamer vloertje en je kan zo aanhaken en doorleggen in de hal. Geen dorpels, drempels of wat dan ook.

Ik zou zeggen begin rechts en werk naar links, vloek tier doe wat, pak een bakkie koffie, rust even uit en begin dan links. :)
Dit. Ik zou linksonder beginnen op het plaatje.
Chaos is a ladder.
pi_169112143
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 09:16 schreef Nightquest777 het volgende:

[..]

Dit. Ik zou linksonder beginnen op het plaatje.
Veel reacties, thnx! Ik ga het morgen bij de laminaatboer nog wel even goed navragen, ik houd jullie op de hoogte!
pi_169113112
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2017 21:54 schreef mark_dabomb het volgende:
Hoe recht is je appartement? Alles haaks?

Veel succes bij alle lange muren waar je eindigt, daar ga je sowieso alles over de lengte moeten zagen en afhankelijk van hoe scheef het is en welk type laminaat je hebt (4V bijvoorbeeld) altijd zien dat het 'scheef' ligt t.o.v. je muur. Ik zou fijn lage dorpels nemen en alleen van je hal naar de woonkamer in de breedte.
Dit. Dat op in de lengte zagen is leuk en aardig, maar een hell of a job als niet alles 100% haaks op elkaar staat. Ik ben nu net bezig een drempel tussen de keuken (novylon op spaanplaat) en de kamer (planken) te leggen. Ik heb een licht stuk meranti genomen op een dikte gelijk aan de vloeren, zodat de overgang vlak is. Je ziet dan wel de overgang, maar hebt geen hoogteverschil.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 24-02-2017 12:02:14 (goede richting ) ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169114138
Je moet juist goed kijken waar je problemen gaat krijgen.

Om te beginnen met je 2 banen leggen geheel vanaf de voordeur naar het einde van de woonkamer. Dit is namelijk je zichtlijn die je wel recht en haaks hebben.

Verder moet je uitrekenen hoe je uitgaat komen in de hal wat betreft de breedte gezien.

Een knelpunt is altijd een kozijn. Je kunt niet om het kozijn heen leggen. Dus moet 1 plank in het kozijn eindigen, zodat de volgende plank er vanaf de andere kant ingeschoven kan worden.

Ik heb recentelijk 80 vierkante meter gelegd en was een hell of a job. Ik had met 4 kozijnen en een trap te maken op de overloop. Ik ben dus in het midden bij een kozijn begonnen, omdat daar mijn grootste knelpunt zat.

Je kunt beter tegen de zijmuren in de woonkamer met bijv. halve plankbreedte beginnen als dit je veel ellende bespaart in de hal.

Als had 3 voorbeeldplanken meegekregen, die heb ik in kleine strookjes gezaagd en zodoende kon ik ze allemaal aan elkaar klikken en precies zien waar ik uitkwam.

Op zolder heb ik een andere legrichting gekozen dan op de 1e verdieping. En tegen de richting in gaat prima. Tuurlijk iets moeilijker maar absoluut niet ondoenlijk.

Ook van te voren even bedenken of je onder de kozijnen door wilt leggen. Ziet er een stuk beter uit, is wel veel extra werk.

Neem een goedkoop blad op je cirkelzaag, want laminaat sloopt elk gewoon cirkelzaag blad.

Verder zul je de nodige beginnersfoutjes maken. dus zorg dat je een extra pak hebt staan. Kun je altijd nog terug brengen.
  vrijdag 24 februari 2017 @ 13:23:56 #38
389107 elhasa
mijn naam is haas
pi_169114975
ik ben het niet helemaal eens, in deze situatie, met in het midden beginnen. Dan moet je weer naar boven toe werken. Dit houdt in dat je de plank als het ware de vloer in moet buigen om hem er in te kunnen klikken.
Kijk nou voor de aardigheid eens op joeptoep en zoek op laminaat leggen. De eerste 234.000 hits beginnen allemaal links boven in een hoek en werken van links naar rechts. Zelfs die vent van eigen huis en tuin (of hoe dat ook heet)!

Als je in de woonkamer links begint. en je begint ook in de slaapkamer links voor met een hele plank kom je in de gang exact op dezelfde lijn uit. die 1 of 2 mm verschil schuif je zo naar elkaar toe.

Dat je in de gang geen rot randje wilt van 1cm snap ik. Je kan dit idd even uitmeten en daarna niet met een hele maar een versmalde plank beginnen. Kost veel zaagwerk maar dat is nou eenmaal zo en idd een goedkoop zaagblad nemen want je sloopt ze op laminaat

Geloof me, de kant op werken zoals het laminaat niet bedoeld heeft is een rotwerk
pi_169118218
Gewoon links beginnen. Andersom is echt een kl&*^%klus.
Het kan wel maar het echt pielen.
pi_169120647
Wellicht ligt het aan de kwaliteit van de plank en het kliksysteem.

Ik heb planken van 2.20 meter lang, 25cm breed en had er totaal geen moeite mee om ze de verkeerde kant op te leggen. Schuift bijna net zo makkelijk in elkaar.

Wat ik bedoel met in het midden beginnen is in ieder geval een lange baan maken en deze
zo mooi mogelijk recht en haaks leggen. Van daaruit kun je dan goed meten of je muren scheef lopen.
  vrijdag 24 februari 2017 @ 17:55:16 #41
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_169120785
Hier ook totaal geen moeite met van rechts naar links leggen, maar dat was over lengtes van 3-4 meter. Geen idee of dat anders is met die gang
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_169120960
Of je gebruikt een laminaatsnijder, geeft ook niet zoveel stof. Hoekjes en lengte zagen kun je met decoupeerzaag buiten doen.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_169122553
Je kan de afgekorte stukjes aan elkaar leggen om in de berging en een stukje entree te bekijken hoe je uitkomt. Als het goed is kom je gelijk uit omdat de ruimtes overal even diep zouden moeten zijn. Er vanuit gaande dat je rechts onderin begint.

Als het netjes uitkomt kan je beginnen met rechts onderin tot net voorbij de keuken/deurpost, dan de berging en entree en dan helemaal door leggen.
pi_169133838
Het leggen begint bij de linker onderhoek, en niet bij de rechter onderhoek, je kan ook in de hal rechts boven beginnen, en zo de kamers in doorleggen, 1 kamer moet je altijd tegen leggen, en een stukje huiskamer.
Op het pakstaat de maximale leglengte wat je in 1 keer kan doen.
De pijl legrichting is goed, altijd met het licht meewerken.

[ Bericht 40% gewijzigd door Tyros op 25-02-2017 13:20:39 ]
pi_169138360
Tip. Laminaatknipper. Perfecte zaagsnedes, geen stof, geen herrie. Ook s'avonds en met regen laminaat leggen. Je kunt zelfs in de lengte snijden. Daarnaast hoef je niet iedere keer naar beneden dus je legt veel sneller. Koop wel een met een kartelmes (heb zelf de Wolfcraft).

Verder gebruik je de decoupeerzaag voor de rare hoekjes.
  zondag 26 februari 2017 @ 16:57:40 #46
4330 PJ
Tja.....
pi_169157649
Ik zou ook in de gang beginnen en van daaruit de woonkamer in. Voordeel is dat andere mensen dan ondertussen de slaapkamers kunnen leggen.
Ik zou voor de strakheid bij deursponningen nog tegen de muur van de slaapkamers aan beginnen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')