abonnement Unibet Coolblue
pi_169084078
Beste medeklussers,

Ik heb een korte vraag. Ik ga mijn bovenverdieping binnenkort isoleren. Rondom komt er een voorzetwand in te staan.
Opgebouwd uit 2x3-en met daartussen PIR-platen van 60 cm breed. Afgewerkt met een dampdichte folie, OSB (12mm) en gipsplaten.

Waar ik nu tegen aanloop is dat je door de breedte van de PIR-platen je niet lekker uitkomt met de breedt van de gipsplaten(120 cm). Op die wijze kan je ze niet lekker op de staanders vastzetten.
Optie 1 is dan dat ik alle PIR-platen ga verzagen (dit heb ik de vorige keer gedaan), maar dat is veel werk en ook weer zonde van het isolerende oppervlak.
Optie 2 is dat ik de gipsplaat vastzet op de OSB-plaat. Het nadeel hiervan is dat ik op veel plekken door mijn dampdichte folie heen schroef.

Wat zouden jullie doen?

Een tweede vraag is dat je door je 2x3-en toch weer plaatsen hebt met warmteverlies. Eigenlijk zou je een gesloten wand met PIR-platen willen maken. Met daarvoor een framewerk voor je OSB en gips.

Hoe denken jullie daar over?

Mvg
Adriaan
pi_169084110
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2017 07:58 schreef e2the3an het volgende:
Beste medeklussers,

Ik heb een korte vraag. Ik ga mijn bovenverdieping binnenkort isoleren. Rondom komt er een voorzetwand in te staan.
Opgebouwd uit 2x3-en met daartussen PIR-platen van 60 cm breed. Afgewerkt met een dampdichte folie, OSB (12mm) en gipsplaten.

Waar ik nu tegen aanloop is dat je door de breedte van de PIR-platen je niet lekker uitkomt met de breedt van de gipsplaten(120 cm). Op die wijze kan je ze niet lekker op de staanders vastzetten.
Optie 1 is dan dat ik alle PIR-platen ga verzagen (dit heb ik de vorige keer gedaan), maar dat is veel werk en ook weer zonde van het isolerende oppervlak.
Optie 2 is dat ik de gipsplaat vastzet op de OSB-plaat. Het nadeel hiervan is dat ik op veel plekken door mijn dampdichte folie heen schroef.

Wat zouden jullie doen?

Een tweede vraag is dat je door je 2x3-en toch weer plaatsen hebt met warmteverlies. Eigenlijk zou je een gesloten wand met PIR-platen willen maken. Met daarvoor een framewerk voor je OSB en gips.

Hoe denken jullie daar over?

Mvg
Adriaan
Waarom zo moeilijk? Er zijn ook pirplaten te koop waar al osb op zit. Die plak/schroef je zo tegen de muur. Onderling verlijm je de platen waardoor je geen folie nodig hebt.
  donderdag 23 februari 2017 @ 08:06:42 #3
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_169084148
Dat, of anders maak je een frame uit hout of metal-stud op een kleine afstand van de muur, en vul je hierachter en hiertussen op met isolatie. In plaats van PIR zou ik ook veel eerder bijvoorbeeld een houtwol gebruiken, die zet je tussen je studs, en heb je dus geen last van.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')