ziet er idd uit als een ratjetoe van tupperware zou niet misstaan op de McDonalds parking op zaterdagavond met een goeie jumpstylekneiter uit de woefersquote:Op donderdag 23 februari 2017 14:41 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat wordt niks met die Mercedes. Veel te rommelig, veel teveel aerodynamisch lapwerk.
Dit is een gok, maar ik denk dat de nieuwe regels ervoor zorgen dat de optimale luchtstroom vanaf de voorvleugel van de merc niet helemaal lekker loopt wanneer ze voor maximale downforce gaan, en dat die vlerkjes er voor moeten zorgen dat de lucht alsnog netjes de sidepods in vliegt.quote:Op donderdag 23 februari 2017 15:06 schreef HerrFritz het volgende:
[ afbeelding ]
Iemand enig idee wat het nut is van die vlerkjes die daar naast de cockpit beginnen?
Voor zover ik weet met mijn boerenverstand, zijn de vinnen er voor om de lucht die door de airbox word verstoord, weer rustig te maken voor deze achtervleugel raakt. Hierdoor is de achtervleugel effectiever.quote:Op donderdag 23 februari 2017 15:14 schreef ender_xenocide het volgende:
Maar nogmaals mijn opmerking/vraag voor de technici onder ons, kan dat vermindere vermogen tot inhalen, wat Mercedes meldt, niet komen door die haaievinnen?
En is dat dus niet juist in het voordeel van RedBull die er naar alle waarschijnlijkheid geen heeft?
Of is dat alleen maar mijn "boeren"wijsheid van de zijkant en valt zoiets nog niet te onderbouwen?
Ik ben geen kenner, maar de effectiviteit van je achtervleugel wil je juist in de bochten zo hoog mogelijk lijkt me. Maar in een bocht is de luchtstroom aan de ene kant van de vin weer anders dan aan de andere kant, en zou het juist voor onbalans zorgen op de achterwielen.quote:Op donderdag 23 februari 2017 15:24 schreef HerrFritz het volgende:
[..]
Voor zover ik weet met mijn boerenverstand, zijn de vinnen er voor om de lucht die door de airbox word verstoord, weer rustig te maken voor deze achtervleugel raakt. Hierdoor is de achtervleugel effectiever.
Doordat de achtervleugels in het verleden zo hoog waren, ging deze lucht onder de achtervleugel door. De red bull heeft een hoge rake(achterkant auto staat hoger dan voor), waardoor de lucht er nu alsnog onder door gaat en zij geen vin nodig schijnen te hebben.
Dus de vin zorgt er voor dat de achtervleugel meer drag oplevert. En deze ontwikkeling zorgt voor minder snelheid.... dus ergens klopt het wel wat je zegt.
Dit gaat dan weer op voor de bochten inderdaad, lijkt me ook. Maar ook ik ben geen kenner, zijn er nog kenners onder ons ?quote:Op donderdag 23 februari 2017 15:32 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ik ben geen kenner, maar de effectiviteit van je achtervleugel wil je juist in de bochten zo hoog mogelijk lijkt me. Maar in een bocht is de luchtstroom aan de ene kant van de vin weer anders dan aan de andere kant, en zou het juist voor onbalans zorgen op de achterwielen.
Maar zorgen die vinnen er niet ook voor dat het lastiger is zijwaarts te gaan wat nodig is voor het inhalen? Ik maak dan met mijn boerenverstand de vergelijking van met een lepel "plat" door de soep heen gaan waarbij het veel meer verplaatst moet worden of op de zij door de soep waarbij er minder verplaatst hoeft te worden, helemaal met die honderdsten en duizendsten van seconden waar het in de F1 om gaat.quote:Op donderdag 23 februari 2017 15:24 schreef HerrFritz het volgende:
[..]
Voor zover ik weet met mijn boerenverstand, zijn de vinnen er voor om de lucht die door de airbox word verstoord, weer rustig te maken voor deze achtervleugel raakt. Hierdoor is de achtervleugel effectiever.
Doordat de achtervleugels in het verleden zo hoog waren, ging deze lucht onder de achtervleugel door. De red bull heeft een hoge rake(achterkant auto staat hoger dan voor), waardoor de lucht er nu alsnog onder door gaat en zij geen vin nodig schijnen te hebben.
Dus de vin zorgt er voor dat de achtervleugel meer drag oplevert. En deze ontwikkeling zorgt voor minder snelheid.... dus ergens klopt het wel wat je zegt.
Nou ja, de lucht wordt hoe dan ook altijd aangesneden door de airbox, niet door de vinnen, Ik denk eerder dat het verhaaltje wat Tja77 plaatste over de inbalans op de achtervleugel wel problematisch kan zijn. Zo zou je op een oval bijvoorbeeld een a-symmetrische oplossing moeten hebben.quote:Op donderdag 23 februari 2017 15:37 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Maar zorgen die vinnen er niet ook voor dat het lastiger is zijwaarts te gaan wat nodig is voor het inhalen? Ik maak dan met mijn boerenverstand de vergelijking van met een lepel "plat" door de soep heen gaan waarbij het veel meer verplaatst moet worden of op de zij door de soep waarbij er minder verplaatst hoeft te worden, helemaal met die honderdsten en duizendsten van seconden waar het in de F1 om gaat.
Nee, niet door de haaienvinnen. Eerder door de toegenomen drag (10%) en de extra turbulentie als gevolg daarvan waardoor het moeilijker wordt om in de slipstream te rijden.quote:Op donderdag 23 februari 2017 15:14 schreef ender_xenocide het volgende:
Maar nogmaals mijn opmerking/vraag voor de technici onder ons, kan dat vermindere vermogen tot inhalen, wat Mercedes meldt, niet komen door die haaienvinnen?
En is dat dus niet juist in het voordeel van RedBull die er naar alle waarschijnlijkheid geen heeft?
Of is dat alleen maar mijn "boeren"wijsheid van de zijkant en valt zoiets nog niet te onderbouwen?
pic?quote:Op donderdag 23 februari 2017 15:59 schreef BaasBanaan het volgende:
Shit, ik kan de toiletbril op Van Doorne's helm niet meer unseen.
quote:Op donderdag 23 februari 2017 15:59 schreef BaasBanaan het volgende:
Shit, ik kan de toiletbril op Van Doorne's helm niet meer unseen.
Top dank! Had de post met de video gemist blijkbaarquote:Op donderdag 23 februari 2017 15:48 schreef sasquatsch het volgende:
De haaievin zorgt er juist voor dat een auto sneller door de bocht kan doordat het verschil in airflow juist voor de extra (centrifugale) kracht zorgt zodat de auto niet uit de bocht vliegt.
Dat wordt in de video in deze post uitgelegd.
Is het dan juist niet "dom" van RedBull dat zij het waarschijnlijk niet toepassen? Nu hebben de andere teams die hen willen inhalen er geen last van, of hadden die al extra last bij hen door de hogere hellingshoek?quote:Op donderdag 23 februari 2017 15:55 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Nee, niet door de haaienvinnen. Eerder door de toegenomen drag (10%) en de extra turbulentie als gevolg daarvan waardoor het moeilijker wordt om in de slipstream te rijden.
Godver.quote:Op donderdag 23 februari 2017 15:59 schreef BaasBanaan het volgende:
Shit, ik kan de toiletbril op Van Doorne's helm niet meer unseen.
We zullen moeten afwachten tot de races denk ik. Gezien het verleden van Newey zou het me niks verbazen als de rest van de teams "dom" blijken te zijn.quote:Op donderdag 23 februari 2017 16:11 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Is het dan juist niet "dom" van RedBull dat zij het waarschijnlijk niet toepassen? Nu hebben de andere teams die hen willen inhalen er geen last van, of hadden die al extra last bij hen door de hogere hellingshoek?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |