ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. Igen: Elektrische tractie ftw! MTL, Speelt wel eens met echte treintjes
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Oh jee. Wat heb je gedaan? Traxx laten ontploffen?
Nah iedereen moet ff een weekje om de wegbekendheid te houden
quote:
Op woensdag 22 februari 2017 18:22 schreef James1988 het volgende: Over Traxxen gesproken, ik sta nu in Rotterdam naast de 186.020 en die staat te blazen alsof hij een Chinese muur om wil gooien.
Wat een herrie, is dat wel goed?
Gestoorde HBU, dan gaat ie maximaal koelen. Gewoon even de snelschakelaar uitgooien, twee automaten resetten en weer opbouwen
Ik verwacht morgen dat de 1100 er als eerste uitgaat, lekker rustig dagje
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende: Welkom vader renwan ^O^ Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende: Welkom vader renwan ^O^ Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
Vanwege de tunnelstoring bij Delft. Die is inmiddels voorbij, dus de treinen zouden weer moeten gaan rijden.
De reisinformatie (NS app, website, API) klopt op dit moment echter niet. Alles wat door AR-NU wordt aangedreven toont statische informatie, alleen InfoPlus (schermen op de stations, ovtijden.com, ovinfo, enz.) toont de juiste info.
even een bedankje aan James1988, ik ben net terug uit dortmund treinen ging perfect
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
omdat jullie zo geilen op treinen en trammetjes hier heb je er een paar:
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
Ik had ooit een keer een locomotief op de foto gezet, pas thuis kwam ik erachter dat de machinist naar me zwaaide
ideale plek om te spotten op die brug er reed zoveel langs, moest wel gevaar voor eigen leven de weg over rennen, ziet er dan zo suf uit met me camera in handen anders had ik de zon niet in me rug zitten
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
Wel bijzonder. Meestal doen ze gauw het gordijntje omlaag als ze een camera zien
Deze machinist duidelijk niet:
Het is mij nog nooit overkomen dat een machinist z'n gordijntje liet zakken of sluitseinen opzette. Integendeel, met enige regelmaat werd er gezwaaid of werd er kort getyfoneerd
Het is mij nog nooit overkomen dat een machinist z'n gordijntje liet zakken of sluitseinen opzette. Integendeel, met enige regelmaat werd er gezwaaid of werd er kort getyfoneerd
Je moet ook niet je broek laten zakken als die trein komt eah
Wel bijzonder. Meestal doen ze gauw het gordijntje omlaag als ze een camera zien
Ik zwaai ook gewoon. Meeste spotters die ik zie zijn te druk bezig met kijken of hun fotootje wel gelukt is en dus zien ze het niet meer. Of ze duiken gelijk weg naar een ander perron nog voor je goed en wel langs bent gereden
Meeste spotters die ik zie zijn te druk bezig met kijken of hun fotootje wel gelukt is en dus zien ze het niet meer.
Als ik op pad ben om een trein op de foto te zetten ben ik meer bezig met m'n camera dan met kijken naar de machinist. Dat is niet omdat ik een antisociale zolderkamerautist ben (ok, wel een beetje ) maar omdat er nog best wel wat werk komt kijken bij het maken van een foto die ik niet meteen wegflikker.
Het is voortdurend kiezen tussen instellingen (sluitertijd, diafragma, ISO, enz.) en een mooie compositie. Als het lichtbewolkt is is de uitdaging nog wat groter: instellingen die goed zijn voor een shot met bewolking kunnen best wel verkeerd uitpakken wanneer de wolk wegdrijft vlak voordat de trein langskomt. Dan moet ik nog snel de instellingen omgooien.
Als ik ergens in een weiland sta (of in de buurt van de baan, maar wel buiten PVR natuurlijk) kijk ik daarnaast ook nog regelmatig om me heen om te zien of ik nog wel op een veilige plek sta.
En dan moet ik natuurlijk ook nog op het juiste moment afdrukken...
En dat is dus nog voor de eerste windvlaag. Maar het totale gebrek aan ambitie van NS is hier al vaker besproken, dus die moeite kan ik me besparen.
Nouja, we kunnen het best hebben over de hartstochtelijke pogingen om van alles en nog wat te snijden natuurlijk. Niet eens uit cynisme, maar gewoon uit realisme. JEEJ het gaat waaien morgen NS schrapt vast de helft van de treinen omdat ANDERS een paar treinen misschien wel niet meer zouden kunnen rijden
Proberen? Nee proberen is voor homo's FALEN is de norm
Zo, laatste treintje van deze nacht voorgebracht. Nu vakantie vieren
Oh, en hier zijn de treinen vrijwel allemaal (voor zover ik heb gezien) verlengd met capaciteitsknallers als 8 bakken SGM ipv de geplande 3 of 10 bakken VIRM ipv 4. Ondanks de uitdunning dus hopelijk toch nog een beetje normale drukte.
Nou hier kwam vanuit den helder een tjokvolle mager vierbaks virm aan, en in alkmaar moest iedereen eruit, allemaal overstappen in de al driekwart gevulde enkeldeks icm :'-)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Op donderdag 23 februari 2017 07:50 schreef Ener-G het volgende: Nou hier kwam vanuit den helder een tjokvolle mager vierbaks virm aan, en in alkmaar moest iedereen eruit, allemaal overstappen in de al driekwart gevulde enkeldeks icm :'-)
En werd je bij het overstappen bijna van het perron geblazen door de horrorstorm des doods waardoor je wel meteen alle begrip kreeg voor het krachtig ingrijpen door NS?
De reizigers van en naar Hoek van Holland worden er alleen maar beter van want de sprinter naar Maassluis West gaat door naar Hoek van Holland haven dus 4x per uur voor die mensen ipv 2 vandaag
En werd je bij het overstappen bijna van het perron geblazen door de horrorstorm des doods waardoor je wel meteen alle begrip kreeg voor het krachtig ingrijpen door NS?
Nope.. eerder door de 300 man die tegelijkertijd de trap op wilde (want de trein die verder naar Amsterdam ging stond natuurlijk op een compleet ander spoor)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Het is opvallend rustig in de trein tussen Utrecht en Amsterdam, waar gewoon nog een kwartierdienst rijdt. Veel mensen afgeschrikt door de horrorverhalen van NS?
Op donderdag 23 februari 2017 09:03 schreef ReisT het volgende: Het is opvallend rustig in de trein tussen Utrecht en Amsterdam, waar gewoon nog een kwartierdienst rijdt. Veel mensen afgeschrikt door de horrorverhalen van NS?
Die kwartierdienst wordt na de ochtendspits toch teruggebracht tot een halfuurdienst? De meeste mensen moeten ook nog terug... Bovendien schept het schrappen van de helft van de treinen nog voor het eerste zuchtje wind weinig hoop voor wat er gaat gebeuren als het in de loop van de dag daadwerkelijk gaat waaien.
Op donderdag 23 februari 2017 07:50 schreef Ener-G het volgende: Nou hier kwam vanuit den helder een tjokvolle mager vierbaks virm aan, en in alkmaar moest iedereen eruit, allemaal overstappen in de al driekwart gevulde enkeldeks icm :'-)
Slecht getroffen, vrijwel alles tussen Alkmaar en Nijmegen rijdt met VIRM-12 uitgezonderd die ene met ICM
Rotterdam - Breda HSL 12.00 uur - 19.00 uur laatste update: donderdag 23 februari 2017, 10.02 uur
Vanwege de weersomstandigheden rijden er vanmiddag tot tenminste 19.00 uur vanavond geen Intercity's en Intercity Direct tussen Rotterdam en Breda op het HSL-traject.
Je verwacht het niet
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende: Welkom vader renwan ^O^ Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
Als ze maar wat treinen tussen Rotterdam en Breda over het normale spoor inleggen, anders moet de reiziger het doen met een paar schamele sprintertjes en het traject is net te druk om het daar mee te redden.
Breda-Rotterdam C. laatste update: donderdag 23 februari 2017, 10.50 uur
Tussen Breda en Rotterdam C. rijden geen treinen door een defecte trein. Houdt u rekening met een extra reistijd van 30 - 60 min. De verstoring is naar verwachting rond 12:00 uur verholpen. Reizigers tussen Rotterdam C. en Breda reizen via Dordrecht.
quote:
Den Haag C.-Rotterdam C. laatste update: donderdag 23 februari 2017, 10.53 uur
Tussen Den Haag C. en Rotterdam C. rijden minder Intercity's door een defecte trein. Houdt u rekening met een extra reistijd van ongeveer 15 min. De verstoring is naar verwachting rond 12:00 uur verholpen.
Op zaterdag 4 februari 2017 18:38 schreef Zug-Chef het volgende: Vandaag mocht de nieuwste aanwinst van Raillogix/Captrain voor het eerst écht buitenspelen:
[ link | afbeelding ]Sinds de start van Connexxion op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen eind 2006 werd de dienstregeling uitgebreid tot een kwartierdienst. De bediening van Barneveld met graantreinen vindt daarom sindsdien 's nachts plaats. Ook de aan- en afvoer van de treinen in Amersfoort is niet vaak bij daglicht waarneembaar.
Op de inmiddels bewolkte zaterdagmiddag van zaterdag 4 februari 2017 mocht de onlangs "nieuw" op de baan verschenen Raillogix/Captrain 1618 (mét rood rooster, in tegenstelling tot soortgenoot 1619) met 29 lege VTG graanwagens uit Amersfoort vertrekken naar Bad Bentheim. De foto toont de passage in de ingraving bij Assel tussen Stroe en Apeldoorn. De lok zou na afleveren van de trein in het Nederlands/Duitse grensstation los terug keren naar Nederland.
Breda-Rotterdam C. last updated: Thursday, February 23, 2017 11:49 AM
Tussen Breda en Rotterdam C. rijden geen treinen door weersomstandigheden. Houdt u rekening met een extra reistijd van 30 - 60 min. De verstoring is naar verwachting rond 23:30 uur verholpen. Reizigers tussen Rotterdam C. en Breda reizen via Dordrecht.
Dat wordt dus een dienst van 8 uur alleen maar zitten en niks doen !
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende: Welkom vader renwan ^O^ Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
De rest kan instorten, 1100 valt onder Intercity Direct dus ik mag niet ingezet worden op NSR materieel
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende: Welkom vader renwan ^O^ Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende: Welkom vader renwan ^O^ Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
Huh, die 1100 is toch helemaal geen Intercity Direct? En dan nog, Intercity Direct valt toch onder NSR tegenwoordig?
1100 is een locomotiefserie die niet meer in actieve dienst wordt ingezet. Soms verwijst het naar de reeks 11.8 van de NMBS, die voor de oude Beneluxtrein tussen Brussel en Amsterdam werd ingezet. Een leuk feitje aan deze 11.8 is dat er geen omschakelmechanisme aanwezig was voor 3KV of 1,5KV zoals je dat bij andere multicourante locomotieven hebt.
Huh, die 1100 is toch helemaal geen Intercity Direct? En dan nog, Intercity Direct valt toch onder NSR tegenwoordig?
Omdat het over de HSL rijdt valt het onder Intercity Direct volgens mij. De logica ontgaat me ook compleet
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende: Welkom vader renwan ^O^ Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
omdat personeel een aparte opleiding moet genieten voordat ze er dienst op mogen doen. Die treinen zitten ook in dedicated diensten
Heb je dienst op icd of de 1100 serie heb je dus geen reguliere ic's of spr in je dienst zitten en andersom (passagieren uitgezonderd)
Ja oké maar of het dan logisch is om een man of 20 aan personeel maar te laten neuspeuteren op standplaats terwijl ze prima in staat zijn om andere treinen te rijden is een ander verhaal.
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende: Welkom vader renwan ^O^ Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
Ja oké maar of het dan logisch is om een man of 20 aan personeel maar te laten neuspeuteren op standplaats terwijl ze prima in staat zijn om andere treinen te rijden is een ander verhaal.
daar is personeel zat voor hoor? Of denk je dat de helft van hè toerismebelasting vandaag thuisblijft? De verblijven zitten vol
Als of de halve HSL buiten dienst nog niet genoeg was, gooien ze vanmiddag de andere helft ook maar dicht...
quote:
Storing
Amsterdam-Rotterdam HSL na 15:00 uur geen IC Direct.
laatste update: donderdag 23 februari 2017, 13.21 uur
Door weersomstandigheden rijden er vanmiddag vanaf 15:00 uur geen Intercity Direct treinen. Dit duurt tenminste tot 23.30 uur. U kunt gebruik maken van de overige treinen. Plan uw reis in de reisplanner.
Huh, die 1100 is toch helemaal geen Intercity Direct? En dan nog, Intercity Direct valt toch onder NSR tegenwoordig?
Ach, dat zou het alweer een tijdje moeten doen. Maar het NSR VMS voorziet niet in het rijden op de HSL, dus rijden we vrolijk verder met een bevoegdheidsbewijs en handboeken van NS International op zak
Gewoon een farce dat ze zeggen dat ze niet voor een deel de dienstregeling kunnen vervangen. Personeel is er, treinen zijn er. Het kan wel, ze willen het niet. Zwak gewoon.
Thalys gespot op de oude lijn tussen de Moerdijkbrug en Dordrecht. En 10 bakken VIRM. Die zullen wel uit Roosendaal zijn gekomen want vanuit Breda rijdt nog steeds haast niets .
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Op donderdag 23 februari 2017 16:35 schreef JDude het volgende: Thalys gespot op de oude lijn tussen de Moerdijkbrug en Dordrecht. En 10 bakken VIRM. Die zullen wel uit Roosendaal zijn gekomen want vanuit Breda rijdt nog steeds haast niets .
NS
Ik moest om 12:00 al de intercity van Rotterdam naar Dordrecht (IC naar Brussel) nemen om daarna de sprinter naar Tilburg te kunnen nemen. Vind het allemaal vrij kansloos geregeld. Waarom niet de intercity gewoon via Dordrecht laten rijden...
Op donderdag 23 februari 2017 16:35 schreef JDude het volgende: Thalys gespot op de oude lijn tussen de Moerdijkbrug en Dordrecht. En 10 bakken VIRM. Die zullen wel uit Roosendaal zijn gekomen want vanuit Breda rijdt nog steeds haast niets .
Jep, die zitten in de 2200. De 2400 en 1100 van/naar Breda rijden allebei niet.
Ik heb tussen Utrecht en Amersfoort ooit nog eens in ICM 3+3+3+3+3 gezeten.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Probeer dan je gereserveerde stoel maar eens te vinden.
Of de bar.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Toen was alles beter. Tot hoeveel stellen kan icm maximaal rijden?
De toegelaten max is 15 bakken. Dat is niet voor niets, al hebben er in het verleden wel combinaties tot 18 bakken gereden als dat per ongeluk zo uitkwam. Echt handig was dat niet, want bij 15 bakken zit ICM zo ongeveer op de max van wat er uit de bovenleiding kan worden getrokken.
Ik heb een vraag. Iemand heeft een kaartje Groningen _ Rotterdam, alleen geldig vanaf 9 uur. Mag je dan om 09.20 al instappen in Zwolle omdat je daar je reis wil aanvangen?
Op donderdag 23 februari 2017 22:55 schreef MCH het volgende: Ik heb een vraag. Iemand heeft een kaartje Groningen _ Rotterdam, alleen geldig vanaf 9 uur. Mag je dan om 09.20 al instappen in Zwolle omdat je daar je reis wil aanvangen?
Ik zou zeggen ja, maar als het een e-ticket is sluit ik niet uit dat NS er anders over denkt. Bij hen ben je immers een zwartrijder tot je het tegendeel hebt bewezen.
Ik zou zeggen ja, maar als het een e-ticket is sluit ik niet uit dat NS er anders over denkt. Bij hen ben je immers een zwartrijder tot je het tegendeel hebt bewezen.
Gaat om een groepsticket maar ik laat een kind van 15 ermee reizen dus die moet er geen gezeik mee krijgen.
Ik zou zeggen ja, maar als het een e-ticket is sluit ik niet uit dat NS er anders over denkt. Bij hen ben je immers een zwartrijder tot je het tegendeel hebt bewezen.
Ik vraag me af of ze dat hard kunnen maken in de rechtbank.
Een inbreker of hardrijder moeten ze toch ook op heterdaad betrappen?
Hij/zij heeft nu natuurlijk wel de ultieme smoes door te zeggen dat de bedoeling was om vandaag tot Groningen te komen en daar morgen de reis te beginnen, maar dat de reis door het extreme weer en de paniekreactie van NS daarop helaas in Zwolle is gestrand.
Omdat gewijzigde plannen en die 7 euro tickets moet je dagen vooraf regelen via Facebook.
Het kaartje was net zo duur geweest als je vanaf Zwolle was gereisd denk ik. NS mist geen inkomsten en kan niet aantonen dat er zwart is gereden tot Zwolle
Op donderdag 23 februari 2017 22:55 schreef MCH het volgende: Ik heb een vraag. Iemand heeft een kaartje Groningen _ Rotterdam, alleen geldig vanaf 9 uur. Mag je dan om 09.20 al instappen in Zwolle omdat je daar je reis wil aanvangen?
Je moet kunnen aantonen dat je in Zwolle bent ingestapt en niet in Groningen
(en ja, het regelen van een groepsretour via Facebook valt daaronder)
Ik meen me toch te herinneren dat de woordvoerder van NS enige tijd geleden expliciet in de media verkondigde dat groepsretours via Facebook NIET illegaal zijn (een 180graden draai ten opzicht van eerder NS-beleid toen men nog probeerde dergelijke initiatieven te dwarsbomen).
Je checkt niet in met een groepsretour, dat is een beetje het probleem. Slechts een poortjesopener volgens mij omdat je aan de voorkant al een ticket hebt gekocht. Kan je die 15 jarige niet in Zwolle direct naar de HC laten lopen en het verhaal laten vertellen? Puppy ogen erbij en klaar ben je.
Ik meen me toch te herinneren dat de woordvoerder van NS enige tijd geleden expliciet in de media verkondigde dat groepsretours via Facebook NIET illegaal zijn (een 180graden draai ten opzicht van eerder NS-beleid toen men nog probeerde dergelijke initiatieven te dwarsbomen).
Er zijn nu mensen die honderden euro's per dag verdienen door een euro toeslag te vragen en alle groepen te regelen omdat iedereen te lui is om een groep te managen.
Toch zeggen de Nederlandse Spoorwegen dat ze blij zijn met de groeiende populariteit van de groepskaartjes op Facebook. "Dat is prima, want de reizigers vullen met elkaar mooi de daluren", zegt woordvoerder Eric Trinthamer. "Daarnaast blijft het kopen van tickets via een Facebookgroep voor veel mensen een hele stap. Je moet de persoon naar wie je het geld overmaakt wel vertrouwen."
Je checkt niet in met een groepsretour, dat is een beetje het probleem. Slechts een poortjesopener volgens mij omdat je aan de voorkant al een ticket hebt gekocht. Kan je die 15 jarige niet in Zwolle direct naar de HC laten lopen en het verhaal laten vertellen? Puppy ogen erbij en klaar ben je.
En wat denk je dat leidend is? De voorwaarden waarmee je akkoord gaat of een praatje van een woordvoerder een tijd geleden?
Ik denk dat als jij met dat praatje van de beroepsleugenaar van de NS naar een consumentenorganisatie stapt, je boete vervolgens direct wordt ingetrokken uit angst voor imagoschade.
Edit: en qr code is enkel voor het openen van de poortjes, je checkt er niet mee in.
Die voorwaarden worden echter niet overtreden als de reis is georganiseerd conform de voorwaarden. Ofwel, een groep vrienden spreekt via Facebook af om een dagje Rotterdam te gaan doen... dat is gewoon conform de voorwaarden.
Waarom zo zuur joh? Dagelijks reizen er 1000-en mensen mee, anders was NS er allang mee gekapt. Die zijn ook niet blind voor zulke FB-groepen.
Ze hebben eerst geprobeerd dergelijke groepen te stoppen (vooral met juridische dreigementen), dat werkte blijkbaar niet, dus toen zijn ze ze gaan gedogen.
Ze hebben eerst geprobeerd dergelijke groepen, dat werkte blijkbaar niet, dus toen zijn ze ze gaan gedogen.
Nouja, die slimme jongen die de boel wilde faciliteren met z'n geknutselde website is wel snel teruggefloten en sinds 1 januari zijn de regels wel strenger geworden (bij aanschaf moet de koper gelijk alle gegevens invullen waar dit eerst niet hoefde).
Nouja, die slimme jongen die de boel wilde faciliteren met z'n geknutselde website is wel snel teruggefloten en sinds 1 januari zijn de regels wel strenger geworden (bij aanschaf moet de koper gelijk alle gegevens invullen waar dit eerst niet hoefde).
Wel typerend dat dat soort aanpassingen wel snel worden gerealiseerd en de beloofde aanpassing waarbij maandabonnementhouders niet elke maand opnieuw al hun persoonsgegevens hoeven in te voeren waar NS al lang en breed over beschikt nu al jarenlang vooruit wordt geschoven.
Die voorwaarden worden echter niet overtreden als de reis is georganiseerd conform de voorwaarden. Ofwel, een groep vrienden spreekt via Facebook af om een dagje Rotterdam te gaan doen... dat is gewoon conform de voorwaarden.
Wel typerend dat dat soort aanpassingen wel snel worden gerealiseerd en de beloofde aanpassing waarbij maandabonnementhouders niet elke maand opnieuw al hun persoonsgegevens hoeven in te voeren waar NS al lang en breed over beschikt nu al jarenlang vooruit wordt geschoven.
Ik zou ook niet raar opkijken als ze er opeens mee stoppen. Elk jaar rond oktober/november krijg je in die groepen ook weer de gossip dat iemand van een conducteur gehoord heeft dat de NS er misschien mee wil ophouden
Ik zou ook niet raar opkijken als ze er opeens mee stoppen. Elk jaar rond oktober/november krijg je in die groepen ook weer de gossip dat iemand van een conducteur gehoord heeft dat de NS er misschien mee wil ophouden
Ik zou het hard toejuichen als NS eens zou stoppen met al die actiekaartjes. Ik blijf het nogal krom vinden dat ik voor 200 euro per maand dagelijks mag staan en dat NS het ondertussen nog niet druk genoeg vindt en allerlei actieproducten tegen dumpprijzen op de markt gooit. Laat ze zich nu maar eens een keer richten op de trouwe klanten, die hebben lang genoeg achteraan gestaan. Dat is een van de redenen dat ik hoop op zo veel mogelijk misbruik en overlast met dergelijke reisproducten. NS zal pas ingrijpen als het ze geld dreigt te gaan kosten.
Daar staat nergens dat het niet gewoon een vriendengroepje is dat zoiets onderling regelt, maar dat een paar dagen op voorhand doet omdat er een zenuwpees is die zoiets het liefste een week van tevoren al geregeld heeft.
Ik heb zo'n vriend, die is het liefste al 3 uur voor vertrek van een vlucht naar een Europese bestemming op Rotterdam Airport. Kan best dat er ook zo iemand in dat vriendengroepje zit.
Ik zou het hard toejuichen als NS eens zou stoppen met al die actiekaartjes. Ik blijf het nogal krom vinden dat ik voor 200 euro per maand dagelijks mag staan en dat NS het ondertussen nog niet druk genoeg vindt en allerlei actieproducten tegen dumpprijzen op de markt gooit. Laat ze zich nu maar eens een keer richten op de trouwe klanten, die hebben lang genoeg achteraan gestaan.
Niemand verplicht je dat abonnement te kopen. Jij mag ook elke dag een groepretour kopen.
De toegelaten max is 15 bakken. Dat is niet voor niets, al hebben er in het verleden wel combinaties tot 18 bakken gereden als dat per ongeluk zo uitkwam. Echt handig was dat niet, want bij 15 bakken zit ICM zo ongeveer op de max van wat er uit de bovenleiding kan worden getrokken.
Had laatst 12 bakken VIRM en dat was al een zijden draadje. Spanning zakte regelmatig onder de 1200 volt en dat was nogwel met de lijnschakelaars op 2 (voor de kenners: vanaf een bepaald aantal bakken moeten de lijnschakelaars op een andere stand worden gezet, zodat er gelijkmatiger spanning uit de bovenleiding wordt getapt).
Daar staat nergens dat het niet gewoon een vriendengroepje is dat zoiets onderling regelt, maar dat een paar dagen op voorhand doet omdat er een zenuwpees is die zoiets het liefste een week van tevoren al geregeld heeft.
Ik heb zo'n vriend, die is het liefste al 3 uur voor vertrek van een vlucht naar een Europese bestemming op Rotterdam Airport. Kan best dat er ook zo iemand in dat vriendengroepje zit.
Ik ben wel een klein beetje een zenuwpees omdat ik altijd zelf de groepen regel en je best veel mensen ziet die gescammed zijn al is iemand scammen voor 7 euro wel echt heel sad.
Had laatst 12 bakken VIRM en dat was al een zijden draadje. Spanning zakte regelmatig onder de 1200 volt en dat was nogwel met de lijnschakelaars op 2 (voor de kenners: vanaf een bepaald aantal bakken moeten de lijnschakelaars op een andere stand worden gezet, zodat er gelijkmatiger spanning uit de bovenleiding wordt getapt).
1200 Volt is laag. En dan te bedenken dat er een tijdje een VIRM-14 in de dienstregeling heeft gereden.
Eh, dat er misbruik wordt gemaakt van een mooie aanbieding om goedkoop met vrienden op stap te gaan? Laat ik het zo zeggen: het is momenteel juist door dat misbruik een hot item en ligt momenteel onder een vergrootglas. Een van de maatregelen die de drempels tegen misbruik moesten vergroten is het al bij het bestellen moeten invoeren van de gegevens, maar dat lijkt niet het gewenste resultaat te hebben. De kans daardoor is groot dat de groepsretour in de huidige vorm binnenkort verdwijnt als het misbruik niet afneemt.
Had laatst 12 bakken VIRM en dat was al een zijden draadje. Spanning zakte regelmatig onder de 1200 volt en dat was nogwel met de lijnschakelaars op 2 (voor de kenners: vanaf een bepaald aantal bakken moeten de lijnschakelaars op een andere stand worden gezet, zodat er gelijkmatiger spanning uit de bovenleiding wordt getapt).
Dat wist ik niet maar die informatie ga ik opslaan Thanks!
Eh, dat er misbruik wordt gemaakt van een mooie aanbieding om goedkoop met vrienden op stap te gaan? Laat ik het zo zeggen: het is momenteel juist door dat misbruik een hot item en ligt momenteel onder een vergrootglas. Een van de maatregelen die de drempels tegen misbruik moesten vergroten is het al bij het bestellen moeten invoeren van de gegevens, maar dat lijkt niet het gewenste resultaat te hebben. De kans daardoor is groot dat de groepsretour in de huidige vorm binnenkort verdwijnt als het misbruik niet afneemt.
Als het "misbruik" echt zo'n ontzettend probleem is (wat ik me niet kan voorstellen, elke klant is er eentje) komen ze vanzelf wel met een nieuwe oplossing. Bijvoorbeeld zoals met de Quer-Durchs-Land tickets: je kunt weliswaar met een groep reizen, maar je hebt maar één kaartje (waar een naam op ingevuld moet worden).
1200 Volt is laag. En dan te bedenken dat er een tijdje een VIRM-14 in de dienstregeling heeft gereden.
Bij 14 bakken moet de schakelaar nog een standje verder. De treinen worden daardoor nog verder beperkt in het vermogen, waardoor de stroomafname afneemt en het result hetzelfde blijft. Bij modern materieel (SLT, Flirt, Traxx) gaat het geheel automatisch.
Als het "misbruik" echt zo'n ontzettend probleem is (wat ik me niet kan voorstellen, elke klant is er eentje) komen ze vanzelf wel met een nieuwe oplossing. Bijvoorbeeld zoals met de Quer-Durchs-Land tickets: je kunt weliswaar met een groep reizen, maar je hebt maar één kaartje (waar een naam op ingevuld moet worden).
Niet voor commercie, nee. Wel voor uitvoerend personeel omdat die dingen als dagkaart verkocht worden in de groepen, ook aan bijvoorbeeld buitenlanders, waardoor die dus mijlenver van het traject af zitten waar ze volgens het kaartje moeten zijn. Daarop heeft dus het uitvoerend personeel aan de bel getrokken en ook in de komende tijd zullen er weer overleggen plaatsvinden waarin de toekomst van het kaartje uitgestippeld gaat worden. Een van de opties die besproken wordt is geloof ik dat men met z'n allen moet gaan reizen, dus een beetje zoals zo'n Quer-Durchs-Land ticket.
Als het "misbruik" echt zo'n ontzettend probleem is (wat ik me niet kan voorstellen, elke klant is er eentje) komen ze vanzelf wel met een nieuwe oplossing. Bijvoorbeeld zoals met de Quer-Durchs-Land tickets: je kunt weliswaar met een groep reizen, maar je hebt maar één kaartje (waar een naam op ingevuld moet worden).
Dat botst weer met die ellendige poortjes die ze op diverse stations hebben geplaatst.
Dat botst weer met die ellendige poortjes die ze op diverse stations hebben geplaatst.
Dat is op te lossen met een sleutelkaart / QR-code in de app waarbij nadrukkelijk staat vermeld dat het geen vervoerbewijs is, maar onderdeel van een Groepsretour. De algemene voorwaarden maken dat al mogelijk.
Enige puntje is dan misschien een uitgangscontrole, maar dan kun je die QR-code laten zien waarop duidelijk staat "onderdeel groepsretour op <datum>" en dan zou het klaar moeten zijn.
Op donderdag 23 februari 2017 23:54 schreef derLudolf het volgende: Tjah, misschien moet de NS zich dan ook maar eens bedenken waarom veel mensen de moeite nemen om zo'n ticket te kopen?
Hint: treinreizen is te duur.
En de samenreiskorting is kapotgemaakt door de plicht om eerst een plastic vodje à ¤ 7,50 te moeten kopen. Als de reguliere producten op orde waren, waren al die actieproducten niet nodig.
Niet voor commercie, nee. Wel voor uitvoerend personeel omdat die dingen als dagkaart verkocht worden in de groepen, ook aan bijvoorbeeld buitenlanders, waardoor die dus mijlenver van het traject af zitten waar ze volgens het kaartje moeten zijn. Daarop heeft dus het uitvoerend personeel aan de bel getrokken en ook in de komende tijd zullen er weer overleggen plaatsvinden waarin de toekomst van het kaartje uitgestippeld gaat worden. Een van de opties die besproken wordt is geloof ik dat men met z'n allen moet gaan reizen, dus een beetje zoals zo'n Quer-Durchs-Land ticket.
Als iemand mijlenver van het traject af gaat dan is het toch lappen of lopen?
En wat James zegt: een oplossing voor het in- en uitchecken verzinnen, zodat misbruik al lastiger wordt
Jep, maar probeer dat eens uit te leggen aan een toerist die (al dan niet spontaan) geen Engels spreekt. En dat weet ik hoeveel keer per dag. Of aan de Hollander met een grote bek: "Er is toch betaald, niet zeuren, kankerlijer". Of mensen die direct "discriminatie" schreeuwen. En ook dat weet ik hoeveel keer per dag.
Die lijkt toch wel heel erg op de ICNG-schets die NS vorig jaar publiceerde. Verder is het filmpje hetzelfde.
Dat ontwerp, de nieuwe Coradia Meridian, zat al in een vorige versie van het filmpje. Onder het kopje "Italy & Netherlands". Lijkt inderdaad het voorbeeld te zijn geweest voor die ICNG-schets.
Op vrijdag 24 februari 2017 00:18 schreef MTL het volgende: Of aan de Hollander met een grote bek: "Er is toch betaald, niet zeuren, kankerlijer". Of mensen die direct "discriminatie" schreeuwen. En ook dat weet ik hoeveel keer per dag.
Terecht toch dat ze "discriminatie" roepen? De NS maakt immers onderscheid tussen mensen die wel het juiste kaartje hebben en mensen die niet het juiste kaartje hebben
Op vrijdag 24 februari 2017 15:17 schreef Zelfscanner het volgende: Ik zie alleen geen verband. De rest was rond Amsterdam. (corrigeer me als ik het fout heb) dit was Den Haag.
Vorige was Zandvoort toch?
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Op vrijdag 24 februari 2017 15:17 schreef Zelfscanner het volgende: Ik zie alleen geen verband. De rest was rond Amsterdam. (corrigeer me als ik het fout heb) dit was Den Haag.
Los van dat het allemaal gewoon rond Amsterdam is: Treinen veranderen weleens van plaats, wist je dat? Daar zijn ze voor gemaakt
Tussen kwart over zes en kwart vóór zeuven rijden er geen treinen tussen Utrecht en Den Bosch wegens herstelwerkzaamheden (aldus de omroep in Amsterdam).
Op vrijdag 24 februari 2017 17:48 schreef ReisT het volgende: Tussen kwart over zes en kwart vóór zeuven rijden er geen treinen tussen Utrecht en Den Bosch wegens herstelwerkzaamheden (aldus de omroep in Amsterdam).
Op vrijdag 24 februari 2017 17:48 schreef ReisT het volgende: Tussen kwart over zes en kwart vóór zeuven rijden er geen treinen tussen Utrecht en Den Bosch wegens herstelwerkzaamheden (aldus de omroep in Amsterdam).
Wat zou dat nou kunnen zijn? Zo ernstig dat het midden in de avondspits opgelost moet worden, en toch zo futiel dat het in een half uurtje klaar is.
Ik zet een pilsje op "uitgelopen werkzaamheden tot einde dienst"
Het vervoer van aardgascondensaat vanuit Roodeschool is ook in 2017 onverminderd voortgezet. Drie tot vier keer per week rijdt DB Cargo op vaste tijden vanaf Onnen naar het meest Noordelijke station van Nederland om aldaar lege ketelwagens te plaatsen en beladen wagens op te pikken.
Mede door het slechte, vochtige weer van de afgelopen week groeiden de stapelwolken vandaag weer als kool. Het maakt de lucht natuurlijk een stuk levendiger maar het vergroot het risico op een fotowolk ook.
Het geluk zat op vrijdag 24 februari 2017 aan mijn zijde toen de 6416 van DB Cargo met 5 lege VTG ketelwagens nog nét in de zon passeerde, want nog geen 5 seconden later was de zon even achter een dikke wolk gekropen. We zien trein 62330 (On-Rd) hier ter hoogte van de British American Tabacco fabriek Niemeijer.
Oprotten met Engels schrijven als je het niet kan, vierde zin al een spellingsfout , eindscriptie zucht. Tenenkrommend alleen de eerste alinea al, begin ik niet eens aan, aan zoietsvat je het ff samen b2by, please?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Master is vaak Engels, dus dan moet je het je scriptie ook in de taal van de opleiding doen.
Enorme misvatting imho.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Oprotten met Engels schrijven als je het niet kan, vierde zin al een spellingsfout , eindscriptie zucht. Tenenkrommend alleen de eerste alinea al, begin ik niet eens aan, aan zoietsvat je het ff samen b2by, please?
En ik maar denken dat het aan mij lag Overigens niet alleen spellingsfouten, maar ongelooflijk letterlijke vertalingen van het Nederlands.
Edit: de eerste zin al...
"You have before you my master-thesis about the subject"
Oprotten met Engels schrijven als je het niet kan, vierde zin al een spellingsfout , eindscriptie zucht. Tenenkrommend alleen de eerste alinea al, begin ik niet eens aan, aan zoietsvat je het ff samen b2by, please?
Dit is de belangrijkste passage uit de samenvatting:
quote:
Relevant variables for the FRT identified, besides the failure form, are: movability around the path, contract type, age of the path, contractor responsible, recent passing of the grinding train and a sharp corner directly before the TOBS. During a failure recovery it is possible to, based on the values of these variables and the probability distribution, determine the intervals relevant to base decision making on: the 50%, 80% and 90% percentiles and the success probability of the 25-minute intervals (the largest gap between train traffic).
Relevante variabelen voor de functiehersteltijd zijn in kaart gebracht, naast de faalvorm zijn, beweegbaarheid rondom het spoor (red.: ?), contract type, leeftijd spoor, aansprakelijkheid aannemer, tijd tot laatste bewerking stopmachine en een scherpe boog voor de TOBS. Gedurende functie herstel tijd is het mogelijk, gebaseerd op de waardes van deze variabelen en de kansdistributie, om de intervallen te bepalen die relevant zijn voor het besluitvormingsproces, 50%, 80% en 90% percentielen en het success kans van de 25-min interval.
Wat hier eigenlijk staat, binnen 25 minuten wordt 50% van de storingen verholpen, tweede keer 25 min 80% en derde keer 25 min 90 minuten. Dat zijn telkens die halve uren voor 'onverwachte werkzaamheden'.
Master is vaak Engels, dus dan moet je het je scriptie ook in de taal van de opleiding doen.
Vaak hoeft het helemaal niet, maar denken studenten dat het interessant is om het in het Engels te doen, wat zeker als het een Nederlands onderwerp betreft nogal potsierlijk overkomt.
Vaak hoeft het helemaal niet, maar denken studenten dat het interessant is om het in het Engels te doen, wat zeker als het een Nederlands onderwerp betreft nogal potsierlijk overkomt.
En dan schatten ze ook nog eens hun eigen kennis van de Engelse taal. Tijdens mijn afstuderen was ik aanvankelijk ook in de valkuil getrapt: internationaal bedrijf, veel studenten die in het Engel hun "thesis" schreven. Dus ik mee doen. Na twee weken realiseerde ik me al dat het voor mij helemaal geen toegevoegde waarde had om in het Engels te schrijven: de doelgroep was het Nederlandse bedrijfsleven. Daarnaast realiseerde ik me ook dat ik een echte beta-student was en taaldingen mij veel tijd kosten, laat staan als het ook nog eens een vreemde taal is. Dus ik naar mijn begeleider: "Leuk dat die anderen in het Engels schrijven, maar ik doe het Nederlands". Hij gaf me groot gelijk (en met een dikke voldoende afgestudeerd).
Helaas zijn er genoeg die zich laten meeslepen met dit soort proza's als gevolg.
Vaak hoeft het helemaal niet, maar denken studenten dat het interessant is om het in het Engels te doen, wat zeker als het een Nederlands onderwerp betreft nogal potsierlijk overkomt.
Ik heb m'n laatste stage destijds bij NS gelopen. Een Engelse rapportage had echt 0,0 toegevoegd inderdaad. Behalve dan misschien dat de opleiding er goede sier mee kan maken bij het aantrekken van een blik buitenlandse studenten.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Aangezien de perrons in Hengelo Oost hiervoor te kort zijn wordt er met bussen gependeld op Hengelo - Hengelo Oost - Oldenzaal, deze dag beter bekend als Windbuulstad - Windbuulstad Oost - Boeskoolstad:
Oneindig veel extra bakken de komende jaren bij NS erbij aldus de Telegraaf, die het weer van Van Boxtel heeft. Gaan wij er weer intrappen of zal het op leeftijd zijnde SGMm, ICRm en ICMm daadwerkelijk nog flinke tijd blijven rijden parallel aan de Civity's en Alstom IC's?
[ Bericht 8% gewijzigd door Bitlord op 25-02-2017 07:22:07 ]
Op zaterdag 25 februari 2017 08:59 schreef Dr_Flash het volgende: Prorail is al aan het janken dat er niet genoeg opstelterrein is voor al dat ijzer. Er zal wel weer geen flikker van terecht komen
Dat is janken voordat je klappen krijgt Die treinen worden niet allemaal morgen geleverd, dus volgens mij is daar iets aan te doen.
Op zaterdag 25 februari 2017 08:59 schreef Dr_Flash het volgende: Prorail is al aan het janken dat er niet genoeg opstelterrein is voor al dat ijzer. Er zal wel weer geen flikker van terecht komen
Het is wel een issue. Die brand in het onderstation in Roosendaal werd schijnbaar veroorzaakt door een te grote hoeveelheid treinen. Normaal zouden die in de sluimerstand/slaapstand staan en daardoor niet zo veel gebruiken, echter vanwege het winterweer stonden ze allemaal in dienst en werd de stroomafname te groot.
Op zaterdag 25 februari 2017 09:03 schreef derLudolf het volgende: Dat is janken voordat je klappen krijgt Die treinen worden niet allemaal morgen geleverd, dus volgens mij is daar iets aan te doen.
Ik denk zomaar dat spoor bouwen NOG langer duurt dan treinen bouwen. Voordat je alleen al de benodigde grond aangekocht hebt..... Nee dit is weer zo'n fantastisch luchtkasteel. Komen er soms verkiezingen aan? En over een half jaar worden die 1100 eerst teruggebracht naar 750 waarbij Prorail de schuld kan krijgen, dan worden het er over een jaar 600 "want de leverancier kan er niet meer leveren" dan worden het er een jaar later 400 "vanwege teruggeschroefde investeringen door de overheid" en zo wordt het hele verhaal successievelijk afgebouwd tot er nog twaalf overblijven, terwijl er in de tussentijd wel 30 oude stellen afgevoerd zijn. Oh, en steeds zal weer een andere externe factor de schuld krijgen
Hier komt heus geen donder van terecht
[ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Flash op 25-02-2017 09:52:30 ]
Op zaterdag 25 februari 2017 07:07 schreef Bitlord het volgende: Oneindig veel extra bakken de komende jaren bij NS erbij aldus de Telegraaf, die het weer van Van Boxtel heeft. Gaan wij er weer intrappen of zal het op leeftijd zijnde SGMm, ICRm en ICMm daadwerkelijk nog flinke tijd blijven rijden parallel aan de Civity's en Alstom IC's?
Ik denk zomaar dat spoor bouwen NOG langer duurt dan treinen bouwen. Voordat je alleen al de benodigde grond aangekocht hebt..... Nee dit is weer zo'n fantastisch luchtkasteel. Komen er soms verkiezingen aan? En over een half jaar worden die 1100 eerst teruggebracht naar 750 waarbij Prorail de schuld kan krijgen, dan worden het er over een jaar 600 "want de leverancier kan er niet meer leveren" dan worden het er een jaar later 400 "vanwege teruggeschroefde investeringen door de overheid" en zo wordt het hele verhaal successievelijk afgebouwd tot er nog twaalf overblijven, terwijl er in de tussentijd wel 30 oude stellen afgevoerd zijn. Oh, en steeds zal weer een andere externe factor de schuld krijgen
Hier komt heus geen donder van terecht
Onze ambtenarenvriend vroeg er laatst niet voor niets al naar
Ik denk zomaar dat spoor bouwen NOG langer duurt dan treinen bouwen. Voordat je alleen al de benodigde grond aangekocht hebt..... Nee dit is weer zo'n fantastisch luchtkasteel. Komen er soms verkiezingen aan? En over een half jaar worden die 1100 eerst teruggebracht naar 750 waarbij Prorail de schuld kan krijgen, dan worden het er over een jaar 600 "want de leverancier kan er niet meer leveren" dan worden het er een jaar later 400 "vanwege teruggeschroefde investeringen door de overheid" en zo wordt het hele verhaal successievelijk afgebouwd tot er nog twaalf overblijven, terwijl er in de tussentijd wel 30 oude stellen afgevoerd zijn. Oh, en steeds zal weer een andere externe factor de schuld krijgen
Hier komt heus geen donder van terecht
Wat B2spy zegt (gefeliciteerd trouwens ), ik vroeg er niet voor niets naar... Opstellen en behandelen is een serieus aandachtspunt bij het regelen van meer materieel. Treinen moeten immers wel ergens kunnen staan. Maar zoals met heel veel dingen: die extra bakken komen niet in een keer, maar stromen langzaamaan in. Tegelijkertijd stroomt er ook wel weer materieel uit. Toch is er sprake van een "delta" (dus per saldo een toename) aan opstelbehoefte. En die moet natuurlijk wel worden opgevangen.
ProRail, NS en Nedtrain hebben hier al de nodige actieprogrammas voor en ook bij IenM is dit bekend. Op langere termijn is het probleem best wel groot (dan heb je het over ongeveer 2030). Op korte termijn (tot 2021 ongeveer) is de opstelbehoefte wel op te vangen met beperkte middelen. Het gaat dan om kleine investeringen die tot betere benutting van bestaande sporen leidt.
Op langere termijn wordt al een heel aantal opstelterreinen aangelegd/uitgebreid. Denk aan Zwolle, Groningen, Nijmegen, Amsterdam, Uitgeest e.a. zijn al in studie of in realisatie. Dat zal uiteindelijk nog steeds niet genoeg zijn. Dus is er meer nodig, zowel aan mogelijkheden om meer capaciteit te regelen, maar ook om de vraag te verminderen (lees: SGM, MAT64 e.d. eerder afvoeren).
De treinen waar Van Boxtel het over heeft zijn op zich geen nieuwe treinen: vooral ICNG en FLIRTs die al in bestelling zijn. Wat in de periode daarna gebeurt is nog niet duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat spoor echt nog wel een groeimarkt is. Ook op de heel lange termijn (na 2030) is al wel duidelijk dat sprake is van een "grofmazig netwerk met veel capaciteit", wat ambtelijke taal is voor "de grote spoorlijnen zullen alleen maar meer mensen vervoeren" (daarbuiten dus eerder minder vervoer dat meer op maat geregeld moet worden).
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Zijn er mensen hier die regelmatig in hoog spits 1700-1730 van de trein gebruik maken van Utrecht naar Den Bosch of Arnhem? Enig idee hoe de spreiding anno nu is sinds de treinen aan de voorzijde zo ver van de hal af staan?
De laad/lostijden zijn ongunstig en ze zijn niet nodig als je met een heel hoge frequentie rijdt.
Dat vraag ik me af. Het in en uit stappen in een VIRM/DDZ lijkt voor mijn gevoel sneller te gaan dan met een ICR/ICM. DDAR stapt ook sneller in en uit dan SGM. Er gaan dan weliswaar meer mensen in een dubbeldekker, maar de deuren zijn aanzienlijk groter.
Nu is ICM (koplopers) ook wel echt een voorbeeld van hoe je het niet zou willen hebben op het moment dat je ze als een verkapte supersnelle interregio gaat inzetten (wat een aantal IC's in Nederland toch echt zijn).
Op Somda werd al een tijdje gesproken over dat NS aan het kijken is of SGM (oude sprinters, in het kader van normaal praten) weer een opknapbeurt zou moeten krijgen. Als dat spul al op de baan zou blijven ondanks dat rijdend personeel daar echt niet over te spreken is, dan zegt dat wel genoeg denk ik zo.
Ik meen dat dubbeldekkers nogal lastig zijn met betrekking tot het realiseren van een gelijkvloerse in- en uitstap. In dat opzicht was de bestelling van de laatste VIRM-serie (VIRM-4) ook curieus. Ik meen dat ergens in 2030 het ov namelijk (zelfstandig) toegankelijk moet zijn voor rolstoelgebruikers. En ik verwacht niet dat die VIRM-treinen na nog geen 20 jaar dienst al worden afgevoerd.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Dat vraag ik me af. Het in en uit stappen in een VIRM/DDZ lijkt voor mijn gevoel sneller te gaan dan met een ICR/ICM. DDAR stapt ook sneller in en uit dan SGM. Er gaan dan weliswaar meer mensen in een dubbeldekker, maar de deuren zijn aanzienlijk groter.
En dan krijgen we straks enkele drukdeuren voor ICNG, ik zie de chocoladeletters in de kranten nu al "in- en uitstappen nieuwe intercitytreinen NS duurt te lang"
Op zaterdag 25 februari 2017 12:00 schreef Eix het volgende: Ik meen dat dubbeldekkers nogal lastig zijn met betrekking tot het realiseren van een gelijkvloerse in- en uitstap. In dat opzicht was de bestelling van de laatste VIRM-serie (VIRM-4) ook curieus. Ik meen dat ergens in 2030 het ov namelijk (zelfstandig) toegankelijk moet zijn voor rolstoelgebruikers. En ik verwacht niet dat die VIRM-treinen na nog geen 20 jaar dienst al worden afgevoerd.
Daar zijn wel oplossingen voor. Zie bijvoorbeeld de nieuwe Regio2n treinen in Frankrijk (Bombardier Omneo) waarvoor nu ook een 200 km/h variant wordt ontwikkeld. Of die nieuwe Siemenstreinen.
Op zaterdag 25 februari 2017 11:11 schreef b2py het volgende: Zijn er mensen hier die regelmatig in hoog spits 1700-1730 van de trein gebruik maken van Utrecht naar Den Bosch of Arnhem? Enig idee hoe de spreiding anno nu is sinds de treinen aan de voorzijde zo ver van de hal af staan?
Het is voorin iets rustiger dan voorheen, al is het richting Den Bosch wel weer drukker sinds de nieuwe dienstregeling, omdat de voorkant van de trein in Den Bosch nu bij de trap stopt. Zeker mensen met een krappe busaansluiting moeten dan wel voorin zitten. Maar ook kijkend naar hoe die trein op de andere stations stopt blijft het bij lange treinen voorin wel het minst druk.
Daar zijn wel oplossingen voor. Zie bijvoorbeeld de nieuwe Regio2n treinen in Frankrijk (Bombardier Omneo) waarvoor nu ook een 200 km/h variant wordt ontwikkeld. Of die nieuwe Siemenstreinen.
Heb je een link/foto? Ik meen dat de problematiek namelijk specifiek te maken had met de perronhoogte in relatie tot de plaatsing van de draaistellen en het balkon daarboven. Maar het fijne weet ik er niet vanaf.
Oplossingen zoals in Duitsland met een extra verlaagde deur waardoor je als het ware gelijk in de benedenverdieping uitkomt vind ik ook niet echt galant.
-edit- Google is my friend. Die treinen zien er wel netjes uit.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Op zaterdag 25 februari 2017 11:03 schreef Zelfscanner het volgende: Waarom kopen ze eigenlijk geen dubbeldekkers? Dat is toch ideaal voor de capaciteit. I.p.v. enkeldeks intercity's
- in- en uitstaptijden (en daarmee halteertijden) zijn langer (kan problematisch zijn voor strakke dienstregeling) - lastiger voor minder valide reizigers (vanuit het idee dat treinen zelfstandig toegankelijk moeten zijn voor mensen met een rolstoel)
Die eerste eis is echt wel een complexiteitsverhogend dingetje voor de mensen van de dienstregelingen. De standaard halteernorm is 0,7 minuut (dus 42 seconden). En qua het plannen van treinen op een spoorlijn kun je er maximaal 12 per uur kwijt (per richting, op een dubbelsporig baanvak), uitgaande van vastgelegde opvolgtijden en redelijk standaard bloklengtes. Te lange halteertijden (bijv. omdat op een druk station met een smal perron mensen gewoon niet sneller kunnen in- en uitstappen) zijn daarmee bepalend voor de haalbaarheid van een dienstregeling (bijv. 6 ICs per uur). Dus hebben enkeldekstreinen weer een voorkeur (meer mensen die per tijdseenheid kunnen in/uitstappen).
Het tweede puntje is dat het beleid is dat minder validen zoveel mogelijk van openbaar vervoer gebruik moeten kunnen maken (wanneer zelf rijden niet kan). Dus zo weinig mogelijk doelgroepenvervoer met taxibusjes e.d. Maar dat past dus lastig in een dubbeldekstrein (hoogte t.o.v. perron en de twee dekken).
Aan de andere kant betekent meer plaatsen voor minder validen dat er minder (zit)plaatsen per bak zijn. Klinkt futiel, maar het verschil is minstens 5% (en mogelijk tot wel 10%). Dus dan heb je dus 1,05x zoveel materieel nodig. Doe dat keer 1100 bakken aan nieuw materieel en je spreekt over een toename van 55 bakken. Dat is best een investering, maar is dus ook lastig voor de toch al beperkte opstelruimte...
Dus zou je vanuit dat oogpunt weer liever wel dubbeldeks materieel willen hebben. Ook weer omdat dubbeldeksmaterieel veel meer mensen per bak kan vervoeren (dus kortere treinlengtes mogelijk). En dat is dan weer gunstig voor opstellen en servicen. En in sommige gevallen voor perrronlengtes (hoewel dat voor ICs vaak geen issue is, omdat de perrons van IC-stations lang genoeg zijn).
Dubbeldeksmaterieel heeft dus voor- en nadelen.
Zie hier een van de leuke puzzels van het werken in de spoorsector
[ Bericht 30% gewijzigd door Goverman op 25-02-2017 13:29:05 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
- in- en uitstaptijden (en daarmee halteertijden) zijn langer (kan problematisch zijn voor strakke dienstregeling) - lastiger voor minder valide reizigers (vanuit het idee dat treinen zelfstandig toegankelijk moeten zijn voor mensen met een rolstoel)
Die eerste eis is echt wel een complexiteitsverhogend dingetje voor de mensen van de dienstregelingen. De standaard halteernorm is 0,7 minuut (dus 42 seconden). En qua het plannen van treinen op een spoorlijn kun je er maximaal 12 per uur kwijt (per richting, op een dubbelsporig baanvak), uitgaande van vastgelegde opvolgtijden en redelijk standaard bloklengtes. Te lange halteertijden (bijv. omdat op een druk station met een smal perron mensen gewoon niet sneller kunnen in- en uitstappen) zijn daarmee bepalend voor de haalbaarheid van een dienstregeling (bijv. 6 ICs per uur). Dus hebben enkeldekstreinen weer een voorkeur (meer mensen die per tijdseenheid kunnen in/uitstappen).
Het tweede puntje is dat het beleid is dat minder validen zoveel mogelijk van openbaar vervoer gebruik moeten kunnen maken (wanneer zelf rijden niet kan). Dus zo weinig mogelijk doelgroepenvervoer met taxibusjes e.d. Maar dat past dus lastig in een dubbeldekstrein (hoogte t.o.v. perron en de twee dekken).
Aan de andere kant betekent meer plaatsen voor minder validen dat er minder (zit)plaatsen per bak zijn. Klinkt futiel, maar het verschil is minstens 5% (en mogelijk tot wel 10%). Dus dan heb je dus 1,05x zoveel materieel nodig. Doe dat keer 1100 bakken aan nieuw materieel en je spreekt over een toename van 55 bakken. Dat is best een investering, maar is dus ook lastig voor de toch al beperkte opstelruimte...
Dus zou je vanuit dat oogpunt weer liever wel dubbeldeks materieel willen hebben. Ook weer omdat dubbeldeksmaterieel veel meer mensen per bak kan vervoeren (dus kortere treinlengtes mogelijk). En dat is dan weer gunstig voor opstellen en servicen. En in sommige gevallen voor perrronlengtes (hoewel dat voor ICs vaak geen issue is, omdat de perrons van IC-stations lang genoeg zijn).
Dubbeldeksmaterieel heeft dus voor- en nadelen.
Zie hier een van de leuke puzzels van het werken in de spoorsector
Nou is dat van die in en uitstaptijden wel een beetje een lachertje als je bijvoorbeeld naar de RER A kijkt in Parijs waar op 1 lijn op 1 dag evenveel mensen vervoerd worden als dat NS met zijn hele netwerk doet. Wat betreft de invaliden kan ik er wel inkomen, maar ook daar zou wel een moderne oplossing voor moeten zijn. Trein die net als een bus doorzakt ofzo
Op zaterdag 25 februari 2017 13:21 schreef Goverman het volgende: Die eerste eis is echt wel een complexiteitsverhogend dingetje voor de mensen van de dienstregelingen. De standaard halteernorm is 0,7 minuut (dus 42 seconden). En qua het plannen van treinen op een spoorlijn kun je er maximaal 12 per uur kwijt (per richting, op een dubbelsporig baanvak), uitgaande van vastgelegde opvolgtijden en redelijk standaard bloklengtes. Te lange halteertijden (bijv. omdat op een druk station met een smal perron mensen gewoon niet sneller kunnen in- en uitstappen) zijn daarmee bepalend voor de haalbaarheid van een dienstregeling (bijv. 6 ICs per uur). Dus hebben enkeldekstreinen weer een voorkeur (meer mensen die per tijdseenheid kunnen in/uitstappen).
Ik kan je verklappen dat zulke cijfers in de praktijk bij lange na niet gehaald worden met enkeldeks materieel met alleen deuren aan de kopzijden van de bakken.
quote:
Het tweede puntje is dat het beleid is dat minder validen zoveel mogelijk van openbaar vervoer gebruik moeten kunnen maken (wanneer zelf rijden niet kan). Dus zo weinig mogelijk doelgroepenvervoer met taxibusjes e.d. Maar dat past dus lastig in een dubbeldekstrein (hoogte t.o.v. perron en de twee dekken).
Met enige vorm van creativiteit valt daar best aan te voldoen.
Denk bijvoorbeeld aan 5-delige trein met in het midden een enkeldeks lage vloer bak met ruimte voor mindervaliden, ruim toilet en technische ruimtes. Als de ze dan het design van de VIRM hergebruiken, kunnen ze voor de bestaande VIRM's op hetzelfde platform ook zo'n tussenbak bouwen.
Ik kan je verklappen dat zulke cijfers in de praktijk bij lange na niet gehaald worden met enkeldeks materieel met alleen deuren aan de kopzijden van de bakken.
Mwa, als ik kijk naar de praktijk bij stations waar op mijn dienstkaartje enkel een + staat (dat is dus zo'n 42 seconden stop) dan wordt dat gewoon gehaald. Op de grotere stations wordt er met A(ankomst) en V(ertrek)tijden gewerkt, waarbij de stop in de planning al langer wordt gemaakt.
Mwa, als ik kijk naar de praktijk bij stations waar op mijn dienstkaartje enkel een + staat (dat is dus zo'n 42 seconden stop) dan wordt dat gewoon gehaald. Op de grotere stations wordt er met A(ankomst) en V(ertrek)tijden gewerkt, waarbij de stop in de planning al langer wordt gemaakt.
Mijn fout, mijn referentie was bijvoorbeeld Gouda, maar zie nu dat in de IC-dienst de trein op T-1 aan komt en op T-0 vertrekt. Neemt niet weg dat in de spits en in- en uitstappen met VIRM sneller lijkt te gaan dan met ICM.
Mijn fout, mijn referentie was bijvoorbeeld Gouda, maar zie nu dat in de IC-dienst de trein op T-1 aan komt en op T-0 vertrekt. Neemt niet weg dat in de spits en in- en uitstappen met VIRM sneller lijkt te gaan dan met ICM.
Het is best grappig om te weten dat het uitstappen ook veel beperkt wordt door hoe asociaal mensen voor de deur parkeren om de trein in te rennen
Op zaterdag 25 februari 2017 15:27 schreef dennistd het volgende: Zijn daar eigenlijk praktijkproeven gehouden om die cijfers te bepalen? Kan me nog wel zoiets met DDM1 herinneren een paar jaar terug
Weet ik zo niet. Volgens mij is die 42 seconden halteertijd ipv 24 seconden gebaseerd op praktijkgegevens van echte treindiensten. Eigenlijk dus andersom: in de planning ging men uit van 0,4 min (dus 24 sec), maar daarvan zei NS dat men (onderbouwd) kon aangeven dat dat echt niet haalbaar was en dat het minimaal 0,7 min (42 sec) moet zijn.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Geen idee... Dit was een paar jaar geleden een punt van NS die zeiden dat 0,4 min. niet haalbaar was en dat konden onderbouwen. Dus wordt voor planning en uitgangspunten van projecten 0,7 min. gebruikt. Dat kan dus leiden tot andere projectoplossingen en dienstregelingen.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Op zaterdag 25 februari 2017 16:30 schreef Dr_Flash het volgende: Als je alleen al dat Extreem Zaaddodend Remmen afschaft hoef je helemaal niet na te denken over dat sort verschillen
Een NS'er heeft een snellere treinenwasstraat bedacht, waardoor er per week tot 150 treinen meer gewassen kunnen worden dan met een klassieke wasstraat.
Wat B2spy zegt (gefeliciteerd trouwens ), ik vroeg er niet voor niets naar... Opstellen en behandelen is een serieus aandachtspunt bij het regelen van meer materieel. Treinen moeten immers wel ergens kunnen staan. Maar zoals met heel veel dingen: die extra bakken komen niet in een keer, maar stromen langzaamaan in. Tegelijkertijd stroomt er ook wel weer materieel uit. Toch is er sprake van een "delta" (dus per saldo een toename) aan opstelbehoefte. En die moet natuurlijk wel worden opgevangen.
ProRail, NS en Nedtrain hebben hier al de nodige actieprogrammas voor en ook bij IenM is dit bekend. Op langere termijn is het probleem best wel groot (dan heb je het over ongeveer 2030). Op korte termijn (tot 2021 ongeveer) is de opstelbehoefte wel op te vangen met beperkte middelen. Het gaat dan om kleine investeringen die tot betere benutting van bestaande sporen leidt.
Op langere termijn wordt al een heel aantal opstelterreinen aangelegd/uitgebreid. Denk aan Zwolle, Groningen, Nijmegen, Amsterdam, Uitgeest e.a. zijn al in studie of in realisatie. Dat zal uiteindelijk nog steeds niet genoeg zijn. Dus is er meer nodig, zowel aan mogelijkheden om meer capaciteit te regelen, maar ook om de vraag te verminderen (lees: SGM, MAT64 e.d. eerder afvoeren).
De treinen waar Van Boxtel het over heeft zijn op zich geen nieuwe treinen: vooral ICNG en FLIRTs die al in bestelling zijn. Wat in de periode daarna gebeurt is nog niet duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat spoor echt nog wel een groeimarkt is. Ook op de heel lange termijn (na 2030) is al wel duidelijk dat sprake is van een "grofmazig netwerk met veel capaciteit", wat ambtelijke taal is voor "de grote spoorlijnen zullen alleen maar meer mensen vervoeren" (daarbuiten dus eerder minder vervoer dat meer op maat geregeld moet worden).
Ergens zou je er rond Utrecht nog een opstelterrein bij willen hebben. Enig idee wat er in de buurt van Lunetten mogelijk is? Met een beetje handigheid zou je namelijk daar iets kunnen realiseren.
Je bent toch als HC ook niet geschikt, als je letterlijk op je fluitje blaast en de deuren sluit terwijl er een man of 30 uit de aansluitende (+3) vertraagde trein nog ziet rennen naar jou trein? Trein uit Zeeland vanochtend kwam aan met +3 in Roosendaal. Aansluitende trein naar Breda-Zwolle met een crossplatform overstap van 3 minuten (oké, je moet van 4B naar 3A). Trein rijdt punctueel weg, maar komt vervolgens -3 binnen in Breda en staat daar dus 8 ipv 5 minuten te kamperen. Ik stond in Breda op een maatje te wachten die uit Bergen op Zoom moest komen. Beetje jammer weer....
Oh, en vanochtend wilden we in Susteren de trein terug naar Roermond hebben. Trein komt op tijd aan, maar nog op volle snelheid aan begin van het perron. Met een snelremming kwam hij nog net op tijd tot stilstand, aan het einde van het perron. Voorste deur niet meer aan het perron... Die sjooffeur zat niet echt op te letten
Op zaterdag 25 februari 2017 18:19 schreef greavy het volgende: Je bent toch als HC ook niet geschikt, als je letterlijk op je fluitje blaast en de deuren sluit terwijl er een man of 30 uit de aansluitende (+3) vertraagde trein nog ziet rennen naar jou trein? Trein uit Zeeland vanochtend kwam aan met +3 in Roosendaal. Aansluitende trein naar Breda-Zwolle met een crossplatform overstap van 3 minuten (oké, je moet van 4B naar 3A). Trein rijdt punctueel weg, maar komt vervolgens -3 binnen in Breda en staat daar dus 8 ipv 5 minuten te kamperen. Ik stond in Breda op een maatje te wachten die uit Bergen op Zoom moest komen. Beetje jammer weer....
Dat soort dingen gebeuren helaas veel en veel te vaak ...
Ergens zou je er rond Utrecht nog een opstelterrein bij willen hebben. Enig idee wat er in de buurt van Lunetten mogelijk is? Met een beetje handigheid zou je namelijk daar iets kunnen realiseren.
Ja, als je heel veel geld teveel hebt, het is hier Utrecht PSM, niet Friesland.
Er is wel grond bij Lunetten, tussen de sporen maar daar rijdt straks een tram doorheen, misschien ondergronds, onder eigen NS-grond? Of erboven, of zeg ik nu iets raars?
Net zoals in Stuttgart doen, die hele zooi onder de grond stoppen bij CS.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Dat soort dingen gebeuren helaas veel en veel te vaak ...
Net als 2 tot 4 minuten te vroeg vertrekken. Sinds er Flirt rijdt tussen Den Bosch en Nijmegen, komt de Sprinter meestal al met -2, -3 bij Dukenburg in de weekenden. Conducteur fluit dan gewoon nadat iedereen in- en uitgestapt is, en vertrekt weer. Je zal maar een beetje aan de late kant zijn, en dan zie je dus je trein -2 of -3 wegrijden
Doordeweeks zitten die dingen natuurlijk ramvol studenten en forenzen waardoor een haltering drie keer zo lang duurt, of er zit een IC voor die om dezelfde reden licht vertraagd is?
Doordeweeks hebben ik en moeder daar weinig ervaringen mee. De ervaringen die moeder heeft, is dat de trein dan langere halteringen nodig heeft, dus ook minder 'te vroeg' rijdt. Of het dan niet gebeurt, weet ik dus niet zeker te zeggen.
Ergens zou je er rond Utrecht nog een opstelterrein bij willen hebben. Enig idee wat er in de buurt van Lunetten mogelijk is? Met een beetje handigheid zou je namelijk daar iets kunnen realiseren.
Net als 2 tot 4 minuten te vroeg vertrekken. Sinds er Flirt rijdt tussen Den Bosch en Nijmegen, komt de Sprinter meestal al met -2, -3 bij Dukenburg in de weekenden. Conducteur fluit dan gewoon nadat iedereen in- en uitgestapt is, en vertrekt weer. Je zal maar een beetje aan de late kant zijn, en dan zie je dus je trein -2 of -3 wegrijden
Ik rij die trein wel es, heb nog niet meegemaakt dat ie te vroeg vertrok. Uberhaupt nog geen trein gehad waarbij te vroeg werd gefloten, uitgezonderd de 30 seconden die HC's aan mogen houden om vóór tijd van vertrek al te sleutelen.
Ik rij die trein wel es, heb nog niet meegemaakt dat ie te vroeg vertrok. Uberhaupt nog geen trein gehad waarbij te vroeg werd gefloten, uitgezonderd de 30 seconden die HC's aan mogen houden om vóór tijd van vertrek al te sleutelen.
Waarom is dat eigenlijk?
Heb dat al een aantal keer gehad. Soms als trein missende, en soms als inzittende dan anderen de trein te zien missen. Vooral in het weekend. En dan bij de volgende halte tijd (Weesp) 9 of 10 minuten moeten wachten (volgens dienstregeling 8 minuten tussen aankomst en vertrek) totdat vertrektijd is...
Heb dat al een aantal keer gehad. Soms als trein missende, en soms als inzittende dan anderen de trein te zien missen. Vooral in het weekend. En dan bij de volgende halte tijd (Weesp) 9 of 10 minuten moeten wachten (volgens dienstregeling 8 minuten tussen aankomst en vertrek) totdat vertrektijd is...
Je kan niet altijd zomaar een minuut later weg, er zijn ook nog andere treinen.
Heb dat al een aantal keer gehad. Soms als trein missende, en soms als inzittende dan anderen de trein te zien missen. Vooral in het weekend. En dan bij de volgende halte tijd (Weesp) 9 of 10 minuten moeten wachten (volgens dienstregeling 8 minuten tussen aankomst en vertrek) totdat vertrektijd is...
Zodat de trein op tijd van vertrek ook daadwerkelijk klaar is om te vertrekken, met gesloten deuren en al. Voor wat de soms erg ruime wachttijden betreft dat kan diverse oorzaken hebben. Denk aan het wachten op aansluitingen uit andere richtingen, intercity's die voorrang krijgen op sprinters, trajecten die krap liggen (bottlenecks) en niet meer verkeer op dat moment kunnen verwerken etc. De sprinter tussen Arnhem en Deurne spant wat dat betreft trouwens de kroon, met maar liefst 20 minuten wachttijd op Den Bosch al is het op papier wel een ander serienummer, maargoed dat is de sprinter tussen Uitgeest en Rhenen ook (te Amsterdam wijzigt het nummer) en die heeft aldaar dan maar slechts enkele minuten wachttijd.
Ik rij die trein wel es, heb nog niet meegemaakt dat ie te vroeg vertrok. Uberhaupt nog geen trein gehad waarbij te vroeg werd gefloten, uitgezonderd de 30 seconden die HC's aan mogen houden om vóór tijd van vertrek al te sleutelen.
Heb het wel eens meegemaakt met een sprinter Driebergen-Arnhem bij werkzaamheden: -2 bij vertrek uit Oosterbeek.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
- in- en uitstaptijden (en daarmee halteertijden) zijn langer (kan problematisch zijn voor strakke dienstregeling) - lastiger voor minder valide reizigers (vanuit het idee dat treinen zelfstandig toegankelijk moeten zijn voor mensen met een rolstoel)
Die eerste eis is echt wel een complexiteitsverhogend dingetje voor de mensen van de dienstregelingen. De standaard halteernorm is 0,7 minuut (dus 42 seconden). En qua het plannen van treinen op een spoorlijn kun je er maximaal 12 per uur kwijt (per richting, op een dubbelsporig baanvak), uitgaande van vastgelegde opvolgtijden en redelijk standaard bloklengtes. Te lange halteertijden (bijv. omdat op een druk station met een smal perron mensen gewoon niet sneller kunnen in- en uitstappen) zijn daarmee bepalend voor de haalbaarheid van een dienstregeling (bijv. 6 ICs per uur). Dus hebben enkeldekstreinen weer een voorkeur (meer mensen die per tijdseenheid kunnen in/uitstappen).
Het tweede puntje is dat het beleid is dat minder validen zoveel mogelijk van openbaar vervoer gebruik moeten kunnen maken (wanneer zelf rijden niet kan). Dus zo weinig mogelijk doelgroepenvervoer met taxibusjes e.d. Maar dat past dus lastig in een dubbeldekstrein (hoogte t.o.v. perron en de twee dekken).
Aan de andere kant betekent meer plaatsen voor minder validen dat er minder (zit)plaatsen per bak zijn. Klinkt futiel, maar het verschil is minstens 5% (en mogelijk tot wel 10%). Dus dan heb je dus 1,05x zoveel materieel nodig. Doe dat keer 1100 bakken aan nieuw materieel en je spreekt over een toename van 55 bakken. Dat is best een investering, maar is dus ook lastig voor de toch al beperkte opstelruimte...
Dus zou je vanuit dat oogpunt weer liever wel dubbeldeks materieel willen hebben. Ook weer omdat dubbeldeksmaterieel veel meer mensen per bak kan vervoeren (dus kortere treinlengtes mogelijk). En dat is dan weer gunstig voor opstellen en servicen. En in sommige gevallen voor perrronlengtes (hoewel dat voor ICs vaak geen issue is, omdat de perrons van IC-stations lang genoeg zijn).
Dubbeldeksmaterieel heeft dus voor- en nadelen.
Zie hier een van de leuke puzzels van het werken in de spoorsector
Op zichzelf kan je een dubbeldekstrein heel goed zo ontwerpen dat de halteertijden behoorlijk kort kan houden. Maar dan moet dat wel met een gelijkvloerse instap en veel deuren. Daar zijn concepten voor beschikbaar. Toch is dat in het sprintersegment niet altijd een even goede oplossing onderandere omdat de deurbreedte van een trein niet af hoeft te nemen maar de verdeling van de deuren inderdaad ongunstiger wordt.
Momenteel is het verschil tussen het vertrekproces bij de regionalen en bij NS groter dan het verschil in halteertijd bij dubbeldeks (DDAR/DDZ) ten opzichte van enkeldeks met een gelijkvloerse instap (SLT/FLIRT). Voor een kortere halteertijd is het aanpassen van het vertrekproces effectiever dan het kiezen voor enkeldeks materieel.
Wat misschien ook nog wel meespeelt is dat bij NS het vertrekproces afhangt van de conducteur, terwijl de regionalen alleen een machinist op de trein hebben zitten die het in z'n eentje kan doen?
Op zaterdag 25 februari 2017 18:19 schreef greavy het volgende: Je bent toch als HC ook niet geschikt, als je letterlijk op je fluitje blaast en de deuren sluit terwijl er een man of 30 uit de aansluitende (+3) vertraagde trein nog ziet rennen naar jou trein?
Ondanks dat ik mij daar ook enorm aan kan storen vraag ik me toch af in hoeverre je dat een hc kan verwijten.
Dwz stuurt zijn werkgever aan op tijdig vertrekken ongeacht de overstappen? Of is het wel de bedoeling dat aansluitingen worden overgenomen. En wie bewaakt die aansluitingen dan. Bepaald de hc dat zelfstandig, wordt hij lokaal geïnstrueerd door bijvoorbeeld een stationschef als zoiets nog bestaat . Of zijn er in dat geval slimme planregels in gebruik door de infrabeheerder. Dus if trein x verlaat binnen marge y dan zet sein trein z later veilig. Van een reisje België jaren terug weet ik nog dat gepubliceerd was op een vertrekstaat hoelang de aansluiting maximaal wacht.
Kortom, ik heb een beperkt inzicht in het werk van de hc en weet niet of je hen een schrijnende achterlicht aansluiting kan verwijten of de oorzaak juist de management en directie laag daarboven is.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Geen idee, maar als je her en der de verhalen leest, dan gaan je nekharen af en toe recht overeind staan.
Zo mag een Thalys met +12 in noordelijke richting nog voor op een op tijd rijdende IC Direct die uit Breda komt. Die moet dus op de vrije baan wachten op zijn beurt op de HSL. Dat ding had de Thalys tot Rotterdam niet in de weg gezeten, maar nu houdt die wachtende trein de boel op en zorgt voor file op het spoor ...
Oh, en ik heb ook antwoord via iemand die planning doet bij NS over de kwestie overstappen in Roosendaal: De trein vanuit Roosendaal naar Zwolle mag misschien 1, 2 minuten wachten. Meer niet. Dit is op initiatief van de HC. Vanuit de Bijsturing of Treindienstleider zal dit niet snel geadviseerd worden vanwege conflicten met andere treinen. Nog later vertrekken, betekent dat de IC uit Zwolle náár Roosendaal ook vertraging krijgt omdat die voor een rood sein loopt bij Roosendaal: Deze moet namelijk 6 minuten na vertrek van de IC richting Zwolle arriveren. De treinen komen elkaar net buiten Roosendaal al tegen. Om die reden heeft deze Intercity ook een langere stop in Breda gekregen in beide richtingen. Eerder uit Breda richting Roosendaal betekent ook voor een rood sein komen bij Roosendaal. Eerder uit Breda richting Tilburg kan ook niet, omdat dit conflicteert met andere treinen.
Ondanks dat ik mij daar ook enorm aan kan storen vraag ik me toch af in hoeverre je dat een hc kan verwijten.
Dwz stuurt zijn werkgever aan op tijdig vertrekken ongeacht de overstappen? Of is het wel de bedoeling dat aansluitingen worden overgenomen. En wie bewaakt die aansluitingen dan. Bepaald de hc dat zelfstandig, wordt hij lokaal geïnstrueerd door bijvoorbeeld een stationschef als zoiets nog bestaat . Of zijn er in dat geval slimme planregels in gebruik door de infrabeheerder. Dus if trein x verlaat binnen marge y dan zet sein trein z later veilig. Van een reisje België jaren terug weet ik nog dat gepubliceerd was op een vertrekstaat hoelang de aansluiting maximaal wacht.
Kortom, ik heb een beperkt inzicht in het werk van de hc en weet niet of je hen een schrijnende achterlicht aansluiting kan verwijten of de oorzaak juist de management en directie laag daarboven is.
In Nederland wordt er niet vaak meer gewacht. En zonder instructies van de Knoco (Knooppuntcontroller), TRDL of Bijsturing doet een HC dat vaak ook niet of hij moet zeker weten dat het wel kan. Situatie Roosendaal is dus ergens een conflicterend punt, omdat de trein uit Zeeland met regelmaat 2, 3 minuten vertraging heeft. Maar eigenlijk mag de aansluitende trein dus eigenlijk ook niet wachten, maar als je de goede HC treft wacht die dan wel 2 minuten.
Zie je dus ook veel in Amersfoort: De 'overstapknoop' gaat vaak de mist in, omdat de ene trein 3 minuten vertraging heeft. Komt jou trein binnen, sluit de trein recht aan de overzijde zijn deuren.
En inderdaad, in België zijn er veel lijnen waar de maximale wachttijd van bepaalde overstappen is. Maar niet in gewest Brussel of Antwerpen Centraal/Berchem, daar mag niet gewacht worden.
Qua vroegboeken: Brussel-Praag is goedkoper dan Brussel-Frankfurt. Brussel-Praag is ¤21 op een paar ritten. Brussel-Frankfurt ¤29. Eerstgenoemde moet je wel via de Eshop van de Tsjechische spoorwegen boeken, en dan heb je dezefde trein tussen Brussel en Frankfurt.
Net als een enkeltje Berlijn-Budapest goedkoper is als je het in Hongarije koopt ipv Duitsland oid.
[ Bericht 2% gewijzigd door greavy op 27-02-2017 10:04:38 ]
Tip: Als je via Cheb selecteert zijn er voor 21 euro enkeltjes Brussel - Praag en v.v. te krijgen via de Tsjechische spoorwegen, ook als je kort dag nog wil reizen.
Op maandag 27 februari 2017 09:53 schreef greavy het volgende: Qua vroegboeken: Brussel-Praag is goedkoper dan Brussel-Frankfurt. Brussel-Praag is ¤21 op een paar ritten. Brussel-Frankfurt ¤29. Eerstgenoemde moet je wel via de Eshop van de Tsjechische spoorwegen boeken, en dan heb je dezefde trein tussen Brussel en Frankfurt.
Net als een enkeltje Berlijn-Budapest goedkoper is als je het in Hongarije koopt ipv Duitsland oid.
SEAT 61 volger
Ik heb er zelf maar ff een tripje Tsjechië tegenaan gegooid. Zaterdagochtend vanaf Eindhoven voor 15 euro vliegen naar Brno, doortuffen naar Praag voor een avondje bier en zondagochtend vroeg terug. Ik ga wel uitstappen in Aken of Luik want via Brussel terug naar NL duurt mij te lang.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-02-2017 11:39:49 ]
Op zondag 26 februari 2017 12:45 schreef greavy het volgende: Oh, en ik heb ook antwoord via iemand die planning doet bij NS over de kwestie overstappen in Roosendaal: De trein vanuit Roosendaal naar Zwolle mag misschien 1, 2 minuten wachten. Meer niet. Dit is op initiatief van de HC. Vanuit de Bijsturing of Treindienstleider zal dit niet snel geadviseerd worden vanwege conflicten met andere treinen. Nog later vertrekken, betekent dat de IC uit Zwolle náár Roosendaal ook vertraging krijgt omdat die voor een rood sein loopt bij Roosendaal: Deze moet namelijk 6 minuten na vertrek van de IC richting Zwolle arriveren. De treinen komen elkaar net buiten Roosendaal al tegen. Om die reden heeft deze Intercity ook een langere stop in Breda gekregen in beide richtingen. Eerder uit Breda richting Roosendaal betekent ook voor een rood sein komen bij Roosendaal. Eerder uit Breda richting Tilburg kan ook niet, omdat dit conflicteert met andere treinen.
Op maandag 27 februari 2017 09:53 schreef greavy het volgende: Qua vroegboeken: Brussel-Praag is goedkoper dan Brussel-Frankfurt. Brussel-Praag is ¤21 op een paar ritten. Brussel-Frankfurt ¤29. Eerstgenoemde moet je wel via de Eshop van de Tsjechische spoorwegen boeken, en dan heb je dezefde trein tussen Brussel en Frankfurt.
Net als een enkeltje Berlijn-Budapest goedkoper is als je het in Hongarije koopt ipv Duitsland oid.
Op maandag 27 februari 2017 12:23 schreef Mr_Klaasje het volgende: Wat eventueel ook zou kunnen: Sneller rijden op Breda-Roosendaal v.v. en dan keren op het oude postspoor (49).
Volgens sporenplan is dat spoor niet rechtstreeks vanaf het station bereikbaar.
Sowieso is het station er niet echt op ingericht om treinen ten zuiden van het station te laten keren. Een wissel om in noordelijke richting van spoor 85 op spoor 84 te komen zou iig wel handig zijn.
Op maandag 27 februari 2017 12:23 schreef Mr_Klaasje het volgende: Wat eventueel ook zou kunnen: Sneller rijden op Breda-Roosendaal v.v. en dan keren op het oude postspoor (49).
Je kunt ook de sprinter uit Dordrecht buiten het station laten keren. Die kan in de 16 minuten keertijd die die trein heeft omgehaald worden.
Vorige jaren werkte het prima met precies dezelfde hoeveelheid treinen. Ook nu is er met de huidige perroncapaciteit een makkelijke oplossing: Gooi de Sprinter naar Dordrecht op spoor 1b en gebruik zowel 3a als 3b om de IC naar Zwolle op te vangen. Dat zou je dan zelfs nog kunnen afstemmen op het aankomstperron van de IC van/naar Vlissingen, in plaats van die kansloze schuine perronoversteek die er nu is.
Naar aanleiding van het nieuws van NS over de extra treinen van afgelopen weekend en een discussie op Somda of nu echt al dat matereel gebruikt gaat worden heb ik het volgende op Somda getypt. Wellicht hier ook interessant voor een verdere discussie.
quote:
Op zich is de discussie of al dat materieel echt nodig zal zijn ook niet heel interessant.. De tijd zal het leren. Maar iedere vorm van extra materieel zal ingezet moeten worden en dat is nu juist een grote uitdaging want het spoor is de afgelopen jaren steeds voller geworden en je kunt aan de dienstregeling van een aantal treinseries zien dat ze van knelpunt naar knelpunt rijden. Om de capaciteit uit te kunnen breiden moet dat anders.
De grote uitdaging zit eigenlijk niet eens op de PHS-corridors en OV-SAAL, daar zijn al plannen voor, maar veel meer op de drukke trajecten daaromheen. Denk aan Apeldoorn/Zwolle-Utrecht, de Oude lijn en Utrecht-Gouda-Den Haag/Rotterdam. Op deze trajecten rijden veel treinen al op het maximum van de capaciteit die soms door de lengte van 340 meter wordt bepaald en soms door de spooropstelling in Amsterdam, Utrecht of Deventer. Het laat zich raden dat daar óf meer treinen moeten gaan rijden of dat de laatste treinen verlengd zouden moeten worden. Op de meeste trajecten gaat dat wel goed maar een aantal stations zoals Leiden, Utrecht Centraal, Apeldoorn/Deventer en de drie stations in Den Haag leidt dat tot serieuze problemen.
In dat kader is het verhaal van van Boxtel niet zo gek: Hoe groot de groei daadwerkelijk wordt, 10 % of 30 %, we lopen tegen grenzen aan. Welk moment is beter om dat aan te geven dan tijdens de verkiezingen zodat de partijen daar beloften aan kunnen koppelen die ze meenemen aan de onderhandelingstafel?
Of de oude treinen bij de komst van de nieuwe nou wel of niet aan de kant gaan is qua nieuwswaarde niet zo interessant. Daarnaast valt dat op dit moment ook erg lastig te voorspellen. Wel is het goed om vanuit NS het verhaal "Wij doen alles, nu zijn jullie aan de beurt" nu te vertellen.
Goed punt wordt daar gemaakt. De grenzen op een aantal trajecten zijn wel bereikt.
Voorbeeldje is Leiden - Utrecht Centraal. Eigenlijk zou je daar in de spitsuren het beste kunnen gaan rijden met 10 tot 12 bakken enkeldeks als vier treinen per uur niet lukt, maar de bottleneck hiervoor is de perronlengte op de diverse stations met Leiden als grootste uitdaging en hoe lang is het keerspoor in Utrecht eigenlijk?
Dat soort dingen gebeuren helaas veel en veel te vaak ...
En dat heeft een simpele reden: HC's zijn niet bevoegd een aansluiting over te nemen tenzij de treindienstleider daar opdracht voor geeft. Staat zo in het handboek HC.
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende: Welkom vader renwan ^O^ Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
En goed punt Klaasje, dat je op Somda in een volgende post duidelijk maakt: de capaciteit van de stations is niet altijd toereikend voor de hoeveelheid treinen.