abonnement Unibet Coolblue
pi_169062351
Beste Fokkers,

Ik vraag me het volgende af. Maakt het voor een bank/hypotheekverstrekker iets uit of je één tijdelijke functie hebt waar je 3000 euro bruto per maand verdiend of twee tijdelijke functies gelijktijdige hebt waar je 3000 euro bruto per maand verdiend. Specifiek gezien waarbij de ene baan rond 70-75% levert en de andere baan 25-30% per maand.

De rekentools op internet vragen enkel het totale bedrag per jaar, dus in dat geval zou het opgeteld worden en maakt het verder niets uit. Of kloppen die tools dan totaal niet. Stel je gaat straks in gesprek met de bank, is dit dan positief omdat je het risico spreid? Of is het om de een of andere reden negatief? Ik begrijp dat iedere bank anders redeneert, maar wat zou logisch zijn?

EDIT: Ik bedoel dit voor één persoon. Dus het inkomen van een partner niet meegenomen. Wat doet het als één persoon één of twee functies heeft?
- Met zuidelijke groet -
  woensdag 22 februari 2017 @ 08:29:48 #2
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_169062394
Pin me er niet op vast maar het woord "tijdelijk" zal de bank misschien meer op focussen dan wat je totaal verdient.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_169062561
Twee tijdelijke functies vergroot je kansen niet bepaald vrees ik.
  woensdag 22 februari 2017 @ 09:12:01 #4
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_169062945
Ze willen weten of je voldoende verdient om een hypotheek te betalen. Of het nou 1,2 of drie banen zijn zal ze niet uitmaken.

Eigenlijk is twee banen in je voordeel want als er één wegvalt hou je nog een half salaris over. Maar ik denk niet dat een bank dat meeneemt. En verder inderdaad 'tijdelijk'.
Tot nooit .......
pi_169062962
Ik denk dat het ze meer interesseert of je een vaste aanstelling hebt of niet.
  woensdag 22 februari 2017 @ 09:19:03 #6
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_169063048
Wat de rest zegt. Met een tijdelijke functie wordt het lastig om een hypotheek te krijgen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_169063188
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2017 09:19 schreef Tinkepink het volgende:
Wat de rest zegt. Met een tijdelijke functie wordt het lastig om een hypotheek te krijgen.
Volgens nieuwe wetgeving toch niet meer?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  Moderator woensdag 22 februari 2017 @ 09:38:22 #8
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_169063309
quote:
5s.gif Op woensdag 22 februari 2017 09:29 schreef Godshand het volgende:

[..]

Volgens nieuwe wetgeving toch niet meer?
Dat zou kunnen, maar goed, als je een tijdelijke aanstelling hebt, wil je dan echt een hypotheek aan gaan?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_169063382
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2017 09:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat zou kunnen, maar goed, als je een tijdelijke aanstelling hebt, wil je dan echt een hypotheek aan gaan?
Er zijn weinig tot geen verstrekkers die een hypotheek verstrekken bij een tijdelijke aanstelling.
  Moderator woensdag 22 februari 2017 @ 09:45:02 #10
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_169063398
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2017 09:44 schreef Handleiding het volgende:

[..]

Er zijn weinig tot geen verstrekkers die een hypotheek verstrekken bij een tijdelijke aanstelling.
Dat weet ik wel, maar dan kun je het niet omdat je geen hypotheek kunt krijgen. Maar je moet dat ook niet willen. Gezond verstand zegt toch dat dat gewoon geen goed idee is?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_169063405
Je kan best met een tijdelijk contract een hypotheek krijgen hoor. Ze kijken dan naar twee dingen:

1: Intentieverklaring: Als je baas op de werkgeversverklaring aangeeft dat hij de intentie heeft je in vaste dienst te nemen, mag het inkomen volledig worden meegerekend als je voor NHG gaat.

2: Als je flexer bent, kijken ze naar wat je de drie voorgaande jaren hebt verdiend, met het laatste jaar als maximum. Heb je altijd werk gehad, dan is het gemiddelde van de afgelopen drie jaar het bedrag waar je mee moet rekenen. Als je het laatste jaar minder hebt verdiend dan dit gemiddelde, dan moet je het bedrag van het laatste jaar nemen. Ook weer NHG norm. Als je zonder NHG gaat, nemen veel hypotheekverstrekkers 80 of 90% van dit bedrag.
pi_169063417
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2017 09:45 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat weet ik wel, maar dan kun je het niet omdat je geen hypotheek kunt krijgen. Maar je moet dat ook niet willen. Gezond verstand zegt toch dat dat gewoon geen goed idee is?
Precies.
pi_169063479
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2017 09:45 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat weet ik wel, maar dan kun je het niet omdat je geen hypotheek kunt krijgen. Maar je moet dat ook niet willen. Gezond verstand zegt toch dat dat gewoon geen goed idee is?
Gezond verstand kan ook wat anders zeggen. Als je een goedkoop appartementje koopt, of een goedkoop klushuisje (als je een beetje handig bent) waardoor je met een maandlast van 3 a 400 euro komt te zitten? Zolang je ruim onder je sociale huur met aftrek van huursubsidie komt te zitten met je maandlast is het an sich best een goed idee.
Maar als je gaat van "wat kan ik maximaal lenen, want daar ga ik dan een huis voor kopen" dan kan je het idd beter niet doen.
pi_169063756
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2017 09:44 schreef Handleiding het volgende:

[..]

Er zijn weinig tot geen verstrekkers die een hypotheek verstrekken bij een tijdelijke aanstelling.
Die zijn er genoeg, zolang je maar een intentieverklaring krijgt.
pi_169063889
Je hebt gewoon een werkgeversverklaring nodig voor beide banen, dan kun je het optellen. Als dan het totale bedrag hoog genoeg is, zal een bank normaal gesproken niet moeilijk doen.
٩๏̯͡๏)۶
pi_169064060
Prima, ik denk dat het duidelijk is. De situatie is een beetje anders dan de OP. Ik ga nu een opleidingstraject in waarbij ik ervaring ga opdoen bij bedrijf A, deze betalen mij gewoon conform CAO. Dit alles om binnen vier/vijf jaar klaar te zijn om bedrijf B over te nemen. Gedurende het werkleertraject gaat bedrijf B mijn loon aanvullen tot de norm die ik gewend ben.

Ik lees dat vooral het tijdelijke karakter het probleem zal geven, maar dat een werkgeversverklaring meer waarde geeft.
- Met zuidelijke groet -
  zaterdag 25 februari 2017 @ 15:13:13 #17
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_169136082
Als je een intentieverklaring kunt krijgen voor beiden dan is het bij de meeste aanbieders geen enkel probleem, vooral niet omdat je met jouw inkomen in NHG segment zit.
Waar het om gaat is dat je geen 2 banen met elk 40u per week hebt, omdat de bestendigheid v/h inkomen dan onzeker is, wat in the end problemen kan opleveren voor de betaalbaarheid v/d hypotheek en daarmee het risico voor de bank.
Kortom werk je max. 40u dan is er in essentie geen enkel probleem
pi_169151494
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2017 10:34 schreef Schnitzels het volgende:
Prima, ik denk dat het duidelijk is. De situatie is een beetje anders dan de OP. Ik ga nu een opleidingstraject in waarbij ik ervaring ga opdoen bij bedrijf A, deze betalen mij gewoon conform CAO. Dit alles om binnen vier/vijf jaar klaar te zijn om bedrijf B over te nemen. Gedurende het werkleertraject gaat bedrijf B mijn loon aanvullen tot de norm die ik gewend ben.

Ik lees dat vooral het tijdelijke karakter het probleem zal geven, maar dat een werkgeversverklaring meer waarde geeft.
Als je die opleiding doeg om over 5 jaar bij dag bedrijf te gaan werken dan geven ze vast wel een intentieverklaring.

Die heb je zeker nodig bij de bank, dan is er verder niet zo veel meer nodig en krijg je een hypotheek op basis van je inkomsten. Of je nou 1 dag werkt of 5 dagen.
pi_169153517
Bij de abn wouden ze niet dat je meer dan 40 uur werkt, alles boven de 40 werd beperkt meegerekend. Maar 2 banen was geen enkel probleem.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')