gheh, toevallig:
Klant ergert zich kapot aan ondeskundig winkelpersoneelConsumenten ergeren zich vaak aan winkelmedewerkers. Driekwart van de klanten heeft het idee meer van sommige producten te weten dan de verkoper.Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 2000 Nederlanders, meldt het AD. Volgens Pieter van den Broecke, directeur van Manhattan Association, het adviesbureau dat het onderzoek uitvoerde, verwacht een klant die de moeite neemt om naar de winkel te komen, meer informatie dan zelf te vinden is op internet.
"De consument verwacht duidelijk productadvies van de winkelmedewerker: waarom een bepaald product past bij hun behoefte. Dat is informatie die ook beschikbaar is op het internet, maar klanten gaan ook nog graag naar een winkel zelf. Ze verwachten dan ook dat ze het productadvies kunnen krijgen van de winkelmedewerker. Daar wordt dikwijls in tekort geschoten", legt hij uit tegen RTL Z.
'Personeel kan zich onderscheiden van webshop'Consumenten zoeken vaak op internet naar informatie en prijzen van producten. Maar webshops missen klantgerichte medewerkers. En juist op het personeel is door winkeliers de afgelopen jaren flink bezuinigd, zegt Jos Voss van de Rabobank tegen de krant.
Kitty Koelemeijer, Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit, ziet dat net iets anders: onze verwachtingen veranderen ook. "We stellen ook steeds hogere eisen. Het personeel moet van alles iets weten, terwijl klanten alleen maar over dat ene specifieke ding iets hebben opgezocht." Daardoor lijkt het dus alsof winkelbedienden misschien dom zijn, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.
'Spontane verkoper die een klik weet te maken'En dat zorgt voor een uitdaging in winkels, zegt Koelemeijer. In haar column schreef ze twee weken geleden over een ontmoeting die ze had met een aantal ceo's van grote retailorganisaties over het thema dat hen de komende jaren bezig zal houden. Hoog op de lijst staan medewerkers met passie voor het werk en hart voor de klant.
Vroeger kregen winkelmedewerkers vooral twee vragen: waar een product staat en of deze nog op voorraad is, vertelt ze. "Door de concurrentie met online winkels, moet je waarde toevoegen aan je producten. Sommige winkelketens zien hun personeel juist vooral als een kostenpost, vanwege die oude rol. Maar tegenwoordig krijgen mensen hele andere vragen." Wie antwoord kan geven op hele speficieke vragen, kan zich daardoor onderscheiden.
Uit een eerder onderzoek van ABN Amro blijkt dat de noodzaak voor deskundige hulp het grootst is bij woonwinkels, elektronica en bouwmarkten. Vooral daar verwachten klanten deskundigheid van het personeel. Dat is ook logisch, zegt Koelemeijer. "In dat soort winkels zoek je ook echt advies. En daar zetten veel bedrijven nu ook op in."
-----------------
Leuk die opmerking over woonwinkels, electronica en bouwmarkten.
Zeker in die laatste 2 branches zijn eerst de kleine ondernemers kapotgeconcurreerd omdat diezelfde consument voor een dubbeltje op de eerste rang wilde zitten en nu gaan ze klagen dat de winkels niet de kennis hebben
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"