abonnement Unibet Coolblue
pi_169045529
Sinds september eigenaar van een eengezingswoning. Alles verder prima in orde.

Alleen heb ik de volgende vragen...

Servicecontract voor CV ketel?

Huis is 8 jaar oud, daarmee ook de CV ketel. Wat is de levensduur van een ketel, is het verstandig een onderhoudscontract te nemen? Is een basiscontract (geen voorrijkosten ed maar alle kosten voor materiaal voor eigen rekening) voldoende of toch een uitgebreider contract (alles inclusief mbt reparatie ed).

CV ketel zelf

Ik zie 2 icoontjes staan op mijn CV ketel.


Links lijkt voor het water en rechts voor de verwarming. Nu heb ik vloerverwarming met een tegelvloer en gaf de vorige bewoner aan dat de verwarming niet hoger dan 50 gezet moet worden ivm kans op breken van de tegelvloer.
Maar ik vind dat mijn warm water eigenlijk niet zo lekker warm is (onder de douche). Kan ik zonder problemen de knop voor het water wat omhoog draaien? Of gaat dit toch ergens consequenties geven voor de (vloer)verwarming?

Ik heb nu een standaard Nefit thermostaat beneden hangen, maar het liefst zie ik daar een wat uitgebreidere hangen, die ik ook vanaf afstand aan kan zetten, want merk dat verwarmen met vloerverwarming toch langzamer gaat dan soms fijn is. En ook straks als ik weer ga werken dan is het, lijkt mij, onzinnig om al vanaf 6u de verwarming aan te hebben staan terwijl ik pas tegen 19u weer thuis ben. Waar moet ik rekening mee houden? Past er altijd een uitgebreidere versie thermostaat op de aanwezige plek?

En nu ik dan toch bezig ben... Stook tips anyone?
Is het echt voordeliger om gewoon constant te stoken? Dus altijd alles op 19/20 graden hebben? En hoeveel graden zet je het dan in de avond voordat je naar bed gaat?
pi_169045696
De linkse geeft toch 55 graden aan misschien iets mis met je thermostaatkraan?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_169045698
Bij vloerverwarming is het juist key dat het niet zo erg afkoelt in huis.

Vloerverwarming verwarmt het beton er omheen en zo wordt je huis warm, als je snachts de kachel terug schroeft naar 16 graden dan moet er heel veel energie in om de kamer weer op temperatuur te laten komen.

55graden zou voldoende moeten zijn, als je alleen warm water tapt, is dat dan te warm om je hand er onder te houden? als dat zo is is waarschijnlijk (zoals halfway ook zegt) je kraan kaduk. Wat je kan bereiken door de kraan op 60graden te zetten is dat je iets meer warm water krijgt en dus iets meer druk bij 40 graden.

[ Bericht 37% gewijzigd door #ANONIEM op 21-02-2017 14:47:34 ]
pi_169045915
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 14:43 schreef halfway het volgende:
De linkse geeft toch 55 graden aan misschien iets mis met je thermostaatkraan?
Hmmm, heb net de kraan van de wasbak aangezet en daar kan ik mijn hand niet onder houden. Maar de thermostaatkraan van de douche die staat op maximaal en dat is niet lekker warm (eerder wat koud).
dan ga ik eens de themostaatkraan laten nakijken. Zou misschien goed kunnen dat die idd defect is bedenk ik nu, want als ik hem soms minder heet zet dan wordt het water warmer dan wanneer ik hem maximaal heb staan....

Dat wordt een bonnetje zoeken...
pi_169045980
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 14:43 schreef CarltonBanks het volgende:
Bij vloerverwarming is het juist key dat het niet zo erg afkoelt in huis.

Vloerverwarming verwarmt het beton er omheen en zo wordt je huis warm, als je snachts de kachel terug schroeft naar 16 graden dan moet er heel veel energie in om de kamer weer op temperatuur te laten komen.

55graden zou voldoende moeten zijn, als je alleen warm water tapt, is dat dan te warm om je hand er onder te houden? als dat zo is is waarschijnlijk (zoals halfway ook zegt) je kraan kaduk. Wat je kan bereiken door de kraan op 60graden te zetten is dat je iets meer warm water krijgt en dus iets meer druk bij 40 graden.
Ok, als ik het goed begrijp, op deel 1 van je verhaal, dan moet ik eigenlijk amper/niet terugschroeven?

Wat ik nu doe is als ik wakker word de verwarming op 19 graden zetten, rond het einde van de middag gaat deze meestal richting 20 en dan in de avond, rond 21u gaat ie richting 17,5.

Wat is wijsheid voor nu, ben nu veel thuis en straks voor als ik weer aan het werk ben qua instellen van de thermostaat?
pi_169046268
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 14:56 schreef Lingue het volgende:

[..]

Ok, als ik het goed begrijp, op deel 1 van je verhaal, dan moet ik eigenlijk amper/niet terugschroeven?

Wat ik nu doe is als ik wakker word de verwarming op 19 graden zetten, rond het einde van de middag gaat deze meestal richting 20 en dan in de avond, rond 21u gaat ie richting 17,5.

Wat is wijsheid voor nu, ben nu veel thuis en straks voor als ik weer aan het werk ben qua instellen van de thermostaat?
Je kan hem wel terug schroeven, maar zet hem niet op 15 ofzo. afhankelijk van de isolatie van je huis kun je aan de 17 graden als ondergrens gaan denken. Je ken het beste gewoon naar je gasverbruik kijken.
Kijk voor je naar bed gaat hoe veel gas er op de meter staat
Schroef je CV terug naar 17 graden
Overdag weer omhoog
Kijk weer voordat je naar bed gaat hoeveel gas je die dag gebruikt hebt.
(even er vanuitgaande dat de buiten temperatuur hetzelfde is gedurende de dagen)
Dan weet je welke stand het goedkoopste voor je is.

Je huis met 1 graad verwarmen met vloerverwarming kost meer energie dan het huis op een constante temperatuur te houden.
  dinsdag 21 februari 2017 @ 15:13:45 #7
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_169046333
Ik heb ook vloerverwarming (en overigens ook een soortgelijke ketel) en ik laat de temperatuur continue op hetzelfde staan op mijn thermostaat. Reden hiervoor is dat het opwarmen van de vloer inderdaad lang kost en veel vraagt van de ketel.

Ik heb de ketel modulerend werken met een e-thermostaat. Hiervoor heb je wel twee converters nodig, anders werkt het alleen als aan/uit schakeling.

Doordat de ketel moduleert en de vaste temperatuurinstelling verwarmt de ketel alleen af en toe iets bij. Hij slaat dus niet vol aan om van 17 naar 21 graden te gaan bv. Hierdoor is het verbruik efficienter en verlengt de levensduur van de ketel.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_169046803
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 15:10 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Je kan hem wel terug schroeven, maar zet hem niet op 15 ofzo. afhankelijk van de isolatie van je huis kun je aan de 17 graden als ondergrens gaan denken. Je ken het beste gewoon naar je gasverbruik kijken.
Kijk voor je naar bed gaat hoe veel gas er op de meter staat
Schroef je CV terug naar 17 graden
Overdag weer omhoog
Kijk weer voordat je naar bed gaat hoeveel gas je die dag gebruikt hebt.
(even er vanuitgaande dat de buiten temperatuur hetzelfde is gedurende de dagen)
Dan weet je welke stand het goedkoopste voor je is.

Je huis met 1 graad verwarmen met vloerverwarming kost meer energie dan het huis op een constante temperatuur te houden.
Ok dank voor de tips, ga ik het eens dagelijks monitoren. Want ik vind dat ik behoorlijk hoog in mijn gasverbruik zit (maar kom van stadverwarming af dus weet niet wat gemiddeld is zeg maar).

In de maand Januari zat ik op 106 m3 dat is inclusief koken de gashaard af en toe aan. Ik stook eigenlijk alleen in de huiskamer.
pi_169046834
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 15:13 schreef sanger het volgende:
Ik heb ook vloerverwarming (en overigens ook een soortgelijke ketel) en ik laat de temperatuur continue op hetzelfde staan op mijn thermostaat. Reden hiervoor is dat het opwarmen van de vloer inderdaad lang kost en veel vraagt van de ketel.

Ik heb de ketel modulerend werken met een e-thermostaat. Hiervoor heb je wel twee converters nodig, anders werkt het alleen als aan/uit schakeling.

Doordat de ketel moduleert en de vaste temperatuurinstelling verwarmt de ketel alleen af en toe iets bij. Hij slaat dus niet vol aan om van 17 naar 21 graden te gaan bv. Hierdoor is het verbruik efficienter en verlengt de levensduur van de ketel.
ok, dankjewel.

Als zo een nieuwe thermostaat er komt laat ik het door zo een mannetje (of vrouwtje) installeren. Daar waag ik mij maar niet aan. Maar fijn om te weten dat de ketel daar voor geschikt zou moeten zijn.
pi_169046843
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 15:32 schreef Lingue het volgende:

[..]

Ok dank voor de tips, ga ik het eens dagelijks monitoren. Want ik vind dat ik behoorlijk hoog in mijn gasverbruik zit (maar kom van stadverwarming af dus weet niet wat gemiddeld is zeg maar).

In de maand Januari zat ik op 106 m3 dat is inclusief koken de gashaard af en toe aan. Ik stook eigenlijk alleen in de huiskamer.
106 vindt ik eigenlijk niet eens zo heel veel

pi_169046858
Dan ben ik nog wel benieuwd hoe men hier tegen onderhoud van een CV ketel aankijkt dmv een servicecontract wel/niet en welk type?

Is het gewoon een dure verzekering waarin je iig altijd geholpen gaat worden als het nodig is? Of wel verstandig?
pi_169047098
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 15:34 schreef Lingue het volgende:
Dan ben ik nog wel benieuwd hoe men hier tegen onderhoud van een CV ketel aankijkt dmv een servicecontract wel/niet en welk type?

Is het gewoon een dure verzekering waarin je iig altijd geholpen gaat worden als het nodig is? Of wel verstandig?
Wij hebben een ketel die nu 10 jaar oude is. Eens per 2 jaar een servicebeurt volstaat, de monteur loopt wat dingen na, reinigt de warmtewisselaar met een borsteltje, blaast wat en controleert de CO en de O2 waarden en stelt wat bij om die waarden op spec te brengen.. Kost ¤100,- en lijkt me voor een standaard gasverbruik meer dan voldoende. Dus nee, geen service abonnement
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169047102
Mijn ervaring met onderhoudscontract was dat het enige voordeel was dat ze spontaan opbelden wanneer ze konden komen. Onderhoud betaal je nog steeds zelf en bij nood betaal je ook een heel deel (nooit nodig gehad). Dus heb ik nu een visite kaartje van de installateur en die kan ik bellen als het wenselijk of nodig is. De abbo kosten spaar ik uit dus en lever en feitelijk niets op in aan service.

Maar andere mensen, andere ervaringen.

Temperatuur laten zakken is wel altijd goedkoper, alleen bij vloerverwarming is de opwarmtijd veel langer. Daar moet je dus wel rekening mee houden. Als een kachel altijd op minimaal brandt is je ketel gewoon te groot voor dat huis. Meestal komt dat omdat mensen perse een grotere ketel willen voor de warmwatervoorziening. Daardoor is ie voor huis verwarming automatisch een paar maatjes te groot en dat moeten er weer allerlei buffervaten en regelingen geïnstalleerd worden.
pi_169049462
Ik neem jullie input mee, Dankjewel voor jullie ervaringen.

Ik zal even het eerste jaar ook afwachten wat de kosten zijn en of/waar ik rekening mee moet houden voor de toekomst.
Het huis is iig goed geïsoleerd.
  woensdag 22 februari 2017 @ 10:58:44 #15
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_169064436
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 15:33 schreef Lingue het volgende:

[..]

ok, dankjewel.

Als zo een nieuwe thermostaat er komt laat ik het door zo een mannetje (of vrouwtje) installeren. Daar waag ik mij maar niet aan. Maar fijn om te weten dat de ketel daar voor geschikt zou moeten zijn.
Is heel makkelijk zelf te doen hoor :)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 22 februari 2017 @ 11:01:17 #16
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_169064475
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 15:34 schreef Lingue het volgende:
Dan ben ik nog wel benieuwd hoe men hier tegen onderhoud van een CV ketel aankijkt dmv een servicecontract wel/niet en welk type?

Is het gewoon een dure verzekering waarin je iig altijd geholpen gaat worden als het nodig is? Of wel verstandig?
Ik heb zo een all-in contract op een nu 12-13 jaar oude ketel. Nog niet zo lang geleden heeft de monteur in opvolgende jaren wat onderdelen vervangen waardoor hij van binnen een stuk jonger is. Het is wellicht relatief duur, maar als je eenmaal wat hebt aan de ketel dan kan het ook weer aardig snel in de papieren lopen.

Ik ben wat risicoavers ingesteld en verzeker me dus graag voor dit soort dingen. Vrienden van mij zijn zelf handiger met ketels of hebben in de familie een monteur lopen en doen dit niet.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')