quote:
Dit is toch niet normaal meer?
[b]
2.0 liter TDI 140 pk pd[/b]
de turbo gaat nog wel eens kapot;
bij de eerste productiejaren van de 2.0 TDI komt het regelmatig voor dat de auto ergens tussen de 2000 en 2400 rpm (meestal bij deellast) nogal schokt. De ene auto doet dat duidelijker dan de andere. Je kunt vervangen wat je wilt, misschien helpt het een beetje of een tijdje, maar schokken komt terug. Elke dealer kent het probleem en er schijnt niks aan te doen te zijn. Navraag bij PON leverde de volgende prachtige formulering op 'dat is een model-specifieke eigenschap meneer'. Bij veel auto's waarbij de tuner de EGR buiten spel heeft gezet EN met een plaatje heeft dichtgemaakt, is het schokken geheel verdwenen.
de EGR(koeler) wil nog wel eens lekken, waardoor er koelvloeistof verloren gaat.
loslopende pompverstuivers komt sporadisch voor (is zeker geen broodje aap). De verstuivers gaan klapperen in de boring in de cilinderkop en die boring wordt dan ovaal. Dat wordt dat een nieuwe cilinderkop.
niet mooi stationair lopen, schudden. link
haarscheurtjes in de cilinderkop. Komt voor in elke 16 klepper. De kans erop is groot als het blok gebouwd werd tussen juni 2003 en december 2003. Bij cilinderkoppen gebouwd na juli 2004 (bouwjaar, geen modeljaar!) schijnt het probleem opgelost te zijn, maar ook van BKD's uit 2006 worden gescheurde koppen gemeld. Als de kop is vervangen dan is het probleem verholpen zegt de dealer. Maar ook koppen die zijn vervangen blijken te kunnen scheuren. Verschijnselen: verlies koelvloeistof, witte rook bij start, moeizame start na minimaal 8 uur sitlstaan. Oplossing: nieuwe cilinderkop (er is een coulance regeling, vraag er naar bij de dealer, maar anno eind 2009 zal dat wel niet veel meer voorstellen). link link links in google verschijnselen
als de kop vervangen is zit er een sticker aan de distributiezijde. Onbekend of deze sticker te zien is als je de kap boven verwijdert van de distributieriem. Op de sticker staat een jaartal hieraan kan je zien of hij ooit vervangen is.
als de kop vervangen is dan kan hij gerust nog een keer kapot gaan, er zijn auto met de 3e nieuwe.
er vormt zich een scheur tussen een koelkanaal en een uitlaatkanaal; zo'n scheur kan zo minimaal zijn dat er geen witte rook te zien is en ook geen koelvloeistof door de olie; met een compressiemeting zul je dan waarschijnlijk ook niks wijzer worden.
slecht starten bij warme motor. Is alleen op te lossen door de ECU softwarematig aan te passen (een erg goede chiptuner kan dat).
de kat eruit halen (of leeg kloppen) zorgt bij een BKD voor veel bijgeluiden (sissen, schrapen, blazen) en ook een hoger brandstofverbruik wordt gemeld.
Sachs heeft een vast vliegwiel voor dit blok, maar dat wordt eigenlijk alleen op het circuit gebruikt ivm bijgeluiden.
de meeste Passat's (3C) hebben Siemens verstuivers (en ECU),
die Siemens verstuivers geven nogal eens storing, o.a. omdat ze snel vervuilen. Tijdig reinigen voorkomt veel problemen.
die Siemens verstuivers gaan nog al eens kapot (450 euro per stuk, ex montage).
Touran 2.0 tdi pd hebben altijd Bosch ECU en verstuivers.
alle 2.0 tdi pd motoren in de Passat hebben problemen met de oliepomp/balansassen. Dit kan zich op een minder leuke manier gaan uiten dan alleen verstuivers die er mee ophouden. Het is makkelijk goed op te lossen voor niet te veel geld, mits je er niet te lang mee door rijdt natuurlijk. En dat langer doorrijden dus vaak het probleem, aangezien je de oliedruk melding alleen boven een bepaald toerental krijgt. Daarvoor hoor je al wat rare geluiden uit je motor komen, luister je daar niet naar dan kom je bedrogen uit. Check deze webpagina.
[b]2.0 liter TDI 170 pk pd[/b]
alle 170 pk pompverstuivers hebben Siemens verstuivers (en ECU).
die Siemens verstuiver-elementen geven nog al eens storing, o.a. omdat ze snel vervuilen. Tijdig reinigen voorkomt (lang niet altijd) veel problemen.
die Siemens verstuiver-elementen gaan snel kapot (per stuk ca. 250 euro ex montage).
inlaatspruitstukken gaan lekken (bij de inlaatklep-bediening).
het roetfilter systeem (DPF) geeft regelmatig storingen.
de EGR veroorzaakt soms de meest vreemde storingen.
minder vaak maar wel aanwezig: scheuren in de kop.
weet je wel heel zeker dat je dit blok wilt? De kans dat je ellende krijgt is redelijk groot. Zoek liever een 140 pk PD, nog liever een CR.
[b]2.0 liter TDI 170 pk cr[/b]
ook de common rail kent een paar ongemakken:
de hogedrukpomp van het common rail systeem
oliepomp - balansasmodule, het is makkelijk goed op te lossen voor niet te veel geld, mits je er niet te lang mee door rijdt natuurlijk. En dat langer doorrijden dus vaak het probleem, aangezien je de oliedruk melding alleen boven een bepaald toerental krijgt. Daarvoor hoor je al wat rare geluiden uit je motor komen, luister je daar niet naar dan kom je bedrogen uit. Check deze webpagina.
Godallemachtig.
Dus de CR 170 PK is de verstandige keuze?