abonnement Unibet Coolblue
pi_169028352
Hallo allen,

Ik ben van plan om een VW Tiguan vanaf 2008 te halen met een 2.0 TDI motor.
Mijn vraag aan jullie, zijn deze blokken betrouwbaar? Welke moet ik hebben met CommonRail of PD?

Moet ik nog letten op de 4 Motion?
Bepaalde bouwjaar? Voor welke gaan? 110, 140 of 170 PK?

Zijn er andere alternatieven?

Ik dacht aan een Nissan Pathfinder 2.5 DCi?

Eisen:

Handgeschakeld (6-bak).
Vanaf. 140 PK.
Budget tot max 11000.
Degelijk, betrouwbaar en zuinig.

Dank jullie wel.
pi_169028427
Op de TDI wiki staat veel info: http://wiki.tdiclub.nl/Hoofdpagina

Er zijn ook wat slechtere types, maar dat kun je daar wel vinden. Even zoeken welke motorcodes er in de Tiguan zijn geleverd. Naar mijn weten zijn ze wat minder degelijk dan de 1.9 TDI's uit de oudere generaties.
pi_169028543
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 18:20 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Op de TDI wiki staat veel info: http://wiki.tdiclub.nl/Hoofdpagina

Er zijn ook wat slechtere types, maar dat kun je daar wel vinden. Even zoeken welke motorcodes er in de Tiguan zijn geleverd. Naar mijn weten zijn ze wat minder degelijk dan de 1.9 TDI's uit de oudere generaties.
Dit is toch niet normaal meer?
[b]
2.0 liter TDI 140 pk pd
[/b]
de turbo gaat nog wel eens kapot;
bij de eerste productiejaren van de 2.0 TDI komt het regelmatig voor dat de auto ergens tussen de 2000 en 2400 rpm (meestal bij deellast) nogal schokt. De ene auto doet dat duidelijker dan de andere. Je kunt vervangen wat je wilt, misschien helpt het een beetje of een tijdje, maar schokken komt terug. Elke dealer kent het probleem en er schijnt niks aan te doen te zijn. Navraag bij PON leverde de volgende prachtige formulering op 'dat is een model-specifieke eigenschap meneer'. Bij veel auto's waarbij de tuner de EGR buiten spel heeft gezet EN met een plaatje heeft dichtgemaakt, is het schokken geheel verdwenen.
de EGR(koeler) wil nog wel eens lekken, waardoor er koelvloeistof verloren gaat.
loslopende pompverstuivers komt sporadisch voor (is zeker geen broodje aap). De verstuivers gaan klapperen in de boring in de cilinderkop en die boring wordt dan ovaal. Dat wordt dat een nieuwe cilinderkop.
niet mooi stationair lopen, schudden. link
haarscheurtjes in de cilinderkop. Komt voor in elke 16 klepper. De kans erop is groot als het blok gebouwd werd tussen juni 2003 en december 2003. Bij cilinderkoppen gebouwd na juli 2004 (bouwjaar, geen modeljaar!) schijnt het probleem opgelost te zijn, maar ook van BKD's uit 2006 worden gescheurde koppen gemeld. Als de kop is vervangen dan is het probleem verholpen zegt de dealer. Maar ook koppen die zijn vervangen blijken te kunnen scheuren. Verschijnselen: verlies koelvloeistof, witte rook bij start, moeizame start na minimaal 8 uur sitlstaan. Oplossing: nieuwe cilinderkop (er is een coulance regeling, vraag er naar bij de dealer, maar anno eind 2009 zal dat wel niet veel meer voorstellen). link link links in google verschijnselen
als de kop vervangen is zit er een sticker aan de distributiezijde. Onbekend of deze sticker te zien is als je de kap boven verwijdert van de distributieriem. Op de sticker staat een jaartal hieraan kan je zien of hij ooit vervangen is.
als de kop vervangen is dan kan hij gerust nog een keer kapot gaan, er zijn auto met de 3e nieuwe.
er vormt zich een scheur tussen een koelkanaal en een uitlaatkanaal; zo'n scheur kan zo minimaal zijn dat er geen witte rook te zien is en ook geen koelvloeistof door de olie; met een compressiemeting zul je dan waarschijnlijk ook niks wijzer worden.
slecht starten bij warme motor. Is alleen op te lossen door de ECU softwarematig aan te passen (een erg goede chiptuner kan dat).
de kat eruit halen (of leeg kloppen) zorgt bij een BKD voor veel bijgeluiden (sissen, schrapen, blazen) en ook een hoger brandstofverbruik wordt gemeld.
Sachs heeft een vast vliegwiel voor dit blok, maar dat wordt eigenlijk alleen op het circuit gebruikt ivm bijgeluiden.
de meeste Passat's (3C) hebben Siemens verstuivers (en ECU),
die Siemens verstuivers geven nogal eens storing, o.a. omdat ze snel vervuilen. Tijdig reinigen voorkomt veel problemen.
die Siemens verstuivers gaan nog al eens kapot (450 euro per stuk, ex montage).
Touran 2.0 tdi pd hebben altijd Bosch ECU en verstuivers.
alle 2.0 tdi pd motoren in de Passat hebben problemen met de oliepomp/balansassen. Dit kan zich op een minder leuke manier gaan uiten dan alleen verstuivers die er mee ophouden. Het is makkelijk goed op te lossen voor niet te veel geld, mits je er niet te lang mee door rijdt natuurlijk. En dat langer doorrijden dus vaak het probleem, aangezien je de oliedruk melding alleen boven een bepaald toerental krijgt. Daarvoor hoor je al wat rare geluiden uit je motor komen, luister je daar niet naar dan kom je bedrogen uit. Check deze webpagina.

[b]2.0 liter TDI 170 pk pd[/b]
alle 170 pk pompverstuivers hebben Siemens verstuivers (en ECU).
die Siemens verstuiver-elementen geven nog al eens storing, o.a. omdat ze snel vervuilen. Tijdig reinigen voorkomt (lang niet altijd) veel problemen.
die Siemens verstuiver-elementen gaan snel kapot (per stuk ca. 250 euro ex montage).
inlaatspruitstukken gaan lekken (bij de inlaatklep-bediening).
het roetfilter systeem (DPF) geeft regelmatig storingen.
de EGR veroorzaakt soms de meest vreemde storingen.
minder vaak maar wel aanwezig: scheuren in de kop.
weet je wel heel zeker dat je dit blok wilt? De kans dat je ellende krijgt is redelijk groot. Zoek liever een 140 pk PD, nog liever een CR.

[b]2.0 liter TDI 170 pk cr[/b]
ook de common rail kent een paar ongemakken:
de hogedrukpomp van het common rail systeem
oliepomp - balansasmodule, het is makkelijk goed op te lossen voor niet te veel geld, mits je er niet te lang mee door rijdt natuurlijk. En dat langer doorrijden dus vaak het probleem, aangezien je de oliedruk melding alleen boven een bepaald toerental krijgt. Daarvoor hoor je al wat rare geluiden uit je motor komen, luister je daar niet naar dan kom je bedrogen uit. Check deze webpagina.

Godallemachtig.
Dus de CR 170 PK is de verstandige keuze?
pi_169028575
Destijds rijles gehad in een 2.0 TDI 140PK Tiguan uit 2007/2008. Ontzettend veel problemen had die bak met het roetfilter. Stond meer in de garage dan dat er in rond gereden werd.
Leuke wagens maar ik ben er niet helemaal zeker van uit die jaren.
pi_169029264
Oei, misschien toch maar naar een ander merk kijken?
  maandag 20 februari 2017 @ 20:17:37 #6
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_169031318
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 18:28 schreef Toiletmond het volgende:

[..]

Dit is toch niet normaal meer?
[b]
2.0 liter TDI 140 pk pd
[/b]
de turbo gaat nog wel eens kapot;
bij de eerste productiejaren van de 2.0 TDI komt het regelmatig voor dat de auto ergens tussen de 2000 en 2400 rpm (meestal bij deellast) nogal schokt. De ene auto doet dat duidelijker dan de andere. Je kunt vervangen wat je wilt, misschien helpt het een beetje of een tijdje, maar schokken komt terug. Elke dealer kent het probleem en er schijnt niks aan te doen te zijn. Navraag bij PON leverde de volgende prachtige formulering op 'dat is een model-specifieke eigenschap meneer'. Bij veel auto's waarbij de tuner de EGR buiten spel heeft gezet EN met een plaatje heeft dichtgemaakt, is het schokken geheel verdwenen.
de EGR(koeler) wil nog wel eens lekken, waardoor er koelvloeistof verloren gaat.
loslopende pompverstuivers komt sporadisch voor (is zeker geen broodje aap). De verstuivers gaan klapperen in de boring in de cilinderkop en die boring wordt dan ovaal. Dat wordt dat een nieuwe cilinderkop.
niet mooi stationair lopen, schudden. link
haarscheurtjes in de cilinderkop. Komt voor in elke 16 klepper. De kans erop is groot als het blok gebouwd werd tussen juni 2003 en december 2003. Bij cilinderkoppen gebouwd na juli 2004 (bouwjaar, geen modeljaar!) schijnt het probleem opgelost te zijn, maar ook van BKD's uit 2006 worden gescheurde koppen gemeld. Als de kop is vervangen dan is het probleem verholpen zegt de dealer. Maar ook koppen die zijn vervangen blijken te kunnen scheuren. Verschijnselen: verlies koelvloeistof, witte rook bij start, moeizame start na minimaal 8 uur sitlstaan. Oplossing: nieuwe cilinderkop (er is een coulance regeling, vraag er naar bij de dealer, maar anno eind 2009 zal dat wel niet veel meer voorstellen). link link links in google verschijnselen
als de kop vervangen is zit er een sticker aan de distributiezijde. Onbekend of deze sticker te zien is als je de kap boven verwijdert van de distributieriem. Op de sticker staat een jaartal hieraan kan je zien of hij ooit vervangen is.
als de kop vervangen is dan kan hij gerust nog een keer kapot gaan, er zijn auto met de 3e nieuwe.
er vormt zich een scheur tussen een koelkanaal en een uitlaatkanaal; zo'n scheur kan zo minimaal zijn dat er geen witte rook te zien is en ook geen koelvloeistof door de olie; met een compressiemeting zul je dan waarschijnlijk ook niks wijzer worden.
slecht starten bij warme motor. Is alleen op te lossen door de ECU softwarematig aan te passen (een erg goede chiptuner kan dat).
de kat eruit halen (of leeg kloppen) zorgt bij een BKD voor veel bijgeluiden (sissen, schrapen, blazen) en ook een hoger brandstofverbruik wordt gemeld.
Sachs heeft een vast vliegwiel voor dit blok, maar dat wordt eigenlijk alleen op het circuit gebruikt ivm bijgeluiden.
de meeste Passat's (3C) hebben Siemens verstuivers (en ECU),
die Siemens verstuivers geven nogal eens storing, o.a. omdat ze snel vervuilen. Tijdig reinigen voorkomt veel problemen.
die Siemens verstuivers gaan nog al eens kapot (450 euro per stuk, ex montage).
Touran 2.0 tdi pd hebben altijd Bosch ECU en verstuivers.
alle 2.0 tdi pd motoren in de Passat hebben problemen met de oliepomp/balansassen. Dit kan zich op een minder leuke manier gaan uiten dan alleen verstuivers die er mee ophouden. Het is makkelijk goed op te lossen voor niet te veel geld, mits je er niet te lang mee door rijdt natuurlijk. En dat langer doorrijden dus vaak het probleem, aangezien je de oliedruk melding alleen boven een bepaald toerental krijgt. Daarvoor hoor je al wat rare geluiden uit je motor komen, luister je daar niet naar dan kom je bedrogen uit. Check deze webpagina.

[b]2.0 liter TDI 170 pk pd[/b]
alle 170 pk pompverstuivers hebben Siemens verstuivers (en ECU).
die Siemens verstuiver-elementen geven nog al eens storing, o.a. omdat ze snel vervuilen. Tijdig reinigen voorkomt (lang niet altijd) veel problemen.
die Siemens verstuiver-elementen gaan snel kapot (per stuk ca. 250 euro ex montage).
inlaatspruitstukken gaan lekken (bij de inlaatklep-bediening).
het roetfilter systeem (DPF) geeft regelmatig storingen.
de EGR veroorzaakt soms de meest vreemde storingen.
minder vaak maar wel aanwezig: scheuren in de kop.
weet je wel heel zeker dat je dit blok wilt? De kans dat je ellende krijgt is redelijk groot. Zoek liever een 140 pk PD, nog liever een CR.

[b]2.0 liter TDI 170 pk cr[/b]
ook de common rail kent een paar ongemakken:
de hogedrukpomp van het common rail systeem
oliepomp - balansasmodule, het is makkelijk goed op te lossen voor niet te veel geld, mits je er niet te lang mee door rijdt natuurlijk. En dat langer doorrijden dus vaak het probleem, aangezien je de oliedruk melding alleen boven een bepaald toerental krijgt. Daarvoor hoor je al wat rare geluiden uit je motor komen, luister je daar niet naar dan kom je bedrogen uit. Check deze webpagina.

Godallemachtig.
Dus de CR 170 PK is de verstandige keuze?
Hahahahaha! Ik zou voor een ander merk gaan dan het o zo betrouwbare Volkswagen. _O-
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_169031619
Nadeel is dat die blokken in alle VAG SUV's heeft gezeten, wat binnen jouw budget valt (neem ik aan).

Misschien een X1 of X3 2.0D? Overigens weet ik niet hoe die blokken zijn hoor.
pi_169034562
De 2.5 dci is volgens mij een Renault motor. Prima blokken hoor want de Fransen zijn vooral berucht om elektrische componenten maar hebben veelal prima motoren. Vandaar dat je ze ook veel in de lease ziet en bij defensie is die er als hoeken mee omgaan.
De 2.0 TDI heeft geen geweldige reputatie. Zit oa ook in diverse Chrysler en Dodge modellen zoals de Caliber. De 1.9 TDI was vrijwel onverwoestbaar daarentegen.
Qashqai of xtrail van die bouwjaren hebben ook prima Franse diesels.
pi_169035060
Let wel dat de Nissan Pathfinder echt een zware bak is, geloof zelfs over de 2000kg. De motor is dan niet echt overbeten, maar vooral: veel wegenbelasting. De 2.5 dCi is volgens mij juist nog een Nissan blok en dat is meestal ook positief.
  dinsdag 21 februari 2017 @ 15:30:14 #10
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_169046756
Pathfinder is wel ff een slagje groter dan zo'n Tiguan. Xtrail is meer hetzelfde formaat. Maar de 2.2 dci's daarin klinken doorgaans als een rammelende bak met spijkers :X.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_169064502
Een Honda CR-V met diesel is ook een goed alternatief dat aan je voorwaarden voldoet. Honda is om de een of andere reden niet zo populair in west-europa, maar de CR-V was relatief lang de wereldwijd meestverkochte mini-SUV.

Tot afgelopen maandag had ik er eentje uit 2006, en was ook na 210.000km nog erg tevreden. De afgelopen drie jaren bij de APK eenmaal een lampje moeten vervangen. Ook in zijn klasse een relatief grote kofferruimte en door een verschuifbare achterbank ook erg veel ruimte voor de passagiers achter. Ook als je op internet zoekt, vind je bijna geen probleemgevallen. Het verbruik was bij mij in de praktijk net onder de 7 liter op 100km.

De enige reden dat ik nu op zoek ben naar een nieuwe, is omdat iemand een rood stoplicht niet heeft gezien en in mijn linkerkant gereden is. Alle zij-airbags, de achteras en waarschijnlijk nog meer moet vervangen worden, en daarmee is het economisch een totaalschade. Dat hij veilig is, is daarmee voor mij ook bewezen, want nog geen blauwe plek.

Ik ben al een andere cr-v aan het zoeken, eventueel het model vanaf eind 2006, omdat die technisch bijna hetzelfde is (super motor en versnellingsbak, ophanging voor zo een hoge auto relatief acceptabel), maar een normale achterklep heeft in plaats van de toch ietwat onpraktische deur op het oudere model.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  woensdag 22 februari 2017 @ 22:44:22 #12
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_169080621
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 15:30 schreef fathank het volgende:
Pathfinder is wel ff een slagje groter dan zo'n Tiguan. Xtrail is meer hetzelfde formaat. Maar de 2.2 dci's daarin klinken doorgaans als een rammelende bak met spijkers :X.
Ja mijn god wat een herrie maakt zo'n blok. Mijn buurman had er één, die was snel weg :P
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_169148770
Hoeveel km ga je maken, wellicht is een 2.0 TSI beter. Ze zijn best zuinig, zeker als je rustig rijdt.
.
pi_169148824
Tiguan vanaf 2008 is altijd common rail.

De eerste bouwjaren van die hebben last van een oliepomp waarvan de aandrijving dol wordt. Of je moet heel hard onderhandelen en voor rond de 900 euro bouwen ze dat om naar een systeem waarbij de oliepomp niet faalt. (Google maar op olie pomp ombouw tdi).

Wat je ook kan doen is gelijk dan distributie alles laten meepakken en dan ben je gelijk klaar voor een ton aan kms.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')