abonnement Unibet Coolblue
pi_169027628
Het verbaasd me echt dat er hier nog geen topic over is :o

Marie Kondo is een Japanse "opruimgoeroe" die volgens een strikte methode je helpt om je huis weer netjes en opgeruimd te krijgen. Je ruimt dingen op per categorie, dus niet per kast, maar bijvoorbeeld AL je kleding, AL je boeken, AL je keukenspul etc. Je moet ALLES uit de kasten halen, door je handen laten gaan en je bedenken of je er blij van wordt of niet.
Ze werkt heel veel met mandjes en bakjes en je moet alles zoveel mogelijk rechtop zetten ipv stapelen, voor een goed overzicht. Met hangkleding moeten de lange zware items links en de kortere dingen rechts. En er moet overal voldoende ruimte tussen zitten. Bijvoorbeeld ook in je boekenkast, niet alle planken helemaal volstouwen met boeken.






Sokken niet niet in een bolletje oprollen, maar netjes opvouwen

Af en toe is ze een beetje zweverig, vindt ze dat je de spullen die je weg doet moet bedanken, moet je je handtas elke avond uitruimen zodat hij kan bijkomen van de hele dag je spullen tillen enzo :')
Ze heeft ook een aparte manier om kleding op te vouwen, zodat je het allemaal "rechtop" in je kast kunt zetten ipv stapels maken.


Ik kan op Youtube echt uren kijken naar mensen die hun huis via deze methode opruimen en de "voor" en "na" beelden zijn werkelijk om jaloers van te worden.
Binnenkort ga ik verhuizen, en ik heb echt veel te veel zooi die ik niet mee wil verhuizen :')
Dus ik wil toch kijken of ik voor die tijd een beetje orde in de chaos kan scheppen en alvast veel dingen weg kan doen.
Ik zal het niet allemaal precies zo doen zoals zij, want ik ben zelf niet zo zweverig aangelegd. Maar de manier op zich spreekt me iig wel aan.

Boeken:

Opgeruimd



Spark Joy


Zijn er al meer mensen die volgens deze methode (een gedeelte van) hun huis hebben opgeruimd? :)
  maandag 20 februari 2017 @ 17:35:48 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169027696
Waarom zou je iemand anders nodig hebben die jou vertelt hoe je moet opruimen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169027755
Is toch gewoon logica?
Nog nooit van gehoord maar gewoon wat ik altijd al doe

Nou ja zonder het bedanken van mijn spullen
pi_169027756
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 17:35 schreef Janneke141 het volgende:
Waarom zou je iemand anders nodig hebben die jou vertelt hoe je moet opruimen?
Nouja, het is op zich wel fijn om een gestructureerde aanpak te hebben. Ze begint bijvoorbeeld bij de dingen met weinig emotionele waarde, die dus makkelijk weg te gooien zijn. Dus je begint bij kleding, boeken, papierwaren en dan meer persoonlijke dingen zoals make-up, accessoires, keukenspullen, hobbyspullen en je eindigt bij de dingen met echte emotionele waarde zoals foto's en brieven.
En natuurlijk kun je het ook zelf doen, maar een methode is op zich wel fijn denk ik, een soort handvat :)

Het gaat er vooral om dat je blij wordt van de spullen om je heen, niet dat je dingen hebt "voor de heb". Ik ben echt een verzamelaar, heb bijvoorbeeld heel veel keukenspullen, terwijl ik misschien maar de helft gebruik :') Dan is dit wel een mooie manier om te bekijken waar ik nog echt blij van word en wat ik gebruik en wil houden. Zodat ik weer wat meer overzicht heb en niet eerst door 20 andere spullen heen hoef te zoeken waar mijn knoflookpers ligt :P

[ Bericht 2% gewijzigd door _Hestia_ op 20-02-2017 17:45:45 ]
pi_169027771
Ik heb sprak Joy gekocht en ben er nog niet in begonnen :@
@ Janneke: omdat je er zelf niet goed in bent?
pi_169027810
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 17:40 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ik heb sprak Joy gekocht en ben er nog niet in begonnen :@
@ Janneke: omdat je er zelf niet goed in bent?
Wat houdt je tot nu toe tegen dan? :@
  Moderator maandag 20 februari 2017 @ 17:47:00 #7
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_169027853
Verloofde heeft dat opruimboek pas gelezen. Werkt voorlopig wel. Zij is ook een beetje een verzamelaar, maar heeft nu al aardig wat spullen weggegooid. Ik pleur alles dat ik al een jaar niet gebruikt heb weg. M.u.v. de boeken in de boekenkast, maar dat vind ik juist wel mooi staan.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  maandag 20 februari 2017 @ 17:49:18 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_169027895
Ik vind van tijd tot tijd goed opruimen wel prettig. Het kan een heel goed gevoel geven om afstand te (kunnen) doen van spullen die je niet (meer) nodig hebt. Alsof je ook geestelijk ballast kwijtraakt en ruimte krijgt. Zo'n boek is misschien wel een eye-opener. Maar ik vind mijn eigen systeem wel prima.
The love you take is equal to the love you make.
pi_169027902
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 17:43 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Wat houdt je tot nu toe tegen dan? :@
Al mijn andere projecten. :D
En het feit dat we een verhuiswens hebben, maar dat er nog niets concreets is.
Dit topic herinnert mij er wel aan ^O^
pi_169027920
quote:
14s.gif Op maandag 20 februari 2017 17:47 schreef UIO_AMS het volgende:
Verloofde heeft dat opruimboek pas gelezen. Werkt voorlopig wel. Zij is ook een beetje een verzamelaar, maar heeft nu al aardig wat spullen weggegooid. Ik pleur alles dat ik al een jaar niet gebruikt heb weg. M.u.v. de boeken in de boekenkast, maar dat vind ik juist wel mooi staan.
Haha nouja dat is juist mijn grootste issue, ik heb nu 3 boekenkasten vol en nog allerlei plastic bakken met oude studieboeken enzo :') In mijn nieuwe huis wil ik 1 Expedit kast van 5x5 vakken en daar echt de boeken in die ik wil houden, die ik regelmatig inkijk of waar ik echt blij van word. En dus niet meer allerlei boeken uit het verleden of kookboeken die ik toch nooit meer gebruik :')
Maar mooi dat het bij haar iig goed werkt ^O^
Ja die methode van jou die gebruikte ik nu met dingen die in de berging staan en die ik dus nooit meer gebruikte eigenlijk. Die gaan eens in de zoveel tijd allemaal weg.
pi_169027943
quote:
7s.gif Op maandag 20 februari 2017 17:49 schreef Lienekien het volgende:
Ik vind van tijd tot tijd goed opruimen wel prettig. Het kan een heel goed gevoel geven om afstand te (kunnen) doen van spullen die je niet (meer) nodig hebt. Alsof je ook geestelijk ballast kwijtraakt en ruimte krijgt. Zo'n boek is misschien wel een eye-opener. Maar ik vind mijn eigen systeem wel prima.
Ja precies, een opgeruimd huis is bij mij ook wel echt een opgeruimd hoofd. En omdat ik nu toch een nieuwe start kan maken met het nieuwe huis, is dit wel een mooi moment om ECHT goed op te ruimen eerst.
quote:
1s.gif Op maandag 20 februari 2017 17:50 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Al mijn andere projecten. :D
En het feit dat we een verhuiswens hebben, maar dat er nog niets concreets is.
Dit topic herinnert mij er wel aan ^O^
Haha oké. Ja als het concreet is dan is het wel makkelijker om eraan te beginnen. Ik krijg als het goed is over een week of 5/6 de sleutel, dus dan heb je iets om naar toe te leven.
pi_169028246
Dat wat in de OP staat is gewoon logisch. Een beter boek zou zijn hoe je luiheid kan bestrijden..
Google is your friend, abuse your friends
pi_169028305
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 18:08 schreef Metalfrost het volgende:
Dat wat in de OP staat is gewoon logisch. Een beter boek zou zijn hoe je luiheid kan bestrijden..
Wel knap als je daar je geld mee kunt verdienen
pi_169028340
Ik heb de app. En vandaag was mijn laatste dag om mijn kleren op te ruimen.
:@

[ Bericht 6% gewijzigd door amaranta op 20-02-2017 20:59:08 ]
pi_169028458
quote:
1s.gif Op maandag 20 februari 2017 18:15 schreef amaranta het volgende:
Ik heb de app. En vandaag was mijn laatste dag om mijn kleren op te ruimen.
:@

Heeft iemand het e/book toevallig?
Ik wist niet dat er ook een app van was. Hoe heet die?

Ik heb wel het boek (uit de bieb, dat dan weer wel ;) ), maar geen e-book.
pi_169028528
Mn moeder heeft het boek en vouwt nu alles op de Konmari manier.

Ik ruim op mn eigen manier op. Alles wat ik een jaar niet gebruikt heb doe ik weg. Muv boeken dan :@
pi_169029201
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 18:22 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Ik wist niet dat er ook een app van was. Hoe heet die?

Ik heb wel het boek (uit de bieb, dat dan weer wel ;) ), maar geen e-book.
Gewoon zoeken op Mari kondo.
KonMari heet de app.
pi_169029735
quote:
1s.gif Op maandag 20 februari 2017 18:57 schreef amaranta het volgende:

[..]

Gewoon zoeken op Mari kondo.
KonMari heet de app.
Thnx, zal eens kijken dan ^O^

Edit: Hhm kan hem niet vinden in Google Play store voor Android?

[ Bericht 5% gewijzigd door _Hestia_ op 20-02-2017 19:23:00 ]
pi_169030657
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 19:17 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Thnx, zal eens kijken dan ^O^

Edit: Hhm kan hem niet vinden in Google Play store voor Android?
Ik heb een iPhone. Dus dat weet ik niet
pi_169030714
quote:
1s.gif Op maandag 20 februari 2017 19:49 schreef amaranta het volgende:

[..]

Ik heb een iPhone. Dus dat weet ik niet
Hmm kan best zijn dat hij er dan niet is voor Android.
pi_169034905
Gek op deze methode.
Zoveel weggegooid :)
pi_169286841
quote:
1s.gif Op maandag 20 februari 2017 22:17 schreef quirina het volgende:
Gek op deze methode.
Zoveel weggegooid :)
Mooi zo ^O^

Ik ben vandaag begonnen met mn kleding. En alhoewel ik helemaal niet extreem veel kleding had, heb ik toch nog een vuilnis zak vol weggedaan :o

Voelt alleen wel een beetje raar om alles er nu uit te halen en opnieuw op te vouwen terwijl ik over een week of 6 ga verhuizen :P Maar dan weet ik iig hoe groot mn nieuwe kledingkast ongeveer moet zijn haha. En denk dat ik in mn nieuwe kast die 4 grote gebreide truien ook ophang, want dat zijn wel erg dikke pakketjes nu.
Maar iig blij met het resultaat ^O^





Heb alleen nm eigen kleding gedaan, niet van mn ex ;) Dus vanaf die lange zwarte jurk is dat.

En stiekem had ik van de week al de linnenkast en de laden van het dressoir al gedaan ( hou me niet helemaal aan volgorde dus ;) )



  zondag 5 maart 2017 @ 02:51:33 #23
358862 Nyan
Mea Culpa
pi_169297484
Leuk dit! Ik heb beide boeken gelezen in het Engels. Erg overzichtelijk. En het maakt je idd bewust van wat je allemaal hebt rondslingeren dat zich verzamelt tussen de bedrijven voor. Mooie resultaten @Hestia!
Buy what you like because you love it and you are going to wear the shit out of it, then leave the rest for someone else to buy and love the shit out of. In other words, don't be an asshole.
pi_169298567
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 17:31 schreef _Hestia_ het volgende:
Het verbaasd me echt dat er hier nog geen topic over :o
Ik ook, fascinerend om online before en after videos te zien.

Het eerste boek in het Engels gelezen. Op de helft bij het tweede boek in het Nederlands, te weinig exemplaren in het Engels beschikbaar in de bieb. De Nederlandse versie hebben ze vertaald van het Engelse, niet direct van het Japans, dus soms begreep ik niet zo wat er werd bedoeld of iets was raar (bevordert het lezen niet zo), dat had ik niet met het eerste boek die in het Engels was. Maar ja, het tweede boek is niet echt nodig als je de eerste hebt gelezen; meer als slagroom op je toetje. Andersom geldt het weer niet, vind ik. Als je tweede hebt gelezen, mis je de basis in het eerste boek.

Ca een jaar geleden mijn kleding aangepakt, sindsdien inderdaad zoals ze zei geen relapse. Ook niet een beetje, vnl door de nieuwe opvouwmethode. Veel meer past nu ook in dezelfde opbergruimte. Verder waren andere tips voor andere zaken ook handig.
pi_169298648
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 02:51 schreef Nyan het volgende:
En het maakt je idd bewust van wat je allemaal hebt rondslingeren dat zich verzamelt tussen de bedrijven voor.
Mijn uitgavenpatroon en winkelgedrag is er zelfs door beteugeld. Niet dat het ervoor extreem was, maar gewoon geen behoefte nu.
  zondag 5 maart 2017 @ 10:07:55 #26
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_169298808
Dat opvouwen ziet er nog een beetje gek uit
pi_169299036
We hebben een huis! Ik ga dus aan de slag met Kondo. Wel m'n eigen aangepaste versie met vooral een Kondo-nieuwe woning denk ik, gezien de verhuizing in juli :)
  zondag 5 maart 2017 @ 10:35:32 #28
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_169299157
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 10:26 schreef MevrouwPuff het volgende:
We hebben een huis! Ik ga dus aan de slag met Kondo. Wel m'n eigen aangepaste versie met vooral een Kondo-nieuwe woning denk ik, gezien de verhuizing in juli :)
Gewoon helemaal niks mee verhuizen. Hoef je ook niets op te ruimen
pi_169299170
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 10:35 schreef amaranta het volgende:

[..]

Gewoon helemaal niks mee verhuizen. Hoef je ook niets op te ruimen
Mwah, de verhuurder en ik zullen daar beide niet blij mee zijn :P
  zondag 5 maart 2017 @ 10:38:03 #30
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_169299190
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 10:36 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Mwah, de verhuurder en ik zullen daar beide niet blij mee zijn :P
Keuzes, keuzes..... :P
pi_169324490
T-shirts op de kant neerzetten in 1 rij lukt volgen mij alleen bij weinig shirts en ondiepe kasten. Ik heb van basisdingen heel veel zodat ik minder vaak hoef te wassen
pi_169329374
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 17:39 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]
Ik ben echt een verzamelaar, heb bijvoorbeeld heel veel keukenspullen, terwijl ik misschien maar de helft gebruik :')
En waarom gebruik je maar de helft? Waarschijnlijk omdat je er niet blij van wordt ;).

Ik hanteer tegenwoordig ook steeds vaker het criterium: 'word ik er blij van'? Vind het een mooi criterium. Niet alleen voor spullen, maar ook voor activiteiten, sociale contacten, banen, etc.
Somebody that I used to know
pi_169330716
Is trouwens wel een goede. Misschien moet ik binnenkort maar weer eens door mijn spullen heen.
Somebody that I used to know
pi_169333550
Ik vind dat hele "word je er blij van?" maar een vaag criterium. Ik word niet blij van mijn kleding of keukenspullen of zo, maar ik heb het wel nodig.
Verder vind ik het er ook niet echt mooi uitzien, zoals die kleding dan in de kast wordt gelegd bijvoorbeeld.
pi_169333890
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 17:45 schreef gelestipjes het volgende:
Ik vind dat hele "word je er blij van?" maar een vaag criterium. Ik word niet blij van mijn kleding of keukenspullen of zo, maar ik heb het wel nodig.
Verder vind ik het er ook niet echt mooi uitzien, zoals die kleding dan in de kast wordt gelegd bijvoorbeeld.
Dat vouwen doe ik ook niet op die manier, dat gaat me veel te ver. Maar ik herken het wel als ik blij word van iets. Over sommige kleren heb ik een schuldgevoel dat ik het gekocht heb. Of ik vind het toch net te kort/lelijk/bleekmakend/... Van andere kleren word ik blij. Dat trek ik met plezier aan en daar voel ik me goed in. En natuurlijk heb je een aantal basics waar je weinig mee hebt, maar die zijn gewoon prima en daarmee sparken ze al joy.
Somebody that I used to know
pi_169334021
quote:
2s.gif Op maandag 6 maart 2017 18:05 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Dat vouwen doe ik ook niet op die manier, dat gaat me veel te ver. Maar ik herken het wel als ik blij word van iets. Over sommige kleren heb ik een schuldgevoel dat ik het gekocht heb. Of ik vind het toch net te kort/lelijk/bleekmakend/... Van andere kleren word ik blij. Dat trek ik met plezier aan en daar voel ik me goed in. En natuurlijk heb je een aantal basics waar je weinig mee hebt, maar die zijn gewoon prima en daarmee sparken ze al joy.
nou ja, misschien is dat het dan, ik heb nooit een schuldgevoel als ik iets koop. En ik word van het ene kledingstuk niet blijer dan van het andere.
pi_169358258
Ik probeer me nu steeds te bedenken of ik een bepaald item echt wil houden. Daar kan ik meer mee dan of ik er blij van word.
pi_169359246
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 10:26 schreef MevrouwPuff het volgende:
We hebben een huis! Ik ga dus aan de slag met Kondo. Wel m'n eigen aangepaste versie met vooral een Kondo-nieuwe woning denk ik, gezien de verhuizing in juli :)
Gefeliciteerd met jullie huis! *O*
En succes alvast dan met je huis Kondo-proof maken ;)

quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 10:07 schreef amaranta het volgende:
Dat opvouwen ziet er nog een beetje gek uit
Ja vind ik idd ook wel, maar op zich werkt het wel zo. Ik pak nu toch sneller andere kleding dan wat bovenaan de stapel ligt.

quote:
2s.gif Op maandag 6 maart 2017 14:23 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

En waarom gebruik je maar de helft? Waarschijnlijk omdat je er niet blij van wordt ;).

Ik hanteer tegenwoordig ook steeds vaker het criterium: 'word ik er blij van'? Vind het een mooi criterium. Niet alleen voor spullen, maar ook voor activiteiten, sociale contacten, banen, etc.
Nouja niet altijd omdat ik er niet bij van word, maar ook omdat het makkelijker anders kan. Vooral bij keukenspul, heb bijvoorbeeld een knoflookroller, waar je de knoflook in kunt doen, de roller heen en weer beweegt en de knoflook gepeld wordt. Maar toch doe ik het vaak gewoon door ff een mesje erin te zetten en zelf te pellen. Dus ja als ik zoiets dan koop dan lijkt het heel handig, maar in de praktijk valt het dan toch tegen. Maar toch gooi ik het dan niet meteen weg.

quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 17:45 schreef gelestipjes het volgende:
Ik vind dat hele "word je er blij van?" maar een vaag criterium. Ik word niet blij van mijn kleding of keukenspullen of zo, maar ik heb het wel nodig.
Verder vind ik het er ook niet echt mooi uitzien, zoals die kleding dan in de kast wordt gelegd bijvoorbeeld.
Ja van heel veel dingen is "blij" ook niet echt een goed criterium idd. Ik word ook niet blij van al mn schrijfwaren en kantoorspullen, maar heb toch een nietmachine nodig ;)
Dus dan vind ik dit idd een beter criterium:

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 20:19 schreef Bleie het volgende:
Ik probeer me nu steeds te bedenken of ik een bepaald item echt wil houden. Daar kan ik meer mee dan of ik er blij van word.
Dus ipv of ik er blij van word, of ik het echt wil houden en echt gebruik. En als dat niet zo is dan kan het weg. Een perferator wil ik houden, gebruik ik echt, maar ik word er verder niet blij van ofzo ;)

quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 18:15 schreef gelestipjes het volgende:

[..]

nou ja, misschien is dat het dan, ik heb nooit een schuldgevoel als ik iets koop. En ik word van het ene kledingstuk niet blijer dan van het andere.
Ik had wel een paar items die ik ooit gekocht heb, maar wat toch wel echt miskopen waren. En ook al heb ik niet heel veel met kleren, ik heb toch wel dingen die ik meer draag/leuker vind/blijer van word dan andere kledingstukken.
pi_169359478
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 20:48 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Nouja niet altijd omdat ik er niet bij van word, maar ook omdat het makkelijker anders kan. Vooral bij keukenspul, heb bijvoorbeeld een knoflookroller, waar je de knoflook in kunt doen, de roller heen en weer beweegt en de knoflook gepeld wordt. Maar toch doe ik het vaak gewoon door ff een mesje erin te zetten en zelf te pellen. Dus ja als ik zoiets dan koop dan lijkt het heel handig, maar in de praktijk valt het dan toch tegen. Maar toch gooi ik het dan niet meteen weg.

[..]

Huishoudbeurs? _O- (daar zag ik die dingen verkocht worden. En iedereen stond daar: kijken, kijken, niet kopen. De verkoper werd er een beetje moe van _O- )
Somebody that I used to know
pi_169359738
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 20:55 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Huishoudbeurs? _O- (daar zag ik die dingen verkocht worden. En iedereen stond daar: kijken, kijken, niet kopen. De verkoper werd er een beetje moe van _O- )
Haha nee, ik heb hem al jaren geleden gewoon in een kookwinkel gekocht, nadat ik er 1 bij nm zwager had gezien.
pi_169366127
Ik wil het boek nog steeds lezen. Het ligt hier op de plank ongelezen. Maar wat ik zo heb gehoord klinkt het wel echt als iets waar ik wat aan kan hebben. Ik ben een enorme sloddervos en bijna een 'hoarder', dus het wegdoen van spullen is voor mij heel belangrijk.
pi_169438810
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 08:24 schreef Silentndream het volgende:
Ik wil het boek nog steeds lezen. Het ligt hier op de plank ongelezen. Maar wat ik zo heb gehoord klinkt het wel echt als iets waar ik wat aan kan hebben. Ik ben een enorme sloddervos en bijna een 'hoarder', dus het wegdoen van spullen is voor mij heel belangrijk.
Ja dan is het idd wel belangrijk dat je niet alleen opruimt, maar ook spullen wegdoet

Ik ben klaar met de boeken ^O^
Het wordt in mn nieuwe huis nog beter omdat ik dan naast 2 van deze boekenkasten ook nog een Expedit heb. Die Expedit komt dan in de woonkamer en deze 2 boekenkasten in de hobbykamer.
Maar nu dus ook al een stuk meer ruimte, heb 4 kratten met boeken weggebracht ( die 2 kratten die er in de voor-foto naast staan en die ik al uitgezocht had en daarna dus nog een keer die 2 kratten met boeken die nog in de kast stonden) ^O^
En nu er niks meer dwars bovenop de boeken liggen ziet het er sowieso al een stuk beter uit dan eerst.



Ik had deze foto pas al een keer gemaakt, niet bewust als "voor-foto". Dus vandaar dat het vanuit een andere positie is, waarin het niet helemaal duidelijk te zien is zoals op de "na-foto"



In mn nieuwe huis zal ik nog wel een foto posten van hoe het er dan uit ziet ;)

[ Bericht 4% gewijzigd door _Hestia_ op 11-03-2017 19:38:34 ]
  woensdag 15 maart 2017 @ 22:04:37 #43
358862 Nyan
Mea Culpa
pi_169550767
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 09:53 schreef Yiwei het volgende:

[..]

Mijn uitgavenpatroon en winkelgedrag is er zelfs door beteugeld. Niet dat het ervoor extreem was, maar gewoon geen behoefte nu.
Wat veroorzaakte dat voor jou dat je anders ging nadenken daarover?
Buy what you like because you love it and you are going to wear the shit out of it, then leave the rest for someone else to buy and love the shit out of. In other words, don't be an asshole.
pi_169567513
Bij mij is het opruimen het probleem niet. Het netjes HOUDEN is de grote uitdaging.

En dat is ook lastig als je met meerdere mensen in huis bent. De keuken ruim ik bijvoorbeeld elke avond, na het doen van de vaat, helemaal netjes op. Maar zodra ik dan de volgende dag uit werk thuis kom zie ik dat het wéér een bende is. Blijkbaar is het voor man en kind behoorlijk lastig om de pot pindakaas terug te zetten waar ze hem vandaan gehaald hebben, de fles afwasmiddel even terug te zetten in het kastje of de kruimels die van het bord zijn gevallen even op te zuigen met de kruimeldief.
pi_169601687
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 22:04 schreef Nyan het volgende:

[..]

Wat veroorzaakte dat voor jou dat je anders ging nadenken daarover?
Toen ik veel kleren op een hoop gooide om op te ruimen, dus sorteren wat weg te doen -> :{ veel werk.

Het moment was nadat ik gesorteerd en gedoneerd had. Alleen leuke kleren voor mijn neus, ineens het gevoel dat ik genoeg heb. Dat ik niks nodig heb; zeer tevreden met wat ik heb. Zelfs nieuwe outfits gecreerd met ~2/3 minder kleren. Ervoor was het altijd: ik heb niks om aan te trekken, terwijl kleren overal uitpuilde en zelfs op de grond lag wegens gebrek aan ruimte. Maar ik moest altijd winkelen, want ik had niks om aan te trekken. Gedachte is met de realiteit getoetst -> het klopt niet. Dit wil ik aantrekken, dat wil ik aantrekken, etc. Niet kan, maar wil is het nu geworden :D

Elke dag is het nu ook een ander beleving dan voorheen: ik heb zin om kleren aan te doen, ik weet meteen al wat ik wil. Ervoor was het een hele klus met kiezen, vinden, er goed bij voelen, etc. Ik kon hierdoor zelfs de trein of bus naar me werk missen. Misschien het psychologisch effect: veel keuze = geen beslissing, weinig keuze = gelukkige mensen die overwogen kunnen kiezen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Yiwei op 17-03-2017 23:32:06 ]
pi_169601929
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 12:25 schreef SummerBreeze het volgende:
Bij mij is het opruimen het probleem niet. Het netjes HOUDEN is de grote uitdaging.

En dat is ook lastig als je met meerdere mensen in huis bent. De keuken ruim ik bijvoorbeeld elke avond, na het doen van de vaat, helemaal netjes op. Maar zodra ik dan de volgende dag uit werk thuis kom zie ik dat het wéér een bende is. Blijkbaar is het voor man en kind behoorlijk lastig om de pot pindakaas terug te zetten waar ze hem vandaan gehaald hebben, de fles afwasmiddel even terug te zetten in het kastje of de kruimels die van het bord zijn gevallen even op te zuigen met de kruimeldief.
Ja dat kan ik me voorstellen idd! het is toch anders wanneer je alleen woont dan wanneer je een heel gezin hebt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 23:26 schreef Yiwei het volgende:

[..]

Toen ik veel kleren op een hoop gooide om op te ruimen, dus sorteren wat weg te doen -> :{ veel werk.

Het moment was nadat ik gesorteerd en gedoneerd had. Alleen leuke kleren voor mijn neus, ineens het gevoel dat ik genoeg heb. Dat ik niks nodig heb; zeer tevreden met wat ik heb. Zelfs nieuwe outfits gecreerd met ~2/3 minder kleren. Ervoor was het altijd: ik heb niks om aan te trekken, terwijl kleren overal uitpuilde en zelfs op de grond lag wegens gebrek aan ruimte. Maar ik moest altijd winkelen, want ik had niks om aan te trekken. Gedachte is met de realiteit getoetst -> het klopt niet. Dit wil ik aantrekken, dat wil ik aantrekken, etc. Niet kan, maar wil is het nu geworden :D

Elke dag is het nu ook een ander beleving dan voorheen: ik heb zin om kleren aan te doen, ik weet meteen al wat ik wil. Ervoor was het een hele klus met kiezen, vinden, er goed bij voelen, etc. Ik kon hierdoor zelfs de trein of bus naar me werk missen. Misschien het psychologisch effect: veel keuze = geen beslissing, weinig keuze = gelukkige mensen die overwogen kunnen kiezen.
Wauw dat klinkt echt wel goed zeg! O+
En dat klopt ook wel echt wat betreft die keuzestress. Hoe meer keuzes je hebt, hoe moeilijker het is om een beslissing te maken idd.

Ik sla nu toch bij het sorteren een stap over, want het gaat nu dus na het sorteren meteen de verhuisdoos in. En dan zie ik in mn nieuwe huis wel hoe ik het allemaal weer ga opbergen. Maar nu alles sorteren, weer terugdoen en dan in een verhuisdoos stoppen voelde toch een beetje als dubbel werk :') Terwijl ik al druk genoeg ben met die hele verhuizing ;)
  zaterdag 18 maart 2017 @ 18:17:26 #47
358862 Nyan
Mea Culpa
pi_169611871
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 23:26 schreef Yiwei het volgende:

[..]

Toen ik veel kleren op een hoop gooide om op te ruimen, dus sorteren wat weg te doen -> :{ veel werk.

Het moment was nadat ik gesorteerd en gedoneerd had. Alleen leuke kleren voor mijn neus, ineens het gevoel dat ik genoeg heb. Dat ik niks nodig heb; zeer tevreden met wat ik heb. Zelfs nieuwe outfits gecreerd met ~2/3 minder kleren. Ervoor was het altijd: ik heb niks om aan te trekken, terwijl kleren overal uitpuilde en zelfs op de grond lag wegens gebrek aan ruimte. Maar ik moest altijd winkelen, want ik had niks om aan te trekken. Gedachte is met de realiteit getoetst -> het klopt niet. Dit wil ik aantrekken, dat wil ik aantrekken, etc. Niet kan, maar wil is het nu geworden :D

Elke dag is het nu ook een ander beleving dan voorheen: ik heb zin om kleren aan te doen, ik weet meteen al wat ik wil. Ervoor was het een hele klus met kiezen, vinden, er goed bij voelen, etc. Ik kon hierdoor zelfs de trein of bus naar me werk missen. Misschien het psychologisch effect: veel keuze = geen beslissing, weinig keuze = gelukkige mensen die overwogen kunnen kiezen.
Herkenbaar. Knap, dat is een mooi inzicht. Je wordt veel creatiever met minder ''opties''. Vaak kopen we ook dezelfde dingen, dus als we bijvoorbeeld graag zwarte shirts dragen, hebben we er vaak meer van. Ik denk dat teveel keuze ontzettend verlamt. Ik denk dat we niet gemaakt zijn om teveel keuzes te maken, vooral kleine keuzes zoals wat je gaat aantrekken. De balans vinden in keuzes maken is denk ik de uitdaging hier.
Buy what you like because you love it and you are going to wear the shit out of it, then leave the rest for someone else to buy and love the shit out of. In other words, don't be an asshole.
  zaterdag 18 maart 2017 @ 18:19:57 #48
358862 Nyan
Mea Culpa
pi_169611910
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 23:36 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Ja dat kan ik me voorstellen idd! het is toch anders wanneer je alleen woont dan wanneer je een heel gezin hebt.

[..]

Wauw dat klinkt echt wel goed zeg! O+
En dat klopt ook wel echt wat betreft die keuzestress. Hoe meer keuzes je hebt, hoe moeilijker het is om een beslissing te maken idd.

Ik sla nu toch bij het sorteren een stap over, want het gaat nu dus na het sorteren meteen de verhuisdoos in. En dan zie ik in mn nieuwe huis wel hoe ik het allemaal weer ga opbergen. Maar nu alles sorteren, weer terugdoen en dan in een verhuisdoos stoppen voelde toch een beetje als dubbel werk :') Terwijl ik al druk genoeg ben met die hele verhuizing ;)
Kan ik me goed voorstellen dat dat als dubbel werk voelt. Wel een mooi moment om eens goed te inventariseren wat je nog hebt en lekker op te ruimen. Ik geloof dat in een van de boeken van Kon Mari ook wordt genoemd dat het op zich niet erg is als dingen van hun plaats af zijn, als het maar ''dagelijkse'' rommeltjes zijn (dus zoals de pot pindakaas die niet terug in de kast is gezet). Als de basis goed is, maak je het jezelf in ieder geval makkelijker.
Buy what you like because you love it and you are going to wear the shit out of it, then leave the rest for someone else to buy and love the shit out of. In other words, don't be an asshole.
  zaterdag 18 maart 2017 @ 18:20:53 #49
47102 Elvi
miemkwien
pi_169611925
Ik ben ook aan t opruimen geslagen.. Semi-konmari :P heb 2 mandjes gehaald en hemdjes en leggins opgerold en in de mandjes gezet. Ik moet zeggen dat mn kast er nu al beter uitziet :@ en ik heb ook n hoop shirtjes weggedaan.

Nu nog mn sokken-la en ondergoed-la aanpakken :P
pi_185188615
@Hestia ben je er nog mee door gegaan?

Er is nu ook een Netflix serie trouwens.

Ik heb die wel gekeken, was al bezig met opruimen maar nu ff dramatischer aangepakt. Ben nog niet klaar de 2 schuurtjes staan nog op de planning en m'n man zijn kamer want dat is me toch een bende. Maar na een dag goed puinruimen zit mijn zwarte container vol, kinderen hebben vakantie dus kleding uitzoeken komt wel weer als ze op school zitten
pi_185190933
@Goitske Jazeker! Heb met mn verhuizing toen wel echt fanatiek puingeruimd en in mn huis hier ziet het er allemaal een stuk beter uit. En nog steeds volg ik veel van haar principes, vouw ik mn kleren nog zo etc. En nadat ik hier zoveel ben afgevallen ook gewoon al mn kleren die niet meer pasten weggedaan. Volg het niet helemaal 100% omdat ik sommige dingen niet handig vind werken. Maar de meeste ruimtes in mn huis zijn wel redelijk Kondo-proof om het zo maar te zeggen :)

Vooral de woonkamer is nu heerlijk rustig omdat ik nu die hobbykamer heb. Maar daar wil ik echt wel weer eens aan de gang, want dat wordt toch wel snel een opslagplaats omdat ik nu dus een tweede kamer heb en het dan toch makkelijk is om het daar neer te zetten. En heb ook wel veel knutselspullen die ik weinig meer gebruik, dus dat wil ik nog wel ff uitzoeken en weggeven dan. Vriendin van me wil bijvoorbeeld al mn knopen hebben waar ik niks meer mee doe en waar zij schilderijen mee maakt. Dan kan ik het beter aan haar geven ^O^

Ik heb de serie ook gezien en toen kwam ik wel weer op het idee op welke plekken ik spullen nog in mandjes kan doen om het nog overzichtelijker op te bergen (bijvoorbeeld in de keuken of mn diabetesspullen). Dus wil van de week nog ff naar de Action.
Zal daarna ook wel eens wat foto's posten dan van hoe het hier is ^O^
pi_185191053
quote:
1s.gif Op maandag 20 februari 2017 17:39 schreef Allures het volgende:
Is toch gewoon logica?
Nog nooit van gehoord maar gewoon wat ik altijd al doe

Nou ja zonder het bedanken van mijn spullen
Daar ligt wellicht nog een leerpuntje voor je.
pi_185191177
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 12:56 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Daar ligt wellicht nog een leerpuntje voor je.
tot nu toe is er nog geen revolutie uitgebroken onder mijn spullen dus ik laat het even zo

Tip waar marie nog een puntje aan kan zuigen: als ik even niet weet waar ik moet beginnen in een kamer begin ik links van de deur en dan zo met de klok mee tot je weer bij de deur bent
Ik heb nog geen boek of app maar deze tip was 3 euro. Graag overmaken
pi_185192401
Vgens mij was er een mandjesjacht bij de action
De schappen waren vrij leeg. Best jammer want die ik zocht als vervanger was er niet

Van mij waren 2 mandjes kapot. Kijk van de week wel weer

[ Bericht 19% gewijzigd door Goitske op 23-02-2019 15:20:55 ]
pi_185192807
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 17:35 schreef Janneke141 het volgende:
Waarom zou je iemand anders nodig hebben die jou vertelt hoe je moet opruimen?
Haha, inderdaad! :p En als ik die voorbeeldfoto‘s zie, is het enige wat ik kan vaststellen dat zulke mensen sowieso te veel troep hebben...
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
pi_185193275
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 14:55 schreef margaretha_01 het volgende:

[..]

Haha, inderdaad! :p En als ik die voorbeeldfoto‘s zie, is het enige wat ik kan vaststellen dat zulke mensen sowieso te veel troep hebben...
het lijkt mij voor de kinderkleding wel handig. Aangezien die altijd het onderste shirt zo nodig moeten hebben en dus de stapel op de kop trekken dus dat ga ik proberen!
Heb ook mijn beddengoed rechtop gezet, moest daar toch een andere optie voor vinden. Dit gaat wel werken per persoon in een kallax bak ipv in een grote la gemikt
pi_185193309
Ik vraag me wel af als je ziet wat sommige gehamsterd hebben aan spullen, hoe groot is de kans dat ze het weer gaan doen
  zaterdag 23 februari 2019 @ 15:27:18 #58
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_185193382
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 18:08 schreef Metalfrost het volgende:
Dat wat in de OP staat is gewoon logisch. Een beter boek zou zijn hoe je luiheid kan bestrijden..
Valt daar ook zo veel geld mee te verdienen als met een "opruimimperium"?
KuikenGuppy
pi_185193479
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 15:27 schreef Burdie het volgende:

[..]

Valt daar ook zo veel geld mee te verdienen als met een "opruimimperium"?
ik denk opruimen en diëten dat daar geld in te verdienen is. Er zijn mensen die een baan hebben van huizen reorganiseren en structureren
Ik heb gewoon ff op Netflix gekeken dat ik dacht oh bepaalde dingen zijn wel handig. Uitmesten stond al op mijn programma en weggooien kan ik heel goed (mijn collega laat bepaalde dingen aan mij over aangezien ik makkelijk alles weg flikker en zij denkt oh ja misschien toch maar bewaren)
pi_185193712
Ik heb hier een tijd geleden de t-shirts van mijn man op de manier van Marie opgevouwen en in zijn lades gedaan, in mandjes rechtop en het is veel overzichtelijker dan stapels. Met mijn sjaaltjes heb ik hetzelfde gedaan. Ik vind het ook wel leuk om te kijken hoe anderen dingen opruimen en ik heb me ooit kapotgelachen om een topic op Viva waarin iemand vol goede moed begonnen was om haar kasten leeg te trekken en toen met een berg kleding zat en het niet meer zag zitten (met een grote knipoog hoor)
pi_185193761
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 15:45 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb hier een tijd geleden de t-shirts van mijn man op de manier van Marie opgevouwen en in zijn lades gedaan, in mandjes rechtop en het is veel overzichtelijker dan stapels. Met mijn sjaaltjes heb ik hetzelfde gedaan. Ik vind het ook wel leuk om te kijken hoe anderen dingen opruimen en ik heb me ooit kapotgelachen om een topic op Viva waarin iemand vol goede moed begonnen was om haar kasten leeg te trekken en toen met een berg kleding zat en het niet meer zag zitten (met een grote knipoog hoor)
nou in 1x uit de kast trekken durf ik ook niet aan hoor! Doe het altijd per stapeltje
  zaterdag 23 februari 2019 @ 21:16:36 #62
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185200615
Ik zit wel altijd met stijgende verbazing te kijken naar dat programma, wat een enorme bende verzamelen mensen toch..!

Ik ben van nature geneigd om weg te flikkeren. Alles heeft een vaste plek. Als je mijn voorraadkast opentrekt, dan zie je een bak met blikjes, bak met potjes, bak voor ontbijtspullen, bak voor kruiden, bak voor sauzen. Dat blijft al een jaar netjes.

Mijn kledingkast is open, blijft ook heel netjes. Dichte kasten werden bij mij altijd in no time een zooi.

Kleding rechtop zetten begin ik niet aan.
Resistance is futile.
pi_185224826
Nou hier is ook wel te veel in huis maar meer door tijd gebrek dat ik achter loop.
Maar zoveel 🙈 vooral die Japanse? Familie omg!
  Moderator donderdag 28 februari 2019 @ 12:30:28 #64
382129 crew  Donna
pi_185295429
Ik heb de boeken gelezen en enkele afleveringen van het programma gezien. Ben erdoor gaan opruimen, heel veel weggegooid en voel me inderdaad een stuk beter.

Maar echt rotzooi hadden we niet, wel bijvoorbeeld veel kledingstukken al jaren niet gedragen en toch bewaard onder het mom van; het is wel leuk, wat als.

Vind het programma ook wel leuk om te kijken, wat verzamelen sommige mensen toch allemaal. Ik zou echt onrustig worden van zo'n rotzooi, maar ook van een heel volle woonkamer met veel prullaria bijv.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')