abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 20 februari 2017 @ 14:52:02 #1
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_169024694
'Politici misbruiken christelijke cultuur'

quote:
Politici moeten ophouden om de christelijke cultuur in te zetten voor hun eigen gewin. Dat schrijven zo'n 25 prominente christenen in een petitie. Onder hen bisschop De Korte en voorzitter Van den Broeke van de Protestantse Kerk in Nederland.


Christusbeeld in Nieuw Mexico AFP

De schrijvers noemen geen namen van politici, maar ze richten zich waarschijnlijk op de groeiende groep politici, met name ter rechterzijde, die roepen dat de christelijke traditie in Nederland in gevaar is.

Holle campagneretoriek

"Een kerk is geen politieke partij", staat in de petitie. "Wij passen ervoor om ingezet te worden voor holle campagneretoriek, om als stemvee te worden opgetrommeld, om de symbolische stok te zijn waarmee anderen worden weggeslagen."

"Dat druist recht tegen het hart van het christendom in, dat wereldwijd open is, grenzeloos barmhartig en lokale politieke beslommeringen ver overstijgt."

Ze wijzen er ook op dat wie de Bergrede of andere woorden van Jezus leest en wil doorvoeren als politiek program, "al snel gillend wegloopt".

"Wraak wordt ondergeschikt aan het toekeren van de andere wang. Vergeving moet tot in het oneindige worden herhaald. Als een ander iets van je eist, moet je niet weigeren maar juist het dubbele geven. Daar valt geen politiek op te bedrijven."

Christelijk geluid

De petitie is een initiatief van theoloog Alain Verheij. In Trouw zegt hij dat hij zich stoort aan politici "die zo makkelijk roepen dat onze christelijke cultuur moet worden beschermd zonder dat ze dat verder concreet maken. Het stoort me ook dat die politici nou niet bepaald bekend staan vanwege hun christelijke geluid."

De ondertekenaars zijn wel blij met de hernieuwde belangstelling voor het christendom en roepen op om kinderen weer te leren over "de dwarse idealist Jezus Christus".

NOS
Beste lezer/ lezeres op FOK!,

Gistermorgen, na de mis tijdens koffie in 'n reuzegezellige horecagelegenheid aan de eeuwenoude Haerlemsche Grote Markt :9~ c_/ , spraken mijn partner en ik enkele mensen van de zowel de protestantse als katholieke Kerk in de nabije omgeving. In deze betrof het waardige mensen uit de prachtige gemeente Bloemendaal. >:O :Y) In goede harmonie werd uiteindelijk na 'n spraakmakende zondag het weekend door ons afgesloten, waarbij in de avonduren nog 'n Jopen soldaat gemaakt werd in de Jopenkerk.

En zo geschiedde. ''Hoewel wij in onze kringen, directe omgeving en vandaag op de zaak, vrijwel niemand hoorden klagen over de wandel en gangen tijdens het bedrijven van de politiek - de VVD van Mark Rutte de economische koe flink bij de horens heeft gevat en er daarmee goede hoop is op 'n vervolg - is men óók daar geneigd het christendom te pas en te onpas te betrekken bij het beleidsmatige reilen en zeilen.''

Wat kan ik zeggen? Misbruik van de christelijke cultuur zou ik het momenteel niet willen noemen, maar mijns inziens spreekt de inhoud van het artikel hierboven wel boekdelen. :s) :s) :s) Het lijkt me zonneklaar dat het eeuwenoude geloof tenslotte persoonlijk blijft. ''Hetgeen voor iemand inherent aan het leven en zo goed als tijdloos is, geldt voor anderen niet zozeer of al helemaal niet.'' Inderdaad, lang niet iedereen gelooft in God. :N En wat ons betreft staat dat iedereen geheel vrij, want zo zijn wij!!

Er zijn dus genoeg niet-gelovigen, waaronder atheïsten, agnosten en zulks zich mogen scharen (ergens toch ook 'n vorm van geloof, alleen op 'n wat andere manier). ;) Uiteindelijk wordt er aan iedereen gedacht, want zélfs voor atheïsten heeft er eind 2013 een soort `kerk` het prille daglicht mogen aanvaarden! :o

Welnu: ''Van huis uit respecteren wij anderen evenzo als onze mede-christenen die zowel in katholieke als protestantse sferen verkeren, of christelijke stromingen waaronder uiteraard ook Jehova's Getuigen vallen. Binnen het plaatselijke kerkgenootschap, waar we ons geloof mogen belijden in opperste katholieke sferen O-) , vinden wij dus ook dat het van overheidswege soms best wat minder mag. Onlangs hebben we vanuit Haerlemsche sferen contact gehad met de weledele bisschop De Korte. Volgens de opinie van veel christenen is dit uiteindelijk best 'n discutabel onderwerp, mij dunkt!

Bijgaand citeer ik voor u 'n paar alinea's uit een zeer interessant stukje:

1 - Boezemvrienden worden we (gelukkig!) nooit.

Een kerk is geen politieke partij, en een politieke partij is geen kerk.
Dat moet je ook niet willen, daarvoor hebben we de scheiding van kerk en staat.
Als die twee teveel bij elkaar op schoot gaan zitten, krijg je een politieke of religieuze dictatuur waar niet God of het volk, maar alleen de machthebbers mee gediend zijn....

2 - Ons koninkrijk is niet van hier.

Christenen zijn geen stemvee. Hun koninkrijk is niet van hier, hun koning is niet van deze aarde.
Dat kan je dromerig noemen (letterlijk: het hoofd in de wolken)of staatsgevaarlijk (want Jezus had geen boodschap aan Caesar).

Allen zullen we onze handen en woorden inzetten....

3 - Christelijk` is een uitnodiging, geen afgrenzing.

Iedereen mag bij de christelijke cultuur horen. Jood, Griek, man, vrouw, koning, slaaf. Zo zei een van onze oprichters het ongeveer, de apostel Paulus.
Deze christelijke Jood met een Romeins paspoort...

4 - De christelijke cultuur is barmhartigheid.

Wie `christelijk` mag heten en wie niet, vertelt Jezus aan de hand van een verhaal over schapen en bokken. De schapen (de christenen) staan aan Jezus' rechterhand en mogen daar staan omdat ze hongerigen voedden, dorstigen te drinken gaven, vreemdelingen opnamen, naakten kleedden...

5 - De christelijke moraal maakt het politici onmogelijk.

Wie de Bergrede of andere woorden van Jezus wil doorvoeren als politiek program ,loopt al gauw gillend weg. Wraak wordt ondergeschikt aan het toekeren van de andere wang. Vergeven moet tot in het oneindige worden herhaald.
Als een ander iets van je eist, moet je niet weigeren maar juíst het dubbele geven.

Daar valt nu eenmaal geen politiek op te bedrijven.....


====

Goed, voor nu wens ik u allen nog 'n fijne dag!!
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_169024806
Ja, en als je een CDA'er de hand hebt geschud, moet je je vingers even natellen. :D.
I´m back.
pi_169024831
Dus de christelijke ideologie is zo los van de werkelijkheid dat je er eigenlijk niks mee kunt?

Hmja, dacht ik al.
  maandag 20 februari 2017 @ 15:01:52 #4
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169024880
Helemaal mee eens. De kerk mag die zogenaamde christelijke cultuur hebben. De rest van het land heeft er niets mee te maken.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169024927
quote:
"Dat druist recht tegen het hart van het christendom in"
Nee, dat is exact waar het christendom voor is verzonnen en hoe het al sinds het begin wordt gebruikt.
quote:
4 - De christelijke cultuur is barmhartigheid.
_O-
Conscience do cost.
  maandag 20 februari 2017 @ 15:06:17 #6
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_169024958
Christendom is de enige die in staat is de westerse wereld tot een eenheid te smeden tegen die duivelse Islam. Dus als we verstandig zijn worden we weer z'n allen Christelijk (persoonlijk blijf ik wel m'n eigen ding doen). Anders niet raar opkijken dat God ons zal straffen dor ons aan de sekte van Allah (de antichrist!) uit te leveren.

ps. uitkijken voor sommigen hier. Er zitten levensechte satanisten hier op 't forum!
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  maandag 20 februari 2017 @ 15:06:24 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_169024962
De Christelijke cultuur is iets wezenlijks anders dan het Christendom. Volgens de Bergrede valt geen land te besturen, dat klopt, maar dat is binnen de Christelijke cultuur dus ook nooit geprobeerd.
Het gezin als hoeksteen van de samenleving is iets uit de Christelijke cultuur. Maar het Christendom heeft helemaal niet zoveel met het gezin.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 20 februari 2017 @ 15:08:13 #8
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_169024991
quote:
14s.gif Op maandag 20 februari 2017 15:01 schreef Fir3fly het volgende:
Helemaal mee eens. De kerk mag die zogenaamde christelijke cultuur hebben. De rest van het land heeft er niets mee te maken.
Nou, wanneer men het christendom aanhaalt met oprechte bedoelingen, bv om het christendom op 'n bepaalde manier in een gunstig daglicht te zetten of financieel te ondersteunen waar nodig, geeft dat allemaal niet. Maar als het gebeurt met oneigenlijke doeleinden, dan hebben wij christenen daar ook maar bar weinig aan.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  maandag 20 februari 2017 @ 15:12:40 #9
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_169025080
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  maandag 20 februari 2017 @ 15:19:25 #10
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_169025228
"de christelijke cultuur" is volgens mij een soort Amerikaanse uitvinding gebruikt om in de jaren 50/60 een beetje al die verschillende denominaties te verenigen tegen die enge atheisten/communisten.

Wat dat betreft kan iedereen met een agenda een labeltje plakken op Nederland en zeggen ... we hebben...

- een verlichtingscultuur (aldus klassieke liberalen)
- een blank/germaanse cultuur (aldus racisten)
- boterhammen met hagelslagcultuur (aldus uw vrienden bij De Ruijter tm)
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  maandag 20 februari 2017 @ 15:19:43 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_169025241
quote:
14s.gif Op maandag 20 februari 2017 15:01 schreef Fir3fly het volgende:
Helemaal mee eens. De kerk mag die zogenaamde christelijke cultuur hebben. De rest van het land heeft er niets mee te maken.
Het is net andersom. Juist het land heeft die zogenaamde christelijke cultuur. Daaraan is helemaal niet te ontkomen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 20 februari 2017 @ 15:20:50 #12
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169025264
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 15:19 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is net andersom. Juist het land heeft die zogenaamde christelijke cultuur. Daaraan is helemaal niet te ontkomen.
Gelukkig maar dat dit niet waar is :D.

Ook voor christenen, trouwens.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 20 februari 2017 @ 15:33:34 #13
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_169025520
Christenen hebben wel iets te zeggen over hoe het christendom wordt beleefd en uitgevoerd, maar niet over de christelijke cultuur. Cultuur is namelijk van iedereen: je kunt geen eigenaar zijn van een cultuur. Als ik dreadlocks draag, naar hip-hop luister en dans dan kunnen donkere mensen jammeren en klagen, maar het is op dat moment ook MIJN cultuur geworden waar IK mee doe wat IK wil.

Dat geldt dus ook voor de christelijke cultuur. Ik ben erin opgegroeid, ik beleef het en pas het toe is discussies zoals dat mij goeddunkt, en geen enkele dominee of priester heeft daar wat over te zeggen...
  maandag 20 februari 2017 @ 15:33:45 #14
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_169025526
quote:
Gistermorgen, na de mis
Hier gestopt met lezen
  maandag 20 februari 2017 @ 15:36:48 #15
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
pi_169025570
quote:
7s.gif Op maandag 20 februari 2017 15:33 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Hier gestopt met lezen
quote:
3s.gif Op maandag 20 februari 2017 14:52 schreef Scjvb het volgende:
'Politici
Hier gestopt.

Voor de liefhebbers
  maandag 20 februari 2017 @ 15:38:49 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_169025610
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 15:36 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

[..]

Hier gestopt.
Ik lees nooit een OP. Ik lees enkel de TT en schrijf een post op basis van aanname hoe de OP zou kunnen zijn.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_169026202
De politiek in Nederland heeft er zelf voor gezorgd dat de kerk en de staat van elkaar gescheiden zijn en beslissingen omtrent de politieke bewindvoering geenszins het standpunt van de kerk als uitgangspunt mag gebruiken.

Dat is één kant.

De andere kant omvat het onderwerp van dit nieuwsbericht in de OP, waar de kerk door de politiek als het ware misbruikt wordt om mensen te lokken om zieltjes voor een politieke partij te winnen. In het perspectief van scheiding van kerk en staat lijkt deze manier, om mensen in de massa vanuit christelijke visie op de politieke partij te laten stemmen, dan ook strafbaar.
Google is your friend, abuse your friends
  maandag 20 februari 2017 @ 16:18:53 #18
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_169026246
quote:
7s.gif Op maandag 20 februari 2017 15:33 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Hier gestopt met lezen
Serieus? :o

De mis was prima, verder niets mis mee. ;) Zo gaat dat iedere zondag, tenminste als men gelovig is. 14.gif
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  maandag 20 februari 2017 @ 16:20:08 #19
309673 Yogaflame
Haters gaan Haten
pi_169026262
God bestaat niet. Alle religies zijn verzinsels, wensdenken en waanbeelden. Onvoorstelbaar dat deze onzin in een ontwikkeld land ook maar een seconde aandacht krijgt. :{
Don't sweat the petty things and don't pet the sweaty things.
  maandag 20 februari 2017 @ 16:24:57 #20
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_169026355
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 16:20 schreef Yogaflame het volgende:
God bestaat niet. Alle religies zijn verzinsels, wensdenken en waanbeelden. Onvoorstelbaar dat deze onzin in een ontwikkeld land ook maar een seconde aandacht krijgt. :{
Nou nou, u bent wel erg overtuigd van uw eigen mening. :{
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_169026514
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 16:20 schreef Yogaflame het volgende:
God bestaat niet. Alle religies zijn verzinsels, wensdenken en waanbeelden. Onvoorstelbaar dat deze onzin in een ontwikkeld land ook maar een seconde aandacht krijgt. :{
Een ontwikkeld land baart vele geesten die zich, ondanks de voortvarende technologie en welvaart, verstrooid over het oppervlak begeven en tijd noch geld kunnen inrichten om het leven voor hen beter laten uitkomen. Voor deze mensen (en degenen met meer welbevinden die het interesseren) is er geloof. Want het geloof biedt mensen een manier, een stramien om het leven te leven zoals het 'goede' wordt omschreven.

Natuurlijk zul je als ongelovige ervaren dat jouw manier van leven beter bij je past. Dat is je goed recht. Dat je elke dag met een gezonde blik op de dag kunt kijken naar een stukje innovatie in het leven, om het leven elke keer wat beter in te kunnen vullen. Daar streven we allemaal naar. Zo ook genoemde bevolkingsgroep die dat vanuit zichzelf niet kan. Ben je dan zwakzinnig van geest of onrein in de gedachtegang? Welnee, het is juist erg sterk van iemand, beter om te willen gaan met anderen.
Google is your friend, abuse your friends
pi_169026586
quote:
14s.gif Op maandag 20 februari 2017 15:01 schreef Fir3fly het volgende:
Helemaal mee eens. De kerk mag die zogenaamde christelijke cultuur hebben. De rest van het land heeft er niets mee te maken.
Vandaar natuurlijk alle christelijke feestdagen die we in dit land hebben.
pi_169026712
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 16:20 schreef Yogaflame het volgende:
God bestaat niet. Alle religies zijn verzinsels, wensdenken en waanbeelden. Onvoorstelbaar dat deze onzin in een ontwikkeld land ook maar een seconde aandacht krijgt. :{
Bewijs het maar als je zo zeker bent van jezelf.
  maandag 20 februari 2017 @ 19:46:14 #24
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169030523
quote:
14s.gif Op maandag 20 februari 2017 16:37 schreef boekenplank. het volgende:

[..]

Vandaar natuurlijk alle christelijke feestdagen die we in dit land hebben.
Paganistische feestdagen zul je bedoelen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169030859
quote:
14s.gif Op maandag 20 februari 2017 19:46 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Paganistische feestdagen zul je bedoelen.
Die de christenen net als zoveel andere dingen hebben gestolen ;(
Conscience do cost.
pi_169033929
quote:
14s.gif Op maandag 20 februari 2017 19:46 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Paganistische feestdagen zul je bedoelen.
Nee, Christelijk.
pi_169034005
quote:
14s.gif Op maandag 20 februari 2017 21:45 schreef boekenplank. het volgende:

[..]

Nee, Christelijk.
Paaseieren en kerstbomen? Waar doel je precies op?
  maandag 20 februari 2017 @ 21:50:36 #28
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169034069
quote:
14s.gif Op maandag 20 februari 2017 21:45 schreef boekenplank. het volgende:

[..]

Nee, Christelijk.
Ah ja, zoals driekoningen?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 20 februari 2017 @ 21:53:17 #29
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_169034159
Überhaupt religie :')
Fade to Black
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')