abonnement Unibet Coolblue
pi_169019437
Ik heb al enige tijd problemen met het warm krijgen van mijn woningen. Inmiddels ben ik er wel van overtuigd dat het een combinatie is tussen
1. te weinig radiatoren;
2. slechte isolatie.

Nummer 2 wordt uitgevoerd, maar graag wil ik ook nummer 1 oppakken.

Ik bezit momenteel 2 radiatoren, te weten;
1. 250x40x10 (type 22)
2. 210x40x10 (type 21)

Mijn huis is rond de 9.5 meter lang en 5,0 meter breed met een hoogte van 2,80 meter, wat dus neerkomt op een zo'n 10.000 KW. Uitgaande van een matige tot redelijke isolatie.

Nu heb ik mijn type 21 in mijn keuken staan en mijn type 22 in de woonkamer (zonder tussenmuren. Deze helemaal warm krijgen duurt er lang, waardoor het erg benauwd (lage zuurstof/vochtigheid) in huis wordt.

Omdat de type 21 de grootste 'bottleneck' momenteel is (afgezien van wellicht isolatie) wil ik het liefst deze als eerst aanpakken. Ik wil hier echter een 'mdf'-koof omheen bouwen zodat ik de ruimte kan gebruiken als zitbank aan mijn eettafel. Precies hier zit de complexiteit.

Ik heb geen idee of het verstandiger is om een radiator of een convector op deze manier weg te werken. Ik kan mijn voorstellen dat een radiator onder je kont niet heel lekker is, maar geeft een convector (bij uiteraard genoeg gaten) wel voldoende warmte af..?

Ik zit zelf te kijken naar een van de volgende type als je kijkt naar convector, maar ben zeer benieuwd wat jullie ervaring is.

Type 1
Type 2
Daarbij vraag ik mij ook af of de type22 niet afdoende is. Ik kan nergens vinden hoeveel KW deze zou moeten zijn dus of het icm één van bovenstaande wellicht niet al afdoende is.

Voor de volledigheid hier nog een plaatje van mijn woonkamer/keuken, zodat jullie ook beeld hebben van de inzet hierbij.



[ Bericht 3% gewijzigd door draadstalig op 20-02-2017 12:01:44 ]
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_169021063
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 09:41 schreef draadstalig het volgende:

Nu heb ik mijn type 21 in mijn keuken staan en mijn type 22 in de woonkamer (zonder tussenmuren. Deze helemaal warm krijgen duurt er lang, waardoor het erg benauwd (lage zuurstof/vochtigheid) in huis wordt.

Omdat de type 21 de grootste 'bottleneck' momenteel is (afgezien van wellicht isolatie) wil ik het liefst deze als eerst aanpakken. Ik wil hier echter een 'mdf'-koof omheen bouwen zodat ik de ruimte kan gebruiken als zitbank aan mijn eettafel. Precies hier zit de complexiteit.

Ik heb geen idee of het verstandiger is om een radiator of een convector op deze manier weg te werken. Ik kan mijn voorstellen dat een radiator onder je kont niet heel lekker is, maar geeft een convector (bij uiteraard genoeg gaten) wel voldoende warmte af..?

Ik ben recent zelf bezig geweest met het veranderen van de CV installatie. Ik heb een aantal (2) oude radiatoren (1 ledenradiator uit het jaar nul en 1 oude paneelradiator) vervangen door 2 T33 radiatoren. Dat geeft aanzienlijk meer warmte af dan die oude gevallen en het stookgedrag is een stuk rustiger waardoor de opwarming veel gelijkmatiger verloopt . Blijkbaar neemt de warmteafgifte af naarmate een radiator ouder wordt (vervuiling).

Ik zou in jouw geval als het even kan, een T33 radiator plaatsen en NIET in een koof wegwerken; dat is funest oor de warmteafgifte.

Verder zou je - indien mogelijk - aan de rechterzijde een radiator kunnen bijplaatsen??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169021403
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 11:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik ben recent zelf bezig geweest met het veranderen van de CV installatie. Ik heb een aantal (2) oude radiatoren (1 ledenradiator uit het jaar nul en 1 oude paneelradiator) vervangen door 2 T33 radiatoren. Dat geeft aanzienlijk meer warmte af dan die oude gevallen en het stookgedrag is een stuk rustiger waardoor de opwarming veel gelijkmatiger verloopt . Blijkbaar neemt de warmteafgifte af naarmate een radiator ouder wordt (vervuiling).

Ik zou in jouw geval als het even kan, een T33 radiator plaatsen en NIET in een koof wegwerken; dat is funest oor de warmteafgifte.

Verder zou je - indien mogelijk - aan de rechterzijde een radiator kunnen bijplaatsen??
Ja mijn radiatoren zijn ook wel erg 'ouddated' dus ik gok dat hier ook een deel van de oorzaak door komt.

Een T33? En daarmee dus niet een convector plaatsen? Ik moet zeggen dat ik er bijna niet aan ontkom om een koof (bank) ervan te maken. Of ik moet een verticale plaatsen, maar dit vind geen mooi zicht om eerlijk te zijn. Vanwege het oog en vanwege het aantal KW wat deze afgeven (minder dan de horizontale..

Ik kan inderdaad nog een radiator bijplaatsen aan de rechterzijde (onderkant gok ik dan dat je bedoelt). Of 2 convectoren... daar en 1 radiator aan bij de keuken..
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_169023625
Even gokken dat je keuken rechts boven zit. Kan je daar niet een plintradiator onder in je keukenblok erbij plaatsen?



Dan heb je een hoop meer capaciteit en beter verdeeld over de ruimte. Als het toch al zeuren is zou ik nooit een radiator inbouwen. Er boven zitten gaat in de winter niet prettig worden vrees ik.
pi_169024136
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 13:52 schreef nanuk het volgende:
Even gokken dat je keuken rechts boven zit. Kan je daar niet een plintradiator onder in je keukenblok erbij plaatsen?

[ afbeelding ]

Dan heb je een hoop meer capaciteit en beter verdeeld over de ruimte. Als het toch al zeuren is zou ik nooit een radiator inbouwen. Er boven zitten gaat in de winter niet prettig worden vrees ik.
Goeie opmerking. Klopt. CV zit daar vlak in de buurt.... Of men hier eenvoudig bij kan komen vraag ik mij dan echter weer af.

Er boven zitten leek mij inderdaad ook niet prettig met een radiator. Met een convector is dat wellicht weer een ander verhaal denk je niet..?

Waar kan ik overigens meer van dit soort typen vinden? Dan haal ik er niet helemaal uit..

[ Bericht 3% gewijzigd door draadstalig op 20-02-2017 14:36:35 ]
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_169024333
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 14:20 schreef draadstalig het volgende:

[..]

Goeie opmerking. Klopt. Ik kook op gas dus er zo in theorie wel iets onder moeten zitten. Of men hier eenvoudig bij kan komen vraag ik mij dan echter weer af.

Er boven zitten leek mij inderdaad ook niet prettig met een radiator. Met een convector is dat wellicht weer een ander verhaal denk je niet..?

Waar kan ik overigens meer van dit soort typen vinden? Dan haal ik er niet helemaal uit..
Boven een convectorput zitten lijkt me net zo min aangenaam.

Getoonde apparaat sluit je op de cv aan, als ie warm wordt gaat er ook een ventilator draaien om de warmte in de ruimte te brengen.

Je kan je ook eens verdiepen in Jaga radiatoren, die nemen minder ruimte in en zijn ook niet afhankelijk van natuurlijke convectie.
pi_169024413
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 14:31 schreef nanuk het volgende:

[..]

Boven een convectorput zitten lijkt me net zo min aangenaam.

Getoonde apparaat sluit je op de cv aan, als ie warm wordt gaat er ook een ventilator draaien om de warmte in de ruimte te brengen.

Je kan je ook eens verdiepen in Jaga radiatoren, die nemen minder ruimte in en zijn ook niet afhankelijk van natuurlijke convectie.
Sluit ik dit direct aan op de CV? Heb je wellicht een directe link of zoektermen (plintradiator brengt weinig succes)?

https://www.warmteservice(...)rradiator/p/26055174
Bedoel je iets als deze?
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_169024525
Zoek eens op 'plintradiator keuken' dan kom je vast verder. Jaga heeft net als dit ding een ventilator ingebouwd. Dan kan het ding kleiner blijven en toch veel warmte vanuit de cv het vertrek in blazen. Wel duur.
pi_169025165
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 14:42 schreef nanuk het volgende:
Zoek eens op 'plintradiator keuken' dan kom je vast verder. Jaga heeft net als dit ding een ventilator ingebouwd. Dan kan het ding kleiner blijven en toch veel warmte vanuit de cv het vertrek in blazen. Wel duur.
Check.

Voor onder mijn keuken vind ik dit een goede oplossing. Dan denk ik dat ik nog steeds een nieuwe radiator wil plaatsen en daar een bank overheen. De huidige (type 21) geeft gewoon simpelweg echt weinig af. Ik zit zelf wel erg te kijken naar het volgende type: https://www.warmteservice(...)rradiator/p/26055174

Met een goede ventilatieombouw hier omheen gok ik dat hij nog meer afgeeft dat de huidige...
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')