abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  dinsdag 4 april 2017 @ 09:57:10 #26
142116 ThaBrain
Baka desu ne?
pi_169990081
registreer om deze reclame te verbergen
Doet iemand hier iets met alternative energy / solar / clean energy?

Ik weet dat veel ETF's op dat gebied jaar na jaar verliezen draaien, maar op een gegeven moment moet toch het omslagpunt komen. Trump helpt niet echt mee hiervoor, maar misschien hebben jullie hier ook ideeŽn over ?
  dinsdag 4 april 2017 @ 10:49:09 #27
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_169990926
quote:
Trump helpt niet echt mee hiervoor, maar misschien hebben jullie hier ook ideeŽn over ?
Trump is maar tijdelijk, misschien maakt dat wel een mooi aankoopmoment voor een clean energy etf.

als ik naar bijvoorbeeld ICLN kijk is de performance wel beroerd, schommelt al 5 jaar tussen de $8-$10

[ Bericht 17% gewijzigd door Gnittoo op 04-04-2017 11:08:53 ]
pi_169992969
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 09:08 schreef Swennus het volgende:
Nu ik een tijdje met aandelen bezig ben (wel op een laag pitje). Wil ik me nu eens wat meer gaan verdiepen in ETF's. Ik heb nog wat geld vrij, waarmee ik graag in ETF zou willen beleggen.

Idee is om een ETF met redelijk/hoog dividend verwachting te kiezen, om dit vervolgens weer te investeren in de ETF. Hoe/waar kan ik het beste kiezen welke ETF ik in zou willen beleggen?
Je zou bijvoorbeeld eens naar deze kunnen kijken maar er zijn ook zat andere opties.
https://thinketfs.nl/prod(...)ITS-ETF/16/overzicht
  dinsdag 4 april 2017 @ 12:57:37 #29
142116 ThaBrain
Baka desu ne?
pi_169993080
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 10:49 schreef Gnittoo het volgende:

[..]

Trump is maar tijdelijk, misschien maakt dat wel een mooi aankoopmoment voor een clean energy etf.

als ik naar bijvoorbeeld ICLN kijk is de performance wel beroerd, schommelt al 5 jaar tussen de $8-$10
Trump is inderdaad tijdelijk, maar het kan er wel voor zorgen dat het omslagpunt verder in de toekomst komt te liggen.

Toch denk ik dat we op een gegeven moment met zijn allen over moeten stappen op "schone" energie, maar er moet nog heel wat gebeuren in de sector om de schone vormen van energie rendabeler te maken (bv hoger rendement op zonne-energie).
  dinsdag 4 april 2017 @ 13:21:21 #30
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_169993465
Medical Marijuana Life Sciences ETF.

http://www.volkskrant.nl/(...)etaandelen~a4482563/
MaGNeT is mijn suikeroom.
  dinsdag 4 april 2017 @ 18:37:33 #31
331651 Spatieloos
Het komt wel goed, watje
pi_170001193
Wel jammer dat je geen dividend krijgt, wat doen die ETF beheerders met die dividenden, is dat hun eigen winst of investeren ze dat verder?
Spatieboos
  dinsdag 4 april 2017 @ 19:43:06 #32
331651 Spatieloos
Het komt wel goed, watje
pi_170002742
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 09:57 schreef ThaBrain het volgende:

Ik weet dat veel ETF's op dat gebied jaar na jaar verliezen draaien, maar op een gegeven moment moet toch het omslagpunt komen. Trump helpt niet echt mee hiervoor, maar misschien hebben jullie hier ook ideeŽn over ?
http://optics.org/news/8/3/37
Dit las ik pas, is veel belovend. Al ze een efficiency halen van 35% dan is het zelfs in Nederland heel rendabel om zonnepanelen te kopen. Mag hopen dat ze het binnen twee jaar commercieel kunnen maken.
Spatieboos
  dinsdag 4 april 2017 @ 19:59:30 #33
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_170003156
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 09:57 schreef ThaBrain het volgende:

Ik geloof er ook wel in. Heb een tijdje waterstof aandelen (geen ETF's) gehad van Ballard Power en er dikke winst op gemaakt. Het zijn echter nogal wisselvallige bedrijven dus het risico lijkt mij vrij groot.
  woensdag 5 april 2017 @ 09:24:33 #34
142116 ThaBrain
Baka desu ne?
pi_170013506
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 19:43 schreef Spatieloos het volgende:

[..]

Dit las ik pas, is veel belovend. Al ze een efficiency halen van 35% dan is het zelfs in Nederland heel rendabel om zonnepanelen te kopen. Mag hopen dat ze het binnen twee jaar commercieel kunnen maken.
Ja dat soort ontwikkelingen bedoel ik dus. Net als deze wat dichter bij huis op het gebied van waterstof: http://www.fluxenergie.nl(...)aterstof-poedervorm/

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 19:59 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik geloof er ook wel in. Heb een tijdje waterstof aandelen (geen ETF's) gehad van Ballard Power en er dikke winst op gemaakt. Het zijn echter nogal wisselvallige bedrijven dus het risico lijkt mij vrij groot.
Dat is nu het grote probleem ja. Toch blijft het een "nutsvoorziening" dus er zal altijd behoefte zijn aan energie, net als voeding of gezondheidszorg. Uiteindelijk zal het risico minder worden, maar dat is denk ik pas wanneer er meer duidelijkheid is over wat de volgende (duurzame en goedkope) energiebron zal worden.

Er zijn een aantal energie ETF's die rendementen halen, maar daar zitten de oliereuzen ook nog in volgens mij.
  woensdag 5 april 2017 @ 11:58:20 #35
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_170016220
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 19:43 schreef Spatieloos het volgende:

[..]

Het is in Nederland sowieso rendabel om zonnepanelen te kopen, mits je dak goed ligt en je de juiste hoeveelheid erop legt.
pi_170137373
Voor degenen die niet helder hebben of ze Meesman of DeGiro willen gebruiken, hier een interessant artikel:
http://www.gelddromer.nl/(...)ro-wie-is-goedkoper/

Ik kende het nog niet, maar ga zeker eens nadenken om ook te spreiden tussen Meesman en DeGiro.
Schip ahoy!
pi_170186491
Zijn de fondskosten voor VTI en VXUS resp. 0,04% en 0,08% (bron: morningstar)
Betalen wel allebei dividend uit waarover je *fx kosten betaald.
Maar de kosten zijn wel erg laag..
Of ik pak VTI, VEA en VWO. Laatste twee zijn FTSE voor developed en emerging markets, resp 0,06% en 0,07% aan kosten.

Is trouwens een custody account zo erg met alleen deze fondsen? Met een horizon van 30 jaar..
  dinsdag 18 april 2017 @ 10:10:23 #38
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_170301403
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2017 21:55 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat kan iedereen voor zich bepalen. Je kunt prima in meerdere sectoren ETF's kopen. Zelf heb ik er wel 10.
Ik heb dat dus ook, beleggen in meerdere fondsen. Ik heb geld in in een tracker van de Londense beurs, en in 1tje die alleen Braziliaans aandelen heeft, bijvoorbeeld. En een tracker die in VS staats leningen zit. Over de lange termijn een zie ik nu dat als de 1 zakt, de andere vaak omhoog gaat. Dus als lange termijn belegger, vind ik dat wel mooi. Je zou ook alles in een FTE kunnen stoppen die wereldwijd belegt, maar dit vind ik overzichtelijker, en ook gewoon leuker!
18 feb Avenged Sevenfold (Ziggo Dome); 26 maart Gojira (Utrecht) ;16-17-18 juni Graspop Metal Meeting (Dessel).
ESF fan, solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
pi_170323861
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 10:06 schreef Gijsbertus het volgende:
Is trouwens een custody account zo erg met alleen deze fondsen? Met een horizon van 30 jaar..
Dat zou prima moeten zijn. Als je maandelijks wat bijstort en richting de opnamedatum wat gaat herbalanceren richting obligaties, moet het prima kunnen.

Ik denk er zelf ook over om een dergelijke account te openen en daarin maandelijks wat te gaan deponeren.
Schip ahoy!
pi_170324729
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 07:41 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Dat zou prima moeten zijn. Als je maandelijks wat bijstort en richting de opnamedatum wat gaat herbalanceren richting obligaties, moet het prima kunnen.

Ik denk er zelf ook over om een dergelijke account te openen en daarin maandelijks wat te gaan deponeren.
Ik ook. Mijn ING zelf vermogensbeheer is duurder. Totaal 0,40% ongeveer.
Tegen Degiro ongeveer 0,20% (fonds, transactie, dividend).
Wellicht dat ik eind jaar kijk wat ik ' extra' heb gespaard en dat investeer bij degiro.
pi_170325417
Misschien een stomme vraag hoor, maar bij Meesman doe ik gewoon een maandelijkse storting en daarvoor wordt dus een bepaald deel aan indexfonds gekocht. Hoe werkt dat bij DeGiro? Ik heb begrepen dat je daar zelf wat actiever moet instappen. Kun je dan ook een deel ETF (ik denk aan VXUS of VTI) kopen voor een X-bedrag, of kun je daar alleen maar in complete pakketjes kopen?

En als je een deel kan kopen, hoe werkt dat dan?
Schip ahoy!
  woensdag 19 april 2017 @ 11:00:06 #42
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_170326338
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 10:05 schreef Piet__Piraat het volgende:
Misschien een stomme vraag hoor, maar bij Meesman doe ik gewoon een maandelijkse storting en daarvoor wordt dus een bepaald deel aan indexfonds gekocht. Hoe werkt dat bij DeGiro? Ik heb begrepen dat je daar zelf wat actiever moet instappen. Kun je dan ook een deel ETF (ik denk aan VXUS of VTI) kopen voor een X-bedrag, of kun je daar alleen maar in complete pakketjes kopen?

En als je een deel kan kopen, hoe werkt dat dan?
Je kunt alleen maar hele ETFs kopen. Je stort je geld op je account, klikt de ETF aan die je wilt, geeft de prijs op die je wilt betalen (Limit order) en wacht tot je order is uitgevoerd. Het gaat je dus niet lukken om elke maand exact 50/50 in te leggen en dus zul je een restsaldo in je account hebben.

Overigens draagt de huidige hoge prijs van VTI ($120) en VXUS ($49) ook niet echt bij aan het eenvoudig verdelen bij kleinere stortingen. Je zult dus moeten middelen over een langere termijn.
Addicted to sports on TV
"It's bold, it's brave, it's beautiful!"
pi_170336565
Thanks. Ik zag inderdaad dat de prijzen het middelen lastig maken. Nouja, dit soort dingen doe je sowieso voor de lange termijn. Mijns inziens is maandelijks een kleine storting beter dan ineens een bulk geld erin kieperen. Alleen zorgen dat je af en toe VXUS bijplust tov VTI.
Schip ahoy!
  vrijdag 28 april 2017 @ 12:08:32 #44
132191 -jos-
Money=Power
pi_170540640
Zit net even te kijken en die (fysieke) grondstoffen ETC's op iShares lijken mij wel goed om te nemen i.v.m. spreiding. Zie dat de kosten bij Vanguard wel lager zijn, hebben die misschien ook grondstoffen ETF's?
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_171661645
Ook ben ik na wat inlezen begonnen met het beleggen in etf. Omdat ik vti en vxus vaak voorbij zag komen heb ik nu bij degiro
4x vti
2x vxus

Aantal vragen.
Wordt het dividend uitgekeerd in mijn portefeuille?
Is dan het W-8BEN formulier genoeg om alles geregeld te hebben mbt dividend?
Hoe houden jullie alles bij? In excel bestand?
  dinsdag 13 juni 2017 @ 11:19:22 #46
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_171661992
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 11:02 schreef Dirkos1987 het volgende:
vti en vxus
Ik weet niet het antwoord op je vragen, maar volgens mij staan die fondsen van je in dollars genoteerd. Je loopt dus valutarisico.
If it floats, flies, or fucks, it is cheaper to rent it.
pi_171662376
Wij (mijn vrouw en ik) leggen sinds januari 2017, o.a. door dit topic, maandelijks § 100,- in Brand New Day EFT rekening. Dit gaat volgens mij best goed. Hebben nu een rendement van 5.20% (hier zijn de kosten al vanaf)

Zelf heb ik nog een eigen rekening bij BND, waar ik maandelijks § 100,- inleg. Dit doe ik sinds februari 2017. Hier heb ik een rendement van 2.97% (hier zijn de kosten al vanaf)

Tot nu toe belegden wij 100% Wereld index hedged fonds. Vanaf volgende maand wil ik het wat gaan herverdelen naar ook een deel in Small cap wereld index en Duurzaam Wereld index. We hebben nog niets in obligaties. Iemand nog ideeŽn hierover? Onze richt einddatum is 2047.

Zal ongetwijfeld ook wel eens minder gaan, maar tot nu toe gaat het beter dan op de spaarrekening.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_171662889
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 11:19 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Ik weet niet het antwoord op je vragen, maar volgens mij staan die fondsen van je in dollars genoteerd. Je loopt dus valutarisico.
Klopt, daarom twijfel ik ook nog over deze 2.
Wat zijn andere interessante voor de lange termijn (30 jaar)?
pi_171663428
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 11:19 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Heb jij alles in EUR hedged ETFs?
pi_171663445
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 11:56 schreef Dirkos1987 het volgende:

[..]

Klopt, daarom twijfel ik ook nog over deze 2.
Wat zijn andere interessante voor de lange termijn (30 jaar)?
Zoek je dividend uitkerend of herbeleggend?
Op maandag 13 oktober 2014 17:18 schreef Sapstengel het volgende:
Als ik kan kiezen tussen je waardigheid houden of je hele leven gratis geld en smooth sailing dan kies ik dat tweede.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')