abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_169016474
Eens in de zoveel tijd wordt er een topic over geopend, dus even wat informatie uit die topics bij elkaar gezocht zodat het vanaf nu gecentraliseerd kan. ;)

Wat is een ETF?
Een exchange-traded fund, ook wel bekend als indextracker, is een aan de beurs verhandelbaar beleggingsfonds dat een onderliggende beursindex volgt.

Hoe werkt een ETF?
Een ETF probeert de onderliggende beursindex zo nauwkeurig mogelijk te volgen. Voorbeeld: een ETF die de AEX-index volgt past de verhoudingen van alle verschillende AEX-indelen in de ETF-portfolio constant zo aan dat de ETF de AEX volgt. Met een belegging in deze ETF volg je dus gewoon in één klap de gehele AEX in plaats van dat je daar zelf alle individuele aandelen voor moet kopen. ETF's zijn er in alle soorten en maten: van ETF's op nationale beurzen tot ETF's die een continent, wereldwijde obligaties of de prijzen van diverse grondstoffen volgen. Als je verwacht dat een index zal dalen kan je ook short gaan op een ETF.

Wat zijn de voordelen van een ETF?
• Lagere beheerskosten dan traditionele beleggingsfondsen.
• Met de aankoop van een ETF heb je in één klap de portfoliodiversificatie van een complete index.
• Beleggingsfondsen doen het regelmatig slechter dan de markt. Daarnaast is het vrij complex om zelf aandelen uit te zoeken die beter dan de markt presteren. Via een ETF hoef je je daar geen zorgen om te maken, want de ETF volgt de markt zelf.
• ETF's zijn zeer divers: je kan ermee niet alleen in aandelenindices investeren, maar ook in effecten als ETF's in obligaties, grondstoffen, valuta, indices van andere landen of continenten, iets specifieks als bedrijfsobligaties van opkomende economieën etc. etc.

Wat zijn de nadelen/risico's van een ETF?
• ETF's doen het nooit beter dan de markt.
• Niet alle ETFs zijn geschikt voor particuliere beleggers. ETFs gebruiken verschillende manieren om de gekozen index te repliceren. Bestudeer altijd eerst in hetgeen je wil beleggen!
• Omdat ETFs op dezelfde manier kunnen verhandeld worden als aandelen is het verleiderlijk om er frequent in te handelen en op die manier zullen de kosten aanzienlijk stijgen. Deze kosten doen het rendement van uw belegging dalen. Het is dan ook belangrijk om een bepaalde strategie aan te houden als men in ETFs gaat handelen.
• Je bezit zelf niets (behalve de ETF zelf). Het fonds achter de ETF is eigenaar van de aandelen/obligaties/etc. Je hebt dus geen recht op dividend van de aandelen etc.

Waar koop je een ETF?
Bij praktisch alle Nederlandse brokers kun je verschillende ETF's kopen.

Informatie/links:
Boek 'Exchange-Traded Funds for Dummies' van R. Wild
Boek 'The ETF Book: All You Need to Know About Exchange-Traded Funds' van R.A. Ferri
http://finance.yahoo.com/etf/
http://www.morningstar.com/Cover/ETFs.aspx

Enkele leerzame posts op Fok! over ETF's:
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2009 17:24 schreef sitting_elfling het volgende:
ETF heeft wel het voordeel dat je op die manier 'acces' hebt op de exotische beurzen, omdat je er bijv. zelf niet op kunt handelen ivm. restricties. Mijn inziens enige reden om leverage etf's aan te schaffen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2010 13:52 schreef jaco het volgende:
Ik wilde in deze discussie de websites http://www.morningstar.com en de nederlandse variant http://www.morningstar.nl noemen. Dit is een informatiewebsite over beleggingsfondsen, maar de belangrijkste trackers worden ook opgenomen. De informatie is naar mijn mening over het algemeen betrouwbaar, maar het wordt niet voor ieder fonds dagelijks geupdated. Zaken als de kostenstructuur moet je dus dubbelchecken op de website van de aanbieder zelf.

Het is goed dat er de laatste tijd veel aandacht is voor etf's en index funds, omdat de traditionele beleggingsfondsen de index niet verslaan terwijl je daar wel (fors) voor betaalt aan de manager.

Als je echter een ETF met 0,35 % kosten gaat vergelijken met 0,5 % kosten, dan slaat deze zuinigheid mijns inziens weer te ver door. Dat is een verschil van 15 cent per jaar voor een 100 euro belegging.

Het is belangrijker om een ETF te kiezen waarin genoeg dagelijkse handel is, zodat je deze weer tegen een redelijke prijs kunt verkopen als je er vanaf wilt. Nog belangrijker is om de ETF's goed te verdelen over verschillende markten, verschillende valuta en mogelijk ook bepaalde bedrijfssectoren.
quote:
7s.gif Op maandag 23 november 2009 19:20 schreef Mendeljev het volgende:
Het nadeel van ETF's is dat je 0.3-0.7% aan kosten maakt per jaar. Als je Buy&Hold toepast dan is het vanaf een bepaald bedrag (kun je uitrekenen) goedkoper om de aandelen daadwerkelijk zelf te kopen. Ook ontvang je vaker per jaar dividend bij een mandje aandelen dan de 1x-4x? per jaar bij ETF's. Maar dat maakt natuurlijk geen ruk uit als je stockdividends ontvangt..

Ook heb je bij ETF's geen recht op claimemissies en stemrecht bij aandelhoudersvergaderingen denk ik..
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 11:49 schreef SeLang het volgende:

[..]
Zeker tot 100k ofzo zou ik gewoon een index ETF pakken anders wordt het met losse aandelen echt veel duurder als je een redelijke spreiding wilt hebben. Met natuurlijk de kanttekening dat je een ETF moet kiezen met een beperkt counterparty risk.
---------------------

Zijn er hier mensen die in de ETF's zitten en hun ervaringen willen delen? Tips, tricks, mooie verhalen? ;)
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_169016478
Laatste post vorige deel:

quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 23:37 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Bij een stijgende rente daalt doorgaan de koers van je obligatie. Dus zou ik de komende jaren wat voorzichtig zijn met obligaties. De gloriejaren met 7a8% rendement liggen toch al even achter ons en ik denk ook niet dat je dit de komende 10 jaar terug moet verwachten.
Ik zou een klein deel in obligaties aanhouden.

Verder denk ik dat indextrackers relatief veilig zijn. Dan heb je een mandje met bv. 25 aandelen. De kans dat een tracker naar 0% gaat is zeer klein (zoniet onbestaande)
De kans dat een aandeel, optie, turbo of fonds dat doet is veel groter.


Vandaar ook dat ik dacht dat trackers 'veilige beleggingen' waren? Uiteraard niet als je hoog koopt.
Wat is ik jouw ogen een klein deel? Bijvoorbeeld in ons geval. Looptijd 20-30 jaar. Maandelijkse inleg (dus aankoop moment maakt niet uit)
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_169016516
70% wereldwijde indextracker
15% wereldwijde Emerging markets
15% wereldwijde obligaties


Lijkt mij een zeer correcte verdeling
Cindy De Vuyst
pi_169016617
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2017 23:44 schreef einzeinz het volgende:
70% wereldwijde indextracker
15% wereldwijde Emerging markets
15% wereldwijde obligaties


Lijkt mij een zeer correcte verdeling
Oké ik had net de obligaties van 10% naar 0% gewijzigd, maar dit kan nog kostenlpos terug. 10% obligaties en rest index ook oké? Die emerging markets, wat is dat precies?

Denk dat ik voor de lange termijn eerst maar ga kiezen voor 80/20

[ Bericht 5% gewijzigd door Patroon op 19-02-2017 23:56:36 ]
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_169018463
Begrijp ik nou goed dat BND meer investeert in dividendaandelen/trackers dan Meesman? Dus dat je daar mogelijk ook wat meer tussentijds rendement krijgt? Of heb ik het verkeerd gelezen? Tot nu toe had ik het idee dat Meesman gewoon simpel is, rechttoe, rechtaan. Maar de dividenduitbetalingen daar zijn wel klein (al heb ik ook nog een kleine portefeuille).

Obligaties zou ik nu inderdaad niet kopen: waarde daarvan is nu redelijk stabiel maar zal met de stijgende rente straks gaan dalen. Die dingen kun je beter over een tijdje kopen als de markt weer in de lift zit, ze zorgen wel voor wat stabiliteit.
Schip ahoy!
  † In Memoriam † maandag 20 februari 2017 @ 08:19:08 #6
230491 Zith
pls tip
pi_169018564
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 08:02 schreef Piet__Piraat het volgende:
Begrijp ik nou goed dat BND meer investeert in dividendaandelen/trackers dan Meesman? Dus dat je daar mogelijk ook wat meer tussentijds rendement krijgt? Of heb ik het verkeerd gelezen? Tot nu toe had ik het idee dat Meesman gewoon simpel is, rechttoe, rechtaan. Maar de dividenduitbetalingen daar zijn wel klein (al heb ik ook nog een kleine portefeuille).

Obligaties zou ik nu inderdaad niet kopen: waarde daarvan is nu redelijk stabiel maar zal met de stijgende rente straks gaan dalen. Die dingen kun je beter over een tijdje kopen als de markt weer in de lift zit, ze zorgen wel voor wat stabiliteit.
Dat zou dan al in de prijs aangepast zijn.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_169030234
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 23:50 schreef Patroon het volgende:

[..]

Oké ik had net de obligaties van 10% naar 0% gewijzigd, maar dit kan nog kostenlpos terug. 10% obligaties en rest index ook oké? Die emerging markets, wat is dat precies?

Denk dat ik voor de lange termijn eerst maar ga kiezen voor 80/20
De MSCI World is een wereldwijde index die de aandelen volgt.
De Emerging Markets volgt die dan weer op in de groeilanden, die zou ik behouden maar op een klein pitje.
De obligaties gaan sowieso klappen krijgen, maar dat neemt niet weg dat je geen winst kan maken. Soms kan 3à4% winst op een jaar een houvast zijn voor de hele portefeuille.
Cindy De Vuyst
pi_169038434
Velen zeggen dat trackers hoge kosten met zich meebrengen. Ik betwijfel dat wel.

Je hebt enerzijds de transactiekosten, bij De Giro 0 euro. Bij veel andere aanbieders tussen 7,5 en 10 euro.
Dan heb je de beheerskosten, maar zitten in de koerswaarde verrekend, net zoals bij fondsen.

Dus wat maakt een ETF dan zo duur?
Cindy De Vuyst
pi_169038566
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 06:28 schreef einzeinz het volgende:
Velen zeggen dat trackers hoge kosten met zich meebrengen. Ik betwijfel dat wel.

Je hebt enerzijds de transactiekosten, bij De Giro 0 euro. Bij veel andere aanbieders tussen 7,5 en 10 euro.
Dan heb je de beheerskosten, maar zitten in de koerswaarde verrekend, net zoals bij fondsen.

Dus wat maakt een ETF dan zo duur?
Hoe kom je daar nu bij? Een ETF heeft juist zeer lage kosten.

Ik zou zeggen Google eens op ETF en kosten en er is bergen aan informatie over te vinden.
  dinsdag 21 februari 2017 @ 10:08:35 #10
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_169039959
quote:
Velen zeggen dat trackers hoge kosten met zich meebrengen.
Wie?
pi_169043415
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 10:08 schreef Gnittoo het volgende:

[..]

Wie?
Tijdschriften, posters op diverse fora, beleggers, ...
Cindy De Vuyst
  dinsdag 21 februari 2017 @ 13:28:26 #12
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_169044153
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 12:52 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Tijdschriften, posters op diverse fora, beleggers, ...
Heb je bronnen? Lijkt mij sterk dat kenners dit zullen zeggen.
  zaterdag 1 april 2017 @ 11:17:23 #13
132191 -jos-
Money=Power
pi_169921788
Ik zit bij Robein. Ze hebben deze maand een actie om zonder transactiekosten bij te storten omdat ze 5 jaar bestaan. Mooi moment om maar weer eens bij te storten denk ik. Alhoewel er wel een hele erge bull market is natuurlijk momenteel...
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
  zaterdag 1 april 2017 @ 14:40:03 #14
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_169925275
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 11:17 schreef -jos- het volgende:
Ik zit bij Robein. Ze hebben deze maand een actie om zonder transactiekosten bij te storten omdat ze 5 jaar bestaan. Mooi moment om maar weer eens bij te storten denk ik. Alhoewel er wel een hele erge bull market is natuurlijk momenteel...
pfff die kosten hè, Robein Noord Amerika Indexfonds 0,5% lopende kosten. een s&p500 etf van vanguard of ishares zit op 0,05%. en dan nog transactiekosten rekenen }:|
pi_169927067
(Vraagje tussendoor) Is er een locatie waar alle historische prijzen van aandelen die op de AEX staan genoteerd te downloaden is?
  zondag 2 april 2017 @ 01:41:08 #16
132191 -jos-
Money=Power
pi_169939126
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 14:40 schreef Gnittoo het volgende:

[..]

pfff die kosten hè, Robein Noord Amerika Indexfonds 0,5% lopende kosten. een s&p500 etf van vanguard of ishares zit op 0,05%. en dan nog transactiekosten rekenen }:|
Volgens de OP zijn de kosten 0,3-0,7%... ik heb mede voor Robein gekozen omdat je makkelijk kan spreiden en ze verschillende indexfondsen hebben zoals bijvoorbeeld een Private Equity fonds die ik zelf erg interessant vind.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
  zondag 2 april 2017 @ 13:31:10 #17
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_169944329
quote:
Volgens de OP zijn de kosten 0,3-0,7%...
dat is een gequote post uit 2009. de afgelopen jaren is een flinke concurrentiestrijd gaande om de etf belegger en zijn kosten flink omlaag gegaan.

kijk maar eens op de sites van vanguard of ishares
pi_169959665
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2017 01:41 schreef -jos- het volgende:

[..]

Volgens de OP zijn de kosten 0,3-0,7%... ik heb mede voor Robein gekozen omdat je makkelijk kan spreiden en ze verschillende indexfondsen hebben zoals bijvoorbeeld een Private Equity fonds die ik zelf erg interessant vind.
Het hele idee van ETFs is het lage kostenplaatje. Daarnaast is spreiden tussen veel ETFs beetje dubbelop, een wereldwijde tracker met een tweede of evt derde voor wat bewuste concentratie is meer dan prima.
  zondag 2 april 2017 @ 21:55:07 #19
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_169959895
quote:
1s.gif Op zondag 2 april 2017 21:49 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Het hele idee van ETFs is het lage kostenplaatje. Daarnaast is spreiden tussen veel ETFs beetje dubbelop, een wereldwijde tracker met een tweede of evt derde voor wat bewuste concentratie is meer dan prima.
Dat kan iedereen voor zich bepalen. Je kunt prima in meerdere sectoren ETF's kopen. Zelf heb ik er wel 10.
pi_169961631
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2017 21:55 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat kan iedereen voor zich bepalen. Je kunt prima in meerdere sectoren ETF's kopen. Zelf heb ik er wel 10.
Wat is de beredenering hierachter?
we don't let bygones be bygones we buy guns and squeeze like a python until the night come typical flow to keep you n*ggas on the tip of your toes lo and behold make your temple explode
  maandag 3 april 2017 @ 06:33:33 #21
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_169963744
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2017 22:55 schreef McNulty het volgende:

[..]

Wat is de beredenering hierachter?
Bepaalde sectoren kiezen. Biotech, semiconductor, real estate etc etc.
pi_169964008
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 06:33 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Bepaalde sectoren kiezen. Biotech, semiconductor, real estate etc etc.
Helemaal mee eens, je kunt er prima persoonlijke accenten mee leggen.
pi_169968815
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 06:33 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Bepaalde sectoren kiezen. Biotech, semiconductor, real estate etc etc.
Persoonlijk heb ik geen kennis van die sectoren, dus zou het gokwerk worden.
we don't let bygones be bygones we buy guns and squeeze like a python until the night come typical flow to keep you n*ggas on the tip of your toes lo and behold make your temple explode
  maandag 3 april 2017 @ 14:02:54 #24
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_169970468
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 12:32 schreef McNulty het volgende:

[..]

Persoonlijk heb ik geen kennis van die sectoren, dus zou het gokwerk worden.
Oh dat is natuurlijk mogelijk. Ook heeft niet iedereen zin en tijd om zich erin te verdiepen. Maar het ging er om dat iemand zei dat meerdere ETF's dubbel op is, wat dus niet het geval hoeft te zijn.
pi_169989416
Nu ik een tijdje met aandelen bezig ben (wel op een laag pitje). Wil ik me nu eens wat meer gaan verdiepen in ETF's. Ik heb nog wat geld vrij, waarmee ik graag in ETF zou willen beleggen.

Idee is om een ETF met redelijk/hoog dividend verwachting te kiezen, om dit vervolgens weer te investeren in de ETF. Hoe/waar kan ik het beste kiezen welke ETF ik in zou willen beleggen?
Hattrick: Atletico Mineiro S.C. (816058)
  dinsdag 4 april 2017 @ 09:57:10 #26
142116 ThaBrain
Baka desu ne?
pi_169990081
Doet iemand hier iets met alternative energy / solar / clean energy?

Ik weet dat veel ETF's op dat gebied jaar na jaar verliezen draaien, maar op een gegeven moment moet toch het omslagpunt komen. Trump helpt niet echt mee hiervoor, maar misschien hebben jullie hier ook ideeën over ?
  dinsdag 4 april 2017 @ 10:49:09 #27
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_169990926
quote:
Trump helpt niet echt mee hiervoor, maar misschien hebben jullie hier ook ideeën over ?
Trump is maar tijdelijk, misschien maakt dat wel een mooi aankoopmoment voor een clean energy etf.

als ik naar bijvoorbeeld ICLN kijk is de performance wel beroerd, schommelt al 5 jaar tussen de $8-$10

[ Bericht 17% gewijzigd door Gnittoo op 04-04-2017 11:08:53 ]
pi_169992969
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 09:08 schreef Swennus het volgende:
Nu ik een tijdje met aandelen bezig ben (wel op een laag pitje). Wil ik me nu eens wat meer gaan verdiepen in ETF's. Ik heb nog wat geld vrij, waarmee ik graag in ETF zou willen beleggen.

Idee is om een ETF met redelijk/hoog dividend verwachting te kiezen, om dit vervolgens weer te investeren in de ETF. Hoe/waar kan ik het beste kiezen welke ETF ik in zou willen beleggen?
Je zou bijvoorbeeld eens naar deze kunnen kijken maar er zijn ook zat andere opties.
https://thinketfs.nl/prod(...)ITS-ETF/16/overzicht
  dinsdag 4 april 2017 @ 12:57:37 #29
142116 ThaBrain
Baka desu ne?
pi_169993080
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 10:49 schreef Gnittoo het volgende:

[..]

Trump is maar tijdelijk, misschien maakt dat wel een mooi aankoopmoment voor een clean energy etf.

als ik naar bijvoorbeeld ICLN kijk is de performance wel beroerd, schommelt al 5 jaar tussen de $8-$10
Trump is inderdaad tijdelijk, maar het kan er wel voor zorgen dat het omslagpunt verder in de toekomst komt te liggen.

Toch denk ik dat we op een gegeven moment met zijn allen over moeten stappen op "schone" energie, maar er moet nog heel wat gebeuren in de sector om de schone vormen van energie rendabeler te maken (bv hoger rendement op zonne-energie).
  dinsdag 4 april 2017 @ 13:21:21 #30
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_169993465
Medical Marijuana Life Sciences ETF.

http://www.volkskrant.nl/(...)etaandelen~a4482563/
  dinsdag 4 april 2017 @ 18:37:33 #31
331651 Spatieloos
Het komt wel goed, watje
pi_170001193
Wel jammer dat je geen dividend krijgt, wat doen die ETF beheerders met die dividenden, is dat hun eigen winst of investeren ze dat verder?
Spatieboos
  dinsdag 4 april 2017 @ 19:43:06 #32
331651 Spatieloos
Het komt wel goed, watje
pi_170002742
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 09:57 schreef ThaBrain het volgende:
Doet iemand hier iets met alternative energy / solar / clean energy?

Ik weet dat veel ETF's op dat gebied jaar na jaar verliezen draaien, maar op een gegeven moment moet toch het omslagpunt komen. Trump helpt niet echt mee hiervoor, maar misschien hebben jullie hier ook ideeën over ?
http://optics.org/news/8/3/37
Dit las ik pas, is veel belovend. Al ze een efficiency halen van 35% dan is het zelfs in Nederland heel rendabel om zonnepanelen te kopen. Mag hopen dat ze het binnen twee jaar commercieel kunnen maken.
Spatieboos
  dinsdag 4 april 2017 @ 19:59:30 #33
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_170003156
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 09:57 schreef ThaBrain het volgende:
Doet iemand hier iets met alternative energy / solar / clean energy?

Ik weet dat veel ETF's op dat gebied jaar na jaar verliezen draaien, maar op een gegeven moment moet toch het omslagpunt komen. Trump helpt niet echt mee hiervoor, maar misschien hebben jullie hier ook ideeën over ?
Ik geloof er ook wel in. Heb een tijdje waterstof aandelen (geen ETF's) gehad van Ballard Power en er dikke winst op gemaakt. Het zijn echter nogal wisselvallige bedrijven dus het risico lijkt mij vrij groot.
  woensdag 5 april 2017 @ 09:24:33 #34
142116 ThaBrain
Baka desu ne?
pi_170013506
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 19:43 schreef Spatieloos het volgende:

[..]

http://optics.org/news/8/3/37
Dit las ik pas, is veel belovend. Al ze een efficiency halen van 35% dan is het zelfs in Nederland heel rendabel om zonnepanelen te kopen. Mag hopen dat ze het binnen twee jaar commercieel kunnen maken.
Ja dat soort ontwikkelingen bedoel ik dus. Net als deze wat dichter bij huis op het gebied van waterstof: http://www.fluxenergie.nl(...)aterstof-poedervorm/

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 19:59 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik geloof er ook wel in. Heb een tijdje waterstof aandelen (geen ETF's) gehad van Ballard Power en er dikke winst op gemaakt. Het zijn echter nogal wisselvallige bedrijven dus het risico lijkt mij vrij groot.
Dat is nu het grote probleem ja. Toch blijft het een "nutsvoorziening" dus er zal altijd behoefte zijn aan energie, net als voeding of gezondheidszorg. Uiteindelijk zal het risico minder worden, maar dat is denk ik pas wanneer er meer duidelijkheid is over wat de volgende (duurzame en goedkope) energiebron zal worden.

Er zijn een aantal energie ETF's die rendementen halen, maar daar zitten de oliereuzen ook nog in volgens mij.
  woensdag 5 april 2017 @ 11:58:20 #35
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_170016220
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 19:43 schreef Spatieloos het volgende:

[..]

http://optics.org/news/8/3/37
Dit las ik pas, is veel belovend. Al ze een efficiency halen van 35% dan is het zelfs in Nederland heel rendabel om zonnepanelen te kopen. Mag hopen dat ze het binnen twee jaar commercieel kunnen maken.
Het is in Nederland sowieso rendabel om zonnepanelen te kopen, mits je dak goed ligt en je de juiste hoeveelheid erop legt.
pi_170137373
Voor degenen die niet helder hebben of ze Meesman of DeGiro willen gebruiken, hier een interessant artikel:
http://www.gelddromer.nl/(...)ro-wie-is-goedkoper/

Ik kende het nog niet, maar ga zeker eens nadenken om ook te spreiden tussen Meesman en DeGiro.
Schip ahoy!
pi_170186491
Zijn de fondskosten voor VTI en VXUS resp. 0,04% en 0,08% (bron: morningstar)
Betalen wel allebei dividend uit waarover je *fx kosten betaald.
Maar de kosten zijn wel erg laag..
Of ik pak VTI, VEA en VWO. Laatste twee zijn FTSE voor developed en emerging markets, resp 0,06% en 0,07% aan kosten.

Is trouwens een custody account zo erg met alleen deze fondsen? Met een horizon van 30 jaar..
  dinsdag 18 april 2017 @ 10:10:23 #38
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_170301403
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2017 21:55 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat kan iedereen voor zich bepalen. Je kunt prima in meerdere sectoren ETF's kopen. Zelf heb ik er wel 10.
Ik heb dat dus ook, beleggen in meerdere fondsen. Ik heb geld in in een tracker van de Londense beurs, en in 1tje die alleen Braziliaans aandelen heeft, bijvoorbeeld. En een tracker die in VS staats leningen zit. Over de lange termijn een zie ik nu dat als de 1 zakt, de andere vaak omhoog gaat. Dus als lange termijn belegger, vind ik dat wel mooi. Je zou ook alles in een FTE kunnen stoppen die wereldwijd belegt, maar dit vind ik overzichtelijker, en ook gewoon leuker!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_170323861
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 10:06 schreef Gijsbertus het volgende:
Is trouwens een custody account zo erg met alleen deze fondsen? Met een horizon van 30 jaar..
Dat zou prima moeten zijn. Als je maandelijks wat bijstort en richting de opnamedatum wat gaat herbalanceren richting obligaties, moet het prima kunnen.

Ik denk er zelf ook over om een dergelijke account te openen en daarin maandelijks wat te gaan deponeren.
Schip ahoy!
pi_170324729
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 07:41 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Dat zou prima moeten zijn. Als je maandelijks wat bijstort en richting de opnamedatum wat gaat herbalanceren richting obligaties, moet het prima kunnen.

Ik denk er zelf ook over om een dergelijke account te openen en daarin maandelijks wat te gaan deponeren.
Ik ook. Mijn ING zelf vermogensbeheer is duurder. Totaal 0,40% ongeveer.
Tegen Degiro ongeveer 0,20% (fonds, transactie, dividend).
Wellicht dat ik eind jaar kijk wat ik ' extra' heb gespaard en dat investeer bij degiro.
pi_170325417
Misschien een stomme vraag hoor, maar bij Meesman doe ik gewoon een maandelijkse storting en daarvoor wordt dus een bepaald deel aan indexfonds gekocht. Hoe werkt dat bij DeGiro? Ik heb begrepen dat je daar zelf wat actiever moet instappen. Kun je dan ook een deel ETF (ik denk aan VXUS of VTI) kopen voor een X-bedrag, of kun je daar alleen maar in complete pakketjes kopen?

En als je een deel kan kopen, hoe werkt dat dan?
Schip ahoy!
  woensdag 19 april 2017 @ 11:00:06 #42
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_170326338
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 10:05 schreef Piet__Piraat het volgende:
Misschien een stomme vraag hoor, maar bij Meesman doe ik gewoon een maandelijkse storting en daarvoor wordt dus een bepaald deel aan indexfonds gekocht. Hoe werkt dat bij DeGiro? Ik heb begrepen dat je daar zelf wat actiever moet instappen. Kun je dan ook een deel ETF (ik denk aan VXUS of VTI) kopen voor een X-bedrag, of kun je daar alleen maar in complete pakketjes kopen?

En als je een deel kan kopen, hoe werkt dat dan?
Je kunt alleen maar hele ETFs kopen. Je stort je geld op je account, klikt de ETF aan die je wilt, geeft de prijs op die je wilt betalen (Limit order) en wacht tot je order is uitgevoerd. Het gaat je dus niet lukken om elke maand exact 50/50 in te leggen en dus zul je een restsaldo in je account hebben.

Overigens draagt de huidige hoge prijs van VTI ($120) en VXUS ($49) ook niet echt bij aan het eenvoudig verdelen bij kleinere stortingen. Je zult dus moeten middelen over een langere termijn.
pi_170336565
Thanks. Ik zag inderdaad dat de prijzen het middelen lastig maken. Nouja, dit soort dingen doe je sowieso voor de lange termijn. Mijns inziens is maandelijks een kleine storting beter dan ineens een bulk geld erin kieperen. Alleen zorgen dat je af en toe VXUS bijplust tov VTI.
Schip ahoy!
  vrijdag 28 april 2017 @ 12:08:32 #44
132191 -jos-
Money=Power
pi_170540640
Zit net even te kijken en die (fysieke) grondstoffen ETC's op iShares lijken mij wel goed om te nemen i.v.m. spreiding. Zie dat de kosten bij Vanguard wel lager zijn, hebben die misschien ook grondstoffen ETF's?
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_171661645
Ook ben ik na wat inlezen begonnen met het beleggen in etf. Omdat ik vti en vxus vaak voorbij zag komen heb ik nu bij degiro
4x vti
2x vxus

Aantal vragen.
Wordt het dividend uitgekeerd in mijn portefeuille?
Is dan het W-8BEN formulier genoeg om alles geregeld te hebben mbt dividend?
Hoe houden jullie alles bij? In excel bestand?
  dinsdag 13 juni 2017 @ 11:19:22 #46
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_171661992
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 11:02 schreef Dirkos1987 het volgende:
vti en vxus
Ik weet niet het antwoord op je vragen, maar volgens mij staan die fondsen van je in dollars genoteerd. Je loopt dus valutarisico.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_171662376
Wij (mijn vrouw en ik) leggen sinds januari 2017, o.a. door dit topic, maandelijks ¤ 100,- in Brand New Day EFT rekening. Dit gaat volgens mij best goed. Hebben nu een rendement van 5.20% (hier zijn de kosten al vanaf)

Zelf heb ik nog een eigen rekening bij BND, waar ik maandelijks ¤ 100,- inleg. Dit doe ik sinds februari 2017. Hier heb ik een rendement van 2.97% (hier zijn de kosten al vanaf)

Tot nu toe belegden wij 100% Wereld index hedged fonds. Vanaf volgende maand wil ik het wat gaan herverdelen naar ook een deel in Small cap wereld index en Duurzaam Wereld index. We hebben nog niets in obligaties. Iemand nog ideeën hierover? Onze richt einddatum is 2047.

Zal ongetwijfeld ook wel eens minder gaan, maar tot nu toe gaat het beter dan op de spaarrekening.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_171662889
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 11:19 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Ik weet niet het antwoord op je vragen, maar volgens mij staan die fondsen van je in dollars genoteerd. Je loopt dus valutarisico.
Klopt, daarom twijfel ik ook nog over deze 2.
Wat zijn andere interessante voor de lange termijn (30 jaar)?
pi_171663428
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 11:19 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Ik weet niet het antwoord op je vragen, maar volgens mij staan die fondsen van je in dollars genoteerd. Je loopt dus valutarisico.
Heb jij alles in EUR hedged ETFs?
pi_171663445
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 11:56 schreef Dirkos1987 het volgende:

[..]

Klopt, daarom twijfel ik ook nog over deze 2.
Wat zijn andere interessante voor de lange termijn (30 jaar)?
Zoek je dividend uitkerend of herbeleggend?
we don't let bygones be bygones we buy guns and squeeze like a python until the night come typical flow to keep you n*ggas on the tip of your toes lo and behold make your temple explode
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')