abonnement Unibet Coolblue
pi_168997000
In klb een topic geopend over dat ik het kut vind om ouder te worden.

Maar soms heb ik het idee dat het wel wat dieper is dan alleen maar een klacht.

Er zijn echt regelmatig dagen dat ik me best wel depressief voel omdat alles verandert.

Natuurlijk is het logisch dat je niet altijd blijft zuipen in het weekend, in een studentenhuis blijft wonen en noem het maar op, maar als ik bijvoorbeeld bij vrienden / kennissen keek wat we rond 2010 (bijvoorbeeld op Facebook, oude sms'jes enzo) allemaal voor toffe shit deden, hoe mooi het leven toen was, dan maakt het me enorm neerslachtig als ik besef dat die tijd nooit meer terug komt.

Als ik naar mijn omgeving kijk, lijk ik wel zo'n beetje de enige te zijn die dit heeft. De rest wil juist zo snel mogelijk hokken, samenwonen, en ik sta met mijn neefje van 6 jaar jonger en zijn vrienden in de kroeg, omdat ik op de een of andere manier niet ouder wil worden.

Denk dat het ook wel een beetje te maken heeft met mijn faalangst die ik heb. Ouder worden brengt ook meer verantwoordelijkheden met zich mee, en misschien ben ik bang dat ik dat niet kan ofzo. Maar sowieso merk ik dat ik veel te veel bezig ben met vroeger enzo.

Hoe zorg ik ervoor dat ik gewoon ga waarderen hoe het leven nu is? Heeft zo weinig zin om over vroeger terug te denken, dat weet ik wel. Maar zoals nu dit weekend slaap ik ff bij m'n ouders op dezelfde kamer waar ik tot mijn 20e sliep. Waar ik vroeger altijd met vrienden zat te bier drinken voor uitgaan / gamen, waar ik mijn eerste vriendin heb gepaald en voor mijn gevoel was toen allles veel mooier dan nu...
  Boks-Chick zondag 19 februari 2017 @ 11:15:25 #2
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_168997203
quote:
Natuurlijk is het logisch dat je niet altijd blijft zuipen in het weekend, in een studentenhuis blijft wonen en noem het maar op, maar als ik bijvoorbeeld bij vrienden / kennissen keek wat we rond 2010 (bijvoorbeeld op Facebook, oude sms'jes enzo) allemaal voor toffe shit deden, hoe mooi het leven toen was, dan maakt het me enorm neerslachtig als ik besef dat die tijd nooit meer terug komt.
breng het even in perspectief.... alles wat van toen op FB staat en de toffe appjes, dat is alleen het leuke en toffe en goede wat men laat zien he, irl was er ook toen tegelijkertijd meer dan genoeg shit aan de gang in het leven van al die mensen, alleen daar FB-en ze niet over en werd/wordt je niet over ge-appt.

Over het algemeen is het gewoon zo dat het leven 'toen' niet beter was. We hebben soort van gelukkig het vermogen om vooral de leuke en toffe dingen echt te onthouden en de herinneringen naar negatieve zooi zo veel mogelijk naast ons neer te leggen. Dat geldt ongetwijfeld ook voor jou.

Verder: dat jij het leuk vindt om nog te feesten, ach daar zou ik me niet druk om maken en zolang je dat kan en wil gewoon lekker doen. Jouw leven, jouw lol. Maar let wel op dat je angst voor het onbekende je kansen op andere nieuwe leuke dingen die voorbij komen (goede baan met meer financiele ruimte, eigen huisje met dito vrijheid etc, nieuwe vrienden, nieuwe hobby;s etc) niet blokkeert. Ik denk namelijk dat de rusteloosheid en onvrede die je nu voelt vooral komt doordat je blijft hangen en alles wat nieuw en spannend is aan je voorbij laat gaan. /2cts
lolwut
pi_168997206
Als je op dit moment niets boeiends te beleven hebt is alles van vroeger veel leuker.
Heb je überhaupt een toekomstvisie? En ga je die nastreven? Of gaat het nooit gebeuren? (om welke reden dan ook)
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_168997282
Voor je het weet zit je in de flow van het leven, huisje, kinderen dit dat en ben je 50 net als ik, geld zat maar wat heb je nu eigenlijk gedaan?
Ik weet nog als de dag van gisteren dat ik met maten in de kroeg zat, en kijk nu al (what the fuck) naar het pensioen uit.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_168997428
quote:
19s.gif Op zondag 19 februari 2017 11:15 schreef BrandX het volgende:

[..]

breng het even in perspectief.... alles wat van toen op FB staat en de toffe appjes, dat is alleen het leuke en toffe en goede wat men laat zien he, irl was er ook toen tegelijkertijd meer dan genoeg shit aan de gang in het leven van al die mensen, alleen daar FB-en ze niet over en werd/wordt je niet over ge-appt.

Over het algemeen is het gewoon zo dat het leven 'toen' niet beter was. We hebben soort van gelukkig het vermogen om vooral de leuke en toffe dingen echt te onthouden en de herinneringen naar negatieve zooi zo veel mogelijk naast ons neer te leggen. Dat geldt ongetwijfeld ook voor jou.

Verder: dat jij het leuk vindt om nog te feesten, ach daar zou ik me niet druk om maken en zolang je dat kan en wil gewoon lekker doen. Jouw leven, jouw lol. Maar let wel op dat je angst voor het onbekende je kansen op andere nieuwe leuke dingen die voorbij komen (goede baan met meer financiele ruimte, eigen huisje met dito vrijheid etc, nieuwe vrienden, nieuwe hobby;s etc) niet blokkeert. Ik denk namelijk dat de rusteloosheid en onvrede die je nu voelt vooral komt doordat je blijft hangen en alles wat nieuw en spannend is aan je voorbij laat gaan. /2cts
Dat laatste heb je in zekere zin wel gelijk in inderdaad. Heeft denk ik inderdaad ook te maken met het feit dat een aantal dingen in mijn leven op dit moment niet echt lekker lopen : liefde, carriere, dat soort shit.

OP zich perspectief genoeg, maar in mijn leven is alles eigenlijk 25 jaar lang min of meer hetzelfde geweest : zelfde vrienden, studeren, uitgaan in het weekend, etc.

quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 11:15 schreef Ridocar het volgende:
Als je op dit moment niets boeiends te beleven hebt is alles van vroeger veel leuker.
Heb je überhaupt een toekomstvisie? En ga je die nastreven? Of gaat het nooit gebeuren? (om welke reden dan ook)
Heb zeker een toekomstvisie en ben die ook wel aan het nastreven, maar dat brengt tegelijkertijd ook wel een shitload aan stress met zich mee soms. Vanaf een jaar of 25 ''moet'' je opeens zo veel, waar ik op zich niet te lui voor ben, maar het maakt het allemaal soms wel erg spannend of het uiteindelijk ook daadwerkelijk lukt ja of nee..

Als je een jaar of 24 bent en je studeert nog, gaat nog drie keer per week uit etc, is er niemand die je echt raar aan kijkt. Als je eenmaal 27-28 bent, word je dan toch wel een beetje raar aangekeken.

Niet dat ik nog studeer, maar voel wel druk om te presteren op werk, promotie te maken, sollicitatieprocedures waar je doorheen moet met capaciteitentesten etc.

quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2017 11:21 schreef halfway het volgende:
Voor je het weet zit je in de flow van het leven, huisje, kinderen dit dat en ben je 50 net als ik, geld zat maar wat heb je nu eigenlijk gedaan?
Ik weet nog als de dag van gisteren dat ik met maten in de kroeg zat, en kijk nu al (what the fuck) naar het pensioen uit.
Dit inderdaad. Op zich hoef ik niet zo nodig aan kinderen enzo te beginnen nog, maar ik kijk natuurlijk wel met een schuin oog naar mijn vrienden, die over het algemeen al een stuk verder zijn dan dit.

Sommige mensen zeggen dan ''Je groeit soms uit elkaar'', en dat zal allemaal ook wel, maar dit zijn echt vrienden waar ik al vanaf de basisschool mee om ga. Min of meer mijn hele leven wat altijd ''normaal'' is geweest, drijft het laatste ca. anderhalve jaar wel uit elkaar. Niet dat verandering altijd slecht is, maar het zorgt ook wel voor een hoop onzekerheid : waar gaat dit heen enzo, hoe sta ik er over een jaar of 2/3 voor?
pi_168998985
Van terugkijken word je niet gelukkiger, wel van vooruitkijken, plannen maken en een leuk leven opbouwen met een eigen huisje en zulke dingen. En op een gegeven moment groeien jij en je vrienden uit elkaar en wordt het tijd om die mensen in te wisselen voor andere mensen. Sowieso wel knap dat je nog met mensen omgaat die je van de basisschool kent, ik zou er zelf echt niet aan moeten denken. Dat je mensen zo lang kent wil natuurlijk niet zeggen dat je tot je 50e met ze om moet blijven gaan. Misschien wordt het gewoon tijd om nieuwe mensen te ontmoeten en blijf je teveel in het verleden hangen, ook qua mensen waar je mee omgaat.
  zondag 19 februari 2017 @ 18:31:09 #7
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_169007219
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 11:15 schreef Ridocar het volgende:
Als je op dit moment niets boeiends te beleven hebt is alles van vroeger veel leuker.
Mooi gezegd!
pi_169170448
Probeer je minder met anderen bezig te houden.In mijn geval betekent dit:

- geen sociale media gebruiken (of in ieder geval niet bekijken). Met name Facebook was voor mij vervelend. Ik trek al die goednieuwsverhalen van (vage) kennissen slecht. Iedereen vrolijkt elkaars leven op. Je ziet nooit de mensen die hun leven níet op de rit hebben.

- vervolg op vorige, maar: verdeel je aandacht over een select groepje mensen.

Bij jou lijkt het dus echter zo dat dat selecte groepje (of jij ziet hen zo), ook deel van het probleem is.

Dan zou ik wat meer gelijkgestemden opzoeken, voel je niet verplicht met oude vrienden om te gaan puur om het feit dat je ze sinds de basisschool kent.

Concentreer je bovendien op jezelf, dwz, je eigen welzijn, baan, familie en eventueel liefde.


Edit: moet hier wel bij vermelden dat ik een paar jaren jonger dan ben dan jij, ik zit dus juist nog in die 'vorige' levensfase die jij niet lijkt te kunnen verlaten. Persoonlijk moet ik overigens ook nog niet denken aan huisje-b-b.
pi_169170689
blijkbaar ben je gevoelig voor sfeer en omgeving en gewoon gevoelig persoon
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_169170786
Als je niet tevreden met je situatie en je lijd eronder, verander het (ja klinkt cliché maar is gewoon zo).

Maar miss is het ook zo van overanalyseren je leven omdat je niet tevreden bent? Terugdenken aan nostalgische tijden is niet erg, maar wel als je er in blijft hangen en er een soort angstbeeld bij je heerst van hoe nu verder en vooral met een negatieve ondertoon. Alles heel zwaar zien hoeft toch niet perse in je situatie? Beetje relativeren want waar zit je dan echt mee?

Het is zoals het is en ja veranderingen zijn er altijd. Met alle fases van het leven :P. En weetje je mist bepaalde tijden, wat houd je dan tegen om nog leuke tijden te hebben?

En oja je kan andere mensen benijden, ''glorietijden'' herbeleven maar je kunt ze ook nog steeds hebben. Praat je zelf geen dingen aan dat je leven soort van voorbij is. :s)

[ Bericht 13% gewijzigd door LLgetikt op 27-02-2017 00:40:39 ]
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_169171700
Ik herken de gevoelens. Het is de realisatie dat het leven niet eeuwig is. Toch zit er niets anders op het te ondergaan en proberen er toch wat leuks van te maken.
pi_169171980
Je bent bang voor de toekomst. Waarom?
  maandag 27 februari 2017 @ 09:15:04 #13
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_169172567
Het probleem is niet dat je ouder wordt.

Het probleem is dat je niet gelukkig bent op dit moment, en zoals eerder gezegd, alles van vroeger lijkt dan opeens geweldig.

Zoek gewoon dingen die je nú oprecht leuk vindt om te doen
WFPB!
  Grootste filosoof 2022 maandag 27 februari 2017 @ 10:46:02 #14
442397 UitStraling
pi_169173698
Tante van me is nu 58, ziet er goed uit voor die leeftijd maar denkt dat ze nog 18 is, kleed zich ook zo en gaat vier avonden per week op stap, zes keer uit eten en tien keer lunchen, als je haar ziet flaneren denk je heeeey Patricia Paay maar dan de chique knappe versie.
Van binnen wil ze evenwel al dertig jaar graag dood want bovenstaande is eigenlijk het enige dat haar boeit in het leven maar ze beseft dat ze een oude druivenrank is tussen een bloemenveld vol zomerbloemen, tragisch als je niet met je leeftijd mee kunt komen
  maandag 27 februari 2017 @ 11:08:17 #15
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_169174054
Dikke TVP. Zit nu ook in die quarterlifecrisis.
pi_169194947
Ik heb vooral het gevoel dat je, afgaande op je posts, een beetje anders in het leven staat dan je vriendengroep? :) Dat is niet erg. Ouder worden is ook niet erg. De fout die veel mensen maken is denken dat het leven uit een soort van manuscript bestaat met allemaal zaken die op een bepaald moment moeten of niet meer mogen. Helemaal als je dan ook nog vast zit in een groepje met mensen die een dergelijke gedachtengang nogal deelt wordt het heel moeilijk.

Ik zou gewoon lekker doen in je leven wat jij wil, niet waarvan je denkt dat moet of waarvan je het idee hebt dat anderen dat verwachten. Heel veel mensen leven gaan inderdaad een bepaald pad in op een gegeven moment, realiseer je dat dit in veel gevallen ook simpelweg is omdat zij niet beter weten. Meer dan genoeg mensen die op een leeftijd of 40, 45 ineens denken van wtf heb ik eigenlijk de afgelopen jaren gedaan?! En dan best wel kunnen instorten.

Als jij in het weekend nog lekker wil stappen, doe dat en ga er niet mee inzitten dat mensen zes jaar jonger zijn dan jij, who gives a fuck. Zoek ook vooral nieuwe mensen op in je leven, zo'n vaste groep die je je hele leven al kent, kan leuk zijn, maar soms is dat op een gegeven moment ook klaar. Wees daarin niet afhankelijk van anderen, er zijn zoveel mensen op de wereld.

Maak voor jezelf een lijstje van dingen die jij heel graag wil doen of bereiken in je leven, nu en in de toekomst. Ongeacht wat anderen daarvan zouden denken of vinden, dat doet er echt niet toe. Laat ook sociale media wat meer links liggen, dat is allemaal zo nep, en daar kun je je slecht door gaan voelen. Oh, Joost heeft nu een nieuwe baan en een nieuwe chick, die is mijn leeftijd dat zou ik eigenlijk ook moeten. Wie weet is Joost wel doodongelukkig, maar die 85 likes op die carrièreswitch op Facebook maken alles goed hoor /not.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')