abonnement Unibet Coolblue
pi_168984650


Architecten vallen alsmaar vaker terug op groen bij het bouwen in zwaar vervuilde steden in een poging om de luchtkwaliteit te verbeteren. Stefano Boeri, de man die Milaan een verticaal bos gaf, heeft plannen klaar voor een volledig groene stad die de Chinezen misschien kan redden.

Boeri, de Italiaanse architect die bekend werd met (en bekroond voor) zijn Bosco Verticale in Milaan, twee woontorens van onder tot boven bezet met planten en bomen, wil dat trucje nu nog eens overdoen in China, alleen dan in een overtreffende trap.

Momenteel worden er al twee gelijkaardige torens opgetrokken in de Chinese stad Nanjing, die straks worden ingevuld met onder andere kantoren, een luxehotel en een museum. Maar die bomen en planten zullen nauwelijks impact hebben op de zwaar vervuilde lucht in China. Dat weet ook de Chinese overheid, die Boeri hebben gevraagd om volledige ‘bossteden’ te ontwerpen.

China wil luchtvervuiling aanpakken met ‘bossteden’
De torens in Milaan Foto: stefano boeri architetti

‘Ze hebben ons opdracht gegeven om een volledige stad te ontwerpen met honderd tot tweehonderd gebouwen van verschillende grootte, waarvan de gevels allemaal worden bedekt met planten en bomen’, zo vertelde Boeri aan The Guardian. ‘We zijn nu druk bezig met het ontwerp van die gebouwen, en ik denk dat ze eind dit jaar beginnen met bouwen. We zouden de eerste volledig groene stad in China tegen 2020 klaar kunnen hebben.’

Die eerste komt er in Luizhou, een middelgrote Chinese stad met anderhalf miljoen inwoners in het zuidoosten van het land. Een tweede groene stad komt er misschien rond Shijiazhuang, een belangrijke industriėle stad in de buurt van Peking, die tot de tien meest vervuilde Chinese steden behoort.

China wil luchtvervuiling aanpakken met ‘bossteden’
Plannen voor Luizhou Foto: stefano boeri architetti
Boeri is niet toevallig de Chinese zaak genegen. Vijf jaar geleden opende hij een kantoor in Shanghai, waar hij een onderzoeksprogramma leidt aan de Tongji University. Volgens de architect zijn de Chinese instanties zich er eindelijk bewust van geworden dat ze een duurzaam model van stedelijke planning moeten ontwikkelen, in plaats van enorme megapolissen neer te planten.

‘Hoop dat men ons kopieert’

Boeri hoopt dat de torens die momenteel worden opgetrokken als voorbeeld kunnen dienen elders in de wereld. ‘We denken - en we hopen - dat dit idee van verticale bossen overal herhaald kan worden. Ik heb er geen enkel probleem mee als mensen dit kopiėren. Ik hoop dat ons model van groene architectuur nuttig kan zijn voor andere experimenten.’

China wil luchtvervuiling aanpakken met ‘bossteden’
Ontwerpen voor een ‘forest city’ Foto: stefano boeri architetti
Hij noemt zijn eigen in groen gehulde structuren eenvoudig, maar niet spectaculair. ‘Wat spectaculair is, is de natuur zelf, en het idee om een gebouw te hebben dat elk seizoen van kleur verandert. De planten en bomen groeien en veranderen steeds de aanblik van het gebouw.’

Zijn architectuur toont alvast vele gelijkenissen met deze van de Belgische architect Vincent Callebaut, die eveneens groen toevoegt aan gevels, daken en balkons, in een poging om de lucht te zuiveren. Momenteel wordt een woontoren van zijn hand afgewerkt in de Taiwanese hoofdstad Taipei met 23.000 bomen en struiken, evenveel als je er vindt in het New Yorkse Central Park.

Brond de la bron de luxe : http://www.standaard.be/cnt/dmf20170217_02735838
pi_168984748
Ik zeg doen !
Ik zwaai naar dieren.
pi_168984753
Je zal daar glazenwasser zijn zeg.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  † In Memoriam † zaterdag 18 februari 2017 @ 17:37:45 #4
88815 The_Emotion
98.3
pi_168984786
En over 10-15 jaar staan er groene spooksteden
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_168985023
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 17:36 schreef Geerd het volgende:
Ik zeg doen !
Idem dito
pi_168985520
ze hebben al een groene stad voor spoken:

  User die overal opduikt 2022 zaterdag 18 februari 2017 @ 20:22:05 #7
186611 Haags
pi_168987833
Ja, geef het eens een kans.
Zonder wrijving geen glans
pi_168990488
Lekker onder de vogelschijt op je balkonnetje.
Hey
pi_168992861
Mooi. Maar ik vraag me wel af hoe het zit met de levensduur van zulke gebouwen, al die wortels en vocht e.d. gaat vroeg of laat problemen opleveren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')