abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_168984442
Ik wil binnenkort een MIG/MAG lasmachine aan gaan schaffen om wat dingen thuis te kunnen lassen. Heeft er iemand nog tips qua merk en model? Mijn budget is ongeveer 500 euro voor de lasmachine. Het is voor algemeen laswerk met normaal staal.
pi_168984684
Cebora EVO 160/M Combi
Ofnie
pi_168985539
Om welke reden?
pi_168985557
Kent iemand het merk Metal Works of In-Welding?
  Moderator zaterdag 18 februari 2017 @ 18:32:42 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_168985728
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 17:32 schreef denoo het volgende:
Cebora EVO 160/M Combi
Een beetje onderbouwing mag natuurlijk best wel :)
pi_168989878
Blijkbaar is een onderbouwing lastig. Maar ja... hopelijk heeft iemand anders wel een goeie tip en kan zij/hij die onderbouwing wel geven.
pi_168991149
Een beetje jammer dat denoo er geen onderbouwing bij geeft, maar die Cebora`s zijn wel goede machientjes hoor, worden ook wel in garage`s gebruikt voor laswerk.
Fokker Atmoz heeft er ook 1, vraag hem anders eens hoe die bevalt K&W / Atmoz' klus / hobby, (garage)bouw, etc... topic #7
Fokker densmee heeft er volgens mij ook 1.

Hier staat een Cebora op Marktplaats http://www.marktplaats.nl(...)reviousPage=lr&pos=8 inclusief gasfles, 500 euro, als je een nieuwe koopt dan je met gasfles erbij al snel 800 kwijt.

Metalworks en In-Welding is allebei Chinese import met een mooi merknaampje volgens mij.
  Moderator zaterdag 18 februari 2017 @ 23:41:37 #8
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168993182
Waar je oa op moet letten is dat je vier geleiderolletjes hebt die de draad naar de Toorts geleiden. Goedkopere (minder goede) apparaten hebben twee, dat zorgt voor problemen.

De genoemde merken zeggen mij zo niets. Denk dat het inderdaad Chinese ellende is met een interessant naampje.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 18 februari 2017 @ 23:42:12 #9
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168993194
Heb je 380V trouwens?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168993394
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 23:41 schreef derLudolf het volgende:
Waar je oa op moet letten is dat je vier geleiderolletjes hebt die de draad naar de Toorts geleiden. Goedkopere (minder goede) apparaten hebben twee, dat zorgt voor problemen.
Apparaten met 4 geleiderollen zul je onder de 1500 euro niet veel vinden ;)
  Moderator zaterdag 18 februari 2017 @ 23:58:53 #11
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168993464
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 23:55 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Apparaten met 4 geleiderollen zul je onder de 1500 euro niet veel vinden ;)
Tweedehands toch wel? :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168993480
Ja, dat wel maar dan moet je al ter plekke gaan kijken of goed zoeken op merk/type.
  Moderator zondag 19 februari 2017 @ 00:04:44 #13
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168993571
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 23:59 schreef bluemoon23 het volgende:
Ja, dat wel maar dan moet je al ter plekke gaan kijken of goed zoeken op merk/type.
Dat zou ik sowieso doen als ik zo'n ding tweede kans kocht :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168993646
Je snap wel wat ik bedoel, versturen wordt sowieso een dure grap ;)
  Moderator zondag 19 februari 2017 @ 00:17:38 #15
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168993775
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2017 00:10 schreef bluemoon23 het volgende:
Je snap wel wat ik bedoel, versturen wordt sowieso een dure grap ;)
Jazeker. Heb je zelf een mig/mag? zag dat een bekende van me een mooie Esab verkoopt.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168993914
Ik heb een Erfi mig/mag, 200 Ampere, op krachtstroom.
Gebruik hem niet zo vaak, ik doe meer met TIG lassen.
pi_168994968
Cebora is een hele degelijke instapper , niks mis mee.

4 rols aandrijving is volgens mij meer voor alu draad (al is een push pull toorts dan eigenlijk onmisbaar) , met een 2 rols aandrijving kun je volgens mij stuggere draad zoals staal en RVS redelijk betrouwbaar verwerken, dus als je binnen je budget een 2 roller hebt die verder goed is (en niet de intentie hebt om alu te gaan lassen) zou ik mijn keuze daar niet van af laten hangen.

Heb je wel de intentie om alu te gaan lassen heb je zowieso pulsfunctie nodig (anders kun je alleen onder de hand lassen, uit positie zonder puls is ondoenlijk omdat je smeltbad gewoon naar beneden valt, het is dan zo vloeibaar als soldeer.) en een 4 rols aandrijving in combinatie met een zo kort mogelijk slangpakket, of met een push/pull toorts.

Wat wil je eigenlijk gaan lassen, en heb je ervaring met lassen.
Misschien is een electrode of tig apparaat wel een betere keuze, vandaar deze vraag.
Wat voor spanning is er aanwezig, indien je krachtstroom hebt gaat de keuze een stuk omhoog, Vaak zie je namelijk oudere industriemachines op kracht opduiken die qua specificaties echt beter zijn dan een 230v machine, tegen eenzelfde prijs.

Zo ben ik tegen een oude Lorch 9550 aangelopen met Binzel push/pull toorts voor 550¤.
Maar dat is een bakbeest op 380, als je de ruimte/spanning niet hebt is dat niets voor je.

Als je redelijk wat ruimte hebt zodat het formaat niet echt uitmaakt heb je helemaal veel keuze.

[ Bericht 24% gewijzigd door Impreza_driving_Nutcase op 19-02-2017 01:57:47 ]
  Knikkerking zondag 19 februari 2017 @ 08:29:57 #18
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_168995644
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 22:26 schreef bluemoon23 het volgende:
Een beetje jammer dat denoo er geen onderbouwing bij geeft, maar die Cebora`s zijn wel goede machientjes hoor, worden ook wel in garage`s gebruikt voor laswerk.
Fokker Atmoz heeft er ook 1, vraag hem anders eens hoe die bevalt K&W / Atmoz' klus / hobby, (garage)bouw, etc... topic #7
Fokker densmee heeft er volgens mij ook 1.

Hier staat een Cebora op Marktplaats http://www.marktplaats.nl(...)reviousPage=lr&pos=8 inclusief gasfles, 500 euro, als je een nieuwe koopt dan je met gasfles erbij al snel 800 kwijt.

Metalworks en In-Welding is allebei Chinese import met een mooi merknaampje volgens mij.
Inderdaad een fijn ding die Cebora 160, zeker voor iemand als mij wat (nog) niet vaak last.

Waar je wel op moet letten: die rolletjes wat de draad doorvoeren mogen NIET vettig/smerig zijn, dan hapert het mechanisme. Ik heb er een tijdje mee zitten kloten, en toen bedacht ik me dat. Even schoonmaken met thinner of wasbenzine ofzo, en gaan met die banaan. Erna nooit meer problemen gehad. Aanrader als je het mij vraagt ^O^
pi_168996468
Hej,

Bedankt allemaal. Een paar antwoorden en vragen naar aanleiding van het bovenstaande:

1. Ik wil normaal plaatstaat tot 3-4 mm lassen;
2. Ik heb geen krachtstroom;
3. Mijn voorkeur gaat uit, ivm garantie etc, naar een nieuw apparaat;
4. Mijn ervaring met MMA lassen is aanwezig maar MIG/MAG en TIG niet;
5. Ik begreep dat TIG lassen veel moeilijker is, is dat correct?
6. Ik wil wel een beetje portable blijven dus gewicht is belangrijk.

Dus mijn belangrijkste vraag is dan ook, kan ik als onervaren lasser een TIG machine gebruiken? Over de rollen heb ik inderdaad ook gelezen dat de 4 rollen voor aluminium is.
pi_168997975
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2017 10:24 schreef MartijnB79 het volgende:
Hej,

Bedankt allemaal. Een paar antwoorden en vragen naar aanleiding van het bovenstaande:

1. Ik wil normaal plaatstaat tot 3-4 mm lassen;
2. Ik heb geen krachtstroom;
3. Mijn voorkeur gaat uit, ivm garantie etc, naar een nieuw apparaat;
4. Mijn ervaring met MMA lassen is aanwezig maar MIG/MAG en TIG niet;
5. Ik begreep dat TIG lassen veel moeilijker is, is dat correct?
6. Ik wil wel een beetje portable blijven dus gewicht is belangrijk.

Dus mijn belangrijkste vraag is dan ook, kan ik als onervaren lasser een TIG machine gebruiken? Over de rollen heb ik inderdaad ook gelezen dat de 4 rollen voor aluminium is.
Mijn advies zou een TIG/MMA combo machine zijn. Tig is prima te leren maar wel moeilijker en langzamer per meter dan MIG. Het voordeel van TIG is je veel meer controle hebt over de grote van de las. En je kan vaak ook zonder toevoeg materiaal dingen aan elkaar kan vloeien.

MIG is super voor staal constructies en meters maken. Maar voor thuis komt dat weinig voor, dan kan je prima met MMA uit de voeten als je die werkbank wil lassen. En dan zonder problemen met weg waaiend gas zoals met MIG.

Tig is heel geschikt voor dun materiaal 1-3mm en reparaties. Ik heb zelf een paar maandjes MIG en TIG productie gelast en als ik er 1 voor thuis zou willen komt er een TIG/MMA machine. Je gas verbruik kan dan je dan ook zelf bepalen door als het kan MMA te pakken. Met MIG en TIG moet je altijd gas gebruiken.

Het voordeel van tig is dat als je ander materiaal wilt lassen zoals ALU/RVS je alleen een beetje ander toevoeg materiaal nodig hebt inplaats van een volle rol RVS draad die je nooit opkrijgt.

http://www.lastechniekwin(...)mm-per-kilogram.html ¤10,- om tespelen met TIG rvs

https://www.lasapparaten.(...)draadtoepassing=1061 ¤40-170 voor MIG rvs
  Moderator zondag 19 februari 2017 @ 12:08:49 #21
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168998035
Ik heb alleen ervaring met mag/mag en mma. Meer vind mig/mag toch makkelijker eerlijk gezegd.

Bij TIG moet je toch donders oppassen dat de boel niet te heet wordt?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168998161
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 12:08 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb alleen ervaring met mag/mag en mma. Meer vind mig/mag toch makkelijker eerlijk gezegd.

Bij TIG moet je toch donders oppassen dat de boel niet te heet wordt?
Hangt van het werkstuk af :) Voor tafels uit 40x40 koker is mig zeker de beste optie. Maar voor een strakke naad op plaat werk zonder slijpen kom je bij tig uit.

Hier nog wat meer info van de las koning op Youtube"

En als je voor TIG gaat moet je wel een machine hebben met HF start. Dat aanstrijken is hopeloos voor mooi werk.

[ Bericht 0% gewijzigd door bartos op 19-02-2017 16:28:09 ]
pi_168998947
Bedankt allemaal. Maar, ik denk dat TIG op dit moment niet tot de mogelijkheden gaat behoren. Misschien als ik MIG lassen fatsoenlijk kan en genoeg werk in TIG lassen zie. Exotische lassen zijn op dit moment toch niet aan de orde. Dus kosten qua voor MIG en TIG toevoegmateriaal voor RVS zie ik niet als bepalend. Dus ja, het antwoord heb ik nog niet echt. Wel veel interessante informatie maar, ik ben meer op zoek naar welk model/type/merk MIG machine ik zou moeten kopen voor een budget van 500-600 euro. Ja, ik ga iets ruimer zitten 😁. Bij voorkeur een handzame inverter machine en geen log apparaat van 30-40 kg.
pi_169017338
Als alternatief voor de al eerder aangeraden Cebora
http://www.freetech-equip(...)compact-mig-160.html

quote:
Het voordeel van tig is dat als je ander materiaal wilt lassen zoals ALU/RVS je alleen een beetje ander toevoeg materiaal nodig hebt inplaats van een volle rol RVS draad die je nooit opkrijgt.
Al moet je voor Alu tig wel een AC/DC apparaat hebben, en die vallen ruim buiten het budget.
pi_169017774
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 12:08 schreef derLudolf het volgende:
Bij TIG moet je toch donders oppassen dat de boel niet te heet wordt?
Nee ? Hoezo ?
pi_169023485
Volgens mij wel.
Met tig breng je meer hitte in, zeker als beginner, dus heb je wel degelijk meer kant op het trekken van je materiaal.
pi_169027921
het meest all round is mag lassen, dat is mogelijk op plaat van 0.75 tot onbeperkt.
Met of zonder voor opening en als het wat vuil is krijg je het ook nog wel aan elkaar
tig moet mega zuiver zijn, en zonder vooropening.
Mma wil je niet dunner dan 2 mm mee lassen

en cebora is zeker een goede keuze.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_169028411
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 13:42 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
Volgens mij wel.
Met tig breng je meer hitte in, zeker als beginner, dus heb je wel degelijk meer kant op het trekken van je materiaal.
Je moet wel vooruitgaan met die toorts natuurlijk, als je stil blijft op een plek dan wordt het daar wel warm ja.
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 17:51 schreef densmee het volgende:
tig moet mega zuiver zijn, en zonder vooropening.
:N o|O
Ik heb vroeger als pijpfitter gewerkt, minimale vooropening bij Tig lassen was vaak 3mm.
Als het te klein was dan kreeg ik een (spreekwoordelijke ;) ) draai om de oren, bij grotere wanddiktes was 5 of 6mm vooropening ook niet abnormaal.
pi_169028741
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 18:19 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Je moet wel vooruitgaan met die toorts natuurlijk, als je stil blijft op een plek dan wordt het daar wel warm ja.

[..]

:N o|O
Ik heb vroeger als pijpfitter gewerkt, minimale vooropening bij Tig lassen was vaak 3mm.
Als het te klein was dan kreeg ik een (spreekwoordelijke ;) ) draai om de oren, bij grotere wanddiktes was 5 of 6mm vooropening ook niet abnormaal.
laat een beginner maar eens met een vooropening van 2mm op 2mm staal dicht lassen, de gaten vallen erin.

Als buizenlasser is dit inderdaad wat anders
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_169029128
Alle begin is moeilijk natuurlijk. :O
Maar die bewering van jou dat TIG lassen zonder vooropening moet, dat was ook niet juist ;)
pi_169032511
Hej, volgens mij gaan we off topic. Ik ben op zoek naar een MIG machine van rond de 500-600 euro en geen TIG machine. Dus advies over een goede MIG machine van rond die prijs is welkom. De rest is leuke informatie maar, niet echt gerelateerd aan mijn vraag.
pi_169036605
Ik heb laatst een Güde 155/6W gekocht, 200 Euries. Een instapper, maar prima voor die paar keer per jaar dat ik het gebruik. Hoofdzakelijk voor laswerk aan auto's, dus dun plaatwerk. Eerste ervaringen zijn prima.

Hiervoor had ik ook zo'n instapper, een decamig, die heeft het 15 jaar en flink wat auto restauratiewerk vol gehouden.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_169054787
Thanks, maar mijn voorkeur gaat uit naar iets waar ik wat langer wat aan heb. Gude zal vast en zeker goed zijn maar, voor 200 euro verwacht ik niet super veel. Dus vandaar mijn budget van 500-600 euro. Is er iemand die voor dit budget een merk/model weet dat kwalitatief goed is. Ik heb HBM machines gezien maar, het lijkt hier om een merkloos/eigenmerk machine te gaan. Heeft iemand ervaring met HBM?
  Moderator dinsdag 21 februari 2017 @ 21:14:39 #34
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169055420
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 20:58 schreef MartijnB79 het volgende:
Thanks, maar mijn voorkeur gaat uit naar iets waar ik wat langer wat aan heb. Gude zal vast en zeker goed zijn maar, voor 200 euro verwacht ik niet super veel. Dus vandaar mijn budget van 500-600 euro. Is er iemand die voor dit budget een merk/model weet dat kwalitatief goed is. Ik heb HBM machines gezien maar, het lijkt hier om een merkloos/eigenmerk machine te gaan. Heeft iemand ervaring met HBM?
Hbm is inderdaad Chineze import. Zou ik liever Cebora kopen als dat financieel kan.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_169056099
Cebora of een tweedehands kemppi 150
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  Moderator dinsdag 21 februari 2017 @ 21:42:11 #36
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169056323
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 21:33 schreef densmee het volgende:
Cebora of een tweedehands kemppi 150
Dan doel je op een Minarcmig?
De minarc voor elektroden zijn in elk geval hele fijne dingetjes vind ik. Vallen nieuw zelfs binnen budget.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_169058120
Maar aangezien je geen 3fase aansluiting hebt vallen er al veel machines af.
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
pi_169064318
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 21:42 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dan doel je op een Minarcmig?
De minarc voor elektroden zijn in elk geval hele fijne dingetjes vind ik. Vallen nieuw zelfs binnen budget.
deze bedoel ik, is een volwaardige mig machine
kemppi kempomat 150 mig
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_169073261
Ik heb een machine van Weld Partner. De WP 150.
Prima apparaat. Al heel wat meters mee gelast.
Mijn buurman heeft een Cebora. Je merkt wel dat die een stapje hoger zit. Die last iets 'rustiger'

Ik ben dik tevreden met mijn WP. Tot nu toe geen behoefte aan iets beters gehad.

Succes met je zoektocht!
pi_169092574
Top, is een afneembare toorts nog een meerwaarde of valt dat wel mee?
pi_169093561
Ik zou wel een afneembare nemen ja.
Altijd makkelijk als er wat stuk aan is, of als je een langere wilt.
pi_169095585
Dan valt de WP150 af denk ik. Andere opties?
pi_169224787
Niemand tips meer?
pi_169225228
Het is lastig natuurlijk met jouw eisen, voor je budget zou ik een Cebora 155 of 160 aanraden, op Marktplaats heb je die voor ¤500 met gasfles en alles erbij.
Maar die vind je te zwaar..... -O-

Lichtere inverters heb je in die prijsklasse alleen Chinees spul, daar is zoveel verschillend spul van in omloop dat gebruikerservaringen lastig zijn.

En een gebruikte Kemppi of Cebora is qua reserveonderdelen natuurlijk handiger dan een chinees ding.
pi_169323092
Vandaar ook mijn advies voor de Freetech, verdeler heeft reservedelen genoeg op voorraad en qua garantie doet hij ook niet moeilijk.
pi_169351652
Ik heb een tijd met een mig/mag apparaat van hbm gelast en moet zeggen dat ik nooit problemen ben gehad ermee.

Al een wat zwaardere machine op wielen, geen inverter.
pi_185945629
quote:
7s.gif Op maandag 20 februari 2017 23:18 schreef Frezer het volgende:
Ik heb laatst een Güde 155/6W gekocht, 200 Euries. Een instapper, maar prima voor die paar keer per jaar dat ik het gebruik. Hoofdzakelijk voor laswerk aan auto's, dus dun plaatwerk. Eerste ervaringen zijn prima.

Hiervoor had ik ook zo'n instapper, een decamig, die heeft het 15 jaar en flink wat auto restauratiewerk vol gehouden.
Ben je nog steeds tevreden met de güde?
Ik ben ook van plan om zo'n ding te kopen.
pi_185947273
BIj ons op het werk in de scheepsbouw gebruiken ze een Kemppi 150 voor het kleine mobiele werk. Gewoon op 220 V, ding weegt niks. Werkt echt supergoed en fijn.

Ik vraag mij af wat je thuis met een Mig/Mag machine moet. Waarom niet gewoon met electrodes lassen? Het spettert allebei en prima voor constructiewerk maar is het meer voor mooi werk in de meubelmakerij dan zou ik voor Tig gaan.

TIG is mooi schoon lassen en is best wel te leren. Beetje oefenen, eventueel cursusje en gaan.
Geeft wel de mooiste las. Soort autogeen lassen maar dan elektrisch.

Oefening baart kunst.
pi_185947445
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 12:31 schreef Glider76 het volgende:
BIj ons op het werk in de scheepsbouw gebruiken ze een Kemppi 150 voor het kleine mobiele werk. Gewoon op 220 V, ding weegt niks. Werkt echt supergoed en fijn.

Ik vraag mij af wat je thuis met een Mig/Mag machine moet. Waarom niet gewoon met electrodes lassen? Het spettert allebei en prima voor constructiewerk maar is het meer voor mooi werk in de meubelmakerij dan zou ik voor Tig gaan.

TIG is mooi schoon lassen en is best wel te leren. Beetje oefenen, eventueel cursusje en gaan.
Geeft wel de mooiste las. Soort autogeen lassen maar dan elektrisch.

Oefening baart kunst.
Om aan een oldtimer te rommelen kan je beter Mig gebruiken.
Het is nogal dun staal.
  zondag 31 maart 2019 @ 13:31:50 #50
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_185948190
Als je met Tig aan autoplaatwerk wil gaan lassen leer je iig wel vloeken :P
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')