abonnement Unibet Coolblue
pi_168974441
Beste FOK!kers,

Voor mijn werk is het handig om HDD's te kunnen klonen. Ik heb hiervoor daarom dit apparaatje aangeschaft:

https://www.conrad.nl/nl/(...)la-1013330&WT.srch=1

Echter wanneer ik een 160gb schijf naar een 500gb schijf kloon ziet mijn mac alleen deze 160gb's. Ik denk omdat de rest nog windows geformatteerd is van de schijf.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit op een Mac kan fixen?
pi_168974781
Als je een 1:1 kloon maakt is de rest van de ruimte gewoon niet gepartitioneerd. De partitietabel op de bronschijf heeft immers geen weet van schijfruimte voorbij de 160 GB.

Oplossing is gewoon de partitie(s) vergroten met gparted of zo.
pi_168974867
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 23:37 schreef KomtTijd... het volgende:
Als je een 1:1 kloon maakt is de rest van de ruimte gewoon niet gepartitioneerd. De partitietabel op de bronschijf heeft immers geen weet van schijfruimte voorbij de 160 GB.

Oplossing is gewoon de partitie(s) vergroten met gparted of zo.
Bedankt voor je antwoord! Bestaan er ook dat soort tools voor Mac?
Ik probeerde het net al met disk utility maar die ziet echt maar 160gb en niets dat ik daaraan kan aanpassen
pi_168976601
Vast wel. Maar meestal is het sowieso het makkelijkst dat soort tools te draaien vanaf een live usb-stick dus ik zou gewoon ff Ubuntu pakken.
pi_168976674
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 01:27 schreef KomtTijd... het volgende:
Vast wel. Maar meestal is het sowieso het makkelijkst dat soort tools te draaien vanaf een live usb-stick dus ik zou gewoon ff Ubuntu pakken.
Hoezo zou je dat soort tools vanaf een USB stick draaien?

Dat lijkt me alleen nodig/handig als het om een schijf gaat waar het OS (actief) gebruik van maakt.
  zaterdag 18 februari 2017 @ 11:52:56 #6
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_168979703
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 23:41 schreef _D_S_ het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoord! Bestaan er ook dat soort tools voor Mac?
Ik probeerde het net al met disk utility maar die ziet echt maar 160gb en niets dat ik daaraan kan aanpassen
Disk utility moet gewoon partities kunnen resizen hoor.

Doe eens een 'diskutil list' op de command line en copy-paste de output hier.
Edit: en ook de output van 'diskutil coreStorage list'

Mogelijk moet je de boel ff omzetten naar een CoreStorage volume of moet je de onderliggende CoreStorage eerst resizen.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  zaterdag 18 februari 2017 @ 14:08:37 #7
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_168981730
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 23:23 schreef _D_S_ het volgende:
Echter wanneer ik een 160gb schijf naar een 500gb schijf kloon ziet mijn mac alleen deze 160gb's. Ik denk omdat de rest nog windows geformatteerd is van de schijf.
De partitietabel van de kleine schijf wordt meegenomen naar de grote schijf bij zulke kloonapparaten.
De partitie zal je dus moeten vergroten, wellicht kan je kloonapparaat dat zelf (ik heb er geen ervaring mee, maar in de handleiding staat er misschien wel wat over).

Achteraf kan ook in OSX, zie bijvoorbeeld deze howto:



edit:
Handleiding stond ook op de Conrad pagina die je postte en daar staat in:

Je zal dus sowieso naderhand de grootte van de partitie aan moeten passen.
So we just called him Fred
pi_168981906
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 14:08 schreef FredvZ het volgende:

[..]

De partitietabel van de kleine schijf wordt meegenomen naar de grote schijf bij zulke kloonapparaten.
De partitie zal je dus moeten vergroten, wellicht kan je kloonapparaat dat zelf (ik heb er geen ervaring mee, maar in de handleiding staat er misschien wel wat over).

Achteraf kan ook in OSX, zie bijvoorbeeld deze howto:

edit:
Handleiding stond ook op de Conrad pagina die je postte en daar staat in:
[ afbeelding ]
Je zal dus sowieso naderhand de grootte van de partitie aan moeten passen.
Top filmpje was precies wat ik nodig had. Thanks :)
pi_168983986
Dikke kans ook dat zo'n apparaat geen rekening houdt met partitietabelstructuren die aan het eind van de schijf staan.

Bij een GUID Partition Table (GPT) indeling, doorgaans de standaard indeling bij moderne Macs, wordt bijvoorbeeld verwacht dat de backuptabel in de laatste sectoren van de schijf staat, dus als jij een 160 GB schijf naar 500 GB gaat clonen op sectorniveau, dan staat die backupsector opeens ergens halverwege de schijf i.p.v. achterin. Een besturingssysteem als FreeBSD zal dan bijvoorbeeld al gezeik in de logs gooien als je zo'n schijf aansluit, want het is niet helemaal correct, die controleert expres of de laatste sectoren een kopie zijn van de primaire aan het begin van de schijf, en dat is dan niet zo :P
(overigens herstellen veel systemen dat vervolgens wel gewoon weer een kopietje te maken van de primaire headers en die op de juiste plek neer te zetten, maar echt netjes is het niet)

Ik zou gewoon de nieuwe schijf netjes formatteren en met iets als Carbon Copy Cloner de boel overzetten.
pi_168999191
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 16:31 schreef Henno het volgende:


Ik zou gewoon de nieuwe schijf netjes formatteren en met iets als Carbon Copy Cloner de boel overzetten.
Dit inderdaad. Deed ik ook altijd. Maakt een 1-op-1 bootable kloon van je huidige schijf, dus makkelijker kan niet.

Enig idee of er ook een dergelijk programma voor Windows is?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')