Als er geen mensen zo nieuwe autos kochten was de tweedehandse markt niet existent.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 00:36 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ja en dat zijn dus de mensen die hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de hele financiele crisis. Doorgaans dan.
Je geld in een oude sok laten zitten is inderdaad een stuk beter voor de economie.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 00:36 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ja en dat zijn dus de mensen die hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de hele financiele crisis. Doorgaans dan.
Als NL-particulier een nieuwe auto kopen.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 09:27 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Je geld in een oude sok laten zitten is inderdaad een stuk beter voor de economie.
Het is eigenlijk veel heftiger. Een auto gaat weg omdat bv een "dynamo" vervangen duurder is dan de auto. Dus doen we de auto weg.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 01:49 schreef MissionPhailed het volgende:
Hmm, dus zo beschouwd is het afserveren van een auto omdat ie de 2 ton bereikt heeft puur onderdeel van de consumptiemaatschappij. Opzich helemaal niet verkeerd omdat het de economie stimuleert maar ik heb het idee dat vele auto's hun einde bereiken zonder de volledige potentie qua duurzaamheid te benutten.
Ja, als jouw auto nog maar 600.- waard is en je moet m voor 1200.- laten repareren ben je geld aan het weggooien.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 10:20 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Het is eigenlijk veel heftiger. Een auto gaat weg omdat bv een "dynamo" vervangen duurder is dan de auto. Dus doen we de auto weg.
Dat de reparatiekosten op een bepaald moment de dagwaarde overstijgen en de auto total loss is, heeft niets te maken met de zgn. "essentie van de consumentenmaatschappij" maar met hoofdrekenen.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 10:47 schreef PluggieOD het volgende:
Nu ben je bij de essentie aangekomen van de consumentenmaatschappij.
Juist.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 10:55 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Dat de reparatiekosten op een bepaald moment de dagwaarde overstijgen en de auto total loss is, heeft niets te maken met de zgn. "essentie van de consumentenmaatschappij" maar met hoofdrekenen.
Yep. 2013 en 2014 waren inderdaad duurdere onderhoudsjaren met zaken als massavliegwiel, turboslangen, nieuwe accu, wielophanging kapot (vervelend gat in wegdek in Duitsland meegepikt). Sindsdien lagere kosten. Vorig jaar zelfs maar 900 euro onderhoudskosten gehad, en hoewel 900 euro opzich een stevig bedrag is, is het over een geheel jaar gecombineerd met 0 afschrijving heel gering.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:19 schreef DJSmiley het volgende:
1.9TDI is een prima blokje. Ik heb 'm zelf ook in mijn Octavia liggen.
Wegdoen? Pas als ie grote kosten gaat maken. Tot die tijd kun je niet zo goedkoop rijden. Ding is afgeschreven, dus inruilwaarde is minimaal. Ding is zuinig, die van mij rijd zo'n 1:20 (iets grotere auto dan de Ibiza). Voldoende vermogen (die van mij is 105pk) maar kwam prima de bergpassen in Oostenrijk en Slovenie op.
Ik gok dat je het 2massavliegwiel al vervangen hebt. Tesamen met de aircopomp zijn dat zo'n beetje de meest dure reparaties. Roetfilter hadden ze niet, dus die kan ook niet stuk.
Een vervangende auto met mijn wensen gaat richting de 8-10k minimaal. Ik kan mezelf dat niet rechtvaardigen tov de huidige kar kwa kosten..
Daarbij: De nieuwere auto's zijn vaak 1.6 motoren, of de (veel duurdere) 2.0. Waar ik ook kijk, overal zie je toch wat meer motorproblemen. Op de diverse VAG fora zie je ook topics met kilometervreterstanden. Op uitzonderingen na is de top20 eigenlijk eentonig aangevoerd door de 1.9TDI blokjes van <2008 en enkele 2.0 blokken.
Geeft ook wel wat aan.
Zolang ie (vooral) zn olie en filters tijdig gewisseld krijgt en je m rustig warmrijd is dat aardig onverwoestbaar.
Die van mij zit op de 340k en rijd nog als een zonnetje.
Cosmetisch is ie ook nog netjes, maar voor mij gaat functioneel boven uitstraling.
Overigens: met 130pk/300nm heb je ''m denk ik laten chippen? Mjine is 105pk/270nm uit mn hoofd.
Kwa vervanging zit ik aan een Ford Focus of Volvo S40 te denken, maar dat wordt pas concreet als deze echt kosten gaat maken.
Ik vraag me wel af hoe dat gaat met de huidige motoren. Veel vermogen uit een klein motorblok. Voor mijn gevoel moet de motor dan altijd op de top van zijn kunnen presteren, da's bij grotere motoren een stuk minder. Oude Volvo's hebben een groot blok en relatief weinig vermogen en gaan dan meestal ook rustig 4 ton mee. Het zelfde geld voor Amerikanen, ook dikke blokken met relatief weinig vermogen.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 01:54 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik zie 2 ton niet als iets bijzonders.
M'n auto staat nu na 11 jaar op 180.000 maar er is letterlijk nog niets te ontdekken waar je het aan ziet of merkt. Ook niet aan de lak, op wat steenslag na.
Heb nog nooit een auto met zo'n lage km. stand gekocht.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 13:51 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
...een Toyota gekocht van 1 jaar oud waar ik alweer ruim 10 jaar met tevredenheid in rij 110.000 km op de teller nu (ja dat is weinig maar klopt) eigenlijk is de auto net ingereden en ik blijf er nog wel een jaar of 5 in rijden...
Dat is ook mijn 'angst'. Zeker bij een 1.2 opgefokt blokje. Gewoon de statistieken afwachten, op mn gevoel zegt dat die met 200k allang op is, maar ja, soms blijf ik wat in oude gewoontes hangen, terwijl de techniek verder gaat.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 13:52 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ik vraag me wel af hoe dat gaat met de huidige motoren. Veel vermogen uit een klein motorblok. Voor mijn gevoel moet de motor dan altijd op de top van zijn kunnen presteren, da's bij grotere motoren een stuk minder. Oude Volvo's hebben een groot blok en relatief weinig vermogen en gaan dan meestal ook rustig 4 ton mee. Het zelfde geld voor Amerikanen, ook dikke blokken met relatief weinig vermogen.
Behalve dat je met een andere auto voor 1200,- niet direct verzekerd bent van jarenlang rijden zonder kosten.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 10:34 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ja, als jouw auto nog maar 600.- waard is en je moet m voor 1200.- laten repareren ben je geld aan het weggooien.
Pas algemene controle gehad politie rdw belasting, de belasting viel het op wat ik op mijn naam had staan en heb gehad 😆quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:18 schreef Sounddragon het volgende:
Ik had een maat die had elke maand een andere.. kocht wat hij tof vond, kwam er na een paar weken achter dat het gras altijd groener lijkt aan de overkant, reed naar een autohandelaar, ruilde hem in- of om en had weer een andere
Had iets in de honderd kentekens op zijn naam gehad op zijn 28e.. Die naam kenden ze wel uit hun hoofd bij de verzekeringsmaatschappij, hell, die had zijn eigen archiefkast denk ik
Rij sinds juli 2004 in een 850 T-5R. Toen gekocht met 115dkm op de teller, nu ergens rond de 340dkm. Geen intentie om hem weg te doen.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 15:56 schreef MissionPhailed het volgende:
Maar ik dwaal af. Ik bezit deze auto nu sinds augustus 2009 en ik vraag me voor de grap af of ik wat dat betreft een extreme uitschieter ben. Kennen jullie ook mensen die zeer lang met dezelfde auto rijden? Of wellicht ben je zélf een langdurige bezitter van een bepaalde auto ... ?
Niet generaliseren!!! Er bestaat zeker een klein groep Nederlandse- Turken en Marokkanen die graag in patserige auto's rijden net zoals andere groepen dat ook doen, maar het overgrote deel rijdt in een aude bak, als Corsa of een Golfquote:Op vrijdag 17 februari 2017 17:12 schreef Sigaartje het volgende:
Status is tegenwoordig alleen voor Turken en Marokkanen. Die zijn uber-materialistisch.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |