abonnement Unibet Coolblue
  maandag 6 maart 2017 @ 09:54:39 #101
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_169325428
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 09:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het zou wel heel erg flauw zijn als ze Asscher het grote verlies van 15 maart aan zouden rekenen. Die man kwam binnen op een schip dat al aan het kapseizen was.
Mwah, als vicepremier zat hij er natuurlijk ook tot aan zijn nek in.
  maandag 6 maart 2017 @ 09:56:38 #102
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169325452
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 09:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Mwah, als vicepremier zat hij er natuurlijk ook tot aan zijn nek in.
allicht, maar op het moment dat hij als lijsttrekker instapte was er natuurlijk geen redden meer aan.

Maar iedere flexwerker in Nederland zal de link tussen Asscher en het zetelverlies van de PvdA wel leggen, ja.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169325479
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 09:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het zou wel heel erg flauw zijn als ze Asscher het grote verlies van 15 maart aan zouden rekenen. Die man kwam binnen op een schip dat al aan het kapseizen was.
Toen ze gingen samenwerken met VVD was het klaar, maar verder heeft Asscher het zelf ook slecht gedaan. De PvdA kan zichzelf beter opheffen ze weten gewoon niet welke kant ze op willen en zwerven ergens in het politieke midden.
pi_169325482
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 09:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik ben trouwens benieuwd of hij aanblijft. Denk ik eigenlijk wel. Ik denk dat op 16 maart Spekman eruit vliegt.
Het is een gedeelde verantwoordelijkheid. Die slobbertrui kan ook beter opzouten. Ze hebben met elkaar willens wetens dit slappe verkiezingsprogramma gewild. Ze hebben twee van de vijf kandidaat-lijsttrekkers zomaar terzijde geschoven (Bosman en Oosting) terwijl - met alle respect - Lutz Jacobi in 2012 wél mocht meedoen. En ze hebben niks gedaan met de terechte kritiek van Monasch en anderen op de partijkoers.

De PvdA heeft gekozen voor naïef-links allochtonen pleasen. Dat terwijl allochtonen al massaal zijn weggelopen naar onder meer DENK. Ze hebben hun traditionele achterban compleet van zich vervreemd, maar blijven om de hete brij heen draaien wat betreft de oorzaken. De PvdA dreigt een splinterpartij te worden die probleemloos met GroenLinks kan fuseren.

Een andere manier om het te bekijken, is de vaststelling dat de PvdA in zijn huidige vorm niet is te handhaven en dat een scheuring nabij is. De partij splitst zich dan op in een naïef-links clubje dat probleemloos met GroenLinks kan fuseren en een partij, links van het centrum, met bijna sociaal-liberale inslag. Grofweg waar Nieuwe Wegen nu voor staat.
pi_169325508
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 09:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het zou wel heel erg flauw zijn als ze Asscher het grote verlies van 15 maart aan zouden rekenen. Die man kwam binnen op een schip dat al aan het kapseizen was.
Asscher was volop betrokken bij het verkiezingsprogramma. Hij was namens de PvdA het boegbeeld van de regering én is als partijleider volop verantwoordelijk voor zowel de koers als zijn eigen, falende optreden.

Sinds 2003 heeft de PvdA bij alle verkiezingen minstens 30 zetels gehaald (ze zijn de enige partij in Nederland waarvoor dat geldt). Als er onder jouw leiding een historisch dieptepunt wordt bereikt van minder dan 20 zetels, dan kun je maar één ding doen: je conclusies trekken en opstappen.

En ik ben het eens met Hexagon: Spekman moet ook ophoepelen. Tijd voor een frisse wind.
  maandag 6 maart 2017 @ 10:04:24 #106
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_169325527
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 09:45 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik vond ze nog vrij mild, eerlijk gezegd....
Heel erg mild in het afkappen en de nabeschouwing naar hun eigen straatje framen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 6 maart 2017 @ 10:04:58 #107
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169325532
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 10:02 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Asscher was volop betrokken bij het verkiezingsprogramma. Hij was namens de PvdA het boegbeeld van de regering én is als partijleider volop verantwoordelijk voor zowel de koers als zijn eigen, falende optreden.

Sinds 2003 heeft de PvdA bij alle verkiezingen minstens 30 zetels gehaald (ze zijn de enige partij in Nederland waarvoor dat geldt). Als er onder jouw leiding een historisch dieptepunt wordt bereikt van minder dan 20 zetels, dan kun je maar één ding doen: je conclusies trekken en opstappen.

En ik ben het eens met Hexagon: Spekman moet ook ophoepelen. Tijd voor een frisse wind.
Die sowieso. En ik snap wel wat je bedoelt, maar op die manier serveer je wel in rap tempo een hoop kopstukken af. Laten we wel wezen: er was echt niet zo veel meer dat Asscher tussen december en nu kon redden. Als je hem wil aanrekenen dat hij in tien weken tijd niet van dertien naar dertig zetels is gegaan, dan heb je echt een afslag gemist.
Dat doet aan Asschers verantwoordelijkheid voor het voortraject verder niets af.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169325534
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 09:59 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Toen ze gingen samenwerken met VVD was het klaar, maar verder heeft Asscher het zelf ook slecht gedaan. De PvdA kan zichzelf beter opheffen ze weten gewoon niet welke kant ze op willen en zwerven ergens in het politieke midden.
Onzin. In 1994 ging de PvdA ook met de VVD samenwerken en na vier jaar won de partij zelfs zetels in de verkiezingen. Samenwerken is niet het probleem, verantwoordelijkheid nemen ook niet. Het probleem is dat de PvdA zich druk maakt over de verkeerde onderwerpen. Zaken waar de Nederlandse kiezer niks aan heeft, zoals de niet-strafbaarstelling van illegaliteit.
pi_169325577
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 10:04 schreef Janneke141 het volgende:
Die sowieso. En ik snap wel wat je bedoelt, maar op die manier serveer je wel in rap tempo een hoop kopstukken af. Laten we wel wezen: er was echt niet zo veel meer dat Asscher tussen december en nu kon redden. Als je hem wil aanrekenen dat hij in tien weken tijd niet van dertien naar dertig zetels is gegaan, dan heb je echt een afslag gemist.
Dat doet aan Asschers verantwoordelijkheid voor het voortraject verder niets af.
Als je van 38 zetels wegzakt naar pakweg 13-15 zetels (of misschien zelfs minder) dan is daar alle reden toe.

Asscher had niet naar 30 zetels hoeven gaan. Al waren het er maar 23-25 geweest; dat was nog te billijken. Maar er wacht volgende week een historische afstraffing. Waar Samsom in 2012 duidelijk een stijgende lijn liet zien, heeft Asscher nul komma nul teweeggebracht. Sterker nog: bij Maurice de Hond zakten ze eind vorige week zelfs weer van 12 naar slechts 10 zetels.

Het is zoiets als Ajax dat in degradatienood verkeert: de PvdA die moet vrezen voor een verkiezingsuitslag in de enkele cijfers. Zo schrijnend is de situatie. En het debat van gisterenavond gaat die situatie eerder verergeren dan verbeteren...
  maandag 6 maart 2017 @ 10:08:56 #110
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169325578
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 10:05 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Onzin. In 1994 ging de PvdA ook met de VVD samenwerken en na vier jaar won de partij zelfs zetels in de verkiezingen. Samenwerken is niet het probleem, verantwoordelijkheid nemen ook niet. Het probleem is dat de PvdA zich druk maakt over de verkeerde onderwerpen. Zaken waar de Nederlandse kiezer niks aan heeft, zoals de niet-strafbaarstelling van illegaliteit.
Lol, was het niet juist een andere partij die een punt ging maken van het strafbaar stellen ervan?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 6 maart 2017 @ 10:13:49 #111
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_169325647
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 09:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Klopkoek is een sort linkse Trump. Alles is een complot van de gemene media.
Ach, op twitter zijn er meer die het zien. Asscher werd bijna afgemaakt door die krullenbol. Buma, Pechtold en Rutte werden lief aangepakt.

christoruijs twitterde op zondag 05-03-2017 om 22:35:41 Pechtold & Buma krijgen van Matroos alle tijd om te antwoorden. RTL/ BNR/ Elsevier veranderen tijdens spel de regels #oneerlijk #rtldebat reageer retweet
twanrijpers twitterde op maandag 06-03-2017 om 09:58:48 @petraalma hij werkt nu bij de VVD inderdaad, Elsevier en BNR waren ook bij dit debat betrokken, dus was niet alleen RTL reageer retweet
Ruud_van_Roffa twitterde op zondag 05-03-2017 om 23:12:29 @roosvonk Debat georganiseerd door geldbeluste clubjes als Elsevier, BNR en RTL, tja... reageer retweet
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_169326016
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 10:08 schreef Janneke141 het volgende:
Lol, was het niet juist een andere partij die een punt ging maken van het strafbaar stellen ervan?
Ik verwijs je door naar deze post: NWS / Jacques Monasch begint eigen partij
Het is een lang verhaal, sorry, maar het maakt goed duidelijk hoe ik erin sta.

En wat betreft het schisma binnen de PvdA verwijs ik naar deze twee posts, uit hetzelfde topic:
NWS / Jacques Monasch begint eigen partij
NWS / Jacques Monasch begint eigen partij (transcript van wat Aboutaleb zegt)


Een fragmentje zal ik ook hier nog herhalen:
quote:
Bekijk anders dit filmpje van Ahmed Aboutaleb, op het recent gehouden PvdA-partijcongres. Kijk vanaf 13:50 tot 15:21 minuten. Wat hij hier zegt, komt EXACT overeen met wat Nieuwe Wegen vindt en waar de PvdA onder leiding van het halfzachte ei Asscher voor wegkijkt.



[ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2017 10:40:01 ]
pi_169326380
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 10:05 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Onzin. In 1994 ging de PvdA ook met de VVD samenwerken en na vier jaar won de partij zelfs zetels in de verkiezingen. Samenwerken is niet het probleem, verantwoordelijkheid nemen ook niet. Het probleem is dat de PvdA zich druk maakt over de verkeerde onderwerpen. Zaken waar de Nederlandse kiezer niks aan heeft, zoals de niet-strafbaarstelling van illegaliteit.
Bij de laatste verkiezingen won de PvdA juist stemmen dankzij de tweestrijd met Rutte. Mensen stemden dus PvdA om de VVD uit het kabinet te houden. Als je dan gaat doen wat die mensen niet willen, met de VVD samenwerken, dan wordt dat niet gewaardeerd. Natuurlijk was het beleid vanuit PvdA opzicht ook erg slecht. Zowel Asscher als van Rijn zijn verantwoordelijk voor grote mislukkingen en de fixatie op het begrotingstekort deed de koopkracht van de PvdA achterban geen goed.
pi_169326484
Als je Lodewijk heet ben je bij mij al af.
pi_169326496
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 10:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ach, op twitter zijn er meer die het zien. Asscher werd bijna afgemaakt door die krullenbol. Buma, Pechtold en Rutte werden lief aangepakt.

Misschien moet Ascher wat beter naar Krol kijken want die werd ook keihard aangepakt maar wist aardig van zich af te bijten.
God bestaat niet dus geniet van het leven
  maandag 6 maart 2017 @ 11:26:53 #116
198365 Morendo
The Real Deal
pi_169326679
Dat 'golden boy' imago wat om hem heen hing is er toch wel flink van af. Ik snap ook niet waarom hij zich kandideerde eerlijk gezegd.

Indien hij wel aftreedt na 15 maart, wie moet het overnemen dan? De Dijs? Die kan moeilijk geloofwaardig oppositie voeren
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_169326810
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 11:26 schreef Morendo het volgende:
Dat 'golden boy' imago wat om hem heen hing is er toch wel flink van af. Ik snap ook niet waarom hij zich kandideerde eerlijk gezegd.

Indien hij wel aftreedt na 15 maart, wie moet het overnemen dan? De Dijs? Die kan moeilijk geloofwaardig oppositie voeren
Dijsselbloem is zowat de enige getalenteerde politicus die ze overhouden. Maar goed, Dijsselbloem zit feitelijk bij de verkeerde partij. Zijn opvattingen over zaken als integratie zijn stukken kritischer dan de links-naïeve partijkoers.

Ook heeft Dijsselbloem herhaaldelijk aangegeven dat hij het leiderschap niet ambieert.
pi_169326993
Ik zou sowieso niet op de PVDA stemmen, maar op het moment dat ik het zou overwegen, dan zou Asscher een reden zijn om het niet te doen.

Als jij meer vaste banen wil, dan is dat een legitiem doel. Vervolgens kies jij in mijn ogen het verkeerde middel. Mensen krijgen na 3 tijdelijke contracten een vaste overeenkomst of ze vliegen er uit. Van de mensen die er uitvliegen, kunnen een groot aantal na 3 maanden weer terugkeren.

Wat jij ga dan als politicus doen? Wetgeving invoeren waarbij iemand 2 tijdelijke contracten mag hebben en vervolgen 1 halfjaar, i.p.v. 3 maanden, thuiszit.

Als dat niet blijkt te werken, zit er nog een ding op: nederig je fout toegeven en zoeken naar een betere oplossing. Maar Asscher zet zijn potentiële kiezers weg als een stel domoren en blijft volhouden dat hij een prima stukje wetgeving heeft geïntroduceerd.
  maandag 6 maart 2017 @ 12:01:50 #119
198365 Morendo
The Real Deal
pi_169327151
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 09:59 schreef Wespensteek het volgende:

De PvdA kan zichzelf beter opheffen ze weten gewoon niet welke kant ze op willen en zwerven ergens in het politieke midden.
Tsja, dat is de vloek van regeringspartijen. Ik heb anders veel bewondering voor mensen als Samsom en Dijsselbloem.

En wat minder voor 'de beste stuurlui'.
Die Lebenslust bringt dich um.
  maandag 6 maart 2017 @ 12:04:14 #120
198365 Morendo
The Real Deal
pi_169327194
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 11:50 schreef maan_man het volgende:
Ik zou sowieso niet op de PVDA stemmen, maar op het moment dat ik het zou overwegen, dan zou Asscher een reden zijn om het niet te doen.

Als jij meer vaste banen wil, dan is dat een legitiem doel. Vervolgens kies jij in mijn ogen het verkeerde middel. Mensen krijgen na 3 tijdelijke contracten een vaste overeenkomst of ze vliegen er uit. Van de mensen die er uitvliegen, kunnen een groot aantal na 3 maanden weer terugkeren.

Wat jij ga dan als politicus doen? Wetgeving invoeren waarbij iemand 2 tijdelijke contracten mag hebben en vervolgen 1 halfjaar, i.p.v. 3 maanden, thuiszit.

Als dat niet blijkt te werken, zit er nog een ding op: nederig je fout toegeven en zoeken naar een betere oplossing. Maar Asscher zet zijn potentiële kiezers weg als een stel domoren en blijft volhouden dat hij een prima stukje wetgeving heeft geïntroduceerd.
Dat is wel waar hoor, ik vind Asscher op dit thema maar een Don Quichot. Beter zou hij zich richten op het scheppen van meer werk.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_169328796
Asscher kan er wel mee ophouden. Eindigde onderaan in beide televisiedebatten. Ik geloof niet dat zoiets debattijger Diederik was overkomen, al is er waarschijnlijk niemand die de PvdA tot grote hoogte zou kunnen brengen in deze tijd.
pi_169328891
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 11:15 schreef .Alektorophobia. het volgende:

[..]

Misschien moet Ascher wat beter naar Krol kijken want die werd ook keihard aangepakt maar wist aardig van zich af te bijten.
Klopt inderdaad, ook Roemer en Klaver wisten nog enigzins scherp met de vragen om te gaan, waar Asscher gewoon voor joker stond (wellicht ook omdat hij als eerst moest en dus als enige niet kon leren van hoe voorgangers het deden). Neemt alleen niet weg dat er inderdaad een enorm verschil was tussen hoe linkse en rechts lijsttrekkers door Matroos 'aangevallen' werden. Rutte kwam er echt met alleen een speldenprikje van af, en ook Buma en Pechtold werden nauwelijks in de reden gevallen of doorgezaagd.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  maandag 6 maart 2017 @ 14:12:40 #123
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_169329197
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 08:01 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Dat Asscher niet voor extra zetels ging zorgen was wel te verwachten maar dat journalisten hem nou aanvallen over het uitblijven van het Asscher-effect is bespottelijk. Het waren de journalisten die hem lang voordat hij 1 voet in Den Haag had gezet al goddelijke gaven toedichtte, de Messias die de PVDA naar grote hoogte zou brengen. Al die zogenaamde deskundigen kunnen beter eens bij zichzelf te rade gaan.
Ik krijg bij die man ook Job Cohen flashbacks. Weet nog goed hoe hij op de radio werd aangekondigd als de messias van de sociaal democratie. Peilingen zouden stuiteren, het land beefde, de nieuwe Minister-President was opgestaan. :') Het liep toch anders.
pi_169329676
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 14:12 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Ik krijg bij die man ook Job Cohen flashbacks. Weet nog goed hoe hij op de radio werd aangekondigd als de messias van de sociaal democratie. Peilingen zouden stuiteren, het land beefde, de nieuwe Minister-President was opgestaan. :') Het liep toch anders.
Cohen haalde het nog bijna. Zijn campagne was aanvankelijk een ramp, maar daarna kwam hij steeds beter op gang. De PvdA haalde uiteindelijk slechts 1 zetel minder dan de VVD.

Asscher komt bij lange na niet in de buurt van de grootste partijen en speelt een bijrol.
  maandag 6 maart 2017 @ 15:23:29 #125
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_169330624
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 13:50 schreef keste010 het volgende:

[..]

Klopt inderdaad, ook Roemer en Klaver wisten nog enigzins scherp met de vragen om te gaan, waar Asscher gewoon voor joker stond (wellicht ook omdat hij als eerst moest en dus als enige niet kon leren van hoe voorgangers het deden). Neemt alleen niet weg dat er inderdaad een enorm verschil was tussen hoe linkse en rechts lijsttrekkers door Matroos 'aangevallen' werden. Rutte kwam er echt met alleen een speldenprikje van af, en ook Buma en Pechtold werden nauwelijks in de reden gevallen of doorgezaagd.
Asscher ging af omdat hij een product van spindoctors is die in combinatie met een goede voorbereiding soms goed wegkomt maar faalt zodra hij in onvoorspelbare situaties terecht komt. Bij dat debat van gisteren zag je ook dat hij alles ingestudeerd had. Op een gegeven moment was hij in discussie met een andere en je zag duidelijk dat hij de eerste, tweede en derde reactie ingestudeerd had in een 1 op 1 debat.
  maandag 6 maart 2017 @ 15:32:10 #126
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_169330823
Asscher begint ook regelmatig een zin met "Als je" op zo'n manier dat het hetzelfde klinkt als "Asscher". Zou hij dat expres doen? Een soort subliminale reclame? :o
pi_169332596
Het kan altijd D66 was jaren geleden ook op sterven na dood. En wat te denken van Groenlinks?
pi_169332624
Eh, die lul straalt niks uit. Beter hadden ze Samson gewoon behouden.
pi_169332793
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 15:23 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Asscher ging af omdat hij een product van spindoctors is die in combinatie met een goede voorbereiding soms goed wegkomt maar faalt zodra hij in onvoorspelbare situaties terecht komt. Bij dat debat van gisteren zag je ook dat hij alles ingestudeerd had. Op een gegeven moment was hij in discussie met een andere en je zag duidelijk dat hij de eerste, tweede en derde reactie ingestudeerd had in een 1 op 1 debat.
Je hebt zowaar gelijk ;)
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  maandag 6 maart 2017 @ 21:18:21 #130
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_169338860
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 16:57 schreef HPoi het volgende:
Eh, die lul straalt niks uit. Beter hadden ze Samson gewoon behouden.
PvdA heeft het patent op foute beslissingen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  maandag 6 maart 2017 @ 21:44:18 #131
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_169339837
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 11:15 schreef .Alektorophobia. het volgende:

[..]

Misschien moet Ascher wat beter naar Krol kijken want die werd ook keihard aangepakt maar wist aardig van zich af te bijten.
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 13:50 schreef keste010 het volgende:

[..]

Klopt inderdaad, ook Roemer en Klaver wisten nog enigzins scherp met de vragen om te gaan, waar Asscher gewoon voor joker stond (wellicht ook omdat hij als eerst moest en dus als enige niet kon leren van hoe voorgangers het deden). Neemt alleen niet weg dat er inderdaad een enorm verschil was tussen hoe linkse en rechts lijsttrekkers door Matroos 'aangevallen' werden. Rutte kwam er echt met alleen een speldenprikje van af, en ook Buma en Pechtold werden nauwelijks in de reden gevallen of doorgezaagd.
Agnes Kant was zo'n iemand. Die had gehakt van de krullenbol gemaakt.

Maar we weten allemaal hoe de paarse broeken en neuromarketeers weer gehakt van Kant wisten te maken. Je kunt zo'n type negatief wegzetten, indien je de middelen en kanalen daarvoor bezit.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_169346436
Vernietigende column in het AD: 'Met mij gaat het niet zo best, Diederik'
  dinsdag 7 maart 2017 @ 09:48:28 #133
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_169346999
Het begint wel een behoorlijke lijdensweg te worden
pi_169354954
Uit het Verkiezingsblog van de NOS:

quote:
Vals spelen met 'Torentje-prikje'
Bij de opnames van het Jeugdjournaal-debat moesten de lijsttrekkers tot slot een bijzonder spelletje ezeltje-prik spelen: Torentje-prik. Het was de bedoeling dat ze met een blinddoek op een magneet op een bord met het Torentje plakten.

Dat lukte een aantal lijsttrekkers erg goed, maar niet iedereen. PvdA-lijsttrekker Asscher plakte zijn magneet ver buiten het Torentje. Hij zat zelfs buiten het geïmproviseerde dartbord.

De rest leek dat koste wat het kost te willen voorkomen. Sommige lijsttrekkers speelden vals door te voelen waar de andere magneten zaten, waardoor uiteindelijk bijna alle magneten op elkaar geplakt zaten.
De symboliek hiervan is wel mooi; het had zo een Koefnoen-scène kunnen zijn. Niemand die verder van het Torentje verwijderd blijft dan Asscher....
pi_169397620
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 09:48 schreef Hexagon het volgende:
Het begint wel een behoorlijke lijdensweg te worden
Is er nog iemand die dit nog gek zou vinden?
  donderdag 9 maart 2017 @ 20:52:36 #136
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_169400280
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 09:00 schreef Elfletterig het volgende:
Vernietigende column in het AD: 'Met mij gaat het niet zo best, Diederik'
Hilarisch _O-
a man convinced against his will is of the same opinion still
  donderdag 9 maart 2017 @ 21:01:29 #137
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_169400583
De grootvader van Roemer zat in het verzet en redde de democratie, de sociale rechtsstaat. De grootvader van Asscher... Staat symbolisch voor wat de PvdA is.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  † In Memoriam † donderdag 9 maart 2017 @ 21:07:46 #138
230491 Zith
pls tip
pi_169400795
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 21:01 schreef Klopkoek het volgende:
De grootvader van Roemer zat in het verzet en redde de democratie, de sociale rechtsstaat. De grootvader van Asscher... Staat symbolisch voor wat de PvdA is.
Ah, daar had Lodewijk het backstabben van geleerd!
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  donderdag 9 maart 2017 @ 23:08:15 #139
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_169403733
Blijft m weinig bespaard. Ook nog vernederd door Aboutaleb
http://www.telegraaf.nl/b(...)_voor_Asscher__.html
pi_169405071
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 14:47 schreef 0906 het volgende:
Ben ik de enige die Lodewijk Asscher best wel een sympathieke en deskundige kerel vind? Je kunt veel over hem zeggen, denk dat over meer de juiste expertise bezit dan al die kamerleden in de pvv fractie.
Vice-premier en PvdA-minister Lodewijk Asscher noemt de bouw van de Westermoskee in Amsterdam achteraf toch ‘geen goed idee’. ‘Ik denk dat dat achteraf niet goed is’, zei hij vrijdag in het tv-programma Collegetour. Ook van de gemeentesubsidie van 6 a 7 miljoen euro voor de bouw, zegt Asscher nu: ‘dat had de gemeente niet moeten doen’. Asscher was destijds zelf wethouder in Amsterdam.

http://www.politalk.nl/20(...)-achteraf-niet-goed/
Dat vind ik niet sympathiek en niet deskundig.
Het eigenaardige idee dat de moskee steunen integratie bevordert moet de politiek echt eens loslaten (of het islamitisch cultureel centrum zoals ze tegenwoordig vaak heten, zal wel beter zijn qua graaien in de subsidie ruif).
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  vrijdag 10 maart 2017 @ 15:23:08 #141
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_169413302
Gewoon een paginagrote advertentie kopen om je partij te laten zakken. Dat is nog niet eerder vertoond.
http://www.parool.nl/binn(...)-stemt-vvd~a4472758/
pi_169416784
Asscher doet het nu goed in het Eenvandaagdebat. Eindelijk een duidelijk verhaal.
pi_169416883
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 18:33 schreef Loekie1 het volgende:
Asscher doet het nu goed in het Eenvandaagdebat. Eindelijk een duidelijk verhaal.
Over de bezuiniging van de SP op defensie had ie Roemer goed te pakken.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_169418725
Asscher heeft ineens een ander kapsel en - zeg ik met enige voorzichtigheid - het lijkt haast wel of z'n haar ineens ook een slag lichter van kleur is. Kleurspoeling?


Links: de foto van Asscher in de krantenadvertentie, rechts: Asscher bij EenVandaag vanavond
pi_169418809
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 20:07 schreef Elfletterig het volgende:
Asscher heeft ineens een ander kapsel en - zeg ik met enige voorzichtigheid - het lijkt haast wel of z'n haar ineens ook een slag lichter van kleur is. Kleurspoeling?

[ afbeelding ]
Links: de foto van Asscher in de krantenadvertentie, rechts: Asscher bij EenVandaag vanavond
Schokkend nieuws inderdaad!
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_169419549
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 20:12 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Schokkend nieuws inderdaad!
Een iets rechtsere look.
Hij zwalkte steeds naar links en naar rechts waardoor het verhaal vaag bleef. Vanavond vond ik hem echter duidelijk naar rechts lonken, hij heeft links opgegeven. Oftewel: de pvda voor mensen die niet rechts willen stemmen, links willen zijn, maar wel een aantal dingen van rechts goed vinden en samenwerking met de VVD zien zitten.

[ Bericht 8% gewijzigd door Loekie1 op 10-03-2017 20:51:53 ]
pi_169425987
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 20:12 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Schokkend nieuws inderdaad!
Ik denk dat je het belang van uiterlijk onderschat. Zo is er in 2012 bij Samsom heel bewust voor gekozen dat hij z'n haar weer wat liet groeien, in plaats van z'n hoofd steeds glad kaal te scheren. Dat kwam namelijk "te hard" over. Een donslaagje haar oogde vriendelijker.
pi_169432542
Dezelfde auteur die eerder deze week al een vernietigend stuk over Asscher schreef, is naar aanleiding van de brief van Asscher opnieuw in de pen geklommen: http://www.ad.nl/dossier-(...)raagt-erom~a131f507/

De strekking: Lodewijk, je bent een goede bestuurder, maar niet zo'n goede politicus. En je campagne is een drama.
pi_169528918
Ik hoorde dat hij het erg goed deed gisteren bij het slotdebat. Te laat had hij zijn verhaal goed op orde, dat kun je niet alleen Asscher verwijten maar het hele campagneteam.
pi_169529450
Asscher is een goeie vent en het merendeel van de kritiek op de PVDA wordt beargumenteerd door onderbuik-gejodel. Wat hij in ieder geval niet doet, is iemand persoonlijk aanvallen, maar hij houdt het inhoudelijk. En daarmee is hij bijna de enige. Als we allemaal zo graag het fatsoen in de maatschappij terug willen, dan is hij een goed voorbeeld.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
  woensdag 15 maart 2017 @ 09:47:04 #151
3542 Gia
User under construction
pi_169529745
Ascher zal best heel kundig zijn. Maar in het debat vind ik dat hij een toneelstukje opvoert. Zijn hele voorkomen, uitspraken, mimiek, enz. lijkt wel ingestudeerd. Zit niets spontaans in.

Nu zal dat heus bij allemaal wel zo zijn, maar bij hem en bij Buma ergerde ik me eraan.
pi_169529881
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 09:47 schreef Gia het volgende:
Ascher zal best heel kundig zijn. Maar in het debat vind ik dat hij een toneelstukje opvoert. Zijn hele voorkomen, uitspraken, mimiek, enz. lijkt wel ingestudeerd. Zit niets spontaans in.

Nu zal dat heus bij allemaal wel zo zijn, maar bij hem en bij Buma ergerde ik me eraan.
Hij heeft de neiging op de automatische piloot te gaan praten. Asscher is een taalmens, die kan wel de hele dag ratelen. Kost hem geen moeite. Maar met ratelen en een leuke look alleen kom je er niet.
Buma geeft de indruk over elke uitgesproken zin nagedacht te hebben. Ik denk echter dat hij kwetsbaar is in moeilijke situaties waarbij een pokerface meer zin heeft. Daarom geef ik de voorkeur aan Rutte in moeilijke situaties. Die kan alles: je omver ratelen, nadenken over elke zin en een pokerface opzetten als het moet.

[ Bericht 3% gewijzigd door Loekie1 op 15-03-2017 10:00:08 ]
pi_169530853
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 09:55 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Hij heeft de neiging op de automatische piloot te gaan praten. Asscher is een taalmens, die kan wel de hele dag ratelen. Kost hem geen moeite. Maar met ratelen en een leuke look alleen kom je er niet.
Buma geeft de indruk over elke uitgesproken zin nagedacht te hebben. Ik denk echter dat hij kwetsbaar is in moeilijke situaties waarbij een pokerface meer zin heeft. Daarom geef ik de voorkeur aan Rutte in moeilijke situaties. Die kan alles: je omver ratelen, nadenken over elke zin en een pokerface opzetten als het moet.
Hij is kundig in het omzeilen van antwoord geven, hij komt er altijd zo makkelijk vanaf, ik vind het gewoon echt super knap van hem.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_169531832
Vandaag is het de laatste dag van Lodewijk Asscher als PvdA-leider. De uitslag die vanavond uit de bus rolt, zal zo onthutsend slecht zijn - gevreesd moet worden voor een zetelaantal beneden de 10 - dat hij niks anders kan doen dan opstappen. Hopelijk trekt ook Spekman z'n consequenties.

De PvdA zal, zoals zo vaak, een commissie instellen die de slechte verkiezingsuitslag gaat onderzoeken. Het is te hopen dat die commissie dan niet op de proppen komt met vaagheden en open deuren, maar eindelijk eens een eerlijke en harde analyse maakt.
pi_169531875
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 09:55 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Hij heeft de neiging op de automatische piloot te gaan praten. Asscher is een taalmens, die kan wel de hele dag ratelen. Kost hem geen moeite. Maar met ratelen en een leuke look alleen kom je er niet.
Buma geeft de indruk over elke uitgesproken zin nagedacht te hebben. Ik denk echter dat hij kwetsbaar is in moeilijke situaties waarbij een pokerface meer zin heeft. Daarom geef ik de voorkeur aan Rutte in moeilijke situaties. Die kan alles: je omver ratelen, nadenken over elke zin en een pokerface opzetten als het moet.
Oftewel: manipuleren, zuigen en knollen voor citroenen verkopen. Het is maar waar je behoefte aan hebt; ik ga liever voor een oprecht leider.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_169531932
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 11:38 schreef Elfletterig het volgende:
Vandaag is het de laatste dag van Lodewijk Asscher als PvdA-leider. De uitslag die vanavond uit de bus rolt, zal zo onthutsend slecht zijn - gevreesd moet worden voor een zetelaantal beneden de 10 - dat hij niks anders kan doen dan opstappen. Hopelijk trekt ook Spekman z'n consequenties.

De PvdA zal, zoals zo vaak, een commissie instellen die de slechte verkiezingsuitslag gaat onderzoeken. Het is te hopen dat die commissie dan niet op de proppen komt met vaagheden en open deuren, maar eindelijk eens een eerlijke en harde analyse maakt.
Stond de PvdA er zoveel beter voor toen Samsom nog partijleider was?
  woensdag 15 maart 2017 @ 11:44:13 #157
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_169531962
Lijkt me in het echt best een prima gozer maar het het gewoon niet in zich om een lijsttrekker te zijn. Werd in de debatten eigenlijk compleet overrompeld.
Fade to Black
pi_169532029
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 11:40 schreef keste010 het volgende:

[..]

Oftewel: manipuleren, zuigen en knollen voor citroenen verkopen. Het is maar waar je behoefte aan hebt; ik ga liever voor een oprecht leider.
Stem jij op Asscher?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_169532062
quote:
7s.gif Op woensdag 15 maart 2017 11:43 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Stond de PvdA er zoveel beter voor toen Samsom nog partijleider was?
Nee, maar Samsom wist de boel recht te trekken en wist een gevoel van enthousiasme en trots op te wekken. Zelfs Cohen in 2010 kon dat, ondanks een zeer matig begin in campagnetijd.

Van alle keren dat ik heb gestemd, heb ik veruit het vaakst op de PvdA gestemd. Maar als ik Asscher hoor praten, hoor ik niet de leider van "mijn" partij. Ik zie een gekunsteld mannetje dat te vaak verkeerde prioriteiten legt. De PvdA heeft kiezers compleet van zich vervreemd.

Daarom zei ik net over die commissie die er geheid komt: geen open deuren en vaagheden. Geen geneuzel als "we hebben ons verhaal niet goed uitgelegd" of "van regeren word je niet populair", maar gewoon een harde analyse van de partijkoers, het dumpen van Samsom, enzovoort.
pi_169532076
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2017 11:46 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Stem jij op Asscher?
Nee, ik ben geen PvdA'er. Ik wilde alleen graag even een punt maken tegen Rutte :P
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_169532097
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 11:47 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Nee, maar Samsom wist de boel recht te trekken en wist een gevoel van enthousiasme en trots op te wekken. Zelfs Cohen in 2010 kon dat, ondanks een zeer matig begin in campagnetijd.

Van alle keren dat ik heb gestemd, heb ik veruit het vaakst op de PvdA gestemd. Maar als ik Asscher hoor praten, hoor ik niet de leider van "mijn" partij. Ik zie een gekunsteld mannetje dat te vaak verkeerde prioriteiten legt. De PvdA heeft kiezers compleet van zich vervreemd.

Daarom zei ik net over die commissie die er geheid komt: geen open deuren en vaagheden. Geen geneuzel als "we hebben ons verhaal niet goed uitgelegd" of "van regeren word je niet populair", maar gewoon een harde analyse van de partijkoers, het dumpen van Samsom, enzovoort.
Zie je nog Nieuwe Wegen nog zitten?
  woensdag 15 maart 2017 @ 11:49:06 #162
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_169532102
Asscher was sterk tegenover Goemeg, maar keek met bange-hertjes-look naar Geert toen die zijn voorspelbare rant begon. Als je geen antwoord hebt op Geert, terwijl die al decennia hetzelfde verhaal afratelt bent je niet goed voorbereid.
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
pi_169532119
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 11:47 schreef keste010 het volgende:

[..]

Nee, ik ben geen PvdA'er. Ik wilde alleen graag even een punt maken tegen Rutte :P
Ik dacht al. Als ik op je comments afga schat ik jou linkser in dan de huidige koers van de PvdA namelijk. :P

Dat is overigens meteen de grootste reden en oorzaak van het gigantisch falen van de PvdA, zij zijn wel zo ongelooflijk afgedwaald en de binding met hun eigen traditionele achterban verloren.

Ongekend. Net als de verkiezingsuitslag vanavond, die wordt ook ongekend voor de PvdA.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_169532154
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 11:49 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik dacht al. Als ik op je comments afga schat ik jou linkser in dan de huidige koers van de PvdA namelijk. :P

Dat is overigens meteen de grootste reden en oorzaak van het gigantisch falen van de PvdA, zij zijn wel zo ongelooflijk afgedwaald en de binding met hun eigen traditionele achterban verloren.

Ongekend. Net als de verkiezingsuitslag vanavond, die wordt ook ongekend voor de PvdA.
Kan best meevallen. Het is nog steeds een vertrouwde pilaar in het politieke landschap.
pi_169532158
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 11:49 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik dacht al. Als ik op je comments afga schat ik jou linkser in dan de huidige koers van de PvdA namelijk. :P

Dat is overigens meteen de grootste reden en oorzaak van het gigantisch falen van de PvdA, zij zijn wel zo ongelooflijk afgedwaald en de binding met hun eigen traditionele achterban verloren.

Ongekend. Net als de verkiezingsuitslag vanavond, die wordt ook ongekend voor de PvdA.
Tja. En toch vind ik wel dat Asscher gelijk had gisteren: de VVD kreeg in 2012 41 zetels, dat is de schuld van de kiezer, niet van de PvdA. Dat ze vervolgens zelf slechte keuzes gemaakt hebben is iets om ze op af te rekenen, maar de grote crux zit hem natuurlijk in het ten onder laten gaan van de VVD, niet de PvdA.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_169532259
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 11:51 schreef keste010 het volgende:

[..]

Tja. En toch vind ik wel dat Asscher gelijk had gisteren: de VVD kreeg in 2012 41 zetels, dat is de schuld van de kiezer, niet van de PvdA. Dat ze vervolgens zelf slechte keuzes gemaakt hebben is iets om ze op af te rekenen, maar de grote crux zit hem natuurlijk in het ten onder laten gaan van de VVD, niet de PvdA.
Nee, dat vind ik echt te makkelijk.

De PvdA heeft zelf gekozen om de VVD aan een meerderheid te helpen en om zo ontzettend veel water bij de wijn te doen op hun standpunten. Want er is vrij weinig 'PvdA geluid' terug te vinden in het kabinetsbeleid de afgelopen 5 jaar.

Als het dan alleen nog ging over de afgelopen 5 jaar was het misschien nog tot daar aan toe - hoewel ik de PvdA zeer zwaar aanreken dat ze hebben ingestemd met het verworden van een sterfhuisconstructie van de sociale werkplaatsen, het sluiten van de verzorgingshuizen in combinatie met een forse bezuiniging op de thuiszorg en het over de schutting kieperen van zorgtaken naar gemeenten - maar de PvdA verloochent al meer dan 20 jaar stelselmatig hun eigen achterban en kiest structureel als zij voor de keuze staan voor voortzetting van 'VVD beleid'.

Dat maakt hen geen haar beter dan de VVD. Sterker nog; bij de PvdA zou je mogen verwachten dat ze opkomen voor hun traditionele achterban. Van de VVD weet je wat je van hen mag verwachten.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_169532559
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 11:47 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Nee, maar Samsom wist de boel recht te trekken en wist een gevoel van enthousiasme en trots op te wekken. Zelfs Cohen in 2010 kon dat, ondanks een zeer matig begin in campagnetijd.

Van alle keren dat ik heb gestemd, heb ik veruit het vaakst op de PvdA gestemd. Maar als ik Asscher hoor praten, hoor ik niet de leider van "mijn" partij. Ik zie een gekunsteld mannetje dat te vaak verkeerde prioriteiten legt. De PvdA heeft kiezers compleet van zich vervreemd.

Daarom zei ik net over die commissie die er geheid komt: geen open deuren en vaagheden. Geen geneuzel als "we hebben ons verhaal niet goed uitgelegd" of "van regeren word je niet populair", maar gewoon een harde analyse van de partijkoers, het dumpen van Samsom, enzovoort.
Ik kan je een heel eind volgen, maar volgens mij moet je conclusie zijn: Asscher is niet het probleem maar een symptoom.
pi_169532560
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 11:55 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Nee, dat vind ik echt te makkelijk.

De PvdA heeft zelf gekozen om de VVD aan een meerderheid te helpen en om zo ontzettend veel water bij de wijn te doen op hun standpunten. Want er is vrij weinig 'PvdA geluid' terug te vinden in het kabinetsbeleid de afgelopen 5 jaar.

Als het dan alleen nog ging over de afgelopen 5 jaar was het misschien nog tot daar aan toe - hoewel ik de PvdA zeer zwaar aanreken dat ze hebben ingestemd met het verworden van een sterfhuisconstructie van de sociale werkplaatsen, het sluiten van de verzorgingshuizen in combinatie met een forse bezuiniging op de thuiszorg en het over de schutting kieperen van zorgtaken naar gemeenten - maar de PvdA verloochent al meer dan 20 jaar stelselmatig hun eigen achterban en kiest structureel als zij voor de keuze staan voor voortzetting van 'VVD beleid'.

Dat maakt hen geen haar beter dan de VVD. Sterker nog; bij de PvdA zou je mogen verwachten dat ze opkomen voor hun traditionele achterban. Van de VVD weet je wat je van hen mag verwachten.
Ja, dat klopt inderdaad wel. Ik trek de tijdspanne inderdaad misschien wel wat kort door het alleen over de afgelopen 5 jaar te hebben. Ze wilden gewoon te graag de rol van dominante bestuurderspartij overpakken van het CDA, dat ze daarbij echt hun wortels verloochend hebben. Zelf gaat het mij dan misschien nog minder om het verschralen van zaken als de verzorgingstaat, maar meer de fundamentele rechten. Ze hebben het weliswaar teruggedraaid, maar dat ze in eerste instantie instemden met het strafbaar stellen van illegaliteit maakte me echt woest.

Ik vind overigens wel dat je een aantal zaken terugziet waar wel degelijk 'PvdA geluid' in terug te vinden is hoor. Veel is terug te vinden in wat ze tegen hebben weten te houden, maar ze hebben ook zelf zaken als het aanpakken van topinkomens en bonussen weten door te drukken. Het is niet veel, maar het is wel knap in een kabinet met de VVD.

Ik blijf erbij dat het grootste gedeelte van het wanbeleid op het conto van de VVD te schrijven is, en niet de PvdA. Of laat ik het anders stellen: de kern blijft dat de VVD ten onder moet, niet de PvdA.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_169532885
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 11:48 schreef Webschip het volgende:

[..]

Zie je nog Nieuwe Wegen nog zitten?
Uiteraard. Ik ga er zo op stemmen. Jij toch ook?
pi_169532910
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 12:23 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Uiteraard. Ik ga er zo op stemmen. Jij toch ook?
Ik weet het echt niet. Bang dat het een verloren stem wordt. :{
pi_169532918
VVD wordt groot, dat kan mensen over de streep trekken om PvdA te kiezen omdat Jesse Klaver geen partij is voor de ervaren Rutte. Een vertrouwde partij de PvdA in een roerige tijd.
Ik had het wel geweten als ik Asscher was, bovenstaande is een van de zaken waar hij zich op had kunnen richten in de debatten.
pi_169532951
quote:
7s.gif Op woensdag 15 maart 2017 12:07 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik kan je een heel eind volgen, maar volgens mij moet je conclusie zijn: Asscher is niet het probleem maar een symptoom.
Asscher is onderdeel van het probleem. Hij en Samsom hebben zich nadrukkelijk bemoeid met het verkiezingsprogramma. Verder is het ook nogal problematisch als je jezelf zo veel beter vindt dan Samsom, om vervolgens helemaal niks klaar te spelen.
pi_169532969
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 12:25 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Asscher is onderdeel van het probleem. Hij en Samsom hebben zich nadrukkelijk bemoeid met het verkiezingsprogramma. Verder is het ook nogal problematisch als je jezelf zo veel beter vindt dan Samsom, om vervolgens helemaal niks klaar te spelen.
Het is net of hij een beetje slaapt, niet helemaal wakker is.
pi_169532972
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 12:24 schreef Webschip het volgende:

[..]

Ik weet het echt niet. Bang dat het een verloren stem wordt. :{
Toch gewoon doen. Die ene stem van jou op een andere partij gaat ook geen doorslaggevend verschil maken. Stel me niet teleur :P
pi_169533004
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 12:24 schreef Loekie1 het volgende:
VVD wordt groot, dat kan mensen over de streep trekken om PvdA te kiezen omdat Jesse Klaver geen partij is voor de ervaren Rutte. Een vertrouwde partij de PvdA in een roerige tijd.
Ik had het wel geweten als ik Asscher was, bovenstaande is een van de zaken waar hij zich op had kunnen richten in de debatten.
Heb je het debat gisteren gezien? Juist Klaver, niet Asscher, biedt wel partij tegen de gehaaide Rutte en Wilders.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_169533044
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 12:24 schreef Webschip het volgende:

[..]

Ik weet het echt niet. Bang dat het een verloren stem wordt. :{
Een verloren stem wordt het nooit. Kijk eens naar de partijen waar je fel op tegen bent. Jouw stem kan in ieder geval een stem op die partijen neutraliseren.

Zeg ik overigens als niet NW-aanhanger.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_169533096
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 12:26 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Toch gewoon doen. Die ene stem van jou op een andere partij gaat ook geen doorslaggevend verschil maken. Stel me niet teleur :P
Dank voor je wijze woorden.
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 12:29 schreef keste010 het volgende:

[..]

Een verloren stem wordt het nooit. Kijk eens naar de partijen waar je fel op tegen bent. Jouw stem kan in ieder geval een stem op die partijen neutraliseren.

Zeg ik overigens als niet NW-aanhanger.
Dat is helemaal waar.
pi_169533143
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 12:29 schreef keste010 het volgende:

[..]

Een verloren stem wordt het nooit. Kijk eens naar de partijen waar je fel op tegen bent. Jouw stem kan in ieder geval een stem op die partijen neutraliseren.

Zeg ik overigens als niet NW-aanhanger.
Ik ben fel tegen de huidige PvdA-koers. Nou ja, huidige... - Het is al heel lang hun koers, maar die koers was dringend aan verandering toe. Er ontbreekt realiteitsbesef. Dat is (onder meer) bij Nieuwe Wegen wel aanwezig.

Ik wil verder ook niet tactisch stemmen. We hebben in 2012 kunnen zien wat dat oplevert: twee partijen die niet om elkaar heen kunnen, bijna heel Nederland pissig over de coalitie.
pi_169533246
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 12:27 schreef keste010 het volgende:

[..]

Heb je het debat gisteren gezien? Juist Klaver, niet Asscher, biedt wel partij tegen de gehaaide Rutte en Wilders.
Ik heb het niet gezien, maar in het echte leven lijkt Klaver mij geen partij voor Rutte.
pi_169533321
quote:
10s.gif Op woensdag 15 maart 2017 12:34 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik ben fel tegen de huidige PvdA-koers. Nou ja, huidige... - Het is al heel lang hun koers, maar die koers was dringend aan verandering toe. Er ontbreekt realiteitsbesef. Dat is (onder meer) bij Nieuwe Wegen wel aanwezig.

Ik wil verder ook niet tactisch stemmen. We hebben in 2012 kunnen zien wat dat oplevert: twee partijen die niet om elkaar heen kunnen, bijna heel Nederland pissig over de coalitie.
En dat laatste is juist het mooie aan deze verkiezingen. Nog nooit is er zo weinig reden (voor zover er al legitieme redenen zijn) geweest om strategisch te kiezen :)
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  woensdag 15 maart 2017 @ 15:17:12 #181
321876 Cherna
Fuck the System
pi_169536632
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 11:38 schreef Elfletterig het volgende:
Vandaag is het de laatste dag van Lodewijk Asscher als PvdA-leider. De uitslag die vanavond uit de bus rolt, zal zo onthutsend slecht zijn - gevreesd moet worden voor een zetelaantal beneden de 10 - dat hij niks anders kan doen dan opstappen. Hopelijk trekt ook Spekman z'n consequenties.

De PvdA zal, zoals zo vaak, een commissie instellen die de slechte verkiezingsuitslag gaat onderzoeken. Het is te hopen dat die commissie dan niet op de proppen komt met vaagheden en open deuren, maar eindelijk eens een eerlijke en harde analyse maakt.
Dat ligt niet aan Asscher alleen. Jette gooide daar nog een schepje bovenop. De weg die de PvdA is ingeslagen bij aanvang Kok is bizar. Niets vind je terug waar de partij ooit voor stond. De laatste 4 jaar leek het erop of alleen de VVD het beleid voerde.
Vergeet niet dat ze 4 jaar geleden door een strategisch stemgedrag konden deelnemen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_169536914
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2017 15:17 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dat ligt niet aan Asscher alleen. Jette gooide daar nog een schepje bovenop. De weg die de PvdA is ingeslagen bij aanvang Kok is bizar. Niets vind je terug waar de partij ooit voor stond. De laatste 4 jaar leek het erop of alleen de VVD het beleid voerde.
De PvdA bezit een soort natuurlijk talent om alleen de negatieve effecten te laten doorklinken. Iedereen die zich verdiept in de verkiezingsuitslag van 2012 weet dat de VVD realistisch gezien niet over rechts kon reageren en de PvdA niet over links. Beide partijen waren tot elkaar veroordeeld.

Het punt is niet dat je compromissen sluit en op een aantal punten VVD-beleid uitvoert. Dat is inherent aan coalities en compromissen sluiten. Het punt is dat de PvdA "trofeeën" binnenhaalt waar de achterban niks aan heeft. Het niet-strafbaar-stellen van illegaliteit, bijvoorbeeld. En daar zijn ze dan apetrots op. De VVD haalt ondertussen wél wezenlijke punten voor de eigen achterban binnen.

De PvdA heeft gewoon z'n prioriteiten niet op orde. Zelfs oud-kopstukken als Rottenberg, Bos en Oudkerk beamen dat de PvdA een te naïeve koers vaart op integratie / immigratie. Zelfs deze campagne nog zei Jeroen Dijsselbloem dat Fortuyn gelijk had. Maar van dat realisme is niks terug te zien in het partijprogramma.

Gisteren in het debat met Wilders ook... :N Asscher werd compleet afgeslacht. Niet zozeer omdat hij onwaarheden verkondigt, maar omdat hij niet zegt wat zijn potentiële kiezer wil horen. Het lijkt haast wel alsof die man alleen over allochtonen kan praten.

Geloof me, ik volg de politiek nauwgezet en zeker een partij als de PvdA, waar ik tot vandaag bijna altijd op heb gestemd. Ik kijk congrestoespraken, ik bekijk debatten, andere optredens in bijvoorbeeld tv-programma's. Gooi het onderwerp "integratie" op tafel en Asscher is binnen 5 seconden aangekomen bij zijn stokpaardje: moslims in de slachtofferrol duwen.

Zo ging het gisteren tegen Wilders ook weer. Hoewel Wilders een populist zonder oplossingen is, maakte hij compleet gehakt van Asscher. Het was gewoon pijnlijk om naar te kijken. Maar goed... peilingen kun je weglachen, de uitslag van vanavond niet. Aboutaleb heeft vandaag gezegd dat hij "een tik" voor de PvdA verwacht. Ik zal hem uit de droom helpen: het wordt een mokerslag.
  woensdag 15 maart 2017 @ 17:17:31 #183
321876 Cherna
Fuck the System
pi_169539342
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 15:31 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

De PvdA bezit een soort natuurlijk talent om alleen de negatieve effecten te laten doorklinken. Iedereen die zich verdiept in de verkiezingsuitslag van 2012 weet dat de VVD realistisch gezien niet over rechts kon reageren en de PvdA niet over links. Beide partijen waren tot elkaar veroordeeld.

Het punt is niet dat je compromissen sluit en op een aantal punten VVD-beleid uitvoert. Dat is inherent aan coalities en compromissen sluiten. Het punt is dat de PvdA "trofeeën" binnenhaalt waar de achterban niks aan heeft. Het niet-strafbaar-stellen van illegaliteit, bijvoorbeeld. En daar zijn ze dan apetrots op. De VVD haalt ondertussen wél wezenlijke punten voor de eigen achterban binnen.

De PvdA heeft gewoon z'n prioriteiten niet op orde. Zelfs oud-kopstukken als Rottenberg, Bos en Oudkerk beamen dat de PvdA een te naïeve koers vaart op integratie / immigratie. Zelfs deze campagne nog zei Jeroen Dijsselbloem dat Fortuyn gelijk had. Maar van dat realisme is niks terug te zien in het partijprogramma.

Gisteren in het debat met Wilders ook... :N Asscher werd compleet afgeslacht. Niet zozeer omdat hij onwaarheden verkondigt, maar omdat hij niet zegt wat zijn potentiële kiezer wil horen. Het lijkt haast wel alsof die man alleen over allochtonen kan praten.

Geloof me, ik volg de politiek nauwgezet en zeker een partij als de PvdA, waar ik tot vandaag bijna altijd op heb gestemd. Ik kijk congrestoespraken, ik bekijk debatten, andere optredens in bijvoorbeeld tv-programma's. Gooi het onderwerp "integratie" op tafel en Asscher is binnen 5 seconden aangekomen bij zijn stokpaardje: moslims in de slachtofferrol duwen.

Zo ging het gisteren tegen Wilders ook weer. Hoewel Wilders een populist zonder oplossingen is, maakte hij compleet gehakt van Asscher. Het was gewoon pijnlijk om naar te kijken. Maar goed... peilingen kun je weglachen, de uitslag van vanavond niet. Aboutaleb heeft vandaag gezegd dat hij "een tik" voor de PvdA verwacht. Ik zal hem uit de droom helpen: het wordt een mokerslag.
De PvdA zou het moeten hebben van de arbeider op het laagste en midden niveau. Laat dat nu juist een zeer grote groep zijn die ze hebben laten vallen als een baksteen. Alles op het gebied van arbeidsrecht hebben ze de vernieling ingedraaid met Jette als boegbeeld. Laat dat juist een zeer belangrijk onderwerp zijn dat bovendien steeds word weggewuifd. Die hele arbeidsmarkt is een race naar de bodem geworden dankzij de VVD. En de PvdA heeft het laten gebeuren.

Dit alles zorgt voor veel onrust en weinig zekerheden in een maatschappij waadoor minderheden als zondebok gaan dienen.

De zorg wil ik het niet eens over hebben.

Sociaal democratie bestaat dat nog wel. We zijn aan het veramerkaniseren. Dat zal straks niet beter worden met VVD/D66/CDA.
Nog meer marktwerking dus. Lang leve een Primarkt waar werknemers als slaven behandeld worden. Waar is de PvdA voor die groep? Ja werken met behoud van een uitkering.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_169539397
Dit artikel sluit trouwens nauw op het bovenstaande aan:
https://opiniez.com/2017/(...)an-lodewijk-asscher/
pi_169539491
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2017 17:17 schreef Cherna het volgende:

[..]

De PvdA zou het moeten hebben van de arbeider op het laagste en midden niveau. Laat dat nu juist een zeer grote groep zijn die ze hebben laten vallen als een baksteen. Alles op het gebied van arbeidsrecht hebben ze de vernieling ingedraaid met Jette als boegbeeld. Laat dat juist een zeer belangrijk onderwerp zijn dat bovendien steeds word weggewuifd. Die hele arbeidsmarkt is een race naar de bodem geworden dankzij de VVD. En de PvdA heeft het laten gebeuren.

Dit alles zorgt voor veel onrust en weinig zekerheden in een maatschappij waadoor minderheden als zondebok gaan dienen.

De zorg wil ik het niet eens over hebben.

Sociaal democratie bestaat dat nog wel. We zijn aan het veramerkaniseren. Dat zal straks niet beter worden met VVD/D66/CDA.
Nog meer marktwerking dus. Lang leve een Primarkt waar werknemers als slaven behandeld worden. Waar is de PvdA voor die groep? Ja werken met behoud van een uitkering.
De PvdA heeft een levensgroot imago-probleem en stelt de verkeerde prioriteiten. Het is niet dat ze zich totaal niet roeren op onderwerpen die je hierboven noemt, maar het valt nauwelijks nog op. Wat betreft het linkse activisme - vakbonden, stakingen, etc. - zijn ze allang door de SP en GroenLinks voorbijgestreefd.

Toen Asscher laatst tijdens zo'n gezamenlijke manifestatie kwam spreken, werd hij zelfs uitgefloten door het publiek. Klaver moest de boel tot bedaren brengen. Hij heeft zoiets gezegd als: "Rustig mensen, hij is niet onze vijand"...

Zo'n incident is wel tekenend. En het is - denk ik - ook waarom de PvdA na vanavond niet meer de grootste partij op links is. De sociaal-democratie is superieur gedachtegoed; dat klinkt uit mijn mond misschien wat raar, maar ik meen het oprecht. Superieur is het.

Maar je moet wel reeël blijven, grenzen stellen en je prioriteiten op orde hebben. Dat is bij de PvdA al jaren niet meer het geval.
  woensdag 15 maart 2017 @ 17:43:54 #186
321876 Cherna
Fuck the System
pi_169539967
Weet je het is mijn wereld niet meer als linkse jongen die zo graag zou willen zien dat jongeren onder prima arbeidsomstandigheden kunnen werken en meer zekerheid hebben op een lager niveau van welke afkomst ook.

Verhalen die je zo nu en dan leest over een Primarkt etc dan valt mij niets meer te binnen.

Vakbonden etc dat soort socialisme mis ik.

Het zal wel aan mij liggen. Triest dat het sociaal socialisme vergeleken word met communisme waarbij de staat alles voorkauwt.
Laat ik je dit zeggen:
Ik kon meer zelf ondernemen met minder regels en meet vrijheden dan onder een liberaal beleid zoals dat nu plaats vind.

Gelukkig hebben we nog GL.

[ Bericht 2% gewijzigd door Cherna op 15-03-2017 17:50:53 ]
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  woensdag 15 maart 2017 @ 18:40:37 #187
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_169541327
Sowieso moet de PvdA pal blijven staan voor ontwikkelingshulp. Anders ben je de knip voor de neus niet waard. Ook de SP doet dat (gelukkig). Het is de beste garantie voor een effectieve verdeling van de resources en de beperkte ruimte die de planeet heeft. Klimaatverandering en ontwikkelingshulp.

https://www.theguardian.c(...)velop-rich-countries
http://www.oxfamnovib.nl/(...)op-ontwikkelingshulp
https://www.groene.nl/artikel/het-succes-van-ontwikkelingshulp

Verder zouden ze zich ook eens vaker van zich af moeten bijten. De PVV is niet links. D66 is niet links. De multiculterele samenleving komt van het CDA (begin jaren 80), de massa immigratie (van Turken, Polen enz.) van de VVD, en de PVV bedrijft politiek voor de bühne maar houdt als bijwagentje helemaal niks tegen. Met ook uiterst dubieus 'voting record' in het Europees Parlement.

(ik kan me ook wel vinden in wat een aantal anderen hierboven zeggen)
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_169550325
Ik heb het debat van gisteravond gezien maar Asscher was daar helemaal niet zo goed bezig. Weer het oude riedeltje waardoor de oude achterban afhaakte en nog steeds afhaakt, de overgebleven groep is overgestapt.
  woensdag 15 maart 2017 @ 21:57:57 #189
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_169550416
Het Asschereffect was voor mij het hoogtepunt van deze verkiezingen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_169573887
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2017 21:57 schreef Paper_Tiger het volgende:
Het Asschereffect was voor mij het hoogtepunt van deze verkiezingen.
Heb je dan helemaal geen gevoel in je donder? :')

:D
  donderdag 16 maart 2017 @ 18:55:21 #191
104871 remlof
Europees federalist
pi_169573903
Ik denk dat Dijsselbloem de PvdA moet gaan redden.
pi_169573939
quote:
7s.gif Op donderdag 16 maart 2017 18:55 schreef remlof het volgende:
Ik denk dat Dijsselbloem de PvdA moet gaan redden.
Je bedoelt de technocraat Dijsselbloem, of heeft hij een broer die wel enige voeling heeft met de maatschappij?
  donderdag 16 maart 2017 @ 18:58:56 #193
104871 remlof
Europees federalist
pi_169573951
quote:
12s.gif Op donderdag 16 maart 2017 18:58 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Je bedoelt de technocraat Dijsselbloem, of heeft hij een broer die wel enige voeling heeft met de maatschappij?
Ik denk dat de PvdA nu juist heel goed een technocraat kan gebruiken.

Spekman gaat dit weekend al exit.
pi_169573955
quote:
7s.gif Op donderdag 16 maart 2017 18:55 schreef remlof het volgende:
Ik denk dat Dijsselbloem de PvdA moet gaan redden.
Nee, hij is juist onderdeel van het probleem.

Bovendien denk je dan schijnbaar dat het probleem kan worden opgelost met alleen een ander poppetje.

De PvdA moet juist af van het technocratische handelen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_169573974
quote:
7s.gif Op donderdag 16 maart 2017 18:58 schreef remlof het volgende:

[..]

Ik denk dat de PvdA nu juist heel goed een technocraat kan gebruiken.

Spekman gaat dit weekend al exit.
In zekere zin zonde, Spekman is juist iemand die ze in de Kamer goed hadden kunnen gebruiken. Vreemd dat die man ooit voorzitter heeft kunnen worden.
  donderdag 16 maart 2017 @ 19:00:33 #196
104871 remlof
Europees federalist
pi_169573982
quote:
1s.gif Op donderdag 16 maart 2017 18:59 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Nee, hij is juist onderdeel van het probleem.

Bovendien denk je dan schijnbaar dat het probleem kan worden opgelost met alleen een ander poppetje.
Mijn probleem met de PvdA is juist de ruk naar links onder Asscher.
Daarom heb ik als PvdA-lid op D66 gestemd.

Maar ik weet dat een groot deel van de leden juist meer naar links wil.
  donderdag 16 maart 2017 @ 19:25:23 #197
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_169574471
Een volksere versie van Ewald Engelen = Joop den Uyl.

Die is nodig.

Verder: pro ontwikkelingshulp maar anti immigratie. En verrek, dat was ome Joop ook al.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 16 maart 2017 @ 19:26:38 #198
104871 remlof
Europees federalist
pi_169574499
quote:
1s.gif Op donderdag 16 maart 2017 19:25 schreef Klopkoek het volgende:
Een volksere versie van Ewald Engelen = Joop den Uyl.

Die is nodig.

Verder: pro ontwikkelingshulp maar anti immigratie. En verrek, dat was ome Joop ook al.
Anti-immigratie? Dan ben ik definitief weg. En ik niet alleen.
  donderdag 16 maart 2017 @ 19:52:23 #199
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_169575201
quote:
15s.gif Op donderdag 16 maart 2017 19:26 schreef remlof het volgende:

[..]

Anti-immigratie? Dan ben ik definitief weg. En ik niet alleen.
Ja, anti-immigratie. Niet anti vluchteling of anti ontwikkelingshulp.

Is ook niet goed voor de aarde trouwens.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 16 maart 2017 @ 19:53:10 #200
104871 remlof
Europees federalist
pi_169575216
quote:
1s.gif Op donderdag 16 maart 2017 19:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ja, anti-immigratie. Niet anti vluchteling of anti ontwikkelingshulp.

Is ook niet goed voor de aarde trouwens.
Immigratie is gewoon nodig met onze vergrijzing.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')