abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_168963012
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 14:00 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Volgens mij is de strekking van dit verhaal juist dat we niet alleen moeten wijzen naar instanties enzo. Tuurlijk hebben die de eindverantwoordelijkheid. Maar zelf kunnen we ook verantwoordelijkheid nemen. Net als appen in het verkeer (fiets /auto). Zelf niet appen en anderen wijzen op de gevaren. Als we allemaal zelf een beetje verantwoordelijkheid nemen, kunnen we veel leed voorkomen.
inderdaad. zelf. maar dan moet je niet gaan doen alsof oudere mensen opeens standaard wilsonbekwaam zijn.
quote:
Bas heeft een punt, je bent als zoon en of dochter verantwoordelijk voor je bejaarde ouders zoals zij verantwoordelijk waren voor jou als ouders toen je nog een kind was. Wanneer je constateert dat je vader en of moeder niet meer goed kan rijden, je ze daar op aanspreekt en ze ervan weerhoudt nog auto te rijden zodat ze geen gevaar kunnen vormen voor andere weggebruikers
ik ben als persoon zeker niet verantwoordelijk voor mijn vader. nog even buiten het idee dat ik geen enkele invloed heb op wat mijn vader allemaal uitvreet,
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_168963064
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 13:53 schreef Sigaartje het volgende:
dat een oudere automobilist 'in algemene zin' niet slechter rijdt

Wat een onzinuitspraak is dit zeg. Dit zegt helemaal niets. Een zwerver is in algemene zin geen winkeldief. Dat kan ik dan ook zeggen. En dat klopt ook, maar je kunt er helemaal niets mee, met zo'n uitspraak.

Tjonge en dan moeten we weer gaan stemmen. Toen ik Pechtold hoorde zaniken over die fotoshop van Wilders, toen dacht ik letterlijk: wat een stelletje baby's zijn onze politici toch.
Toch heb ik het idee dat spookrijders, maar ook bijvoorbeeld bestuurders die een woning binnen rijden, opvallend vaak hoog bejaard zijn (of dronken, of een combinatie van die twee).
pi_168963107
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 13:58 schreef Ticootje het volgende:
Hoe gaan die keuringen? Moeten ouderen een rondje rijden met een examinator of kijken ze diep in de blauwe ogen en strijken ze over het hart en mogen ze weer 5 jaar de weg op?

Verreweg de meeste gevaarlijke situaties die ik op de weg meemaak zijn inderdaad bejaarden of vrouwen.. (Jezus die kunnen er ook wat van)
Nee, oogtest, gehoortest en bloeddrukmeting.

Die echte rijtest krijgt een bejaarde echt bij uitzondering wanneer de arts sterke twijfels heeft.
pi_168963202
Misschien moet er een soort van meldlijn komen..
pi_168963206
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 16:06 schreef Physsic het volgende:

[..]

Toch heb ik het idee dat spookrijders, maar ook bijvoorbeeld bestuurders die een woning binnen rijden, opvallend vaak hoog bejaard zijn (of dronken, of een combinatie van die twee).
Dat bedoel ik. Maar als een politicus de woorden - In het algemeen - gebruikt om daarom geen maatregelen te nemen, dat is erg.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_168963212
In het algemeen zijn mensen ook niet drugsverslaafd.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_168963660
Moet ook technisch mogelijk zijn om dit te voorkomen. Kost wel wat, maar ja, dit kost ook veel.
I´m back.
  vrijdag 17 februari 2017 @ 17:11:55 #33
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_168964289
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 14:15 schreef Ticootje het volgende:

Maar iedereen verdient gelijke kansen ofzo, net dat als je 6x gezakt bent voor je rijbewijs je na een rondje op een parkeerplaats alsnog je rijbewijs krijgt. Ik zou zeggen, als je 3x zakt dan krijg je gewoon de eerstvolgende 5 jaar geen herkansing meer, je bent dan gewoon niet geschikt.
Wat een onzin. Ik heb pas na 4x mijn rijbewijs gehaald. 30 jaar geleden, en nooit schade gereden. (Ondanks mijn naam rijd ik wel regelmatig auto). Maar ik vind wel dat er weinig rekening wordt gehouden met andere weggebruikers. Stel je toch eens voor dat er iemand anders als eerste bij het stoplicht staat :)
Vertrek gewoon 5 minuten eerder ofzo
  vrijdag 17 februari 2017 @ 17:26:50 #34
198365 Morendo
The Real Deal
pi_168964600
Laat Henk Krol het niet horen...... Het racisme jegens grijze mensen-verwijt kun je al zien aankomen dan.....
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_168965000
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 16:08 schreef Physsic het volgende:

[..]

Nee, oogtest, gehoortest en bloeddrukmeting.

Die echte rijtest krijgt een bejaarde echt bij uitzondering wanneer de arts sterke twijfels heeft.
Inderdaad, de keuringen zijn een lachertje.

Het zou veel beter zijn als iedereen verplicht bij verlenging een rijtest (eventueel in simulator) en een paar theorievragen moet beantwoorden. Voordeel van een simulator is dat je in korte tijd veel "bijzondere situaties" elkaar kunt laten opvolgen, waardoor je een beter beeld krijgt van de bestuurder in minder tijd. Theorievragen kunnen gewoon gesteld worden tijdens de rijtest. Een goede bestuurder kan zonder problemen een dergelijk gesprek voeren tijdens het rijden.

En ja, zo'n herexamen kost geld. Nou en.
pi_168965105
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 14:00 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Volgens mij is de strekking van dit verhaal juist dat we niet alleen moeten wijzen naar instanties enzo. Tuurlijk hebben die de eindverantwoordelijkheid. Maar zelf kunnen we ook verantwoordelijkheid nemen. Net als appen in het verkeer (fiets /auto). Zelf niet appen en anderen wijzen op de gevaren. Als we allemaal zelf een beetje verantwoordelijkheid nemen, kunnen we veel leed voorkomen.
Dit. Maar de instanties geven zonder serieuze keuring iedereen weer een nieuw rijbewijs.

En we krijgen alleen maar meer extreem oude mensen. Ik rijd 35k kilometers per jaar en zie echt steeds meer ouderen die onverantwoord langzaam, onzeker rijden. Traag reageren, vaak ook nog in auto's van bedenkelijke kwaliteit.

Wat mij betreft boven de 75 een echte dokterskeuring. En boven de tachtig elke twee jaar, boven de 85 elk jaar.

De familie vind ik indirect enige verantwoordelijkheid hebben, maar zeker geen medeschuld.
Whatever...
  vrijdag 17 februari 2017 @ 18:09:17 #37
321876 Cherna
Fuck the System
pi_168965399
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 17:52 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dit. Maar de instanties geven zonder serieuze keuring iedereen weer een nieuw rijbewijs.

En we krijgen alleen maar meer extreem oude mensen. Ik rijd 35k kilometers per jaar en zie echt steeds meer ouderen die onverantwoord langzaam, onzeker rijden. Traag reageren, vaak ook nog in auto's van bedenkelijke kwaliteit.

Wat mij betreft boven de 75 een echte dokterskeuring. En boven de tachtig elke twee jaar, boven de 85 elk jaar.

De familie vind ik indirect enige verantwoordelijkheid hebben, maar zeker geen medeschuld.
Als je dit allemaal zo aanpakt zorg dan we voor een alternatief mbt tot vervoer. Ze zullen toch mobiel moeten blijven. Het is helaas ook niet zo dat nu plots de kinderen hun ouders overal naar toe brengen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_168965551
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 18:09 schreef Cherna het volgende:

[..]

Als je dit allemaal zo aanpakt zorg dan we voor een alternatief mbt tot vervoer. Ze zullen toch mobiel moeten blijven. Het is helaas ook niet zo dat nu plots de kinderen hun ouders overal naar toe brengen.
Regiotaxi en Valys taxi. Bestaat al vele jaren en kost minder dan de benzinekosten van dezelfde rit met een eigen auto.
pi_168965561
Sorry hoor maar we leven nu eenmaal in een tijdperk waarin alles en iedereen moet wijken voor die zielige ouderen die helemaal zijn uitgekleed door het kabinet dus gewoon ruim baan voor gevaarlijke seniele bejaarden in het verkeer. Jammer van die dode kinderen maar deze man heeft wel het land opgebouwd he. Die ga je niet z'n bridgedagje afpakken.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_168966391
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 18:20 schreef Nielsch het volgende:
Sorry hoor maar we leven nu eenmaal in een tijdperk waarin alles en iedereen moet wijken voor die zielige ouderen die helemaal zijn uitgekleed door het kabinet dus gewoon ruim baan voor gevaarlijke seniele bejaarden in het verkeer. Jammer van die dode kinderen maar deze man heeft wel het land opgebouwd he. Die ga je niet z'n bridgedagje afpakken.
Nou, dit was zijn laatste drive volgens mij.
I´m back.
pi_168966816
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 16:06 schreef Physsic het volgende:

[..]

Toch heb ik het idee dat spookrijders, maar ook bijvoorbeeld bestuurders die een woning binnen rijden, opvallend vaak hoog bejaard zijn (of dronken, of een combinatie van die twee).
Of mensen die zogauw er druppeltje valt op provinciale wegen 50 rijden. Ik haal ze in en kijk ie de bestuurder is en in 90% van de gevallen heeft die grijzen haren.
Ik kom ze steeds vaker tegen de afgelopen 5 jaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_168967000
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 16:13 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Dat bedoel ik. Maar als een politicus de woorden - In het algemeen - gebruikt om daarom geen maatregelen te nemen, dat is erg.
Gaat inderdaad nergens over. Gelukkig is de politie in sommige gevallen nog redelijk alert en kunnen ze melding maken bij het CBR wanneer ze twijfelen aan de rijvaardigheid van iemand. Helaas is er dan vaak al wel een ongeluk gebeurd.

Mijn oma is jaren geleden al gestopt met rijden, ze heeft haar rijbewijs simpelweg niet meer verlengd. Heel haar leven schadevrij gereden.
Mijn opa (vroeger rij-instructeur) rijdt nog wel, maar alleen overdag als het zicht nog goed is. Ik heb geen idee of dat nog redelijk gaat eigenlijk..
pi_168967093
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 17:46 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Inderdaad, de keuringen zijn een lachertje.

Het zou veel beter zijn als iedereen verplicht bij verlenging een rijtest (eventueel in simulator) en een paar theorievragen moet beantwoorden. Voordeel van een simulator is dat je in korte tijd veel "bijzondere situaties" elkaar kunt laten opvolgen, waardoor je een beter beeld krijgt van de bestuurder in minder tijd. Theorievragen kunnen gewoon gesteld worden tijdens de rijtest. Een goede bestuurder kan zonder problemen een dergelijk gesprek voeren tijdens het rijden.

En ja, zo'n herexamen kost geld. Nou en.
Precies. In ieder geval IETS waarmee de reactietijd en inschattingsvermogen (zoals snelheden van andere voertuigen: hoe vaak denk iemand er nog wel even voor te kunnen schieten met een snelheid van 10km/u) wordt gecontroleerd. Er zijn meerdere verkeersdeskundigen die pleiten voor een betere rijvaardigheidskeuring voor ouderen. Wat mij betreft hoeft dat echt niet al vanaf 65 jaar.
pi_168967314
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 19:37 schreef Physsic het volgende:

[..]

Gaat inderdaad nergens over. Gelukkig is de politie in sommige gevallen nog redelijk alert en kunnen ze melding maken bij het CBR wanneer ze twijfelen aan de rijvaardigheid van iemand. Helaas is er dan vaak al wel een ongeluk gebeurd.

Mijn oma is jaren geleden al gestopt met rijden, ze heeft haar rijbewijs simpelweg niet meer verlengd. Heel haar leven schadevrij gereden.
Mijn opa (vroeger rij-instructeur) rijdt nog wel, maar alleen overdag als het zicht nog goed is. Ik heb geen idee of dat nog redelijk gaat eigenlijk..
Ik vind het zeer ernstig dat bejaarden hun eigen verantwoordelijkheid niet nemen.

Zo had ik eens te maken met een oude vrouw die verdwaasd liep te dwalen over het parkeerplaats dicht bij mijn huis. Ik vroeg haar hoe het ging. Ze was haar auto kwijt. Ik vroeg: wat voor auto is het? Dat wist ze nog wel. Ik keek rond en ik zag hem. ze kwam zeer verward over. Gevalletje alzheimer? Ik praatte met haar door, dat ze zo niet in de auto kon stappen.
Ze wierp echter tegen dat ze dan helemaal nergens meer kwam.

Ja, ze is in die auto gestapt. :{
Ik wist het even niet meer.
Het grote probleem is dat die mensen weigeren immobiel te worden en niet de consequenties in willen zien van hun besluit.

Waar is trouwens die keuring gebleven voor de 70-plussers?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_168967541
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 13:53 schreef Sigaartje het volgende:
dat een oudere automobilist 'in algemene zin' niet slechter rijdt

Wat een onzinuitspraak is dit zeg. Dit zegt helemaal niets. Een zwerver is in algemene zin geen winkeldief. Dat kan ik dan ook zeggen. En dat klopt ook, maar je kunt er helemaal niets mee, met zo'n uitspraak.

Tjonge en dan moeten we weer gaan stemmen. Toen ik Pechtold hoorde zaniken over die fotoshop van Wilders, toen dacht ik letterlijk: wat een stelletje baby's zijn onze politici toch.
een half gezin is dood en jij moet zaniken over Pechtold, want een baby ben jij toch
pi_168967565
Mijn ouders reden vroeger bewust eens achter mijn oma aan...

Die stak een 80 km-weg over met haar auto, zo door rood licht. Toen ze een gesprek met haar aangingen, zei ze dat ze dat altijd deed op kruispunten. Ze was de oudste dus had voorrang, vond ze. Die heeft geen meter meer gereden.

Jaren later had ze haar zinnen ineens gezet op een scootmobiel, vond mijn vader een prima plan zei die. Werd een parcours voor haar gemaakt en als ze dat zou kunnen rijden na een duidelijke instructie dan zou ze er eentje krijgen. Gelukkig besefte ze zelf al snel dat dat helemaal niet meer ging.

Nu werd mijn oma hierin geholpen, hoeveel ouderen menen goed te kunnen rijden en zijn zich niet bewust van de gevaren? Door de vergrijzing worden de automobilisten ook steeds ouder.
Buiten de gezondsheidsverklaringen die ze voor 5 jaar krijgen, zou men ook eens goed moeten gaan kijken naar de medicatie. Op hoeveel doosjes staat niet dat dat de rijvaardigheid kan beïnvloeden?

Ook ik vind het een taak van naasten en huisartsen om dit in de gaten te houden. Een meldpunt zou fijn zijn en wat mij betreft een jaarlijkse keuring vanaf 75 jaar waarbij dus ook gekeken wordt naar de medicatie en de rijvaardigheid in een simulator.
pi_168967586
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 19:59 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

een half gezin is dood en jij moet zaniken over Pechtold, want een baby ben jij toch
Ik heb het over de politici. Een half gezin is dood door onze politici.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_168967682
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 20:00 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik heb het over de politici. Een half gezin is dood door onze politici.
nee, door een bejaarde die zelf ook omgekomen is.
pi_168967724
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 19:49 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik vind het zeer ernstig dat bejaarden hun eigen verantwoordelijkheid niet nemen.

Zo had ik eens te maken met een oude vrouw die verdwaasd liep te dwalen over het parkeerplaats dicht bij mijn huis. Ik vroeg haar hoe het ging. Ze was haar auto kwijt. Ik vroeg: wat voor auto is het? Dat wist ze nog wel. Ik keek rond en ik zag hem. ze kwam zeer verward over. Gevalletje alzheimer? Ik praatte met haar door, dat ze zo niet in de auto kon stappen.
Ze wierp echter tegen dat ze dan helemaal nergens meer kwam.

Ja, ze is in die auto gestapt. :{
Ik wist het even niet meer.
Het grote probleem is dat die mensen weigeren immobiel te worden en niet de consequenties in willen zien van hun besluit.

Waar is trouwens die keuring gebleven voor de 70-plussers?
Hier liep er vorig jaar eentje de metrobaan op met haar rollator, kortste weg naar de AH was 50 meter tussen de rails. De metro kon vol in de ankers...
Denk maar niet dat zo'n mens daarvan schrikt, liep rustig door totdat men haar van de baan afhaalde.
pi_168967775
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 20:06 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Hier liep er vorig jaar eentje de metrobaan op met haar rollator, kortste weg naar de AH was 50 meter tussen de rails. De metro kon vol in de ankers...
Denk maar niet dat zo'n mens daarvan schrikt, liep rustig door totdat men haar van de baan afhaalde.
metro moet aan de kant want zij heeft de oorlog meegemaakt cq het land weer opgebouwd
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')