abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_171014992
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 21:41 schreef -Miauw- het volgende:
Sorry, maar wie hier gaat die lap tekst lezen denk je? :')
Niet lullig bedoelt :*
Wie er in is geinteresseerd.

Ik kan ook hele lappen tekst lezen hoor. Op FOK! bijvoorbeeld. Dan kan ik mijn aandacht er (zo nu en dan) wel bijhouden. Maar in een theorieboek weer niet.
pi_171015141
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2017 22:02 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Wie er in is geinteresseerd.

Ik kan ook hele lappen tekst lezen hoor. Op FOK! bijvoorbeeld. Dan kan ik mijn aandacht er (zo nu en dan) wel bijhouden. Maar in een theorieboek weer niet.
Ja joh, ik maakte maar een flauw grapje. In boeken lukt het me soms aardig, online niet. Dan gaat scannen voor mij een stuk lastiger.
Look what the cat dragged in...
pi_171015680
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 22:06 schreef -Miauw- het volgende:

[..]

Ja joh, ik maakte maar een flauw grapje.
Weet ik hoor :*

Al moet ik bekennen dat dan bij mij snel de onzekerheid toe slaat. Denk ik meteen "het is bij anderen 100x erger dan bij mij, dus ik stel me gewoon aan en ben lui"

Maar op den duur kwam ik op een punt. "Of ik het nou wel of niet heb, ik ben gewoon wie ik ben en dat is goed."

Rationeel kon ik dat meteen bedenken hoor. Maar emotie is weer wat anders.

Daarbij heb ik helaas ook borderline en dan ga je jezelf veel meer aan anderen spiegelen vanuit je onzekerheid
pi_171015772
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2017 22:22 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Weet ik hoor :*

Al moet ik bekennen dat dan bij mij snel de onzekerheid toe slaat. Denk ik meteen "het is bij anderen 100x erger dan bij mij, dus ik stel me gewoon aan en ben lui"

Maar op den duur kwam ik op een punt. "Of ik het nou wel of niet heb, ik ben gewoon wie ik ben en dat is goed."

Rationeel kon ik dat meteen bedenken hoor. Maar emotie is weer wat anders.

Daarbij heb ik helaas ook borderline en dan ga je jezelf veel meer aan anderen spiegelen vanuit je onzekerheid
Ah volgens mij is dat wel een AD(H)D-kwaal, het relativeren. Nou ja als ik het over mezelf heb.
Heb je de diagnose als lang? Of had ik nu toch dat stuk moeten lezen? :')
En hoe gaat het in combinatie met borderline? Lijkt me lastig wel.
Look what the cat dragged in...
pi_171015858
Ik ben wel heel leergierig. Ik heb altijd plannen om mij te verdiepen in allemaal tutorials, want ik wil die en die en die software kunnen beheersen.

Ga ik een filmpje op YouTube bekijken.

- "Oh kut, dit is weer 25 minuten lang. Zeker weer een hoop gelul eromheen. Nou ja, ik zie wel"

En dan is het vaak iemand die het op een heel saaie manier aan het vertellen is. En dan alleen het beeld van wat je met die software ziet. Dan gaat het niet meer... ;(

En dit kon ik weer prima volgen. Waarom? Het is een leuke meid en ze vertelt het gewoon heel duidelijk. Ze heeft passie voor wat ze wil duidelijk maken. En dat prikkelt mij :)
pi_171016204
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 22:25 schreef -Miauw- het volgende:

[..]

Ah volgens mij is dat wel een AD(H)D-kwaal, het relativeren. Nou ja als ik het over mezelf heb.
Heb je de diagnose als lang? Of had ik nu toch dat stuk moeten lezen? :')
En hoe gaat het in combinatie met borderline? Lijkt me lastig wel.
Sinds een jaar.

10 jaar geleden vermoedde ik ADD. Het kwam daarbij eigenlijk min of meer uit een psychologisch onderzoek naar voren. Maar dat was verder geen ADHD-test, dus de diagnose werd niet gesteld.

En toen ik ook las dat de meeste mensen ook medicijnen slikken, dacht ik: dan is het blijkbaar toch iets veel heftigers.

Ik heb twee intensieve behandelingen wat betreft persoonlijkheidsstoornissen gedaan. Ik kan wel beter relativeren, maar op structuur bleef ik maar vastlopen. En ik presteer sowieso altijd minder dan ik zou moeten kunnen.

Voor mezelf was in ieder geval duidelijk dat het niet alleen emoties zijn. Ik dacht echt dat ik teveel verwend was door mijn moeder en daarom geen discipline kon opbrengen. Terwijl ik mijzelf vrijwel altijd onder druk zette om uberhaupt iets gedaan te krijgen.

Er werd ook altijd gezegd dat ik geen AD(H)D kon hebben, want ik was geen stuiterbal en ik piekerde gewoon teveel. Ik nam mezelf ook niet serieus meer.

Dan staat je hele wereld op je kop als het uiteindelijk toch wel zo blijkt te zijn. Ook QB-test liet het duidelijk zien.

Ik heb nu wel een hele fijne psycholoog. Na tig therapie heb ik nu het gevoel dat iemand weet hoe het bij mij werkt. En hij wil mij echt onderzoeken en helpen :)
pi_171124488
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2017 21:21 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik heb ff een stuk getypt. Het was eigenlijk bedoeld voor een ander topic, maar ik was behoorlijk aan het uitwijden over dit, terwijl ik dat hele boekwerk net zo goed had kunnen weglaten. Zonde van de tijd die ik gebruikte om op mn smartphone te typen, dus ik post het maar hier :')

---------

ADHD betekent minder in staat zijn om je impulsen te reguleren. Het wordt vaak een aandacht- en concentratiestoornis genoemd. Op zich kan je je met ADHD goed concentreren, alleen je impulsen bepalen waar je concentratieveld naartoe gaat.

Voor iedereen geldt dat het makkelijker is om je te concentreren op dingen die leuk zijn. Dus als je de hele reeks kenmerken van ADHD doorneemt, zal je er vast een aantal herkennen, ook al heb jij het niet. Ik heb om die reden ook veel getwijfeld aan mijn diagnose. Zo van: ik heb mij vast aangesteld tijdens de test, of ze kennen een stoornis toe aan gedragskenmerken die eigenlijk heel normaal zijn en ik laat mij wat wijsmaken. Het verschil is denk ik dat de meeste mensen toch meer overzicht hebben op hun prioriteiten en beter kunnen sturen waar ze hun aandacht op richten. Met ADHD gaat dat moeilijker: je hebt sterkere prikkels nodig om gemotiveerd te worden iets te kunnen doen en ook sterkere prikkels om jezelf daar vervolgens in af te remmen. Verstandelijk begrijp je het allemaal prima. Ook aan je lijf mankeert niks, dus je kan het. Maar tussen besluiten en doen: daar zitten wat draadjes los zeg maar.

Verschil tussen ADHD en ADD is of je wel of niet last hebt van hyperactiviteit (gevoel van gejaagdheid en beweeglijkheid). Verder is het gewoon hetzelfde. En geen mens is hetzelfde. Ik zie ADHD als een spectrum waarin iedereen zijn unieke plekje heeft. Vaak is het wel zo dat ADHD-ers wat extraverter, drukker en overheersender zijn. Maar ik denk dat dat indirecte symptomen zijn. Als je vanaf je geboorte de hyperactiviteit hebt, is dat een factor die bepalend is voor de ontwikkeling van je gedrag. Met ADHD kom je vaker in de actieve modus en met ADD kak je juist vaker in de passieve modus. Daardoor gaan anderen een stempel op je plakken en noemen ze de ene persoon druk en de ander rustig. Maar iemand is veel meer dan dat.

Maar met ADHD kan je twee dingen doen met je impulsen: of je zet de rem erop of je geeft je eraan over. Maar je kan het niet doseren.

Hoe weet je of je ADHD hebt? Bij zelftestjes op internet wordt een hele reeks kenmerken opgesomd en hoe chaotischer en drukker of dromeriger je bent, hoe meer AD(H)D je hebt en hoe meer bijzonder en speciaal je eigenlijk wel niet bent omdat je dat allemaal hebt. Zo staat het niet op internet, maar aan de reacties merk ik dat het vaak wel zo wordt geinterpreteerd. Het lijkt bijna een competitie te zijn wie de meeste kenmerken heeft en in hoeverre je er 'last' van hebt.

Het gaat er niet om aan hoeveel kenmerken je voldoet, maar of de kenmerken bij elkaar een patroon vormen in relatie tot jouw problemen. Als die 'hardnekkige luiheid' en/of impulsiviteit je zo hebben belemmerd in je leven dat je bijvoorbeeld je school niet hebt kunnen afmaken ook al mankeert het jou niet aan intelligentie, dan is er in ieder geval iets aan de hand. Het kunnen emoties zijn of gedragspatronen. Maar bij ADHD staat het er los van. Zou je je beter kunnen concentreren als je je emotioneel ook beter voelt, dan is het voor jezelf duidelijk dat je emoties een rol daarin spelen. Maar bij ADHD is dat niet het geval. Sterker nog, ik ervaar zelf dat de ADHD-kenmerken juist sterker worden als ik in een vrolijke bui ben.

Ik snap het heel goed, want wanneer je nog maar kort geleden de diagnose hebt gekregen, voel je je begrepen en erkend. Voorheen dacht je dat je gewoon lui, ongedisciplineerd en onvolwassen was. Elke keer die goede voornemens om het toch beter te gaan doen en elke keer gaat het toch weer mis omdat je je niet aan routine kan houden. Als je dat je leven lang hebt, komen er veel emoties vrij.

Vaak is het wel zo dat mensen met AD(H)D interessante en leuke mensen zijn. Als je zoiets leest en je hebt die diagnose zelf ook, geeft dat je ego wel een oppepper. Ik heb mezelf heel erg ingepeperd dat het niet betekent dat mensen zonder ADHD daarmee automatisch minder interessant en juist meer saai en 'moderate' zijn. Het is niet goed als je je eigenwaarde laat afhangen van een stempel.

Echter stiekem deed ik dat wel. Wat vervolgens maakte dat ik elke keer ging twijfelen aan de diagnose. En waardoor ik een groot schuldgevoel had omdat ik zo dacht.

Ik ben blij dat stukje bij beetje die emoties afzwakten en zodoende ieder mens als bijzonder en uniek kan zien. Dat contrast "ADHDers en normale mensen" ebte weg.

Ik ben mezelf wel beter gaan leren kennen met de diagnose, daarom maakte ik dat proces door.
Wat ben je lang van stof vent :{
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')