abonnement Unibet Coolblue
pi_168950209
Binnenkort wordt onze woning opgeleverd. Op de begane grond laten wij vloerverwarming infrezen.

Op dit moment zit er voor de 3,5 meter brede schuifpui een convectorput. Het liefst sluiten wij deze af met beton en een cement deklaag en laten de vloerverwarming eroverheen infrezen tot aan de schuifpui.

Ik twijfel om de convectorput toch te laten zitten. Deze zit er nu tenslotte om een koudeval van de grote pui te voorkomen.

Zou de vloerverwarming, die op dat punt op 5 cm HOH wordt, een koudeval voorkomen of is het beter de convector put werkend te houden?

Iemand ervaring hiermee?
pi_168951606
Hoe ver zit je dan nog van een eventuele muren? Hier is 30 cm rondom alle muren vrijgehouden van vloerverwarming l. Merk je in de praktijk niks van maar was beter voor de muren ofzo :?
I solemnly swear i'm up to no good
  donderdag 16 februari 2017 @ 23:28:27 #3
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_168952759
Ik heb een pui van 3,5m en vloerverwarming. Voldoet prima :Y
We hebben wel gordijnen die er 's avonds voor gaan maar dat is enkel omdat ik niet zo hou van dat grote zwarte vlak icm zelf in de inkijk te zitten.

Edit: Pui heeft driedubbel glas

[ Bericht 3% gewijzigd door laziness op 17-02-2017 08:07:19 ]
Ik heb je lief mijn hele leven
  vrijdag 17 februari 2017 @ 00:47:33 #4
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_168953964
Ik merk het bij sterke wind in de verkeerde richting + koud weer (< 5 graden), of zeer koud weer (< -5 graden). Ik verwacht inderdaad dat dit opgelost is zodra we gordijnen of iets dergelijks hebben.

Rest van de tijd geen problemen.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_168954929
Kun je de pui nog laten voorzien van driedubbel glas? Of wordt dat standaard al gedaan bij jullie project?

Met driedubbel glas hoef je je zeker geen zorgen te maken. Met HR++ glas ook eigenlijk niet echt. Mijn ouders hebben een jaren 70 woning met gewoon dubbel glas en hoewel de radiator daar nog aanwezig is in de woonkamer, staat die eigenlijk nooit aan en is de vloerverwarming voldoende om het warm te houden.
pi_168955352
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 08:04 schreef Ivo1985 het volgende:
Kun je de pui nog laten voorzien van driedubbel glas? Of wordt dat standaard al gedaan bij jullie project?

Met driedubbel glas hoef je je zeker geen zorgen te maken. Met HR++ glas ook eigenlijk niet echt. Mijn ouders hebben een jaren 70 woning met gewoon dubbel glas en hoewel de radiator daar nog aanwezig is in de woonkamer, staat die eigenlijk nooit aan en is de vloerverwarming voldoende om het warm te houden.
Het is geen nieuwbouw. Met overdracht bedoel ik eigenlijk sleuteloverdracht. Er zit wel dubbelglas in de pui uit 1994. In hoeverre dat HR glas is weet ik nu niet.

Ik vind het lastig. Er is geen weg meer terug als het weghalen van de put tegen valt.
pi_168956358
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 08:58 schreef lichtknopje het volgende:
Het is geen nieuwbouw. Met overdracht bedoel ik eigenlijk sleuteloverdracht. Er zit wel dubbelglas in de pui uit 1994. In hoeverre dat HR glas is weet ik nu niet.

Ik vind het lastig. Er is geen weg meer terug als het weghalen van de put tegen valt.
In mijn vorige huis had ik een kamer met openslaande tuindeuren i.c.m. convectorput. Naast alle nadelen, had het wel als voordeel de snelle opwarming en een schoenendroogplek. Intuïtief zou ik 'm niet weghalen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_168959775
Wat ga je met de aanvoer temperatuur doen? Je kunt de ketel nu zuiniger laten stoken. Maar dan heeft de convector put minder rendament.
pi_168960134
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 13:35 schreef adder77 het volgende:
Wat ga je met de aanvoer temperatuur doen? Je kunt de ketel nu zuiniger laten stoken. Maar dan heeft de convector put minder rendament.
Daar heb ik geen idee van. Ik laat de vloerverwarming als hoofdverwarming installeren. Je bedoelt dat omdat de CV nu minder hard hoeft te stoken ivm vloerverwarming, de convectorput niet veel aan warmte zal afgeven?

Eigenlijk zou mijn vraag moeten zijn; Wat is beter? Een convectorput in combinatie met vloerverwarming of enkel vloerverwarming en kan de vloerverwarming de weggehaalde convectorput compenseren door daar 5 cm hart op hart te frezen.
  vrijdag 17 februari 2017 @ 15:07:55 #10
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_168961517
Vloerverwarming is normaal gesproken op lage temperatuur, dus een watertemperatuur onder de 40 graden.
De convector wordt normaal gevoed met water met een hoge temperatuur. Nu kan je dat met mengkranen best goed geregeld krijgen, maar eigenlijk is dat zonde, omdat je ketel veel efficienter werkt, en beter condenseert, wanneer er op lage temperatuur gewerkt wordt.

Voor wat betreft het comfort, tja, daar zou inderdaad de convector wel een bijdrage kunnen leveren tegen de koudeval van het glazen pui. Meer dan vloerverwarming.
pi_168961726
Hier vloerverwarming + put + schuifpui en nog steeds koudeval. Denk dat 5cm vloerverwarming beter werkt dan een put. Ouderwetse putten hebben een hoge cv temperatuur nodig, terwijl moderne ketels met lage temperaturen werken. Andere optie is de put vervangen met een moderne ondiepe LTV-convector.

Ik zou goed advies inwinnen van een expert. Als ik alles nieuw zou aanleggen, zou ik 5cm langs de pui en buitenwanden doen en juist wat minder leidingen in het midden van de kamer. Tevens ook het hete water vanaf de vedeler eerst direct richting de pui en dan via de lussen naar het midden en retour verdeler.

En het glas vervangen.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')