abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 16 februari 2017 @ 14:02:26 #26
465348 Sauwelios
Aristocratisch-Radicaal
pi_168938415


[ Bericht 100% gewijzigd door Sauwelios op 16-02-2017 14:02:40 (foutje) ]
"Die vornehme Natur ersetzt die göttliche Natur." (Leo Strauss, "Note on the Plan of Nietzsche's _Beyond Good and Evil_", slotzin.)
  donderdag 16 februari 2017 @ 14:02:48 #27
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_168938420
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:00 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Niet alleen kansarm, maar ook hele volkeren met een cultuur wezensvreemd aan dat van de onze.
Wat je ook kan omdraaien natuurlijk.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 16 februari 2017 @ 14:03:53 #28
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_168938443
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:02 schreef Sauwelios het volgende:

[..]

Alle mensen, dus ook alle moordenaars, hebben menselijke waardigheid volgens de beginselen van onze rechtsstaat. Maar een moordenaar eerbiedigt deze waardigheid niet in zijn slachtoffers. Hij breekt dus het sociaal contract en verdient het dus (voorlopig) niet om van al onze maatschappelijke vrijheden gebruik te mogen maken. Net zoals iemand zonder licht op z'n fiets het niet verdient in het openbaar in het donker te mogen fietsen. Ja, als hij met iemand aanrijdt en die erg ongelukkig valt, dan is ook hij een moordenaar!
Nooit van verzetsstrijders en dergelijke gehoord? Wat de een als een moordenaar ziet is in de ogen van een ander een held.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 16 februari 2017 @ 14:04:54 #29
465348 Sauwelios
Aristocratisch-Radicaal
pi_168938475
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 13:56 schreef Tijger_nootje het volgende:

[..]

Ik open dan ook geen topic waarin ik mijn diepste gedachten, 19 jaar lang in wording, over een nieuwe partij aan FOK toevertrouw.
Misschien zou je dat juist wel moeten doen. In mijn geval is het nu al een zeer geslaagd experiment!
"Die vornehme Natur ersetzt die göttliche Natur." (Leo Strauss, "Note on the Plan of Nietzsche's _Beyond Good and Evil_", slotzin.)
  donderdag 16 februari 2017 @ 14:05:44 #30
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_168938499
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:04 schreef Sauwelios het volgende:

[..]

Misschien zou je dat juist wel moeten doen. In mijn geval is het nu al een zeer geslaagd experiment!
Dus we zien je in Maart in de kamer zitten?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_168938587
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:02 schreef Megumi het volgende:

[..]

Wat je ook kan omdraaien natuurlijk.
Ben je helemaal gek geworden? Onze cultuur is wezensvreemd aan dat van de nieuwkomers? Wij waren hier eerder, wij autochtonen zijn nog steeds in de meerderheid! Het is onze leitkultur waar immigranten zich aan aan te passen hebben. Je zet de wereld op zijn kop.
  donderdag 16 februari 2017 @ 14:14:07 #32
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_168938646
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:10 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Ben je helemaal gek geworden? Onze cultuur is wezensvreemd aan dat van de nieuwkomers? Wij waren hier eerder, wij autochtonen zijn nog steeds in de meerderheid! Het is onze leitkultur waar immigranten zich aan aan te passen hebben. Je zet de wereld op zijn kop.
Ik heb het meer over culturen in het algemeen. Bijvoorbeeld dat men in India en of Japan wel wat van onze gewoontes en dergelijke vreemd vinden. Voor hun zijn sommige van onze gewoontes namelijk ook wezensvreemd. Er is meer op de wereld dan alleen de islam bijvoorbeeld. En onze cultuur heeft ook aspecten die je niet zo geweldig kan vinden.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 16 februari 2017 @ 14:15:04 #33
465348 Sauwelios
Aristocratisch-Radicaal
pi_168938662
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:00 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Niet alleen kansarm, maar ook hele volkeren met een cultuur wezensvreemd aan dat van de onze.
Die moeten dan inderdaad inburgeren...

"De leden van sektes [dwz. religies] moesten de wetten gehoorzamen en trouw zijn aan de Grondwet; als ze dit deden moesten anderen hen met rust laten, hoe onaangenaam [distasteful] hun geloven ook mochten zijn." (Allan Bloom, Het sluiten van de Amerikaanse geest, Inleiding.)
"Die vornehme Natur ersetzt die göttliche Natur." (Leo Strauss, "Note on the Plan of Nietzsche's _Beyond Good and Evil_", slotzin.)
  donderdag 16 februari 2017 @ 14:17:15 #34
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_168938696
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:15 schreef Sauwelios het volgende:

[..]

Die moeten dan inderdaad inburgeren...

"De leden van sektes [dwz. religies] moesten de wetten gehoorzamen en trouw zijn aan de Grondwet; als ze dit deden moesten anderen hen met rust laten, hoe onaangenaam [distasteful] hun geloven ook mochten zijn." (Allan Bloom, Het sluiten van de Amerikaanse geest, Inleiding.)
Wat is trouw aan de grondwet dan precies? En wat is wetten gehoorzamen? Ik zie elke dag voorbeelden van mensen die dat niet doen. En daar zitten niet alleen moslims tussen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 16 februari 2017 @ 14:23:28 #35
465348 Sauwelios
Aristocratisch-Radicaal
pi_168938792
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:03 schreef Megumi het volgende:

[..]

Nooit van verzetsstrijders en dergelijke gehoord? Wat de een als een moordenaar ziet is in de ogen van een ander een held.
Tsja, als je stelt dat een mens zijn waardigheid verliest wanneer hij de waardigheid van anderen niet respecteert, dan kun je zo iemand gerust doden. Dit is in beginsel ook het geval in de moderne rechtsstaat:

"Een Hobbesiaans regime is er één waarin lichamelijk zelfbehoud uiterst goed [namelijk tot de doodstraf aan toe] beschermd wordt door de wet." (Harry Jaffa, "Neumann of nihilisme".)
"Die vornehme Natur ersetzt die göttliche Natur." (Leo Strauss, "Note on the Plan of Nietzsche's _Beyond Good and Evil_", slotzin.)
  donderdag 16 februari 2017 @ 14:25:42 #36
465348 Sauwelios
Aristocratisch-Radicaal
pi_168938812
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:05 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dus we zien je in Maart in de kamer zitten?
Nee, ik kan natuurlijk niet meer meedoen aan deze verkiezingen. (Ik overweeg overigens om op Sylvana te stemmen.) En sowieso laten filosofen van oudsher de beroepspolitiek aan anderen, minderen, over. Wij zijn daar veel te verfijnd voor!
"Die vornehme Natur ersetzt die göttliche Natur." (Leo Strauss, "Note on the Plan of Nietzsche's _Beyond Good and Evil_", slotzin.)
  donderdag 16 februari 2017 @ 14:26:09 #37
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_168938827
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:23 schreef Sauwelios het volgende:

[..]

Tsja, als je stelt dat een mens zijn waardigheid verliest wanneer hij de waardigheid van anderen niet respecteert, dan kun je zo iemand gerust doden. Dit is in beginsel ook het geval in de moderne rechtsstaat:

"Een Hobbesiaans regime is er één waarin lichamelijk zelfbehoud uiterst goed [namelijk tot de doodstraf aan toe] beschermd wordt door de wet." (Harry Jaffa, "Neumann of nihilisme".)
Wat stel ik?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 16 februari 2017 @ 14:27:00 #38
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_168938841
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:25 schreef Sauwelios het volgende:

[..]
sowieso laten filosofen van oudsher de beroepspolitiek aan anderen, minderen, over. Wij zijn daar veel te verfijnd voor!
_O-
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 16 februari 2017 @ 14:33:10 #39
465348 Sauwelios
Aristocratisch-Radicaal
pi_168938929
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:17 schreef Megumi het volgende:

[..]

Wat is trouw aan de grondwet dan precies? En wat is wetten gehoorzamen? Ik zie elke dag voorbeelden van mensen die dat niet doen. En daar zitten niet alleen moslims tussen.
Precies! De wet is de wet, lijkt mij. Trouw aan de grondwet is trouw aan de geest van die wet:

"[Abraham] Lincoln stond erop dat er geen compromis met het gelijkheidsbeginsel kon zijn, dat het niet afhing van de keuze of verkiezing van het volk maar de voorwaarde voor het überhaupt hebben van verkiezingen is." (Bloom, ibid., parafrase.)
"Die vornehme Natur ersetzt die göttliche Natur." (Leo Strauss, "Note on the Plan of Nietzsche's _Beyond Good and Evil_", slotzin.)
  donderdag 16 februari 2017 @ 14:36:05 #40
465348 Sauwelios
Aristocratisch-Radicaal
pi_168938980
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:26 schreef Megumi het volgende:

[..]

Wat stel ik?
Ik zeg niet dat je dat stelt. Wel denk ik dat je dat zou moeten stellen als je denkt dat een verzetstrijder die een bezetter doodt een held is (waar ik het op zich trouwens best mee eens ben).
"Die vornehme Natur ersetzt die göttliche Natur." (Leo Strauss, "Note on the Plan of Nietzsche's _Beyond Good and Evil_", slotzin.)
  donderdag 16 februari 2017 @ 14:37:09 #41
465348 Sauwelios
Aristocratisch-Radicaal
pi_168938995
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:27 schreef Megumi het volgende:

[..]

_O-
Ik zei het expres op een ludieke manier.
"Die vornehme Natur ersetzt die göttliche Natur." (Leo Strauss, "Note on the Plan of Nietzsche's _Beyond Good and Evil_", slotzin.)
  donderdag 16 februari 2017 @ 14:38:05 #42
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_168939006
Ik haak af.
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:25 schreef Sauwelios het volgende:

[..]
sowieso laten filosofen van oudsher de beroepspolitiek aan anderen, minderen, over. Wij zijn daar veel te verfijnd voor!


[ Bericht 18% gewijzigd door Megumi op 17-02-2017 08:13:38 ]
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 16 februari 2017 @ 14:44:00 #43
465348 Sauwelios
Aristocratisch-Radicaal
pi_168939102
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:38 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik haak af.

[..]

Je bent inconsequent. Een verzetsstrijder die een bezetter doodt is een held maar de doodstraf is verwerpelijk? Ikzelf ben overigens tegen de doodstraf, omdat ik denk dat mensen niet gauw nutteloos zijn. In plaats van de doodstraf slavernij--dat zou een partijpunt kunnen zijn! 8}
"Die vornehme Natur ersetzt die göttliche Natur." (Leo Strauss, "Note on the Plan of Nietzsche's _Beyond Good and Evil_", slotzin.)
  donderdag 16 februari 2017 @ 14:44:26 #44
465348 Sauwelios
Aristocratisch-Radicaal
pi_168939108
Als de politie gedwongen wordt iemand dood te schieten is dat eigenlijk ook een soort doodstraf. Zolang mensen dus niet genetisch en/of hormonaal gemanipuleerd worden zodat ze niet meer agressief kunnen zijn kom je dus nooit van de doodstraf af. Nog een reden waarom het Transhumanisme het logische gevolg van het Humanisme is!
"Die vornehme Natur ersetzt die göttliche Natur." (Leo Strauss, "Note on the Plan of Nietzsche's _Beyond Good and Evil_", slotzin.)
pi_168939974
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:14 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik heb het meer over culturen in het algemeen. Bijvoorbeeld dat men in India en of Japan wel wat van onze gewoontes en dergelijke vreemd vinden. Voor hun zijn sommige van onze gewoontes namelijk ook wezensvreemd. Er is meer op de wereld dan alleen de islam bijvoorbeeld. En onze cultuur heeft ook aspecten die je niet zo geweldig kan vinden.
Daarom heeft ieder land in principe een eigen leitkultur. Alleen is dat bij de meeste landen altijd al zo geweest en realiseren westerse landen zich dat pas sinds kort (opnieuw).

quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:25 schreef Sauwelios het volgende:

[..]

Nee, ik kan natuurlijk niet meer meedoen aan deze verkiezingen. (Ik overweeg overigens om op Sylvana te stemmen.) En sowieso laten filosofen van oudsher de beroepspolitiek aan anderen, minderen, over. Wij zijn daar veel te verfijnd voor!
Over inconsequent gesproken. Sylvana's Artikel1 lijkt me niet bepaald "Aristocratisch-Radicaal".
Dan komt Forum voor Democratie daar nog het meest in de buurt.
  donderdag 16 februari 2017 @ 16:21:34 #46
465348 Sauwelios
Aristocratisch-Radicaal
pi_168940804
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 15:41 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Daarom heeft ieder land in principe een eigen leitkultur. Alleen is dat bij de meeste landen altijd al zo geweest en realiseren westerse landen zich dat pas sinds kort (opnieuw).

[..]

Over inconsequent gesproken. Sylvana's Artikel1 lijkt me niet bepaald "Aristocratisch-Radicaal".
Dan komt Forum voor Democratie daar nog het meest in de buurt.
Misschien, maar dan redeneer je de verkeerde kant op. FvD is misschien de meest rechtse/conservatieve/illiberale partij, maar is nog steeds "voor Democratie". Ik wil naar de Oost varen via de West! En wie weet wat voor "Indianen" ik daar zal ontdekken...

Dat van die Leitkulturen vind ik trouwens ook interessant. Zo schreef ik onlangs:

quote:
"(I)n order to counteract Brexit and the like, one would have to invoke a kind of European* patriotism. But the problem with this is that Europe in itself is nothing; any European pride comes from pride in its various nations--nations like France, Great Britain, Italy and Austria, to name only a few. This explains the utter lack of appeal of the European Union: its flag is not a number of homogeneous stars arranged in the shape of a big fat zero for nothing. I therefore declare war to the death to the EU, which means war against the spectre that it is; and this in the name of what I hereby christen the European Confederacy.

* Before a Western patriotism, let alone a World or Earth patriotism is possible, smaller confederations must be formed first. This is painfully clear when one considers the United Nations: as I remember from my teens, the UN has always been pathetically ineffective, most notably--but by no means only--in the Yugoslav Wars of the 1990s. It will therefore be the next Union we declare war on.
En, eerder:

quote:
[M]ust not Britain become an Empire again?

But then there must still be multiple empires, right? When the whole world is colonized by a single empire, it can no longer grow.

Must its Imperialism then not inspire other Kingdoms and Republics to Imperialism as well?

But the problem of the end of history remains. The problem of liberalism, of human nature, remains. What such nations would need is national gods/values, for otherwise their God contains the seed of Hir own destruction. Or Europe/the West must conquer the world, and at that point it needs to establish First Contact with an otherworldly human species.
Zoals je ziet is m'n outlook in wezen paradoxaal.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sauwelios op 16-02-2017 17:12:53 ]
"Die vornehme Natur ersetzt die göttliche Natur." (Leo Strauss, "Note on the Plan of Nietzsche's _Beyond Good and Evil_", slotzin.)
  donderdag 16 februari 2017 @ 17:25:54 #47
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_168941842
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 13:00 schreef Sauwelios het volgende:
Waar is het misgegaan? Volgens Ortega y Gasset ging het (inderdaad, Harvest89!) pas in of kort na de Negentiende Eeuw mis. Maar in tegenstelling tot hem denk ik dat het al eerder, veel eerder mis ging. Ik denk namelijk dat wat Ortega "de opstand der horden [la rebelión de las masas, Harvestje!]" noemt het logische gevolg van de hele democratische beweging is. Deze beweging is in gang gezet door de grote vroeg-moderne filosofen (Machiavelli, Hobbes, etc.). Maar dit deden zij enkel omdat het Christendom volledig uit de klauwen aan het lopen was. Het is dus nog eerder misgegaan.

"Christendom is Platonisme voor 't 'volk'[.]" (Nietzsche, Voorbij goed en kwaad, Voorwoord.)

En filosofen als Socrates en Plato zetten hun beweging op hun beurt in gang omdat het Sofisme volledig uit de klauwen aan het lopen was! Het Sofisme echter was weer het logische gevolg van wat dichterfilosofen als Homerus en Hesiodus in gang hadden gezet... Zie voor meer info m'n "tutorial in de Platonische politieke filosofie":

https://www.facebook.com/(...)015/1216855551686641

Zie ook m'n "Nietzsche contra Wilders":

http://sauwelios.blogspot(...)ilders-herziene.html

De Engelstalige versie is de huidige:

http://www.ilovephilosophy.com/viewtopic.php?f=3&t=181911
Ik heb veel respect voor je, dat je zo lang over deze stof nadenkt, en over flink wat kennis beschikt.

Maar ik snap er zelf vrij weinig van. :')
Ik heb wel meerdere pogingen gedaan om boeken van Nietzsche te lezen. Maar de stof is vrij zwaar om doorheen te komen, ik vraag me af of die man zelf nog wel wist wat hij op aan het schrijven was.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 18 februari 2017 @ 18:06:42 #48
465348 Sauwelios
Aristocratisch-Radicaal
pi_168985301
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 17:25 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Ik heb veel respect voor je, dat je zo lang over deze stof nadenkt, en over flink wat kennis beschikt.

Maar ik snap er zelf vrij weinig van. :')
Ik heb wel meerdere pogingen gedaan om boeken van Nietzsche te lezen. Maar de stof is vrij zwaar om doorheen te komen, ik vraag me af of die man zelf nog wel wist wat hij op aan het schrijven was.
Tsja, als ik alleen maar zeg: "Ja, dat wist hij echt", dan ben ik eigenlijk net een priester: "Geloof me nou maar, ik lees al negentien jaar 'de Bijbel in het Latijn' (Nietzsche in het Duits)"... Aan de andere kant noemt Nietzsche's Zarathustra de filosoof "een heilige van de kennis":

"En als jullie geen heiligen van de kennis kunnen zijn, weest me dan tenminste haar krijgsmannen. [...]
Rebellie--dat is de voornaamheid aan de slaaf. Jullie voornaamheid zij gehoorzaamheid! Jullie bevelgeven zelf zij een gehoorzamen!" (Nietzsche, Zo sprak Zarathustra, "Van krijg en krijgsvolk".)

Ik heb Auflehnung ("opstand") maar even vrij vertaald als "rebellie". En inderdaad, de geautoriseerde vertaling van La rebelión de las masas heet "De Opstand der Horden"!

Mijn interpretatie van deze passage is dat een slaaf zichzelf, of zijn hogere zelf, niet dient in de gehoorzaamheid, maar alleen in de opstandigheid (P. Endt vertaalt het trouwens als "verzet"). De heer (Herr) daarentegen dient zichzelf, of zijn hogere zelf, juist in de gehoorzaamheid (vergelijk het openingscitaat van de OP). Zo vervolgt Zarathustra onmiddellijk:

"Een goed krijgsman klinkt 'je moet' aangenamer in de oren, dan 'ik wil'. En alles wat jullie lief is, moeten jullie je eerst nog laten bevelen!
Jullie liefde tot het leven zij liefde tot jullie hoogste hoop: en jullie hoogste hoop zij de hoogste gedachte van het leven!
Jullie hoogste gedachte echter moeten jullie je door mij laten bevelen--en zij luidt: de mens is iets dat overwonnen moet worden."

Vergelijk:

"Ik leer jullie de Übermensch. De mens is iets dat overwonnen moet worden. Wat hebben jullie gedaan om hem te overwinnen?
Alle wezens tot dusver schiepen iets boven zichzelf uit: en jullie willen de eb van deze grote vloed zijn en liever nog tot het dier terugkeren, dan de mens te overwinnen?
Wat is de aap voor de mens? Een gelach of een smartelijke schaamte. En precies dat moet de mens voor de Übermensch zijn: een gelach of een smartelijke schaamte.
Jullie hebben de weg van wurm tot mens afgelegd, en veel is in jullie nog wurm. Eens waren jullie apen, en ook nu nog is de mens meer aap dan welke aap ook." (Zarathustra's Voorrede, 3. Vergelijk wat ik in de OP over apen en apepakken zei. Je moet deze passage niet Darwinistisch opvatten; dat is slechts een metafoor.)
"Die vornehme Natur ersetzt die göttliche Natur." (Leo Strauss, "Note on the Plan of Nietzsche's _Beyond Good and Evil_", slotzin.)
pi_168986551
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
  zaterdag 18 februari 2017 @ 19:59:01 #50
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_168987263
quote:
Zie ook m'n "Nietzsche contra Wilders":

http://sauwelios.blogspot(...)ilders-herziene.html
Interessant, heb beiden even doorgelezen.
Hoe zou je het Greco-Romeins Polytheďsme plaatsen binnen dit liberaliseringsproces?

Misschien zou je Plotinus als tussenstap tussen het Platonisme en Christendom kunnen aggregeren.

Hierophant ipv priester zou de betere term zijn in het 2e liberaliseringsproces denk ik.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')