Afgezien van het feit dat tijdreizen nog niet is uitgevonden (en mijns inziens logisch onmogelijk is), heb ik geen enkele reden om in een andere tijd--of plaats--te willen wonen.quote:Op donderdag 16 februari 2017 11:53 schreef Harvest89 het volgende:
Waarom rot jij niet lekker op naar de 19e eeuw.
Die wetenschapper die in een rolstoel zit zegt dat het wel mogelijk is (reizen naar toekomst dan). Ik weet niet hoe serieus je dat moet nemen, maar goed, het is toch een wetenschapper.quote:Op donderdag 16 februari 2017 12:08 schreef Sauwelios het volgende:
[..]
Afgezien van het feit dat tijdreizen nog niet is uitgevonden (en mijns inziens logisch onmogelijk is), heb ik geen enkele reden om in een andere tijd--of plaats--te willen wonen.
Het moet trouwens in beide gevallen "its" zijn, zonder apostrof, in je signature...
De rest van m'n betoog is nog niet geschreven. Interessant trouwens dat je zegt dat er weinig over op te merken valt. En ik ben blij dat je die derde zin hebt toegevoegd.quote:Op donderdag 16 februari 2017 12:23 schreef rockstah het volgende:
Waar is de rest van je verhaal dan? Er valt vrij weinig over op te merken op dit moment.
Ik zou vooral wat concreter willen zien wanneer het volgens jouw precies mis is gegaan.
Wat bedoel je hier precies mee?quote:Op donderdag 16 februari 2017 11:20 schreef Sauwelios het volgende:
Steeds minder lijken mensen te beseffen dat het sociaal contract constant gesloten moet worden en nooit definitief gesloten is,
Hoe sneller je reist, hoe langzamer de tijd gaat, in die zin kun je dus reizen, en minder lang reizen dan je bent weggeweest.quote:Op donderdag 16 februari 2017 12:17 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Die wetenschapper die in een rolstoel zit zegt dat het wel mogelijk is (reizen naar toekomst dan). Ik weet niet hoe serieus je dat moet nemen, maar goed, het is toch een wetenschapper.
Ik laat gewoon it's staan. Dat komt namelijk rebels over.
Het sociaal contract (le contrat social) is in feite het verdrag dat iedereen die in onze rechtsstaat geboren wordt of gaat wonen al dan niet stilzwijgend sluit. Het houdt in dat de vrijheden die je hier geniet je ertoe verplichten je bijvoorbeeld aan de wet te houden (en ja, dit betekent ook dat je lichtjes op je fiets moet hebben als je tussen zonsondergang en zonsopgang fietst--een persoonlijke ergernis en mijns inziens een symptoom van "de opstand der horden"). Ik zeg "bijvoorbeeld" omdat het uiteindelijk om de geest der wet gaat: de gedachte dat de mensen alleen getolereerd worden omdat, of voor zover, ze zich waardig gedragen...quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:02 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Wat bedoel je hier precies mee?
Ik denk al zeker m'n halve leven (ik ben nu 38) over dit soort dingen na, Tijgetje...quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:05 schreef Tijger_nootje het volgende:
Partij voor de Eerbied - We weten nog niet wat we te zeggen hebben want zover had ik nog niet nagedacht
Meer een ONZ topic dus.
Ah een beginner dus. Eerbied is trouwens iets wat je moet verdienen. En zeker op politiek gebied zijn die er naar mijn mening dus te weinig.quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:20 schreef Sauwelios het volgende:
[..]
Ik denk al zeker m'n halve leven (ik ben nu 38) over dit soort dingen na, Tijgetje...
Ik zeg dat ook omdat het voor iets wat in een politiek subforum staat erg weinig houvast voor een discussie biedt. Het lijkt meer op een geschiedenisles dan een standpunt.quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:00 schreef Sauwelios het volgende:
[..]
De rest van m'n betoog is nog niet geschreven. Interessant trouwens dat je zegt dat er weinig over op te merken valt. En ik ben blij dat je die derde zin hebt toegevoegd.
Waar is het misgegaan? Volgens Ortega y Gasset ging het (inderdaad, Harvest89!) pas in of kort na de Negentiende Eeuw mis. Maar in tegenstelling tot hem denk ik dat het al eerder, veel eerder mis ging. Ik denk namelijk dat wat Ortega "de opstand der horden [la rebelión de las masas, Harvestje!]" noemt het logische gevolg van de hele democratische beweging is. Deze beweging is in gang gezet door de grote vroeg-moderne filosofen (Machiavelli, Hobbes, etc.). Maar dit deden zij enkel omdat het Christendom volledig uit de klauwen aan het lopen was. Het is dus nog eerder misgegaan.
"Christendom is Platonisme voor 't 'volk'[.]" (Nietzsche, Voorbij goed en kwaad, Voorwoord.)
En filosofen als Socrates en Plato zetten hun beweging op hun beurt in gang omdat het Sofisme volledig uit de klauwen aan het lopen was! Het Sofisme echter was weer het logische gevolg van wat dichterfilosofen als Homerus en Hesiodus in gang hadden gezet... Zie voor meer info m'n "tutorial in de Platonische politieke filosofie":
https://www.facebook.com/(...)015/1216855551686641
Zie ook m'n "Nietzsche contra Wilders":
http://sauwelios.blogspot(...)ilders-herziene.html
De Engelstalige versie is de huidige:
http://www.ilovephilosophy.com/viewtopic.php?f=3&t=181911
En hoe vertaald dat zich naar de politiek?quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:16 schreef Sauwelios het volgende:
[..]
Het sociaal contract (le contrat social) is in feite het verdrag dat iedereen die in onze rechtsstaat geboren wordt of gaat wonen al dan niet stilzwijgend sluit. Het houdt in dat de vrijheden die je hier geniet je ertoe verplichten je bijvoorbeeld aan de wet te houden (en ja, dit betekent ook dat je lichtjes op je fiets moet hebben als je tussen zonsondergang en zonsopgang fietst--een persoonlijke ergernis en mijns inziens een symptoom van "de opstand der horden"). Ik zeg "bijvoorbeeld" omdat het uiteindelijk om de geest der wet gaat: de gedachte dat de mensen alleen getolereerd worden omdat, of voor zover, ze zich waardig gedragen...
"[M]et dertig jaar is men, in de zin van een hoge cultuur, een beginneling, een kind." (Nietzsche, Afgodenschemering, "Aan wat het de Duitsers ontbreekt", 5.)quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:23 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ah een beginner dus. Eerbied is trouwens iets wat je moet verdienen. En zeker op politiek gebied zijn die er naar mijn mening dus te weinig.
Dus, na zo'n 19 jaar ben je nog niet verder gekomen als de OP? Hm, dus in, pak hem beet, 57 jaar of zo kom je wel met iets samenhangends?quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:20 schreef Sauwelios het volgende:
[..]
Ik denk al zeker m'n halve leven (ik ben nu 38) over dit soort dingen na, Tijgetje...
Nee. Wat maakt het uit of iemand "kansarm" is of niet? Jouw voorouders waren waarschijnlijk--ik baseer dit niet op wat ik van je gelezen heb maar puur op kansrekening--ook kansarm. Onze rechtsstaat is gebaseerd op de gedachte dat alle mensen gelijk zijn--positief gelijk, namelijk waardig. Beroepspolitici als Wilders zijn lang niet consequent genoeg.quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:40 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
En hoe vertaald dat zich naar de politiek?
Zijn het niet juist de beroepspolitici die het sociaal contract geschonden hebben door jarenlang kansarmen naar ons land te laten komen zonder zich af te vragen wat voor gevolgen dat zou hebben voor hun kiezers?
De OP is waarschijnlijk haast oneindig samenhangender en dieper dan alles wat jij ook geschreven hebt bij elkaar. En dit baseer ik niet op kansrekening, maar puur op wat ik van je gelezen heb.quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:46 schreef Tijger_nootje het volgende:
[..]
Dus, na zo'n 19 jaar ben je nog niet verder gekomen als de OP? Hm, dus in, pak hem beet, 57 jaar of zo kom je wel met iets samenhangends?
Ik heb daar dan ook nauwelijks behoefte aan.quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:49 schreef Nighthawk88 het volgende:
Je zal wel niet vaak op verjaardagen uitgenodigd worden of wel?
Waardigheid, eer en eerbied voor wat en wie. Het is allemaal nogal vaag wat je tikt. Ook een moordenaar kan bijvoorbeeld waardigheid en eer hebben bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:50 schreef Sauwelios het volgende:
[..]
De OP is waarschijnlijk haast oneindig samenhangender en dieper dan alles wat jij ook geschreven hebt bij elkaar. En dit baseer ik niet op kansrekening, maar puur op wat ik van je gelezen heb.
Ik open dan ook geen topic waarin ik mijn diepste gedachten, 19 jaar lang in wording, over een nieuwe partij aan FOK toevertrouw.quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:50 schreef Sauwelios het volgende:
[..]
De OP is waarschijnlijk haast oneindig samenhangender en dieper dan alles wat jij ook geschreven hebt bij elkaar. En dit baseer ik niet op kansrekening, maar puur op wat ik van je gelezen heb.
Niet alleen kansarm, maar ook hele volkeren met een cultuur wezensvreemd aan dat van de onze.quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:48 schreef Sauwelios het volgende:
[..]
Nee. Wat maakt het uit of iemand "kansarm" is of niet? Jouw voorouders waren waarschijnlijk--ik baseer dit niet op wat ik van je gelezen heb maar puur op kansrekening--ook kansarm. Onze rechtsstaat is gebaseerd op de gedachte dat alle mensen gelijk zijn--positief gelijk, namelijk waardig. Beroepspolitici als Wilders zijn lang niet consequent genoeg.
Hehe er zijn al maffe partijen genoeg. Wat dat aangaat kan die van de TS er eigenlijk ook wel bij. Een coalitie met de Denk partij bijvoorbeeld. met als doel nog even door denken bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:56 schreef Tijger_nootje het volgende:
[..]
Ik open dan ook geen topic waarin ik mijn diepste gedachten, 19 jaar lang in wording, over een nieuwe partij aan FOK toevertrouw.
Alle mensen, dus ook alle moordenaars, hebben menselijke waardigheid volgens de beginselen van onze rechtsstaat. Maar een moordenaar eerbiedigt deze waardigheid niet in zijn slachtoffers. Hij breekt dus het sociaal contract en verdient het dus (voorlopig) niet om van al onze maatschappelijke vrijheden gebruik te mogen maken. Net zoals iemand zonder licht op z'n fiets het niet verdient in het openbaar in het donker te mogen fietsen. Ja, als hij iemand aanrijdt en die erg ongelukkig valt, dan is ook hij een moordenaar!quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:53 schreef Megumi het volgende:
[..]
Waardigheid, eer en eerbied voor wat en wie. Het is allemaal nogal vaag wat je tikt. Ook een moordenaar kan bijvoorbeeld waardigheid en eer hebben bijvoorbeeld.
Wat je ook kan omdraaien natuurlijk.quote:Op donderdag 16 februari 2017 14:00 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Niet alleen kansarm, maar ook hele volkeren met een cultuur wezensvreemd aan dat van de onze.
Nooit van verzetsstrijders en dergelijke gehoord? Wat de een als een moordenaar ziet is in de ogen van een ander een held.quote:Op donderdag 16 februari 2017 14:02 schreef Sauwelios het volgende:
[..]
Alle mensen, dus ook alle moordenaars, hebben menselijke waardigheid volgens de beginselen van onze rechtsstaat. Maar een moordenaar eerbiedigt deze waardigheid niet in zijn slachtoffers. Hij breekt dus het sociaal contract en verdient het dus (voorlopig) niet om van al onze maatschappelijke vrijheden gebruik te mogen maken. Net zoals iemand zonder licht op z'n fiets het niet verdient in het openbaar in het donker te mogen fietsen. Ja, als hij met iemand aanrijdt en die erg ongelukkig valt, dan is ook hij een moordenaar!
Misschien zou je dat juist wel moeten doen. In mijn geval is het nu al een zeer geslaagd experiment!quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:56 schreef Tijger_nootje het volgende:
[..]
Ik open dan ook geen topic waarin ik mijn diepste gedachten, 19 jaar lang in wording, over een nieuwe partij aan FOK toevertrouw.
Dus we zien je in Maart in de kamer zitten?quote:Op donderdag 16 februari 2017 14:04 schreef Sauwelios het volgende:
[..]
Misschien zou je dat juist wel moeten doen. In mijn geval is het nu al een zeer geslaagd experiment!
Ben je helemaal gek geworden? Onze cultuur is wezensvreemd aan dat van de nieuwkomers? Wij waren hier eerder, wij autochtonen zijn nog steeds in de meerderheid! Het is onze leitkultur waar immigranten zich aan aan te passen hebben. Je zet de wereld op zijn kop.quote:Op donderdag 16 februari 2017 14:02 schreef Megumi het volgende:
[..]
Wat je ook kan omdraaien natuurlijk.
Ik heb het meer over culturen in het algemeen. Bijvoorbeeld dat men in India en of Japan wel wat van onze gewoontes en dergelijke vreemd vinden. Voor hun zijn sommige van onze gewoontes namelijk ook wezensvreemd. Er is meer op de wereld dan alleen de islam bijvoorbeeld. En onze cultuur heeft ook aspecten die je niet zo geweldig kan vinden.quote:Op donderdag 16 februari 2017 14:10 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Ben je helemaal gek geworden? Onze cultuur is wezensvreemd aan dat van de nieuwkomers? Wij waren hier eerder, wij autochtonen zijn nog steeds in de meerderheid! Het is onze leitkultur waar immigranten zich aan aan te passen hebben. Je zet de wereld op zijn kop.
Die moeten dan inderdaad inburgeren...quote:Op donderdag 16 februari 2017 14:00 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Niet alleen kansarm, maar ook hele volkeren met een cultuur wezensvreemd aan dat van de onze.
Wat is trouw aan de grondwet dan precies? En wat is wetten gehoorzamen? Ik zie elke dag voorbeelden van mensen die dat niet doen. En daar zitten niet alleen moslims tussen.quote:Op donderdag 16 februari 2017 14:15 schreef Sauwelios het volgende:
[..]
Die moeten dan inderdaad inburgeren...
"De leden van sektes [dwz. religies] moesten de wetten gehoorzamen en trouw zijn aan de Grondwet; als ze dit deden moesten anderen hen met rust laten, hoe onaangenaam [distasteful] hun geloven ook mochten zijn." (Allan Bloom, Het sluiten van de Amerikaanse geest, Inleiding.)
Tsja, als je stelt dat een mens zijn waardigheid verliest wanneer hij de waardigheid van anderen niet respecteert, dan kun je zo iemand gerust doden. Dit is in beginsel ook het geval in de moderne rechtsstaat:quote:Op donderdag 16 februari 2017 14:03 schreef Megumi het volgende:
[..]
Nooit van verzetsstrijders en dergelijke gehoord? Wat de een als een moordenaar ziet is in de ogen van een ander een held.
Nee, ik kan natuurlijk niet meer meedoen aan deze verkiezingen. (Ik overweeg overigens om op Sylvana te stemmen.) En sowieso laten filosofen van oudsher de beroepspolitiek aan anderen, minderen, over. Wij zijn daar veel te verfijnd voor!quote:Op donderdag 16 februari 2017 14:05 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dus we zien je in Maart in de kamer zitten?
Wat stel ik?quote:Op donderdag 16 februari 2017 14:23 schreef Sauwelios het volgende:
[..]
Tsja, als je stelt dat een mens zijn waardigheid verliest wanneer hij de waardigheid van anderen niet respecteert, dan kun je zo iemand gerust doden. Dit is in beginsel ook het geval in de moderne rechtsstaat:
"Een Hobbesiaans regime is er één waarin lichamelijk zelfbehoud uiterst goed [namelijk tot de doodstraf aan toe] beschermd wordt door de wet." (Harry Jaffa, "Neumann of nihilisme".)
quote:Op donderdag 16 februari 2017 14:25 schreef Sauwelios het volgende:
[..]
sowieso laten filosofen van oudsher de beroepspolitiek aan anderen, minderen, over. Wij zijn daar veel te verfijnd voor!
Precies! De wet is de wet, lijkt mij. Trouw aan de grondwet is trouw aan de geest van die wet:quote:Op donderdag 16 februari 2017 14:17 schreef Megumi het volgende:
[..]
Wat is trouw aan de grondwet dan precies? En wat is wetten gehoorzamen? Ik zie elke dag voorbeelden van mensen die dat niet doen. En daar zitten niet alleen moslims tussen.
Ik zeg niet dat je dat stelt. Wel denk ik dat je dat zou moeten stellen als je denkt dat een verzetstrijder die een bezetter doodt een held is (waar ik het op zich trouwens best mee eens ben).quote:
Ik zei het expres op een ludieke manier.quote:
quote:Op donderdag 16 februari 2017 14:25 schreef Sauwelios het volgende:
[..]
sowieso laten filosofen van oudsher de beroepspolitiek aan anderen, minderen, over. Wij zijn daar veel te verfijnd voor!
Je bent inconsequent. Een verzetsstrijder die een bezetter doodt is een held maar de doodstraf is verwerpelijk? Ikzelf ben overigens tegen de doodstraf, omdat ik denk dat mensen niet gauw nutteloos zijn. In plaats van de doodstraf slavernij--dat zou een partijpunt kunnen zijn!quote:
Daarom heeft ieder land in principe een eigen leitkultur. Alleen is dat bij de meeste landen altijd al zo geweest en realiseren westerse landen zich dat pas sinds kort (opnieuw).quote:Op donderdag 16 februari 2017 14:14 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik heb het meer over culturen in het algemeen. Bijvoorbeeld dat men in India en of Japan wel wat van onze gewoontes en dergelijke vreemd vinden. Voor hun zijn sommige van onze gewoontes namelijk ook wezensvreemd. Er is meer op de wereld dan alleen de islam bijvoorbeeld. En onze cultuur heeft ook aspecten die je niet zo geweldig kan vinden.
Over inconsequent gesproken. Sylvana's Artikel1 lijkt me niet bepaald "Aristocratisch-Radicaal".quote:Op donderdag 16 februari 2017 14:25 schreef Sauwelios het volgende:
[..]
Nee, ik kan natuurlijk niet meer meedoen aan deze verkiezingen. (Ik overweeg overigens om op Sylvana te stemmen.) En sowieso laten filosofen van oudsher de beroepspolitiek aan anderen, minderen, over. Wij zijn daar veel te verfijnd voor!
Misschien, maar dan redeneer je de verkeerde kant op. FvD is misschien de meest rechtse/conservatieve/illiberale partij, maar is nog steeds "voor Democratie". Ik wil naar de Oost varen via de West! En wie weet wat voor "Indianen" ik daar zal ontdekken...quote:Op donderdag 16 februari 2017 15:41 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Daarom heeft ieder land in principe een eigen leitkultur. Alleen is dat bij de meeste landen altijd al zo geweest en realiseren westerse landen zich dat pas sinds kort (opnieuw).
[..]
Over inconsequent gesproken. Sylvana's Artikel1 lijkt me niet bepaald "Aristocratisch-Radicaal".
Dan komt Forum voor Democratie daar nog het meest in de buurt.
En, eerder:quote:"(I)n order to counteract Brexit and the like, one would have to invoke a kind of European* patriotism. But the problem with this is that Europe in itself is nothing; any European pride comes from pride in its various nations--nations like France, Great Britain, Italy and Austria, to name only a few. This explains the utter lack of appeal of the European Union: its flag is not a number of homogeneous stars arranged in the shape of a big fat zero for nothing. I therefore declare war to the death to the EU, which means war against the spectre that it is; and this in the name of what I hereby christen the European Confederacy.
* Before a Western patriotism, let alone a World or Earth patriotism is possible, smaller confederations must be formed first. This is painfully clear when one considers the United Nations: as I remember from my teens, the UN has always been pathetically ineffective, most notably--but by no means only--in the Yugoslav Wars of the 1990s. It will therefore be the next Union we declare war on.
Zoals je ziet is m'n outlook in wezen paradoxaal.quote:[M]ust not Britain become an Empire again?
But then there must still be multiple empires, right? When the whole world is colonized by a single empire, it can no longer grow.
Must its Imperialism then not inspire other Kingdoms and Republics to Imperialism as well?
But the problem of the end of history remains. The problem of liberalism, of human nature, remains. What such nations would need is national gods/values, for otherwise their God contains the seed of Hir own destruction. Or Europe/the West must conquer the world, and at that point it needs to establish First Contact with an otherworldly human species.
Ik heb veel respect voor je, dat je zo lang over deze stof nadenkt, en over flink wat kennis beschikt.quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:00 schreef Sauwelios het volgende:
Waar is het misgegaan? Volgens Ortega y Gasset ging het (inderdaad, Harvest89!) pas in of kort na de Negentiende Eeuw mis. Maar in tegenstelling tot hem denk ik dat het al eerder, veel eerder mis ging. Ik denk namelijk dat wat Ortega "de opstand der horden [la rebelión de las masas, Harvestje!]" noemt het logische gevolg van de hele democratische beweging is. Deze beweging is in gang gezet door de grote vroeg-moderne filosofen (Machiavelli, Hobbes, etc.). Maar dit deden zij enkel omdat het Christendom volledig uit de klauwen aan het lopen was. Het is dus nog eerder misgegaan.
"Christendom is Platonisme voor 't 'volk'[.]" (Nietzsche, Voorbij goed en kwaad, Voorwoord.)
En filosofen als Socrates en Plato zetten hun beweging op hun beurt in gang omdat het Sofisme volledig uit de klauwen aan het lopen was! Het Sofisme echter was weer het logische gevolg van wat dichterfilosofen als Homerus en Hesiodus in gang hadden gezet... Zie voor meer info m'n "tutorial in de Platonische politieke filosofie":
https://www.facebook.com/(...)015/1216855551686641
Zie ook m'n "Nietzsche contra Wilders":
http://sauwelios.blogspot(...)ilders-herziene.html
De Engelstalige versie is de huidige:
http://www.ilovephilosophy.com/viewtopic.php?f=3&t=181911
Tsja, als ik alleen maar zeg: "Ja, dat wist hij echt", dan ben ik eigenlijk net een priester: "Geloof me nou maar, ik lees al negentien jaar 'de Bijbel in het Latijn' (Nietzsche in het Duits)"... Aan de andere kant noemt Nietzsche's Zarathustra de filosoof "een heilige van de kennis":quote:Op donderdag 16 februari 2017 17:25 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik heb veel respect voor je, dat je zo lang over deze stof nadenkt, en over flink wat kennis beschikt.
Maar ik snap er zelf vrij weinig van.
Ik heb wel meerdere pogingen gedaan om boeken van Nietzsche te lezen. Maar de stof is vrij zwaar om doorheen te komen, ik vraag me af of die man zelf nog wel wist wat hij op aan het schrijven was.
Interessant, heb beiden even doorgelezen.quote:
Voor ik je vraag beantwoord eerst even een kleine kwalificatie. Ik zal hiervoor mezelf citeren:quote:Op zaterdag 18 februari 2017 19:59 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Interessant, heb beiden even doorgelezen.
Hoe zou je het Greco-Romeins Polytheïsme plaatsen binnen dit liberaliseringsproces?
Dat zou ik denk ik zeker kunnen als ik daarvoor genoeg van Plotinus af zou weten. Net als ik vrij weinig over de Middeleeuwen (bijvoorbeeld Alfarabi) heb gezegd, zo heb ik ook het Neoplatonisme impliciet ondergebracht in het Platonische tijdperk. Maar in alle tijdperken die ik onderscheid is waarschijnlijk inderdaad nog veel meer subdivisie mogelijk. Wat ik van Plotinus weet heb ik met name uit Gore Vidals historische roman Julian (over Julianus de Afvallige). De Ene, kosmische God, en Helios (of Mithras, die ook met de zon geïdentificeerd werd!) als de voor ons aardlingen meest duidelijke manifestatie van de Ene God: dat is in feite niet echt anders dan de onzichtbare God de Vader en zijn menselijke manifestatie Jezus, die ook vaak met de zon vergeleken werd. Als ik me goed herinner zegt de filosoof Priscus ook zoiets in Vidals Julian: hij vraagt zich af waarom Julianus zo tegen het Christendom gekant was terwijl zijn eigen religieuze ideeën nauwelijks minder absurd waren--als niet nog absurder.quote:Misschien zou je Plotinus als tussenstap tussen het Platonisme en Christendom kunnen aggregeren.
Dat zou kunnen. Ik weet niet genoeg van de Katholieke hierarchie om daar onderscheid tussen te kunnen maken. Ik bedoelde "priester" in de ruimste zin van het woord, waar dan óók de hierophant (hogepriester?) onder valt.quote:Hierophant ipv priester zou de betere term zijn in het 2e liberaliseringsproces denk ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |