Afgezien van het feit dat tijdreizen nog niet is uitgevonden (en mijns inziens logisch onmogelijk is), heb ik geen enkele reden om in een andere tijd--of plaats--te willen wonen.quote:Op donderdag 16 februari 2017 11:53 schreef Harvest89 het volgende:
Waarom rot jij niet lekker op naar de 19e eeuw.
Die wetenschapper die in een rolstoel zit zegt dat het wel mogelijk is (reizen naar toekomst dan). Ik weet niet hoe serieus je dat moet nemen, maar goed, het is toch een wetenschapper.quote:Op donderdag 16 februari 2017 12:08 schreef Sauwelios het volgende:
[..]
Afgezien van het feit dat tijdreizen nog niet is uitgevonden (en mijns inziens logisch onmogelijk is), heb ik geen enkele reden om in een andere tijd--of plaats--te willen wonen.
Het moet trouwens in beide gevallen "its" zijn, zonder apostrof, in je signature...
De rest van m'n betoog is nog niet geschreven. Interessant trouwens dat je zegt dat er weinig over op te merken valt. En ik ben blij dat je die derde zin hebt toegevoegd.quote:Op donderdag 16 februari 2017 12:23 schreef rockstah het volgende:
Waar is de rest van je verhaal dan? Er valt vrij weinig over op te merken op dit moment.
Ik zou vooral wat concreter willen zien wanneer het volgens jouw precies mis is gegaan.
Wat bedoel je hier precies mee?quote:Op donderdag 16 februari 2017 11:20 schreef Sauwelios het volgende:
Steeds minder lijken mensen te beseffen dat het sociaal contract constant gesloten moet worden en nooit definitief gesloten is,
Hoe sneller je reist, hoe langzamer de tijd gaat, in die zin kun je dus reizen, en minder lang reizen dan je bent weggeweest.quote:Op donderdag 16 februari 2017 12:17 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Die wetenschapper die in een rolstoel zit zegt dat het wel mogelijk is (reizen naar toekomst dan). Ik weet niet hoe serieus je dat moet nemen, maar goed, het is toch een wetenschapper.
Ik laat gewoon it's staan. Dat komt namelijk rebels over.
Het sociaal contract (le contrat social) is in feite het verdrag dat iedereen die in onze rechtsstaat geboren wordt of gaat wonen al dan niet stilzwijgend sluit. Het houdt in dat de vrijheden die je hier geniet je ertoe verplichten je bijvoorbeeld aan de wet te houden (en ja, dit betekent ook dat je lichtjes op je fiets moet hebben als je tussen zonsondergang en zonsopgang fietst--een persoonlijke ergernis en mijns inziens een symptoom van "de opstand der horden"). Ik zeg "bijvoorbeeld" omdat het uiteindelijk om de geest der wet gaat: de gedachte dat de mensen alleen getolereerd worden omdat, of voor zover, ze zich waardig gedragen...quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:02 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Wat bedoel je hier precies mee?
Ik denk al zeker m'n halve leven (ik ben nu 38) over dit soort dingen na, Tijgetje...quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:05 schreef Tijger_nootje het volgende:
Partij voor de Eerbied - We weten nog niet wat we te zeggen hebben want zover had ik nog niet nagedacht
Meer een ONZ topic dus.
Ah een beginner dus. Eerbied is trouwens iets wat je moet verdienen. En zeker op politiek gebied zijn die er naar mijn mening dus te weinig.quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:20 schreef Sauwelios het volgende:
[..]
Ik denk al zeker m'n halve leven (ik ben nu 38) over dit soort dingen na, Tijgetje...
Ik zeg dat ook omdat het voor iets wat in een politiek subforum staat erg weinig houvast voor een discussie biedt. Het lijkt meer op een geschiedenisles dan een standpunt.quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:00 schreef Sauwelios het volgende:
[..]
De rest van m'n betoog is nog niet geschreven. Interessant trouwens dat je zegt dat er weinig over op te merken valt. En ik ben blij dat je die derde zin hebt toegevoegd.
Waar is het misgegaan? Volgens Ortega y Gasset ging het (inderdaad, Harvest89!) pas in of kort na de Negentiende Eeuw mis. Maar in tegenstelling tot hem denk ik dat het al eerder, veel eerder mis ging. Ik denk namelijk dat wat Ortega "de opstand der horden [la rebelión de las masas, Harvestje!]" noemt het logische gevolg van de hele democratische beweging is. Deze beweging is in gang gezet door de grote vroeg-moderne filosofen (Machiavelli, Hobbes, etc.). Maar dit deden zij enkel omdat het Christendom volledig uit de klauwen aan het lopen was. Het is dus nog eerder misgegaan.
"Christendom is Platonisme voor 't 'volk'[.]" (Nietzsche, Voorbij goed en kwaad, Voorwoord.)
En filosofen als Socrates en Plato zetten hun beweging op hun beurt in gang omdat het Sofisme volledig uit de klauwen aan het lopen was! Het Sofisme echter was weer het logische gevolg van wat dichterfilosofen als Homerus en Hesiodus in gang hadden gezet... Zie voor meer info m'n "tutorial in de Platonische politieke filosofie":
https://www.facebook.com/(...)015/1216855551686641
Zie ook m'n "Nietzsche contra Wilders":
http://sauwelios.blogspot(...)ilders-herziene.html
De Engelstalige versie is de huidige:
http://www.ilovephilosophy.com/viewtopic.php?f=3&t=181911
En hoe vertaald dat zich naar de politiek?quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:16 schreef Sauwelios het volgende:
[..]
Het sociaal contract (le contrat social) is in feite het verdrag dat iedereen die in onze rechtsstaat geboren wordt of gaat wonen al dan niet stilzwijgend sluit. Het houdt in dat de vrijheden die je hier geniet je ertoe verplichten je bijvoorbeeld aan de wet te houden (en ja, dit betekent ook dat je lichtjes op je fiets moet hebben als je tussen zonsondergang en zonsopgang fietst--een persoonlijke ergernis en mijns inziens een symptoom van "de opstand der horden"). Ik zeg "bijvoorbeeld" omdat het uiteindelijk om de geest der wet gaat: de gedachte dat de mensen alleen getolereerd worden omdat, of voor zover, ze zich waardig gedragen...
"[M]et dertig jaar is men, in de zin van een hoge cultuur, een beginneling, een kind." (Nietzsche, Afgodenschemering, "Aan wat het de Duitsers ontbreekt", 5.)quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:23 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ah een beginner dus. Eerbied is trouwens iets wat je moet verdienen. En zeker op politiek gebied zijn die er naar mijn mening dus te weinig.
Dus, na zo'n 19 jaar ben je nog niet verder gekomen als de OP? Hm, dus in, pak hem beet, 57 jaar of zo kom je wel met iets samenhangends?quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:20 schreef Sauwelios het volgende:
[..]
Ik denk al zeker m'n halve leven (ik ben nu 38) over dit soort dingen na, Tijgetje...
Nee. Wat maakt het uit of iemand "kansarm" is of niet? Jouw voorouders waren waarschijnlijk--ik baseer dit niet op wat ik van je gelezen heb maar puur op kansrekening--ook kansarm. Onze rechtsstaat is gebaseerd op de gedachte dat alle mensen gelijk zijn--positief gelijk, namelijk waardig. Beroepspolitici als Wilders zijn lang niet consequent genoeg.quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:40 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
En hoe vertaald dat zich naar de politiek?
Zijn het niet juist de beroepspolitici die het sociaal contract geschonden hebben door jarenlang kansarmen naar ons land te laten komen zonder zich af te vragen wat voor gevolgen dat zou hebben voor hun kiezers?
De OP is waarschijnlijk haast oneindig samenhangender en dieper dan alles wat jij ook geschreven hebt bij elkaar. En dit baseer ik niet op kansrekening, maar puur op wat ik van je gelezen heb.quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:46 schreef Tijger_nootje het volgende:
[..]
Dus, na zo'n 19 jaar ben je nog niet verder gekomen als de OP? Hm, dus in, pak hem beet, 57 jaar of zo kom je wel met iets samenhangends?
Ik heb daar dan ook nauwelijks behoefte aan.quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:49 schreef Nighthawk88 het volgende:
Je zal wel niet vaak op verjaardagen uitgenodigd worden of wel?
Waardigheid, eer en eerbied voor wat en wie. Het is allemaal nogal vaag wat je tikt. Ook een moordenaar kan bijvoorbeeld waardigheid en eer hebben bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:50 schreef Sauwelios het volgende:
[..]
De OP is waarschijnlijk haast oneindig samenhangender en dieper dan alles wat jij ook geschreven hebt bij elkaar. En dit baseer ik niet op kansrekening, maar puur op wat ik van je gelezen heb.
Ik open dan ook geen topic waarin ik mijn diepste gedachten, 19 jaar lang in wording, over een nieuwe partij aan FOK toevertrouw.quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:50 schreef Sauwelios het volgende:
[..]
De OP is waarschijnlijk haast oneindig samenhangender en dieper dan alles wat jij ook geschreven hebt bij elkaar. En dit baseer ik niet op kansrekening, maar puur op wat ik van je gelezen heb.
Niet alleen kansarm, maar ook hele volkeren met een cultuur wezensvreemd aan dat van de onze.quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:48 schreef Sauwelios het volgende:
[..]
Nee. Wat maakt het uit of iemand "kansarm" is of niet? Jouw voorouders waren waarschijnlijk--ik baseer dit niet op wat ik van je gelezen heb maar puur op kansrekening--ook kansarm. Onze rechtsstaat is gebaseerd op de gedachte dat alle mensen gelijk zijn--positief gelijk, namelijk waardig. Beroepspolitici als Wilders zijn lang niet consequent genoeg.
Hehe er zijn al maffe partijen genoeg. Wat dat aangaat kan die van de TS er eigenlijk ook wel bij. Een coalitie met de Denk partij bijvoorbeeld. met als doel nog even door denken bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:56 schreef Tijger_nootje het volgende:
[..]
Ik open dan ook geen topic waarin ik mijn diepste gedachten, 19 jaar lang in wording, over een nieuwe partij aan FOK toevertrouw.
Alle mensen, dus ook alle moordenaars, hebben menselijke waardigheid volgens de beginselen van onze rechtsstaat. Maar een moordenaar eerbiedigt deze waardigheid niet in zijn slachtoffers. Hij breekt dus het sociaal contract en verdient het dus (voorlopig) niet om van al onze maatschappelijke vrijheden gebruik te mogen maken. Net zoals iemand zonder licht op z'n fiets het niet verdient in het openbaar in het donker te mogen fietsen. Ja, als hij iemand aanrijdt en die erg ongelukkig valt, dan is ook hij een moordenaar!quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:53 schreef Megumi het volgende:
[..]
Waardigheid, eer en eerbied voor wat en wie. Het is allemaal nogal vaag wat je tikt. Ook een moordenaar kan bijvoorbeeld waardigheid en eer hebben bijvoorbeeld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |