abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_171197419
Hebben jullie het een beetje onder de knie, dat de gedachten niet te veel afdwalen ? hoe doen jullie dat door er op te letten om het voor te zijn of dat je in ééns merkt ik zit in mijn hoofd ? Overdag heb ik werk waar ik niet veel bij hoef na te denken, dit maakt het voor mij lastig omdat je dan snel afdwaalt . Ik weet wanneer ik afgedwaald ben maar vaak wil ik dan mijn verhaal afmaken, ik ga er dan in mee. Het mooiste lijkt mij om het voor te zijn.
  donderdag 25 mei 2017 @ 23:02:51 #152
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_171209098
Zou mooi zijn als het zou kunnen, maar afdwalen voor zijn kunnen wij mensen helaas niet. Dat proberen zorgt voor een averechts effect, omdat afdwalen als een falen gaat zien ipv dat afdwalen te zien zoals het is.
:')
pi_171214694
oké het is me duidelijk ,en afdwalen kan ook positief zijn ,er kunnen nuttige dingen uit ontstaan (ideeën) aan ons de vraag wat we verder doen met die gedachten.(bewust)
  vrijdag 26 mei 2017 @ 10:22:13 #154
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_171215823
Ik herken mij precies in dit hele gebeuren. Ik probeer er wel iets aan te doen maar gun me erzelf de tijd niet voor.
Fade to Black
pi_171218611
Je hoeft er niet perse tijd in te stoppen om mindfulness te leven door te mediteren, In je dagelijkse leven bewust blijven daar draait het om. Weten dat je afdwaalt met je gedachten. Je wordt er productiever van.Zelf gun ik me ook geen tijd om te mediteren.
pi_171237146
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 08:17 schreef rico18 het volgende:
oké het is me duidelijk ,en afdwalen kan ook positief zijn ,er kunnen nuttige dingen uit ontstaan (ideeën) aan ons de vraag wat we verder doen met die gedachten.(bewust)
^O^
pi_171237184
Het kan ook heel nuttig zijn om te gaan nadenken over waarom je graag in het nu wilt zijn. Waarom is dat belangrijk? Wat voor voordelen heeft dat? Waar doe je het allemaal voor, dat streven om mindful te zijn de hele tijd?
Aan de hand van welke antwoorden daarbij in je opkomen, kun je groeien in je kracht...
pi_171238898
Nadenken over waarom je niet wil nadenken klinkt best paradoxaal.
pi_171251266
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2017 00:34 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:
Het kan ook heel nuttig zijn om te gaan nadenken over waarom je graag in het nu wilt zijn. Waarom is dat belangrijk? Wat voor voordelen heeft dat? Waar doe je het allemaal voor, dat streven om mindful te zijn de hele tijd?
Aan de hand van welke antwoorden daarbij in je opkomen, kun je groeien in je kracht...
Precies ! zoals het ontdekken van je eigen waarheid, en als dat een goed gevoel geeft dan moet je dat zeker volgen :)
pi_171261221
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2017 04:04 schreef SebbeSwensje het volgende:
Nadenken over waarom je niet wil nadenken klinkt best paradoxaal.
Mindfulness is niet iets wat je doet omdat 'je niet wilt nadenken'!! Kom op zeg.. Het is geen oefening in mindfoolishness!

Maar het helpt als je snapt waarom dingen worden onderwezen. Dan volg je niet zomaar iets op omdat je denkt dat het je verder brengt, maar ga je het snappen en krijgen dingen een grond voor jezelf waardoor je weet waarom het goed is en wat het je kan brengen... Begrijpen is ook belangrijk! Al kan dat soms later pas komen, nadat je ermee bent gaan oefenen. Niets mis mee. Maar begrijpen verdiept en leidt tot realisaties die een ondergrond scheppen waardoor je werkelijk kunt gaan groeien.

[ Bericht 0% gewijzigd door Meneertje_flapdrol op 28-05-2017 00:12:29 ]
pi_171638759
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 15:37 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

In het hier en nu leven (aandacht, gewaarzijn) is heel erg makkelijk. Op het moment dat jij dit leest hoef je alleen maar je aandacht te richten op NU, wat nu is, en je bent er. ;)
De moeilijkheid zit er meer in het je telkens weer te herinneren. Als er een gedachte opkomt, en je bent in de 'niet-zo-bewuste-modus' ga je er al snel in mee zonder het in de gaten te hebt, en raak je tijdelijk gehypnotiseerd door een gedachte. Dat is mechanisch, net zoals alle dieren blind hun instinct volgen.

Met meditatie kun je leren observeren hoe dat gebeurt. Ik heb dat gebeuren al honderden keren bij mezelf gezien van binnen, en daardoor weet ik nu hoe dat gebeurt en kan ik erover vertellen.

Dat is het mechanische denken; iets komt op, je bent je er nauwelijks van bewust (mechanisch), dus je gaat er blind in mee en dan ben je er tijdelijk door gehypnotiseerd (dagdromen).

Als je met aandacht in het huidige moment bent kun je daar waakzaam op zijn. Je kan dan nog steeds gewoon denken, maar je doet dit met bewuste aandacht. Het verschil tussen bewust, met aandacht voor het denken, denken, is dat je zo minder snel blind geïdentificeerd met je gedachtes meegaat.

Het probleem met denken is niet het denken op zich, maar het jezelf blind met je gedachtes identificeren: je ziet ze niet als gewoon maar opkomende gedachten, maar je laat je erdoor hypnotiseren en ze worden tijdelijk de werkelijkheid voor je. Ze kunnen alleen geen werkelijkheid zijn,want ze zijn tegenstrijdig als wat en veranderen voortdurend in totaal tegengestelde dingen. Dus wat je voor werkelijkheid aanneemt in je hoofd, is eigenlijk een dikke vette illusie (mind trip).

Ze worden gestuurd door je gevoel, dat ook voortdurend wisselend is. Het is een instabiel, steeds veranderlijk systeem. Het ene moment voel je zus en zo, en heb je gedachten die op dat gevoel zijn gestoeld, een half uur later ander gevoel en andere gedachten: wát is dan waarheid? Geen van beiden waarschijnlijk....

Het is een geconditioneerd systeem dat telkens in zichzelf ronddoolt en z'n eigen 'werkelijkheid' bevestigt, en zo in stand houdt.

Dat wil allemaal echter niet zeggen dat er niet ook nagedacht kan worden, en dat nuttig kan zijn. Weet alleen als je denkt, dat je denkt. Dat jij niet je gedachten bent, maar de denker van je gedachten.

Het gaat niet zozeer om de gedachten op zich. Het gaat er meer om dat er een verschuiving van aandacht gaat plaatsvinden. Dat je je er van bewust wordt dat het denkmechanisme niet is wat jij bent. Dat gedachtes AAN jou verschijnen. En stel jezelf daarbij de vraag: aan wie verschijnen die gedachtes? Wie ben je als jij je gedachtes niet bent? Waar verschijnen de gedachten aan?

Als er veel gedachtes zijn, ga er dan ook niet mee in gevecht. Ga niet de strijd ermee aan, maar zie het gewoon gebeuren. Identificeer je er niet meer. Just sit back and watch the show... Hoe meer je er tegenin gaat, van hoe meer energie het wordt voorzien. Het groeit dan alleen maar. Maar ga kijken als een toeschouwer die er buiten staat, neem een beetje afstand ervan dus, en je zult zien dat het vanzelf rustiger wordt....
Ik realiseer me regelmatig dat ik aan het dagdromen ben ,er komt een heel verhaal voorbij in mijn hoofd wat vanzelf gaat. Meestal is dit 's ochtends als ik wakker word en ik slaap nog even uit. Ben ik dan ook de observeerder ?

Het mooie is als ik bewust gedachten wil observeren , en ik zit daar op te wachten dan komt er niets. Ze noemen dit ook een trucje door jezelf de vraag te stellen welke gedachten komen er nu ? je zult dan zien dat er niets komt. In de praktijk kom ik dus dit voorbeeld tegen.

Zover ik weet als ik met het verhaal mee ga bijv ik ga denken en verzinnen in het verhaal dan ben ik niet meer de aanschouwer maar de denker. Maar ik kan wel weer bewust zijn dat ik opgeslokt ben door het verstand en dat ik zit te piekeren, dat is meestal het geval bij mij. Het is erger als je daar niet van bewust bent. Met andere woorden ik ben bewust dat ik niet de observeerder bent Begrijpen jullie dat ?
  maandag 12 juni 2017 @ 17:02:47 #162
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171645703
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 11:43 schreef rico18 het volgende:

[..]

Ik realiseer me regelmatig dat ik aan het dagdromen ben ,er komt een heel verhaal voorbij in mijn hoofd wat vanzelf gaat. Meestal is dit 's ochtends als ik wakker word en ik slaap nog even uit. Ben ik dan ook de observeerder ?

Het mooie is als ik bewust gedachten wil observeren , en ik zit daar op te wachten dan komt er niets. Ze noemen dit ook een trucje door jezelf de vraag te stellen welke gedachten komen er nu ? je zult dan zien dat er niets komt. In de praktijk kom ik dus dit voorbeeld tegen.

Zover ik weet als ik met het verhaal mee ga bijv ik ga denken en verzinnen in het verhaal dan ben ik niet meer de aanschouwer maar de denker. Maar ik kan wel weer bewust zijn dat ik opgeslokt ben door het verstand en dat ik zit te piekeren, dat is meestal het geval bij mij. Het is erger als je daar niet van bewust bent. Met andere woorden ik ben bewust dat ik niet de observeerder bent Begrijpen jullie dat ?
Wat bedoel je met 'ik'?
1 + 1 = blauw
pi_171646982
Ik bedoel daar niet mijn ego mee, maar mijn bewustzijn, terwijl ik in mijn hoofd zit. Als het dagdromen lang gaat duren dan kan ik het bewust zijn daarvan verliezen.
  maandag 12 juni 2017 @ 18:29:51 #164
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171647521
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 18:04 schreef rico18 het volgende:
Ik bedoel daar niet mijn ego mee, maar mijn bewustzijn, terwijl ik in mijn hoofd zit. Als het dagdromen lang gaat duren dan kan ik het bewust zijn daarvan verliezen.
Zolang je dat bewustzijn identificeert met 'ik', dan spreek je eigenlijk alsnog van ego. Wat je daadwerkelijk bedoelt met 'ik', dat kan je alleen voor jezelf ontdekken.

Dat is sowieso de uitdaging van dit soort wijsheden; aangezien het draait om introspectie, kan je de antwoorden alleen zelf vinden. Een ander kan je vanalles vertellen, maar je neemt dan alleen kennis tot je. Daadwerkelijk beseffen is zelf ervaren, zelf ontdekken.
1 + 1 = blauw
pi_171648061
Daar heb je wel een punt in. Het makkelijkste om iets voor je zelf te ontdekken en wat wijsheid is, is dat het goed moet voelen. Wat bij mij foute boel is dat ik me zit te controleren in de praktijk met wat ik over mindfulness geleerd heb.
pi_171656115
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 11:43 schreef rico18 het volgende:

[..]

Ik realiseer me regelmatig dat ik aan het dagdromen ben ,er komt een heel verhaal voorbij in mijn hoofd wat vanzelf gaat. Meestal is dit 's ochtends als ik wakker word en ik slaap nog even uit. Ben ik dan ook de observeerder ?

Het mooie is als ik bewust gedachten wil observeren , en ik zit daar op te wachten dan komt er niets. Ze noemen dit ook een trucje door jezelf de vraag te stellen welke gedachten komen er nu ? je zult dan zien dat er niets komt. In de praktijk kom ik dus dit voorbeeld tegen.

Zover ik weet als ik met het verhaal mee ga bijv ik ga denken en verzinnen in het verhaal dan ben ik niet meer de aanschouwer maar de denker. Maar ik kan wel weer bewust zijn dat ik opgeslokt ben door het verstand en dat ik zit te piekeren, dat is meestal het geval bij mij. Het is erger als je daar niet van bewust bent. Met andere woorden ik ben bewust dat ik niet de observeerder bent Begrijpen jullie dat ?
Als ik dit zo lees, dan zie ik dat je vooruit gaat in dit proces. ^O^

Het feit dat als je bewust gaat zitten observeren (dan verkeer in de wakkere staat van zijn; je bent BEWUST aan het observeren), er niets lijkt op te komen, klopt. Dat is dan ook dé manier om het piekeren te stoppen: uit dat mechanische, onbewuste, met je gedachtetrein geïdentificeerde geest stappen, en de modus aannemen van het KIJKEN! Dan neem jij namelijk het roer over in je geest, in plaats van de blinde, geïdentificeerde toestand, waarin je niet kijkt, maar vergeet te kijken...
Dus als je aan het piekeren bent, ontwaak uit die piekerdroom en ga in de kijk-modus. Dan stopt het piekeren. Dat piekeren is namelijk geheel afhankelijk van jouw slapende, niet-kijkende geest... Je schiet van associatie naar associatie, zonder het door te hebben; never-ending generating mind story's.. ;)
Je hebt de sleutel al min of meer gevonden..
pi_171656253
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 18:29 schreef Kamina het volgende:

[..]

Zolang je dat bewustzijn identificeert met 'ik', dan spreek je eigenlijk alsnog van ego. Wat je daadwerkelijk bedoelt met 'ik', dat kan je alleen voor jezelf ontdekken.

Dat is sowieso de uitdaging van dit soort wijsheden; aangezien het draait om introspectie, kan je de antwoorden alleen zelf vinden. Een ander kan je vanalles vertellen, maar je neemt dan alleen kennis tot je. Daadwerkelijk beseffen is zelf ervaren, zelf ontdekken.
True. Dat maakt het ook zo interessant. Wil echter niet zeggen dat je wel degelijk kunt leren van een beetje mentale ondersteuning/begeleiding...
Ik heb veel aan de boeken in mijn kast, het gedachtewisselen met anderen hierover etc. Zonder dat zou ik nog veel meer tijd aan onzin kwijt zijn geweest waarschijnlijk. ;)
pi_171659775
Thanks , ik kan weer vooruit.
pi_171747722
Het malen is bij mij een langdurig probleem geweest, ik zeg geweest omdat het inmiddels wel een stuk minder geworden is. Ik heb mindfullness gevolgd, maar heb er maar een paar dingen uit gepikt.

Uiteindelijk pas ik vooral toe wat ik vanuit de haptotherapie heb meegekregen;

Ik probeer waar te nemen wat er gebeurd (bewustwording), te accepteren dat het gebeurd (acceptatie) en vervolgens weer bewust mezelf terug te brengen naar het moment.

Het blijft moeilijk en het gaat nooit echt lang goed, zeker niet wanneer ik in gevoelssituaties terechtkom, maar zolang ik dit blijf toepassen, kan ik in ieder geval wel weer steeds terugkeren. Met de acceptatie heb ik het 't moeilijkst, maar omdat ik ervaring opbouw met het succesvol terugkeren naar het heden, gaat het wel steeds iets beter. Ik denk dat het een stuk zelfacceptatie vraagt dat het je overkomt.
pi_171776726
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 10:49 schreef Naesala_1981 het volgende:
Het malen is bij mij een langdurig probleem geweest, ik zeg geweest omdat het inmiddels wel een stuk minder geworden is. Ik heb mindfullness gevolgd, maar heb er maar een paar dingen uit gepikt.

Bij mij veroorzaakt mijn innerlijke stem vaak het malen. Telkens als er iets voor doet waardoor je in je hoofd schiet om iets onbelangrijks dan komt het stemmetje (=verstand) van alles uitleggen hoe ik daar mee om moet gaan, het zijn de dingen die ik veelal geleerd heb.

Tegelijkertijd kan dat stemmetje voor veel verwarring zorgen, het kan bijv. ook niet altijd de juiste woorden vinden. Vanmiddag buiten in de stoel werd ik er weer zo moe van, en leek me het een goed idee om dat stemmetje los te laten. Ik bedoel er mee het denken en het meegaan. Soms kun je je leven goed leiden zonder teveel te denken, gaat dit dan via gevoel ,onbewustzijn of je hart volgen ? in mijn geval dus ik laat het denken totaal helemaal los en toch werkt het allemaal wat ik geleerd heb.

Wat ik eerder ook al eens vertelde was dat ik me aan het controleren was over mindfulness of ik het goed deed, maar je moet het volgens mij meer loslaten omdat wat je geleerd hebt meestal automatisch goed gaat.
pi_171810680
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 20:26 schreef rico18 het volgende:

[..]

Bij mij veroorzaakt mijn innerlijke stem vaak het malen. Telkens als er iets voor doet waardoor je in je hoofd schiet om iets onbelangrijks dan komt het stemmetje (=verstand) van alles uitleggen hoe ik daar mee om moet gaan, het zijn de dingen die ik veelal geleerd heb.
Daar raak je wel aan een kernpunt van wat mindfullness je kan bieden, het leren accepteren en loslaten van gedachten die binnenkomen, om weer terug te kunnen komen bij het moment. Het vraagt echter wel om gestructureerde oefening en toepassing om het je eigen te maken.

quote:
Tegelijkertijd kan dat stemmetje voor veel verwarring zorgen, het kan bijv. ook niet altijd de juiste woorden vinden. Vanmiddag buiten in de stoel werd ik er weer zo moe van, en leek me het een goed idee om dat stemmetje los te laten. Ik bedoel er mee het denken en het meegaan. Soms kun je je leven goed leiden zonder teveel te denken, gaat dit dan via gevoel ,onbewustzijn of je hart volgen ? in mijn geval dus ik laat het denken totaal helemaal los en toch werkt het allemaal wat ik geleerd heb.

Wat ik eerder ook al eens vertelde was dat ik me aan het controleren was over mindfulness of ik het goed deed, maar je moet het volgens mij meer loslaten omdat wat je geleerd hebt meestal automatisch goed gaat.
Voor mezelf ervaar ik heel duidelijk een verschil tussen voelen en denken. Tegenwoordig ben ik meer geneigd om mijn verstand in te zetten. Dit komt door veel cognitieve gedragstherapie. Maar dat is misschien ook wel het knelpunt, want je leert juist die cognitieve stappen, om in de situatie te geraken dat je later weer op je gevoel durft te vertrouwen, omdat je dankzij die CGT positieve ervaringen opbouwen kan die je tegenover de negatieve eerdere ervaringen kan zetten.

Wat betreft het leven leiden zonder teveel na te denken, doet het me denken aan Maslow. Wanneer je kampt met bepaalde problematiek, helpt het om inzicht te verkrijgen en bewust ermee aan de slag te gaan, dat is ook wat therapie doet natuurlijk. Dus ik denk eigenlijk dat je vanzelf op dat leven leiden zonder teveel na te denken komt, wanneer je werkt aan je problemen en actief probeert om een nieuwe structuur aan te brengen in hoe je dat in praktische zin inpast in je leven.

Ik denk dus dat het raakt aan de leerfases van Maslow, ik zal even mocht je interesse hebben effe een linkje erbij pleuren:
Leerfases van Maslow

Sowieso draait mindfullness niet om het zo goed mogelijk te doen (denk ik dan), maar om acceptatie en aandacht naar jezelf toe te richten en dus wanneer je "afdwaalt" jezelf op een kalme manier tot de orde te roepen en weer terug te komen bij de oefening of het heden. Maar het is voor mij al weer lang geleden dat ik het gevolgd heb. Vooral de snelle ademhalingsoefeningen werken goed voor me, het maakt me daadwerkelijk rustiger in stressvolle situaties.
  dinsdag 20 juni 2017 @ 17:47:13 #172
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_171816119
Heb een shitperiode, ben dagelijks moe gestrest en maak me verschrikkelijk zorgen om kleine dingen. Ik stap een andere levensfase in en dat is eng. M'n lichaam en hoofd vragen om bewustzijn, ik mediteer dagelijks.

Wie herkent het volgende, wat ik vandaag ervaar:

Moe, geprikkeld, telkens vervelende gedachten die ik snel herken als gedachten. Ik ben zelfstandig aan het werk maar door die lichamelijke angst komt er niet veel van terecht. Ik 'bevroor' 's middags zelfs helemaal, helemaal in direct contact met het rotgevoel. Dat duurde schijnbaar een eeuwigheid, ik heb wel 2 uur in die staat op de bank gezeten, in een soort meditatieve staat maar wel overspoeld door angst/kutgevoel maar niet in die verwarrende staat van 'vechten' dmv gedachten. Uiteindelijk helemaal gaar in slaap gevallen.
Nu net wakker, even in een waas maar al snel komen die kutgedachtes en de lichamelijke/geestelijke pijntoestand weer op.

Ik weet niet goed wat ik ermee moet. Sommige nondualiteit 'teachers' waaronder Erik van Zuydam waar ik ooit een retraite heb gevolgd, noemen zoiets 'depressie als wake up call'. Dat zag ik die retraiteweek ook bij anderen gebeuren: opgekropte emoties komen 'los' zodra de weerstand wordt opgegeven. Sommigen barsten in tranen uit.

Zit er nog middenin, t is echt klote maar voelt ergens ver als een bevrijding, loskomen. Maar die verdraaide angst en vermoeidheid... Ben ergens bang dat ik dr geen moer mee opschiet.

Herkenbaar?
:')
  dinsdag 20 juni 2017 @ 21:03:48 #173
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_171820241
Ik heb het gevoel dat ik aan de vooravond van iets groots sta. De laatste weken heb ik echt een paar eyeopeners gehad, waarvan de grootste misschien wel is dat mijn angstklachten, controlematige gedrag en negatieve gedachten verbonden zijn.

Sinds mijn burnout ben ik bang om situaties niet meer onder controle te hebben, want dan gebeuren nare dingen. Ik heb alleen nooit beseft dat dit principe in zo'n breed deel van mijn leven is geslopen. Als ik in een fase zit waarin ik nieuwe dingen leer, is het eerste wat mijn hersenen willen doen, deze dingen opratelen. Want 'stel dat ze niet kloppen of ik ze vergeet'. Ik kan toch niet denken van 'ik zie wel'.

Nou, ik kan mooi wel denken van ik zie wel. Ja, er zijn nare dingen gebeurd in mijn leven die er voor gezorgd hebben dat ik overmatig controle wil houden over dingen, maar dit levert me ook geen geluk op. Tijd om dingen weer meet los te laten. Loslaten en ontwikkeling kunnen immers prima hand in hand gaan. Tijd om mijn rug toe te keren naar dat stemmetje in mijn hoofd dat altijd zegt: wat als?

Kunnen er meer slechte dingen gebeuren in mijn leven? Ja. Maar het zei zo. Ik doe m'n best en come what may. Het wordt tijd dat ik weer geniet van het leven, inplaats van leven in mijn hoofd, het troubleshootend door het leven gaan. Volgende week een afspraak bij de huisarts voor gesprekken. Ik wil weer wat hulp om hopelijk een volgende stap te kunnen zetten in mijn ontwikkeling, want ik ben het zat om dit alleen te doen.
Ignorance is bliss
  woensdag 21 juni 2017 @ 17:56:24 #174
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_171838553
Ik denk dat een psycholoog/coach (via huisarts) jou wel verder zou kunnen helpen. Realisatie en erkenning ben je al doorgaan zo te lezen. Maar klinkt wel als iets waar je enige (verstands)tools voor kunt gebruiken.
:')
pi_171847634
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 20:26 schreef rico18 het volgende:

[..]

Bij mij veroorzaakt mijn innerlijke stem vaak het malen. Telkens als er iets voor doet waardoor je in je hoofd schiet om iets onbelangrijks dan komt het stemmetje (=verstand) van alles uitleggen hoe ik daar mee om moet gaan, het zijn de dingen die ik veelal geleerd heb.

Tegelijkertijd kan dat stemmetje voor veel verwarring zorgen, het kan bijv. ook niet altijd de juiste woorden vinden. Vanmiddag buiten in de stoel werd ik er weer zo moe van, en leek me het een goed idee om dat stemmetje los te laten. Ik bedoel er mee het denken en het meegaan. Soms kun je je leven goed leiden zonder teveel te denken, gaat dit dan via gevoel ,onbewustzijn of je hart volgen ? in mijn geval dus ik laat het denken totaal helemaal los en toch werkt het allemaal wat ik geleerd heb.
Het heeft geen zin om tegen dat stemmetje te strijden. Waarom niet? Omdat het simpelweg is how the mind works... Het is als het ware mechanisch. Hoe het van persoon tot persoon werkt is afhankelijk van iemands persoonlijke conditionering.
Maar het is niet echt iets dat je kunt controleren. Het is in feite gewoon de natuur...

Dat stemmetje (denken) is iets waarmee we ons vaak identificeren. Als er een gedachte opkomt, kunnen we ons bijvoorbeeld slecht voelen over die gedachte ('wat slecht dat ik dit denk!'), alsof wij die gedachte willens en wetens produceren. Complete waanzin!

Je doet dat niet. Het is slechts een reflectie van je mentale conditionering.

Het lijkt door dat stemmetje net alsof er twee (of meer) zelven in ons zijn. Zelven die strijdig zijn met elkaar. Daardoor leven we in een soort gespleten toestand (split-mind), weten we niet wie we nou eigenlijk zijn, en zoeken we 'ons zelf'. Maar dat stemmetje in jezelf kun je zien als een soort spiegelbeeld-zelf; het reageert slechts mechanisch en pakt continu dingen uit het geheugen, alle opgeslagen informatie, en put daar wat het op dat moment het meest relevant lijkt, uit (natuurlijk ook reuze nuttig in allerlei situaties).

Ik had zelf een poosje geleden een realisatiemoment hiermee waarop me dit helemaal helder werd. Ik had er al wel over gelezen, maar als je zoiets in een flits van inzicht inziet, dan kan dat echt een moment zijn dat je het ineens snapt. Dat stemmetje was ik namelijk ook altijd mee in gevecht. Nog steeds wel af en toe natuurlijk, maar je dat dan in herinnering brengen, verlicht de situatie direct. Hoewel het ook nog redelijk vers is, en ik dit nu eigenlijk pas zo helder onder woorden kan brengen. Het verwoorden helpt me voor mezelf ook weer het helderder te krijgen.

Maar probeer dat stemmetje eens zo te zien, als 'just how the mind works'. Je bént het niet. Als je dat beseft kun je er gewoon naar kijken. Je kunt er zelfs geïnteresseerd in raken. Naar je eigen mind kijken als een wetenschapper als het ware, vanuit het besef dat je het niet bent. Dan kun je er van een afstandje naar kijken.
pi_171847940
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 17:47 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Heb een shitperiode, ben dagelijks moe gestrest en maak me verschrikkelijk zorgen om kleine dingen. Ik stap een andere levensfase in en dat is eng. M'n lichaam en hoofd vragen om bewustzijn, ik mediteer dagelijks.

Wie herkent het volgende, wat ik vandaag ervaar:

*knip*

Ik weet niet goed wat ik ermee moet. Sommige nondualiteit 'teachers' waaronder Erik van Zuydam waar ik ooit een retraite heb gevolgd, noemen zoiets 'depressie als wake up call'. Dat zag ik die retraiteweek ook bij anderen gebeuren: opgekropte emoties komen 'los' zodra de weerstand wordt opgegeven. Sommigen barsten in tranen uit.

Zit er nog middenin, t is echt klote maar voelt ergens ver als een bevrijding, loskomen. Maar die verdraaide angst en vermoeidheid... Ben ergens bang dat ik dr geen moer mee opschiet.

Herkenbaar?
Het kan zeker zijn dat er iets loskomt dat even los moet komen. Soms, hoe vervelend ook, moet je daar inderdaad even doorheen.
Zelf heb ik ook wel van die periodes gehad de afgelopen tijd. Al heb ik niet zo veel emotionele en mentale moeilijkheden, maar meer fysiek van aard (sterke energiestromen, en daardoor steken op plekken die beangstigend zijn e.d.).
Hoe dan ook, het zijn bekende verschijnselen. Vaak worden juist die fases ook wel als openingen gezien. Momenten waarbij je dus niet moet opgeven. Vooral voelen en de weerstand loslaten. Er bij zijn met aandacht, en het voorbij laten trekken. Maar ja, makkelijker gezegd dan gedaan vaak ;)
pi_171854596
quote:
Heb een shitperiode, ben dagelijks moe gestrest en maak me verschrikkelijk zorgen om kleine dingen. Ik stap een andere levensfase in en dat is eng. M'n lichaam en hoofd vragen om bewustzijn, ik mediteer dagelijks
Het moe voelen kan vele oorzaken hebben ,ziek ,eten drinken ,slecht slapen , hierdoor valt het erg tegen om bewust te blijven, wat dus de oorzaak kan zijn van jouw stemming.

quote:
Het heeft geen zin om tegen dat stemmetje te strijden. Waarom niet? Omdat het simpelweg is how the mind works... Het is als het ware mechanisch. Hoe het van persoon tot persoon werkt is afhankelijk van iemands persoonlijke conditionering.
Maar het is niet echt iets dat je kunt controleren. Het is in feite gewoon de natuur...
Het loslaten van dit stemmetje omdat ik er moe van werd was op dat moment niet dat daardoor weerstand ontstond, maar meer moest ik er om lachen dat geratel waar ik gek van werd, tenslotte is het je verstand maar. Maar vaak genoeg ga ik er toch weer in mee, dit kan ook bewust zijn omdat ik iets aan het uitzoeken ben over mijzelf. Denken kan nuttig zijn met de juiste woorden vinden, maar soms kom je er niet uit en schakel ik over tot mijn gevoel. Het verstand wil vaak te veel te weten komen, aan ons dan de taak om er dan niet in mee te gaan.
  donderdag 22 juni 2017 @ 12:17:33 #178
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171855855
De 'waarheid' ligt in het midden; dat wat is speelt zich niet af buiten én binnen het hoofd.

Nou ja, niet dat wat wij ons bewustzijn noemen.

Laat de prikkels binnen en buiten langs je waaien als wolken in de lucht.
1 + 1 = blauw
pi_171858155
Hier wat info over gezondheid en psychische aandoeningen, zelf volg ik het Gaps dieet, ik doe dit voor een andere kwaal maar mijn psychische toestand is daarmee ook mooi meegenomen. Ik weet niet in welke toestand jullie verkeren maar het is interessant voor als je niet lekker in je vel zit om je hier ook in te verdiepen.

http://wibnet.nl/mens/gez(...)chische-aandoeningen
http://www.gapsdieet.nl/gapsdieet/wat-is-het-gapsdieet/
  donderdag 22 juni 2017 @ 16:43:38 #180
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_171862398
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 23:43 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Het kan zeker zijn dat er iets loskomt dat even los moet komen. Soms, hoe vervelend ook, moet je daar inderdaad even doorheen.
Zelf heb ik ook wel van die periodes gehad de afgelopen tijd. Al heb ik niet zo veel emotionele en mentale moeilijkheden, maar meer fysiek van aard (sterke energiestromen, en daardoor steken op plekken die beangstigend zijn e.d.).
Hoe dan ook, het zijn bekende verschijnselen. Vaak worden juist die fases ook wel als openingen gezien. Momenten waarbij je dus niet moet opgeven. Vooral voelen en de weerstand loslaten. Er bij zijn met aandacht, en het voorbij laten trekken. Maar ja, makkelijker gezegd dan gedaan vaak ;)
Het was een hele dag voelen en pijn ervaren. En de dag erop (gister) was de pijn grotendeels weg. Vandaag lekker aan het meer aan de zon en vrij zorgeloos.
:')
pi_171903176
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 16:43 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Het was een hele dag voelen en pijn ervaren. En de dag erop (gister) was de pijn grotendeels weg. Vandaag lekker aan het meer aan de zon en vrij zorgeloos.
Zo zie je maar. :)
pi_171903336
De denk-mind is like:



met nog allerlei stipjes, kleinere lijnen, vertakkingen en een hele chaos van inkt.

De echte mind is like:



Alleen dan nog zonder de zwarte grenzen zelfs ;)

Je bent niet dat circus in je kop. Je bent dat wat tussen de gedachtes en allemaal toestanden in zit... Tussen twee gedachtes in vind je jezelf!
  zaterdag 24 juni 2017 @ 00:33:28 #183
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171903669
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 00:19 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:
De denk-mind is like:

[ afbeelding ]

met nog allerlei stipjes, kleinere lijnen, vertakkingen en een hele chaos van inkt.

De echte mind is like:

[ afbeelding ]

Alleen dan nog zonder de zwarte grenzen zelfs ;)

Je bent niet dat circus in je kop. Je bent dat wat tussen de gedachtes en allemaal toestanden in zit... Tussen twee gedachtes in vind je jezelf!
Het is meer als
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
1 + 1 = blauw
pi_171903946
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 00:19 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:
De denk-mind is like:

[ afbeelding ]

met nog allerlei stipjes, kleinere lijnen, vertakkingen en een hele chaos van inkt.

De echte mind is like:

[ afbeelding ]

Alleen dan nog zonder de zwarte grenzen zelfs ;)

Je bent niet dat circus in je kop. Je bent dat wat tussen de gedachtes en allemaal toestanden in zit... Tussen twee gedachtes in vind je jezelf!
Dit ja.

Letterlijk voorbij gedachten.

Ik vraag me af of linkshandigen dit sneller uit nature hebben dan rechtshandigen, aangezien de rechter hersenhelft dan dominant is als je linkshandig bent. En dus ook minder vatbaar zijn voor dat nadenk patroon.
Lambo of Rekt
pi_171925863
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 00:47 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Dit ja.

Letterlijk voorbij gedachten.

Ik vraag me af of linkshandigen dit sneller uit nature hebben dan rechtshandigen, aangezien de rechter hersenhelft dan dominant is als je linkshandig bent. En dus ook minder vatbaar zijn voor dat nadenk patroon.
Dat zou heel goed kunnen.
Ik ben zelf linkshandig ook. :D
pi_172093349
Beoefenen jullie nog steeds serieus mindfulness in alle dagelijkse taken die jullie tegen komen ? Zelf ervaar ik dat bij saai huishoudelijk werk waar je niet bij hoeft na te denken dat daarbij je gedachten continu afdwalen.

Om dan telkens weer opnieuw je aandacht te richten op wat je aan het doen bent vind ik vermoeiend, het gaat dan om bijv. de aanrecht opruimen, om dat met volle aandacht te doen vraagt concentratie wat het volgens mij vermoeiend maakt als je dat soort werk de hele dag moet doen.

Het lijkt ook of mijn werkzaamheden langer duren. Nu en dan laat ik het dan bij de pakken neerzitten. Ik beoefen mindfulness nog niet lang. Komt het goed als ik er me er verder in train ?

[ Bericht 0% gewijzigd door rico18 op 01-07-2017 18:18:45 ]
pi_172102217
Mwa, nee ik beoefen niet iedere seconde mindfulness of zo.
Het gaat een beetje vanzelf en soms herinner ik mezelf er effe aan. Gaat best snel al vaak dat ik opmerk dat ik te veel in het denken zit.

Volgens mij werkt het zo dat dat zich gaandeweg vanzelf wel meer ontwikkeld. Je hoeft jezelf niet het nu niet op te leggen of zo. Waarom zou je niet gewoon mogen afdwalen? Alleen als je het je bewust voorneemt om effe een tijdje volledig strak op het nu gericht te blijven, moet je het proberen te doen. Maar dat is dan gewoon ff een moment van beoefening. Kun je 3x per dag effe een paar minuutjes doen bijvoorbeeld...

Het gaat erom dat je onopmerkzamer wordt. ;) dat gaat vanzelf naarmate het zich ontwikkeld naar mijn idee. Don't worrie!
pi_172106516
quote:
[img]
Het gaat erom dat je onopmerkzamer wordt. ;) dat gaat vanzelf naarmate het zich ontwikkeld naar mijn idee. Don't worrie!
Je bedoeld opmerkzamer, dus ook weten als je te lang afgedwaald bent, dat je er ook uit kunt komen.
  zondag 2 juli 2017 @ 09:32:09 #189
456432 Kamina
Tenacious!
pi_172106687
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 17:16 schreef rico18 het volgende:
Beoefenen jullie nog steeds serieus mindfulness in alle dagelijkse taken die jullie tegen komen ? Zelf ervaar ik dat bij saai huishoudelijk werk waar je niet bij hoeft na te denken dat daarbij je gedachten continu afdwalen.

Om dan telkens weer opnieuw je aandacht te richten op wat je aan het doen bent vind ik vermoeiend, het gaat dan om bijv. de aanrecht opruimen, om dat met volle aandacht te doen vraagt concentratie wat het volgens mij vermoeiend maakt als je dat soort werk de hele dag moet doen.

Het lijkt ook of mijn werkzaamheden langer duren. Nu en dan laat ik het dan bij de pakken neerzitten. Ik beoefen mindfulness nog niet lang. Komt het goed als ik er me er verder in train ?
Aandacht moet je trainen, en trainen gaat niet vanzelf.
1 + 1 = blauw
pi_172146159
Lijkt ook een kwestie van verveling dat afdwalen bij simpel werk. Ben je aan iets aan het sleutelen dan blijf je goed gefocust. Volgens mindfulness is het goed om dingen te benoemen, terwijl Eckhart Tolle zegt dat je dingen niet moet benoemen. Overtuigingen van beiden komen uit het boeddhisme. Wat vinden jullie hier van?
pi_172146901
quote:
0s.gif Op maandag 3 juli 2017 19:29 schreef rico18 het volgende:
Lijkt ook een kwestie van verveling dat afdwalen bij simpel werk. Ben je aan iets aan het sleutelen dan blijf je goed gefocust. Volgens mindfulness is het goed om dingen te benoemen, terwijl Eckhart Tolle zegt dat je dingen niet moet benoemen. Overtuigingen van beiden komen uit het boeddhisme. Wat vinden jullie hier van?


Misschien is dit een goed boek voor je...

Daar staat ook het advies in 3 per dag een paar minuten te oefenen, en 2 keer lang en uitgebreid te mediteren (min. 20 minuten). Gaandeweg steeds meer mindfulness ontwikkelen.

Mij lukt het ook niet om de hele tijd eraan te denken.
pi_172157270
Bedankt voor de tip, ik heb hier ook nog 2 boeken liggen de kracht van het nu en en in de maalstroom van je leven van Edel maex (is ook een bekende)
pi_172232505
Uiteindelijk gaat het allemaal om: ontspannen zijn in wat is...
ieder moment.
Maak het je mantra!
pi_172289427
Mijn mantra is vaak het zinnetje: Het zuivere bewustzijn oordeelt niet. Alleen moet ik het niet te letterlijk nemen. Overal lees je het mindfulness is niet oordelen. Ligt er natuurlijk aan welk soort oordeel. Als iemand vraagt was het druk in de stad en je antwoord daar op dan heb je geoordeeld , of je zegt tegen een kind dat die meer moet drinken, of meer moet insmeren tijdens het zonnen. Zo oordeel je toch nog veel op een dag. Als we helemaal niet zouden oordelen dan zouden we ook niet goed kunnen communiceren.
pi_172319594
Ik vind dat wel ambitieus hoor, proberen helemaal niet meer te oordelen :P
  zaterdag 29 juli 2017 @ 23:55:16 #196
465754 Lexa31
Love the life you live
pi_172772862
Ik heb vandaag bijvoorbeeld gewerkt in de tuin, bij elk stuk onkruid dat ik eruit trok dacht ik ik haal ook onkruid uit mijn hoofd. Het werd een soort mantra. En ineens vond ik onkruid niet zo erg meer. Misschien kun je dit ook voor de afwas etc. doen. Maar idd toen ik nog moest afwassen gingen mijn gedachten ook met me aan de haal.. omdat het echt werk is dat zo saai is.
pi_173024147
Idd uit verveling beland je in gedachten, maar gelukkig het is normaal dat gedachtes plotseling komen. Je bent er bewust van, je kunt kiezen wat je er mee doet terug naar het nu of de gedachten?
  woensdag 9 augustus 2017 @ 19:16:33 #198
465754 Lexa31
Love the life you live
pi_173024932
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 18:25 schreef rico18 het volgende:
Idd uit verveling beland je in gedachten, maar gelukkig het is normaal dat gedachtes plotseling komen. Je bent er bewust van, je kunt kiezen wat je er mee doet terug naar het nu of de gedachten?
Je bewust zijn van je gedachten is al een hele verbetering. Dan kun je idd denken, hey nu weer in het hier en nu en niet afdwalen.
pi_173026391
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 18:25 schreef rico18 het volgende:
Idd uit verveling beland je in gedachten, maar gelukkig het is normaal dat gedachtes plotseling komen. Je bent er bewust van, je kunt kiezen wat je er mee doet terug naar het nu of de gedachten?
Gezien je schrijven, denk ik dat jij er goed aan zou doen je aandachtspanne te trainen.
1 + 1 = blauw
pi_173077711
Mindfulness, 'in het nu zijn' etc. komt direct voort uit het boeddhisme, en is toe te schrijven aan de leer van de Boeddha zelf. Mindfulness is de van religieuze grondslagen ontdane versie van 'vipassana-meditatie', oftewel inzichtsmeditatie.

'in het nu verblijven' om het gepieker te stoppen, is een klachtbehandelgerichte hedendaagse psychologische toepassing van de oeroude boeddhistische meditatie.

Persoonlijk ben ik van mening dat het heel veel kan helpen, en enorm veel dagelijkse verwarringen kan wegnemen, als ook de grondslagen van het waarom duidelijker worden. Waarom probeer je een op het nu gerichte geest te ontwikkelen? Alleen maar om van het gepieker en neurotisch gedenk af te komen? Of is het wellicht ook wel handig om te begrijpen waarom dat van oorsprong werd getracht in het boeddhisme, dat 'in het nu zijn'?

Het gaat om bewustwording. Het gaat erom van je geest minder de wilde aap te blijven maken, die hij gemiddeld in onze huidige hectische samenleving is.

Wanneer er meer rust en ontspanning komt, ontstaat er meer ruimte; het bewust-zijn van je geest, schept een zekere afstand - ruimte - in de geest. Door meer in dit verruimde perspectief van bewust kijken te vertoeven, ga je ook meer zien hoe je vanuit automatismen reageert op alles wat in je geest verschijnt. Je wordt je er op den duur van bewust dat je geest eigenlijk voortdurend middels automatische patronen (associaties) op alles reageert.

Door scherp te leren waarnemen in het huidige moment, laat je je uiteindelijk minder meenemen door vertroebelende, in de geest 'werkelijkheden' scheppende gedachten, die eigenlijk zichzelf scheppende illusies zijn. Dat ga je op den duur inzien.

Je gaat, door steeds scherp in het nu te verblijven, zien hoe je geest je telkens weer meeneemt met zijn subtiele, geprojecteerde innerlijke beelden (mentale plaatjes/images), associaties, herinneringen, vooral heel veel in het geheugen opgeslagen her-inneringen; het verleden dat constant, in het heden, automatisch, in de geest wordt herhaald om de huidige, nieuwe situaties mee te interpreteren. Dit doe JIJ niet!! JIj bent hier op geen enkele manier voor verantwoordelijk! Dit is simpelweg hoe je brein werkt. Of: hoe je Mind werkt. Het is een automatisch gebeuren. En dat kun je leren zien... Dat leren zien maakt dat je er doorheen kan gaan kijken. Dat er doorheen kijken, maakt je er los van; want je ziet dat jij het niet bent; dat het een illusie is waar jij telkens maar blind in gelooft. Dat maakt dat je uit die droom kunt gaan ontwaken. En het ontwaken kan je ervan bevrijden! Dat is spirituele verlichting. Boeddha, de oorsprong van de mindfulness, ging niet voor minder dan dat. Dát is de gedachte en het oorspronkelijke doel achter het leren je geest in het Nu te laten verblijven...

Ik denk dat het handig is om dat te proberen te begrijpen. Dan kom je minder snel in dwangmatig gedoe terecht zoals 'oh, ik mag niet denken!'
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')