Het is omdat je het zelf zegt lol en je gelooft de bijbel niet eens dus zonde van je tijd Atonquote:
Er is natuurlijk een wezenlijk verschil tussen de Grieks sprekende joden uit de diaspora die zelf al geen Hebreeuws verstonden ( vandaar de Septuagint ) of Aramees spraken en de slaven uit Palestina na de Joodse oorlog die als staatsgevaarlijk beschouwd werden. Helleense joden werden daardoor ook al met de nek aangekeken. Kan je best vergelijken met de moslims in de westerse wereld en de fundamentalisten uit moslimlanden die potentiële terroristen kunnen zijn. Hierdoor werd er nauwer toegezien op het beoefenen van de joodse religie en de overige religies en mysterie scholen. Zo ontstond er tussen wetgeving en praktijk een kloof. Alles hing af van de meester en de achtergrond van zijn slaaf.quote:Op zondag 19 februari 2017 19:34 schreef Panterjong het volgende:
Dat begrijp ik. Alleen ik ben er altijd van uitgegaan dat ook de weggevoerde joden die als slaaf werden verkocht vrij waren hun eigen religie te belijden en niet vervolgd werden omdat zij net als de Griekstalige joden onder de bescherming van de Romeinse wet vielen. Dit ook om het eigendom van de meester te beschermen. Als je wilt hoor ik graag je zegje nog hierover eventueel met een betrouwbare bron.
Zeker al na de aanslagen door Simon de zeloot ( 4 v.C. ) en tot de nederlaag van Simon Bar Kochba.quote:Wat je hiermee wilt zeggen is dat ze al eerder vervolgd werden door de Romeinen?
Of de Sicarii de hand hierin hadden weet men niet. Ik denk niet, gezien hier armenwijken werden getroffen en niet hun doelwit was. Zij hadden het eerder op personen gericht door ze om te brengen. Gemakshalve wees men de joden als schuldigen aan. Kijk maar hoe men nu reageert op aanslagen en ongevallen en wie steeds als verdachte nr. 1 wordt gezien.quote:Dat neem ik wel van je aan ook gezien het verhaal over Jezus dat wij vanuit Marcus kennen. Alleen hoe zit het dan met die brand? Steeds lees ik dat die brand als startsein gebruikt werd (terwijl Nero hem wellicht zelf aangestoken heeft) om de volgelingen van Jezus, althans de gezinden van het joodse koningshuis, die in Rome vertoefden te vervolgen. Hoe denk jij hierover?
Het zou best kunnen dat Mattheüs reeds wat anders voor ogen had dan Marcus.quote:Ja soms komt er nog iets langs dat in mijn hoofd zit omdat ik daar eerder al over nagedacht had of er tijdens mijn studie aandacht aan werd geschonken en eigenlijk even heroverwogen moet worden.
Maar wanneer en hoe kwam die drang tot evangeliseren dan op gang?
In Marcus kan ik er zo 1, 2, 3 niets over vinden. Mattheus 4.17 vermeld.
Van dan af
begint Jezus te prediken;
hij zegt: bekeert u,-
want genaderd is
het koninkrijk der hemelen!
Moeten we deze tekst volgens jou zien als een eerste oproep om zoveel mogelijk zieltjes te winnen zoals ze deze tekst ook gebruiken in menig evangelische kerk? Of geldt dit enkel voor de gemeenschap en haar toehoorder op dat moment (de gemeenschap in Antiochië zo pak hem beet 80 na Christus). Daarbij even terzijde opgemerkt dat die gemeenschap naast joden ook bestond uit 'heidense' bekeerlingen.
Jij leest de bijbel niet zo goed en dat is helemaal zonde van je tijd.quote:Op zondag 19 februari 2017 22:33 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Het is omdat je het zelf zegt lol en je gelooft de bijbel niet eens dus zonde van je tijd Aton
Dat klopt allemaal maar daarmee is het nog steeds niet onwaarschijnlijk. Of die lezers "tussen de lijntjes" konden luisteren is natuurlijk de vraag. Maar dat geldt tevens voor een moderne preek in een kerk. Daar zal een gedeelte van de luisteraars tussen zitten dat er niets van snapt. Verschil in IQ is van alle tijden.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 00:18 schreef FoppeBoppe1986 het volgende:
[..]
Ten eerste is het de vraag of Marcus in Rome geschreven is. Ten tweede werden vooral schriftrollen voorgelezen, dus die officieel goedgekeurd waren.
Ten derde moet je je afvragen of de toehoorders wel tussen de lijntjes konden lezen of horen, zoals Vergeer nu doet. Het is zo'n kronkel dat je soms een IQ van 120 zou moeten hebben wil je het snappen. ALLEEN als het waar is uiteraard, als het niet waar is heb je een IQ van 100 nodig om jezelf voor de gek te houden.
Weer iets met Ockhams Scheermes.
Die toehoorders wisten verdomd goed waarover Marcus het had. Het waren per slot etnische joden die ongewild met deze oorlog werden geconfronteerd en het verlies van hun Tempel.quote:Op maandag 20 februari 2017 08:58 schreef hoatzin het volgende:
Dat klopt allemaal maar daarmee is het nog steeds niet onwaarschijnlijk. Of die lezers "tussen de lijntjes" konden luisteren is natuurlijk de vraag. Maar dat geldt tevens voor een moderne preek in een kerk. Daar zal een gedeelte van de luisteraars tussen zitten dat er niets van snapt. Verschil in IQ is van alle tijden.
Zeker onwaarschijnlijk.quote:Het is overigens onwaarschijnlijk dat Marcus het evangelie in Israël schreef.
Zonder Gods hulp zal je het toch nooit snappen en ga je alles logisch willen verklaren met je menselijke brein...veel plezier Aton hahaquote:Op maandag 20 februari 2017 07:40 schreef ATON het volgende:
[..]
Jij leest de bijbel niet zo goed en dat is helemaal zonde van je tijd.
Ik heb Gods hulp niet nodig om de geschiedenis te onderzoeken.quote:Op maandag 20 februari 2017 13:21 schreef Doedelzak77 het volgende:
Zonder Gods hulp zal je het toch nooit snappen en ga je alles logisch willen verklaren met je menselijke brein...veel plezier Aton haha
Met Gods hulp ook niet want men is het per definitie oneens over de uitleg.quote:Op maandag 20 februari 2017 13:21 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Zonder Gods hulp zal je het toch nooit snappen en ga je alles logisch willen verklaren met je menselijke brein...veel plezier Aton haha
Waarom denk je dit? Paulus heeft het in zijn brieven die authentiek zijn niet voor niks over dat hij met Petrus en Jacobus heeft geraadpleegd over de leer van Christus? Zou raar zijn als er dan geen geloof is.quote:Op zondag 19 februari 2017 08:04 schreef ATON het volgende:
[..]
In de tijd dat " Brieven " is geschreven, bestond nog niet zo iets als een ' christelijk geloof. Dit is pas ontstaan ten vroegste op het eind van de eerste eeuw in de diaspora van Efeze. Alexandrïe en Rome. De volgelingen van Jezus zaten in Palestina en ware fundamentalistische joden.
Je kan natuurlijk nooit bewijzen dat de christenen in Rome nooit vervolgd zijn en dat dit enkel de joden betrof. Namelijk de volgelingen van Jezus de zeloot.quote:De enige joden die door Romeinen vervolgt werd, waren de volgelingen van Jezus als weerstanders tegen de bezetting. ( Christus = messias = gezalfde koning der joden = Jezus Christus ). Op het eind van de 1e eeuw ontstond er in de diaspora van bovenvermelde steden een mysterie cultus die zichzelf ook Christenen noemden, maar deze zijn nooit vervolgd. Het zou nog een paar honderd jaar duren aleer uit deze mysterie cultus het Rooms christendom zou ontstaan. Zo zien we in deze ontstaansgeschiedenis chronologisch drie " christenen ' ; de achterban/volgelingen van Jezus, de mysterie school geënt op het leven en dood van Jezus en als laatste stap de godsdienst die hieruit is ontstaan. Vandaar de spraakverwarring/ misverstand als men het heeft over "de christenen" .
Er is wel een groot verschil tussen de letterlijke bijbeluitleg van de meeste dominees, en de esoterische bijbeluitleg van Marcus. Bijvoorbeeld dat Petrus Simon in feite dezelfde is als Kajafas.quote:Op maandag 20 februari 2017 08:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat klopt allemaal maar daarmee is het nog steeds niet onwaarschijnlijk. Of die lezers "tussen de lijntjes" konden luisteren is natuurlijk de vraag. Maar dat geldt tevens voor een moderne preek in een kerk. Daar zal een gedeelte van de luisteraars tussen zitten dat er niets van snapt. Verschil in IQ is van alle tijden.
Ik gaf enkel aan wat de geleerden erover te zeggen hadden. OF in Rome OF in Antiochie, en dat is Turkije. https://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_volgens_Marcusquote:Het is overigens onwaarschijnlijk dat Marcus het evangelie in Israël schreef.
Wat weet jij goed wat de anderen snapten. Ben jij de reincarnatie van een jood die toentertijd leefde? Of waar haal je anders jouw kennis vandaan?quote:Op maandag 20 februari 2017 10:13 schreef ATON het volgende:
[..]
Die toehoorders wisten verdomd goed waarover Marcus het had. Het waren per slot etnische joden die ongewild met deze oorlog werden geconfronteerd en het verlies van hun Tempel.
Als je dat echt wil weten, raad ik je volgend boek eens door te nemen:quote:Op dinsdag 21 februari 2017 18:30 schreef FoppeBoppe1986 het volgende:
Waarom denk je dit? Paulus heeft het in zijn brieven die authentiek zijn niet voor niks over dat hij met Petrus en Jacobus heeft geraadpleegd over de leer van Christus? Zou raar zijn als er dan geen geloof is.
Tijdens de eerste eeuwen waren er nog geen christenen en dat heb ik je al duidelijk gemaakt. Het is pas later onder andere keizers dat dit wel gebeurd is, maar toen bestond het christendom als religie al. Tot de 3e eeuw waren dit Mysterie scholen zoals er wel meerdere waren. Deze geënt op messias Jezus. Je kan dit perfect volgen als je op Wikipedia de verschillende keizers van het R.Rijk chronologisch aanvinkt. Je kan ook volgend boek hierover raadplegen :quote:Je kan natuurlijk nooit bewijzen dat de christenen in Rome nooit vervolgd zijn en dat dit enkel de joden betrof. Namelijk de volgelingen van Jezus de zeloot.
Tja, met geschiedenisboeken moeten we het doen, tenminste als ze door wetenschappers geschreven zijn. Beeldmateriaal bestond nog niet, net zo min als selfies of iemand om het ons te komen vertellen al evenmin.quote:Maar om nou te zeggen dat geen een christen is vervolgd en voor de leeuwen geworpen. Geef dan een bewijs waarom dit enkel zou gaan om zeloten. Maar met bewijzen kom je helaas nooit, je herhaalt enkel wat anderen in boeken schrijven.
Kun jij bewijzen dat alles wat jij gelooft afkomstig is van iets buiten jouw brein? Alles is toch menselijke brein, er is daarbuiten niks.quote:Op maandag 20 februari 2017 13:21 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Zonder Gods hulp zal je het toch nooit snappen en ga je alles logisch willen verklaren met je menselijke brein...veel plezier Aton haha
Je wilt dus iets dat je weet van Vergeer bewijzen met een boek van Vergeer? Jij bent toch degene die vaak zegt "Wc-eend adviseert WC-eend"?quote:Op dinsdag 21 februari 2017 18:48 schreef ATON het volgende:
[..]
Als je dat echt wil weten, raad ik je volgend boek eens door te nemen:
http://www.damon.nl/book/geschreven-en-toegeschreven
In de jaren 70 had je al problemen tussen de mensen die Jezus letterlijk zagen en de mensen die Jezus als mythe zagen, de gnostici. Dus het idee dat in de eerste drie eeuwen het christendom bestond uit mysteriescholen, daar doe ik niet aan mee.quote:Tijdens de eerste eeuwen waren er nog geen christenen en dat heb ik je al duidelijk gemaakt. Het is pas later onder andere keizers dat dit wel gebeurd is, maar toen bestond het christendom als religie al. Tot de 3e eeuw waren dit Mysterie scholen zoals er wel meerdere waren. Deze geënt op messias Jezus. Je kan dit perfect volgen als je op Wikipedia de verschillende keizers van het R.Rijk chronologisch aanvinkt. Je kan ook volgend boek hierover raadplegen :
https://www.bol.com/nl/f/het-vierde-beest/33161151/?country=BE
Geef dan eens buitenVergeerlijk bewijs. Net zoals het nodig is om buitenbijbels bewijs te hebben als het gaat om Jezus.quote:Tja, met geschiedenisboeken moeten we het doen, tenminste als ze door wetenschappers geschreven zijn. Beeldmateriaal bestond nog niet, net zo min als selfies of iemand om het ons te komen vertellen al evenmin.
Nog steeds hardnekkig volhouden dat hier ooit iemand beweerd heeft dat Simon Petrus Syriac/Aramaic: ܫܸܡܥܘܿܢ ܟܹ݁ܐܦ݂ܵܐ, Shemayon Keppa, Arabic :شمعون الصفا Shamaon Safa, Hebrew: שמעון בר יונה Shim'on bar Yona, Greek: Πέτρος Petros, Latin: Petrus; r. AD 30;[1] d. between AD 64 and 68quote:Op dinsdag 21 februari 2017 18:37 schreef FoppeBoppe1986 het volgende:
Er is wel een groot verschil tussen de letterlijke bijbeluitleg van de meeste dominees, en de esoterische bijbeluitleg van Marcus. Bijvoorbeeld dat Petrus Simon in feite dezelfde is als Kajafas.
make a educated guessquote:Op dinsdag 21 februari 2017 18:37 schreef FoppeBoppe1986 het volgende:
Of waar haal je anders jouw kennis vandaan?
Ben je vergeten dat jij het was die beweerde dat de vrouw die Jezus zalfde in feite Petrus was, en dat die in feite hogepriester Kajafas was? Dit is LETTERLIJK wat jij hebt beweert.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 18:58 schreef ATON het volgende:
[..]
Nog steeds hardnekkig volhouden dat hier ooit iemand beweerd heeft dat Simon Petrus Syriac/Aramaic: ܫܸܡܥܘܿܢ ܟܹ݁ܐܦ݂ܵܐ, Shemayon Keppa, Arabic :شمعون الصفا Shamaon Safa, Hebrew: שמעון בר יונה Shim'on bar Yona, Greek: Πέτρος Petros, Latin: Petrus; r. AD 30;[1] d. between AD 64 and 68
dezelfde persoon zou zijn als ( Jozef -) Kajafas. Dit is duidelijk het gedrag van een trol en relschopper.
Nog dit : Marcus was geen esoterisch auteur. Dit kan je wel aan de volgende auteurs toeschrijven.
Leesproblemen trolletje ?quote:Op dinsdag 21 februari 2017 19:19 schreef FoppeBoppe1986 het volgende:
Ben je vergeten dat jij het was die beweerde dat de vrouw die Jezus zalfde in feite Petrus was, en dat die in feite hogepriester Kajafas was? Dit is LETTERLIJK wat jij hebt beweert.
quote:#185
Ik denk niet dat dit een vrouw was, maar Simon ( Petrus ). ( bron: Ch. Vergeer )
Wat een goedkope en doorzichtige smoes.quote:Het grappige is dat je in dit topic ook niet goed meer weet wat je zegt. Je zegt hier bijvoorbeeld dat de vrouw die Jezus zalfde Petrus is en die is Kajafas/Kefas. Geen wonder dat ik dus denk dat Petrus is Kajafas. Maar blijkbaar heb je het hier over een ander? Aangezien je daarboven beweert dat Kajafas is aangesteld door de Heriodianen en dat die niet door de joden geaccepteerd wordt.
MAAR als jij al twee keer begint met Kajafas, eerst niet en dan wel, moet je mij niet verwijten dat ik ook niet snap wat jij bedoeld. In plaats van mij als troll neer te zetten mag je zelf weleens wat duidelijker zijn in wat je bedoeld. Want Kajafas niet en Kajafas/Kefas wel is nit erg duidelijk, vindt je wel. Maar dat is ook de manier van Vergeer. Alles zo onduidelijk mogelijk maken.
Duidelijk dat je er nooit iets van begrepen hebt.quote:Ik heb veel esoterische boeken gelezen, maar dit spant toch wel de kroon qua "er staat A, maar men bedoelt C, want D is eigenlijk F etc".
Ik vind het prettig dat je nu zo reageert. Ik voel me dan ook zo vrij om met een gevoel van zand erover en het was genoeg zo te reageren.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 19:19 schreef FoppeBoppe1986 het volgende:
[..]
Ben je vergeten dat jij het was die beweerde dat de vrouw die Jezus zalfde in feite Petrus was, en dat die in feite hogepriester Kajafas was? Dit is LETTERLIJK wat jij hebt beweert.
F&L / [CENTRAAL] Jehovah's getuigen #22
Het grappige is dat je in dit topic ook niet goed meer weet wat je zegt. Je zegt hier bijvoorbeeld dat de vrouw die Jezus zalfde Petrus is en die is Kajafas/Kefas. Geen wonder dat ik dus denk dat Petrus is Kajafas. Maar blijkbaar heb je het hier over een ander? Aangezien je daarboven beweert dat Kajafas is aangesteld door de Heriodianen en dat die niet door de joden geaccepteerd wordt.
MAAR als jij al twee keer begint met Kajafas, eerst niet en dan wel, moet je mij niet verwijten dat ik ook niet snap wat jij bedoeld. In plaats van mij als troll neer te zetten mag je zelf weleens wat duidelijker zijn in wat je bedoeld. Want Kajafas niet en Kajafas/Kefas wel is nit erg duidelijk, vindt je wel. Maar dat is ook de manier van Vergeer. Alles zo onduidelijk mogelijk maken.
Marcus was geen esoterisch auteur, en toch maakte hij het zo moeilijk mogelijk, dat nu, 2000 jaar later de boel eindelijk moet worden ontrafeld? Dat de vrouw die Jezus zalfde in feite Petrus was, en in feite Kefas/Kajafas.
Ik heb veel esoterische boeken gelezen, maar dit spant toch wel de kroon qua "er staat A, maar men bedoelt C, want D is eigenlijk F etc".
Ik heb mijn bril binnenste buiten op, is het nou goedquote:
Nee hoor, is geen smoes. Vind je nou echt dat jij het duidelijk hebt onderbouwd EN dat ik (die het uit mijn hoofd deed) dit helemaal weer moet herinneren? Als je twee keer Kajafas zegt, en een is NEE en de ander is JA, hoef je van mij niet te verwachten dat ik onfeilbaar ben. Mij een trol noemen vanwege deze "fout" is goedkoop.quote:Wat een goedkope en doorzichtige smoes.
Jij wel dan?quote:Duidelijk dat je er nooit iets van begrepen hebt.
Ik denk dat je hier 2 verschillende zalvingen door elkaar haalt. De eerste is deze : Lukas 7 : 46 en de zalving tot koning staat hier beschreven : Marcus 14 : 3 en Mattheus 26 . Je zal wel al weten waarom men het hier heeft over Simon de melaatse mag ik veronderstellen.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 19:50 schreef Panterjong het volgende:
Wat Vergeer betreft ben ik van hem gewend dat die vooral naar de tekst van de bijbel kijkt. Hij kijkt met een verfrissende blik wat er staat zonder er op los te filosoferen en te interpreteren. Echter zoals ik het me kan herinneren het gelezen te hebben vond ik de stelling van Vergeer dat Jezus gezalfd zou zijn door die 'Rots' nogal vergaan. In de tekst staat duidelijk dat het een vrouw was en ook het grondwoord in het koine bevestigt dit. Blijft wel de, naar mijn idee logische, aanname over dat het gebruikelijk was dat het slechts aan de hogepriester gelegen was de Davide tot koning te zalven.
Dit vind ik goed om te horen. Nu kan ik wel wat prive problemen oplepelen om mijn reacties van afgelopen weekend te verklaren. Maar dit is prive. Vanaf vandaag zijn veel problemen opgelost, dus ik hoop normaler te reagerenquote:Op dinsdag 21 februari 2017 19:50 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik vind het prettig dat je nu zo reageert. Ik voel me dan ook zo vrij om met een gevoel van zand erover en het was genoeg zo te reageren.
Prima, tot hier kan ik volgen. Al moet Vergeer natuurlijk niet de logische fout maken door beide rotsen met elkaar te vergelijken, enkel omdat het beiden rotsen zijn. Het KAN, maar hoeft niet.quote:Er zijn dus 2 lieden die de titel 'rots' droegen. De ene rots is de door de vazalkoning aangestelde hogepriester. De andere rots is de hogepriester die door Jezus aangesteld is, Petrus.
Dat ben ik van hem nog niet tegengekomen. Dat hij de tekst laat spreken, meestal is het "er staat A, maar er wordt tussen de regels B mee bedoeld".quote:Wat Vergeer betreft ben ik van hem gewend dat die vooral naar de tekst van de bijbel kijkt. Hij kijkt met een verfrissende blik wat er staat zonder er op los te filosoferen en te interpreteren.
De vrouw in Mattheus zalfde Jezus dan ook niet tot koning, maar gewoon omdat hij gast was. Gasten werden in Israel ten tijde van het NT gezalfd, net als geestelijken. Zalving kon ook gebeuren als rouw. In het verhaal wist de vrouw dat Jezus snel weg zou gaan en daarom zalfde. Dit zegt Jezus zelf ook als de rest het maar verkwisting vindt.quote:Echter zoals ik het me kan herinneren het gelezen te hebben vond ik de stelling van Vergeer dat Jezus gezalfd zou zijn door die 'Rots' nogal vergaan. In de tekst staat duidelijk dat het een vrouw was en ook het grondwoord in het koine bevestigt dit. Blijft wel de, naar mijn idee logische, aanname over dat het gebruikelijk was dat het slechts aan de hogepriester gelegen was de Davide tot koning te zalven.
Het gaat bij alle drie om vrouwen, en nergens lees je ook maar iets van een zalving tot koning. Sterker nog, er staat "je hebt mijn hoofd NIET gezalfd, maar zij heeft mijn voeten gezalfd". Ontkenning dus van de zalving door de schrijver zelve.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 20:21 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik denk dat je hier 2 verschillende zalvingen door elkaar haalt. De eerste is deze : Lukas 7 : 46 en de zalving tot koning staat hier beschreven : Marcus 14 : 3 en Mattheus 26 . Je zal wel al weten waarom men het hier heeft over Simon de melaatse mag ik veronderstellen.
Ik ook niet. Weer te snel gelezen. Zet je vooroordelen aan de kant als je wil discussiëren.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 20:30 schreef FoppeBoppe1986 het volgende:
Het gaat bij alle drie om vrouwen, en nergens lees je ook maar iets van een zalving tot koning.
Misschien ging het hier over dezelfde persoon, maar tja, een vertaalfoutje is snel gemaakt. Je weet toch dat melaatsen geweerd werden en zelfs niet worden aangeraakt. Hoe verklaar je dat bezoek dan ? Panterjong zal hierop wel een antwoord weten.quote:Simon de melaatse werd Simon de melaatse genoemd juist om niet te verwarren met andere Simons, waarom Simon Petrus.
Als ik jou was zou ik open doors met een korreltje zout nemen. Nooit is het de schuld van christenen, altijd zijn het altijd de anderen. Als bijvoorbeeld hindoes maatregelen nemen tegen christelijke missionarissen dan spreken ze bij Open Doors al van hindoe extremisme. Terwijl het verhaal vaak uitwijst dat juist de missionarissen de extremisten zijn. En de hindoes zijn wanhopig omdat christenen vaak eerst de kinderen hersenspoelen om op die manier de ouders ook mee te krijgen.quote:Op zondag 19 februari 2017 23:10 schreef Szikha2 het volgende:
En ondertussen gaat de vervolging van christenen door
Christendom is de meest vervolgde religie in de wereld vandaag de dag meer dan 950.000 christenen lijden aan vervolging haha
Open Doors
each month :
* 322 christians are killed for their faith
* 214 churches and christian properties are destroyed
*772 forms of voilence are committed against christians ( such as beatings , absuctions , rapes , arrests and forced marriage)
According to The Pew Research Center, over 75% of the world’s population lives in areas with severe religious restrictions (and many of these people are Christians). Also, according to the United States Department of State, Christians in more than 60 countries face persecution from their governments or surrounding neighbors simply because of their belief in Jesus Christ.
https://www.opendoorsusa.(...)on/world-watch-list/
Wat erg en voorstelbaar dat niemand het lijkt te interesseren. Grootste genocide van deze eeuw
Ik lees hoe het er staat, heeft niks met vooroordeel te maken. Mij maakt het niks uit of Jezus een zeloot was, of een mythe of een mens.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 21:08 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik ook niet. Weer te snel gelezen. Zet je vooroordelen aan de kant als je wil discussiëren.
Volgens mij kan jij niet goed in de CONTEXT kijken. In elk evangelie is Jezus juist iemand die met melaatsen en verschoppelingen omgaat. Dan is het vrij normaal dat Simon de Melaatse bij Jezus is, en Jezus op bezoek heeft.quote:Misschien ging het hier over dezelfde persoon, maar tja, een vertaalfoutje is snel gemaakt. Je weet toch dat melaatsen geweerd werden en zelfs niet worden aangeraakt. Hoe verklaar je dat bezoek dan ? Panterjong zal hierop wel een antwoord weten.
Tuurlijk bestaan engelen en demonen alleen zien wij ze niet maar ze zijn er wel degelijk en ook de Heilige Geest is echt en kan je ervaren en dat bewijs is er alleen voor mezelf dat moet je ervaren en ervaringen van andere christenen die overeen komen....wat de bijbel er over zegt klopt ook allemaal dus ja ik heb bewijs genoeg....quote:Op dinsdag 21 februari 2017 18:49 schreef FoppeBoppe1986 het volgende:
[..]
Kun jij bewijzen dat alles wat jij gelooft afkomstig is van iets buiten jouw brein? Alles is toch menselijke brein, er is daarbuiten niks.
Heilige Geest bijvoorbeeld, of engelen, of geest Gods.
Vandaar m'n advies het boek GESCHREVEN EN .....TOEGESCHREVEN eens door te nemen.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 22:47 schreef FoppeBoppe1986 het volgende:
Volgens mij kan jij niet goed in de CONTEXT kijken. In elk evangelie is Jezus juist iemand die met melaatsen en verschoppelingen omgaat. Dan is het vrij normaal dat Simon de Melaatse bij Jezus is, en Jezus op bezoek heeft.
Wat de evangeliën er van gemaakt hebben is niet zo belangrijk. Het is de reconstructie van deze geschiedenis wat belangrijk is.quote:Jezus vergelijken met IEDEREEN, terwijl het de bedoeling van de evangelieen juist is om Jezus grootser af te beelden, dat gaat mijn pet te boven
Naakt is natuurlijk.quote:Op woensdag 22 februari 2017 04:41 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Tuurlijk bestaan engelen en demonen alleen zien wij ze niet maar ze zijn er wel degelijk en ook de Heilige Geest is echt en kan je ervaren en dat bewijs is er alleen voor mezelf dat moet je ervaren en ervaringen van andere christenen die overeen komen....wat de bijbel er over zegt klopt ook allemaal dus ja ik heb bewijs genoeg....
Als je denkt dat Jezus enkel een vrome jood was, dan heb je gelijk. Maar Jezus was iemand die de regels aan zijn laars lapte. Die op sjabbat mensen genas, want de sjabbat is gemaakt voor de mens en niet andersom.quote:Op woensdag 22 februari 2017 04:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Vandaar m'n advies het boek GESCHREVEN EN .....TOEGESCHREVEN eens door te nemen.
En je zal vast hier op internet wel iets vinden betreft de leefregels en voorschriften bij de vrome joden van toen ( en nu ).
Dit zegt mij weer totaal niets. "reconstructie van deze geschiedenis". Hier spreekt voor mij althans zoveel vooroordeel uit.quote:Wat de evangeliën er van gemaakt hebben is niet zo belangrijk. Het is de reconstructie van deze geschiedenis wat belangrijk is.
Het zat niet helemaal naar m'n zin in mijn hoofd. Nu is het weer wat duidelijker.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 20:21 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik denk dat je hier 2 verschillende zalvingen door elkaar haalt. De eerste is deze : Lukas 7 : 46 en de zalving tot koning staat hier beschreven : Marcus 14 : 3 en Mattheus 26 . Je zal wel al weten waarom men het hier heeft over Simon de melaatse mag ik veronderstellen.
Wat ben jij toch een gelovig persoon. Op water kon ie lopen. Te gek, is het niet.quote:Op woensdag 22 februari 2017 15:11 schreef FoppeBoppe1986 het volgende:
Als je Marcus gewoon leest dan geneest Jezus zieken, dan komt hij bij verschoppelingen, en dan is het idee dat Simon de Melaatse bij Jezus is niet zo vreemd. Misschien is Simon de Melaatse wel iemand die Jezus (volgens het verhaal dan) genezen heeft van melaatsheid? Dat kon Jezus immers, volgens het verhaal dan?
Je moet het volgens het verhaal lezen, en niet dat wat niet kan wegredeneren en dan wat wel kan uitleggen volgens hoe men was in die tijd.quote:Op woensdag 22 februari 2017 16:14 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat ben jij toch een gelovig persoon. Op water kon ie lopen. Te gek, is het niet.
Nog een leuk weetje betreft die olie. Dit is een gebruik wat men overgenomen heeft van de Egyptenaren. Ook de farao werd ' gezalfd ' en wel nog met krokodillen olie. De krokodil stond in hoog aanzien. De olie was wel degelijk zeldzaam. Nu heeft men dit blijkbaar opnieuw ontdekt om zijn heilzame werking. Grappig toch ?quote:Op woensdag 22 februari 2017 16:12 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Het zat niet helemaal naar m'n zin in mijn hoofd. Nu is het weer wat duidelijker.
In het kader van 'het synoptische' lijkt het mij overigens wel om dezelfde zalving te gaan, alleen maakt Lucas er weer wat anders van. Over 'melaatsheid' wordt niet gesproken en Simon krijgt persoonlijk een uitbrander. Ook Mattheus heeft wat verschillen. Johannes maakt het bont door van Simon de fictieve Lazarus te maken.
Na heroverweging lijkt lijkt het mij opnieuw een poging van Marcus om de werkelijkheid te bedekken. Er zijn een aantal vondsten in verwerkt die voor de toehoorder ridicuul moeten hebben geklonken. Natuurlijk wisten de toehoorders dat wat er werkelijk gebeurd is bedenkt moest worden zodat de overheerser geen argwaan zou krijgen dat hier het verhaal omschreven werd van een rebellenleider.
De vondsten zijn onder andere de zalving door de vrouw. Dit is ongebruikelijk. Vooral de zalving tot koning met de betreffende uiterst zeldzame en dure olie zou niet door een vrouw gedaan kunnen zijn. Even terzijde, niet alleen koningen werden gezalfd, doch dat er een Hogepriester nauw met Jezus leefde, dat er sprake was van een uiterst zeldzame zalf en daarnaast andere zaken als de titel boven het kruis, het purperen gewaad dat Jezus droeg, het koningsgraf en dergelijke, overtuigt mij dat het de zalving tot koning moet zijn geweest.
Feedback of eventuele verbeteringen zijn weer welkom.
Dat is toch vrij normaal in de evangelieen? Volgens de geleerden is Marcus het oudst en heeft de rest van hem wat dingen gepakt en verfraaid. Lucas heeft vaker een andere tijdsaanduiding, dus wat in Marcus op het laatst gebeurd, gebeurd in Lucas aan het begin.quote:Op woensdag 22 februari 2017 16:12 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Het zat niet helemaal naar m'n zin in mijn hoofd. Nu is het weer wat duidelijker.
In het kader van 'het synoptische' lijkt het mij overigens wel om dezelfde zalving te gaan, alleen maakt Lucas er weer wat anders van. Over 'melaatsheid' wordt niet gesproken en Simon krijgt persoonlijk een uitbrander. Ook Mattheus heeft wat verschillen. Johannes maakt het bont door van Simon de fictieve Lazarus te maken.
Dat is weer vooringenomenheid. We weten simpelweg niet of Marcus iets esoterisch schreef.quote:Na heroverweging lijkt lijkt het mij opnieuw een poging van Marcus om de werkelijkheid te bedekken. Er zijn een aantal vondsten in verwerkt die voor de toehoorder ridicuul moeten hebben geklonken. Natuurlijk wisten de toehoorders dat wat er werkelijk gebeurd is bedenkt moest worden zodat de overheerser geen argwaan zou krijgen dat hier het verhaal omschreven werd van een rebellenleider.
Nergens lees je dat het hier om een koning gaat. Dat is weer vooringenomenheid. We hebben een standpunt en daar wijken we niet vanaf.quote:De vondsten zijn onder andere de zalving door de vrouw. Dit is ongebruikelijk. Vooral de zalving tot koning met de betreffende uiterst zeldzame en dure olie zou niet door een vrouw gedaan kunnen zijn.
Ook hier kan ik niks anders doen dan gniffelen. Het is allemaal netjes uitgelegd, maar nergens is enig bewijs voor te vinden. Volgens het verhaal is Petrus een visserman, dus de joden die Marcus hoorden zullen hier niet snel een hogepriester in zien, het gewaad van Jezus is typisch iets dat uit het Oude Testament gehaald is waarin David zegt "ze werpen het lot over mijn gewaad", Psalm 22. Het koningsgraf is ook weer gehaald uit een zogenaamde profetie uit het OT.quote:Even terzijde, niet alleen koningen werden gezalfd, doch dat er een Hogepriester nauw met Jezus leefde, dat er sprake was van een uiterst zeldzame zalf en daarnaast andere zaken als de titel boven het kruis, het purperen gewaad dat Jezus droeg, het koningsgraf en dergelijke, overtuigt mij dat het de zalving tot koning moet zijn geweest.
Misschien wordt Simon de melaatse wel zo genoemd om hem niet te verwarren met Simon Petrus? Logisch nadenken komt een stuk verder dan esoterisch nadenken.quote:Deze zalving was dus enkel aan de hogepriester gelegen, Simon zoon van Jona oftewel Petrus ‘de Rots’ die hier ‘de Melaatse’ genoemd wordt.
En jij bent ook niet tot de conclusie gekomen dat in elk evangelie Jezus juist omgaat met die melaatsen, met die zieken, met die demonenbezittende mensen? Met mensen die normaal geen normaal contact met gezonde mensen hebben? Je moet dit dus ook in de context van het hele verhaal zien. Jezus is een uniek mens, die oog heeft voor de verstotenen. Dus het idee dat Jezus juist bij hem aan de dis gaat is dan helemaal niet zo onlogisch.quote:Het is een andere vondst om de werkelijkheid te bedekken zodat de Romeinen het schrift zouden accepteren. In de ogen van de toehoorder moet het bizar geklonken hebben dat Jezus het huis binnentrok van iemand die naar gebruik als verstotene buiten de poorten van Betannië had moeten wegkwijnen.
Oke, ik ben benieuwdquote:(En beste Berjan op je andere reacties en je vraag over de bezetting van de tempel zal ik later nog wel wat schrijven omdat ik even wat andere dingen moet doen).
Hetzelfde woord kan ook ' ruw ' of ' bruut ' betekenen. Simon Petrus stond wel zo bekend.quote:Op woensdag 22 februari 2017 17:18 schreef FoppeBoppe1986 het volgende:
Misschien wordt Simon de melaatse wel zo genoemd om hem niet te verwarren met Simon Petrus?
Zuiver mythologie. Niks vandoen met de geschiedenis. Dat kan je enkel aan vrome christenen wijs maken.quote:En jij bent ook niet tot de conclusie gekomen dat in elk evangelie Jezus juist omgaat met die melaatsen, met die zieken, met die demonenbezittende mensen? Met mensen die normaal geen normaal contact met gezonde mensen hebben? Je moet dit dus ook in de context van het hele verhaal zien. Jezus is een uniek mens, die oog heeft voor de verstotenen. Dus het idee dat Jezus juist bij hem aan de dis gaat is dan helemaal niet zo onlogisch.
De drang om nog even te reageren is vergelijkbaar met een net geopende zak drop. Die kan ik ook niet laten staan (mits het geen zoute harde drop is).quote:Op woensdag 22 februari 2017 17:18 schreef FoppeBoppe1986 het volgende:
Dat is toch vrij normaal in de evangelieen? Volgens de geleerden is Marcus het oudst en heeft de rest van hem wat dingen gepakt en verfraaid. Lucas heeft vaker een andere tijdsaanduiding, dus wat in Marcus op het laatst gebeurd, gebeurd in Lucas aan het begin.
Het is inderdaad een aanname dat ik ervan uit ga dat Marcus het evangelie schreef voor een groep ingewijden 'de gemeenschap in Rome'. Iets anders lijkt mij onlogisch.quote:Op woensdag 22 februari 2017 17:18 schreef FoppeBoppe1986 het volgende:
Dat is weer vooringenomenheid. We weten simpelweg niet of Marcus iets esoterisch schreef.
Jepquote:Op woensdag 22 februari 2017 17:55 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Oh je bent berjan, foppeboppe!
Jona wordt na drie nachten uitgespuugd niet drie keer. Dat een vis symbool vaker is voorgekomen lijkt mij logisch. Veel symbolen zijn universeel.quote:Op woensdag 22 februari 2017 17:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Hetzelfde woord kan ook ' ruw ' of ' bruut ' betekenen. Simon Petrus stond wel zo bekend.
Visser, nog zo iets. Ken je het verhaal van Jona en de vis ? Jona de jood wordt driemaal uitgespuwd. Grote vis staat voor een rijk wat Palestina ' opslokte en opnieuw weer uitspuwde. De zeloten gebruikten dit symbool en is meermaals teruggevonden,nog voordat de christenen ermee aan de haal zijn gegaan.
En ik kan jou niet wijsmaken dat je het verhaaltechnisch moet lezen. Dat in alle evangelieeen Jezus bij zieken en zwakken op bezoek gaat, ze geneest, ze liefdevol omarmt, en dat het idee dat er een melaatse bij Jezus op bezoek komt helemaal niet vreemd is als je het verhaal leest.quote:Zuiver mythologie. Niks vandoen met de geschiedenis. Dat kan je enkel aan vrome christenen wijs maken.
Voor mij ookquote:Op woensdag 22 februari 2017 18:15 schreef Panterjong het volgende:
[..]
De drang om nog even te reageren is vergelijkbaar met een net geopende zak drop. Die kan ik ook niet laten staan (mits het geen zoute harde drop is).
Maar dat ben ik met je eens.
Waarom zouden dit ingewijden moeten zijn? Vanwaar dat idee?quote:Het is inderdaad een aanname dat ik ervan uit ga dat Marcus het evangelie schreef voor een groep ingewijden 'de gemeenschap in Rome'. Iets anders lijkt mij onlogisch.
Je vergeet dat Paulus Jezus als eerst Messias noemde, en dat hij een heel ander idee van Messias had dan de vrome joden.quote:Ik lees wel dat het om een koning gaat. De titel, het koningsgraf, het purper, de geschenken bij zijn geboorte, het geboorteregister. Hier kun je toch niet omheen?
Verder is zo ver ik weet zalving door een vrouw bij iemand die op het punt stond te sterven ongebruikelijk binnen het jodendom.
Jullie doen het met wat jullie denken dat Marcus wil doen vertellen. Maar wil hij niet vertellen dat Jezus een goddelijk mens is die wonderen deed? Dan heeft hij enorm zijn best gedaan om iets niet te willen vertellen. Op elke pagina staat wel een wonder. In die tijd heel normaal, ook bij de joden. Dus waarom jullie dit als fictie zien en andere dingen als historie?quote:Ik denk dat we kunnen spreken van Simon als Hogepriester vanaf het moment dat hij de titel Petrus kreeg. Er is uiteraard geen bewijs. We moeten het doen met wat Marcus ons wil vertellen.
Dus jij vind het niet logisch dat ze Simon een andere naam geven omdat het iemand anders is? En je vergeet dat Jezus melaatsen heeft genezen, volgens het verhaal. Het zou dus best iemand kunnen zijn die genezen is van melaatsheid maar die ze zo noemen door gebrek aan achternaam.quote:Dat zou kunnen. Alleen nu lijk je te claimen dat jij logisch nadenkt terwijl wat voor jou logisch is voor mij onlogisch klinkt. Dit onder andere vanwege het feit dat een melaatse niet binnen de muren van een stad zou mogen vertoeven.
De titel aan het kruis is, verhaaltechnisch, een spotprent. Het geboorteregister komt pas veel later, als de titel Messias al een heel andere betekenis heeft gekregen. Het gewaad is OT.quote:Maar ook vanwege de andere zaken die er direct (o.a. de titel aan het kruis, de inhuldiging, het geboorteregister) of indirect (het purperen gewaad, de zalving met de kostbare olie, het feit dat het gevolg Jezus als hun leider als accepteerden) naar het koningschap verwijzen.
Dus de zieken waren geen joden, en hij genas niet in Israel?quote:Daar ben ik wel achtergekomen. Ik ben er ook achter gekomen dat de lieden die jij benoemt allen geen jood waren. Het hoort mijn inziens bij de truc om de joden de schuld te geven en het verhaal door de Romeinen te doen accepteren. Niet voor niets was de eerste christen de Romeinse centurion.
Dus je noemde mij wel een gelovige Aton doet dit helemaal vaak. Terwijl ik hem sneller een gelovige zal noemen als mijzelf. Ik geloof namelijk dat je het evangelie van Marcus moet lezen zoals het er staat OF je moet alles als mythe wegzetten. Anders eet je van twee walletjes, en Jezus zei al dat je geen twee koningen kan dienen.quote:Verder kan ik me niet herinneren dat ik je weggezet heb als gelovige. Los van het feit dat ik je met een jehova getuige vergeleek toen we mot met elkaar hadden.
Dus je gelooft wel, maar God is door de mens bedacht metafoor? Beetje zoals dominee Hendrikse, die stelde "God bestaat niet, God gebeurt"?quote:Overigens geloof ik zelf wel, alleen heb ik altijd mijn twijfels gehad bij die wonderlijke gebeurtenissen en daarnaast zie ik God inmiddels als een door de mens bedacht concept.
(En sorry quoten vind ik nog steeds lastig maar ik moet nu verder).
Nee, na drie dagen en betekend ook na drie tijden. Ik wist dat je hiermee zou komen aanzetten als een ondeskundige.quote:Op woensdag 22 februari 2017 18:16 schreef FoppeBoppe1986 het volgende:
Jona wordt na drie nachten uitgespuugd niet drie keer. Dat een vis symbool vaker is voorgekomen lijkt mij logisch. Veel symbolen zijn universeel.
Blijven zoeken.Wie zoekt die vind.quote:Op woensdag 22 februari 2017 18:16 schreef FoppeBoppe1986 het volgende:
Ik heb eens gegoogled op Simon de ruwe, en ik kreeg niks. Nul, nada. Iedere link die ik over Simon de melaatse heb gelezen heeft het over melaatse. Zou het ook kunnen gaan om ruwe, dan zou er wel iets over te vinden zijn.
Ik vind het ook, in het grote boek van Vergeer. Maar die is net zo betrouwbaar als het boek van de gebroeders Grimm.quote:Op woensdag 22 februari 2017 19:09 schreef ATON het volgende:
[..]
Blijven zoeken.Wie zoekt die vind.
Jij zegt dat hij drie keer wordt uitgespuugd. Dit is dus niet waar. Om mij dan als ondeskundige weg te zetten (ben ik ook, maar om andere redenen) is gewoon weer lachwekkend. Alsof jij zoveel weet.quote:Op woensdag 22 februari 2017 19:06 schreef ATON het volgende:
[..]
Nee, na drie dagen en betekend ook na drie tijden. Ik wist dat je hiermee zou komen aanzetten als een ondeskundige.
Dat heb ik niet gezegd ! Drie dagen kan in het Hebreeuws ook drie tijden betekenen. Waarom drie tijden ? Omdat dit verwijst naar de 3 ' beesten ', Egypte, Assyrië en Babylonië. Zie je het nog steeds niet ? Weet wat jou probleem is ? Jij leest die teksten in de tegenwoordige tijd en in een andere cultuur. Hiermee wil ik zeggen dat men toen in een andere taal, een andere wijze van vertellen had. En dit is het punt waar steeds over struikelt. En baaidewee, dit heb ik niet van Vergeer, laat dat even duidelijk wezen. Wat the fuck heb jij al ooit gelezen over deze materie ? En kom nu niet aanzetten met de zoveelste leugen. Weet je, ik ben klaar met je.quote:Op woensdag 22 februari 2017 19:15 schreef FoppeBoppe1986 het volgende:
Jij zegt dat hij drie keer wordt uitgespuugd. Dit is dus niet waar.
Als je dat beweert dan zou ik wel graag uitleg erbij willen zien hoe het er dan aan toeging.quote:[quote] Op woensdag 22 februari 2017 18:35 schreef FoppeBoppe1986 het volgende:
[..]
Voor mij ook
[..]
Waarom zouden dit ingewijden moeten zijn? Vanwaar dat idee?
Volgens mij heb je geen idee hoe het er in die tijd aan toe ging?
Nee dat vergeet ik niet (ook hier weer even los van de vraag of dit oorspronkelijk aan Paulus toegeschreven mag worden of dat het een ingreep is van een latere redactie). Marcus noemt Jezus in ieder geval onder andere Zoon van David.quote:Je vergeet dat Paulus Jezus als eerst Messias noemde, en dat hij een heel ander idee van Messias had dan de vrome joden.
Je hebt gelijk dat het geboorteregister niet in Marcus staat. Zowel Mattheus als Lucas hebben wel een geboorteregister opgenomen. Kennelijk wilden die schrijvers ook duidelijk maken dat het om de davidstelg ging. Ook de geschenken wijzen aan dat het om een koningskind ging.quote:Voor de rest snap ik er vrij weinig van. Marcus heeft het bijvoorbeeld niet over geschenken bij zijn geboorte, dat lees je pas veel verder. Dit kun je ook zeggen over het geboorteregister. Marcus begint gewoon bij het werk van Jezus, en de doop door Johannes.
Ik vind dat wat kort door de bocht. Maar ik lees hieronder dat het verhaal over leven en lijden van de Nazarener voor jou allemaal fictie is. Het lijkt mij niet dat het verhaal door de ingewijden geaccepteerd zou worden, zo net na de val van de tempel, als het niets over wat er werkelijk gebeurd is zou vertellen.quote:Het koningsgraf heb ik proberen uit te leggen. Als je snapt hoe mensen als "Marcus" werkten dan is het niet zo moeilijk. Ze hadden gewoon het OT erbij, en alles wat ze maar profetisch vonden schreven ze op, op die manier beleefde Jezus zijn avonturen.
Het lijkt mij ook dat er gebruik gemaakt is van deze psalm. Ook de kreet van Jezus toen die stierf lijkt erdoor geinpireerd te zijn. Het is echter geen bewijs dat Jezus niet bestaan zou hebben. De kreet is een aanvulling die onmogelijk gebeurd kan zijn en sowieso door geen getuigen gehoord zou kunnen worden. En onderzoek heeft aangewezen dat handen nooit doorboord werden bij een kruisiging. Vanwege het ontbreken van getuigen moet Marcus dit verzonnen hebben. Of misschien, naar ik veronderstel, was dit al eerder in de mondeling doorgegeven verhalen over Jezus geslopen.quote:Ik heb laatst eens een boek "moderne wetenschap in de bijbel" gelezen, en daar werden alle profetieën beschreven die over de Messias gingen. Toen opende ik echt mijn ogen. ALLES wat in het OT ook maar enigszins profetisch was hebben ze op Jezus toegepast. Zelfs het doorboren van de handen, wat David zegt in Psalm 22.
Voor mij het bewijs dat het een literair fictie is, voor christenen het bewijs dat alles toevallig al voorspeld is.
Dit wil Marcus inderdaad vertellen omdat het verhaal door de Romeinen geaccepteerd moest worden. Een verhaal over Jezus de rebellenleider die zijn vuist ophief tegen de overheerser zou niet aanvaard worden. Dit moest verborgen worden. Een verhaal over Jezus die als zoon van God wonderen deed wel. Dit zou door de Romeinen slechts gezien woorden als 1 van de vele verhalen over een halfgod.quote:Jullie doen het met wat jullie denken dat Marcus wil doen vertellen. Maar wil hij niet vertellen dat Jezus een goddelijk mens is die wonderen deed? Dan heeft hij enorm zijn best gedaan om iets niet te willen vertellen. Op elke pagina staat wel een wonder. In die tijd heel normaal, ook bij de joden. Dus waarom jullie dit als fictie zien en andere dingen als historie?
Dat denk ik niet dat weet ik. Het was sinds 172 voor Christus gebruikelijk dat een koning de hogepriester aanstelde.quote:Tevens staat er dat Jezus Petrus als rots aanstelt, maar zou Jezus dit mogen doen denk je? Dit gebeurt gewoon door de religieuze leiders.
Ja dat zou kunnen. Het lijkt mij wat vergezocht. Omdat er steeds sprake is van titels die een bepaalde waarde meedragen vind ik ‘melaatse’ erg denigrerend. Bovenal zou de titel niet meer relevant zijn op het moment dat Simon genezen is. Een titel als Simon ‘Door de mensenzoon genezen’ of iets in die trant zou dan toepasselijker zijn.quote:Dus jij vind het niet logisch dat ze Simon een andere naam geven omdat het iemand anders is? En je vergeet dat Jezus melaatsen heeft genezen, volgens het verhaal. Het zou dus best iemand kunnen zijn die genezen is van melaatsheid maar die ze zo noemen door gebrek aan achternaam.
Dat Jezus in verband wordt gebracht met het gewaad toont ook aan dat Marcus ons wil vertellen over de Davidstelg. Mattheus maakt er zelfs het ‘purper’ van. Een stof die alleen de koning uit het geslacht van David mocht dragen.quote:De titel aan het kruis is, verhaaltechnisch, een spotprent. Het geboorteregister komt pas veel later, als de titel Messias al een heel andere betekenis heeft gekregen. Het gewaad is OT.
Lees http://www.wimjongman.nl/nieuws/2013/profetielijst.html eens. Alles wat we uit de evangelieen kunnen halen staat in het OT. Wel worden er andere dingen bedoeld door de OT schrijvers, maar dat mag de pret niet drukken.
Zij die genezen werden in Marcus waren zover ik weet geen joden. In Marcus 16 zien we wel dat Jezus de discipelen de opdracht geeft er op uit te gaan en zieken te genezen. Dit gedeelte van Marcus is door een latere redactie aangevuld. Daarnaast lijkt mij het mij onjuist het grondwoord καλως te vertalen in genezen.quote:Dus de zieken waren geen joden, en hij genas niet in Israel?
Ik heb niet het gevoel dat ik het evangelie niet zou lezen zoals het er staat. Wel wil ik begrijpen waarom het er staat, al neem ik aan dat jij dat ook doet alleen gaan we allebei onze eigen weg hierin.quote:Dus je noemde mij wel een gelovige Aton doet dit helemaal vaak. Terwijl ik hem sneller een gelovige zal noemen als mijzelf. Ik geloof namelijk dat je het evangelie van Marcus moet lezen zoals het er staat OF je moet alles als mythe wegzetten. Anders eet je van twee walletjes, en Jezus zei al dat je geen twee koningen kan dienen.
Dan meer nog als John Lennon denk ik.quote:Dus je gelooft wel, maar God is door de mens bedacht metafoor? Beetje zoals dominee Hendrikse, die stelde "God bestaat niet, God gebeurt"?
Vind ik een beetje vaag, ik hou meer van duidelijkheid, zwart-wit. Goed is goed, slecht is slecht. God bestaat of God is mythe. Jezus bestond of Jezus is mythe.
Deze site vertaald het koine woord voor melaats ook als ruw.quote:Op woensdag 22 februari 2017 18:16 schreef FoppeBoppe1986 het volgende:
Ik heb eens gegoogled op Simon de ruwe, en ik kreeg niks. Nul, nada. Iedere link die ik over Simon de melaatse heb gelezen heeft het over melaatse. Zou het ook kunnen gaan om ruwe, dan zou er wel iets over te vinden zijn.
Edit: Ik heb nog eens gegoogled en het enige wat ik vind is een citaat van jou. Melaatse in het koine grieks zou in het Aramees ook bruut kunnen betekenen. Maar er is geen enkel bewijs dat Marcus in het Aramees geschreven is. Wel zitten er wat Aramese uitdrukkingen in, maar die worden altijd netjes uitgelegd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_volgens_Marcus#Doelgroep
Dus het idee dat melaatse in feite aramees is voor bruut, dat kan ook de prullenbak in.
He he, en wat nog meer: Schilferig, dat is wel anders dan ruw zoals Vergeer en Aton het bedoelen.quote:Op donderdag 23 februari 2017 00:15 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Deze site vertaald het koine woord voor melaats ook als ruw.
http://www.bijbelaantekeningen.nl/files/dict?G03015
Je hebt echt geen idee hoe die evangelieen geschreven zijn, of hoe die gemeenten waren of wel? En dat de eerste christenen al heel "helleens, heidens" waren?quote:Op donderdag 23 februari 2017 00:01 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Als je dat beweert dan zou ik wel graag uitleg erbij willen zien hoe het er dan aan toeging.
Naar mijn idee werden de rollen voorgelezen aan de betreffende gemeente. Ook de brieven van Paulus waren gericht aan de gemeenten (even los van de vraag welke woorden uit de brieven oorspronkelijk zijn en niet later zijn geredigeerd). Daarnaast zijn de evangelieen in bepaalde steden geschreven, de toehoorders werden hierdoor beperkt tot de inwoners van de betreffende stad. De Romeinen konden niet zoveel met de verhalen, zij hadden hun eigen goden. Blijft over zij die geloofden in de God van Israel, de ingewijden.
Het lijkt me echt sterk dat het evangelie aan Romeinen voorgelezen werd. Dit moeten Joden zijn geweest waarvan iedereen wel iets van de gevolgen van jarenlange strijd mee gekregen hadden. Het verhaal van Jezus, die faalde hun beloofde land te bevrijden, was weer actueel.
Paulus heeft Jezus al helemaal als goddelijk mens gezien, hij woonde in Tarsus en is door heidense elementen beïnvloed. Marcus komt pas veel later, maar hij ook hij ziet Jezus als iemand die goddelijke krachten heeft.quote:Nee dat vergeet ik niet (ook hier weer even los van de vraag of dit oorspronkelijk aan Paulus toegeschreven mag worden of dat het een ingreep is van een latere redactie). Marcus noemt Jezus in ieder geval onder andere Zoon van David.
Maar toen was het principe Messias al uitgewerkt op de heidense manier (Godmens, wonderen, vergeving van zonden).quote:Je hebt gelijk dat het geboorteregister niet in Marcus staat. Zowel Mattheus als Lucas hebben wel een geboorteregister opgenomen. Kennelijk wilden die schrijvers ook duidelijk maken dat het om de davidstelg ging. Ook de geschenken wijzen aan dat het om een koningskind ging.
Je lijkt nu net op een gelovige, "er zijn getuigen bij geweest, en die zullen wel weten wat er waar van is. Dus men kan niets verzinnen". Wat als het hele verhaal fictief is, dan zijn er geen getuigen bij geweest.quote:Ik vind dat wat kort door de bocht. Maar ik lees hieronder dat het verhaal over leven en lijden van de Nazarener voor jou allemaal fictie is. Het lijkt mij niet dat het verhaal door de ingewijden geaccepteerd zou worden, zo net na de val van de tempel, als het niets over wat er werkelijk gebeurd is zou vertellen.
Er is geen blijk van mondeling doorgegeven woorden. De evangelieen zijn puur literair. http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?f=83&t=14715quote:Het lijkt mij ook dat er gebruik gemaakt is van deze psalm. Ook de kreet van Jezus toen die stierf lijkt erdoor geinpireerd te zijn. Het is echter geen bewijs dat Jezus niet bestaan zou hebben. De kreet is een aanvulling die onmogelijk gebeurd kan zijn en sowieso door geen getuigen gehoord zou kunnen worden. En onderzoek heeft aangewezen dat handen nooit doorboord werden bij een kruisiging. Vanwege het ontbreken van getuigen moet Marcus dit verzonnen hebben. Of misschien, naar ik veronderstel, was dit al eerder in de mondeling doorgegeven verhalen over Jezus geslopen.
En daarom staat er ook op iedere pagina een wonder wat Jezus deed?quote:Dit wil Marcus inderdaad vertellen omdat het verhaal door de Romeinen geaccepteerd moest worden. Een verhaal over Jezus de rebellenleider die zijn vuist ophief tegen de overheerser zou niet aanvaard worden. Dit moest verborgen worden. Een verhaal over Jezus die als zoon van God wonderen deed wel. Dit zou door de Romeinen slechts gezien woorden als 1 van de vele verhalen over een halfgod.
Maar Jezus was een koningspretedent, volgens jullie hypothese. Hij had dus nog niet de macht om Petrus aan te stellen.quote:Dat denk ik niet dat weet ik. Het was sinds 172 voor Christus gebruikelijk dat een koning de hogepriester aanstelde.
Hoezo vergezocht? En hoezo denigrerend? Het is gewoon een korte bijnaam, zoals al die mensen in de bijbel korte bijnamen hebben.quote:Ja dat zou kunnen. Het lijkt mij wat vergezocht. Omdat er steeds sprake is van titels die een bepaalde waarde meedragen vind ik ‘melaatse’ erg denigrerend. Bovenal zou de titel niet meer relevant zijn op het moment dat Simon genezen is. Een titel als Simon ‘Door de mensenzoon genezen’ of iets in die trant zou dan toepasselijker zijn.
En wat weet de schrijver van Mattheus van dit verhaal? Iedereen is toch wel bekend met het idee dat Marcus de eerste is die schreef en dat Mattheus en Lucas daarna schreven en wat overdreven? Als Marcus zou schrijven dat Jezus naar het toilet moest, had Mattheus er een toilet met gouden wc-bril van gemaakt.quote:Dat Jezus in verband wordt gebracht met het gewaad toont ook aan dat Marcus ons wil vertellen over de Davidstelg. Mattheus maakt er zelfs het ‘purper’ van. Een stof die alleen de koning uit het geslacht van David mocht dragen.
Nou breekt mijn klomp...En hoe kun je bewijzen dat een latere redactie de boel heeft aangevuld. vindt je het ook niet erg simpel? Alles wat tegen jouw idee is, is later aangevuld door anderen.quote:Zij die genezen werden in Marcus waren zover ik weet geen joden. In Marcus 16 zien we wel dat Jezus de discipelen de opdracht geeft er op uit te gaan en zieken te genezen. Dit gedeelte van Marcus is door een latere redactie aangevuld. Daarnaast lijkt mij het mij onjuist het grondwoord καλως te vertalen in genezen.
Hij genas ook joden http://www.herschepping.nl/04jz/jwond_03Jezus_genas_zieken.phpquote:Hij genas wel in Israel.
Preciesquote:Ik heb niet het gevoel dat ik het evangelie niet zou lezen zoals het er staat. Wel wil ik begrijpen waarom het er staat, al neem ik aan dat jij dat ook doet alleen gaan we allebei onze eigen weg hierin.
Voordat het verhaal van Abraham er was werd er al in een God geloofd en over geschreven, dus ik vrees dat je te "westers" naar God kijkt.quote:Dan meer nog als John Lennon denk ik.
Ik heb voor mijn theologie studie ooit dat boek eens gelezen van Klaas Hendrikse. Het is al een tijd gelezen maar ik vond het zoals ik het me kan herinneren erg kort door de bocht en ondoordacht. Het was dan ook 1 van de boeken die ik snel weer doorverkocht.
God bestaat zolang wij over Hem / Haar praten. Het is de grootste literaire vondst in de geschiedenis. Ik heb hier eerder al wat uitvoeriger over verteld. Wij hebben Hem / Haar geschapen met het verhaal van Abraham. Toen Abraham van zijn stamgod zijn kind niet meer hoefde te offeren werd God literair gebaard.
Ik sta achter dit concept. Al weet ik dat er veel oorlogen zijn gevoerd in naam van God. Het verhaal over deze God heeft ons naar mijn idee wel eerder bewust gemaakt dat wij als mensen om elkaar moeten geven. Dat is die andere grote literaire vondst ‘naastenliefde’ ofwel agape. Een werkwoord dat ons oproept en voor de opname in het NT nooit eerder gebruikt was in de literaire geschiedenis.
Ken je het verhaal van Jona en de vis ? Jona de jood wordt driemaal uitgespuwd. Grote vis staat voor een rijk wat Palestina ' opslokte en opnieuw weer uitspuwde. De zeloten gebruikten dit symbool en is meermaals teruggevonden,nog voordat de christenen ermee aan de haal zijn gegaan.quote:
Dit zou betekenen dat men dacht dat men na Babylonie eindelijk vrij zou zijn, want pas na de derde dag, dus Beest wordt Jona uitgespuugd. Wat hebben de zeloten hier dan mee te maken, aangezien die door het vierde beest, Rome gevangen zitten?quote:Drie dagen kan in het Hebreeuws ook drie tijden betekenen. Waarom drie tijden ? Omdat dit verwijst naar de 3 ' beesten ', Egypte, Assyrië en Babylonië. Zie je het nog steeds niet ? Weet wat jou probleem is ?
En jij denkt dat wij nu kunnen weten hoe zij wel of niet dachten?quote:Jij leest die teksten in de tegenwoordige tijd en in een andere cultuur. Hiermee wil ik zeggen dat men toen in een andere taal, een andere wijze van vertellen had. En dit is het punt waar steeds over struikelt.
Dan kom ik in een goed rijtje. In een rijtje met Haushofer, en met mezelf (hoe vaak je dit al niet gezegd hebt tegen mij ).quote:En baaidewee, dit heb ik niet van Vergeer, laat dat even duidelijk wezen. Wat the fuck heb jij al ooit gelezen over deze materie ? En kom nu niet aanzetten met de zoveelste leugen. Weet je, ik ben klaar met je.
Zoek maar een andere pispaal om je frustraties te lozen. Doeiiii
Ik plaatste slechts een link waarin het woord ook vertaald wordt als ruw. Dat is alles wat ik erover te zeggen heb.quote:Op donderdag 23 februari 2017 01:57 schreef FoppeBoppe1986 het volgende:
[..]
He he, en wat nog meer: Schilferig, dat is wel anders dan ruw zoals Vergeer en Aton het bedoelen.
Bruut ruw is anders dan ruw in de zin van ruwe, schilferige huid.
Ik ben bang dat je zelf geen idee hebt maar dat je wel het idee hebt dat jij dat hebt. Met uitleg komt je trouwens niet. Maar dat merk ik vaker. Het blijven toch vaak losse kreten.quote:Je hebt echt geen idee hoe die evangelieen geschreven zijn, of hoe die gemeenten waren of wel? En dat de eerste christenen al heel "helleens, heidens" waren?
Plus dat joden in Rome niks zouden weten van de strijd van Jezus. Het evangelie heeft dit allemaal zwaar aangedikt (bijvoorbeeld de hele kruisiging, dat er duizenden mensen stonden, terwijl dit lopende band werk was, Jezus was niks bijzonder).
Die bron moet je dan maar niet te serieus nemen.quote:Volgens mijn bronnen waren die evangelieen niet voor bepaalde plekken maar werden ze vrijelijk door iedere groep behandeld.
Dat klopt niet. Paulus kwam later. Tenminste de geschriften die in de bijbel zijn opgenomen en vanuit de traditie toegeschreven worden aan Paulusquote:Paulus heeft Jezus al helemaal als goddelijk mens gezien, hij woonde in Tarsus en is door heidense elementen beïnvloed. Marcus komt pas veel later, maar hij ook hij ziet Jezus als iemand die goddelijke krachten heeft.
Zie opmerking hiervoorquote:Marcus zijn evangelie kun je niet zien zonder Paulus brieven, en dan ook de doctrine in Paulus brieven. Het lijkt erop alsof jullie zowel Marcus als Paulus helemaal los willen halen van de ideeen die Paulus in de wereld geroepen heeft, zoals de zondeval en de erfzonde.
Zie opmerking hiervoorquote:Maar toen was het principe Messias al uitgewerkt op de heidense manier (Godmens, wonderen, vergeving van zonden).
Dan lijk jij weer op een Jehova Getuige die op iets anders in gaat dan dat ik gezegd heb. Lees het nog eens aandachtig terug anders.quote:Je lijkt nu net op een gelovige, "er zijn getuigen bij geweest, en die zullen wel weten wat er waar van is. Dus men kan niets verzinnen". Wat als het hele verhaal fictief is, dan zijn er geen getuigen bij geweest.
Zie het als een gebeurtenis die zich hier kan hebben afgespeeld. Men heeft het over 500 getuigen. IEDEREEN in Nederland/Belgie zal dan kunnen denken "ik was er niet bij, maar als er 500 getuigen bij waren geweest, dan zal het wel kloppen". Maar iedereen denkt dat, er waren geen getuigen, want het is niet waar gebeurd.
In de oudheid zocht men nou eenmaal naar gebeurtenissen uit het verleden om een verhaal te maken. Dat noemen ze in het Hebreeuws Midrasj.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Midrasj
Dit is nieuw voor me maar lijkt mij onzinquote:Er is geen blijk van mondeling doorgegeven woorden. De evangelieen zijn puur literair. http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?f=83&t=14715
Veel stof, maar onderaan staat het.
Ik weet niet wat er werkelijk gebeurd is. Ik ben er niet bij geweest. Ik kan me ook niet herinneren dat ik dat stug volhoud. Wel is het zo dat een fictief verhaal niet geaccepteerd zou worden door de toehoorders op dat moment. Zij konden onderscheid maken tussen wat de Romeinen moesten horen en wat voor hen van belang was. De kruisiging lijkt wel logisch. Het was een passende straf. En Marcus kon er niet omheen deze te vermelden. Wel wringt Marcus zich in allerlei bochten om ook bij het verhaal van de kruisiging de joden de schuld te geven en de Romeinen te eren.quote:Dus je geeft toe dat veel dingen niet gebeurd kunnen zijn, maar je houdt voet bij stuk dat de kruisiging wel echt is geweest? En het gesprek met de hogepriester, vlak voor zijn kruisiging? Ook echt gebeurd, heeft Marcus die hogepriesters geinterviewd? De mening van een soldaat "hij is gods zoon"? Iemand per abuis opgevangen?
Ik neem aan dat dit gewoon een losse opmerking is. Prima.quote:Het doorboren van de handen staat in Psalm 22, dan heeft David het erover dat men zijn handen doorboord (wel met een zwaard, aangezien dat gebeurde in de tijd van David neem ik aan). Het is niet zelf verzonnen, het is gelezen van het OT.
Je denkt teveel vanuit de traditie dat de brieven van Paulus ouder zouden zijn dan het evangelie. Dit is slechts voor een miniem gedeelte het geval.quote:En daarom staat er ook op iedere pagina een wonder wat Jezus deed?
Je blijft je maar in bochten wringen om niet in te hoeven zien dat men in die tijd (dankzij Paulus) anders dacht over de Messias dan de vrome joden. Je blijft maar denken in vrome joden versus Romeinen.
Dit is larie. Uit mijn vorige post had je het tegendeel al op kunnen maken.quote:Als ik zeg dat iets uit het OT gehaald wordt dan blijf je denken dat Marcus dit verzon of gehoord heeft. Ik vraag mij werkelijk af of je überhaupt wel iets weet over de groeperingen die verantwoordelijk zijn voor de evangelieen en voor wie ze dat schreven.
Jammer dat je dan niet toegeeft dat je er naast zat.quote:Maar Jezus was een koningspretedent, volgens jullie hypothese. Hij had dus nog niet de macht om Petrus aan te stellen.
Dit geef ik gewoon aan hoor. De titel kan niet kloppen omdat Simon (volgens jou) niet meer melaats was. Zodra een personage een verandering ondergaat krijgt die een bijhorende titel. Zie ook 'de gezalfde', 'de rots' en dergelijke.quote:Hoezo vergezocht? En hoezo denigrerend? Het is gewoon een korte bijnaam, zoals al die mensen in de bijbel korte bijnamen hebben.
Dat klopt. Maar wat wil je hiermee zeggen?quote:En wat weet de schrijver van Mattheus van dit verhaal? Iedereen is toch wel bekend met het idee dat Marcus de eerste is die schreef en dat Mattheus en Lucas daarna schreven en wat overdreven? Als Marcus zou schrijven dat Jezus naar het toilet moest, had Mattheus er een toilet met gouden wc-bril van gemaakt.
Het verbaast mij dat je dit niet wist. Je bent nooit te oud om te leren moet je dan maar denken. Het is wel jammer dat je dan zo snel reageert zonder uit te zoeken hoe het werkelijk zit. Maar dat is aan jou.quote:Nou breekt mijn klomp...En hoe kun je bewijzen dat een latere redactie de boel heeft aangevuld. vindt je het ook niet erg simpel? Alles wat tegen jouw idee is, is later aangevuld door anderen.
De link bevestigd slechts wat ik al tegen je zei. De man bij de poort heet Bartimeus. Zoon van Timeus. Timeus is een Griekse naam.quote:Hij genas ook joden http://www.herschepping.nl/04jz/jwond_03Jezus_genas_zieken.php
Ook in Marcus. Sterker nog, hij weigerde zelf regelmatig niet joden te genezen.
Ik vrees dat je wederom reageert om iets dat ik niet gezegd heb. Je lijkt een Exrudisje toe te passen. Lees het anders nog eens aandachtig.quote:Voordat het verhaal van Abraham er was werd er al in een God geloofd en over geschreven, dus ik vrees dat je te "westers" naar God kijkt.
Ja daar ben ik bekend mee. Zo ver ik weet is het meeste wat daar over naastenliefde te dateren is van na de paulinische vondst. Daarnaast zijn er verschillen met wat naastenliefde bijbeltechnisch nu precies inhoudt. Sowieso zijn het geschriften waar de westerse wereld zoals jij dat noemt de laatste 2000 jaar niet veel mee heeft gedaan. Voor hen was van waarde de oproep in het NT.quote:De laatste regels gaan over hetzelfde. Ben je bekend met de gulden regel? Voordat er iets over de bijbelse God geschreven werd hielden mensen zich al aan de gulden regel en had je al iets dat Agape heet.
Ja die ken ik. Hoezo?quote:Je denkt veel te christelijk over de voorchristelijke wereld. Ken je Griekse filosofen? Hindoe filosofen, boeddhisten? Die hebben het niet perse over agape, maar wel verwante termen.
Als God alles gemaakt heeft,weet je wel niet hoe oneindig slim,machtig en groots God is...alles is ontstaan door gesproken woorden....en dan geloof jij niet dat Jezus(die God in het vlees was) over water kan lopen,de wind kon laten liggen en mensen kon helen en demonen kon uitdrijven en zonden kon vergeven....appeltje eitje....quote:Op woensdag 22 februari 2017 16:14 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat ben jij toch een gelovig persoon. Op water kon ie lopen. Te gek, is het niet.
Je mag dat allemaal best geloven hoor, maar ik niet.quote:Op donderdag 23 februari 2017 12:01 schreef Doedelzak77 het volgende:
Als God alles gemaakt heeft,weet je wel niet hoe oneindig slim,machtig en groots God is...alles is ontstaan door gesproken woorden....en dan geloof jij niet dat Jezus(die God in het vlees was) over water kan lopen,de wind kon laten liggen en mensen kon helen en demonen kon uitdrijven en zonden kon vergeven....appeltje eitje....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |