abonnement Unibet Coolblue
pi_169018485
Ik volg niets anders dan hier. Maar ik lees vooral nog uit interesse, behalve in LAH al een tijdje niet geïnvesteerd. Het is mij allemaal te shady geworden; er lijkt vaak info te ontbreken en het risico op onverwachte defaults neemt daardoor toe. Ik sta nu nog in de plus, maar het is kantje boord. Mijn strategie heb ik wat heroverwogen, ik ga meer in stenen en de beurs stoppen, beiden meer langetermijnfocus dus.
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2017 12:54 schreef djh77 het volgende:
peterverhaar twitterde op zondag 19-02-2017 om 12:00:42 in de zaak Cowboys Belt is de poen van gedwongen verkoop huis binnengekomen reageer retweet
Volledig terecht, maar het klinkt wel zo sneu...'gedwongen verkoop huis'. Iemand heeft het dus geprobeerd en is grandioos de boot in gegaan. Altijd jammer.
Schip ahoy!
pi_169018641
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 08:06 schreef Piet__Piraat het volgende:


Volledig terecht, maar het klinkt wel zo sneu...'gedwongen verkoop huis'. Iemand heeft het dus geprobeerd en is grandioos de boot in gegaan. Altijd jammer.
Ja, zeker sneu maar zeer zeker ook terecht. Zowel het rendement als het risico behoren te liggen op de juiste plek, in deze constructie dus bij de ondernemer. Dit is echt ondernemersrisico. Crowdfinance investeerders lopen al meer dan genoeg risico :7
pi_169018679
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 15:55 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

En wat wel prettig is is dat er zo te zien geen bank in het spel is met honger naar alle bezittingen als het mis gaat.
Bovendien is er het volgende te lezen:
H. van Wendel en J. van Wendel geven een gezamenlijke persoonlijke borgstelling af voor ¤ 100.000,-, aanvullend op de bestaande borgstellingen. Deze borgstelling heeft op dit moment materiële waarde, waarbij de bestaande borgstellingen ten behoeve van de vorige aanvragen zijn meegenomen in de waardebepaling.
Ik pak deze ook mee. Mede door de borgstellingen verwacht ik dat er nog wel wat terugkomt in geval van default.
pi_169018770
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2017 19:41 schreef tommmmmmmh het volgende:
Wat zijn (naast dit forum) handige sites om te volgen m.b.t. crowdfunding?

En nog een compleet andere vraag: met welk rendement zijn jullie op jaarbasis tevreden? Ik doe sinds kort aan crowdfunding en weet nog niet precies wat realistisch is op de lange termijn. Zelf zou ik tevreden zijn met +/- 5 procent. Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Op het moment zit ik in zo'n 20 projecten met gemiddeld 7.69% rendement. In alle projecten zit ik voor een gelijk aantal euro's in.
Mijn doel is 5% maar daarvoor moet je wel kritisch zijn in wat je meepakt. In mijn eerste jaren bij GvE heb ik redelijk wat defaults gehad waardoor over die periode mijn rendement daar onder de 5% ligt. Sinds ik hier ben mee gaan lezen ben ik veel selectiever geworden en het aantal defaults is daardoor significant omlaag gegaan.

Als je zonder selectie willekeurig x euro investeert in 100 projecten ga je iig niet de 5% halen en ik acht de kans zelfs groot dat je dan verlies maakt.

Mijn tip is om eerst zelf een project te beoordelen en als een project door die ronde heen komt hier op het forum kijken wat de mening is; en dan alleen investeren bij 2 keer positief.
pi_169020202
quote:
1s.gif Op maandag 20 februari 2017 08:43 schreef Mynheer007 het volgende:
Als je zonder selectie willekeurig x euro investeert in 100 projecten ga je iig niet de 5% halen en ik acht de kans zelfs groot dat je dan verlies maakt.
Ik ben geneigd het hier mee eens te zijn, met de aantekening dat het wel eens erg af zou kunnen hangen van hoe je je portefeuille verdeeld hebt over de verschillende platforms. Helaas is de track record van de meeste nederlandse platforms zowel in termen van tijd als totaal aantal projecten nog niet voldoende om hier statistisch zinnige uitspraken over te kunnen doen.
Ik vind in dit verband de statistieken van Funding Circle UK altijd erg interessant, die wel al jaren actief zijn (sinds 2010) en zowel vele duizenden projecten als investeerders hebben. Als je hun statistieken moet geloven, dan zijn er onder hun investeerders met >100 projecten maar 5% die een rendement onder de 5% halen. Bij minder dan 50 projecten is er geen peil op te trekken.

quote:
Mijn tip is om eerst zelf een project te beoordelen en als een project door die ronde heen komt hier op het forum kijken wat de mening is; en dan alleen investeren bij 2 keer positief.
Zo doe ik het ook, inderdaad. Eerst zelf lezen en een eerste oordeel vormen; vervolgens hier kijken hoe anderen erover denken. Maar mijn eigen gevoel bij een project moet hoe dan ook goed zijn.
pi_169020653
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 14:42 schreef TisIk het volgende:
Een nieuwe (?) CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ben ik de enige die hier totaal niet enthousiast over is? Ik zie een bedrijf met een gigantische schuld ten opzichte van de nogal kleine omzet, nauwelijks winst (in 2016 zelfs klein verlies) en een zeer slechte liquiditeit ("De current ratio bedraagt over 2015 0,8 en daalt naar 0,3 in 2017. De aandeelhouders hebben aangegeven dat ze zullen bijstorten mocht er een tekort ontstaan").
Die verpandingen en borgstellingen lijken leuk, maar zijn allemaal verknoopt met hun andere BV. Als die hele kerstboom ten onder gaat, wat zijn al die zekerheden dan nog waard? Ik overzie het niet, dus stap er zeker niet in.

[ Bericht 0% gewijzigd door OpDieFiets op 20-02-2017 11:26:52 ]
pi_169020905
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 11:02 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Ben ik die enige die hier totaal niet enthousiast over is? Ik zie een bedrijf met een gigantische schuld ten opzichte van de nogal kleine omzet, nauwelijks winst (in 2016 zelfs klein verlies) en een zeer slechte liquiditeit ("De current ratio bedraagt over 2015 0,8 en daalt naar 0,3 in 2017. De aandeelhouders hebben aangegeven dat ze zullen bijstorten mocht er een tekort ontstaan").
Die verpandingen en borgstellingen lijken leuk, maar zijn allemaal verknoopt met hun andere BV. Als die hele kerstboom ten onder gaat, wat zijn al die zekerheden dan nog waard? Ik overzie het niet, dus stap er zeker niet in.
Ik had hetzelfde besluit genomen, er zit straks ca. 5ton Collin in, maar ik overzie de andere activiteiten niet (bijv. financiering van andere BVs -> OG kan wel bezwaard zijn met hypotheek).
pi_169021023
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 11:02 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Ben ik die enige die hier totaal niet enthousiast over is? Ik zie een bedrijf met een gigantische schuld ten opzichte van de nogal kleine omzet, nauwelijks winst (in 2016 zelfs klein verlies) en een zeer slechte liquiditeit ("De current ratio bedraagt over 2015 0,8 en daalt naar 0,3 in 2017. De aandeelhouders hebben aangegeven dat ze zullen bijstorten mocht er een tekort ontstaan").
Die verpandingen en borgstellingen lijken leuk, maar zijn allemaal verknoopt met hun andere BV. Als die hele kerstboom ten onder gaat, wat zijn al die zekerheden dan nog waard? Ik overzie het niet, dus stap er zeker niet in.
Waaruit trek je de conclusie dat die borgstelling niets waard is? Collin gaf zelf meermaals aan dat borgstellingen los staan van de entiteiten waarop financiering wordt aangevraagd. Daarnaast heeft de borgstelling materiële waarde dus dat zegt denk ik wel iets over de winstgevendheid van de tent als geheel.

Die cijfers van de BV moet je denk ik met een korreltje zout nemen aangezien er met een vaste opslag intern wordt doorgefactureerd. Geconsolideerde cijfers zijn hier veel interessanter, o.a. vanwege die verpanding. Helaas weten we die idd. niet.
Pecunia non olet
pi_169021110
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 11:27 schreef obligataire het volgende:

[..]

Waaruit trek je de conclusie dat die borgstelling niets waard is? Collin geeft zelf meermaals aan dat borgstellingen los staan van de entiteiten waarop financiering wordt aangevraagd.
Ik doelde met dat verknoopt zijn eigenlijk vooral op de verpandingen. Ook daarvan wil ik trouwens niet zeggen dat die niets waard zijn, ik overzie het alleen niet.
Concreet wat betreft de borgstellingen lees ik in ieder geval wel dat er in 2017 een groot liquiditeitstekort kan ontstaan en dat de aandeelhouders dan bij zullen storten. Dat is vast niet meegenomen in de beoordeling van de waarde van de borgstelling.

[ Bericht 3% gewijzigd door OpDieFiets op 20-02-2017 11:39:31 ]
pi_169021562
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 11:02 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Ben ik de enige die hier totaal niet enthousiast over is? Ik zie een bedrijf met een gigantische schuld ten opzichte van de nogal kleine omzet, nauwelijks winst (in 2016 zelfs klein verlies) en een zeer slechte liquiditeit ("De current ratio bedraagt over 2015 0,8 en daalt naar 0,3 in 2017. De aandeelhouders hebben aangegeven dat ze zullen bijstorten mocht er een tekort ontstaan").
Die verpandingen en borgstellingen lijken leuk, maar zijn allemaal verknoopt met hun andere BV. Als die hele kerstboom ten onder gaat, wat zijn al die zekerheden dan nog waard? Ik overzie het niet, dus stap er zeker niet in.
Ik denk niet dat dit een slecht project is maar van het totaal plaatje kon en kan ik ook niet enthousiast worden dus ik had vrijdag ook al besloten om hem aan mij voorbij te laten gaan.

Ik heb hier wel slechtere projecten voorbij zien komen maar ook betere. Ik wacht wel dat er weer een betere voorbij komt.
pi_169021733
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 11:32 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Ik doelde met dat verknoopt zijn eigenlijk vooral op de verpandingen. Ook daarvan wil ik trouwens niet zeggen dat die niets waard zijn, ik overzie het alleen niet.
Concreet wat betreft de borgstellingen lees ik in ieder geval wel dat er in 2017 een groot liquiditeitstekort kan ontstaan en dat de aandeelhouders dan bij zullen storten. Dat is vast niet meegenomen in de beoordeling van de waarde van de borgstelling.
kort gezegd HJ Brothers fungeert als een eigen financieringsmij / investmij voor de lease contracten van VWC.

Eigenlijk een soort leaseplanbank voor de leaseplan.

De financ mij moet zichzelf kunnen bedruipen, qua liquiditeit / cash flow en rendement, Zij laten dit beperkt zijn. Zodat het rendement bij VWC valt. Winst maximalisatie is niet het ultieme doel van de financieringsmij in dit geval. Meer een dienstverlener.

Het is op zich een goed model vanuit het ondernemer gezichtspunt. Eigenlijk eigen bankje
pi_169021825
quote:
12s.gif Op maandag 20 februari 2017 12:01 schreef peterc het volgende:

[..]

kort gezegd HJ Brothers fungeert als een eigen financieringsmij / investmij voor de lease contracten van VWC.

Eigenlijk een soort leaseplanbank voor de leaseplan.

De financ mij moet zichzelf kunnen bedruipen, qua liquiditeit / cash flow en rendement, Zij laten dit beperkt zijn. Zodat het rendement bij VWC valt. Winst maximalisatie is niet het ultieme doel van de financieringsmij in dit geval. Meer een dienstverlener.

Het is op zich een goed model vanuit het ondernemer gezichtspunt. Eigenlijk eigen bankje
Zo zie ik het ook. HJ brothers moet ongeveer quite draaien en de winst valt in de andere B.V.'s.
Lijkt mij ook een prima model en in combinatie met de borgstelling van materiele waarde en de de verpandingen ook een redelijk zeker geheel.

Overigens heeft Collin nu iedere investeerder van een eerdere trances HJ Brothers aangeschreven.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ben benieuwd of hij al vol zit voor dat deze open gepresenteerd wordt, Vannochtend was er zo'n kleine 20k ingelegd door ruim 20 investeerders dus van voor deze @mail van Collin namens de ondernemers.

[ Bericht 14% gewijzigd door NaRegenDeZon op 20-02-2017 13:19:00 ]
  maandag 20 februari 2017 @ 13:13:50 #113
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_169023088
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2017 19:41 schreef tommmmmmmh het volgende:
Wat zijn (naast dit forum) handige sites om te volgen m.b.t. crowdfunding?

En nog een compleet andere vraag: met welk rendement zijn jullie op jaarbasis tevreden? Ik doe sinds kort aan crowdfunding en weet nog niet precies wat realistisch is op de lange termijn. Zelf zou ik tevreden zijn met +/- 5 procent. Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Op het moment zit ik in zo'n 20 projecten met gemiddeld 7.69% rendement. In alle projecten zit ik voor een gelijk aantal euro's in.
De rest van de site's zijn meer algemeen over CF volgens mij en hier krijg je alles wel mee.

Heb nu momenteel iets van 112 projecten lopen, 10 zijn klaar, 6 default en 8 moeten nog beginnen en volgens de gegevens van het platform zelf zit ik op 6,21% na kosten en defaults

Boven de 6% blijven zou heel mooi zijn.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_169023130
beetje mosterd na de maaltijd, maar voor woonzaak project (FNC) hier antwoord op mijn vraag:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 20 februari 2017 @ 13:17:02 #115
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_169023138
quote:
1s.gif Op maandag 20 februari 2017 08:43 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Mijn doel is 5% maar daarvoor moet je wel kritisch zijn in wat je meepakt. In mijn eerste jaren bij GvE heb ik redelijk wat defaults gehad waardoor over die periode mijn rendement daar onder de 5% ligt. Sinds ik hier ben mee gaan lezen ben ik veel selectiever geworden en het aantal defaults is daardoor significant omlaag gegaan.

Als je zonder selectie willekeurig x euro investeert in 100 projecten ga je iig niet de 5% halen en ik acht de kans zelfs groot dat je dan verlies maakt.

Mijn tip is om eerst zelf een project te beoordelen en als een project door die ronde heen komt hier op het forum kijken wat de mening is; en dan alleen investeren bij 2 keer positief.
Kan ook geluk zijn? Ik heb wat projecten die klaar zijn en die werden hier slecht beroordeeld maar ook wat defauls die hier goed beoordeeld worden, belangrijkste is volgens mij nog steeds de man of vrouw achter het project en daar weet je niet veel vanaf.

Daarom denk ik dat redelijk random spreiden niet perse slechter hoef te zijn. Al pak ik ook lang niet alles mee en verschilt de inleg ook per project.

Belangrijkste is nog wel hoe het met die defaults gaat aflopen maar dat kunnen we pas over een hele tijd zeggen denk ik
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_169023167
Wanneer is een default een default ? En dan bedoel ik met name de belastingdienst.
Als er projecten op 01/12 achterlopen met betaling, kun je deze dan behandelen als afgeschreven en dus niet meetellen voor VRH?
pi_169023170
De behandeling van defaults en de (tot dusverre) behaalde resultaten (of beter gezegd: het uitblijven van resultaten) wordt voor mij zo langzamerhand een dusdanig groot issue dat ik er niet ver vanaf ben mijn CF benadering compleet te herzien.
pi_169023187
@ mvloenh: dat wordt in de komende jaren een interessant discussiepunt tussen de inspecteur en diverse crowdfunders, vermoed ik
Onontgonnen gebied tot dusverre
  maandag 20 februari 2017 @ 13:22:54 #119
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_169023205
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 13:20 schreef mvloenh het volgende:
Wanneer is een default een default ? En dan bedoel ik met name de belastingdienst.
Als er projecten op 01/12 achterlopen met betaling, kun je deze dan behandelen als afgeschreven en dus niet meetellen voor VRH?
Goeie vraag daar komen we elk jaar wel weer op terug ja, volgens mij ziet iedereen dat hier ook net wat anders, ik heb vorig jaar in elk geval de defaults meegenomen want dat was maar een paar honderd euro dus dat is een paar euro extra betalen en daar wou ik geen gedoe voor.

Maar dit jaar denk ik dat ik de defaults mee tel die wel nog betalen maar de rest afschrijf want anders ben ik dubbel de pineut.

Ik weet ook niet of GVE dit jaar wel de standen moet doorgeven of hoe dat precies zit.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_169023208
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 13:20 schreef mvloenh het volgende:
Wanneer is een default een default ? En dan bedoel ik met name de belastingdienst.
Als er projecten op 01/12 achterlopen met betaling, kun je deze dan behandelen als afgeschreven en dus niet meetellen voor VRH?
Volgens mij pas officieel als 100% zeker is dat er niets meer te halen is. Dus als de schulden niet verhaalbaar blijken. Saldo wordt door de platformen niet gemeld bij de BD. Je kan dus in de aangifte zelf een andere definitie voor gebruiken en eventueel in discussie gaan met de inspecteur.
  maandag 20 februari 2017 @ 13:33:42 #121
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_169023354
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 13:23 schreef djh77 het volgende:
Je kan dus in de aangifte zelf een andere definitie voor gebruiken en eventueel in discussie gaan met de inspecteur.
Gelukkig is het advies om maar een heel klein deel van je vrije vermogen in CF te stoppen en dan ook nog flink te spreiden. Dus als het goed is gaat de discussie over CF-defaults maar over een heel klein deel van het vermogen.

Waarschijnlijk voor de inspecteur te weinig om ook maar iets mee te doen. En tegen de tijd dat de platformen zelf het saldo doorgeven kunnen we alsnog de discussie met de inspecteur aangaan.
Tot nooit .......
pi_169023448
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 13:20 schreef mvloenh het volgende:
Wanneer is een default een default ? En dan bedoel ik met name de belastingdienst.
Als er projecten op 01/12 achterlopen met betaling, kun je deze dan behandelen als afgeschreven en dus niet meetellen voor VRH?
Officieel geldt de waarde in het economische verkeer. Omdat er geen handel mogelijk is, kun je zelf een redelijke waarde schatten. Een default betekent niet per se dat er geen geld meer komt. Ik hanteer zelf als regel dat ik alle vervallen, maar niet ontvangen aflossingen van de waarde aftrek (tenzij er faillissement is uitgesproken).
pi_169023456
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 12:05 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Zo zie ik het ook. HJ brothers moet ongeveer quite draaien en de winst valt in de andere B.V.'s.
Lijkt mij ook een prima model en in combinatie met de borgstelling van materiele waarde en de de verpandingen ook een redelijk zeker geheel.

Overigens heeft Collin nu iedere investeerder van een eerdere trances HJ Brothers aangeschreven.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ben benieuwd of hij al vol zit voor dat deze open gepresenteerd wordt, Vannochtend was er zo'n kleine 20k ingelegd door ruim 20 investeerders dus van voor deze @mail van Collin namens de ondernemers.
Ik doe ook mee
Materiële borgstelling + terugkerende omzet middels contracten zie ik wel zitten.
pi_169024405
ben in discussie verwikkeld met FNC over publiceren in pitch van concept balansen 2016, voor zover definitieve nog niet voorhanden.
Zij willen er schijnbaar niet echt aan, maar zijn ook weer niet onwelwillend.
Is discussiepunt aldaar, begrijp ik.

Nu krijg ik gegevens wel als ik er om vraag per mail, maar ik wil ze gewoon in de pitch hebben

Ik vind: plaatsen met vermelding "concept" of "voorlopig".

jullie mening?
pi_169024453
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 14:35 schreef bleyenburg het volgende:
ben in discussie verwikkeld met FNC over publiceren in pitch van concept balansen 2016, voor zover definitieve nog niet voorhanden.
Zij willen er schijnbaar niet echt aan, maar zijn ook weer niet onwelwillend.
Is discussiepunt aldaar, begrijp ik.

Nu krijg ik gegevens wel als ik er om vraag per mail, maar ik wil ze gewoon in de pitch hebben

Ik vind: plaatsen met vermelding "concept" of "voorlopig".

jullie mening?
Natuurlijk moeten ze erin. Eigenlijk de definitieve cijfers. Als die er niet zijn de voorlopige cijfers. Naar mijn idee is het zorgelijk als een bedrijf 2 maanden na sluiten boekjaar nog niet iets fatsoenlijks aan cijfers kan produceren!
Bovendien zou ik het vreemd vinden dat FNC deze 2016 cijfers niet zou meewegen in de rating als een lening wordt aangegaan in 2017.
pi_169024506
Zeker erbij, als er concept cijfers van de W&V zijn, kan je de balans ook in grote lijnen opstellen.
pi_169024967
Nu we het toch hebben over balansen en winst&verliesrekening:
Wellicht hier al eens voorbij gekomen, maar ik kwam op de website van Graydon dit gratis te downloaden boekje tegen:
https://www.graydon.nl/do(...)g-lezen-voor-dummies
Voor de meer ervaren investeerders en ondernemers onder ons waarschijnlijk allemaal gesneden koek, maar ik vond het een nuttig en helder geschreven overzicht.
pi_169025203
Nieuwe op GvE: https://geldvoorelkaar.nl(...)roject.aspx?id=15944

Nu 9 openstaande projecten. Vlot niet echt.

[ Bericht 17% gewijzigd door djh77 op 20-02-2017 15:34:00 ]
pi_169025227
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 14:38 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Natuurlijk moeten ze erin. Eigenlijk de definitieve cijfers. Als die er niet zijn de voorlopige cijfers. Naar mijn idee is het zorgelijk als een bedrijf 2 maanden na sluiten boekjaar nog niet iets fatsoenlijks aan cijfers kan produceren!
Bovendien zou ik het vreemd vinden dat FNC deze 2016 cijfers niet zou meewegen in de rating als een lening wordt aangegaan in 2017.
Vanuit boekhoudkundig perspectief is het natuurlijk te gek voor woorden dat je wel voorlopige resultaten kunt laten zien maar geen voorlopige balans. Immers die twee zijn nauw met elkaar verbonden. De paar belangrijkste journaalposten (afschrijving, privegebruik, voorraadmutatie, onderhanden werk, overlopende posten) die heb je er gauw genoeg in gezet. Desnoods inderdaad met de aantekening 'onder voorbehoud'.
Pecunia non olet
pi_169025672
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 15:18 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op GvE: https://geldvoorelkaar.nl(...)roject.aspx?id=15944

Nu 9 openstaande projecten. Vlot niet echt.
Dat laatste project...een omzet verdubbeling in één jaar in de prognose...right...
pi_169026261
Een stukje uit Business in Barneveld over de geitenboer van Collin.
http://businessinbarnevel(...)men-nieuwe-stal.html
pi_169028582
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2017 19:41 schreef tommmmmmmh het volgende:
Wat zijn (naast dit forum) handige sites om te volgen m.b.t. crowdfunding?

Dit is ook nog wel een aardig forum : http://p2pindependentforum.com

Met name over Twino, Mintos e.d. wel wat leuke tips
pi_169029388
quote:
14s.gif Op maandag 20 februari 2017 16:19 schreef Horsemen het volgende:
Een stukje uit Business in Barneveld over de geitenboer van Collin.
http://businessinbarnevel(...)men-nieuwe-stal.html
Als Rabobank werken we met diverse crowdfundorganisaties samen”, zegt Heijstek. Bos vult aan: “Voor een bank zijn zekerheden en vermogen belangrijk, wij kijken meer naar geldstromen. Die combinatie sluit mooi op elkaar aan.”

Voor mij zijn zekerheden ook prioriteit 1
pi_169029469
quote:
1s.gif Op maandag 20 februari 2017 19:05 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Als Rabobank werken we met diverse crowdfundorganisaties samen”, zegt Heijstek. Bos vult aan: “Voor een bank zijn zekerheden en vermogen belangrijk, wij kijken meer naar geldstromen. Die combinatie sluit mooi op elkaar aan.”

Voor mij zijn zekerheden ook prioriteit 1
Precies! Vandaar bij voorkeur geen stapelfinancieringen met de Rabobank (of welke andere bank dan ook) voor mij :)
  maandag 20 februari 2017 @ 19:23:26 #135
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_169029915
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 15:18 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op GvE: https://geldvoorelkaar.nl(...)roject.aspx?id=15944

Nu 9 openstaande projecten. Vlot niet echt.
Wel wat zekerheiden staan er onder bij, hij gaat ook redelijk vlug.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  maandag 20 februari 2017 @ 19:33:25 #136
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_169030215
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 15:42 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Dat laatste project...een omzet verdubbeling in één jaar in de prognose...right...
Ze hebben er wel naar laten kijken voor wat het waard is.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_169030232
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 12:05 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Zo zie ik het ook. HJ brothers moet ongeveer quite draaien en de winst valt in de andere B.V.'s.
Lijkt mij ook een prima model en in combinatie met de borgstelling van materiele waarde en de de verpandingen ook een redelijk zeker geheel.

Overigens heeft Collin nu iedere investeerder van een eerdere trances HJ Brothers aangeschreven.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ben benieuwd of hij al vol zit voor dat deze open gepresenteerd wordt, Vannochtend was er zo'n kleine 20k ingelegd door ruim 20 investeerders dus van voor deze @mail van Collin namens de ondernemers.
De zekerheid voor HJ is de verpanding van de lease-contracten, tegenover het leasecontract staat bij VWC nog het product.

Gaat de klant van VWC / gebruiker failliet, ben je hooguit enkele termijnen kwijt voordat je het eigendomsrecht op de apparatuur laat gelden, en je de spullen terughaalt. Wat deze dan nog voor (econom) waarde hebben en wat je ermee moet en kan is vers 2. Refurbishen en opnieuw inzetten zal nog best weleens kunnen.

Winst voor VWC zit hem naast dat HJ amper winst behoeft te maken, in de winst vh contract met de klant maar ook in het onderhoud & service van de apparatuur welke werk voor medew dus dekking genereren voor kosten. Service en periodiek onderhoud kun je ook trachten te plannen in je eigen leegloop uren.

Gaat VWC failliet vallen alle contracten feitelijk naar HJ, waar ze door kunnen lopen, maar dan voor eigen rekening, dit incl de lusten (nu de volle opbr van de leaseovek) en de lasten (service & onh) met hierbij nog het eigendomsrecht vd apparatuur mocht een klant failliet gaan.

Boven HJ staan enkel de garanties van de beide broers, welke voor mijn gevoel wel goed moeten zijn voor het VV in HJ. 200k + 200k + 100k minus de reeds afgeloste termijnen.
HJ heeft ook geen bindingen met de VWC, dezelfde eigenaren , maar staat geheel juridisch los hiervan. Een soort eigen beleggingsvehikel van de 2 broers.

Bovendien kan HJ het vreemde vermogen afstemmen op de behoefte vanuit VWC.
Zolang VWC blijft draaien met hun overige business en leasecontracten niet onder kostprijs verkoopt of dumpt, en ze gewoon tegen een courante prijs in de markt kan zetten, blijft het wieltje wel draaien.

Afhankelijk van de kapitaalsbehoefte van HJ obv de leasecontracten van VWC, kunnen de broers er prive geld in doen, of gewoon net zoals Leaseplanbank met vreemd goedkoper kapitaal dan van de bank, de financiering regelen tbv de werkmij en dit obv de behoefte / noodzaak vanuit de VWC. .Ook kunnen ze prive vermogen, gewoon prive laten.

In beginsel niet anders dan wat Leaseplanbank doet voor leaseplan inzake de autootjes.
No bank, lagere lasten, en waarschijnlijk meer flexibiliteit, maar dat laatste zal nog niet eens doorslaggevend zijn
Klein eigen bankje, slimme jongens daar in Genemuiden en Kampen.
En eerder opgemerkt, de ondernemers-mentaliteit in die regio speelt ook een rol.
Plus het mogelijk (intreden) van de volgende generatie, geeft een beeld van een LT visie.

[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 20-02-2017 22:56:53 ]
pi_169032550
Op basis van onze projectendatabase publiceren wij (Crowdfundmarkt.nl) periodiek rapporten met de details van de crowdfinancemarkt (crowdfunding via aandelen, converteerbare leningen en leningn) in Nederland. Hiermee hopen wij de markt transparanter en toegankelijker te maken voor alle spelers in deze markt.

In 2017 zouden wij ook graag meer details publiceren omtrent de kenmerken van investeerders in crowdfinance. Kunnen jullie ons helpen? De korte vragenlijst (ca. 2 minuten) staat hier.

Alvast bedankt!
pi_169035281
Zit in de eerste lening van HJ. Denk dat ik deze ook maar mee pak.
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_169037101
Ik zit in de tweede lening van HJ en laat deze daarom denk ik maar lopen. Ik kan in ieder geval bevestigen dat VWC een prima naam in de regio heeft en ook prima lijkt te draaien. In de loop der jaren behoorlijk gegroeid. De uitleg van peterc hierboven lijkt me correct. De winst valt niet in deze bv, die wordt als bankje gebruikt en draait zo ongeveer break even. Op zich een prima project in de portefeuille lijkt me. Als ik meer zou willen investeren zou ik hem mee pakken.
pi_169039568
Een nieuwe IVM:

Dr. Blend
80k, b-rating, 9%, 48mnd.


Hopelijk kan ik het vanavond even rustig bekijken alvorens te beslissen of ik mee wil doen.
Ik merk wel dat ik een beetje kriegelig wordt van het feit dat IVM tegenwoordig structureel te laat lijkt te worden met betalingen. Steeds een paar dagen, maar bij mij geldt "afspraak is afspraak". Als je als platform dit soort dingen niet netjes strak op orde hebt, krijg ik ook minder vertrouwen in het platform.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 50% gewijzigd door escortmk2 op 21-02-2017 09:49:02 ]
pi_169039973
Bedankt escort.
DrBlend heeft goede recensies, maar de balans is nog niet op orde.
Groei is nodig om boven Jan te komen.
De zekerheden (1xHA die vermoedelijk niet materieel is) zijn voor mij niet voldoende.
  dinsdag 21 februari 2017 @ 10:42:19 #144
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_169040418
quote:
12s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 09:42 schreef escortmk2 het volgende:
Ik merk wel dat ik een beetje kriegelig wordt van het feit dat IVM tegenwoordig structureel te laat lijkt te worden met betalingen. Steeds een paar dagen, maar bij mij geldt "afspraak is afspraak". Als je als platform dit soort dingen niet netjes strak op orde hebt, krijg ik ook minder vertrouwen in het platform.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, voel ik wel mee. Gisteravond stond o.a. Mesamate nog niet eens op "in behandeling", vanmorgen staat er "uitbetaald" met als datum de geplande datum, 18-2.
Hier heeft GVE een pluspuntje: gepland op zaterdag? Dan vrijdag uitbetaald. Gepland op zondag? Dan maandag uitbetaald. Inclusief de correcte uitbetalingsdatum in het overzicht.
pi_169040637
Mesamate stond gisteravond en vanmorgen om 9.42u bij mij op "in behandeling", maar nu op "uitbetaald". Misschien lezen ze hier mee ;-)
Voor mijn overzicht hou ik echter gewoon vast aan Rabobank datums.

Dat een zaterdagbetaling verschuift naar maandag vind ik geen probleem, maar ik merk ook dat IVM wel eens vrijdagbetalingen op het laatste moment in hun dashboard doorschuift naar zaterdag om het dan vervolgens op maandag of dinsdag over te maken.

Het gaat natuurlijk niet om die 1 of 2 dagen, maar om het vertrouwen of ze hun zaakjes op orde hebben.
pi_169040887
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 23:37 schreef wou het volgende:
Ik zit in de tweede lening van HJ en laat deze daarom denk ik maar lopen. Ik kan in ieder geval bevestigen dat VWC een prima naam in de regio heeft en ook prima lijkt te draaien. In de loop der jaren behoorlijk gegroeid. De uitleg van peterc hierboven lijkt me correct. De winst valt niet in deze bv, die wordt als bankje gebruikt en draait zo ongeveer break even. Op zich een prima project in de portefeuille lijkt me. Als ik meer zou willen investeren zou ik hem mee pakken.
Je eigen spreiding hanteren is prima, en goed te horen dat de ondernemers een prima naam hebben
pi_169041104
Herfinanciering Brandpreventiebedrijf

¤ 15.000
Kredietbedrag
2 jaar
Termijn
¤ 712,14
Maandbedrag
12.86 %
Nominale rente

Vraag me af waarom deze D heeft als risicoklasse. Ziet er niet heel slecht uit op het eerste oog.
Het EV is wel wat laag, dat wel.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_169041413
De sapman op IVM doe ik niet.
De lopende tent nog niet winstgevend en nu al uitbreiden.
Ik werk niet mee aan een vlucht naar voren.
Eerst de boel op orde, dan een keer verder kijken.
pi_169041448
Ik heb wel wat in de brandweerman gedaan.
laag bedrag, korte looptijd, plausibel verhaal, prima rente
pi_169041462
dr-blend site is wel gehackt. Wordpress posts zijn aangepast

http://www.drblend.nl/websites/qq-htm/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')