abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 14 februari 2017 @ 18:06:27 #1
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_168898107
quote:
De Tweede Kamer wil dat er een limiet komt voor de vrijwillige bijdrage die scholen aan ouders mogen vragen. PvdA en SP kregen dinsdag de steun van een Kamermeerderheid voor dat plan, dat ervoor moet zorgen dat ook minder welgestelde ouders hun kinderen naar de school van hun keuze kunnen sturen.

Verantwoordelijk staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) voelt niets voor het begrenzen van de ouderbijdrage. Hij wijst erop dat die vrijwillig blijft en ouders dus ook kunnen weigeren.

De ouderbijdrage op scholen voor basis- en voortgezet onderwijs is bedoeld voor activiteiten die buiten het (verplichte) lesprogramma vallen. Denk hierbij aan het schoolkamp, de Efteling aan het einde van het schooljaar of niet-verplichte practica. De bijdrage is vrijwillig, maar scholen kunnen natuurlijk wel besluiten om leerlingen waarvoor niet betaald is, ook niet mee te nemen. Van sommige scholen wordt beweerd dat ze hun leerlingenpopulatie willen sturen door de ouderbijdrage hoger te maken.

Volgens PvdA'er Joyce Vermue en haar SP-collega Jasper van Dijk nam de tweedeling tussen arme en rijke scholen toe doordat de ouderbijdrage steeds hoger werd. Door een hoge ouderbijdrage te vragen zouden scholen armere gezinnen afschrikken. "Scholen moeten in Den Haag pleiten voor meer financiering in plaats van de rekening neer te leggen bij ouders", vindt Van Dijk.
Sommige scholen hebben een hogere ouderbijdrage dan andere. Is het een manier om de begroting op te vullen, gaat de schoolleiding lekker op vakantie van dat geld, of bedrijven scholen een soort ballotage met de hoogte van het bedrag?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 14 februari 2017 @ 18:12:52 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_168898243
Tja er wordt altijd geroepen dat het vrijwillig is, maar als je niet betaald omdat je dat niet kunt of wilt dan word je kind wel buitengesloten van bepaalde activiteiten.

Wat mij betreft schaffen we het gewoon helemaal af, scholen redden zich maar met het geld dat ze krijgen. Allerlei uitstapjes zijn leuk, maar voor veel mensen niet te betalen. Helaas voelen ouders zich min of meer verplicht om te betalen want je wil niet dat je kind uitgesloten word.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_168899193
Mag wel hoger. Wil niet dat mijn zoon in de toekomst naar een pauperschool gaat. Dat multiculti werkt toch niet.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
  dinsdag 14 februari 2017 @ 19:00:47 #4
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_168899318
Scholen moeten dat zelf beslissen. Vind je het te duur dan ga je toch naar een andere school?.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 14 februari 2017 @ 19:10:39 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_168899571
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 19:00 schreef Paper_Tiger het volgende:
Scholen moeten dat zelf beslissen. Vind je het te duur dan ga je toch naar een andere school?.
Maar dat is nou net wat de SP en de PvdA niet willen. Gelijke kansen en zulks.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_168899619
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 19:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maar dat is nou net wat de SP en de PvdA niet willen. Gelijke kansen en zulks.
En daar hebben ze een punt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 14 februari 2017 @ 19:14:27 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_168899656
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 19:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

En daar hebben ze een punt.
Dat weet ik niet. Het gevolg hiervan is, dat Annefleur en Diederik niet meer naar Avignon kunnen omdat Shanaya en Mo het niet kunnen betalen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 14 februari 2017 @ 19:23:52 #8
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_168899893
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 19:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maar dat is nou net wat de SP en de PvdA niet willen. Gelijke kansen en zulks.
Het gaat ook om kwaliteit, en hoe je dat hand haaft.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 14 februari 2017 @ 21:05:22 #9
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_168903386
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 19:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maar dat is nou net wat de SP en de PvdA niet willen. Gelijke kansen en zulks.
Die gelijke kansen zijn er toch al? De overheid bepaalt immers wat iedereen moet leren. Buiten dat verplichte lesmateriaal moet de school vrij worden gelaten.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 14 februari 2017 @ 21:14:31 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_168903767
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 21:05 schreef Paper_Tiger het volgende:
Die gelijke kansen zijn er toch al?
Daar is in de praktijk nog wel wat op af te dingen, maar ik denk niet dat deze maatregel, of welke andere Haagse dan ook, daar verandering in gaat brengen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_168904517
Schoolreisjes/vakanties kunnen toch apart afgerekend worden? Dat was op mijn middelbare het geval.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 14 februari 2017 @ 21:36:13 #12
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_168904671
Ik zou het jammer vinden als de allerarmsten gaan bepalen wat voor extra activiteiten een school kan ondernemen.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 21:38:49 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_168904759
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 21:36 schreef Perrin het volgende:
Ik zou het jammer vinden als de allerarmsten gaan bepalen wat voor extra activiteiten een school kan ondernemen.
En toch is dat precies wat er gaat gebeuren. Ik heb van Dijk al eens een bedrag horen noemen van 75 euro per leerling; daar doe je niet zo veel mee.

Maar inderdaad; de wat grotere reizen (de traditionele Rome- en Athenereizen op de gymnasia en dat soort dingen) gaan in de regel buiten de ouderbijdrage om. Ook wel logisch trouwens.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 14 februari 2017 @ 21:40:56 #14
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_168904831
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 21:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En toch is dat precies wat er gaat gebeuren. Ik heb van Dijk al eens een bedrag horen noemen van 75 euro per leerling; daar doe je niet zo veel mee.

Maar inderdaad; de wat grotere reizen (de traditionele Rome- en Athenereizen op de gymnasia en dat soort dingen) gaan in de regel buiten de ouderbijdrage om. Ook wel logisch trouwens.
Ik zou linksom of rechtsom best wat meer willen betalen om niet de kleinste portemonnee de norm te laten zijn..
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 21:42:33 #15
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_168904889
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 21:40 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ik zou linksom of rechtsom best wat meer willen betalen om niet de kleinste portemonnee de norm te laten zijn..
Maar wil je dan ook voor de kleinste portemonnee betalen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_168904956
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 19:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat weet ik niet. Het gevolg hiervan is, dat Annefleur en Diederik niet meer naar Avignon kunnen omdat Shanaya en Mo het niet kunnen betalen.
Beetje flauw om de schuld bij de ouders van 'Shanaya en Mo' neer te leggen, terwijl het dan toch echt gewoon de school is die te dure shit plant. Want dat zijn vaak (eindklas-reisjes) bedragen van honderden (zo niet duizend) euro's.

Maar dan is het toch echt de schuld van die ouders dat de reis niet door kan gaan :') Riiiiight.
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 14 februari 2017 @ 21:46:14 #17
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_168905015
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 21:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maar wil je dan ook voor de kleinste portemonnee betalen?
Ja, als dat de kwaliteit en diversiteit van de uitstapjes waarborgt..
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 21:50:09 #18
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_168905188
Ik begin me eigenlijk steeds meer af te vragen wat deze maatregel nu precies gaat betekenen.

- Scholen hebben nu al de vrijheid om de ouderbijdrage als één bedrag te innen, of juist per activiteit
- Leerlingen mogen, ongeacht betaling, altijd meedoen aan verplichte activiteiten
- Voor grotere (keuze-)activiteiten wordt in zo ongeveer alle gevallen al apart betaald

Ik neem niet aan dat die laatste groep verboden wordt. Dan verandert er niks, behalve dat de maximering van de ouderbijdrage een verlaging van de inkomsten van de school met zich meebrengt en de school dus ergens op zal gaan bezuinigen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 14 februari 2017 @ 21:51:23 #19
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_168905235
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 21:50 schreef Janneke141 het volgende:
Ik begin me eigenlijk steeds meer af te vragen wat deze maatregel nu precies gaat betekenen.

- Scholen hebben nu al de vrijheid om de ouderbijdrage als één bedrag te innen, of juist per activiteit
- Leerlingen mogen, ongeacht betaling, altijd meedoen aan verplichte activiteiten
- Voor grotere (keuze-)activiteiten wordt in zo ongeveer alle gevallen al apart betaald

Ik neem niet aan dat die laatste groep verboden wordt. Dan verandert er niks, behalve dat de maximering van de ouderbijdrage een verlaging van de inkomsten van de school met zich meebrengt en de school dus ergens op zal gaan bezuinigen.
Dat laatste vrees ik dus wel.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_168905247
Maargoed, het gaat imo niet eens om die extra reisjes buiten het curriculum. Als ouders dat niet kunnen of willen betalen kan of het kind niet mee, of het kind zal zelf bij moeten lappen. Lijkt me geen enkel probleem.

Het echte probleem is dat er genoeg scholen zijn die een ouderbijdrage vragen voor (vaak elektronisch) lesmateriaal wat daadwerkelijk nodig is voor bepaalde lessen. En dat mag niet. En dan kan je wel leuk zeggen dat dat niet mag, maar dat kan de school geen fuck schelen en dan zit je kind zonder dat spul, of loopt iig een achterstand op voordat je als ouder je recht gehaald hebt.
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 14 februari 2017 @ 21:53:03 #21
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_168905299
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 21:51 schreef probeer het volgende:
Maargoed, het gaat imo niet eens om die extra reisjes (als ouders dat niet kunnen of willen betalen kan of het kind niet mee, of het kind zal zelf bij moeten lappen. Lijkt me geen enkel probleem.

Het echte probleem is dat er genoeg scholen zijn die een ouderbijdrage vragen voor (vaak elektronisch) lesmateriaal wat daadwerkelijk nodig is voor bepaalde lessen. En dat mag niet. En dan kan je wel leuk zeggen dat dat niet mag, maar dat kan de school geen fuck schelen en dan zit je kind zonder dat spul, of loopt iig een achterstand op voordat je als ouder je recht gehaald hebt.
Mee eens, maar dan moet men eerst maar eens dáárop gaan handhaven alvorens nieuwe maatregelen te nemen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_168905356
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 21:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Mee eens, maar dan moet men eerst maar eens dáárop gaan handhaven alvorens nieuwe maatregelen te nemen.
Absoluut. De politiek slaat dan ook weer in deze de plank flink mis door op de verkeerde kwestie te focussen. Het probleem is juist het eisen van een 'vrijwillige' bijdrage voor verplicht lesmateriaal. En dat gebeurt genoeg.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 15 februari 2017 @ 09:40:44 #23
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_168912833
vrijwillig verplicht
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 15 februari 2017 @ 09:45:30 #24
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_168912914
Mijn groep 8er gaat volgend jaar ook. 125/j vrijwillige bijdrage + 425/j voor het TTO gedeelte. Gaat dan wel om een senior grade TTO school waarbij ook uitwisselingen inbegrepen zitten in de prijs.
And so is the past
pi_168913005
Als volwassene bepaal ik graag zelf waar ik mijn geld aan uit wil geven.
In dit geval betaal ik graag een beetje extra voor een school die activiteiten met mijn dochter onderneemt die ik toejuich. Ook vind ik het fijn als er gewerkt wordt met goede, nieuwe materialen.

Maar dat mag dus straks niet meer?
Wat een bemoei-overheid. Bah.
Make my day!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')