abonnement Unibet Coolblue
pi_168894385
Hallo Fok! lezers,

Nu ongeveer 2,5-3 jaar geleden heb ik mijn eerste psychose meegemaakt.
Gelukkig tot op heden ook mijn enige.
Gebruik nu ruim 2 jaar medicatie maar ben nog wel altijd vermoeid (geestelijk als lichamelijk)
Nu heb ik gelukkig veel dingen weer kunnen oppakken en mogen afronden en daar ben ik dan ook dankbaar voor.

Echter knaagt er wel iets aan me, ik ben redelijk wat sociale contacten verloren en bepaalde banden met mensen zijn beschadigd geraakt die niet snel meer hersteld zullen worden.

Tijdens mijn maniforme fase had ik minder problemen om nieuwe contacten op te doen, als in dat ik mij extraverter gedroeg. Zeer hoogstwaarschijnlijk dachten de nieuwe contacten wel vreemd over me maar dit is iets wat ik zelf niet realistisch met terugwerkende kracht kan inschatten.

Nu praat ik eigenlijk buiten familie en hulpverleners om nooit over deze periode of mijn gevoeligheid voor psychoses, en vind ik dit ook niet echt een onderwerp om met mensen die je net kent over te beginnen.

Nu heb ik dus eigenlijk een kleine angst ontwikkeld voor het opdoen van nieuwe contacten.
Ook heb ik het gevoel dat ik nog steeds niet helemaal hersteld ben, als in dat ik weer een normaal energie pijl heb en sociaal kan meekomen.
Nu hebben mijn hulpverleners dan ook gezegd dat dit best wel een tijd kan duren, maar ja wat is een tijd?

Heeft iemand hier ervaringen mee? (of advies? )

Alvast hartelijk dan voor het lezen.
pi_168894464
wat gebeurt er in een psychose?? #durftevragen
5 Ferrari's op videoband!
pi_168894657
Hierop kan ik een algemeen antwoord geven en een antwoord wat voor mij van toepassing was.

Het algemene antwoord is dat bij een psychose je last kan krijgen van : wanen, hallucinaties, intrusies en stemmen in je hoofd die je dingen zegen die je moet doen of juist niet doen.
Dit is redelijk kort door de bocht en zeker niet voor alle mensen die dit meemaken van toepassing maar wel hoe het mij destijds ook verteld is.

In mijn geval had ik last van wanen en intrusies, wanen als in dat ik dacht dat ik alles aan kon en veel minder slaap nodig had dan een gemiddeld mens (lees 1-2 uur slaap per nacht paar weken lang) Complete gedrag verandering( van introvert naar extravert) En heel kort lontje uit het niets.

Hopelijk ver duidelijkheid dit het een beetje
pi_168894669
Hoi op zich is een psychose als iedere andere ziekte of tijden dat het slecht met je gaat, bijv als je je baan verliest en opeens geen geld meer hebt, bepaalde mensen laten je vallen... en sommige blijven je trouw!
pi_168894784
Een tijd is alles van 1 minuut tot 40 jaar. Kan allemaal. Hoe het bij jou is/gaat zijn? Geen idee. Niemand weet dat.
Blijf je best doen om een "normaal" (tja, wat is normaal?) leven te leiden. Hersteld zijn is ook niet één bepaald moment in je leven hè? Het is niet dat je om 15:21:52 vanmiddag plotseling *poef* hersteld bent. Wat is "hersteld" anyway? Het gaat met stapjes vooruit, en helaas ook met stapjes achteruit.
Leef je leven zoals jij dat leuk vindt. En soms zal je daar wat meer moeite voor moeten doen dan andere keren. Niks mis mee. Allemaal heel normaal.

En over het vertellen aan nieuwe sociale contacten. Je hoeft niet meteen te zeggen dat je een psychose hebt gehad. Je kan ook zeggen (wanneer dat goed voelt bij diegene) dat je een "wat mindere periode in je leven" hebt gehad. En als daar goed/fatsoenlijk op gereageerd wordt, kun je langzamerhand wat meer gaan vertellen... als je dat wilt! Niet iedereen hoeft over je psychose te weten natuurlijk. Gaat ze geen fuck aan.

Succes en sterkte.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_168894839
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 15:21 schreef spijkerbroek het volgende:
Niet iedereen hoeft over je psychose te weten natuurlijk. Gaat ze geen fuck aan.
ja beetje subtieler zou je het kunnen aanduiden als een burnout of een ( mental ) breakdown,,, dat is ook een soort mentale aandoening, maar bij psychose schikken mensen meestal beetje en denken al snel aan een horror film!

[ Bericht 0% gewijzigd door possetje op 14-02-2017 15:34:41 ]
pi_168895747
Dank voor de reacties.
Het vermelden onder de noemer burnout is iets wat mijn hulpverleners ook al als tip hadden gegeven.
pi_168895860
Heleen van Rooyen als voorbeeld geven een idee?
Die heeft ze ook gehad.

Dat werkt misschien stigma verlagend
Hell To The Liars
pi_168895903
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 16:11 schreef Droopie het volgende:
Heleen van Rooyen als voorbeeld geven een idee?
Die heeft ze ook gehad.

Dat werkt misschien stigma verlagend
Dat lijkt me geen goed idee...
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_168895930
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 16:07 schreef anotherRandomdude het volgende:
Het vermelden onder de noemer burnout is iets wat mijn hulpverleners ook al als tip hadden gegeven.
Ja of : ik was tijdje in de war

kan ook
pi_168895941
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 16:13 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Dat lijkt me geen goed idee...
Ok want?
Hell To The Liars
pi_168895950
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 16:14 schreef possetje het volgende:

[..]

Ja of : ik was tijdje in de war

kan ook
Nou, "verwarde mensen" komen nu ook niet echt positief in het nieuws de afgelopen tijd.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_168895987
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 16:14 schreef Droopie het volgende:
Ok want?
Echt heel positief (en dan druk ik het zwak uit) is de algemene indruk van Nederlanders nou ook weer niet over haar.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_168896077
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 16:16 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Echt heel positief (en dan druk ik het zwak uit) is de algemene indruk van Nederlanders nou ook weer niet over haar.
Onzin, maar oke.
Hell To The Liars
pi_168896117
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 16:19 schreef Droopie het volgende:
Onzin, maar oke.
Oke.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_168896201
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 16:11 schreef Droopie het volgende:
Heleen van Rooyen als voorbeeld geven een idee?
Die heeft ze ook gehad.

Dat werkt misschien stigma verlagend
Moet eerlijk bekennen dat ik dat niet wist en voor de rest ook vrij weinig over haar weet.

Maar wellicht kan deze kennis toch zinvol voor me zijn dus bij deze bedankt. :)
pi_168896319
http://amandagreenauthor.(...)igma-in-our-society/


Ik zou mensen zoals Boris Jeltsin niet vermelden.

Die en Paul Casgoine gebruikte ik ook niet als het over verslaving ging :P
Hell To The Liars
pi_168962957
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 16:11 schreef Droopie het volgende:
Heleen van Rooyen
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 16:27 schreef Droopie het volgende:
http://amandagreenauthor.(...)igma-in-our-society/

Ik zou mensen zoals Boris Jeltsin niet vermelden.

Die en Paul Casgoine gebruikte ik ook niet als het over verslaving ging :P
Zou je wat mij betreft gerust kunnen vernoemen, ik heb werkelijk nog nooit van die namen gehoord >:)

Zelf ook ongeveer 2,5 - 3 jaar geleden eerste psychose en voornamelijk nog last van verminderd of energieniveau en moeite om daarmee om te gaan qua verdeling van energie.
Sociale contacten had ik sowieso niet erg intensief, degene die ik had heb ik nog altijd contact mee.

Maar klopt het dat je angst om nieuwe contacten op te doen is is dat je veroordeeld kan worden voor je psychiatrische kwetsbaarheid en de beperkingen die je nu hebt?
Overigens vind ik het al goed van je dat je de stap zou willen zetten om nieuwe mensen te ontmoeten. Ik denk er wel eens aan, maar nog niet doorgezet.

Misschien dat ik nu te gemakkelijk kijk hoor, maar je hoeft je toch niet direct voor te stellen met "Hoi ik ben anotherRandomDude, ik heb een psychose gehad".
Dat maakt toch helemaal niet uit? Gaat toch om de persoon die je bent? In eerste instantie dat je een klikt hebt, leuke activiteiten kan ondernemen, dat soort dingen?
Enige lastige misschien is met afspreken in combinatie met vermoeidheid.

Als je toch iets wilt vertellen zou ik het gewoon algemeen houden op psychische problemen waar je van aan het herstellen bent. Kan van alles zijn, als iemand écht oprecht geïnteresseerd is zou je meer kunnen vertellen, hoewel het misschien lastig inschatten hoe iemand er op reageert.
  vrijdag 17 februari 2017 @ 16:22:05 #19
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_168963378
Hier een lotgenoot. Ik hen drie psychoses gehad en het duurt heel lang om ervan te herstellen. Ik functioneer goed genoeg om een opleiding te voltooien en daarnaast andere dingen te doen, maar ben niet meer de oude.

Check deze website:

www.veerkrachtfabriek.nl

www.schizofreniebestaatniet.nl

www.psychosenet.nl

Als het gaat om wel of niet vertellen, vergeet niet dat eerlijkheid het langs duurt. En de vrienden die je hebben laten vallen, kan je altijd proberen uit te leggen wat er gebeurde. Er is momenteel een emancipatie beweging aan het opstarten voor mensen met psychoses en schizofrenie. Misschien wil je daar ook aan meedoen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_168979671
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 15:01 schreef anotherRandomdude het volgende:
Hallo Fok! lezers,

Nu ongeveer 2,5-3 jaar geleden heb ik mijn eerste psychose meegemaakt.
Gelukkig tot op heden ook mijn enige.
Gebruik nu ruim 2 jaar medicatie maar ben nog wel altijd vermoeid (geestelijk als lichamelijk)
Nu heb ik gelukkig veel dingen weer kunnen oppakken en mogen afronden en daar ben ik dan ook dankbaar voor.

Echter knaagt er wel iets aan me, ik ben redelijk wat sociale contacten verloren en bepaalde banden met mensen zijn beschadigd geraakt die niet snel meer hersteld zullen worden.

Tijdens mijn maniforme fase had ik minder problemen om nieuwe contacten op te doen, als in dat ik mij extraverter gedroeg. Zeer hoogstwaarschijnlijk dachten de nieuwe contacten wel vreemd over me maar dit is iets wat ik zelf niet realistisch met terugwerkende kracht kan inschatten.

Nu praat ik eigenlijk buiten familie en hulpverleners om nooit over deze periode of mijn gevoeligheid voor psychoses, en vind ik dit ook niet echt een onderwerp om met mensen die je net kent over te beginnen.

Nu heb ik dus eigenlijk een kleine angst ontwikkeld voor het opdoen van nieuwe contacten.
Ook heb ik het gevoel dat ik nog steeds niet helemaal hersteld ben, als in dat ik weer een normaal energie pijl heb en sociaal kan meekomen.
Nu hebben mijn hulpverleners dan ook gezegd dat dit best wel een tijd kan duren, maar ja wat is een tijd?

Heeft iemand hier ervaringen mee? (of advies? )

Alvast hartelijk dan voor het lezen.
Wat ik er van weet zal je Psychose een klein beetje schade achterlaten en elke volgende psychose laat nog wat meer schade achter. Het word na elke psychose dus erger.
Wat je zelf al zegt je gelooft dat je niet helemaal hersteld bent en dat klopt ook !
Vermoeidheid hoort er echt bij en zeker als je medicatie slikt.
Maar psychoses zijn heel erg vermoeiend dus ja
Mijn Nederlands is bagger dat is bij mij bekend !!!!
  zaterdag 18 februari 2017 @ 13:18:10 #21
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_168980919
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 11:51 schreef MMXMMX het volgende:

[..]

Wat ik er van weet zal je Psychose een klein beetje schade achterlaten en elke volgende psychose laat nog wat meer schade achter. Het word na elke psychose dus erger.
Wat je zelf al zegt je gelooft dat je niet helemaal hersteld bent en dat klopt ook !
Vermoeidheid hoort er echt bij en zeker als je medicatie slikt.
Maar psychoses zijn heel erg vermoeiend dus ja
Nou het is niet zo dat na elke psychose de schade erger wordt. De schade is al erg voor de eerste psychose en daarna blijft het hetzelfde.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_169018491
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 16:02 schreef Corossi het volgende:

[..]

[..]

Maar klopt het dat je angst om nieuwe contacten op te doen is is dat je veroordeeld kan worden voor je psychiatrische kwetsbaarheid en de beperkingen die je nu hebt?
Overigens vind ik het al goed van je dat je de stap zou willen zetten om nieuwe mensen te ontmoeten. Ik denk er wel eens aan, maar nog niet doorgezet.

Enige lastige misschien is met afspreken in combinatie met vermoeidheid.

Als je toch iets wilt vertellen zou ik het gewoon algemeen houden op psychische problemen waar je van aan het herstellen bent. Kan van alles zijn, als iemand écht oprecht geïnteresseerd is zou je meer kunnen vertellen, hoewel het misschien lastig inschatten hoe iemand er op reageert.
Ben zo vrij geweest om een gedeelte te quoten anders wordt het in een wel een hele lap tekst.

Je slaat de spijker redelijk op zijn kop, recentelijk was ik aan een nieuwe opleiding begonnen en daar ook langzaam maar zeker nieuwe contacten aan het opdoen. en dan komen de dingen als beperkt energie niveau toch gauw naar boven. Nu kwam het op gegeven moment ter sprake van hoeveel uur gemiddeld men sliep. Ik slaap per nacht ongeveer 10 uur om de volgende dag weer een beetje fit te zijn. De meeste mede studenten sliepen tussen de 6-7 uur per nacht.
Nu had ik hier in eerste instantie geen problemen mee ,maar zodra de klassen uitjes kwamen die eigenlijk pas begonnen rond 20:00 uur was het wel even minder omdat ik wist dat het wel laat zou gaan worden. Nu kan een avond lang opblijven op zich wel maar het herstel daarvan is toch 2-4 dagen.

Heb verder daar niemand over mijn kwetsbaarheid verteld, met een persoon ging ik wat meer mee om dan de andere studenten maar wist niet hoe ik het kon gaan vertellen en of daarna zijn gevoel over mij zou veranderen.

Überhaupt een aanloopje naar het onderwerp vind ik zelf erg lastig, maar hoop daar nog wat trucs voor op te doen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 16:22 schreef Keep_Walking het volgende:
Hier een lotgenoot. Ik hen drie psychoses gehad en het duurt heel lang om ervan te herstellen. Ik functioneer goed genoeg om een opleiding te voltooien en daarnaast andere dingen te doen, maar ben niet meer de oude.

Check deze website:

www.veerkrachtfabriek.nl

www.schizofreniebestaatniet.nl

www.psychosenet.nl

Als het gaat om wel of niet vertellen, vergeet niet dat eerlijkheid het langs duurt. En de vrienden die je hebben laten vallen, kan je altijd proberen uit te leggen wat er gebeurde. Er is momenteel een emancipatie beweging aan het opstarten voor mensen met psychoses en schizofrenie. Misschien wil je daar ook aan meedoen.
Bedankt voor de links die ga ik zeker bekijken.
Eerlijkheid duurt zeker het langst maar het gaat mij niet bewust om iets te verzwijgen het is meer dat er soms nogal vervelend op wordt gereageerd en dat mensen het contact daarna snel afkappen.
Om mee te doen aan een emancipatie beweging weet ik niet of ik daar al weer sterk genoeg in mijn schoenen voor sta.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')