abonnementen ibood.com bol.com
  zondag 19 februari 2017 @ 15:19:30 #76
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_169002287
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 15:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kom je nog met een onderbouwt antwoord over de voedingswaarde en ziektes?
http://scholar.google.nl/(...)&nossl=1&oi=scholarr

En onderbouwing vd eerdere claim, dat hiermee in verband staat:

http://www.uitdaging.net/gezond/landbouw.html

[ Bericht 6% gewijzigd door Manke op 19-02-2017 15:41:57 ]
  zondag 19 februari 2017 @ 15:21:43 #77
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_169002358
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 15:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kom wedérom maar met een goed onderbouwde bron
  zondag 19 februari 2017 @ 15:26:25 #78
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_169002481
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 20:00 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Je moet niet zo veel in bnw komen...

Er is veel meer onderzoek gedaan en dat is echt niet allemaal frauduleus. Of dierlijk vet echt zo ongezond is, lijkt nu wat af te zwakken, maar gezond is het zeker niet. Met name het soort vet lijkt van belang te zijn en de hoeveelheid wat minder.

https://scholar.google.nl(...)h&lr=&oq=Animal+fat+
Het meeste omega-3 zit in kwaliteits varkensvlees en rundvlees. :P
Als je varkensvlees koopt, kan je op het label ook zien dat ongeveer 50% van het varkensvet onverzadigd is,iets dat ze je liever verkopen in een fles of kuip.
  zondag 19 februari 2017 @ 16:37:23 #79
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169004551
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 15:19 schreef Manke het volgende:

[..]

En onderbouwing vd eerdere claim, dat hiermee in verband staat:

http://www.uitdaging.net/gezond/landbouw.html

Dat vitamine gebrek mogelijk ziektes veroorzaakt is wat anders dan claimen dan wat jij deed, namelijk
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 14:51 schreef Manke het volgende:

[..]

voeding wordt steeds armer door minder voedingswaarde en micronutridingen. Omdat kwantiteit geleverd moet worden.
Maar als dit jou manier van discussie voeren is ben je beter in BNW thuis, zeker als meent dat uitdaging.net een serieuze bron is.

[ Bericht 14% gewijzigd door Pietverdriet op 19-02-2017 16:48:07 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_169004564
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2017 12:25 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dan moet je bij Spanky wezen:

[..]

Als je je maar lafjes op de vlakte houdt en aanschurkt tegen het algemene beeld hoef je niet te onderbouwen? Iets is gewoon waar, niet waar of nog niet wetenschappelijk vastgesteld. De wetenschap kan er wel eens tijd naast zitten, al dan niet door slecht uitgevoerd onderzoek, maar als dat dan het geval blijkt moet je niet gaan doen alsof het toch wel ongeveer waar is. Als je erachter komt dat de zon niet om de aarde draait ga je toch ook niet volhouden dat de aarde en de zon een beetje om elkaar heen draaien?

En je mag meteen ook bij jezelf te rade gaan:

[..]

Kom je nog met bewijs / bron of blijf je doorblaten?

Er is aardig wat b bewijs tegen dierlijk (verzadigd) vet. Er is amper bewijs dat dierlijk vet gezond zou zijn. Het is inderdaad zo dat het veel genuanceerder lijkt te liggen dan 'vet is slecht'.

Ik heb een link gedeeld met wat onderzoek en er is veel meer. Nu jij, of anders gewoon toegeven dat je maar wat lult.
Whatever...
pi_169004818
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 14:51 schreef Manke het volgende:

[..]

voeding wordt steeds armer door minder voedingswaarde en micronutridingen. Omdat kwantiteit geleverd moet worden.
Er is wel een bekend onderzoek van naar voedingswaarde. Bleek dat fruit wat groter groeide, maar in micronutrienten gelijke hoeveelheid als kleinere stuks bevatte.

Of dat een reden voor ziekte is lijkt me vergezocht. We eten gewoon te veel, te veel zout, te weinig vezels, te veel koolhydraten voor onze levensstijl.

Ondanks alles is de leeftijdsverwachting in nl nooit zo hoog geweest als nu. Dit is in het slechtste geval ondanks ons eetpatroon, maar meer waarschijnlijk dankzij. Vergis je niet, onze grootouders hebben heel wat minder gezond gegeten.

Nu mobiel, geen tijd voor onderbouwing met wetenschap, maar het is er wel.
Whatever...
  zondag 19 februari 2017 @ 16:50:06 #82
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_169004884
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 16:37 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Er is aardig wat b bewijs tegen dierlijk (verzadigd) vet. Er is amper bewijs dat dierlijk vet gezond zou zijn. Het is inderdaad zo dat het veel genuanceerder lijkt te liggen dan 'vet is slecht'.

Ik heb een link gedeeld met wat onderzoek en er is veel meer. Nu jij, of anders gewoon toegeven dat je maar wat lult.
Waar is het slecht voor?
Er is meer bewijs dat hartaandoeningen door vitamine c tekort komt.
  zondag 19 februari 2017 @ 16:50:15 #83
45206 Pietverdriet
pi_169004891
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 16:47 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Er is wel een bekend onderzoek van naar voedingswaarde. Bleek dat fruit wat groter groeide, maar in micronutrienten gelijke hoeveelheid als kleinere stuks bevatte.

Of dat een reden voor ziekte is lijkt me vergezocht. We eten gewoon te veel, te veel zout, te weinig vezels, te veel koolhydraten voor onze levensstijl.

Ondanks alles is de leeftijdsverwachting in nl nooit zo hoog geweest als nu. Dit is in het slechtste geval ondanks ons eetpatroon, maar meer waarschijnlijk dankzij. Vergis je niet, onze grootouders hebben heel wat minder gezond gegeten.

Verder de hoeveelheid vitamine c uit ongeveer een kwart sinaasappel voldoende om de gebreksziekte scheurbuik te genezen.
  zondag 19 februari 2017 @ 16:51:37 #84
45206 Pietverdriet
pi_169004919
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 16:50 schreef Manke het volgende:

[..]

Waar is het slecht voor?
Er is meer bewijs dat hartaandoeningen door vitamine c tekort komt.
Weer wat op wanttoknow gelezen?
pi_169004943
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Verder de hoeveelheid vitamine c uit ongeveer een kwart sinaasappel voldoende om de gebreksziekte scheurbuik te genezen.
Gebreksziekten hier zijn alleen b12 en d vitamine tekort.
Whatever...
  zondag 19 februari 2017 @ 17:09:43 #86
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_169005325
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 16:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat vitamine gebrek mogelijk ziektes veroorzaakt is wat anders dan claimen dan wat jij deed, namelijk

[..]

Maar als dit jou manier van discussie voeren is ben je beter in BNW thuis, zeker als meent dat uitdaging.net een serieuze bron is.
Ik ken de site verder niet, maar het beschreef goed wat ik bedoelde, had het niet factchecked, maar dat kan iedere geïnteresseerde nu zelf met de bronvermeldingen.

Mineralengebrek claim ik in het geval van landbouwproducten. vitaminen maakt het plantje zelf, wat in de grond zit en de planten opnemen, is de volledige verantwoordelijkheid van de boer, en alles moet tegenwoordig zo goedkoop en liefst zo snel mogelijk geproduceerd worden. En verder, hoe sneller, des te minder suikers aangemaakt kunnen worden.

Zelfde verhaal met dierlijke producten: Je krijgt eruit wat je erin stopt. Eat unhealthy (animals) , get unhealthy.
  zondag 19 februari 2017 @ 17:22:29 #87
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_169005570
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 16:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Weer wat op wanttoknow gelezen?
nee, altijd nibury

Het is eigenlijk wel een logisch verband, vitamine c is belangrijk voor de elasticiteit van de celwanden van de aderen.

Klopt ook nog (deels)

http://www.naturalmedicin(...)endothelial-function
  zondag 19 februari 2017 @ 17:29:28 #88
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_169005726
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 16:52 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Gebreksziekten hier zijn alleen b12 en d vitamine tekort.
De D van 'dierlijk vet is gevaarlijk'-waanzin :) .

Mineralentekorten en verkeerde verhoudingen zijn ook funest. Dan denk ik aan calcium, kalium en magnesium. Volgens mij kijkt men alleen naar calcium.

Las ooit op meerdere bronnen (incl wetenschappelijke) dat eierschaal een ideale mineralenbron is. :)
  zondag 19 februari 2017 @ 17:43:18 #89
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_169006043
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 16:47 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Hadden ze het ook onderzocht op verschillende soorten grond, verarmd en verrijkt?

Alleen gaan er nu meer dan 'ooit' op vroege leeftijd dood door kanker en hart ellende, m.i. dan, want je hoort er te vaak van in je directe omgeving.
Wat versta je onder minder gezond gegeten?
  zondag 19 februari 2017 @ 17:59:20 #90
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_169006375
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 16:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

[..]

wat is de oorzaak dat voedsel van smaak en (dus) kwaliteit verschilt?

Supermarkten willen ook steeds minder aan verbouwers betalen.
pi_169007143
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 16:37 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Oei, je hebt een linkje geplaatst, knap hoor. Maar dan klik ik er eentje aan en daarin wordt geconcludeerd dat dierlijk vet een positief gezondheidseffect heeft. Als je je eigen links niet eens kunt lezen dan verklaart dat waarom je maar met BNW-verwijzingen moet smijten. Je loopt hier wel vaker interessant te doen, maar eigenlijk weet je helemaal niets.

Je loopt hier wel vaker interessant te doen, maar eigenlijk weet je helemaal niet.s
“You can fool some people sometimes, but you can't fool all the people all the time.”
pi_169007303
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2017 18:27 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Oei, je hebt een linkje geplaatst, knap hoor. Maar dan klik ik er eentje aan en daarin wordt geconcludeerd dat dierlijk vet een positief gezondheidseffect heeft. Als je je eigen links niet eens kunt lezen dan verklaart dat waarom je maar met BNW-verwijzingen moet smijten. Je loopt hier wel vaker interessant te doen, maar eigenlijk weet je helemaal niets.

Je loopt hier wel vaker interessant te doen, maar eigenlijk weet je helemaal niet.s
Je vervalt in herhaling. Letterlijk.

Je mag ook zelf weten wat je van mijn posts vindt, maar jouw persoonlijke aanval hierboven zegt alles over je eigen onkunde. Je bent ook niet meer dan een Google scholar link waard.

Fundeer nu eerst maar eens wat je claimt voordat je mij beschuldigt.
Whatever...
pi_169007428
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 17:43 schreef Manke het volgende:

[..]

Hadden ze het ook onderzocht op verschillende soorten grond, verarmd en verrijkt?

Alleen gaan er nu meer dan 'ooit' op vroege leeftijd dood door kanker en hart ellende, m.i. dan, want je hoort er te vaak van in je directe omgeving.
Wat versta je onder minder gezond gegeten?
Ja, ik weet het niet exact meer, ik dacht biologisch en conventionele productie. Een groot onderzoek heeft ook niet kunnen aantonen dat biologisch voedsel gezonder zou zijn.

Wat wel zo is, is dat als je bezig bent met voedsel je meer bewuste keuzes maakt, bijna altijd gezonder dan gewoon hersenloos een zak chips leegeten voor de tv.

Voor zover ik weet is de incidentie van doden door kanker en hartziekten de afgelopen 30 jaar niet enorm gestegen per 1000 inwoners. Wat je in je eigen omgeving meemaakt is niet maatgevend voor de wereld. Als je ouder wordt gaan er met mensen dood helaas.
Whatever...
pi_169007604
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 17:29 schreef Manke het volgende:

[..]

De D van 'dierlijk vet is gevaarlijk'-waanzin :) .

Mineralentekorten en verkeerde verhoudingen zijn ook funest. Dan denk ik aan calcium, kalium en magnesium. Volgens mij kijkt men alleen naar calcium.

Las ooit op meerdere bronnen (incl wetenschappelijke) dat eierschaal een ideale mineralenbron is. :)
D is cholecalciferol zonder vitamine d krijg je botontkalking etc.

Eierschaal neem je niet zo goed op,l-calciumlactaat wel. Magnesium zit in bladgroenten en kalium en in alle planten. Dus als je gewoon voldoende groenten eet, niets aan de hand. Boeren bemesten met pkn (fosfaat kalium stikstof), anders groeien planten niet goed. Andere mineralen die nodig zijn, zitten vaak gewoon in de grond, maar ook zaken als zwavel, calcium en mangaan worden soms bijgevoegd. Boeten weten aardig goed wat ze doen. Ze krijgen alleen te weinig betaald om het nog beter te doen.

P. S. Uitdaging. Net niburu en infoyo zijn slechte bronnen van informatie. Eerder meningen dan onderzochte 'feiten'.
Whatever...
  zondag 19 februari 2017 @ 20:05:24 #95
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_169009503
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 18:47 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

D is cholecalciferol zonder vitamine d krijg je botontkalking etc.

Eierschaal neem je niet zo goed op,l-calciumlactaat wel. Magnesium zit in bladgroenten en kalium en in alle planten. Dus als je gewoon voldoende groenten eet, niets aan de hand. Boeren bemesten met pkn (fosfaat kalium stikstof), anders groeien planten niet goed. Andere mineralen die nodig zijn, zitten vaak gewoon in de grond, maar ook zaken als zwavel, calcium en mangaan worden soms bijgevoegd. Boeten weten aardig goed wat ze doen. Ze krijgen alleen te weinig betaald om het nog beter te doen.

P. S. Uitdaging. Net niburu en infoyo zijn slechte bronnen van informatie. Eerder meningen dan onderzochte 'feiten'.
Duidelijk bedankt

Wat je eerder zei, dat het allemaal wat groter groeide, maar net zoveel bevat: uiteindelijk betaal je per gewicht.
Nutriëntendichtheid wordt minder.

Dat laatste: joh :)
  zondag 19 februari 2017 @ 20:57:24 #96
45206 Pietverdriet
pi_169011421
Planten maken trouwens zelf gifstoffen om vraat te voorkomen, dit zijn gifstoffen, die als ze niet "natuurlijk" zouden zijn en er mee gespoten zou worden de media in gillende paniek er over zijn.
Interessant is dat biologische groenten deze in hogere hoeveelheden aanmaken omdat ze meer vraat krijgen.
Verder is biologisch niet gezonder en niet onbespoten
https://www.vn.nl/groene-sprookjes-5-mythen-over-biologisch-eten/
pi_169014571
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 20:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Planten maken trouwens zelf gifstoffen om vraat te voorkomen, dit zijn gifstoffen, die als ze niet "natuurlijk" zouden zijn en er mee gespoten zou worden de media in gillende paniek er over zijn.
Interessant is dat biologische groenten deze in hogere hoeveelheden aanmaken omdat ze meer vraat krijgen.
Verder is biologisch niet gezonder en niet onbespoten
https://www.vn.nl/groene-sprookjes-5-mythen-over-biologisch-eten/
En sommige van die stoffen zijn aardig giftig voor ons.

Maar ook zieke planten maken nare stofjes aan.

Wil niet meteen zeggen dat gewasbescherming zomaar prima is. Maar enige afweging is wel verstandig.
Whatever...
pi_169015730
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 20:05 schreef Manke het volgende:

[..]

Duidelijk bedankt

Wat je eerder zei, dat het allemaal wat groter groeide, maar net zoveel bevat: uiteindelijk betaal je per gewicht.
Nutriëntendichtheid wordt minder.

Dat laatste: joh :)
Onzin.
In een paprika zit dus wat er altijd al in een paprika zat.
Make my day!
  zondag 19 februari 2017 @ 23:40:08 #99
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_169016443
Het probleem met gezonde voeding is op welk niveau je het bekijkt:

Zuivel bevat calcium -> calcium is gezond -> zuivel is gezond
echter
Zuivel onttrekt calcium uit je lichaam -> zuivel is ongezond
echter
Zuivel bevat veel eiwitten -> eiwitten zijn gezond -> zuivel is gezond
echter
Eiwitten uit zuivel zijn moeilijk op te nemen -> zuivel is niet zo gezond

En zo gaat het met heel veel dingen, en vaak zijn die niveau's nog veel lastiger te doorgronden.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  maandag 20 februari 2017 @ 07:28:00 #100
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_169018291
Echter heb je informatie als: in landen waar (veel) zuivel wordt gedronken komt borstkanker veel meer voor dan in landen waar weinig/geen zuivel gedronken wordt. Heel veel onderzoek waar je een dieet bekijkt en kijkt hoe gezond de bevolking ter plekke is. Dat is geen dubbelblind onderzoek of whatever maar aangezien dat met voeding sowieso niet mogelijk is mag je toch best op dat soort informatie afgaan, zeker als het in combinatie met los onderzoek logisch lijkt.
WFPB!
abonnementen ibood.com bol.com
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')