abonnement Unibet Coolblue
  maandag 20 februari 2017 @ 07:35:54 #101
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_169018326
Oh zeker, ik gebruik dan ook bijna geen zuivel. Maar dat is weer een ander niveau om het op te bekijken, wat juist het gene is wat ik bedoel.
Overigens gaat het bij mijn weten om botontkalking?
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  maandag 20 februari 2017 @ 08:21:53 #102
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_169018579
Voor botontkalking is het inderdaad ook niet per se gunstig. Al ben ik bang dat dat dan weer meer komt door de "westerse leefstijl" (het weinig bewegen etc) dan door de voeding an sich
WFPB!
  maandag 20 februari 2017 @ 08:47:19 #103
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_169018804
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 08:21 schreef Dizorn het volgende:
Voor botontkalking is het inderdaad ook niet per se gunstig. Al ben ik bang dat dat dan weer meer komt door de "westerse leefstijl" (het weinig bewegen etc) dan door de voeding an sich
Mjah, in Japan hebben ze al een aardige poos een westerse levensstijl, maar pas sinds de intrede van melk zien ze daar veel botontkalking ontstaan.

En je kunt volgens mij niet stellen dat Nederlanders en Denen een westerser levensstijl hebben dan andere Europeanen, we consumeren wel meer melk, en hebben meer botontkalking.

Maargoed, van borstkanker wist ik niet.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  maandag 20 februari 2017 @ 08:53:00 #104
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_169018850
Dat is dan ook meteen het hele probleem met dit soort informatie. Het wordt te makkelijk weggeschreeuwd omdat het niet 'dubbelblind wetenschappelijk' of dat soort gekkigheid is. Het is moeilijk danwel onmogelijk om het kéihard te maken zodat niemand er onderuit kan. En zelfs dan zullen er genoeg mensen zijn die het niet (willen) geloven; kijk maar naar tabak. Mensen willen graag geloven in dingen die voor hen goed uitkomen, en als je melk lekker vindt dan wil je liever dat het gezond voor je is dan ongezond. Plus dat er een aardige groep mensen behoorlijke winst op wil maken, dus die willen ook dat je denkt dat het gezond voor je is.
WFPB!
pi_169023391
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 07:28 schreef Dizorn het volgende:
Echter heb je informatie als: in landen waar (veel) zuivel wordt gedronken komt borstkanker veel meer voor dan in landen waar weinig/geen zuivel gedronken wordt. Heel veel onderzoek waar je een dieet bekijkt en kijkt hoe gezond de bevolking ter plekke is. Dat is geen dubbelblind onderzoek of whatever maar aangezien dat met voeding sowieso niet mogelijk is mag je toch best op dat soort informatie afgaan, zeker als het in combinatie met los onderzoek logisch lijkt.
Het probleem is dat je daar helemaal niet altijd wat van kan vinden. Want bijvoorbeeld de landen waar veel melk gedronken wordt, zijn misschien ook toevallig ook de landen waar men meer welvaart heeft en betere zorg om maar iets te noemen.
Je kan niet zomaar verbanden trekken.
Mooiste voorbeeld om dat te illustreren is dat er meer inbraken zijn als de ijscoman aan het werk is. Je kan denken dat die ijscoman samenwerkt met inbrekers. De daadwerkelijke reden is dat de ijscoman werkt op dagen dat het warm is en dat men dan dus vaker ramen en deuren open heeft staan. Zo zijn er tal van voorbeelden over verbanden die helemaal niet altijd verbanden hoeven te zijn.
pi_169023620
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:56 schreef BertV het volgende:

[..]

Ook hier gewoon nog "team-brood". :D

Dat hele verhaal van broodbuik etc, ik denk dat wel te kunnen verklaren;
Mensen die van brood naar bijv. bananen gaan vallen af omdat ze ineens minder zout binnen krijgen. Zijn ze de bananen weer zat, komt het zout uit het brood weer terug.
Tijdelijke schommeling in (water)gewicht doet ze denken dat er heel wat gebeurd.
Als ik elke dag brood eet (dus meel) hebben mijn darmen het erg zwaar. Sommigen zijn er gevoelig voor.
  maandag 20 februari 2017 @ 14:01:58 #107
37248 BertV
Handgemaakt
pi_169023774
quote:
1s.gif Op maandag 20 februari 2017 13:52 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Als ik elke dag brood eet (dus meel) hebben mijn darmen het erg zwaar. Sommigen zijn er gevoelig voor.
gluten intolerantie, PDS, er kunnen allerlei reden voor zijn?

Ik zit zo op zo'n 50gram vezels per dag, helemaal los van jou, als je dit aan een witte-bolletjes-eter zou geven dan is flatulentie gegarandeerd. :+
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  maandag 20 februari 2017 @ 14:12:42 #108
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_169023981
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 13:36 schreef Secricible het volgende:

[..]

Het probleem is dat je daar helemaal niet altijd wat van kan vinden. Want bijvoorbeeld de landen waar veel melk gedronken wordt, zijn misschien ook toevallig ook de landen waar men meer welvaart heeft en betere zorg om maar iets te noemen.
Je kan niet zomaar verbanden trekken.
Mooiste voorbeeld om dat te illustreren is dat er meer inbraken zijn als de ijscoman aan het werk is. Je kan denken dat die ijscoman samenwerkt met inbrekers. De daadwerkelijke reden is dat de ijscoman werkt op dagen dat het warm is en dat men dan dus vaker ramen en deuren open heeft staan. Zo zijn er tal van voorbeelden over verbanden die helemaal niet altijd verbanden hoeven te zijn.
Ik zeg toch ook niet dat je zomaar verbanden moet trekken. Maar als je bepaalde verbanden kan leggen en je hebt vanuit andere bronnen voldoende aanwijzingen dat zo'n verband plausibel is dan kan het wel degelijk. En met de hele grote bevolkingsstudies zijn er zulke grote aantallen dat je een hele hoop andere factoren wel kan wegberekenen zodat je bepaalde verbanden wel sterker kan aantonen.

Je hebt ook grote studies die vergelijken binnen een bepaalde groep waarin verschillende levensstijlen/voedingspatronen zijn. de Adventist studies in amerika zijn bijvoorbeeld erg groot, en daar heb je omnivoren, verschillende soorten vegetariërs en veganisten. Verder zijn er heel veel levensstijlfactoren hetzelfde. Dan kan je behoorlijke aanwijzingen krijgen voor bepaalde verbanden.

Je moet genuanceerd verbanden stellen maar je moet niet alles wegrelativeren; dat is wat veel mensen helaas wel doen.
WFPB!
pi_169024287
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 14:01 schreef BertV het volgende:

[..]

gluten intolerantie, PDS, er kunnen allerlei reden voor zijn?

Ik zit zo op zo'n 50gram vezels per dag, helemaal los van jou, als je dit aan een witte-bolletjes-eter zou geven dan is flatulentie gegarandeerd. :+
Ik eet veel vezels (wel minder dan jij hoor), maar geef mij brood op dagelijkse basis en zie de gevolgen :P

Ik heb idd pds, dat speelt goed op als ik brood etc eet.
pi_169031579
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2017 23:40 schreef Tanin het volgende:
Het probleem met gezonde voeding is op welk niveau je het bekijkt:

Zuivel bevat calcium -> calcium is gezond -> zuivel is gezond
echter
Zuivel onttrekt calcium uit je lichaam -> zuivel is ongezond
echter
Zuivel bevat veel eiwitten -> eiwitten zijn gezond -> zuivel is gezond
echter
Eiwitten uit zuivel zijn moeilijk op te nemen -> zuivel is niet zo gezond

En zo gaat het met heel veel dingen, en vaak zijn die niveau's nog veel lastiger te doorgronden.
Hoe kom je er bij dat eiwit uit zuivel slecht is op te nemen? https://www.ncbi.nlm.nih.(...)5294/table/table001/ <-- je lichaam neemt het prima op, de kwaliteit is ook uitstekend.

Hier een mooie review mbt melk, staat een uitgebreid verhaal in over verzadigd vet uit melk, en onverzadigd vet, CLA etc.

https://lipidworld.biomed(...).1186/1476-511X-6-25

De meerderheid van de claims over 'gezond' verzadigd vet komen van melkvet.
Whatever...
  maandag 20 februari 2017 @ 20:59:22 #111
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169032559
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 13:36 schreef Secricible het volgende:

[..]

Het probleem is dat je daar helemaal niet altijd wat van kan vinden. Want bijvoorbeeld de landen waar veel melk gedronken wordt, zijn misschien ook toevallig ook de landen waar men meer welvaart heeft en betere zorg om maar iets te noemen.
Je kan niet zomaar verbanden trekken.
Mooiste voorbeeld om dat te illustreren is dat er meer inbraken zijn als de ijscoman aan het werk is. Je kan denken dat die ijscoman samenwerkt met inbrekers. De daadwerkelijke reden is dat de ijscoman werkt op dagen dat het warm is en dat men dan dus vaker ramen en deuren open heeft staan. Zo zijn er tal van voorbeelden over verbanden die helemaal niet altijd verbanden hoeven te zijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_169033262
quote:
1s.gif Op maandag 20 februari 2017 20:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
_O-
Whatever...
  maandag 20 februari 2017 @ 21:23:34 #113
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_169033296
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 20:26 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Hoe kom je er bij dat eiwit uit zuivel slecht is op te nemen? https://www.ncbi.nlm.nih.(...)5294/table/table001/ <-- je lichaam neemt het prima op, de kwaliteit is ook uitstekend.

Hier een mooie review mbt melk, staat een uitgebreid verhaal in over verzadigd vet uit melk, en onverzadigd vet, CLA etc.

https://lipidworld.biomed(...).1186/1476-511X-6-25

De meerderheid van de claims over 'gezond' verzadigd vet komen van melkvet.
Ik zei niet slecht, ik zei moeilijk. Alsin moeilijk verteerbaar, net zoals rood vlees bijvoorbeeld. Is geen halszaak, maar een argument waarom zuivel minder gezond is. Net zoals er meer zijn, en ook veel argumenten waarom het wel gezond is, en dat spreekt elkaar lekker tegen.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_169033445
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 21:23 schreef Tanin het volgende:

[..]

[..]

Ik zei niet slecht, ik zei moeilijk. Alsin moeilijk verteerbaar, net zoals rood vlees bijvoorbeeld. Is geen halszaak, maar een argument waarom zuivel minder gezond is. Net zoals er meer zijn, en ook veel argumenten waarom het wel gezond is, en dat spreekt elkaar lekker tegen.
Inderdaad is het zeer complex, daarom blijft nog steeds gelden: eet gevarieerd, veel groenten, wees matig met zout, eet niet meer calorieën dan je nodig hebt. En in principe is het dan ok. Mijn oma zei: eet niet te veel lekkere dingen, dan zit je goed....

Losse voedingsmiddelen zijn niet gezond of ongezond, je gehele voedingspatroon/leefstijl is dat.

Daarbij komt dat we nog zo veel dingen niet weten. De ontdekkingvan akkermansia, irisine, bruin vet, etcetc. allemaal vrij nieuw en dat terwijl er al tientallen jaren serieus onderzoek wordt gedaan naa rvoeidng en gezondheid.
Whatever...
  dinsdag 21 februari 2017 @ 20:16:11 #115
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_169053387
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 20:26 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Hoe kom je er bij dat eiwit uit zuivel slecht is op te nemen? https://www.ncbi.nlm.nih.(...)5294/table/table001/ <-- je lichaam neemt het prima op, de kwaliteit is ook uitstekend.

Hier een mooie review mbt melk, staat een uitgebreid verhaal in over verzadigd vet uit melk, en onverzadigd vet, CLA etc.

https://lipidworld.biomed(...).1186/1476-511X-6-25

De meerderheid van de claims over 'gezond' verzadigd vet komen van melkvet.
Klopt niet helemaal.

De claims gaan in alle gevallen over vet van dieren op een natuurlijk dieet. En plantaardige verzadigd vet (kokos, palm).
Voorbeeld:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2846864/
  woensdag 22 februari 2017 @ 10:24:56 #116
37248 BertV
Handgemaakt
pi_169063911
Sober, melk, brood en aardappelen zijn eeuwen lang de calorieën basis geweest.

De enige reden waarom dat nu niet geldt is dat we toch al te veel calorieën binnen krijgen.
Schrap de koekjes, snoep, chocolade, zoete drankjes, overmatig vlees, bewerkte voeding, etc, en het bovenstaande gaat weer op.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_169067144
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2017 10:24 schreef BertV het volgende:
Sober, melk, brood en aardappelen zijn eeuwen lang de calorieën basis geweest.

De enige reden waarom dat nu niet geldt is dat we toch al te veel calorieën binnen krijgen.
Schrap de koekjes, snoep, chocolade, zoete drankjes, overmatig vlees, bewerkte voeding, etc, en het bovenstaande gaat weer op.
Behalve dat ons bewegingspatroon niet echt meer vergelijkbaar is met dat van eeuwen lang. In de laatste 60 jaar zijn we zo ontzettend veel inactiever geworden dat de kcal-inname van toen veel hoger moest liggen dan nu.
Dus aan de ene kant veel meer aanbod van eten en ook van bewerkt voedsel. En aan de andere kant afname van lichamelijk beweging. Ziedaar de oorzaak van onze obesogene samenleving.
  woensdag 22 februari 2017 @ 20:19:59 #118
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169076646
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 21:28 schreef Spanky78 het volgende:

[..]
Mijn oma zei: eet niet te veel lekkere dingen, dan zit je goed....

Alles wat ik eet is lekker, of het een salade verse rucola met een vinaigrette is, spruitjes, knoedel, rode kool met appeltjes, stamppot andijvie of gewoon goed brood
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_169081684
quote:
1s.gif Op woensdag 22 februari 2017 20:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Alles wat ik eet is lekker, of het een salade verse rucola met een vinaigrette is, spruitjes, knoedel, rode kool met appeltjes, stamppot andijvie of gewoon goed brood
Maar je begrijpt best wat ik bedoel :)

Ik eet ook altijd lekker, dat is het voordeel van kunnen koken. Maar in principe is het natuurlijk zo dat de allerlekkerste dingen... Dat je dat niet te vaak moet doen... Die foie gras, de chocolademousse, die porchetta of hollandaise...
Whatever...
  donderdag 23 februari 2017 @ 07:48:16 #120
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169084021
quote:
1s.gif Op woensdag 22 februari 2017 23:32 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Maar je begrijpt best wat ik bedoel :)

Ik eet ook altijd lekker, dat is het voordeel van kunnen koken. Maar in principe is het natuurlijk zo dat de allerlekkerste dingen... Dat je dat niet te vaak moet doen... Die foie gras, de chocolademousse, die porchetta of hollandaise...
Natuurlijk begrijp ik dat.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_169113121
Nogmaals bedankt voor alle reacties.

Vooral de info over zuivel vind ik interessant. Ik heb een diëtiste van de oude stempel die zegt dat ik regelmatig melk moet drinken en dat brood in een gezond dieet past.
pi_169113156
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2017 10:24 schreef BertV het volgende:
Sober, melk, brood en aardappelen zijn eeuwen lang de calorieën basis geweest.

De enige reden waarom dat nu niet geldt is dat we toch al te veel calorieën binnen krijgen.
Schrap de koekjes, snoep, chocolade, zoete drankjes, overmatig vlees, bewerkte voeding, etc, en het bovenstaande gaat weer op.
Ik zeg altijd zo: mijn opa en oma zijn beiden 85 geworden met vrijwel elke avond een bord groente, gekookte aardappelen en een stuk vlees. :P
  vrijdag 24 februari 2017 @ 13:30:52 #123
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_169115166
Tsja, er zijn mensen 100+ geworden die roken/rookten als ketters.
WFPB!
  vrijdag 24 februari 2017 @ 17:49:20 #124
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_169120667
Brood past ook zeker in een gezond dieet. Twee maaltijden per dag vier sneetjes is dan alleen niet hetgene waar je aan moet denken.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  vrijdag 24 februari 2017 @ 18:29:14 #125
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_169121328
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 12:01 schreef -PesteNoire- het volgende:
Nogmaals bedankt voor alle reacties.

Vooral de info over zuivel vind ik interessant. Ik heb een diëtiste van de oude stempel die zegt dat ik regelmatig melk moet drinken en dat brood in een gezond dieet past.
Dat is nog altijd beter dan een netniet-moderne diëtiste die je ontbijtkoek en eierkoeken aanraadt.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  vrijdag 24 februari 2017 @ 20:23:45 #126
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169123613
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 17:49 schreef Tanin het volgende:
Brood past ook zeker in een gezond dieet. Twee maaltijden per dag vier sneetjes is dan alleen niet hetgene waar je aan moet denken.
Ligt er maar net aan wat voor brood je eet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 27 februari 2017 @ 21:21:12 #127
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_169187438
Ik zou me eerder zorgen maken om het massale zittende werk dat we doen dan om die acht boterhammen die we per dag eten

Overtrokken gedoe allemaal.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
  maandag 27 februari 2017 @ 21:32:51 #128
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169187888
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 18:29 schreef MutedFaith het volgende:

[..]

Dat is nog altijd beter dan een netniet-moderne diëtiste die je ontbijtkoek en eierkoeken aanraadt.
[vrouwelijk stemmetje]
Ja er zit geen vet in, dus het is gezond!
[/vrouwelijk stemmetje]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 27 februari 2017 @ 21:49:54 #129
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_169188506
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:39 schreef -PesteNoire- het volgende:
Mensen worden steeds bewuster wat ze naar binnen krijgen maar er worden ook allerlei spookverhalen de wereld ingeslingerd, dat bv. light frisdranken en rood vlees kankerverwekkend zouden zijn.

Er gaan ook geruchten dat brood en zuivel niet goed zouden zijn. Ik heb er niet voor gestudeerd maar geloof wel dat brood en zuivelproducten belangrijk zijn in een gezond eetpatroon.

Hoe denken jullie hierover?
Minder eten. Als we minder eten leven we langer en gezonder.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ade-3973107-a1517803
I wonder what it's all about
  maandag 27 februari 2017 @ 22:29:44 #130
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_169189693
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 12:03 schreef -PesteNoire- het volgende:

[..]

Ik zeg altijd zo: mijn opa en oma zijn beiden 85 geworden met vrijwel elke avond een bord groente, gekookte aardappelen en een stuk vlees. :P
De mijnen met een fles whiskey en Cubaanse sigaren. In de 90 zelfs. Goeie!
  maandag 27 februari 2017 @ 22:36:03 #131
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169189807
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 21:49 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Minder eten. Als we minder eten leven we langer en gezonder.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ade-3973107-a1517803
Ongelofelijk wat een crap conclusie op basis van dat onderzoek.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_169189859
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2017 22:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ongelofelijk wat een crap conclusie op basis van dat onderzoek.
Er zijn wel meer onderzoeken die hetzelfde laten zien. Het is ook niet een vreemde theorie. Het is vrij alom geaccepteerd dat je je maximale leeftijd kunt verhogen (nadruk op maximale) door minder kcal te consumeren.
pi_169189869
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 21:21 schreef Geelman het volgende:
Ik zou me eerder zorgen maken om het massale zittende werk dat we doen dan om die acht boterhammen die we per dag eten

Overtrokken gedoe allemaal.
Zittende levensstijl is veel schadelijker idd
  maandag 27 februari 2017 @ 22:42:25 #134
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_169189922
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2017 22:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ongelofelijk wat een crap conclusie op basis van dat onderzoek.
´Pietverdriet´ Weet het beter dan een Hoogleraar moleculaire genetica
I wonder what it's all about
  maandag 27 februari 2017 @ 22:47:18 #135
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_169190049
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2017 22:39 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Er zijn wel meer onderzoeken die hetzelfde laten zien. Het is ook niet een vreemde theorie. Het is vrij alom geaccepteerd dat je je maximale leeftijd kunt verhogen (nadruk op maximale) door minder kcal te consumeren.
Het schijnt dus dat de oudste man ter wereld iemand is die Auschwitz heeft overleefd. Zou dat misschien te maken hebben met de dieetristrictie en zijn voedselinname waar hij gewend aan geraakt is..

Edit: Ik heb het even opgezocht, deze man geeft het inderdaad zelf al aan:
quote:
Op de vraag of hij zijn hoge leeftijd misschien te danken heeft aan een speciaal dieet zei hij: ''In de kampen was er niet altijd iets te eten. Wat ze me hebben gegeven, heb ik gegeten.'' Hij eet om te leven, hij leeft niet om te eten. Kristel zei dat hij niet veel nodig heeft. ''Alles wat te veel is, is niet goed.''
I wonder what it's all about
  maandag 27 februari 2017 @ 23:03:13 #136
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169190485
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 22:42 schreef Habbezak het volgende:

[..]

´Pietverdriet´ Weet het beter dan een Hoogleraar moleculaire genetica
Nee, ik heb het over jouw conclusie
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 27 februari 2017 @ 23:04:27 #137
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169190531
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 22:47 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Het schijnt dus dat de oudste man ter wereld iemand is die Auschwitz heeft overleefd. Zou dat misschien te maken hebben met de dieetristrictie en zijn voedselinname waar hij gewend aan geraakt is..

Edit: Ik heb het even opgezocht, deze man geeft het inderdaad zelf al aan:

[..]

Nog zo een crap conclusie van je
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_169191343
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2017 22:40 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Zittende levensstijl is veel schadelijker idd
Is ook alweer in twijfel getrokken. ENorm overdreven. Men weet het gewoon niet zo goed.
Whatever...
pi_169191454
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 17:49 schreef Tanin het volgende:
Brood past ook zeker in een gezond dieet. Twee maaltijden per dag vier sneetjes is dan alleen niet hetgene waar je aan moet denken.
Er is alleen geen/amper bewijs voor, zeker niet voor het in Nederland veel gegeten volkorenbrood.
Whatever...
  maandag 27 februari 2017 @ 23:51:22 #140
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_169191791
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 23:39 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Er is alleen geen/amper bewijs voor, zeker niet voor het in Nederland veel gegeten volkorenbrood.
Waar is geen bewijs voor?
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_169191857
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 23:51 schreef Tanin het volgende:

[..]

Waar is geen bewijs voor?
Jouw verhaal over brood. Zo wel: graag bewijs.
Whatever...
  dinsdag 28 februari 2017 @ 00:07:15 #142
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_169192095
Ik zou niet weten waarom t er niet in zou passen. Niks mis met brood voor normale mensen.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  dinsdag 28 februari 2017 @ 07:03:03 #143
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_169193515
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 23:53 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Jouw verhaal over brood. Zo wel: graag bewijs.
Dat je gezond kunt eten en nogsteeds brood kunt nuttigen?

Of dat dagelijks acht sneetjes niet het toonbeeld is van een gezond dieet?
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_169193692
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 17:49 schreef Tanin het volgende:
Brood past ook zeker in een gezond dieet. Twee maaltijden per dag vier sneetjes is dan alleen niet hetgene waar je aan moet denken.
Waarom zou 8 sneetjes niet gezond kunnen zijn?
Make my day!
  dinsdag 28 februari 2017 @ 08:05:30 #145
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_169193797
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 07:47 schreef agter het volgende:

[..]

Waarom zou 8 sneetjes niet gezond kunnen zijn?
Dat zeg ik niet.

Onder het mom van gevarieerde voeding is 2/3e van je maaltijden vullen met brood mijn inziens niet het meest gezonde.
Dat lijkt mij verder niet zo'n spannende uitspraak en ik snap de roep om bewijs dan ook niet zo.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  dinsdag 28 februari 2017 @ 08:08:36 #146
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_169193823
Maar wie zegt dat 8 sneetjes brood 2/3e van je maaltijden is? Kan voor mij prima een tussendoortje zijn :+

Maar je hebt een punt betreft gevarieerde voeding uiteraard. Inherent is er niet veel mis met brood (misschien wat veel zout en jammer dat ze granen bewerken, maarja anders krijg je nooit een mooi brood). En er moet geen toegevoegde meuk in zitten.
WFPB!
  dinsdag 28 februari 2017 @ 08:13:24 #147
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169193855
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 08:05 schreef Tanin het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet.

Onder het mom van gevarieerde voeding is 2/3e van je maaltijden vullen met brood mijn inziens niet het meest gezonde.
Dat lijkt mij verder niet zo'n spannende uitspraak en ik snap de roep om bewijs dan ook niet zo.
Beetje het probleem van deze tijd, mensen die wat roepen en denken dat je het niet hoeft te onderbouwen.
Laat me raden, "dat hep of veeesboek gestaan" is voor jou een goeie onderbouwing?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 28 februari 2017 @ 09:25:26 #148
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_169194382
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 08:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Beetje het probleem van deze tijd, mensen die wat roepen en denken dat je het niet hoeft te onderbouwen.
Laat me raden, "dat hep of veeesboek gestaan" is voor jou een goeie onderbouwing?
Nee, uitzonderingen daargelaten is dat geen degelijke onderbouwing.

Maar logisch redeneren (2 maaltijden per dag hetzelfde is nu niet bepaald gevarieerd). Brengt je al een heel eind.
Dat aangevuld met goed onderbouwde stukken, die ik niet langer in mijn bezit heb waardoor ik hun bronvermelding er niet op kan na slaan, maakt dat ik wel het gevoel had die uitspraak te kunnen doen, maar nu niet het verlangde bewijs kan tonen.
Als ik had geweten dat er twijfel over was, had ik die uitspraak niet gedaan.
Maar ik zal vanavond of morgen eens kijken of ik wat kan vinden, nu geen tijd voor.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_169195296
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:55 schreef Farenji het volgende:
Het probleem is dat de meeste mensen maar ook de media onderzoeksresultaten niet kunnen interpreteren. Als voorbeeld het onderzoek waaruit bleek dat veel eten van bewerkt vlees (worst, bacon, frikandellen etc) het risico op kanker verhoogt. Wat er echt bleek is dat van de 100 mensen die geen of weinig bewerkt vlees eten, gemiddeld iets van 7 mensen darmkanker kregen. Van de 100 mensen die veel bewerkt vlees eten zijn dat er 8 of 9 ofzo. En dan pikt de media het op en die maken er van: van verwerkt vlees eten krijg je kanker. En iedereen gelooft dat klakkeloos, iedereen praat elkaar na en niemand checkt de feiten.

Er zijn meer voorbeelden. Herinner je je het "onderzoek" nog dat je kon afvallen door chocola te eten? Totale bullshit, volledig ongefundeerd, marketingstuntje, maar iedereen slikte het kritiekloos, want men wilde het graag geloven.

Het beste voorbeeld is een oude, dat de gemiddelde mens tijdens het leven tientallen of honderden spinnen tijdens de slaap inslikken. Dat was een broodje aap verhaal dat de wereld in is geholpen om aan te tonen dat mensen alle onzin zomaar als waar accepteren als je het maar leuk verpakt. QED. Want vandaag de dag zijn er nog steeds hele volksstammen die het als "algemeen geaccepteerde waarheid" verkondigen.
A M E N -- :|W
pi_169202330
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 17:49 schreef Tanin het volgende:
Brood past ook zeker in een gezond dieet. Twee maaltijden per dag vier sneetjes is dan alleen niet hetgene waar je aan moet denken.
Waarom niet?
Hangt er totaal vanaf wat je doet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_169202334
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 10:35 schreef Charlotte3 het volgende:

[..]

A M E N -- :|W [ afbeelding ]
En verder dit.

Schapen. Think for yourself.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_169203537
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 17:31 schreef Red_85 het volgende:

[..]

En verder dit.

Schapen. Think for yourself.
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende:
Welkom vader renwan ^O^
Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
  dinsdag 28 februari 2017 @ 18:47:49 #153
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_169203732
Een denk-hoedje was passender geweest :P
  dinsdag 28 februari 2017 @ 19:25:04 #154
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_169204550
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2017 23:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nog zo een crap conclusie van je
Ik trek helemaal geen conclusie dat doet het NRC met de volgende titel: Minder eten betekent minder DNA-schade. En deze:
quote:
Wie weinig eet (zonder ondervoeding) kan langer leven
Maar ik denk dat jij helemaal niet zit te wachten op deze discussie en gewoon een partij lauw wilt doen op internet. Of ga je onderbouwen waarom het een 'crap' conclusie is.
I wonder what it's all about
pi_169208355
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 23:48 schreef RobinOok het volgende:
Voeding is de nieuwe religie. Het gaat er maar net om wat je gelooft.
Nutritionism is ook echt een bestaande term :')

Het enige waar men het grotendeels mee eens lijkt te zijn is:
Eet met mate
Eet vooral groente
Eet gevarieerd
Eet 'echt' eten
pi_169208449
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:47 schreef Deshain het volgende:

[..]

Nutritionism is ook echt een bestaande term :')

Het enige waar men het grotendeels mee eens lijkt te zijn is:
Eet met mate
Eet vooral groente
Eet gevarieerd
Eet 'echt' eten
Wat bedoel je met 'eet vooral groente'?
Make my day!
pi_169208494
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:50 schreef agter het volgende:

[..]

Wat bedoel je met 'eet vooral groente'?
Dat je dieet vooral uit groente moet bestaan.
Whatever...
pi_169208500
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:50 schreef agter het volgende:

[..]

Wat bedoel je met 'eet vooral groente'?
Dat het grootste gedeelte van je dieet uit plantaardige voedingsmiddelen moet bestaan.
pi_169208667
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:52 schreef Deshain het volgende:

[..]

Dat het grootste gedeelte van je dieet uit plantaardige voedingsmiddelen moet bestaan.
Dus met groente bedoel je ook graan, kokosolie etc?
(Ik probeer te leren :) )
Make my day!
pi_169208957
Eerlijk..
Hoeveel groente moet je dan eten?

Ik mik op 250 Gr groente bij avondeten (aardappels tel ik niet mee).
En 2 stuks fruit per dag.

Hoeveel zou het moeten zijn, dan?
Make my day!
  dinsdag 28 februari 2017 @ 22:57:29 #161
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_169210259
Whole-food, plant-based. Geen bewerkte producten (kokosolie is een bewerkt product).

Verder zoveel hiervan eten als je nodig hebt. Relatief weinig is voor lang/gezond leven blijkbaar handig. En variatie spreekt wel voor zich denk ik
WFPB!
pi_169212103
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 22:57 schreef Dizorn het volgende:
Whole-food, plant-based. Geen bewerkte producten (kokosolie is een bewerkt product).

Verder zoveel hiervan eten als je nodig hebt. Relatief weinig is voor lang/gezond leven blijkbaar handig. En variatie spreekt wel voor zich denk ik
Niet zo religieus en dogmatisch.

Geen probleem met af en toe McDonald's. Zolang het patroon maar goed is in het algemeen is er niets aan de hand.

Mensen in gebieden waar men heel oud wordt eten bijvoorbeeld in Japan heel veel zout. Al die modieuze dingen zijn bijna standaard bullshit.

Dus bewerkt eten, prima, maar met mate. Vlees, geen probleem. Zolang je er maar niet teveel van eet.

De wetenschap is er nog niet uit en dat zal ook nog wel even duren. Het zit veel te ingewikkeld in elkaar voor een silver bullet.

Alhoewel er nu wel behandelingen in ontwikkeling zijn die obesitas kunnen terugdraaien, veroudering achteruit laat lopen en er zijn ook al bijna reserveorganen te kweken vanuit je eigen stamcellen.

Due cocosolie of weet ik wat voor trendy guru bullshit gaat het daar tegen afleggen. Science ftw
Whatever...
  woensdag 1 maart 2017 @ 07:58:57 #163
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_169213727
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 23:59 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Geen probleem met af en toe McDonald's. Zolang het patroon maar goed is in het algemeen is er niets aan de hand.

Mensen in gebieden waar men heel oud wordt eten bijvoorbeeld in Japan heel veel zout. Al die modieuze dingen zijn bijna standaard bullshit.

Dus bewerkt eten, prima, maar met mate. Vlees, geen probleem. Zolang je er maar niet teveel van eet.
Dit is waarom ik " dogmatisch en religieus " antwoord. Wat kan je nou met zo'n antwoord? Wat is af en toe, wat is met mate, wat is te veel?

Aangezien het voeding/levensstijl is en er veel factoren meespelen heeft de wetenschap inderdaad nog niet absoluut alles kunnen vaststellen. Daarentegen is de trend in populatie-studies toch echt, hoe plantaardiger en onbewerkter het eten, hoe beter de uitkomsten.

Daarbij komt: Dierenindustrie is gigantisch slecht voor het milieu. Dierenleed kan je over discussieren maar je draagt er sowieso niet aan mee als je zelf geen dierlijke producten gebruikt. En er zitten geen inherente nadelen aan puur plantaardig eten (inb4 vitamine b12, dat is een hygiene-"probleem" en geen plantaardig dieet-probleem.)
WFPB!
  woensdag 1 maart 2017 @ 08:27:32 #164
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169213939
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2017 07:58 schreef Dizorn het volgende:

[..]


Aangezien het voeding/levensstijl is en er veel factoren meespelen heeft de wetenschap inderdaad nog niet absoluut alles kunnen vaststellen. Daarentegen is de trend in populatie-studies toch echt, hoe plantaardiger en onbewerkter het eten, hoe beter de uitkomsten.


Wat voor een populaties? Op het platte land van India zijn hart en vaatziektes een grote doodsoorzaak, ondanks een zeer plantaardig dieet en veel beweging.
Vegetariers in de westerse wereld? Mensen die vooral groenten eten in de westerse wereld? Dat zijn sowieso mensen die gemiddeld genomen ook niet roken en minder alcohol drinken.
Het probleem bij populatiestudies is dat ze vreselijk lastig en eigenlijk vrijwel onmogelijk te normaliseren zijn. Één element er uit lichten en dan daar conclusies uit trekken is onzinnig.
Zo zijn niet westerse migranten in nederland ook vaker op zorg aangewezen dan gemiddelde Allochtone Nederlanders. Wat zegt ons dat?
Niet zoveel, qua opleidingsniveau en sociale achtergrond zijn ze niet vergelijkbaar, de onderzoeksgroep is niet genormaliseerd dus kan je ze niet vergelijken met gemiddelde Nederlanders. Doe je dat wel vallen de verschillen weg

[ Bericht 30% gewijzigd door Pietverdriet op 01-03-2017 08:36:11 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 1 maart 2017 @ 08:42:13 #165
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_169214054
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2017 07:58 schreef Dizorn het volgende:

[..]

Dit is waarom ik " dogmatisch en religieus " antwoord. Wat kan je nou met zo'n antwoord? Wat is af en toe, wat is met mate, wat is te veel?
Dat kan per persoon verschillen, afhankelijk van onder andere de energiebehoefte.

Maar als ik t goed begrijp heb je moeite met relatieve of abstracte termen en moet t daarom maar altijd of nooit zijn?

Zoals O.W. Kenobi ooit zei: "Only the Sith deal in absolutes"
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  woensdag 1 maart 2017 @ 08:45:46 #166
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169214089
Geen bewerkte producten, volgens mij leef je dan niet langer maar lijkt het vooral veel langer omdat het zo saai is
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_169214178
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 22:07 schreef agter het volgende:
Eerlijk..
Hoeveel groente moet je dan eten?

Ik mik op 250 Gr groente bij avondeten (aardappels tel ik niet mee).
En 2 stuks fruit per dag.

Hoeveel zou het moeten zijn, dan?
Een hoeveelheid waar jij jezelf goed bij voelt. Jezelf verplichten om bepaalde hoeveelheden van iets te gaan eten is toch haast niet te doen. Eet de hoeveelheid waarvan je lichaam zegt dat het goed is.
pi_169214453
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2017 08:55 schreef HarveySpecter het volgende:

[..]

Een hoeveelheid waar jij jezelf goed bij voelt. Jezelf verplichten om bepaalde hoeveelheden van iets te gaan eten is toch haast niet te doen. Eet de hoeveelheid waarvan je lichaam zegt dat het goed is.
Mensen hebben richtlijnen nodig
  woensdag 1 maart 2017 @ 10:32:37 #169
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_169215441
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2017 08:42 schreef MutedFaith het volgende:

[..]

Dat kan per persoon verschillen, afhankelijk van onder andere de energiebehoefte.

Maar als ik t goed begrijp heb je moeite met relatieve of abstracte termen en moet t daarom maar altijd of nooit zijn?

Zoals O.W. Kenobi ooit zei: "Only the Sith deal in absolutes"
Er wordt in dezelfde post gesteld "science ftw". Wetenschap doet niet aan onduidelijke relatieve termen. Als je wil stellen dat iets beter of niet is, praat je in absolute waarden en getallen. Je hebt geen onderzoek dat "matig" vleeseten met "veel" vleeseten vergelijkt, ze stellen heel duidelijk de afkapwaardes etc. Anders is het compleet nietszeggend. Ik heb geen moeite met relatieve/abstracte termen an sich, maar wel als je het over (semi-)wetenschappelijke onderwerpen hebt. Dat is als in de geneeskunde zeggen "ja geef maar een beetje bloedverdunners. Gewoon, met mate, niet teveel." (En dan stel je achteraf in gebaseerd op harde waarden namelijk PT-INR en dergelijke).
WFPB!
pi_169217689
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 15:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Er is geen ongezond eten (even afgezien van bederf, of geharde vetten), een frikandel is niet ongezond, een frietje ook niet. Er is slechts ongezond eetgedrag. Eenzijdig eten is ongezond, continue teveel eten of bv nooit groente eten.
Eet gevarieerd en matig, eet relatief veel groenten.
Tenzij je veel sport, natuurlijk. Dan is matig eten niet erg gezond/effectief.
  woensdag 1 maart 2017 @ 13:09:07 #171
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169218166
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2017 12:43 schreef SupportIceland het volgende:

[..]

Tenzij je veel sport, natuurlijk. Dan is matig eten niet erg gezond/effectief.
Je kunt je ook afvragen of veel sporten altijd zo gezond is. Al die dames die in je jaren 80 zo fanatiek waren met fitness hebben nu vaak gewrichtsproblemen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_169218187
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2017 13:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je kunt je ook afvragen of veel sporten altijd zo gezond is. Al die dames die in je jaren 80 zo fanatiek waren met fitness hebben nu vaak gewrichtsproblemen.
Omdat ze verkeerd trainen, geen rustdagen. Er zijn verschillende onderzoeken waaruit blijft dat krachttraining (nu wij het toch over fitness hebben) positief is voor je gezondheid.

En: http://www.ad.nl/wetensch(...)ging-komen~ab90e6b3/
  woensdag 1 maart 2017 @ 15:51:02 #173
168739 Red_85
'echt wel'
pi_169221022
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 18:40 schreef renwan het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Wat is dit nu weer voor een onzin? De meeste voedsel 'onderzoeken' zijn aantoonbare onzin. Niks aluhoedjes aan.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 1 maart 2017 @ 16:03:38 #174
37769 erodome
Zweefteef
pi_169221330
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 22:07 schreef agter het volgende:
Eerlijk..
Hoeveel groente moet je dan eten?

Ik mik op 250 Gr groente bij avondeten (aardappels tel ik niet mee).
En 2 stuks fruit per dag.

Hoeveel zou het moeten zijn, dan?
Minstens 70% van je voeding dient plantaardig te zijn. Dat is een omnivoren dieet. Voor de mens als soort is die 70% het minimum, we zijn omnivoren, maar liggen dichter tegen herbivoor aan dan tegen carnivoor.
Meer als 70% plantaardig is prima voor ons als soort, tot een 90/95% plantaardig is gewoon gezond zonder extra aandacht voor voedingsstoffen bij een verder fatsoenlijk gevarieerd dieet. Onder de 70% plantaardig valt onder teveel van het 'goede' en kent nadelen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_169221417
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2017 07:58 schreef Dizorn het volgende:

[..]

Dit is waarom ik " dogmatisch en religieus " antwoord. Wat kan je nou met zo'n antwoord? Wat is af en toe, wat is met mate, wat is te veel?

Aangezien het voeding/levensstijl is en er veel factoren meespelen heeft de wetenschap inderdaad nog niet absoluut alles kunnen vaststellen. Daarentegen is de trend in populatie-studies toch echt, hoe plantaardiger en onbewerkter het eten, hoe beter de uitkomsten.

Daarbij komt: Dierenindustrie is gigantisch slecht voor het milieu. Dierenleed kan je over discussieren maar je draagt er sowieso niet aan mee als je zelf geen dierlijke producten gebruikt. En er zitten geen inherente nadelen aan puur plantaardig eten (inb4 vitamine b12, dat is een hygiene-"probleem" en geen plantaardig dieet-probleem.)
Kortom. Modieuze bullshit. Maar verder niet slecht ofzo.

Dat het beter is voor het milieu om weinig vlees te eten klopt. Maar dat was hier niet het topic.
Whatever...
  woensdag 1 maart 2017 @ 16:17:16 #176
37769 erodome
Zweefteef
pi_169221643
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2017 16:06 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Kortom. Modieuze bullshit. Maar verder niet slecht ofzo.

Dat het beter is voor het milieu om weinig vlees te eten klopt. Maar dat was hier niet het topic.
Nope,geen modieuze bullshit, gewoon de nare werkelijkheid.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  woensdag 1 maart 2017 @ 18:34:59 #177
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169224100
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2017 16:03 schreef erodome het volgende:

[..]

Minstens 70% van je voeding dient plantaardig te zijn. Dat is een omnivoren dieet. Voor de mens als soort is die 70% het minimum, we zijn omnivoren, maar liggen dichter tegen herbivoor aan dan tegen carnivoor.
Meer als 70% plantaardig is prima voor ons als soort, tot een 90/95% plantaardig is gewoon gezond zonder extra aandacht voor voedingsstoffen bij een verder fatsoenlijk gevarieerd dieet. Onder de 70% plantaardig valt onder teveel van het 'goede' en kent nadelen.
Merkwaardig dat bij jager verzamelaars een heel groot deel van hun dieet uit dierlijk eiwit en vet bestond. Hebben alle mamoeten enzo opgegeten, hele faunas zijn opgegeten in europa tijdens de ijstijd, in australie, in nieuw zeeland, in noord amerika. Pas toen de grote beesten grotendeels op waren en er veel meer mensen kwamen zijn we landbouw gaan bedrijven
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_169225233
Is de grootste fabel niet gewoonweg het bestempelen van één voedingsmiddel of voedingsmiddelengroep als 'ongezond' en anderen als 'gezond', ipv het algehele leefpatroon te bekijken?

Verder geloof ik gerust dat er mensen zijn die zonder aanstelleritus serieus last hebben van gluten (of iets anders) in voeding, terwijl anderen daar geen nadelige effecten van ondervinden.

Hokjesdenken en of-of denken is volgens mij het grootste probleem.
pi_169226932
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2017 18:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Merkwaardig dat bij jager verzamelaars een heel groot deel van hun dieet uit dierlijk eiwit en vet bestond. Hebben alle mamoeten enzo opgegeten, hele faunas zijn opgegeten in europa tijdens de ijstijd, in australie, in nieuw zeeland, in noord amerika. Pas toen de grote beesten grotendeels op waren en er veel meer mensen kwamen zijn we landbouw gaan bedrijven
Als ik veel onderzoeken mag geloven is op dat laatste ons lichaam dus helemaal aangepast.
  woensdag 1 maart 2017 @ 21:29:25 #180
37769 erodome
Zweefteef
pi_169228609
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2017 18:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Merkwaardig dat bij jager verzamelaars een heel groot deel van hun dieet uit dierlijk eiwit en vet bestond. Hebben alle mamoeten enzo opgegeten, hele faunas zijn opgegeten in europa tijdens de ijstijd, in australie, in nieuw zeeland, in noord amerika. Pas toen de grote beesten grotendeels op waren en er veel meer mensen kwamen zijn we landbouw gaan bedrijven
Bij de jager verzamelaar bestond het dieet ook grotendeels uit plantaardige voeding. Zie je nu nog bij bepaalde stammen die als jager verzamelaar leven. Jagen is niet zo simpel met beperkte middelen, jagers kwamen regelmatig met lege handen thuis.
Het idee dat die vroegere mens zoveel vlees at is onjuist. Dat die grote dieren puur door de jacht uitgestorven zijn is ook onjuist. Bij bv mammoeten wordt er gewezen naar klimaatveranderingen en zelfs een komeet, dat dat de populatie heef verkleind en verzwakt, waardoor de jacht de laatste slag toe bracht.

Ook bij die vroegere mens gaat men uit van een zekere 70% plantaardig.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_169246504
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2017 21:29 schreef erodome het volgende:

[..]

Bij de jager verzamelaar bestond het dieet ook grotendeels uit plantaardige voeding. Zie je nu nog bij bepaalde stammen die als jager verzamelaar leven. Jagen is niet zo simpel met beperkte middelen, jagers kwamen regelmatig met lege handen thuis.
Het idee dat die vroegere mens zoveel vlees at is onjuist. Dat die grote dieren puur door de jacht uitgestorven zijn is ook onjuist. Bij bv mammoeten wordt er gewezen naar klimaatveranderingen en zelfs een komeet, dat dat de populatie heef verkleind en verzwakt, waardoor de jacht de laatste slag toe bracht.

Ook bij die vroegere mens gaat men uit van een zekere 70% plantaardig.
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2017 21:29 schreef erodome het volgende:

[..]

Bij de jager verzamelaar bestond het dieet ook grotendeels uit plantaardige voeding. Zie je nu nog bij bepaalde stammen die als jager verzamelaar leven. Jagen is niet zo simpel met beperkte middelen, jagers kwamen regelmatig met lege handen thuis.
Het idee dat die vroegere mens zoveel vlees at is onjuist. Dat die grote dieren puur door de jacht uitgestorven zijn is ook onjuist. Bij bv mammoeten wordt er gewezen naar klimaatveranderingen en zelfs een komeet, dat dat de populatie heef verkleind en verzwakt, waardoor de jacht de laatste slag toe bracht.

Ook bij die vroegere mens gaat men uit van een zekere 70% plantaardig.
Er is geen enkel bewijs dat menselijke voeding voor 70% plantaardig moet zijn. 250 gram groente per dag is meer dan genoeg.
pi_169246725
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 18:53 schreef SupportIceland het volgende:

[..]


[..]

Er is geen enkel bewijs dat menselijke voeding voor 70% plantaardig moet zijn. 250 gram groente per dag is meer dan genoeg.
Matig vlees, max 75 gram per dag hoort bij die berekening, net zoals nog 2 stuks fruit.... En die 75 gram per dag is vrij hoog, eens a tweemaal per week die hoeveelheid is voldoende voor welke behoefte dan ook.

Dan kom je gewoon uit op zeker 70% plantaardig. Zeker als je naast die 250 gram groente ook het brood en fruit meetelt. Die 250 gram gaat speciaal over groente, het totaal van plantaardig (dus Inc brood, fruit, pasta, rijst e.d.) ligt hoger dan die 250 gram. En nogmaals, dat tegenover het advies van niet meer dan 75 gram vlees per dag.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_169247001
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2017 19:37 schreef Ciske. het volgende:
Is de grootste fabel niet gewoonweg het bestempelen van één voedingsmiddel of voedingsmiddelengroep als 'ongezond' en anderen als 'gezond', ipv het algehele leefpatroon te bekijken?

Verder geloof ik gerust dat er mensen zijn die zonder aanstelleritus serieus last hebben van gluten (of iets anders) in voeding, terwijl anderen daar geen nadelige effecten van ondervinden.

Hokjesdenken en of-of denken is volgens mij het grootste probleem.
Dit.

En over die jagers verzamelaars. Er is maar weinig bewijs voor alle beweringen die daarover worden gedaan.
Whatever...
pi_169247177
quote:
1s.gif Op donderdag 2 maart 2017 19:05 schreef erodome het volgende:

[..]

Matig vlees, max 75 gram per dag hoort bij die berekening, net zoals nog 2 stuks fruit.... En die 75 gram per dag is vrij hoog, eens a tweemaal per week die hoeveelheid is voldoende voor welke behoefte dan ook.

Dan kom je gewoon uit op zeker 70% plantaardig. Zeker als je naast die 250 gram groente ook het brood en fruit meetelt. Die 250 gram gaat speciaal over groente, het totaal van plantaardig (dus Inc brood, fruit, pasta, rijst e.d.) ligt hoger dan die 250 gram. En nogmaals, dat tegenover het advies van niet meer dan 75 gram vlees per dag.
Je neemt zaken als het voedingsadvies centrum te serieus. Voedingswetenschappen zijn in het geheel niet erg betrouwbaar. Heb laatst zelfs een onderzoek gelezen waaruit kwam dat je eigenlijk 10 stukken fruit per dag moet eten. 10 stukken ! _O-

Echt, eet gewoon dat wat je lekker vindt, waar je je goed bij voelt. Geniet van het leven (lach veel) en maak je niet te druk over zaken (over eten bijv). Dan komt het allemaal wel goed. :P
pi_169247213
Ik moet dan altijd een beetje aan die paleo-hype denken.
Geen idee wat er waar van is.

Maar ik weet wel dat van oudsher de meeste mensen aan de kust woonden.
En dus vaak vis/schelpdieren aten.

[ Bericht 0% gewijzigd door agter op 02-03-2017 20:13:12 ]
Make my day!
pi_169247324
Nog niet zo lang geleden waren eieren ook 'het kwaad'.
  vrijdag 3 maart 2017 @ 13:58:33 #187
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_169263154
Eieren zijn dan ook gewoon slecht voor je.

Volgens mij overschatten mensen heel erg de vis/vleesvangst van mensen "vroegah".

Interessant wel dat juist op basis van kaakonderzoek en dergelijke blijkt dat onze voorouders boomschors aten.

Ook interessant is dat we de genetische basis hebben om vitamine C aan te maken, maar dit is uitgeschakeld; mijn enige verklaring hiervoor is dat we het simpelweg niet (meer) nodig hebben. En iedereen weet waar vitamine C vandaan komt ;) Cholesterol daarentegen maken we prima zelf aan, en we weten tegenwoordig ook allemaal waar dat vandaan komt. Waar nog bij komt dat we cholesterol-overschot heel moeilijk kunnen afvoeren en hierdoor vele (vaat)problemen ontstaan. Vitamine C pis je zonder problemen uit.

Interessante claim om je niet druk te maken om eten, van iemand die op een keto dieet gaat :P
WFPB!
  vrijdag 3 maart 2017 @ 15:40:26 #188
37769 erodome
Zweefteef
pi_169264874
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 19:22 schreef SupportIceland het volgende:

[..]

Je neemt zaken als het voedingsadvies centrum te serieus. Voedingswetenschappen zijn in het geheel niet erg betrouwbaar. Heb laatst zelfs een onderzoek gelezen waaruit kwam dat je eigenlijk 10 stukken fruit per dag moet eten. 10 stukken ! _O-

Echt, eet gewoon dat wat je lekker vindt, waar je je goed bij voelt. Geniet van het leven (lach veel) en maak je niet te druk over zaken (over eten bijv). Dan komt het allemaal wel goed. :P
Je haalt zelf die 250 gram groente aan he, die daar vandaan komt... Als je die aanhaalt moet je ook de rest aanhalen, dat hoort in dat rijtje namelijk.

Zelf zeg ik altijd eet vooral gevarieerd en het grootste deel plantaardig. Want ons lijf is overduidelijk dat van een omnivoor die dichter tegen herbivoor dan tegen carnivoor aan ligt. We zijn gebouwd op het grootste deel plantaardig eten.
Geniet idd ook, maar blijf wel realistisch, echt ongezond is gewoon ongezond, steek moeite in wat je eet, geniet van het maken en van het eten.

Maak je vooral wel druk om overmatig vlees eten, vooral omdat dat enorme gevolgen heeft voor de wereld.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_169274475
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 15:40 schreef erodome het volgende:

[..]

Je haalt zelf die 250 gram groente aan he, die daar vandaan komt... Als je die aanhaalt moet je ook de rest aanhalen, dat hoort in dat rijtje namelijk.

Zelf zeg ik altijd eet vooral gevarieerd en het grootste deel plantaardig. Want ons lijf is overduidelijk dat van een omnivoor die dichter tegen herbivoor dan tegen carnivoor aan ligt. We zijn gebouwd op het grootste deel plantaardig eten.
Geniet idd ook, maar blijf wel realistisch, echt ongezond is gewoon ongezond, steek moeite in wat je eet, geniet van het maken en van het eten.

Maak je vooral wel druk om overmatig vlees eten, vooral omdat dat enorme gevolgen heeft voor de wereld.
Er is simpelweg geen wetenschappelijk bewijs voor je stellingen.
  vrijdag 3 maart 2017 @ 22:46:41 #190
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169274918
quote:
1s.gif Op donderdag 2 maart 2017 19:24 schreef agter het volgende:
Ik moet dan altijd een beetje aan die paleo-hype denken.
Geen idee wat er waar van is.

Maar ik weet wel dat van oudsher de meeste mensen aan de kust woonden.
En dus vaak vis/schelpdieren aten.
Zijn hele heuvels gevonden van oesterschelpen die leeggegeten waren
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 3 maart 2017 @ 22:49:47 #191
37769 erodome
Zweefteef
pi_169275001
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 22:31 schreef SupportIceland het volgende:

[..]

Er is simpelweg geen wetenschappelijk bewijs voor je stellingen.
Natuurlijk wel, ons lijf bv.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  vrijdag 3 maart 2017 @ 22:53:26 #192
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169275085
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 22:49 schreef erodome het volgende:

[..]

Natuurlijk wel, ons lijf bv.
Esotherische quatsch
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 3 maart 2017 @ 22:56:38 #193
37769 erodome
Zweefteef
pi_169275184
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 22:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Esotherische quatsch
Nee, gewoon biologie.

Snap niet zo goed waarom je hier zo over doet, ook jij zegt namelijk eet vooral gevarieerd en het meeste groente.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_169275259
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 22:56 schreef erodome het volgende:

[..]

Nee, gewoon biologie.

Snap niet zo goed waarom je hier zo over doet, ook jij zegt namelijk eet vooral gevarieerd en het meeste groente.
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 22:56 schreef erodome het volgende:

[..]

Nee, gewoon biologie.

Snap niet zo goed waarom je hier zo over doet, ook jij zegt namelijk eet vooral gevarieerd en het meeste groente.
Hij zegt dat je gevarieerd moet eten (waar wetenschappelijke consensus over is), niet dat je voor 70% op planten moet leven.
  vrijdag 3 maart 2017 @ 22:59:33 #195
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169275262
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 22:56 schreef erodome het volgende:

[..]

Nee, gewoon biologie.

Snap niet zo goed waarom je hier zo over doet, ook jij zegt namelijk eet vooral gevarieerd en het meeste groente.
Nee, ik zeg dat je opmerking dat je lichaam wetenschappelijk bewijs is, esotherische quatsch is
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 3 maart 2017 @ 23:01:54 #196
37769 erodome
Zweefteef
pi_169275326
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 22:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, ik zeg dat je opmerking dat je lichaam wetenschappelijk bewijs is, esotherische quatsch is
Je vindt biologie esoterische quatsch? De werking van het lichaam?
Je denkt dat er niet bepaald kan worden dat we omnivoren zijn?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  vrijdag 3 maart 2017 @ 23:04:21 #197
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169275382
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 23:01 schreef erodome het volgende:

[..]

Je vindt biologie esoterische quatsch? De werking van het lichaam?
Je denkt dat er niet bepaald kan worden dat we omnivoren zijn?
Nee, ik vind je opmerking esotherische quatsch.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 3 maart 2017 @ 23:07:12 #198
37769 erodome
Zweefteef
pi_169275463
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 23:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, ik vind je opmerking esotherische quatsch.
Nou, fijn voor je dan, veel plezier ermee.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  woensdag 8 maart 2017 @ 09:59:42 #199
37248 BertV
Handgemaakt
pi_169367191
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 22:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zijn hele heuvels gevonden van oesterschelpen die leeggegeten waren
Volgens mij is dat juist het bewijs dat er geen doorsnee "paleo-dieet" was.
Men at vanzelfsprekend gewoon wat er was en dan s'winters vetbollen en pinda's. :+

Schelpen aan de kust, wortels en noten landinwaarts, vooral vlees in koudere gebieden.

Weinig optimaal zo.

Juist nu kunnen we gezonder eten en leven dan ooit, met schoon voedsel, water en hygiëne. Veel variatie het hele jaar door.

Paleo heeft alleen een punt dat we niet allerlei design voedsel moeten eten waar we niet op gebouwd zijn.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')