abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:30:12 #76
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168892495
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:15 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik snap iets niet. Je hebt toch busritjes die meer dan 4 euro kosten en treinritjes die meer dan 20 euro kosten? Als je zo'n ritje neemt dan kan je beter toch niet uitchecken omdat je dan goedkoper uit bent?
+ die 7,50 van de kaart want die kaart kan je daarna niet meer gebruiken.

En er zit een kans in dat je gesnapt wordt tijdens controle. Dus het bedrag wat ze hebben vastgesteld is een bemiddeling daartussen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168892603
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:30 schreef SpecialK het volgende:

[..]

+ die 7,50 van de kaart want die kaart kan je daarna niet meer gebruiken.

En er zit een kans in dat je gesnapt wordt tijdens controle. Dus het bedrag wat ze hebben vastgesteld is een bemiddeling daartussen.
Ik bedenk me nou dat je bij de trein wel moet uitchecken. Maar bij een busrit hoeft dat niet. Ik heb in het verleden wel eens een busrit van een uur gemaakt. Ik neem aan dat dat nu meer dan 4 euro kost. Als je dan uitstapt zonder uit te checken kan niemand je wat doen.
pi_168892646
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:36 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik bedenk me nou dat je bij de trein wel moet uitchecken. Maar bij een busrit hoeft dat niet. Ik heb in het verleden wel eens een busrit van een uur gemaakt. Ik neem aan dat dat nu meer dan 4 euro kost. Als je dan uitstapt zonder uit te checken kan niemand je wat doen.
Waarom zou je voor jan lul in een bus blijven zitten? :')
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:38:44 #79
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168892650
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:36 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik bedenk me nou dat je bij de trein wel moet uitchecken.
Je kan op een onbewaakt moment over de poortjes springen. Het is dus de bedoeling dat dat niet loont. Of iig niet genoeg loont om het risico te nemen. Voor 40 euro doe je het misschien maar voor 40 - (20 + 7,5) = 12,50? Doe je het dan nog? Je staat op camera, he.

quote:
Maar bij een busrit hoeft dat niet. Ik heb in het verleden wel eens een busrit van een uur gemaakt. Ik neem aan dat dat nu meer dan 4 euro kost.
Volgens mij zijn er geen busritten van 4,00 + 7,50 = 11,50. Maar inderdaad. Boven 11,50 kan je in principe winst maken.

quote:
Als je dan uitstapt zonder uit te checken kan niemand je wat doen.
Maar er is alsnog kans dat je gecontroleerd wordt. Ook in de bus.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168892724
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:38 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Je kan op een onbewaakt moment over de poortjes springen. Het is dus de bedoeling dat dat niet loont.

[..]

Volgens mij zijn er geen busritten van 4,00 + 7,50 = 11,50. Maar inderdaad. Boven 11,50 kan je in principe winst maken.

[..]

Maar er is alsnog kans dat je gecontroleerd wordt. Ook in de bus.
Waar haal je die 7,50 vandaan? Als je een bus instapt dan wordt er 4 euro van je saldo afgeschreven. Zolang je in die bus zit overtreedt je geen regels. Als je dan na een uur uitstapt en niet uitcheckt dan heeft het ritje je 4 euro gekost.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:41:58 #81
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168892727
Ik vind het vooral grappig dat zoiets als "borg" als oplichterij wordt gezien door veel mensen. Een basisvoorwaarde om het systeem van misbruik te beschermen wordt gezien als een "fout in het systeem waarmee big business ons probeert te tillen".

Ik vraag me dan wel eens af hoeveel andere dingen deze mensen zich over op lopen te vreten wat ze uiteindelijk gewoon niet begrepen hebben en wat eigenlijk wel eerlijk is.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:42:50 #82
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168892743
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:41 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Waar haal je die 7,50 vandaan? Als je een bus instapt dan wordt er 4 euro van je saldo afgeschreven. Zolang je in die bus zit overtreedt je geen regels. Als je dan na een uur uitstapt en niet uitcheckt dan heeft het ritje je 4 euro gekost.
Zo'n anonieme chipkaart kost 7,50. In de bus kan je een papieren kaartje kopen idd maar daar is de kans op misbruik veel kleiner. Voor de trein heb je een plastic kaart nodic + minimaal 20 euro saldo wat geldt als borg.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168892761
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:42 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Zo'n anonieme chipkaart kost 7,50. In de bus kan je een papieren kaartje kopen idd maar daar is de kans op misbruik veel kleiner. Voor de trein heb je een plastic kaart nodic + minimaal 20 euro saldo wat geldt als borg.
Reis je wel eens met de bus? Volgens mij begrijp jij niet hoe het werkt.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:44:22 #84
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168892777
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:43 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Reis je wel eens met de bus? Volgens mij begrijp je niet hoe het werkt.
Regelmatig, ja. Connexxion en GVB. Hoezo?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168892808
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:44 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Regelmatig, ja. Connexxion en GVB. Hoezo?
Waarom begrijp je dan niet dat je met de bus voor 4 euro kan reizen, hoe lang de rit ook duurt?
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:47:45 #86
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168892856
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:45 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Waarom begrijp je dan niet dat je met de bus voor 4 euro kan reizen, hoe lang de rit ook duurt?
Met een papieren kaartje idd. Dat gaf ik al aan. Graag even mijn posts lezen.

Maar met een anonieme chipkaart werkt dit spelletje niet. Dat kost je iedere dag 7,50 om een verse kaart te kopen.

Maar ik zie graag een busrit van meer dan 4,00. Die komen volgens mij nooit voor. En als ze voor komen kan je er prat op gaan dat de chauffeur beter in de gaten houdt of er freeloaders meerijden die elke dag een truukje uit proberen te halen. Met andere woorden...het voordeel is te klein, de kans om gesnapt te worden te groot.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168892921
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:41 schreef SpecialK het volgende:
Ik vind het vooral grappig dat zoiets als "borg" als oplichterij wordt gezien door veel mensen. Een basisvoorwaarde om het systeem van misbruik te beschermen wordt gezien als een "fout in het systeem waarmee big business ons probeert te tillen".

Ik vraag me dan wel eens af hoeveel andere dingen deze mensen zich over op lopen te vreten wat ze uiteindelijk gewoon niet begrepen hebben en wat eigenlijk wel eerlijk is.
Veel mensen?
Dat was toch maar één iemand die het niet begreep?
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:51:42 #88
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168892949
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:50 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Veel mensen?
Dat was toch maar één iemand die het niet begreep?
Waar heb ik geroepen dat er slechts 1 persoon was die dit concept niet begreep? Quote eventjes.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168893059
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:51 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Waar heb ik geroepen dat er slechts 1 persoon was die dit concept niet begreep? Quote eventjes.
Rustig vriend. Jouw tekst is duidelijk, veel mensen zien de borg als oplichting.

Ik vroeg me af hoe jij bij "veel mensen" komt omdat ik in dit topic maar één iemand heb zien posten die nogal bout was. Maar het is goed
pi_168893088
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:47 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Met een papieren kaartje idd. Dat gaf ik al aan. Graag even mijn posts lezen.

Maar met een anonieme chipkaart werkt dit spelletje niet. Dat kost je iedere dag 7,50 om een verse kaart te kopen.

Maar ik zie graag een busrit van meer dan 4,00. Die komen volgens mij nooit voor. En als ze voor komen kan je er prat op gaan dat de chauffeur beter in de gaten houdt of er freeloaders meerijden die elke dag een truukje uit proberen te halen. Met andere woorden...het voordeel is te klein, de kans om gesnapt te worden te groot.

Mijn voorbeeld ging over het reizen met een ov-chipkaart op naam.

Wanneer moet je dan gesnapt worden? Je stapt aan de achterkant uit. Er zit een fractie van een seconde tussen het passeren van dat uitcheck-apparaat en het verlaten van de bus.

Het kan natuurlijk zijn dat er geen ritjes meer zijn van een uur of meer.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:58:51 #91
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168893134
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:56 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Rustig vriend. Jouw tekst is duidelijk, veel mensen zien de borg als oplichting.

Ik vroeg me af hoe jij bij "veel mensen" komt omdat ik in dit topic maar één iemand heb zien posten die nogal bout was. Maar het is goed
Voor elke 1 postende fok!-er die iets te klagen heeft zijn er 10.000-den die dat op facebook doen of bij de schoonfamilie.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  dinsdag 14 februari 2017 @ 14:06:17 #92
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168893285
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:57 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Mijn voorbeeld ging over het reizen met een ov-chipkaart op naam.
Ga maar eens proberen. Ze zien in het systeem gewoon dat je elke dag ergens instapt maar nooit uitcheckt. En ze weten je naam. Ik bedoel.. dat wordt nog net geen knokploeg voor de deur maar reken er maar op dat je gebanned wordt... dan zit je alsnog met anonieme kaarten te klooien.

quote:
Wanneer moet je dan gesnapt worden? Je stapt aan de achterkant uit. Er zit een fractie van een seconde tussen het passeren van dat uitcheck-apparaat en het verlaten van de bus.
Als de controle instapt. Als de busschauffeur je aan komt spreken omdat hij je al de hele ochtend ziet stinken in zijn bus.

quote:
Het kan natuurlijk zijn dat er geen ritjes meer zijn van een uur of meer.
Zelfs al zou je ze hebben dan zijn dat te specifieke situaties en voor wat achterlijke rotcenten ga je echt niet de boel lopen fucken.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168893401
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 11:59 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik denk toch dat je op dit punt aardig fout zit, wel iets wat neoliberalen altijd verzinnen om nationalisatie tegen te gaan natuurlijk...

Economisch gezien gaat een monopoly altijd gepaard met marktfalen

[ afbeelding ]

Als je naar deze grafiek kijkt: Punt B worden alle transacties gemaakt waarop er nog toegevoegde waarde wordt geleverd, de kosten zijn immers lager dan de baten. Monopolies stoppen echter eerder met produceren, zeg maar punt A, de hogere prijs die je kan vragen weegt meer op dan de afname in afzet. ABC = welfare loss, de maatschappij in zijn geheel had meer baat gehad bij lagere prijs * hogere afzet.

Sowieso spreek je bij de OV chipkaart over een extreem inelastische vraagcurve, mensen hebben dat ding nodig en kunnen immers niet zonder, wat inhoudt dat mensen ongeacht de gevraagde prijs toch wel geld blijven betalen, wat dat betreft zal de "welfare loss" niet heel hoog zijn, maar het equity verhaal - de baten van dit systeem dat naar de producent / de consument gaat zal erg scheef zijn in het voordeel van de producent.

Bij het OV zie je vaak dat dit soort "fouten" opgelost worden door bedrijven semi publiek te maken.

Je ziet bijvoorbeeld de RET rijden wat een publieke organisatie is, maar je zie ook connection en arriva wat beide private organisaties zijn, de prijsstelling is echter vastgesteld door de overheid. De organisaties kunnen niet op prijs concurreren, wel op hoe efficiënt de organisatie achter de schermen werkt, hoe ze inkopen.... En op de kwaliteit misschien in lichte mate.

Opvallend is alleen dat de RET dus gewoon nog steeds als publieke organisatie werkt, ik vraag mij ook af of ze wel duurder zijn dan hun private alternatieven, maar dat zou je kunnen uitzoeken.

De neoliberale gedachte dat de overheid alles inefficiënt doet klinkt logisch als je kunt spreken over monopolies waar het geen monopolie hoeft te zijn.... Maar dan spreek je in dit soort situaties dus meer over marktfalen van monopolies dan over bestuursfalen van ambtenaren. Dat marktfalen vanwege een monopolie is qua "welfare loss" dus misschien niet aanwezig bij deze case, het equity vraagstuk zorgt er echter wel voor dat de producent er met alle toegevoegde waarde vandoor kan gaan en de consument een onnodig duur product heeft.... Daarnaast is er weinig concurrentie waardoor de organisatie kostenefficiënt moet worden en een superieur product moet leveren.... Het gedachtegoed dat de markt dus de efficiënte product dat de consument wilt hebben gaat produceren gaat dus niet op bij een monopolie.
Dan heeft de overheid die tender dus te hoog gegund. Het is niet TLS die een monopolie heeft, maar gedurende de tenderduur het monopolie van de overheid invult. En ja, daar maken ze winst mee. Blijkbaar kan en wil de overheid het zelf niet beter/goedkoper.

Overigens ben ik het met je eens dat een monopolie niet leidt tot de meeste geldelijke winst voor iedereen (primair effect), maar in geval van OV kan je prima beargumenteren dat een iets duurder maar gemakkelijk (want slechts 1 kaart voor alle vervoerders) systeem opweegt tegen die paar miljoen winst van TLS. Met name als je kijhkt naar de totale impact binnen het systeem, er wordt aan OV per jaar alleen al 6,4 mrd uitgegeven. En dat is alleen nog maar het belastinggeld dat in de infrastructuur en OV gaat...

De vraag is natuurlijk hoeveel prijsstijging de NS minder heeft hoeven doorvoeren door gebruik van die chipkaarten.

Dus ja: monopolie levert niet de meest financieel optimale situatie op, maar nee in sommige gevallen hoeft de situatie niet financieel optimaal te zijn, maar wel in total waarde in het gehele systeem.

Zonder trein naar schiphol gaat het met KLM ook minder goed. Etcetc.

Overigens maakt het bedrijf met een omzet van 90mn 13 miljoen winst voor belasting:
https://www.translink.nl/(...)pport2015_reader.pdf

Voor die 13 miljoen winst hebben ze 15 miljoen kaarten in omloop, voeren 2,4 miljard transacties uit met deze kaarten. De winst zal indien er al iets wordt uitbetaald aan dividend aan de NS ten goede komen, die er de prijzen van kaartjes mee kan verlagen... de overige aandeelhouders zijn ook semi-overheid. Dat geld gaat dus niet naar grootgrondbezitters maar terug in het systeem.

Alsnog is alle kritiek hierop dus eigenlijk kritiek op de overheid. Maar kijk maar eens hoe dat elders gaat met het OV, onrendabele lijnen worden opgeheven, waardoor je alleen in de stad nog OV hebt... Wat mij betreft doen we het juist andersom: laat de Amsterdammers maar eens wat meer betalen aan dat belastingslurpende moloch van ze en laat eens wat geld naar de periferie terugvloeien....Kan er in Groningen ook nog een bus rijden na 7 uur... op aardgas.....

[ Bericht 6% gewijzigd door Spanky78 op 14-02-2017 14:24:02 ]
Whatever...
pi_168893829
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 14:12 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dan heeft de overheid die tender dus te hoog gegund. Het is niet TLS die een monopolie heeft, maar gedurende de tenderduur het monopolie van de overheid invult. En ja, daar maken ze winst mee. Blijkbaar kan en wil de overheid het zelf niet beter/goedkoper.

Overigens ben ik het met je eens dat een monopolie niet leidt tot de meeste geldelijke winst voor iedereen (primair effect), maar in geval van OV kan je prima beargumenteren dat een iets duurder maar gemakkelijk (want slechts 1 kaart voor alle vervoerders) systeem opweegt tegen die paar miljoen winst van TLS. Met name als je kijhkt naar de totale impact binnen het systeem, er wordt aan OV per jaar alleen al 6,4 mrd uitgegeven. En dat is alleen nog maar het belastinggeld dat in de infrastructuur en OV gaat...

De vraag is natuurlijk hoeveel prijsstijging de NS minder heeft hoeven doorvoeren door gebruik van die chipkaarten.

Dus ja: monopolie levert niet de meest financieel optimale situatie op, maar nee in sommige gevallen hoeft de situatie niet financieel optimaal te zijn, maar wel in total waarde in het gehele systeem.

Zonder trein naar schiphol gaat het met KLM ook minder goed. Etcetc.

Overigens maakt het bedrijf met een omzet van 90mn 13 miljoen winst voor belasting:
https://www.translink.nl/(...)pport2015_reader.pdf

Voor die 13 miljoen winst hebben ze 15 miljoen kaarten in omloop, voeren 2,4 miljard transacties uit met deze kaarten. De winst zal indien er al iets wordt uitbetaald aan dividend aan de NS ten goede komen, die er de prijzen van kaartjes mee kan verlagen... de overige aandeelhouders zijn ook semi-overheid. Dat geld gaat dus niet naar grootgrondbezitters maar terug in het systeem.

Alsnog is alle kritiek hierop dus eigenlijk kritiek op de overheid. Maar kijk maar eens hoe dat elders gaat met het OV, onrendabele lijnen worden opgeheven, waardoor je alleen in de stad nog OV hebt... Wat mij betreft doen we het juist andersom: laat de Amsterdammers maar eens wat meer betalen aan dat belastingslurpende moloch van ze en laat eens wat geld naar de periferie terugvloeien....Kan er in Groningen ook nog een bus rijden na 7 uur... op aardgas.....
Jij stelt dus nu dat Translink als aandeelhouder de NS heeft en de NS is in eigendom van de staat dus er is geen private aandeelhouder die de winst naar zichzelf toe afroomt?

Anyhow, die korting die je door zou kunnen voeren hoort niet 100% bij de NS terecht te komen maar evenredig bij de begunstigde van de OV chipkaart - en dat is de consument / forenz, het is broekzak vestzak als die korting evenredig tot uiting komt door de goedkopere consumptie van OV.

Ik ben het met je eens dat dit een natuurlijke monopolie is en moet zijn, ik vind zelf alleen dat natuurlijke monopolies in het beheer moeten zijn van de overheid....

Eventueel kun je het uitbesteden middels biedingen van private bedrijven om de X jaar. Maar zo een tak van sport vraagt wel wat regulering.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168893912
Ik erger me ook aan het weggooien van plastic pasjes als dat helemaal niet hoeft, puur om geld te verdienen. Jaarlijks moet het om een enorme berg gaan.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 15:39:05 #96
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_168895142
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 10:46 schreef Dven het volgende:

[..]

Ja hoor, die kaarten gaan met gemak meer dan vijf jaar mee. Is ook niet zonder reden dat ze inmiddels 10 jaar geldig zijn.
Oei, ik had het zelf over OV-chipkaarten. :).
pi_168895322
Achja als ik zie hoeveel ov kaarten sommigen hebben, en dan leg je uit dat je met die persoonlijke kaart (vaak ns abbo) ook gewoon met de bus kan inchecken etc, kijken ze je dom aan en nee nee nee daarvoor heb ik deze ! (anonieme blauwe)

Of dat ze gewoon 3 van die anonieme kaarten hebben _O-
Ik zwaai naar dieren.
pi_168895419
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 07:16 schreef TheJanitor het volgende:
55 miljoen winst in 5 jaar is toch niet gigantisch?
Dat geld had ook aan infrastructuur kunnen worden besteed. Ter indicatie: de voorgenomen aanleg van een ongelijkvloerse kruising bij de N35 / N348 bij Raalte kost zo'n 50 miljoen euro, waarvan het Rijk een kwart betaalt (dus maximaal 12,5 miljoen). Die rijksbijdrage had bijna uit deze OV-kaart-winst kunnen worden betaald.
pi_168895641
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 14:31 schreef ludovico het volgende:

[..]

Jij stelt dus nu dat Translink als aandeelhouder de NS heeft en de NS is in eigendom van de staat dus er is geen private aandeelhouder die de winst naar zichzelf toe afroomt?

Anyhow, die korting die je door zou kunnen voeren hoort niet 100% bij de NS terecht te komen maar evenredig bij de begunstigde van de OV chipkaart - en dat is de consument / forenz, het is broekzak vestzak als die korting evenredig tot uiting komt door de goedkopere consumptie van OV.

Ik ben het met je eens dat dit een natuurlijke monopolie is en moet zijn, ik vind zelf alleen dat natuurlijke monopolies in het beheer moeten zijn van de overheid....

Eventueel kun je het uitbesteden middels biedingen van private bedrijven om de X jaar. Maar zo een tak van sport vraagt wel wat regulering.
De ns heeft 68 procent in handen. Er zijn nog wat gemeentelijke vervoerders die de rest hebben.

Als er al dividend wordt betaald (ik denk dat de winst vooral in verbetering en vernieuwing gaat) dan komt dat terecht bij de vervoerders. Logischerwijs hebben die dan meer inkomsten en komt dat terecht bij de reiziger.

Ik ben het met je eens dat het een constructie is die wellicht onnodig zou kunnen zijn. Echter vloeit er voor zover ik weet amper geld naar corporates Etc. Hoogstens worden er wat dure consultants en managers ingehuurd. Dat doet de overheid nu eenmaal overal.

Inderdaad kun je eea tenderen, maar blijkbaar heeft men hier gekozen voor een systeembeheerder die voor robuustheid en eenvormigheid moet zorgen ipv elke 5 jaar een ingewikkeld tenderproces met ook weer veel kosten (verborgen) en risico's die worden genomen ivm eindigheid van de tender.

Er valt veel te zeggen over deze chipkaart, maar in feite is het een betaalbare oplossing en heeft deze kaart bij de ns waarschijnlijk een flinke kostenbesparing tot gevolg. Daar gaat het al snel over tientallen miljoenen.
Whatever...
pi_168896508
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 11:18 schreef vigen98 het volgende:
STOP DE PERSEN. Een bedrijf heeft winst! Dat dit nog kan bah!

:')
Wel als het een semi overheidsbedrijf met een monopolie positie is waarvan afgesproken is dat het geen winst mag maken.

Overigens is het ook belachelijk duur in bijna elk ander land zijn die kaarten goedkoper en gaan ze langer mee.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')