abonnement Unibet Coolblue
pi_168888933
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:21 schreef Dven het volgende:

[..]

Dit zou ik een prachtig argument vinden als Manager Slap Lullen Translink _O_
Haha idd, maar waarschijnlijk wordt het: we vervangen de pasjes graag voordat ze kapot kunnen gaan zodat de klant hier geen hinder van zal ondervinden.
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:31 schreef Redbullkid het volgende:

[..]

Alsnog is 60 euro voor een pasje van hoogstens een 10tje kostprijs wel erg asociaal voor een verplicht document.
Ik heb geen idee wat een ID kaart kost te maken. kan me wel voorstellen dat daar redelijk wat beveiligingen in verwerkt zitten
Ik kan me er niet druk om maken, ze moeten het geld toch ergens vandaan halen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:50 schreef Modus het volgende:

[..]

Fraude met een anonieme chipkaart?
Als ik een computermuis koop, verloopt die toch ook niet na 4 jaar. :{.
Ik heb het over een ID kaart
  dinsdag 14 februari 2017 @ 09:56:36 #52
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_168888952
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:19 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

ID kaarten worden regelmatig vernieuwd (nieuw uiterlijk) om fraude tegen te gaan.
Vooral een nieuw innerlijk. Bijvoorbeeld een modernere chip, met betere beveiliging.

De technische levensduur speelt ook mee. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n kaart veel meer dan 5 jaar meegaat bij dagelijks gebruik.
pi_168889017
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 07:15 schreef Janneke141 het volgende:
Een door de overheid gefaciliteerd monopolie met een prijsgarantie. Wat verwacht je anders?
Dat men VVDD66PvdAGroenslinksCDAPVV blijft stemmen!
pi_168889081
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 08:54 schreef SpecialK het volgende:
Shit man.. mensen die manuren hebben geinvesteerd, risico's hebben gedragen en deals hebben gesloten en een werkend product afleveren maken winst?

SNAPPEN ZE DAN NIET DAT DIT COMMUNISTISCH NEDERLAND IS... DE GROTE LEIDER ZOU ER EENS NAAR MOETEN KIJKEN.. JOSEPH RUTTE, PAK ZE!
Het is een vrij onlogisch kutsysteem en duur voor de consument.

Waarom de overheid persé een eigen systeem wilden ontwikkelen is mij een raadsel.
pi_168889084
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 10:01 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Dat men VVDD66PvdAGroenslinksCDAPVV blijft stemmen!
Huh?
Op idee van tineke netelenbos is dat rampding er gekomen. Die was minister venw tot 2002 en wilders is pas in 2006 afgesplitst.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 14 februari 2017 @ 10:08:20 #56
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168889089
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 10:07 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Het is een vrij onlogisch kutsysteem en duur voor de consument.
Wat is er onlogisch aan dan?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168889120
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 08:54 schreef SpecialK het volgende:
Shit man.. mensen die manuren hebben geinvesteerd, risico's hebben gedragen en deals hebben gesloten en een werkend product afleveren maken winst?

SNAPPEN ZE DAN NIET DAT DIT COMMUNISTISCH NEDERLAND IS... DE GROTE LEIDER ZOU ER EENS NAAR MOETEN KIJKEN.. JOSEPH RUTTE, PAK ZE!
Het bedrijf heeft een mafiamonopoly, de kaart is een bureaucratische dure drempel voor het ov en de systemen zijn een privacy fuckend iets.

Niet zo vreemd dat er gehaat wordt op translink. Eigenlijk moet je dat haten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_168889131
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 10:08 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Wat is er onlogisch aan dan?
Voor de trein betaal je 20 euro startkosten. Voor de bus 4 of minder afhankelijk van plaats. Waarom startkosten?
pi_168889205
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:18 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Hoe bedoel je we hebben lekker veel keus? Ok ik denk dat je een klassieke fout maakt mbt economie.

Je snapt dat wanneer de overheid of wanneer een setje bedrijven iets aanbesteed dat de "keus" ofwel de concurrentie ligt binnen de offertes die men dan vraagt?

Het concurrentie-deel ligt vaak niet bij de burger maar binnen het bedrijfsleven mbt de overheid.

En jij vind het dan wellicht raar dat de burger niet wordt geraadpleegt voor elke offerte die binnen komt? Of nog erger, jij vind het raar dat bedrijven jou als consument niet raadplegen mbt offertes?

Ben jij ook zo boos dat Apple sommige onderdelen van de IPhone uitbesteden aan andere bedrijven? Wil jij ze nu gaan dwingen dat jij mag meestemmen in wel bedrijf ze uitkiezen voor bijvoorbeeld het glas?

Of vind je het raar dat als 10 bedrijven samen een joint venture opstarten dat jij dan als consument niet mag meestemmen of ze dat wel of niet mogen doen?

Dit was een gratis lesje economie. Enjoy.
_O-
Whatever...
  dinsdag 14 februari 2017 @ 10:46:32 #60
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_168889584
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:55 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Haha idd, maar waarschijnlijk wordt het: we vervangen de pasjes graag voordat ze kapot kunnen gaan zodat de klant hier geen hinder van zal ondervinden.

[..]

Ik heb geen idee wat een ID kaart kost te maken. kan me wel voorstellen dat daar redelijk wat beveiligingen in verwerkt zitten
Ik kan me er niet druk om maken, ze moeten het geld toch ergens vandaan halen.

[..]

Ik heb het over een ID kaart
Met de ID-kaart goochelen ze ook maar wat met cijfers. Zeker in het buitenland maken ze het bont. M'n Nederlandse ID-kaart vernieuwen kost hier bijna 120 euro. En dan ben ik ook nog eens twee werkdagen kwijt om twee keer op en neer te moeten naar de Ambassade, wat in totaal 12 uur reizen is :')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 14 februari 2017 @ 10:46:57 #61
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_168889594
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:56 schreef freako het volgende:

[..]

Vooral een nieuw innerlijk. Bijvoorbeeld een modernere chip, met betere beveiliging.

De technische levensduur speelt ook mee. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n kaart veel meer dan 5 jaar meegaat bij dagelijks gebruik.
Ja hoor, die kaarten gaan met gemak meer dan vijf jaar mee. Is ook niet zonder reden dat ze inmiddels 10 jaar geldig zijn.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 14 februari 2017 @ 10:47:34 #62
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_168889602
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 10:12 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Voor de trein betaal je 20 euro startkosten. Voor de bus 4 of minder afhankelijk van plaats. Waarom startkosten?
Waarom startkosten in een taxi?
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_168889667
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 10:12 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Voor de trein betaal je 20 euro startkosten. Voor de bus 4 of minder afhankelijk van plaats. Waarom startkosten?
Je betaald die kosten niet, je moet het op je pas hebben staan om te kunnen inchecken. Anders kun je voor 7,50 zon pasje kopen en dan lekker van Maastricht naar Groningen reizen.
pi_168889737
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 10:47 schreef Dven het volgende:

[..]

Waarom startkosten in een taxi?
Waarom stink jij zo?
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
  dinsdag 14 februari 2017 @ 11:00:55 #65
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_168889797
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 10:56 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

Waarom stink jij zo?
Ik kan nu iets zeggen over het beffen van je moeder. Maar dat zal ik laten.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_168890056
STOP DE PERSEN. Een bedrijf heeft winst! Dat dit nog kan bah!

:')
pi_168890704
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 08:43 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Wat dacht je dan, dat ze het voor niets doen? Het belangrijkste is of zij voor een fatsoenlijke prijs leveren wat is afgesproken. Als ze dat doen is winst maken geen probleem. Alleen als een ander hetzelfde voor veel minder kan... tsja... Maar als deze chipkaart honderden miljoenen aan kosten bespaart, maar een bedrijfje er best geld mee verdienen.

Bovendien, als de overheid het zelf doet kost het 3x zo veel en maakt er niemand winst...
Ik denk toch dat je op dit punt aardig fout zit, wel iets wat neoliberalen altijd verzinnen om nationalisatie tegen te gaan natuurlijk...

Economisch gezien gaat een monopoly altijd gepaard met marktfalen



Als je naar deze grafiek kijkt: Punt B worden alle transacties gemaakt waarop er nog toegevoegde waarde wordt geleverd, de kosten zijn immers lager dan de baten. Monopolies stoppen echter eerder met produceren, zeg maar punt A, de hogere prijs die je kan vragen weegt meer op dan de afname in afzet. ABC = welfare loss, de maatschappij in zijn geheel had meer baat gehad bij lagere prijs * hogere afzet.

Sowieso spreek je bij de OV chipkaart over een extreem inelastische vraagcurve, mensen hebben dat ding nodig en kunnen immers niet zonder, wat inhoudt dat mensen ongeacht de gevraagde prijs toch wel geld blijven betalen, wat dat betreft zal de "welfare loss" niet heel hoog zijn, maar het equity verhaal - de baten van dit systeem dat naar de producent / de consument gaat zal erg scheef zijn in het voordeel van de producent.

Bij het OV zie je vaak dat dit soort "fouten" opgelost worden door bedrijven semi publiek te maken.

Je ziet bijvoorbeeld de RET rijden wat een publieke organisatie is, maar je zie ook connection en arriva wat beide private organisaties zijn, de prijsstelling is echter vastgesteld door de overheid. De organisaties kunnen niet op prijs concurreren, wel op hoe efficiënt de organisatie achter de schermen werkt, hoe ze inkopen.... En op de kwaliteit misschien in lichte mate.

Opvallend is alleen dat de RET dus gewoon nog steeds als publieke organisatie werkt, ik vraag mij ook af of ze wel duurder zijn dan hun private alternatieven, maar dat zou je kunnen uitzoeken.

De neoliberale gedachte dat de overheid alles inefficiënt doet klinkt logisch als je kunt spreken over monopolies waar het geen monopolie hoeft te zijn.... Maar dan spreek je in dit soort situaties dus meer over marktfalen van monopolies dan over bestuursfalen van ambtenaren. Dat marktfalen vanwege een monopolie is qua "welfare loss" dus misschien niet aanwezig bij deze case, het equity vraagstuk zorgt er echter wel voor dat de producent er met alle toegevoegde waarde vandoor kan gaan en de consument een onnodig duur product heeft.... Daarnaast is er weinig concurrentie waardoor de organisatie kostenefficiënt moet worden en een superieur product moet leveren.... Het gedachtegoed dat de markt dus de efficiënte product dat de consument wilt hebben gaat produceren gaat dus niet op bij een monopolie.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168890924
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 11:18 schreef vigen98 het volgende:
STOP DE PERSEN. Een bedrijf heeft winst! Dat dit nog kan bah!

:')
Het is een monopolie dat door de staat zijn positie is gegund, dat bedrijf werkt meer voor zijn aandeelhouders dan voor de toegevoegde waarde van de consument, het idee van de functie van de OV chipkaart is dat het in het belang is van het publiek, als de organisatie niet in het belang van het publiek werkt kun je ergens een grens gaan stellen of het publiek wel gebaat zou zijn bij deze vorm van uitvoering van deze publieke taak.

De OV chipkaart is ingevoerd voor de forens, als die er alleen maar minder op wordt is er toch reden tot klagen of non?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168891408
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 10:12 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Voor de trein betaal je 20 euro startkosten. Voor de bus 4 of minder afhankelijk van plaats. Waarom startkosten?
Omdat als er niks op de pas staat, het OV bedrijf geen geld krijgt?
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_168891691
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 10:07 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Het is een vrij onlogisch kutsysteem en duur voor de consument.

Waarom de overheid persé een eigen systeem wilden ontwikkelen is mij een raadsel.
Nee hoor, geld is het antwoord
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:04:54 #71
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168892047
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 10:11 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Het bedrijf heeft een mafiamonopoly, de kaart is een bureaucratische dure drempel voor het ov en de systemen zijn een privacy fuckend iets.

Niet zo vreemd dat er gehaat wordt op translink. Eigenlijk moet je dat haten.
Hoe zou jij het opzetten dan? Als een joint venture ineens iets engs is.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168892110
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 12:32 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Omdat als er niks op de pas staat, het OV bedrijf geen geld krijgt?
Als er niks op de pas staat kan je niet inchecken en dus niet reizen (theoretisch dan). Dus dan hoeft er ook geen geld naar het OV bedrijf.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:08:51 #73
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_168892119
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 10:12 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Voor de trein betaal je 20 euro startkosten. Voor de bus 4 of minder afhankelijk van plaats. Waarom startkosten?
Je betaalt helemaal geen startkosten. Je wordt geacht minimaal 4 euro (of 20 voor de NS) aan borg in te leggen zodat, als je dus het systeem loopt te fucken (bijv. door in te checken maar nooi meer uit te checken) ze dat bedrag in ieder geval in kunnen nemen. Maar bij normaal gebruik wordt dat bedrag niet aangeraakt. Zo werkt dat bij Oyster in Londen ook. Sterker nog daar wordt meer geld gevraagd omdat de afstanden daar groter zijn en de kans op misbruik hoger ligt.

Het moet kortom niet lonen om elke dag een kaart te kopen en dan nooit uit te checken en steeds weg te gooien. De berekening daarvoor ligt aan de vorm van transport.

Dus ... onzin. Volgende ding please.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_168892179
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:08 schreef Modus het volgende:

[..]

Als er niks op de pas staat kan je niet inchecken en dus niet reizen (theoretisch dan). Dus dan hoeft er ook geen geld naar het OV bedrijf.
Joh. Maar dat was het issue niet. De vraag was waarom er een instaptarief is.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_168892217
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:08 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Je betaalt helemaal geen startkosten. Je wordt geacht minimaal 4 euro (of 20 voor de NS) aan borg in te leggen zodat, als je dus het systeem loopt te fucken (bijv. door in te checken maar nooi meer uit te checken) ze dat bedrag in ieder geval in kunnen nemen. Maar bij normaal gebruik wordt dat bedrag niet aangeraakt. Zo werkt dat bij Oyster in Londen ook. Sterker nog daar wordt meer geld gevraagd omdat de afstanden daar groter zijn en de kans op misbruik hoger ligt.

Het moet kortom niet lonen om elke dag een kaart te kopen en dan nooit uit te checken en steeds weg te gooien. De berekening daarvoor ligt aan de vorm van transport.

Dus ... onzin. Volgende ding please.
Ik snap iets niet. Je hebt toch busritjes die meer dan 4 euro kosten en treinritjes die meer dan 20 euro kosten? Als je zo'n ritje neemt dan kan je beter toch niet uitchecken omdat je dan goedkoper uit bent?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')