abonnement Unibet Coolblue
  maandag 13 februari 2017 @ 22:48:00 #1
465002 Petram
Hallo, ik heet Petram.
pi_168885029
Hallo,

Is het mogelijk om kinderen rond de 6-10 jaar te manipuleren met het placebo-effect?

Laat ik nou een levenssituatie als voorbeeld nemen; Ik pas weleens op mijn 7-jarig neefje en hij kan ontzettend bijdehand en irritant zijn. Als ik hem nou een snoepje geef en tegen hem zeg: ''Als je dit snoepje eet dan word je super braaf.''

Is dit effectief?

Dag!
Geen auto, geen bus, maar een tram voor Petram.
  maandag 13 februari 2017 @ 22:53:57 #2
27699 Ravage
thinking about you
pi_168885154
Kan zeker effectief zijn. Bij scouting ken ik het verhaal van de "heimweepillen". Tictacs in een echt lijkend medicijnpotje.

Als kinderen heimwee hadden dan gaf de leiding ze 3 maal daags eentje :')

Toch had het wel effect
i'm not living, i'm just killing time
  maandag 13 februari 2017 @ 23:20:19 #3
465002 Petram
Hallo, ik heet Petram.
pi_168885709
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 22:53 schreef Ravage het volgende:
Kan zeker effectief zijn. Bij scouting ken ik het verhaal van de "heimweepillen". Tictacs in een echt lijkend medicijnpotje.

Als kinderen heimwee hadden dan gaf de leiding ze 3 maal daags eentje :')

Toch had het wel effect
Interessant.

Dat ga ik zeker een keer bij mijn neefje uitproberen.
Geen auto, geen bus, maar een tram voor Petram.
pi_168886298
Placebo werkt bij iedereen die geen expert is op het gebied wat aangeboden wordt.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 02:16:30 #5
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_168887092
wat ga je zeggen als bijdehand zegt:

JA HOOR! DAT BESTAAT HELEMAAL NIET!
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_168887274
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 22:53 schreef Ravage het volgende:
Kan zeker effectief zijn. Bij scouting ken ik het verhaal van de "heimweepillen". Tictacs in een echt lijkend medicijnpotje.

Als kinderen heimwee hadden dan gaf de leiding ze 3 maal daags eentje :')

Toch had het wel effect
Grappig, toen ik heel jong was zat ik op scouting. Op kamp kreeg ik vaak heimwee en dan kreeg ik ook zo'n 'pilletje'. Het duurde pas jaren voor ik erachter kwam dat dit gewoon snoepjes waren. Het hielp voor mijn gevoel serieus tegen de heimwee.
heroes always get remembered but you know legends never die.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 07:17:42 #7
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_168887363
Placebo werkt vermoedelijk het best als de "patiënt" zelf ook een.oplossing wil, genezen, niet meer die heimwee. Ook is heimwee geen gedrag, het komt vanbinnenuit.
Neefje van TS heeft waarschijnlijk zelf geen drijfveren om braaf te willen zijn èn het is gedrag, niet een of andere angst vanbinnen - als hij zelf zou willen, kan hij eenvoudig zijn gedrag aanpassen. De kans dat het lukt lijkt mij daarom nihil.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 07:21:16 #8
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_168887375
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 02:16 schreef cherrycoke het volgende:
wat ga je zeggen als bijdehand zegt:

JA HOOR! DAT BESTAAT HELEMAAL NIET!
Of hij gaat het uitproberen met nog extremer gedrag: KIJK DAN LAMZAK DAT STOMME PILLETJE WERKT HEULEMAAL NIET!!
pi_168888520
Placebo kan werken als iemand er van overtuigd is dat het werkt. Power of the mind.
Lambo of Rekt
pi_168889942
Van de heimweepilletjes heb ik ook gehoord, en ook dat ze wel werken.

Beetje hetzelfde als een kusje op je knie als je gevallen bent. Werkte bij mij vroeger ook.
pi_168890261
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 11:11 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Van de heimweepilletjes heb ik ook gehoord, en ook dat ze wel werken.

Beetje hetzelfde als een kusje op je knie als je gevallen bent. Werkte bij mij vroeger ook.
Ik had liever een pleister.
1 + 1 = blauw
pi_168890433
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 11:30 schreef Kamina het volgende:

[..]

Ik had liever een pleister.
Haha kusje op je knie met pleister. Of een snoepje erop. Werkte ook prima.
pi_168890438
Bedenk wel, een karakter trek kun je niet veranderen en ze gaan ook niet anders nadenken door een pilletje, daarbij je kan het ook anders zien, hij voelt zich enorm bij je thuis.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 12:04:13 #14
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_168890782
Was ik je neefje dan ging ik na dat snoepje nog recalcitranter doen. Gewoon om je het tegendeel te bewijzen. Rot op met je braaf. Ik ben zeven, dan mag ik bijdehand zijn.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  dinsdag 14 februari 2017 @ 12:54:14 #15
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_168891854
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 11:11 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Van de heimweepilletjes heb ik ook gehoord, en ook dat ze wel werken.

Beetje hetzelfde als een kusje op je knie als je gevallen bent. Werkte bij mij vroeger ook.
Het kusje op de knie is in de klas van mijn jongste (groep 1-2) een "pijnpilletje", en werkt prima.

Het is een snoepje uiteraard.

Snoepjes als "pilletje" aan het kind van een ander geven heb ik weinig moeite mee, tegen een kind zeggen dat een pilletje een snoepje is vind ik daarentegen ronduit dom.

In het geval van TS gewoon proberen, geen idee of het kind "braaf" wil worden (denk het niet, dus dan werkt het niet), maar misschien kan TS iets vinden wat het kind qua gedrag wel wil worden/zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_168891926
Naast de vraag of die jongen zelf wel braaf wil zijn is er nog de vraag of hij dezelfde definitie van braaf heeft als jij. Vooral wanneer iemand een kind vervelend vindt omdat het bijdehand is vraag ik me af of het probleem niet bij de volwassene ligt.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:04:47 #17
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_168892044
Je kan het ook omdraaien en er een nocebo effect van maken, zeggen dat het pilletje ervoor zorgt dat het kind kotsmisselijk wordt als hij bijdehand doet. Maar misschien niet geheel ethisch verantwoord en de ouders kunnen eventueel een beetje ontstemt worden als ze van hun kind horen dat je hem hebt vergiftigd. maar toch!
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_168892830
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 12:54 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het kusje op de knie is in de klas van mijn jongste (groep 1-2) een "pijnpilletje", en werkt prima.

Het is een snoepje uiteraard.

Snoepjes als "pilletje" aan het kind van een ander geven heb ik weinig moeite mee, tegen een kind zeggen dat een pilletje een snoepje is vind ik daarentegen ronduit dom.

In het geval van TS gewoon proberen, geen idee of het kind "braaf" wil worden (denk het niet, dus dan werkt het niet), maar misschien kan TS iets vinden wat het kind qua gedrag wel wil worden/zijn.
Ja andersom vind ik het ook een beetje dom. Stel je voor dat 't kind op het idee komt stiekem 'snoepjes' te pakken.

Ik denk dat het in het geval van ts beter zou werken goed gedrag te belonen en vervelend gedrag te negeren. Negatieve aandacht is ook aandacht.

't is natuurlijk ook een beetje wat het kind zelf aan kan. Van een hyperactief kind vragen om een uur braaf te zitten kleuren is misschien wat teveel. Dan kun je 't wel met belonen van rustig zijn proberen maar kweek je alleen maar een onzeker kind omdat ie toch wel faalt hoe hard t kind ook zijn best doet.
pi_168892920
Dat placebo effect kan ook zijn dat jij denkt dat kinderen rustig worden als je ze een snoepje geeft...
of als je bv hen beloofd dat ze een beloning krijgen, als ze een tijdje braaf zijn.

Meestal is het echter zo dat sommige kinderen beter luisteren naar een autoriteitsfiguur die hen verteld wat te doen dan anderen, en ook dat de wijze van optreden van die figuur een grote invloed heeft...

Maar als jij je gewoon 'denkt' dat het werkt, zou ik het verder blijven doen, en als je de indruk hebt dat je geen orde kunt houden, moet je op zoek gaan naar andere methodes en/of je eigen aanpak veranderen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:59:46 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_168893158
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:46 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Ja andersom vind ik het ook een beetje dom. Stel je voor dat 't kind op het idee komt stiekem 'snoepjes' te pakken.
Hierom vooral idd.
quote:
Ik denk dat het in het geval van ts beter zou werken goed gedrag te belonen en vervelend gedrag te negeren. Negatieve aandacht is ook aandacht.

't is natuurlijk ook een beetje wat het kind zelf aan kan. Van een hyperactief kind vragen om een uur braaf te zitten kleuren is misschien wat teveel. Dan kun je 't wel met belonen van rustig zijn proberen maar kweek je alleen maar een onzeker kind omdat ie toch wel faalt hoe hard t kind ook zijn best doet.
En misschien moet TS eerst een uur met het kind gaan rennen, voetballen, een boswandeling maken voor hij verwacht dat het kind braaf stil zit

Een middagje indoor speelparadijs doet ook wonderen als je 's avonds een rustig kind wilt hebben :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_168894328
Uiteraard. Ik geef mijn neefje ook altijd een controller die niet werkt terwijl ik rustig tegen de computer speel.
Conscience do cost.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 19:29:01 #22
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_168900009
Toevallig net een essay geschreven over het placebo-effect. Ik vind dit dan ook niet echt een goed voorbeeld van het placebo-effect. Een snoepje geven waar je braaf van wordt... Braaf wordt hij alleen als hij dat zelf wil, en waarschijnlijk hoeft hij niet zozeer te 'genezen' van zijn bijdehante gedrag. :P

Ik denk bij het geven van een snoepje eerder aan operante conditionering, namelijk het snoepje als beloning voor het gewenste gedrag.
pi_168909137
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 19:29 schreef Voszje het volgende:
Toevallig net een essay geschreven over het placebo-effect. Ik vind dit dan ook niet echt een goed voorbeeld van het placebo-effect. Een snoepje geven waar je braaf van wordt... Braaf wordt hij alleen als hij dat zelf wil, en waarschijnlijk hoeft hij niet zozeer te 'genezen' van zijn bijdehante gedrag. :P

Ik denk bij het geven van een snoepje eerder aan operante conditionering, namelijk het snoepje als beloning voor het gewenste gedrag.
Lees de openingspost nog eens:
quote:
5s.gif Op maandag 13 februari 2017 22:48 schreef Petram het volgende:
Hallo,

Is het mogelijk om kinderen rond de 6-10 jaar te manipuleren met het placebo-effect?

Laat ik nou een levenssituatie als voorbeeld nemen; Ik pas weleens op mijn 7-jarig neefje en hij kan ontzettend bijdehand en irritant zijn. Als ik hem nou een snoepje geef en tegen hem zeg: ''Als je dit snoepje eet dan word je super braaf.''

Is dit effectief?

Dag!
Het voorbeeld is simpelweg een slecht voorbeeld, maar een voorbeeld, niet het doel van deze topicstarter.
1 + 1 = blauw
  dinsdag 14 februari 2017 @ 23:56:59 #24
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_168910149
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 23:30 schreef Kamina het volgende:

[..]

Lees de openingspost nog eens:

[..]

Het voorbeeld is simpelweg een slecht voorbeeld, maar een voorbeeld, niet het doel van deze topicstarter.
Hij vraagt toch ook of zijn idee effectief is? Nou, nee, want er is geen sprake van 'genezing' van bijdehand gedrag, en dus geen placebo-effect.

Dus ja, op die leeftijd zou het placebo-effect wellicht kunnen werken onder het mom van 'mind over matter', maar dit voorbeeld is niet passend.

[ Bericht 0% gewijzigd door niepleuje op 15-02-2017 00:03:31 ]
pi_168910259
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:25 schreef EggsTC het volgende:
Placebo kan werken als iemand er van overtuigd is dat het werkt. Power of the mind.
Zelfs als men weet dat het een placebo is, kan het nog effect hebben :P
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')