abonnement Unibet Coolblue
pi_169068770
Echt hoor, borstvoeding en 'niet ongesteld worden' gaat ook deze keer niet op.
Bij 4 weken had ik al het vermoeden het weer te zijn, maar kon ook nog wel eea aan smurrie zijn van alle toestanden erna.
Maar het is nu toch weer duidelijk op de klok af een 28 dagencyclus.
Vorige keer ook al na 5 weken weer strak in het regime.
pi_169071190
quote:
1s.gif Op maandag 20 februari 2017 21:17 schreef Stippelrientje het volgende:

[..]

knapperd!
Wat let jij goed op en weet je het snel te herkennen! Fijn dat je er zo goed op kunt inspelen op die manier om zo snel mogelijk verlichting te kunnen geven. Verder denken met receptjes aan vragen en stappen voor zijn.
Je weet al hoe en wat met uitsluiten van melkproducten dat scheelt zoveel ipv dat ook nog uitzoeken.
[/cheerleader]
Lastige keuze voor je gevoel om te maken.

(Ik eet ook koemelkvrij, sojavrij eiwit en nootjes vrij voor nog altijd borstvoeding. Best pittig met tijden... maar wij kunnen tegen geitenmelk gelukkig. Mag je dat wel?)
_O- thanks, haha.

Geitenmelk, geen idee. Net als soja weet ik nog niet of ze daar op reageert. Zo langzaamaan proberen we alles gewoon.

Ze lijkt nu wel een stuk meer tevreden, het krijsen lijkt gelukkig afgelopen. Ze reageert wel met veel krampjes op het ene flesje (of ja, 30-50cc klokt ze maximaal weg) Pepti dat ze krijgt, wellicht moeten haar darmen gewoon aan kv überhaupt wennen, we zullen het zien de komende dagen.

Haar drinkgedrag 's nachts loopt wel echt de spuigaten uit de laatste dagen: vannacht was het 22.00, 00.45, 01.50, 03.00, 04.10, 05.00,06.15 enz. Ze drinkt dan 1 borst en steeds een paar slokken, hooguit 3 minuten om vervolgens weer in slaap te vallen. Ze wordt niet wakkerder van voetje/wangetje kietelen en als ik elke voeding tussen 2 borsten door haar luier moet gaan verschonen blijft er helemaal geen nachtrust meer over. Ik mis de tijd (vorige week :') ) dat ik klaagde over voedingen elk uur. Ik weet ook dat het volledig normaal drinkgedrag is, maar poe, wat is dit zwaar. Het zou me goed doen als ze ineens een hele sloot melk zou drinken en eens 3 uur aan een stuk zou slapen. :O

Blue, dat is ook ruk zeg, zo snel alweer. :(
pi_169080751
Boh, Selvaria, dat soort korte dutjes nachten zijn echt pittig. Hier er ookwel bekend mee, maar dat bleek achteraf altijd door pijn door oorontsteking. Hopelijk snel ergens wat langere slaapjes voor jou/jullie! :*
pi_169148921
Ik overweeg toch nog een simpel handkolfje... Tips? Cheapass maar wel goed?
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
  zondag 26 februari 2017 @ 09:03:10 #85
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_169148934
Ik ben erg blij met de Avent handkolf.
KuikenGuppy
pi_169148937
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2017 09:03 schreef Burdie het volgende:
Ik ben erg blij met de Avent handkolf.
Ik ook.
pi_169149280
Die is inderdaad fijn! Had ik bij O, maar zoek nu een goedkopere :)
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
  zondag 26 februari 2017 @ 09:58:01 #88
149959 SQ
snelle trees
pi_169149378
Ardo amaryll!
disclaimer
pi_169149740
quote:
Top! Die zag ik inderdaad maar twijfelde of hij goed zou zijn voor die prijs.

E heeft nu soms genoeg weer aan 1 kant in de ochtend. Deze kan mooi op m'n nachtkastje omdat ik de voorraad wat probeer aan te vullen.
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_169149769
Ik kan de ARDO ook aanraden!

Ik ben klaar met kolven dus mijn spullen mogen allemaal weg, maar liever in een verkoop, dus daar hoort de handkolf dan ook bij.

Dus als iemand wil, in de aanbieding: twee ARDO calypso's, handkolf, verschillende maten schelpen en een shitload aan flesjes :)
pi_169150565
Ik had prenatal eigen merk handkolf, ziet er uit als de link van mamaloes. Werkte prima.
pi_169151287
Hier ook blij met de Avent handkolf. :)
pi_169151792
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2017 08:59 schreef Lamb29 het volgende:
Ik overweeg toch nog een simpel handkolfje... Tips? Cheapass maar wel goed?
ik vind die van nuby heel fijn.
Schudden voor gebruik
pi_169151899
quote:
1s.gif Op woensdag 22 februari 2017 16:19 schreef Selvaria het volgende:

[..]

_O- thanks, haha.

Geitenmelk, geen idee. Net als soja weet ik nog niet of ze daar op reageert. Zo langzaamaan proberen we alles gewoon.

Ze lijkt nu wel een stuk meer tevreden, het krijsen lijkt gelukkig afgelopen. Ze reageert wel met veel krampjes op het ene flesje (of ja, 30-50cc klokt ze maximaal weg) Pepti dat ze krijgt, wellicht moeten haar darmen gewoon aan kv überhaupt wennen, we zullen het zien de komende dagen.

Haar drinkgedrag 's nachts loopt wel echt de spuigaten uit de laatste dagen: vannacht was het 22.00, 00.45, 01.50, 03.00, 04.10, 05.00,06.15 enz. Ze drinkt dan 1 borst en steeds een paar slokken, hooguit 3 minuten om vervolgens weer in slaap te vallen. Ze wordt niet wakkerder van voetje/wangetje kietelen en als ik elke voeding tussen 2 borsten door haar luier moet gaan verschonen blijft er helemaal geen nachtrust meer over. Ik mis de tijd (vorige week :') ) dat ik klaagde over voedingen elk uur. Ik weet ook dat het volledig normaal drinkgedrag is, maar poe, wat is dit zwaar. Het zou me goed doen als ze ineens een hele sloot melk zou drinken en eens 3 uur aan een stuk zou slapen. :O

Blue, dat is ook ruk zeg, zo snel alweer. :(
dat kleine beetjes drinken kan ook zijn door vervelende darmpjes en last van haar maagje.
Misschin dat samen met een sprongetje...
Pittig hoor dat steeds wakker gemaakt worden (dat hebben wij hier super vaak). Zoveel mogelijk bijtanken waar het kan. Hoop dat ze dan snel went aan haar voeding.
Schudden voor gebruik
  zondag 26 februari 2017 @ 20:04:14 #96
149959 SQ
snelle trees
pi_169161835
ik ben er al weer even uit hoor, maar heb toch een vraagje. Kun je voor de bevalling al spruw krijgen? En zo ja, hoe kom je daar dan aan en hoe stel je het vast? Ik heb het namelijk nog nooit gehad.

Mijn linker tepel voelt ineens anders, jeukt en voelt licht branderig. Het is niet overdreven pijnlijk of rood verder. Wat zou het kunnen zijn?
disclaimer
pi_169162234
Geen idee of het spruw is, ik had het ook (ook wel eens toen ik nog borstvoeding had) na het douchen smeren met kokosolie hielp. Smeren met iets anders misschien ook wel, maar die pot stond er toch al ...
  zondag 26 februari 2017 @ 20:28:56 #98
327807 Mariposas
יה&#14
pi_169162407
Je kan zelfs spruw krijgen als je niet zwanger bent of nooit bent geweest. :) heel veel mensen dragen de veroorzakende schimmel candida albicans bij zich. Alleen meestal is het in evenwicht met andere bacteriën, dan heb je er geen last van. Je kan het door verminderde weerstand krijgen, broeierige kleding, medicijnen, kloven, diverse oorzaken dus. Gebruik je al zoogcompressen? Dat kan ook gaan broeien.
Geen idee of het een schimmelinfectie is wat je hebt, maar ik zou in eerste instantie goed ademende kleding rondom je tepels dragen, en het regelmatig wassen met water en zeep.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  zondag 26 februari 2017 @ 20:33:05 #99
149959 SQ
snelle trees
pi_169162552
Hm, dan ga ik daar eens mee beginnen :) Tnx!
disclaimer
pi_169162781
Ho, niet met zeep wassen! Dan breng je de boel juist in disbalans. Sq, overleg het morgen even met je huisarts of verloskundige. Om met evt spruw zometeen te moeten starten is niet tof.
  zondag 26 februari 2017 @ 20:43:42 #101
149959 SQ
snelle trees
pi_169163065
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2017 20:38 schreef WupWup het volgende:
Ho, niet met zeep wassen! Dan breng je de boel juist in disbalans. Sq, overleg het morgen even met je huisarts of verloskundige. Om met evt spruw zometeen te moeten starten is niet tof.
:D Ok, doe ik dat ;)
Met zeep wassen doe ik sowieso nooit hoor, maar luchtig houden leek me wel goed :)
disclaimer
pi_169165958
Gekke verkleuringen aan je borsten ook melden ... als die er zijn.
Schudden voor gebruik
pi_169168414
Ik moet van de week weer eens gaan kolven, ik ben benieuwd of dat een beetje gaat lukken. Wat is verstandig om te doen? Ik moet 2 voedingen bij elkaar krijgen tussen de normale voedingen door. En hoeveel drinken jullie 5 maanden oude baby?

En wow jongens, mijn peuter werd 3 afgelopen donderdag.. nooit gedacht wel gelukt :* :o
♥ J & S
  zondag 26 februari 2017 @ 22:49:35 #104
149959 SQ
snelle trees
pi_169168506
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2017 22:46 schreef klaprooss het volgende:

En wow jongens, mijn peuter werd 3 afgelopen donderdag.. nooit gedacht wel gelukt :* :o
ik neem aan dat je hiermee bedoelt dat je hem nog de borst geeft en niet perse het feit dat ie 3 is geworden? :D
Gefeliciteerd :)
disclaimer
pi_169169776
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2017 22:49 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

ik neem aan dat je hiermee bedoelt dat je hem nog de borst geeft en niet perse het feit dat ie 3 is geworden? :D
Gefeliciteerd :)
Hahaha ja nu ik het terug lees is het gek _O- .
Maar idd, ik probeer m nu wel al een tijdje er vanaf te krijgen we zijn er bijna. En dat vind ik fijn.
♥ J & S
pi_169171310
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2017 22:46 schreef klaprooss het volgende:
Ik moet van de week weer eens gaan kolven, ik ben benieuwd of dat een beetje gaat lukken. Wat is verstandig om te doen? Ik moet 2 voedingen bij elkaar krijgen tussen de normale voedingen door. En hoeveel drinken jullie 5 maanden oude baby?

En wow jongens, mijn peuter werd 3 afgelopen donderdag.. nooit gedacht wel gelukt :* :o
Gefeliciteerd!

En dronk geloof ik 90a100 bij 5mnd.
Nu met 11 drinkt hij 120ml.. nooit een grote drinker geweest per fles.

Thanks all. Heb de zelfde kolf als Bloesem besteld ivm t goedkoopste. Is echt voor erbij (even kolven in bed ed of omdat ik te lui was de elektrische af te wassen)
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_169172767
Die van mij drinkt tussen de 120-150cc per keer. Ze is vijf maanden en ongeveer acht kilo.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 27 februari 2017 @ 09:55:29 #108
269689 crew  Viv
pi_169172984
Hoeveel ml per voeding hangt natuurlijk samen met het aantal voedingen per dag: hier inmiddels 5x 185 ml bij ruim 4 maanden.

Met 165 ml hield ik het precies bij met kolven, nu af en toe weer een fles Nutrilon.
pi_169173265
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 09:55 schreef ViviRAWRS het volgende:
Hoeveel ml per voeding hangt natuurlijk samen met het aantal voedingen per dag: hier inmiddels 5x 185 ml bij ruim 4 maanden.

Met 165 ml hield ik het precies bij met kolven, nu af en toe weer een fles Nutrilon.
Maar als ze ook nog regelmatig uit de borst drinkt, dan heb je natuurlijk geen idee. Misschien drinkt ze wel meer uit de borst dan uit een flesje of andersom.
Ik zou het gewoon uitproberen, kijken of baby lang genoeg tevreden is met bijvoorbeeld 150cc :Y
pi_169173276
Even een crosspost uit het flesvoedingtopic:
Vraagje over een flessenwarmer.
Wij hebben een flessenwarmer; babymoov tulp, jaar of zes oud. Ding doet het prima als mijn vriend hem gebruikt, maar bij mijn schoonmoeder is het nog niet goed gegaan. Zij heeft hem nu twee keer gebruikt en beide keren liep het flesje leeg/kookte de melk over/geen idee, maar zat ineens de helft van de melk in de flessenwarmer. Ze doet het zoals wij (juiste hoeveelheid melk met juiste hoeveelheid water in de flessenwarmer en de tijd gaat automatisch) dus we komen er niet achter wat er mis kan gaan. Hebben jullie misschien een idee?
pi_169185310
Geen idee Mies- is een keer haar laten doen terwijl je toekijkt een idee? Sowieso snap ik niet hoe de melk eruit kan tenzij je met speen ipv dop opwarmt. Met speen wordt ontraden (niet goed voor de speen?) terwijl mijn vriend het altijd wel zo doet, maar hij heeft nooit overkokers. Vraagje voor de langvoeders onder ons: hoe lang bleef je nog moedermelk meegeven naar het kdv? Bij mijn eerste heb ik dat tot 16 maanden gedaan, daarna was het vakantie en daarna wilde mijn meisje niet meer bij me drinken ivm zwangerschap. Nu kolf ik nog 1x tijdens de lunch (+/- 140) en geef iets van 240 mee per dag en maak dus zoetjes aan de vriezervoorraad op.
pi_169185454
O ja: SQ, ik had wat rare verschijnselen toen mijn eerste stopte met drinken ivm zwangerschap. Wat gekriebel en vooral ineens donkere tepels waarbij het leek alsof er gewoon meer huidcellen waren (soort extra laagje), heb er toen wat op gegoogled en meer dames hadden die ervaring. Iets later merkte ik ookal dat er al colostrum gemaakt werd en ik weet het hele gebeuren dus aan weer op gang komen van productie... Ging vanzelf over en ik ben er dus nooit mee naar een arts geweest

[ Bericht 0% gewijzigd door Vosje6 op 27-02-2017 21:01:53 ]
  maandag 27 februari 2017 @ 21:12:14 #113
409579 LuDann
All the way
pi_169187110
Mijn kind heeft nooit meer dan 110 cc per keer gedronken dus ik vind alles veel. :P De lll heeft een artikel over de natuurlijke maaginhoud met een berekening erbij, ik zou dat gewoon aanhouden om mee te beginnen.

@mies: ik heb de oplossing niet maar de paar keer dat ik melk opwarmde had ik hetzelfde probleem. :') Mijn man nooit dus hij deed het altijd maar. :D

@vosje: hier ook tot 16 maanden melk meegegeven naar het KDV. Toen dronk ze op een gegeven moment met moeite nog max. 40 cc eenmaal per dag. Meer wilde ze niet. Ik vond dat de moeite niet meer.
  maandag 27 februari 2017 @ 21:14:43 #114
409579 LuDann
All the way
pi_169187211
SQ: Hier ook jeuktepels in de periode voorafgaand aan de bevalling. Ik vond het erg irritant want krabben is ook weer zo lastig. :')

Ik ben benieuwd hoe het bij Selvaria gaat trouwens! Gaat het beter nu?
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 27 februari 2017 @ 22:14:16 #115
269689 crew  Viv
pi_169189285
Gebruiken jullie Dr Brown's flessen als er melk "verdwijnt" bij het opwarmen? Dan kan melk in het "rietje" opstijgen en naar buiten lekken via het ventilatiesysteem.
pi_169193626
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 22:14 schreef ViviRAWRS het volgende:
Gebruiken jullie Dr Brown's flessen als er melk "verdwijnt" bij het opwarmen? Dan kan melk in het "rietje" opstijgen en naar buiten lekken via het ventilatiesysteem.
Ja die gebruik ik! Wat een goeie! Thanks
pi_169193784
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2017 21:14 schreef LuDann het volgende:
SQ: Hier ook jeuktepels in de periode voorafgaand aan de bevalling. Ik vond het erg irritant want krabben is ook weer zo lastig. :')

Ik ben benieuwd hoe het bij Selvaria gaat trouwens! Gaat het beter nu?
:W

Sinds ik op volledig dieet ben is L. heel tevreden en huilt ze veel minder, dus dat is heel fijn. :)

Ze heeft nu ook dagen dat ze 2 à 3 uur tussen voedingen laat overdag en 's nachts komt ze wisselend om de 1,5 (vannacht maar 1x zo kort er tussen) en 3,5 uur. Meestal zit er stipt 2 uur tussen de voedingen. Nog niet je van het dus, maar zo langzamerhand lijkt het iets beter te gaan. Ze is gelukkig wel een slaapkopje, ze valt direct weer aan de borst in slaap. Ik doe wel mijn best haar in de nacht ook twee borsten te laten drinken in de hoop dat ze iets langer blijft slapen, maar vaak is ze niet meer wakker te krijgen zonder bijv. de luier te verschonen, maar daar heb ik niet elke keer zin in. :@

Waar ik wel van baal is dat ze de Pepti totaal niet pakt. Om te oefenen maken we 1x per dag 30cc voor haar. Bij man drinkt ze met heel veel moeite 30cc in een half uur, bij mij nog geen 5. Vanaf vandaag ga ik maar 3/4 moedermelk en 1/4 kv mengen en de hoeveelheid kv elke week iets opschroeven zodat ze hopelijk wel aan de Pepti went. Ik vind het dieet en de bv nog best goed te doen, maar ik wil in de toekomst wel kunnen switchen naar kv als ik het zat ben en dat is nu met het weigeren totaal geen optie. Dat benauwt me wel een beetje.
pi_169193827
Goedemorgen! Ik zet hier even een tvp aangezien ik straks borstvoeding wil gaan geven :)

Ik ben er nog wel behoorlijk onzeker over omdat ik in mijn directe omgeving niemand ken bij wie het gelukt is of die het wilde geven.
Nu zijn we laatst bij een borstvoedingsavond geweest waar ik veel van geleerd heb. Ik heb daar een wat persoonlijke vraag over, hoop dat jullie me gerust kunnen stellen :@ Op het laatst zeiden ze dat een gemiddelde tepel 1,5 cm hoog is. Dat haal ik dus echt niet, ene kant hooguit 1cm en andere 0,5cm (die reageert ook nauwelijks op prikkels) en tepelhof is ook vrij bescheiden tov wat ze op filmpjes lieten zien. Het is wel groter geworden sinds zwangerschap. Ik heb toen naderhand aan de lk gevraagd of dit erg was maar heb me een beetje laten overdonderen doordat ze zei dat ik een afspraak kon maken om hulpmiddelen te bespreken. Ik had eigenlijk gewoon door moeten vragen maar voelde me wat opgelaten. Ik ga het ook nog aan de vk vragen of het invloed heeft op een goede werking van borstvoeding voordat ik helemaal een afspraak met lk in het ziekenhuis ga maken en het misschien wel niet nodig blijkt.

Hebben jullie ervaringen met niet zo grote tepels hebben (borsten zelf zijn wel flink) en of het borstvoeden daardoor moeilijker ging?
pi_169193829
Wat fijn dat ze het nu wat rustiger aandoet met de slokjes Selvaria! Succes met het mengen-wie weet helpt dat
pi_169193861
Ha Twee, wat goed dat je je vooraf laat informeren. Hier alles bescheiden incl formaat, maar na aanhappen of kolf aanzetten was er nooit een probleem. Geen idee dus, maar je kunt (lage drempel) bijvoorbeeld ook eens bellen met La Leche League als de vk het niet zo zou weten. Misschien is er ook wat over te vinden op borstvoeding.com?
  dinsdag 28 februari 2017 @ 08:27:18 #121
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_169193934
Tweedledee, als er een kind aan drinkt, verandert dat wel hoor :) Bij mij zijn ze tussen de voedingen redelijk vlak, ik kon me ook niet voorstellen dat 'ie helemaal tot achterin de keel van de baby zou kunnen komen, maar toch gebeurt dat :o en bij het kolven zie je dat ook gebeuren.
Goed dat je je vooraf voorbereidt op deze manier :) Ik vond het zelf ook goed om van te voren te weten waar je terecht kunt voor vragen en informatie, maar met dit topic heb je daarvoor al een mooi beginnetje ;).
KuikenGuppy
pi_169193939
Thanks vosje! Ik vind het fijn om te lezen dat het bij anderen gewoon gelukt is :) Als vk het niet weet zal ik je LLL tip opvolgen!
pi_169193965
Ja precies dat Burdie, ik zag niet voor me hoe het dan helemaal achter in dat keeltje kan komen. Fijn dat jij hetzelfde dacht en het gewoon lukt! Ben heel benieuwd straks hoe dat werkt O+
  dinsdag 28 februari 2017 @ 08:58:25 #124
409579 LuDann
All the way
pi_169194102
Vivi, hier ook drBrown. Bedankt voor de tip, al heb ik er nu niks meer aan. :P

Selvaria: fijn om te lezen dat het dieet lijkt te werken. Hopelijk gaat ze nog wat meer tijd er tussen laten s'nachts. Wel vervelend dat ze de Pepti niet wil. Ik heb goede verhalen gehoord over mengen met mm en dan de concentratie Pepti op laten lopen, dat zal vast lukken al vergt het wat geduld.

Tweede: ik had wel een probleem daardoor, kleine en vlakke tepels. Mijn baby kon daardoor niet aanhappen. Ik heb toen een tijdje fulltime gekolfd en uiteindelijk is het met tepelhoedjes wel gelukt. Daarna lukte het soms ook zonder tepelhoedje en uiteindelijk heb ik haar helemaal aan de borst gekregen. Je tepels veranderen ook van vorm door het voeden waardoor het probleem zichzelf eigenlijk oplost uiteindelijk. Het groter groeien van je baby (grotere hap kunnen maken) helpt ook.

Meestal is het echter geen probleem zoals Burdie al zei, maar als het het voeden wel lastiger maakt zijn er oplossingen voorhanden. :Y
pi_169194276
Tweedle, ik zou me daar pas mee bezig gaan houden als in de kraamweek blijkt dat het aanhappen voor problemen zorgt. Heb je bij kraamzorg duidelijk aangegeven dat je iemand wil die veel weet over bv en veel ervaring bij het opstarten van de borstvoeding? Voor mij was de goede kraamhulp die ik had echt cruciaal.

Wel super dat je jezelf hierop voorbereid en het graag wilt gaan doen, ondanks het gebrek aan succesverhalen in je omgeving. Ik herken het wel: ik heb drie zussen en alleen bij mijn oudste zus is het bv geven enigszins gelukt. Bij de andere twee en ook bij mijn moeder niet. Met steeds hetzelfde verhaal: ik had te weinig melk, het ging niet. En ook in mijn directe omgeving aan vrienden en kennissen zijn er weinig die lang gevoed hebben. Maar ik voed dus inmiddels al gewoon ruim drie jaar. *O* . Het is superfijn dat er tegenwoordig zoveel info te krijgen is en dit forum is ook een grote steun.

Daarover gesproken: wel herkenbaar om hier te lezen over pijntjes en kwaaltjes tijdens de zwangerschap. I drinkt dus nog wel in de ochtend geregeld, en ik merk dat ik weer gevoelig begin te worden voor kloofjes en melkblaren. Vorige keer had ik al een melkblaar te pakken voordat ik bevallen was. Ik ga dus ook alvast maar wat smeren en het in de gaten houden.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_169194377
Ik heb 1 ingetrokken tepel en 1 vlakke tepel en het aanhappen ging bij mij niet goed (wellicht ook door slechte begeleiding in het ziekenhuis na de bevalling?). Met een tepelhoedje ging het wel goed ^O^

Ik ga straks toch maar een mailtje naar de lk doen... Wil toch alles geprobeerd hebben om M weer terug aan de borst te krijgen.
  dinsdag 28 februari 2017 @ 09:27:13 #127
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_169194405
Hoi! Ook even een vraagje, al weet ik niet zeker of het nu beter hier of in het babytopic past.

Ik heb goede verhalen gehoord van het geven van probiotica aan de baby om krampjes te verminderen. Nu wil ik straks graag Orthiflor Start proberen, maar hoe geef je dat als je borstvoeding geeft?
Moeders met ervaring hier? :)
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_169194458
Franny, ik ga dat inderdaad nog duidelijk aangeven bij de kraamzorg, heb al wel gezegd dat ik er wat onzeker over ben maar dat was nog voordat we de info avond hadden gehad en ik me zorgen ging maken over vlakke tepels ;) Drie jaar al borstvoeding! Wauw :)

LuDann en Miezziej wat fijn dat het jullie met hulp uiteindelijk toch gelukt is! Bedankt voor jullie ervaringen :*
pi_169194545
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 09:27 schreef Sylver_ het volgende:
Hoi! Ook even een vraagje, al weet ik niet zeker of het nu beter hier of in het babytopic past.

Ik heb goede verhalen gehoord van het geven van probiotica aan de baby om krampjes te verminderen. Nu wil ik straks graag Orthiflor Start proberen, maar hoe geef je dat als je borstvoeding geeft?
Moeders met ervaring hier? :)
Ik heb probiotica gegeven, omdat we allebei heel erg en heel lang spruw hadden. Ik gaf het met een beetje afgekolfde melk in een klein cupje. Ik denk dat ik het voor krampjes pas zou geven als alle andere oorzaken bekeken en verholpen zijn (jouw voeding, voedingshouding etcetera) omdat de darmpjes nog zo jong zijn. In principe komen de benodigde bacteriën voor een gezonde darmflora namelijk gewoon van jouw tepel en in de melk mee (en uit de baarmoeder en van de vagina/anus bij de geboorte) :)
pi_169194734
Tweedle, hier ook alles bescheiden maar geen probleem met voeden/kolven. Wat ik wel zie vlak na voeden is dat mijn tepel echt gi-gan-tisch uitgerekt wordt, je ziet 'm echt terugkrimpen als mijn baby loslaat. Heel apart om te zien :D Bij kolven heb ik dat niet trouwens.

quote:
2s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 09:16 schreef Franny_G het volgende:
Tweedle, ik zou me daar pas mee bezig gaan houden als in de kraamweek blijkt dat het aanhappen voor problemen zorgt. Heb je bij kraamzorg duidelijk aangegeven dat je iemand wil die veel weet over bv en veel ervaring bij het opstarten van de borstvoeding? Voor mij was de goede kraamhulp die ik had echt cruciaal.

Wel super dat je jezelf hierop voorbereid en het graag wilt gaan doen, ondanks het gebrek aan succesverhalen in je omgeving. Ik herken het wel: ik heb drie zussen en alleen bij mijn oudste zus is het bv geven enigszins gelukt. Bij de andere twee en ook bij mijn moeder niet. Met steeds hetzelfde verhaal: ik had te weinig melk, het ging niet. En ook in mijn directe omgeving aan vrienden en kennissen zijn er weinig die lang gevoed hebben. Maar ik voed dus inmiddels al gewoon ruim drie jaar. *O* . Het is superfijn dat er tegenwoordig zoveel info te krijgen is en dit forum is ook een grote steun.

Daarover gesproken: wel herkenbaar om hier te lezen over pijntjes en kwaaltjes tijdens de zwangerschap. I drinkt dus nog wel in de ochtend geregeld, en ik merk dat ik weer gevoelig begin te worden voor kloofjes en melkblaren. Vorige keer had ik al een melkblaar te pakken voordat ik bevallen was. Ik ga dus ook alvast maar wat smeren en het in de gaten houden.
Ruim 3 jaar! Wat mooi _O_ O+
pi_169195598
Onoma in de animatie die ze lieten zien ging het dan ook heel ver het keeltje in, kan me voorstellen dat de vorm er dan uit is :D Op zo'n groot scherm denk je dan ook wtf zo ver :o Maar is natuurlijk maar klein mondje O+
  dinsdag 28 februari 2017 @ 11:02:28 #132
149959 SQ
snelle trees
pi_169195709
Er zit behoorlijk wat zuigkracht in die minimondjes. Dat heeft moeder natuur goed geregeld :D
disclaimer
pi_169195756
Ja precies. En babymondjes zijn ook echt wel heel klein! Goed dat je je er zo in verdiept! Ik sluit me verder bij de rest aan, en je kunt ook overwegen laagdrempelig een lk mee te laten kijken als het in de kraamweek toch moeizaam blijkt te gaan.

Selvaria, fijn dat het wat beter gaat!
  dinsdag 28 februari 2017 @ 11:33:28 #134
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_169196187
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 09:38 schreef Bloesem. het volgende:

[..]

Ik heb probiotica gegeven, omdat we allebei heel erg en heel lang spruw hadden. Ik gaf het met een beetje afgekolfde melk in een klein cupje. Ik denk dat ik het voor krampjes pas zou geven als alle andere oorzaken bekeken en verholpen zijn (jouw voeding, voedingshouding etcetera) omdat de darmpjes nog zo jong zijn. In principe komen de benodigde bacteriën voor een gezonde darmflora namelijk gewoon van jouw tepel en in de melk mee (en uit de baarmoeder en van de vagina/anus bij de geboorte) :)
Thanks :)

Ik was in de veronderstelling dat praktisch alle baby's last hebben van krampjes ivm de rijping van de darmen. Ik wilde dan probiotica proberen onder het mom baat het niet dan schaadt het niet.
Met de kanttekening dat ik wel eerst de typische krampjes veroorzakende dingen als koffie, kool en koolzuur uit mijn eigen dieet hou. En uiteraard kijk of de voedingshouding goed gaat.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_169196462
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 11:33 schreef Sylver_ het volgende:

[..]

Thanks :)

Ik was in de veronderstelling dat praktisch alle baby's last hebben van krampjes ivm de rijping van de darmen. Ik wilde dan probiotica proberen onder het mom baat het niet dan schaadt het niet.
Met de kanttekening dat ik wel eerst de typische krampjes veroorzakende dingen als koffie, kool en koolzuur uit mijn eigen dieet hou. En uiteraard kijk of de voedingshouding goed gaat.
Er zijn baby's zonder krampjes (ik geloofde het ook niet, maar ik heb het inmiddels zelf gezien haha) Al kost het op gang brengen van de hele spijsvertering echt wel kracht en moeite.

Probiotica is in principe 'bijvoeding' (even tussen flinke aanhalingstekens, want natuurlijk niet echt voeding) en daarmee extra ballast voor de darmen, dat kan ook meer krampjes veroorzaken. Tegen de tijd dat de probiotica werkt (na een maand of twee, drie) zijn bij de meeste babytjes de ergste krampjes wel voorbij. Maar als na een paar weken (of direct al) blijkt dat de darmflora erg uit balans is (bijvoorbeeld door spruw, zoals bij ons het geval was) dan zou ik denk ik wel met probiotica bij baby beginnen. Je zou trouwens ook kunnen overwegen om zelf in het derde trimester alvast te beginnen met probiotica om je eigen darmflora te optimaliseren voor borstvoeding etc.
pi_169196510
Sylver, sinds ik mijn voeding (geen thee met theine, geen citrusvruchten en geen melkproducten meer) heb aangepast heeft L. helemaal geen krampjes meer gehad. Bij N. destijds idem dito. Ik zou inderdaad zoals Bloesem zegt dat soort dingen ook bekijken als het zover is en je baby wel (veel) last van krampjes heeft. :Y
  dinsdag 28 februari 2017 @ 12:03:48 #137
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_169196679
Bedankt allebei! Ik zal het even aankijken in het begin, scheelt ook geklungel met het poeder :)

Misschien wel een goed idee om zelf idd probiotica te nemen nu. Dat ga ik proberen.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 28 februari 2017 @ 18:00:20 #138
269689 crew  Viv
pi_169202833
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 07:33 schreef Mies_poes het volgende:
Ja die gebruik ik! Wat een goeie! Thanks
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 08:58 schreef LuDann het volgende:
Vivi, hier ook drBrown. Bedankt voor de tip, al heb ik er nu niks meer aan. :P
Mysterie opgelost! :7 Waarom het bij de ene persoon dan toch altijd goed gaat en bij de ander niet, zal te maken hebben met hoe strak ze de fles dichtdraaien. Hier is het nooit misgegaan, maar wij warmen die fles op in een kom met water van 40 graden (instelbare waterkoker _O_ ).
  vrijdag 3 maart 2017 @ 12:52:29 #139
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_169262282
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 09:27 schreef Sylver_ het volgende:
Hoi! Ook even een vraagje, al weet ik niet zeker of het nu beter hier of in het babytopic past.

Ik heb goede verhalen gehoord van het geven van probiotica aan de baby om krampjes te verminderen. Nu wil ik straks graag Orthiflor Start proberen, maar hoe geef je dat als je borstvoeding geeft?
Moeders met ervaring hier? :)
Ik heb bij kind 1 orthiflor start gegeven wegens krampjes. Dagelijks in 30cc moedermelk, ongeveer zes weken lang. Hielp niks. Was wel rompslomp, want kolven, cup of fles, schoonmaken en vooral verwachtingen die niet waargemaakt werden.
pi_169263564
Wat een leuk bericht Burdie! Is fijn om echt te merken dat steeds meer dames langere tijd bv geven vind ik- blijkbaar is de kennis erover en de begeleiding erbij toch toegenomen. Probiotica: tja ik ben microbiologe en geloof er niet zo hard in behalve als er echt iets mis is met de darmflora. Ik geloof wel dat het verschil kan uitmaken als zetje in de goede richting
  vrijdag 3 maart 2017 @ 15:15:28 #142
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_169264463
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 13:07 schreef WupWup het volgende:

[..]

Ik heb bij kind 1 orthiflor start gegeven wegens krampjes. Dagelijks in 30cc moedermelk, ongeveer zes weken lang. Hielp niks. Was wel rompslomp, want kolven, cup of fles, schoonmaken en vooral verwachtingen die niet waargemaakt werden.
Oef, die rompslomp idd. Ik ben overtuigd, gewoon uitzitten die krampjes :)
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_169289984
Probaat middel bij krampjes: in een doek knopen :)
pi_169369223
Ik ging net even tellen wat ik aan kolfvoorraad al in de vriezer heb liggen nu bij 10 weken.
Heb niet extra gekolfd voor voorraad maar voornamelijk om af en toe wat overproductie kwijt te raken, het is nu redelijk gereguleerd gelukkig.
Ik heb 2,3 liter al :o

En er ligt ook nog een halve liter in de koelkast van haar broer in de vriezer die ik niet weggegooid krijg (al ruim 1,5 jaar oud ook)

#melkkoe :') ):O
pi_169369581
):O lekker bezig Blue! Fijn dat het nu wat beter gereguleerd is!
  woensdag 8 maart 2017 @ 13:26:10 #146
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_169370833
Herkenbaar Blue, hier ligt ook nog wat van Kuiken in de vriezer. Bij -18 gaat daar echt niks mee gebeuren. En van Guppy ligt er denk ik ook een liter; we geven eigenlijk nooit een fles (meneer weigert -O-). Sinds een week ongeveer sabbelt Guppy trouwens op z'n duim/vingers/hand, dat wil hij nu ook steeds tijdens het voeden :'). Minder handig, want zo verbreekt hij steeds het vacuüm.
KuikenGuppy
pi_169371167
Dat is wel lastig Burdie, het weigeren. Ook als jij weg bent?

Hier met moeite en dus wel bewust kolven 1.5 liter. Nu kolf ik alleen nog extra als het uit komt, vond het nog best lastig plannen met peuter en baby die liefst in draagdoek zat, wil er ook geen vervelend klusje van maken, dat wordt het wel weer als ik weer werk :P respect voor mensen die heel vaak (extra) kolven.
pi_169371326
Wat een lekkere voorraden hebben jullie :)
Ik was vorige week gestopt met domperidon en merkte het meteen. Was door mijn voorraad heen en kolfde veel te weinig. Van de week had ik op een dag acht keer een baby aan de borst en nog eens vijf keer gekolfd :') meteen maar weer begonnen met domperidon en gelukkig gelijk effect.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 8 maart 2017 @ 15:20:51 #149
269689 crew  Viv
pi_169372744
Mies_poes, was je baby ook minder lang tevreden na de borstvoeding toen je gestopt was, of merkte je het alleen qua teruglopende kolfopbrengst?

En Miezziej, heeft er inmiddels een lactatiekundige meegekeken vanwege je wens de baby weer aan de borst te krijgen?
pi_169373032
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 15:20 schreef ViviRAWRS het volgende:
Mies_poes, was je baby ook minder lang tevreden na de borstvoeding toen je gestopt was, of merkte je het alleen qua teruglopende kolfopbrengst?

En Miezziej, heeft er inmiddels een lactatiekundige meegekeken vanwege je wens de baby weer aan de borst te krijgen?
Ik merkte het alleen in kolfopbrengst. Probleem is echt alleen met kolven, niet met live voeden gelukkig.
pi_169373038
Miez, ik ben ook benieuwd!
  woensdag 8 maart 2017 @ 15:45:56 #152
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_169373200
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 13:43 schreef Heliotrope het volgende:
Dat is wel lastig Burdie, het weigeren. Ook als jij weg bent?
Hij weigert niet helemaal, maar laat wel heel duidelijk merken dat hij de fles eigenlijk geen goed idee vindt. Ik ben ook eigenlijk nooit weg, maar ga het binnenkort wel eens proberen :).
KuikenGuppy
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 8 maart 2017 @ 15:55:45 #153
269689 crew  Viv
pi_169373413
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 15:36 schreef Mies_poes het volgende:
Ik merkte het alleen in kolfopbrengst. Probleem is echt alleen met kolven, niet met live voeden gelukkig.
Als het probleem meer in het kolven zit dan in de productie, dan heb je misschien meer baat bij oxytocine neusspray? Of heb je dat al geprobeerd? Ook omdat domperidon eigenlijk niet bedoeld is om langdurig hiervoor te gebruiken.
pi_169375803
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 15:55 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Als het probleem meer in het kolven zit dan in de productie, dan heb je misschien meer baat bij oxytocine neusspray? Of heb je dat al geprobeerd? Ook omdat domperidon eigenlijk niet bedoeld is om langdurig hiervoor te gebruiken.
Als ik kolf dan gebruik ik neusspray en masseer ik mijn borsten, anders krijg ik geen druppel :') domperidon was het idee van mijn lactatiekundige. Had ook begrepen dat het geen probleem was om langer te gebruiken.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 8 maart 2017 @ 21:00:02 #155
269689 crew  Viv
pi_169379134
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 18:20 schreef Mies_poes het volgende:
Als ik kolf dan gebruik ik neusspray en masseer ik mijn borsten, anders krijg ik geen druppel :') domperidon was het idee van mijn lactatiekundige. Had ook begrepen dat het geen probleem was om langer te gebruiken.
Wat vervelend dat het zo moeizaam gaat zeg! :(

Domperidon is officieel bedoeld tegen misselijkheid en braken, en wordt dan in het algemeen maximaal één week voorgeschreven vanwege de kans op ernstige bijwerkingen (hartritmestoornissen). Het artikel dat hier laatst werd aangehaald vermeldt daarom ook:

"Het effect van de behandeling met domperidon dient na 2 weken geëvalueerd te worden. Bij langdurige behandeling of een hogere dosering wordt geadviseerd om een ecg te verrichten ter uitsluiting van QTc-verlenging."
pi_169380660
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 21:00 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Wat vervelend dat het zo moeizaam gaat zeg! :(

Domperidon is officieel bedoeld tegen misselijkheid en braken, en wordt dan in het algemeen maximaal één week voorgeschreven vanwege de kans op ernstige bijwerkingen (hartritmestoornissen). Het artikel dat hier laatst werd aangehaald vermeldt daarom ook:

"Het effect van de behandeling met domperidon dient na 2 weken geëvalueerd te worden. Bij langdurige behandeling of een hogere dosering wordt geadviseerd om een ecg te verrichten ter uitsluiting van QTc-verlenging."
Ik weet dat het tegen misselijkheid bedoelt is. Ik kreeg een artikel over borstvoeding en domperidon van het ntvg van mijn lk en daar stonden voorbeelden van vrouwen die het langdurig gebruikten en dat het alleen spannend was met hartproblemen in de voorgeschiedenis of familie. Nou ja, nu ben ik bang :') zal nog eens contact opnemen met mijn lk. Thanks
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 8 maart 2017 @ 22:11:28 #157
269689 crew  Viv
pi_169381727
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 21:48 schreef Mies_poes het volgende:
Nou ja, nu ben ik bang :') zal nog eens contact opnemen met mijn lk. Thanks
Die quote over een ecg komt uit datzelfde ntvg-artikel. Het is niet mijn bedoeling om je bang te maken, maar wel goed om dit even te overleggen.
  donderdag 9 maart 2017 @ 18:37:37 #158
149959 SQ
snelle trees
pi_169396555
Doen baby's van 23 uur al aan clusteren? Mauw moest ik echt motiveren maar nu heb ik holle bolle guus gecreëerd geloof ik :') hij slikt ook echt al best wat weg :o
disclaimer
pi_169397215
Ik durf er geen ja of nee op te zeggen, maar mijn baby deed ongeveer 1 lange voeding totdat mijn melk op gang was op dag 4 :')
pi_169397365
Vermoeiend Stormqueen! Wel fijn dat het al goed op gang lijkt, misschien wordt het dan gauw minder?

Burdie, lastig, hopelijk gaat het wel als je echt weg bent.

Mijn 10 weken baby duwde de fles weg en ging mijn borst zoeken, weet wat ze wil :P ben ook zelden weg van haar, toch maar wat vaker gaan oefenen zonder mij in de buurt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')