abonnement Unibet Coolblue
pi_168867327
quote:
Turkije vraagt Den Haag uitlevering Gülen-aanhanger

Het Turkse ministerie van Justitie heeft bij Nederland een uitleveringsverzoek ingediend voor een vermeende aanhanger van de Gülen-beweging. Dat heeft het staatspersbureau Anadolu Ajansi (AA) bekendgemaakt.

Ankara heeft behalve aan Nederland ook aan 15 andere landen dossiers met bewijsstukken en de vereiste formulieren gestuurd ter ondersteuning van de verzoeken om in totaal 28 verdachten te deporteren die banden zouden hebben met de Turkse moslimprediker Fethullah Gülen, aldus het persbureau.

De Turkse justitie bestempelt de verdachten als 'landverraders' en 'terroristen', omdat ze volgens Ankara actief zijn in wat de regering de 'Fethullahistische Terroristische Organisatie' (FETÖ) noemt.

President Erdogan beschuldigt zijn voormalige bondgenoot Fethullah Gülen ervan het brein te zijn achter de verijdelde militaire staatsgreep van 15 juli vorig jaar. Gülen, die sinds 1999 in Amerika woont, spreekt elke betrokkenheid tegen.

Een woordvoerder van de Turkse ambassade in Den Haag zegt geen informatie te kunnen verstrekken over de identiteit van de verdachte of over de details van het uitleveringsverzoek 'omdat het gaat om een lopende procedure'.

Een bron binnen de Gülen-beweging in Nederland zegt niet te weten om wie het gaat. ,,Ik vermoed iemand die vlak voor of na 15 juli naar Nederland is gevlucht.''

In 2016 vroegen 235 Turken asiel aan in Nederland, de meesten na de coup. De asielaanvragen en het uitleveringsverzoek brengen de Nederlandse overheid in een lastig parket. Als Den Haag Gülenisten politiek asiel verleent zal Turkije vermoedelijk net zo woedend reageren als na de Griekse weigering acht gevluchte Turkse militairen uit te leveren. Gülenisten deporteren zal leiden tot nieuwe spanningen in de Turkse gemeenschap in Nederland, en tot verontwaardigde reacties uit de politiek en mensenrechtenorganisaties.

De Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) heeft nog in geen van de 235 asielaanvragen een besluit genomen.

De Griekse rechtbank weigerde uitlevering, omdat gevreesd wordt dat de gevluchte militairen in Turkije geen eerlijk proces zullen krijgen en tijdens hun voorarrest zullen worden gemarteld.

Mislukte coup
Na de mislukte coup is de rechtsstaat in Turkije steeds verder gepolitiseerd. Ruim 130.000 mensen zijn geschorst, ontslagen of gearresteerd, onder wie 168 generaals, 6.000 officieren, en talloze academici, journalisten, artsen, leerkrachten, rechters en aanklagers. Slechts een kleine minderheid omdat ze ervan worden verdacht betrokken te zijn geweest bij de staatsgreep.

http://www.ad.nl/binnenla(...)-aanhanger~af1a6ee7/
Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat aflopen. Uitlevering aan Turkije is niet (meer) vanzelfsprekend sinds de maatregelen die zijn genomen na de mislukte coup, omdat niet vast staat dat het recht van de verdachte op een eerlijk proces niet wordt geschonden.
pi_168867352
Elk verzoek van de huidige Turkse regering kan bij voorbaat al de prullenbak in.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_168867364
Daar zal Turkije dan niet heel positief op gaan reageren, verwacht ik.
pi_168867374
Krijgen die mensen asiel... krijgen zij een woning in een wijk vol met onze Nederturkjes die veelal idolaat zijn van Erdokhan, nou succes er maar mee :')
pi_168867380
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 01:43 schreef Hathor het volgende:
Elk verzoek van de huidige Turkse regering kan bij voorbaat al de prullenbak in.
Dit. Maar iets zegt mij dat Den Haag gewoon braaf gaat meewerken aan de zuiveringen van dictator Erdogan. Ik hoop van harte dat ik ongelijk krijg.
pi_168867395
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 01:54 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Dit. Maar iets zegt mij dat Den Haag gewoon braaf gaat meewerken aan de zuiveringen van dictator Erdogan. Ik hoop van harte dat ik ongelijk krijg.
Nou, dat is uiteindelijk gelukkig aan de rechter.
pi_168867534
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2017 02:01 schreef Physsic het volgende:

[..]

Nou, dat is uiteindelijk gelukkig aan de rechter.
Dat stelt me niet op voorhand gerust of zo...
pi_168867554
Als ze ballen hebben wordt er niet op gereageerd. Eens kijken wat Turkije daar van zal vinden.
pi_168867969
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 01:48 schreef Physsic het volgende:
Daar zal Turkije dan niet heel positief op gaan reageren, verwacht ik.
Weigeren is een oorlogsverklaring? Hebben we de tijd wel tot 2022 of gaat Turkije al eerder beginnen?

[ Bericht 3% gewijzigd door Loekie1 op 13-02-2017 08:48:54 ]
pi_168868949
Kunnen we die 2 van DENK niet beschuldigen van Gülen sympathie en dan uitleveren :W
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_168887058
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 02:55 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Dat stelt me niet op voorhand gerust of zo...
Nou, volgens mij is er al eerder een uitlevering geweigerd of opgeschort ivm de situatie in Turkije. Dat ging dan zelfs over zaken waarbij het strafbare feit niets met de coup te maken had. Dat zou in deze zaak wel het geval zijn, wat de kans op een oneerlijk proces misschien nog groter maakt, en het dus ook minder waarschijnlijk is dat de persoon wordt uitgeleverd.
Het is de laatste tijd echter wel een stuk rustiger in Turkije (wat betreft het oppakken en vastzetten van rechters e.d.), dus ik zou het niet durven te voorspellen.
pi_168887722
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 01:54 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Dit. Maar iets zegt mij dat Den Haag gewoon braaf gaat meewerken aan de zuiveringen van dictator Erdogan. Ik hoop van harte dat ik ongelijk krijg.
Den Haag zal desnoods in staat zijn hun eigen burgers uit te leveren vanwege een mening wat Erdogan niet bevalt.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_168887726
Nederland levert geen mensen uit aan schurkenstaten.
pi_168887739
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 08:21 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Nederland levert geen mensen uit aan schurkenstaten.
Let maar op... onze regering is te zwak om zich zo op te stellen. Als het om handelsbelangen gaan leveren we zelfs onze eigen burgers uit die daar de doodstraf krijgen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_168888963
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 01:48 schreef Physsic het volgende:
Daar zal Turkije dan niet heel positief op gaan reageren, verwacht ik.
Nou en? We moeten niet buigen voor dictator Erdogan.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_168890215
Gewoon deze terroristen laten intrekken bij de fokkers hierboven. Iedereen blij.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')