abonnement Unibet Coolblue
pi_168866384
Beste allen,

Ik vroeg mij af of velgen met dezelfde steek en inch, maar met een ander naafdiameter toch verwisseld kunnen worden.

Situatie:

Ik rij een Honda Civic coupe EJ6 uit 1996. Mijn (huidige) wintervelgen zijn 14" en hebben een steek van 4x100 met een naafdiameter van 56.1

Mijn vriendin rijdt nog op zomerbanden, en ik ga binnenkort kijken voor een zomersetje (16" JR3)

Zij rijdt een Suzuki Alto uit 2002 / 2005 (iig datzelfde model als 2002), volgens steekmaat website komt dat op 14" en een steek 4x100 met een naafdiameter van 54.1

De website geeft ook aan dat banden voor deze auto 165/55 kunnen zijn, mijn huidige banden zijn 175/65. Ietsje breder en hogere wang dus. Maakt haar niets uit, als er maar leuke wieldoppen op zitten :)

De vraag: kan ik, ondanks het kleine verschil, de velgen 1 op 1 wisselen? In dat geval hoeft zij geen aparte stalen velgen te zoeken voor der blik en hoef ik tot die tijd geen losse banden op te slaan. Overzetten kan sowieso, maar ik zie eigenlijk ook nooit een naafdiameter bij velgen staan bij aankoop...

Het doel is dat zij mijn winterbanden met velg kan overnemen (en zo een eigen zomer - wintersetje heeft waar ze verder geen omkijken naar heeft), ik haal voor mezelf een zomersetje (JR3) en een wintersetje (JR5, 15", andere maat band, net wat mooier onder de vrij grote coupe)
Goed beoordeeld door: Luukiemaster, Manke, MrStalin, rubensanti, bami_haar, RedFever, marcek, domestic, div-er, Sosa, CecilBDemented, Miggy, Furia-Aurum, robinjoo1, Illusionati, heletrotsemama, hylian en meer!
pi_168866422
1 op 1 niet, dan ga je trillingen krijgen. Maar je kunt waarschijnlijk wel een centreerring er tussen doen.
pi_168866471
gewoon deze dus?

klik (:

En hoe werkt dat? gewoon in de naaf van de velg klikken oid? Of in de hub?
Goed beoordeeld door: Luukiemaster, Manke, MrStalin, rubensanti, bami_haar, RedFever, marcek, domestic, div-er, Sosa, CecilBDemented, Miggy, Furia-Aurum, robinjoo1, Illusionati, heletrotsemama, hylian en meer!
pi_168866493
Ik heb er verder geen verstand van! :P Maar het ziet er simpel uit inderdaad. Had eerlijk gezegd verwacht dat het van staal of alu zou zijn in plaats van plastic.
pi_168866528
alu wordt schijnbaar aangeraden voor circuitgebrek (meer belasting). Vriendin rijdt voornamelijk snelweg en anders korte stukjes tussen twee steden bij elkaar, dus nooit echt ernstig veel of lange kilometers. Deze zijn trouwens wel ekte ekte carbon ringen met plastic :')

Ik zal nog eens even verder googlen, zal niets ernstigs zijn, maar iemand met ervaring geloof ik altijd sneller dan wanneer ik artikelen tegen kom die elkaar tegenspreken :9

Gewoon via de binnenkant van de velg in de naaf plaatsen, rustig intikken tot het flush zit. Simpel dus, scheelt dinnetje weer geld voor velgen en banden :9 bedankt LAFD!

[ Bericht 18% gewijzigd door RickHD90 op 12-02-2017 23:37:24 ]
Goed beoordeeld door: Luukiemaster, Manke, MrStalin, rubensanti, bami_haar, RedFever, marcek, domestic, div-er, Sosa, CecilBDemented, Miggy, Furia-Aurum, robinjoo1, Illusionati, heletrotsemama, hylian en meer!
  zondag 12 februari 2017 @ 23:39:30 #6
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_168866621
ET waarde in de gaten houden!
pi_168866672
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 23:31 schreef RickHD90 het volgende:
alu wordt schijnbaar aangeraden voor circuitgebrek (meer belasting). Vriendin rijdt voornamelijk snelweg en anders korte stukjes tussen twee steden bij elkaar, dus nooit echt ernstig veel of lange kilometers. Deze zijn trouwens wel ekte ekte carbon ringen met plastic :')

Ik zal nog eens even verder googlen, zal niets ernstigs zijn, maar iemand met ervaring geloof ik altijd sneller dan wanneer ik artikelen tegen kom die elkaar tegenspreken :9

Gewoon via de binnenkant van de velg in de naaf plaatsen, rustig intikken tot het flush zit. Simpel dus, scheelt dinnetje weer geld voor velgen en banden :9 bedankt LAFD!
You're welcome! Zoals Pluggie al zegt moet je wel meer in de gaten houden inderdaad.
pi_168866937
De huidige ET waarden komen overeen, beiden zijn 45 :) Zij zal toch niet gaan voor een flush fitment zoals ik dat wil, dus zowel haar zomer als wintervelgen zullen met mijn en haar oem setje prima moeten gaan :D
Goed beoordeeld door: Luukiemaster, Manke, MrStalin, rubensanti, bami_haar, RedFever, marcek, domestic, div-er, Sosa, CecilBDemented, Miggy, Furia-Aurum, robinjoo1, Illusionati, heletrotsemama, hylian en meer!
pi_168871138
Ehm, ja je verhaal over centreerringen klopt. Dus velgen swappen kan. Maar lees ik nu goed dat je jouw banden ook laat zitten en meeswapt naar haar Alto?
Als ik die maten die je noemt even door de tirecalc haal kom ik op ruim 8% verschil in rolomtrek. Alles boven 2% is af te raden. Anders klopt haar km teller echt van geen kant meer.
  Moderator maandag 13 februari 2017 @ 14:12:37 #10
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168873445
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 11:38 schreef pwmh82 het volgende:
Ehm, ja je verhaal over centreerringen klopt. Dus velgen swappen kan. Maar lees ik nu goed dat je jouw banden ook laat zitten en meeswapt naar haar Alto?
Als ik die maten die je noemt even door de tirecalc haal kom ik op ruim 8% verschil in rolomtrek. Alles boven 2% is af te raden. Anders klopt haar km teller echt van geen kant meer.
Een kunnen de banden gaan aanlopen. Yaris van m'n Ma waren es per ongeluk 195/55 ipv 185/55 onder gekomen. Het leek wel woest maar als je te hard door de bocht ging (als je er alleen inzat) hoorde je hem al...
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168879501
hmm, dit zal ik dan ff moeten navragen / nakijken inderdaad, thanks :)
Goed beoordeeld door: Luukiemaster, Manke, MrStalin, rubensanti, bami_haar, RedFever, marcek, domestic, div-er, Sosa, CecilBDemented, Miggy, Furia-Aurum, robinjoo1, Illusionati, heletrotsemama, hylian en meer!
  maandag 13 februari 2017 @ 20:17:03 #12
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_168880669
Ik heb jaren op de bouten gecentreerd en dat ging ook prima. Later toch maar centreer ringen gehaald maar merkte totaal geen verschil, gelukkig.
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_168880873
Die velgen lukken wel, maar de bandomtrek wijkt bijna 10% af!
Dat kan echt niet.
(155/65/13 vs 175/65/14)

Bij de maat die je zelf noemt (165/55/13) is het verschil in bandomtrek zelfs bijna 15%...

Daarnaast zal het sturen met bredere banden haar vies tegenvallen als de Alto geen stuurbekrachtiging heeft.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_168906652
Gaat idd niet lukken, velgen met banden gaan dus medio april de verkoop in, kan dat geld mooi naar de rest van het project :9 toch bedankt voor alle hulp, ik weet nu iig meer over centreerringen :D
Goed beoordeeld door: Luukiemaster, Manke, MrStalin, rubensanti, bami_haar, RedFever, marcek, domestic, div-er, Sosa, CecilBDemented, Miggy, Furia-Aurum, robinjoo1, Illusionati, heletrotsemama, hylian en meer!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')