abonnement Unibet Coolblue
pi_168847809
Hallo allen,

Ik heb onlangs een blokhut voor in de tuin besteld. Het is de Jorn 200 van Outdoor Life:



Zijn er hier mensen die al eens eerder een blokhut hebben opgebouwd? Zo ja, heb je misschien handige tips?

-Ik zie op internet bijvoorbeeld extra bevestigingssystemen voor het dak en de blokhut zelf. Dit lijkt mij wat overdreven, ik zit hier niet op een winderige hoek. Of heb je misschien een andere ervaring hiermee?

-Standaard zit er dakleer bij van slechte kwaliteit. Ik ga dakshingles gebruiken, deze gaan een stuk langer mee. Of zou je misschien een andere dakbedekking adviseren?

-Ik ga gebruik maken van afwateringsprofielen als "fundering". Ik heb vurenhouten profielen besteld welke zijn geïmpregneerd. Deze ga ik voor montage wel nog 2 keer extra in de beits zetten. Is het wijs deze aan de tegels te lijmen? Dan heb ik ook geen last meer van regenwater wat onder het profiel de blokhut in stroomt.

-Zowel de buiten als de binnenkant ga ik in 2 a 3 lagen beits zetten. Raad je nog een specifiek merk aan? Ik zat te denken aan Cetabever dekkende beits.

Andere tips zijn uiteraard ook welkom!
pi_168847946
Zorg dat de blokhutvloer iets hoger ligt dan je terras, dat houdt het water beter buiten dan hout op de tegels lijmen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-02-2017 11:54:54 ]
pi_168848248
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 11:54 schreef CarltonBanks het volgende:
Zorg dat de blokhutvloer iets hoger ligt dan je terras, dat houdt het water beter buiten dan hout op de tegels lijmen.
Wat zou je adviseren als vloer? Tegels wil ik niet. Tegels op tegels gaat zo "rammelen". Rubberen tegels word een dure hobbie. Houten vloertje kan wel maar gaat dat niet rotten als er vocht niet onder komt? Buiten het feit dat het een broedkamer voor spinnen is.
pi_168848314
Betonnen fundering met staalmatten
<hr>
pi_168848443
Ik snap dat dit het aller beste is, maar misschien wat overdreven voor een simpele blokhut.
  Moderator zondag 12 februari 2017 @ 12:33:30 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_168848731
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 12:22 schreef benkruk het volgende:
Ik snap dat dit het aller beste is, maar misschien wat overdreven voor een simpele blokhut.
Wel het meest duurzame !
pi_168849046
Het dunne hout gaat werken als een malle, dus die extra bevestiging zou ik zeker doen.
pi_168849809
quote:
5s.gif Op zondag 12 februari 2017 11:48 schreef benkruk het volgende:
Zijn er hier mensen die al eens eerder een blokhut hebben opgebouwd? Zo ja, heb je misschien handige tips?

-Ik zie op internet bijvoorbeeld extra bevestigingssystemen voor het dak en de blokhut zelf. Dit lijkt mij wat overdreven, ik zit hier niet op een winderige hoek. Of heb je misschien een andere ervaring hiermee?

-Standaard zit er dakleer bij van slechte kwaliteit. Ik ga dakshingles gebruiken, deze gaan een stuk langer mee. Of zou je misschien een andere dakbedekking adviseren?

-Ik ga gebruik maken van afwateringsprofielen als "fundering". Ik heb vurenhouten profielen besteld welke zijn geïmpregneerd. Deze ga ik voor montage wel nog 2 keer extra in de beits zetten. Is het wijs deze aan de tegels te lijmen? Dan heb ik ook geen last meer van regenwater wat onder het profiel de blokhut in stroomt.

-Zowel de buiten als de binnenkant ga ik in 2 a 3 lagen beits zetten. Raad je nog een specifiek merk aan? Ik zat te denken aan Cetabever dekkende beits.

Andere tips zijn uiteraard ook welkom!
Ik ben zelf afgelopen zomer in de weer geweest met het opbouwen van een houtopslaghok en met het renoveren van ons tuinhuis/blokhut.

Een paar ervaringen:

1) Alle dakbedekking op bitumenbasis (singles, golfplaten, dakleer) gaan vrij snel scheuren of verweren o.i.d. UV licht. Ik heb op beide objecten nu cementvezel golfplaten, en dat is veel degelijker en duurzamer.
2) De onderzijde van degelijke bouwsels, is erg gevoelig voor zowel opspattend als neerslaande regendruppels. Zorg voor dakgoten of andere goede afwatering en laat dat 2 meter van de blokhut wegstromen.
3) Kies voor de randen een steenachtige ondergrond; dat geïmpregneerde hout wat je voorstelt, is tijdelijk aardig, maar door vocht en aarde, gaat dat ook zachter worden. Qua vloer in de blokhut, kan je ook aan platen betonplex denken. Ik heb dat in mijn schuur (ook zo'n renovatrieproject) en dat is oersterk en ongevoelig voor vocht
4) Qua verfsysteem heb ik al meerdere keren Cetabever UV bestendige beits gekozen. Toch is dat ook niet erg duurzaam. Ik zou nu voor een Sikkens lak gaan.

Misschien heb je er iets aan, ik kan ook foto's posten van de hutten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_168849935
Dat is informatie waar ik wat aan heb, waarvoor dank! Als wat foto's niet teveel moeite is, graag!

Wat is in jou optiek "niet duurzaam" bij de beits? Sikkens lak zal (op de zonnige kant) ook maar ca 3 tot 5 jaar goed blijven, gok ik?
pi_168852310
En voor het in elkaar zetten, eerst de randjes van de rabatdelen in de beits zetten.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_168855195
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 14:50 schreef halfway het volgende:
En voor het in elkaar zetten, eerst de randjes van de rabatdelen in de beits zetten.
Ik heb dit vaker gelezen inderdaad. Echter las ik ergens een blog van iemand die blokhutten zet als beroep. Die beweerde dat dit onzin is aangezien er vrijwel geen vocht bij die delen kan komen. Toch doe ik het maar wel. Kan zeker geen kwaad.
pi_168855937
De meeste aandacht besteden aan de onderste halve meter. Dus die planken extra goed in de verf/beits zetten voordat je de boel monteert. Ook zorgen dat die onderste lagen goed strak op elkaar zitten, eventueel aanduwen en tijdelijk vastschroeven middels een lat aan de binnenkant.
Heb mij eigen blokhut post in een vergelijkbaar topic er nog even bij gezocht.
K&W / fundering tuinhuis/blokhut

Het bouwwerk staat nog steeds als en huis maar ik heb wel een fout gemaakt met de dakshingles. Bij een kleine dakhelling loop je de kans dat de regen er onder door waait. bij mij is dat gebeurd dus ik moet voortijdig het dak + dakbeschot vervangen.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_168863002
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 13:19 schreef benkruk het volgende:
Dat is informatie waar ik wat aan heb, waarvoor dank! Als wat foto's niet teveel moeite is, graag!

Wat is in jou optiek "niet duurzaam" bij de beits? Sikkens lak zal (op de zonnige kant) ook maar ca 3 tot 5 jaar goed blijven, gok ik?
Morgen maak ik foto's nu pikkedonker in de tuin. Om onverklaarbare redenen heb ik 'n paar keer m'n woning in de beste Cetabever UV meester beits gezet (deuren en kozijnen). Elke 2 - 3 jaar vielen de gaten erin, mede door de zeewind en de volle laag UV straling.
5 jaar geleden alles eraf geschuurd en op Sikkens Rubbol en Sigma S2U overgestapt (beide urethaanverven) en het zit er nog steeds glanzend en als nieuw op.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator maandag 13 februari 2017 @ 12:43:18 #14
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168872135
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2017 16:40 schreef benkruk het volgende:

[..]

Ik heb dit vaker gelezen inderdaad. Echter las ik ergens een blog van iemand die blokhutten zet als beroep. Die beweerde dat dit onzin is aangezien er vrijwel geen vocht bij die delen kan komen. Toch doe ik het maar wel. Kan zeker geen kwaad.
"Vrijwel geen" het kan dus wel. Als je een blokhut laat zetten dan doe je dat niet inderdaad (kost tijd, is duur) maar als je dat zelf doet kun je dat net zo goed wel doen.

De blokhut bij m'n ouders staat trouwens gewoon op betonbandjes maar ik zou een echte fundering met beton toch wel aanraden...
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168873463
Ik heb mijn blokhut destijds geschilderd met Koopmans Perkoleum verf. Dit is nu inmiddels 6 jaar geleden en het ziet er nog steeds zeer strak uit. Dit terwijl de blokhut voor het grootste gedeelte de hele dag de volle zon heeft.
The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together
  Moderator maandag 13 februari 2017 @ 14:14:47 #16
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168873473
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 14:14 schreef anconakip het volgende:
Ik heb mijn blokhut destijds geschilderd met Koopmans Perkoleum verf. Dit is nu inmiddels 6 jaar geleden en het ziet er nog steeds zeer strak uit. Dit terwijl de blokhut voor het grootste gedeelte de hele dag de volle zon heeft.
Dat lijkt erg mooi inderdaad :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')