abonnement Unibet Coolblue
pi_168845696
Mijn dochter van 16 rijd op de weg gisteren , het sneeuwt en ze heeft haar capuchon zo half over haar ogen gedaan,
Ze heeft niet goed opgelet, want ze is op een stilstaand bestelbusje gereden.
Die bus mocht daar niet staan , want het is een fietspad met rood gekleurde ondergrond.
Nu is ze met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht en heeft haar jukbeen gebroken.

De bus is beschadigt , zijn wij daar voor aansprakelijk?
Of zjjn die mensen aansprakelijk .
A’j mekaar geliek geft, bu’j rap oet e kuierd Als je niet in dicussie gaat, ben je snel uitgepraat
Aj gen kop hebt kuj ok niet uut het roam kiekn - als je geen hoofd hebt kun je ook niet uit het raam kijken
  FOK!mycroftheld zondag 12 februari 2017 @ 09:37:31 #2
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_168845735
Ik heb dit kunnen vinden, soortgelijke situatie: https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?t=41824

Lijkt erop dat je dochter in dit geval aansprakelijk is.
pi_168845740
Geen idee, maar beterschap voor je dochter.
pi_168845746
Hoezo mocht het busje daar niet staan, stond dat ergens aangegeven??
With a Song in my heart and a smile on my face...
  zondag 12 februari 2017 @ 09:39:15 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_168845754
Dat een auto stilstaat op een verkeerde plek, betekent niet dat je er dan maar tegenaan mag rijden. Fietser zit fout.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 12 februari 2017 @ 09:41:57 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_168845778
quote:
11s.gif Op zondag 12 februari 2017 09:37 schreef bondage het volgende:
Ik heb dit kunnen vinden, soortgelijke situatie: https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?t=41824

Lijkt erop dat je dochter in dit geval aansprakelijk is.
Mwah, niet echt een vergelijkbare situatie, omdat dat al een aanrijding tussen twee motorvoertuigen is en de aanrijder doorgereden is.
Daarbij is niet alle fout geparkeerd staan aan elkaar gelijk, en ik kan me voorstellen dat een busje op een fietspad een ander verhaal is dan een auto die op de rijbaan fout geparkeerd staat door half op de stoep te staan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_168845790
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 09:37 schreef dennisenkim het volgende:
Geen idee, maar beterschap voor je dochter.
dank je
A’j mekaar geliek geft, bu’j rap oet e kuierd Als je niet in dicussie gaat, ben je snel uitgepraat
Aj gen kop hebt kuj ok niet uut het roam kiekn - als je geen hoofd hebt kun je ook niet uit het raam kijken
pi_168845792
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 09:39 schreef Janneke141 het volgende:
Dat een auto stilstaat op een verkeerde plek, betekent niet dat je er dan maar tegenaan mag rijden. Fietser zit fout.
Inderdaad dit dus, de aanrijding en het parkeren zijn twee aparte situaties.
With a Song in my heart and a smile on my face...
pi_168845803
1: Niet elk rood gekleurd stuk wegdek is een fietspad.

De meeste rode stukken wegdek die direct onderdeel uitmaken van de rijbaan, zijn fietssugestiestroken.

Dat houdt in dat het niks meer is als rood wegdek om automobilisten duidelijk te maken dat er ook fietsers zijn die graag wat ruimte willen. Echter mogen ook automobilisten gewoon gebruik maken van die ruimte.

Alleen wanneer er tussen fietsstrook en rijbaan een doorgetrokken streep is, mogen auto's niet het rode deel betreden. Ze mogen immers niet over de doorgetrokken streep heen.

2: wanneer het busje al even stil stond is er sprake van een eenzijdig ongeval. Zelfs als het busje daar niet zou mogen staan is en blijft het een eenzijdig ongeval. Jouw dochter is door niet opletten tegen een stilstaand object aan gereden. Einde discussie over de schuldvraag.

Met 'enige tijd' wordt juridisch bedoeld 'langer dan een paar seconden'.
pi_168845804
quote:
5s.gif Op zondag 12 februari 2017 09:38 schreef Mr.Galaxy. het volgende:
Hoezo mocht het busje daar niet staan, stond dat ergens aangegeven??
mag je zo een bus op het fietspad neerzetten?
A’j mekaar geliek geft, bu’j rap oet e kuierd Als je niet in dicussie gaat, ben je snel uitgepraat
Aj gen kop hebt kuj ok niet uut het roam kiekn - als je geen hoofd hebt kun je ook niet uit het raam kijken
  zondag 12 februari 2017 @ 09:44:24 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_168845809
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 09:42 schreef ikmoetdrieten het volgende:

[..]

daar ben ik nieuwsgierig naar, want we hebben een discussie hier
Ik zou het wel lekker bij de verzekering neerleggen trouwens, en me er verder niet te druk over maken, dat gebroken jukbeen van je dochter is erger.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 12 februari 2017 @ 09:44:54 #12
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_168845815
Sterkte voor je dochter.

De volgende keer als de weersomstandigheden zo zijn dat ze niet goed voor zich kan kijken dan kan ze beter gaan lopen. Als je gaat kijken puur naar de schuldvraag dan denk ik dat die bij je dochter ligt. Maar dat is mijn gevoel, anderen zullen wellicht betere of andere informatie hebben.
  Boks-Chick zondag 12 februari 2017 @ 09:45:29 #13
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_168845822
als het busje een ambulance of politieauto was geweest die daar stond vanwege een oproep oid, had ze die ook niet gezien en daar tegen aan gereden. Ze reed zelf gevaarlijk rond door niet goed voor zich uit te kijken (wat ik op zich wel snap hoor, en beterschap uiteraard voor je dochter!).

Dat iets ergens verkeerd staat geparkeerd, betekent niet dat je er maar 'gewoon' straffeloos tegen aan kan rijden natuurlijk.
lolwut
pi_168845838
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 09:43 schreef Ivo1985 het volgende:
1: Niet elk rood gekleurd stuk wegdek is een fietspad.

De meeste rode stukken wegdek die direct onderdeel uitmaken van de rijbaan, zijn fietssugestiestroken.

Dat houdt in dat het niks meer is als rood wegdek om automobilisten duidelijk te maken dat er ook fietsers zijn die graag wat ruimte willen. Echter mogen ook automobilisten gewoon gebruik maken van die ruimte.

Alleen wanneer er tussen fietsstrook en rijbaan een doorgetrokken streep is, mogen auto's niet het rode deel betreden. Ze mogen immers niet over de doorgetrokken streep heen.

2: wanneer het busje al even stil stond is er sprake van een eenzijdig ongeval. Zelfs als het busje daar niet zou mogen staan is en blijft het een eenzijdig ongeval. Jouw dochter is door niet opletten tegen een stilstaand object aan gereden. Einde discussie over de schuldvraag.

Met 'enige tijd' wordt juridisch bedoeld 'langer dan een paar seconden'.
ik heb even op google gekeken maar het zijn daar van die doorbroken strepen,dus die auto`s mogen daar gewoon stilstaan
A’j mekaar geliek geft, bu’j rap oet e kuierd Als je niet in dicussie gaat, ben je snel uitgepraat
Aj gen kop hebt kuj ok niet uut het roam kiekn - als je geen hoofd hebt kun je ook niet uit het raam kijken
pi_168845840
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 09:43 schreef ikmoetdrieten het volgende:

[..]

mag je zo een bus op het fietspad neerzetten?
Dat vraag ik juist aan jou, iedere situatie is namelijk anders.

Maar het feit dat je dochter op die bus botste is haar eigen verantwoordelijkheid sowieso. Nou, beterschap ermee!
With a Song in my heart and a smile on my face...
pi_168845861
Is er ook politie bij geweest?

Ik heb een keer hetzelfde gehad. Een fietser klapte achter op de auto die stil stond(niet geparkeerd) half op de weg en half op het trottoir. In dit geval mocht er stil worden gestaan in de straat. Echter kwam er ook politie bij en hebben later een brief gestuurd dat er geen overtreding had plaatst gevonden.

Het lijkt mij ook makkelijker om de automobilist aansprakelijk te stellen als er een overtreding is vast gesteld door de politie.

[ Bericht 13% gewijzigd door t4rt4rus op 12-02-2017 09:55:18 ]
  Moderator zondag 12 februari 2017 @ 09:50:52 #17
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_168845871
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 09:47 schreef ikmoetdrieten het volgende:

[..]

ik heb even op google gekeken maar het zijn daar van die doorbroken strepen,dus die auto`s mogen daar gewoon stilstaan
Misschien een google linkje om de situatie wat te verduidelijken voor ons?
Dat maakt het advies geven wat makkelijker.
pi_168845874
quote:
19s.gif Op zondag 12 februari 2017 09:45 schreef BrandX het volgende:
als het busje een ambulance of politieauto was geweest die daar stond vanwege een oproep oid, had ze die ook niet gezien en daar tegen aan gereden. Ze reed zelf gevaarlijk rond door niet goed voor zich uit te kijken (wat ik op zich wel snap hoor, en beterschap uiteraard voor je dochter!).

Dat iets ergens verkeerd staat geparkeerd, betekent niet dat je er maar 'gewoon' straffeloos tegen aan kan rijden natuurlijk.
je hebt helemaal gelijk. :)
A’j mekaar geliek geft, bu’j rap oet e kuierd Als je niet in dicussie gaat, ben je snel uitgepraat
Aj gen kop hebt kuj ok niet uut het roam kiekn - als je geen hoofd hebt kun je ook niet uit het raam kijken
pi_168845884


[ Bericht 100% gewijzigd door ikmoetdrieten op 12-02-2017 09:53:03 ]
A’j mekaar geliek geft, bu’j rap oet e kuierd Als je niet in dicussie gaat, ben je snel uitgepraat
Aj gen kop hebt kuj ok niet uut het roam kiekn - als je geen hoofd hebt kun je ook niet uit het raam kijken
pi_168845888
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 09:47 schreef ikmoetdrieten het volgende:

[..]

ik heb even op google gekeken maar het zijn daar van die doorbroken strepen, of hoe je dat zegt
Dan mocht het busje daar dus stilstaan, tenzij er een stopverbod geldt.

Maar ook als er een stopverbod is, is de bestuurder van het busje waarschijnlijk niet aansprakelijk voor het ongeval. In het ergste geval (voor hem/haar) heeft de politie dan een boete uitgedeeld voor fout parkeren.

Alleen wanneer objecten zodanig zijn neergezet dat een normale weggebruiker ze nauwelijks optijd kan opmerken om een ongeval te voorkomen, kan de plaatser van een object aansprakelijk worden gesteld. Dit kan het geval zijn wanneer het busje pal achter een haakse bocht staat waar het zicht op het busje wordt ontnomen door een heg of schutting. Dan zie je het busje pas als je instuurt en dan is het al te laat.
  zondag 12 februari 2017 @ 09:55:48 #21
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_168845914
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2017 09:44 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik zou het wel lekker bij de verzekering neerleggen trouwens, en me er verder niet te druk over maken, dat gebroken jukbeen van je dochter is erger.
Welke verzekering?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 12 februari 2017 @ 09:57:27 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_168845925
Het mag misschien geen ononderbroken streep zijn, maar er staat wel een fietsje op het pad.
Auto's mogen er dus gebruik van maken tijdens het rijden, maar er niet parkeren.

http://www.fietsersbond.n(...)sstrook#.WKAjOMvvLqA
Het is de middelste van de 3 fietsstroken.

Niet dat het voor de schuldvraag in deze wat uitmaakt, maar het busje mocht er niet staan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 12 februari 2017 @ 09:57:52 #23
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
  zondag 12 februari 2017 @ 09:58:51 #24
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_168845941
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 09:55 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Welke verzekering?
AVP
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_168845945
Stel de eigenaar van de bus verantwoordelijk voor het veroorzaken van een gevaarlijke situatie. Zeker als het zicht door sneeuw slecht is kan je niet zomaar je auto fout parkeren, die bekeuringen ervoor zijn er niet voor niets.

Ik denk dat dit een gedeelde schuld is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')