abonnement Unibet Coolblue
pi_168827522
Hi!

Ik ben voorzitter van onze VVE en nu hebben we besloten om een MJOP (Meerjaren Onderhoudsplan) op te laten maken.

Heeft iemand referenties van experts in de buurt van Nijmegen? Wat kost zoiets en wat zijn de do's en dont's?

Als iemand een voorbeeld heeft, graag!

Thanks!
  Moderator zaterdag 11 februari 2017 @ 16:54:39 #2
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168827773
Ik heb de TT even wat duidelijker gemaakt ;)

Heeft je voorganger je niet ingewerkt? Of indien nieuwe VVE geen VVE's in de buurt die je kunnen helpen?

Ik zou beginnen met een lijst te maken wat allemaal bezit is van de VVE. Aan de hand daarvan kunnen we je gerichter tips geven.

Want we kunnen wel zeggen dat de kozijnen elke 6 jaar geschilderd moeten worden maar als je kunststof kozijnen hebt is dat onzinnig.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168829422
Dank je Ludolf!

Nee de 'voorganger' heeft mij niet ingewerkt. Er is zeer weinig gedaan en vandaar dat er nogal wat achterstallig gebeuren is. Ik wist het wel toen ik het van hem kocht, daar is hij wel eerlijk in geweest. Ik dacht ik neem het dan wel 'eventjes' over.

De VVEs in de buurt heb ik nagevraagd maar niet echt verder gekomen (het is nogal een gehucht) en heb wat sites gevonden (www.vvebelang.nl en www.nederlandvve.nl) waar ik wel wat wijzer van word, maar niet echt een idee krijg van hoe zo'n plan er uit ziet en wat het gaat kosten om het op te laten maken.

Dat van die kozijnen is een goede tip, maar ik denk dat er wel meer moet gebeuren aan het gebouw. We betalen nu 53 eur/m (dus iets meer dan 200 eur/m) en we hebben iets van 1400 eur in de pot.

Hopelijk kunnen we in ieder geval het plan daarvan betalen...
pi_168830031
Wij hebben bij het kopen van ons huis een keuring laten doen door deze partij. Is mij in elk geval goed bevallen, die doen (aan hun website) te zien ook onderhoudsplanning.
  Moderator zaterdag 11 februari 2017 @ 19:01:01 #5
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168830214
Ik zou in elk geval de maandelijkse bijdrage maar eens wat opschroeven als er achterstallig onderhoud is.

Een bouwkundige keuring lijkt me dan aan te raden. Dan kun je kijken wat eerst moet gebeuren en wat eventueel later kan.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  PR/Manusje van alles zaterdag 11 februari 2017 @ 20:44:45 #6
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_168833735
Wat voor gebouw is het? Hoeveel eigenaren?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Moderator zaterdag 11 februari 2017 @ 20:50:56 #7
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168834001
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 20:44 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Wat voor gebouw is het? Hoeveel eigenaren?
Volgens mij vier. Hij heeft het over ¤53/maand en ¤200 wat er totaal elke maand binnenkomt.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168834733
Wat ik je kan aanrader is om een vvekantoor voor je te laten werken. Die hebben daar ervaring mee, en je bent ook verplicht een financiële administratie bij te houden.
Onze vve is 48 appartementen, allemaal eigendom. En met vrijwilligers uit het gebouw kun je niet alles boven water houden. Zelf ben ik voorzitter en eerste aanspreekpunt, maar kantoor regelt beheer van mjop en bijstelling ervan, innen vve bijdrage, verzekering, betalingen leveranciers etc.
Met 4 eigenaren heb je wel iets minder werk, maar omdat je jaarcijfers moet geven, is er toch wat papierwerk.
pi_168836122
Wij doen het zelf, kleine VvE met 11 appartementen. Nieuwbouw uit 1989. Een begin is om een spreadsheet te maken met onderhoudskosten voor een langere termijn, zoiets als 30 jaar en vervolgens dit te vullen met de repeterende kosten, zoals schilderwerk, vervanging dakbedekking, enz. Dan zie je een beetje wat het kost en hoeveel reserve je zou moeten hebben. Als je dit samen met een medebewoner doet heb je direct een medestander. Dat is handig, want het bedrag aan servicekosten en het reservefonds lijken mij aan de lage kant.
pi_168838957
Begin inderdaad zelf eens met een overzicht maken van wat er allemaal eigendom is van de VVE en gebruik Google om de economische levensduur te bepalen en het bijbehorende periodiek onderhoud.

Bijvoorbeeld "houten deuren en kozijnen: schilderwerk en kleine herstellingen elke 5-8 jaar, vervanging elke 50-60 jaar.

"dakbedekking plat dak"
"dakbedekking pannendak"
"voegwerk gevels"
"goot en zink-werk"
"elektrische installatie"
"riolering, luchtafvoer"
"gemeenschappelijke technische installaties"

...

Zo kun je zelf al een heel eind komen voor een MJOP, zelfs zonder het gebouw te kennen.

De volgende stap is om aan alle onderdelen een prijskaartje te hangen. Of eigenlijk 3 prijsklasse.

De eerste is het prijskaartje voor regulier onderhoud zoals elke paar jaar een schilderbeurt. Stel dat het schilderwerk elke 6 jaar 12000 euro kost, dan moet er jaarlijks 2000 euro voor gespaard worden.

Het tweede is voor vervanging als het onderdeel echt versleten is. Gaan kozijnen 50 jaar mee? Dan moet je elk jaar 1/50e deel van de kosten van nieuwe kozijnen sparen.

Het derde prijskaartje is voor het inlopen van achterstallig onderhoud. Hadden de kozijnen 3 jaar geleden al geschilderd moeten worden? Dan zal er bij de eerstvolgende schilderbeurt veel meer 'klein herstelwerk' zijn dan normaal. Deze extra kosten moet je ook in de begroting opnemen.

Reken er op dat alles bij elkaar de maandelijkse bijdrage flink omhoog moet.
pi_168845865
Verder leesvoer over de hoogte van het reservefonds (en relatie MJOP) op een site van de Rijksoverheid:
https://www.rijksoverheid(...)ng-van-eigenaars-vve

Ook goed leesvoer, maar van een commerciële partij:
https://www.nederlandvve.(...)overse/#.VALYulLCSpo
pi_168850033
Thanks allemaal, ik heb wat voorbeelden gevonden en ik denk dat er nogal wat overleg gaat plaatsvinden... ahum. Uitbesteden van de vve is waarschijnlijk wat duur.

@Ivo - dank je voor de berekening voor schilderwerk. Dat wordt een duur grapje, tenminste als ik deze voorbeeld planning kan geloven!

@Ludolf - goed idee om eerst de bouwkundige keuring te laten doen!

Gelukkig staat de rente laag en is er wat ruimte om de maandelijkse lasten te verhogen. Alle 4 de appartementen zijn recent gekocht, dus iedereen heeft hopelijk wat ruimte.

VVE vergadering is over 5 weken dus ik heb nog wat tijd voor de voorbereiding en lobby ;-)
  zondag 12 februari 2017 @ 14:08:35 #13
4330 PJ
Tja.....
pi_168851036
Hoe groot is je VVE?

Met Twinss VVE Beheer waren wij (7 huishoudens) al snel goedkoper uit.

Zij hebben destijds ook het MJOP mee opgesteld.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')