abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 11 februari 2017 @ 12:31:44 #1
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_168822628
Voor mijn verblijgsvergunning heb ik een medische test moeten ondergaan, is allemaal goed gegaan, ben dan ook goedgekeurd, maar er zit me iets dwars.

Mijn HbA1c waarde is 7.4%, dat is ook gemarkeerd zodat het opvalt op de voorpagina (samenvatting), maar toch goedgekeurd. Nu staat er een summiere uitleg bij;

1
2
3
<7% good diabetes control
7% - 8% fair diabetes control
>8% poor diabetes control.
Maar als ik via Google zoek, krijg ik een hele andere uitslag;

1
2
3
Normal    Below 42 mmol/mol    Below 6.0%
Prediabetes    42 to 47 mmol/mol    6.0% to 6.4%
Diabetes    48 mmol/mol or over    6.5% or over

Is dat een andere standaard?

Had niet de kans om het aan de arts te vragen, want kreeg de uitslag als een dossier met stempel in mijn handjes gedrukt door een balie-medewerkster.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_168822923
Ben je nuchter getest? Misschien dat de onderste waarden zijn als je nuchter bent en de bovenste als je niet nuchter bent?
  zaterdag 11 februari 2017 @ 12:58:17 #4
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_168823024
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 12:51 schreef -Magica- het volgende:
Ben je nuchter getest? Misschien dat de onderste waarden zijn als je nuchter bent en de bovenste als je niet nuchter bent?
Nee, was rond een uur of 15:00. Is me ook niet gevraagd om nuchter te komen, Dus gewoon gegeten en gedronken (voornamelijk water, maar dat moet hier dan ook wel).
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_168823056
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 12:51 schreef -Magica- het volgende:
Ben je nuchter getest? Misschien dat de onderste waarden zijn als je nuchter bent en de bovenste als je niet nuchter bent?
Volgens mij is dit juist een waarde die iets zegt over je bloedsuiker over een langere periode, niet de hoogte op precies dat moment.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_168823169
Bovenste tabel is voor die diabetes hebben. Onderste voor niet-diabetici.
Een HbA1c van 7,4 is voor iemand zonder diabetes wel aan de hoge kant.
HbA1c is inderdaad een gemiddelde over 2 á 3 maanden.

https://www.diabetesfonds(...)lgemeen/wat-is-hba1c

[ Bericht 16% gewijzigd door wiltoyo op 11-02-2017 15:24:24 ]
pi_168823188
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 13:00 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Volgens mij is dit juist een waarde die iets zegt over je bloedsuiker over een langere periode, niet de hoogte op precies dat moment.
Oh dat wist ik niet :@
  zaterdag 11 februari 2017 @ 13:16:44 #8
104871 remlof
Europees federalist
pi_168823320
Een iets te hoge bloedsuikerwaarde over de laatste drie maanden. Het zegt op zich niet zoveel, maar je zou het over een tijdje nog een keer kunnen laten meten om te kijken of het blijvend is.
pi_168823483
Om even wat tekst en uitleg te geven:

Tijdens de vorming van je rode bloedlichaampjes wordt daar als het ware je bloedsuiker van het moment van vorming in "verankerd". De gemiddelde waarde ervan kun je aflezen uit een bloed sample, over alle rode bloedlichaampjes die er in het sample zitten. Rode bloedlichaampjes gaan ruwweg 3 maanden mee; het gemiddelde bestrijkt daarmee dus de periode vanaf een maand of 3 terug tot het moment dat het sample genomen is.

Doordat het een globale, gemiddelde waarde geeft, is het een belangrijke lange termijn indicator van hoe je bloedsuiker spiegel zich in de afgelopen 3 maanden gedragen heeft. Individuele details kun je er niet uit halen.

Wat je nog weleens ziet gebeuren is dat ze uit hetzelfde sample als waaruit de hba1c wordt bepaald, ze ook een actuele bloedsuiker bepaling doen. Dat is dan echter een moment opname, van het moment dat het sample wordt ingewonnen. Die bepaling gaat aan de hand van de hoeveelheid glucose die op dat moment in je bloed aanwezig is.

Overigens wordt er al enkele jaren niet meer gerekend in de schaal die in de OP is genoemd. Momenteel gebruiken ze een schaal die ruwweg een factor 10 groter is. Een gezonde hba1c waarde zit ergens rond de 55 of zo.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_168825415
Is dit gewoon op te lossen met minder cola drinken, suiker in de koffie, geen witbrood en minder aardappels of geen witte rijst/pasta meer?
.
pi_168825875
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 13:08 schreef wiltoyo het volgende:
Bovenste tabel is voor die diabetes hebben. Onderste voor niet-diabetici.
Een HbA1c van 7,5 is voor iemand zonder diabetes wel aan de hoge kant.
HbA1c is inderdaad een gemiddelde over 2 á 3 maanden.

https://www.diabetesfonds(...)lgemeen/wat-is-hba1c
7,5 is aan de hoge kant als je nuchter geprikt bent. Maar dat was TS niet, dus is het logisch dat het wat hoger ligt.
Somebody that I used to know
pi_168826179
Dit gaat over de HbA1c dat heeft niets te maken met wel of niet nuchter.
pi_168846076
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 15:23 schreef wiltoyo het volgende:
Dit gaat over de HbA1c dat heeft niets te maken met wel of niet nuchter.
die wordt niet nuchter bepaald idd.
Vond nog interessant stuk van huisartsengenootschap over HbA1c als diagnose methode voor diabetes
https://www.henw.org/arch(...)en-stap-vooruit.html

"Onlangs heeft de American Diabetes Association aangeraden om een HbA1c ≥ 48 mmol/mol (HbA1c ≥ 6,5%) te gebruiken als eerst aangewezen diagnostisch criterium voor diabetes mellitus."
pi_168846338
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 14:48 schreef Fer het volgende:
Is dit gewoon op te lossen met minder cola drinken, suiker in de koffie, geen witbrood en minder aardappels of geen witte rijst/pasta meer?
Voor diabetes type 2 kan het helpen.
Voor diabetes type 1 is cola eigenlijk not done, dat barst van de suikers, suiker in de koffie eigenlijk ook niet. Maar het kan wel.
Overigens maakt het niet uit of je wit of bruin brood eet. Daar zit allebei evenveel suiker (koolhydraten) in.
pi_168847348
Goede reminder dit topic, ik moet ook weer even laten meten. Elk jaar komt mn waarde weer hoger uit, maar de kans op diabetes is ook zeer reeel aanwezig. Ik ben sinds een half jaar wel anders gaan eten, wellicht zie ik dat wel terug.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 13 februari 2017 @ 09:47:26 #16
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_168869243
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 14:48 schreef Fer het volgende:
Is dit gewoon op te lossen met minder cola drinken, suiker in de koffie, geen witbrood en minder aardappels of geen witte rijst/pasta meer?
Daar ging het niet om. :)
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  maandag 13 februari 2017 @ 10:02:39 #17
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_168869476
Heb je Diabetes? Want dat 1e tabelletje impliceert waarden bij diabeten, terwijl je 2e tabelletje meer een soort screening naar diabetes lijkt te zijn. Vandaar dat er verschillende waarden aangehaald worden denk ik?

Kan een taalding zijn, maar "good diabetes control" lijkt me iets anders dan "no diabetes".
WFPB!
pi_168871511
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2017 10:29 schreef wiltoyo het volgende:

[..]

Voor diabetes type 2 kan het helpen.
Voor diabetes type 1 is cola eigenlijk not done, dat barst van de suikers, suiker in de koffie eigenlijk ook niet. Maar het kan wel.
Overigens maakt het niet uit of je wit of bruin brood eet. Daar zit allebei evenveel suiker (koolhydraten) in.
Ik begreep dat de vezels uit volkoren producten de afgifte van de koolhydraten wat vertraagd, waardoor je minder een suiker rush in je bloed krijgt.

Sowieso ts voelt zich gezond, dus lijkt me type 1 niet aan de orde toch?
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')