defecte stoomafnemerquote:Op woensdag 15 februari 2017 10:12 schreef MTL het volgende:
[..]
Ja en nee.
Nee, de machinist heeft (waarschijnlijk) geen bevoegdheidsbewijs voor het rijden voor het bedrijf van de gestrande trein.
Ja, op dat moment valt het onder ProRail calamiteiten, en wordt de eerste de beste loc met machinist gevorderd. Voor de Willemsspoortunnel is dat simpelweg de icd wegsleeploc, waar voor NS standaard een reservemachinist voor beschikbaar is.
Soms gaat dat ook niet, dan moet er geïmproviseerd worden. Dat zagen we een paar jaar terug bij Hoorn, waar een stoomtramloc een ICM (geloof ik) weg sleepte.
Nog niet. Kan ik volgende week wel doen?quote:Op woensdag 15 februari 2017 21:02 schreef b2py het volgende:
Heeft er al iemand een uitgebreide interieur fotoshoot gehouden ergens?
Ik blijf het niet voor niets herhalen...quote:Op dinsdag 14 februari 2017 08:21 schreef bork het volgende:
Cato!
OV-chipkaart is geldmachine: 55 miljoen euro winst in vijf jaar, kosten Translink per kaart 0,88 euro, klant: 7,50 euro.
[..]
Die deuren Net als dat je op een blauwe auto een geel spatbord van een sloopkar zetquote:
Pas maar op, die kunnen ze er altijd nog op plakkenquote:Op woensdag 15 februari 2017 22:31 schreef MTL het volgende:
Welkom bij de laatste zichtbaarheidseisen van ILenT. Het oorspronkelijke ontwerp was, net als DDZ en ICR met van die pijlen op de deuren. Maar dat mocht blijkbaar niet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Beetje ongelukkig geparkeerd voor de radar kijkersDe kassamiep laten scannen is silver maar zelfscannen is goud!
quote:Op woensdag 15 februari 2017 22:50 schreef Dr_Flash het volgende:
zichtbaarheidseisen voor aan de zijkant? Die vierkante meter op de kop is al geschrapt een paar jaar terug. Dit slaat heleMAAL nergens op
Ja, ho es ff. Dan moeten we verder denken dan de neuzen lang zijnquote:Op woensdag 15 februari 2017 22:51 schreef James1988 het volgende:
Het gaat nu om zichtbaarheid voor slechtzienden van de deuren.
Ik vraag me af of dat überhaupt mag gezien de Europese toelatingseisen.quote:De registratie van stilstaande goederenwagons met gevaarlijke stoffen op spooremplacementen is nog steeds onvoldoende. Daarom grijpt staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) in. Ze verplicht de vervoerders om deze wagons uit te rusten met gps-zenders.
http://www.treinreiziger.(...)oederenwagons-147918
quote:Op donderdag 16 februari 2017 00:25 schreef Zelfscanner het volgende:Haarlem?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Beetje ongelukkig geparkeerd voor de radar kijkersSalivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
Mij een beetje onduidelijk of dit nou nieuws isquote:De aanleg van het Duitse deel van de
Betuwelijn loopt grote vertraging op.
Staatssecretaris Dijksma denkt dat de
goederenverbinding niet in 2022 klaar
is,maar "enkele jaren later".
Duitsland wil volgens Dijksma pas een
"betrouwbare" streefdatum opgeven als
alle bouwvergunningen rond zijn.Dat is
waarschijnlijk pas in 2019.
Het Nederlandse deel van de Betuwelijn
is sinds 2007 in gebruik.Afgesproken is
om het traject door te trekken tot over
de Duitse grens,maar verbreding van het
spoor schiet daar niet op.Daardoor
moeten goederentreinen naar Duitsland
via bijvoorbeeld Noord-Brabant rijden.
Ja, dat. Ik vermoed van niet.. Het kan namelijk niet zo zijn dat een trein in Duitsland wel toegelaten is maar in Nederland ineens niet, alleen vanwege een Nederlands regeltje die niet het duidelijk gevolg is van iets wat alleen in Nederland voorkomt (Zoals bij ATB-EG). Op het moment dat er boetes worden uitgedeeld kunnen we dus rechtszaken verwachten.quote:Op donderdag 16 februari 2017 06:54 schreef b2py het volgende:
Of wat mag? Het verplicht stellen van een gps tracker?
Nouja, het zijn Europese richtlijnen aangevuld met Nederlandse regelgeving.quote:Op donderdag 16 februari 2017 08:44 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Ja, dat. Ik vermoed van niet.. Het kan namelijk niet zo zijn dat een trein in Duitsland wel toegelaten is maar in Nederland ineens niet, alleen vanwege een Nederlands regeltje die niet het duidelijk gevolg is van iets wat alleen in Nederland voorkomt (Zoals bij ATB-EG). Op het moment dat er boetes worden uitgedeeld kunnen we dus rechtszaken verwachten.
quote:
Dat lijkt mij ook waarschijnlijk. Aan de andere kant kost een GPS-zender de wereld niet en is een boete + bezwaar + beroep + hoger beroep (dat er zeker komt om jurisprudentie te krijgen op dit punt) evengoed lastig. Plus misschien de tijd dat wagons niet in Nederland kunnen / mogen rijden vanwege het ontbreken van een GPS module.quote:Op donderdag 16 februari 2017 08:44 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Ja, dat. Ik vermoed van niet.. Het kan namelijk niet zo zijn dat een trein in Duitsland wel toegelaten is maar in Nederland ineens niet, alleen vanwege een Nederlands regeltje die niet het duidelijk gevolg is van iets wat alleen in Nederland voorkomt (Zoals bij ATB-EG). Op het moment dat er boetes worden uitgedeeld kunnen we dus rechtszaken verwachten.
quote:Op donderdag 16 februari 2017 00:25 schreef Zelfscanner het volgende:Één geslaagde poging en twee beginnende pogingen. Maar verder dan de S kwamen ze nietSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Beetje ongelukkig geparkeerd voor de radar kijkers
Basel-Köln werd altijd al met twee stellen gereden volgens mij.quote:Op donderdag 16 februari 2017 10:00 schreef remlof het volgende:
Ik zie sinds een aantal dagen dubbele ICE-treinstellen rijden tussen Amsterdam en Basel, is die route opeens zo populair dat ze de capaciteit hebben uitgebreid?
[ afbeelding ]
Dat zou kunnen, maar in Nederland heb ik nooit eerder dubbele ICE-stellen zien rijden. Die zijn ook verdomd lang trouwens.quote:Op donderdag 16 februari 2017 10:15 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Basel-Köln werd altijd al met twee stellen gereden volgens mij.
Is die lijn zo populair geworden dan?quote:Op donderdag 16 februari 2017 10:14 schreef MTL het volgende:
Als het koppelen lukt, dan rijden ze sinds december met z'n tweeën inderdaad
Anders rijden ze achter elkaar aan
400 meter, precies de perronlengte van een station als Arnhemquote:Op donderdag 16 februari 2017 10:25 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, maar in Nederland heb ik nooit eerder dubbele ICE-stellen zien rijden. Die zijn ook verdomd lang trouwens.
Vandaar dat de perrons daar verlengd zijn met de verbouwing dus.quote:Op donderdag 16 februari 2017 10:27 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
400 meter, precies de perronlengte van een station als Arnhem
neuh, IC-stations op belangrijke knooppunten hebben een perronlengte van minimaal 400 meter gekregen.quote:Op donderdag 16 februari 2017 10:30 schreef remlof het volgende:
[..]
Vandaar dat de perrons daar verlengd zijn met de verbouwing dus.
We mogen de stoelen alvast zien, de rest blijft nog geheim.quote:Op woensdag 15 februari 2017 12:52 schreef MTL het volgende:
Klein beetje nieuws over de ICNG: de eerste 3D simulaties van het interieur en de indeling, etc. heeft men inmiddels aan een groep reizigers en reizigersorganisaties laten zien via Virtual Reality. Dit waren dezelfde mensen die eerder ook al de stoelen hebben kunnen testen.
Zij hebben dus commentaar kunnen geven over de indeling en interieur van de trein. Ook zal er commentaar komen vanuit personeel, zowel uitvoerend (machinisten/conducteurs) als de collega's die het onderhoud gaan uitvoeren (NedTrain) en de schoonmakers.
Dit zal in de komende maanden verwerkt gaan worden, in een 1-op-1 mock-up van de trein, waarmee een real life model wordt gebouwd waarin het eerder gegeven commentaar is verwerkt. Ook daarop kan nog commentaar worden gegeven (wellicht dat het in het echt toch net even wat anders aanvoelt dan in 3D).
Met die laatste commentaarronde worden dan de allerlaatste puntjes op de I gezet, waarna rond de zomer het definitieve design aan de buitenwereld getoond zal worden.
Was altijd al populair en regelmatig volgeboekt en overbezet. Nu hebben ze meer zitplaatsen en dus ook meer zitplaatsen voor een lagere prijs en hopen ze dus nog meer mensen die trein in te krijgen.quote:Op donderdag 16 februari 2017 10:26 schreef remlof het volgende:
[..]
Is die lijn zo populair geworden dan?
En het koppelen lukt dus niet altijd?
twitter:BrandweerZvrt twitterde op donderdag 16-02-2017 om 10:53:03 Op dit moment druk bezig met een treinbrand in #zandvoort. Inmiddels opgeschaald naar "middelbrand" https://t.co/javRSC3M0j reageer retweet
Er rijden nu per dag 7 ICE's van Amsterdam naar Duitsland, terwijl er de andere kant op 8 rijden. Dus moet er ergens op de dag een extra stel naar Duitsland gestuurd worden. Dat er op die ritten meer mensen mee kunnen is mooi meegenomen.quote:Op donderdag 16 februari 2017 11:04 schreef b2py het volgende:
[..]
Was altijd al populair en regelmatig volgeboekt en overbezet. Nu hebben ze meer zitplaatsen en dus ook meer zitplaatsen voor een lagere prijs en hopen ze dus nog meer mensen die trein in te krijgen.
Het lastige is dat die goederenboeren naast een vast deel ook heel veel wagens gebruiken die deze week in Nederland rijden en een week later in Polen of Italië rondrijden. De wagens voor gevaarlijke stoffen zijn over het algemeen van maar een handjevol partijen die ze aan alle goederenvervoerders van Europa verhuren naar gelang van de hoeveelheid die zo'n vervoerder nodig heeft. Het ene moment rijden er wagens van GATX en het volgende moment weer van VTG. Op het moment dat ze een GPS-module (of iets dergelijks) zouden moeten hebben ga je dus krijgen dat één verhuurder dat nog maar gaat doen en dat die hogere prijzen kan vragen. En dat kan, want een goederenwagen heeft geen energievoorziening dus die GPS-trackers moeten regelmatig gecheckt worden en een accu hebben. Een rechtzaak met als aanleiding "marktverstoring" als je dat goed kan motiveren win je bijna gegarandeerd en dat lijkt hier wel het geval te zijn.quote:Op donderdag 16 februari 2017 09:29 schreef Goverman het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook waarschijnlijk. Aan de andere kant kost een GPS-zender de wereld niet en is een boete + bezwaar + beroep + hoger beroep (dat er zeker komt om jurisprudentie te krijgen op dit punt) evengoed lastig. Plus misschien de tijd dat wagons niet in Nederland kunnen / mogen rijden vanwege het ontbreken van een GPS module.
Maar wie weet is er een goederenvervoerder die het er op aan laat komen. Dan weten we over een paar jaar de (definitieve) uitslag. Place your bets now
Volgens mij draai je nu gevolg en oorzaak omquote:Op donderdag 16 februari 2017 11:16 schreef ReisT het volgende:
[..]
Er rijden nu per dag 7 ICE's van Amsterdam naar Duitsland, terwijl er de andere kant op 8 rijden. Dus moet er ergens op de dag een extra stel naar Duitsland gestuurd worden. Dat er op die ritten meer mensen mee kunnen is mooi meegenomen.
Ik zie net ook een melding van een VIRM op Amsterdam CSquote:Op donderdag 16 februari 2017 11:06 schreef Peterselieman het volgende:
en dat is de derde toiletbrand in een SGMm in korte tijd ...twitter:BrandweerZvrt twitterde op donderdag 16-02-2017 om 10:53:03 Op dit moment druk bezig met een treinbrand in #zandvoort. Inmiddels opgeschaald naar "middelbrand" https://t.co/javRSC3M0j reageer retweet
Jij denk dat er 's avonds een extra losse ICE naar Amsterdam rijdt om 's ochtends met twee stellen te kunnen rijden?quote:Op donderdag 16 februari 2017 11:49 schreef b2py het volgende:
[..]
Volgens mij draai je nu gevolg en oorzaak om
Ik weet het wel zeker. NS benoemt in haar brief aan locov vorig jaar de noodzaak om een tweede stel te rijden voor de 105 en als versterking daarvan een extra trein vanuit Duitsland. (De vroege volgens mij ter vervanging van CNL)quote:Op donderdag 16 februari 2017 11:54 schreef ReisT het volgende:
[..]
Jij denk dat er 's avonds een extra losse ICE naar Amsterdam rijdt om 's ochtends met twee stellen te kunnen rijden?
Je zou bijna zeggen dat iemand een hekel heeft aan toiletten in de trein ...quote:Op donderdag 16 februari 2017 11:49 schreef Zelfscanner het volgende:
[..]
Ik zie net ook een melding van een VIRM op Amsterdam CS
Zo'n plaszak is best fijn als je exhibitionist bent hoorquote:Op donderdag 16 februari 2017 12:37 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Je zou bijna zeggen dat iemand een hekel heeft aan toiletten in de trein ...
NS benoemt daar in de eerste plaats het laten rijden van een extra trein vanuit Duitsland ter vervanging van de CNL.quote:Op donderdag 16 februari 2017 11:57 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik weet het wel zeker. NS benoemt in haar brief aan locov vorig jaar de noodzaak om een tweede stel te rijden voor de 105 en als versterking daarvan een extra trein vanuit Duitsland. (De vroege volgens mij ter vervanging van CNL)
Is in dit topic uitgebreid besproken en staat los van de extra vroege ICE.quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:51 schreef ReisT het volgende:
[..]
NS benoemt daar in de eerste plaats het laten rijden van een extra trein vanuit Duitsland ter vervanging van de CNL.
Ik kan nergens uit opmaken dat dit een gevolg zou zijn van het willen versterken van ICE 105.
Wat ik eruit kan afleiden is dat het gaat over het gebruik van groene/alternatieve/wind energie door de Nederlandse spoorwegen, vinden ze in Oekraïne blijkbaar nogal boeiend. Ze spreken overigens Russisch, geen Oekraïensquote:Op donderdag 16 februari 2017 14:50 schreef Peterselieman het volgende:
Staat de NS tegenwoordig voor Oekraïense spoorwegen?
http://nieuws.ns.nl/trein(...)eldwijd-de-aandacht/
Ð’Ñе поезда в Ðидерландах перешли на альтернативную Ñнергию
Het NS-personeel en reizigers in het filmpje praten in ieder geval vloeiend Oekraïens
De ironietwitter:rikusspithorst twitterde op donderdag 16-02-2017 om 13:31:11 Ik snap niet waarom @ROVER_online meewerkt aan een treiterfilmpje van hufterwebsite GeenStijl. https://t.co/CIYsBbzeRd reageer retweet
Zoiets hadden ze in Zweden ook, toen was die man luidkeels aan het scheldenquote:Op donderdag 16 februari 2017 16:03 schreef Cultuur058 het volgende:
filmpje begint super met een student die de trein niet meer in mag... vooral mooi dat die trein dan nog een poosje blijft staan met gesloten deuren
Zag het gisteren, beste moment van het filmpje!quote:Op donderdag 16 februari 2017 16:03 schreef Cultuur058 het volgende:
filmpje begint super met een student die de trein niet meer in mag... vooral mooi dat die trein dan nog een poosje blijft staan met gesloten deuren
Dat zou dan gaan om een vliegtuig dat vertraging heeft.quote:Op donderdag 16 februari 2017 23:03 schreef b2py het volgende:
Dat hangt volgens mij sowieso af van de reden waarom je hem gemist hebt..
Dan is de vliegtuigmaatschappij degene waar je bij zou moeten aankloppen. De spoorwegonderrneming kan natuurlijk coulant zijn.quote:Op donderdag 16 februari 2017 23:11 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Dat zou dan gaan om een vliegtuig dat vertraging heeft.
quote:Tussen Sauwerd en Groningen-Noord werd een faunapassage aangelegd, maar daar ging iets mis. Het spoor is omhoog gekomen.
quote:Op vrijdag 17 februari 2017 09:36 schreef Flodder450 het volgende:
http://www.rtvnoord.nl/ni(...)eer-ligt-plat-update
[..]
quote:treinverkeer ligt plat
Wat is het nouquote:door de werkzaamheden is het spoor wat omhoog gekomen
Mag die trein via een goederenroute? In NL mogen ze toch niet op de Betuwelijn komen?quote:Op vrijdag 17 februari 2017 02:50 schreef dennistd het volgende:
Iemand enig idee wat ICE 122 op 4 maart gaat doen? De vertrektijd uit Frankfurt Hbf en Flughafen zijn normaal, de tijden in Arnhem, Utrecht en Amsterdam ook, maar hij stopt verder nergens onderweg
[ afbeelding ]
Enige dat ik me kan bedenken is al bij Troisdorf de goederenlijn op, en dan via Köln-Gremberg - Köln-Kalk - Opladen - Hilden - Düsseldorf-Eiler - Düsseldorf-Rath - Duisburg-Wedau - Oberhausen-West. Dat is de enige manier om alle stations te ontlopen maar wel via Arnhem te gaan
Zolang er geen tunnels zijn of tunnels zijn met alle voorzieningen dan mag het toch?quote:Op vrijdag 17 februari 2017 09:51 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Mag die trein via een goederenroute? In NL mogen ze toch niet op de Betuwelijn komen?
Inderdaad. Eén spoorstaaf ligt nu 9 cm hoger dan de ander. Wheeeeeee!quote:
En ook die andere ligt hoger dan normaal zoals op de tweede foto te zien isquote:Op vrijdag 17 februari 2017 12:03 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Inderdaad. Eén spoorstaaf ligt nu 9 cm hoger dan de ander. Wheeeeeee!
Was nou tóch maar voor C rails gegaan, had je dit gezeur niet gehadquote:Op vrijdag 17 februari 2017 12:17 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
En ook die andere ligt hoger dan normaal zoals op de tweede foto te zien is
http://www.rtvnoord.nl/ni(...)eer-ligt-plat-update
alsin die zwarte/grijze rails van Märklin?quote:Op vrijdag 17 februari 2017 12:30 schreef Flodder450 het volgende:
[..]
Was nou tóch maar voor C rails gegaan, had je dit gezeur niet gehad
klopt, maar als je dit leest dan bakt het bedrijf er toch weinig van:quote:Op vrijdag 17 februari 2017 13:18 schreef dennistd het volgende:
Extra onhandig is het natuurlijk dat al het materieel aan de Groningse kant staat omdat de storing 's nachts is ontstaan. Daardoor moeten nu de hele lijnen verbust worden, in plaats van alleen Groningen (Noord) - Sauwerd.
twitter:Arriva_NL twitterde op vrijdag 17-02-2017 om 12:50:00 @bouwesamplonius Er is geen dienstregeling dus het is nog steeds 'op de gok' helaas. Hopelijk is het allemaal snel voorbij! ^AM reageer retweet
jazekerquote:Op vrijdag 17 februari 2017 12:36 schreef derLudolf het volgende:
[..]
alsin die zwarte/grijze rails van Märklin?
"stil maar kleintje, het is allemaal zo vooorbij"quote:Op vrijdag 17 februari 2017 13:23 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
klopt, maar als je dit leest dan bakt het bedrijf er toch weinig van:twitter:Arriva_NL twitterde op vrijdag 17-02-2017 om 12:50:00 @bouwesamplonius Er is geen dienstregeling dus het is nog steeds 'op de gok' helaas. Hopelijk is het allemaal snel voorbij! ^AM reageer retweet
Ja, dat helpt niet heel erg nee. Dan heeft Syntus het toch beter voor elkaar: daar is een vaste dienstregeling voor treinvervangend vervoer (lijn 273). Bij elk station is een halte (met rood haltebord) met daarbij ook een haltevertrekstaat. Er zijn zelfs speciale omloopnummers voor de bussen zodat bij elke (gedeeltelijke) stremming de bus de goede bestemmingen toont en er zelfs in- en uitgecheckt kan worden in de bussen ipv op de perrons.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 13:23 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
klopt, maar als je dit leest dan bakt het bedrijf er toch weinig van:twitter:Arriva_NL twitterde op vrijdag 17-02-2017 om 12:50:00 @bouwesamplonius Er is geen dienstregeling dus het is nog steeds 'op de gok' helaas. Hopelijk is het allemaal snel voorbij! ^AM reageer retweet
Integrationquote:Op vrijdag 17 februari 2017 14:00 schreef dennistd het volgende:
[..]
Ja, dat helpt niet heel erg nee. Dan heeft Syntus het toch beter voor elkaar: daar is een vaste dienstregeling voor treinvervangend vervoer (lijn 273). Bij elk station is een halte (met rood haltebord) met daarbij ook een haltevertrekstaat. Er zijn zelfs speciale omloopnummers voor de bussen zodat bij elke (gedeeltelijke) stremming de bus de goede bestemmingen toont en er zelfs in- en uitgecheckt kan worden in de bussen ipv op de perrons.
https://www.twents.nl/get(...)older-2017-Trein.pdf
Overigens stopt hij wel Messe/Deutz aldus NS INTquote:Op vrijdag 17 februari 2017 02:50 schreef dennistd het volgende:
Iemand enig idee wat ICE 122 op 4 maart gaat doen? De vertrektijd uit Frankfurt Hbf en Flughafen zijn normaal, de tijden in Arnhem, Utrecht en Amsterdam ook, maar hij stopt verder nergens onderweg
[ afbeelding ]
Enige dat ik me kan bedenken is al bij Troisdorf de goederenlijn op, en dan via Köln-Gremberg - Köln-Kalk - Opladen - Hilden - Düsseldorf-Eiler - Düsseldorf-Rath - Duisburg-Wedau - Oberhausen-West. Dat is de enige manier om alle stations te ontlopen maar wel via Arnhem te gaan
Als de wil er is kan het dus welquote:Op vrijdag 17 februari 2017 14:00 schreef dennistd het volgende:
[..]
Ja, dat helpt niet heel erg nee. Dan heeft Syntus het toch beter voor elkaar: daar is een vaste dienstregeling voor treinvervangend vervoer (lijn 273). Bij elk station is een halte (met rood haltebord) met daarbij ook een haltevertrekstaat. Er zijn zelfs speciale omloopnummers voor de bussen zodat bij elke (gedeeltelijke) stremming de bus de goede bestemmingen toont en er zelfs in- en uitgecheckt kan worden in de bussen ipv op de perrons.
https://www.twents.nl/get(...)older-2017-Trein.pdf
Staat er geen materieel aan de andere kant van die lijn? Je zou zeggen dat juist 's ochtends vroeg meer vraag is naar treinen richting Stad.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 13:18 schreef dennistd het volgende:
Extra onhandig is het natuurlijk dat al het materieel aan de Groningse kant staat omdat de storing 's nachts is ontstaan. Daardoor moeten nu de hele lijnen verbust worden, in plaats van alleen Groningen (Noord) - Sauwerd.
dat is toch weer een overstap en dat wou ik vermijden.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 15:47 schreef James1988 het volgende:
In Enschede heb je aan 20 minuten ruim voldoende om naar het perron te gaan vanaf waar de trein naar Dortmund vertrekt.
Als je vanuit Waddinxveen komt is het misschien makkelijker om naar Utrecht te reizen, vanaf daar de ICE naar Duisburg te pakken, en dan de stoptrein/RE/ICE naar Dortmund te nemen?
online bij DB niet handiger? anders loop je weer te kutten met automatenquote:Op vrijdag 17 februari 2017 15:56 schreef Dr_Flash het volgende:
treinkaartjes naar Dortmund kun je in Enschede op het perron kopen of anders in de trein naar Dortmund (!) Moet je wel bij instappen meteen naar de automaat lopen, anders denken ze dat je een zwartrijder bent. Is trouwens ook echt zo in dat geval
Neem wel voor de zekerheid cash euro's mee. Duitse automaten slikken prima papiergeld, maar vaak geen NLse pinpas.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |