abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 10 februari 2017 @ 23:53:42 #1
389496 fb12fb12
Come at me,bro
pi_168816891
Hallo,

Zijn er mensen hier die bekend zijn met het maken van een ERD? Ik moet namelijk een opdracht maken alleen wilt mijn ERD maar niet lukken. Zou er iemand zijn die mij kan helpen?
Zie foto:

En de casus
http://www.filedropper.com/hamburgerrestaurant

Alvast zeer bedankt
pi_168817110
Niet met zo'n nietszeggende vraagstelling.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zaterdag 11 februari 2017 @ 00:07:15 #3
465002 Petram
Hallo, ik heet Petram.
pi_168817204
Niet echt.
Geen auto, geen bus, maar een tram voor Petram.
pi_168817282
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 00:02 schreef FlippingCoin het volgende:
Niet met zo'n nietszeggende vraagstelling.
Bedoel je de casus?
pi_168817304
quote:
99s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 00:12 schreef fb12fb12 het volgende:

[..]

Bedoel je de casus?
Nee, wat lukt er niet; ik ga niet jouw huiswerk maken natuurlijk.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_168817376
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 00:13 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Nee, wat lukt er niet; ik ga niet jouw huiswerk maken natuurlijk.
Ik weet niet precies wat ik zou moeten doen met de leveringen enz. Het enige wat ik verkreeg van de docent was dat dat stukje niet goed was.
pi_168817380
Maar ik heb er al zo lang naar gekeken dat ik niet zou weten hoe ik het anders moet aanpakken
pi_168817416
Kan je de casus hier in het topic plaatsen? Beetje vervelend om die te moeten downloaden mobiel.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_168817520
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 00:21 schreef FlippingCoin het volgende:
Kan je de casus hier in het topic plaatsen? Beetje vervelend om die te moeten downloaden mobiel.
HAMBURGER RESTAURANT

Als studenten in de 70-er jaren, droomden Sjoerd en Gerda er vaak van om een eigen zaak te beginnen. Toen ze op een dag op weg waren naar een les Economie, kwamen Sjoerd en Gerda langs het 'Van Meenen Familie Restaurant en zagen een bordje met 'Te Koop' aan de deur hangen. Snel maakten Sjoerd en Gerda afspraken om met het onderhandelen te beginnen, en 'BurgerTent' was geboren.

Het restaurant is vrij matig van grote en bestaat uit een keuken, eetgedeelte, balie, magazijn en kantoor. Op het moment wordt al het papierwerk nog met de hand gedaan.
Sjoerd en Gerda hebben de aanschaf en de voordelen van een computersysteem besproken, en Sjoerd wil een adviseur in de hand nemen om hem op dit punt te helpen.

Bederfelijk waar zoals hamburgers, broodjes en groenten worden dagelijks geleverd aan het restaurant. Andere goederen zoals servetten, rietjes en bekers worden alleen besteld als het nodig is. Sjoerd ontvangt de leveringen aan de achterkant van het restaurant en houd bij levering een logboek bij van wat hij ontvangt.
Dit logboek maakt het Sjoerd makkelijk de huidige voorraad te kunnen bepalen.

Klanten bestellen aan de balie en worden geroepen als hun bestelling klaar is. De bestellingen worden op de bon geschreven, en vervolgens doorgegeven aan de keuken waar de bestellingen worden bereid.
Deze manier van omzetregistratie is niet geschikt om een tussenoverzicht te kunnen krijgen. Als een bestelling bereid en afgeleverd is gaat de bon in de bonnenbak. Sjoerd bekijkt deze bonnen 's nachts, en pas dan kan hij zijn kas opmaken en de omzet uitrekenen.

In de afgelopen paar maanden is Sjoerd er achter gekomen dat het huidige systeem toch een aantal problemen met zich mee brengt. Voornamelijk met het voorraadsysteem, de klantbestellingen en de administratie (zoals kasopmaak, dagreportage enz.).
Omdat het voorraad- en klantordersysteem met de hand bijgehouden word komen er vaak fouten voor. De fouten komen dus het meest voor bij leveringen en bestellingen van klanten.

Sjoerd zou graag elektronische toegang willen hebben tot zijn administratie om bepaalde gegevens te kunnen voorspellen (zoals voorraad) en tot standaard verkoop informatie. Helaas is deze toegang onmogelijk omdat de complete administratie op papier word bij gehouden.
pi_168817793
Moet je sowieso niet nog een bedrag opnemen bij de bon, en nog een entiteit toevoegen met de kas zodat je in ieder geval bij kan houden of je winst dan wel verlies maakt?

En fungeert de bestelling linksonder alzijnde de factuur die uitgaat naar de leverancier? Want dan zou er veel meer data nodig zijn per orderregel, zoals het artike(?) met aantal en prijs, dan kan je per bestelling(factuur) een totaalprijs berekenen, die moet je niet opnemen als attribuut dan omdat het een derived value is.

En zou je niet per leverancier een factuur opstellen? Dan zou de leverancier in de factuur moeten en niet in de orderregel.

[ Bericht 30% gewijzigd door FlippingCoin op 11-02-2017 01:04:29 ]
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zaterdag 11 februari 2017 @ 01:09:44 #11
389496 fb12fb12
Come at me,bro
pi_168817929
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 00:55 schreef FlippingCoin het volgende:
Moet je sowieso niet nog een bedrag opnemen bij de bon, en nog een entiteit toevoegen met de kas zodat je in ieder geval bij kan houden of je winst dan wel verlies maakt?

En fungeert de bestelling linksonder alzijnde de factuur die uitgaat naar de leverancier? Want dan zou er veel meer data nodig zijn per orderregel, zoals het artike(?) met aantal en prijs, dan kan je per bestelling(factuur) een totaalprijs berekenen, die moet je niet opnemen als attribuut dan omdat het een derived value is.

En zou je niet per leverancier een factuur opstellen? Dan zou de leverancier in de factuur moeten en niet in de orderregel.
Kas hoefde er niet in. En ik neem aan dat je de bestelling rechts onder bedoelt? Dat is de bestelling die wordt gedaan bij de leverancier. Misschien wordt het totaalplaatje wat duidelijker met mijn aannames
  zaterdag 11 februari 2017 @ 01:10:17 #12
389496 fb12fb12
Come at me,bro
pi_168817943
Onze aannames zijn dat er bij deze ERD en DSD geen rekening wordt gehouden met de werknemers. Tevens worden alle producten die niet lang houdbaar zijn elke dag automatisch geleverd door de leverancier. Dit doet de eigenaar zelf niet. Tevens zijn de artikelen die lang houdbaar zijn nog houdbaar tot eind 2030. Hierdoor houden we geen rekening met de bederfelijkheid.

Een product bestaat uit meerdere artikelen. Elk product heeft zijn eigen prijs. Dit product komt vervolgens op een bon. Elke bon kan maar 1 product bevatten. Maar een product kan wel op meerdere bonnen staan. Een artikel zit maar in 1 vooraad maar een vooraad heeft meerdere artikelen. Tevens bestaat een product uit meerdere artikelen, maar een specifieke artikel hoort bij een specififek product. Bijv kipfilet alleen bij product kipburger. Tevens levert een specifieke leverancier maar 1 artikelgroep. Bijv een leverancier voor kipfilets enz. Ook heeft iedere leverancier een specifieke adres. Geen enkele leverancier heeft meer dan 1 adres en een adres hoort ook maar bij 1 leverancier. Een orderregel is een order van 1 specifieke leverancier en 1 specifieke bestelling. Deze orderregel is dus uniek. Maar je kan er meerdere hebben. Tevens kan een leverancier meerdere orderregels hebben en een bestelling ook.
pi_168817950
quote:
99s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 01:09 schreef fb12fb12 het volgende:

[..]

Kas hoefde er niet in. En ik neem aan dat je de bestelling rechts onder bedoelt? Dat is de bestelling die wordt gedaan bij de leverancier. Misschien wordt het totaalplaatje wat duidelijker met mijn aannames

Normaal zou je met zo iets beginnen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zaterdag 11 februari 2017 @ 01:14:37 #14
389496 fb12fb12
Come at me,bro
pi_168817987
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 01:10 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Normaal zou je met zo iets beginnen.
Dit ziet er inderdaad zeer logisch uit. Mijn bedoeling met die orderregel was in de eerste plaats een meer op meer relatie oplossen tussen leverancier en bestelling.

Maar als ik het goed begrijp is de relatie tussen leverancier en bestelling nu dat een leverancier maar 1 bestelling heeft en de bestelling maar bij 1 leverancier? En zou je bij voorraad niet de artikelid moeten gebruiken gebruiken ipv los artikel?
pi_168817992
quote:
99s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 01:10 schreef fb12fb12 het volgende:
Onze aannames zijn dat er bij deze ERD en DSD geen rekening wordt gehouden met de werknemers. Tevens worden alle producten die niet lang houdbaar zijn elke dag automatisch geleverd door de leverancier. Dit doet de eigenaar zelf niet. Tevens zijn de artikelen die lang houdbaar zijn nog houdbaar tot eind 2030. Hierdoor houden we geen rekening met de bederfelijkheid.

Een product bestaat uit meerdere artikelen. Elk product heeft zijn eigen prijs. Dit product komt vervolgens op een bon. Elke bon kan maar 1 product bevatten. Maar een product kan wel op meerdere bonnen staan. Een artikel zit maar in 1 vooraad maar een vooraad heeft meerdere artikelen. Tevens bestaat een product uit meerdere artikelen, maar een specifieke artikel hoort bij een specififek product. Bijv kipfilet alleen bij product kipburger. Tevens levert een specifieke leverancier maar 1 artikelgroep. Bijv een leverancier voor kipfilets enz. Ook heeft iedere leverancier een specifieke adres. Geen enkele leverancier heeft meer dan 1 adres en een adres hoort ook maar bij 1 leverancier. Een orderregel is een order van 1 specifieke leverancier en 1 specifieke bestelling. Deze orderregel is dus uniek. Maar je kan er meerdere hebben. Tevens kan een leverancier meerdere orderregels hebben en een bestelling ook.
Maar één bestelling kan niet zijn voor meerdere leveranciers lijkt mij? Dan moet de relatie zijn tussen leverancier en bestelling, en niet leverancier orderregel. Daarnaast moet er per orderregel juist een relatie met artikel en hoeveelheid.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zaterdag 11 februari 2017 @ 01:14:55 #16
389496 fb12fb12
Come at me,bro
pi_168817996
Sorry als ik een beetje onnozele dingen vraag. Waardeer je hulp enorm
pi_168818022
quote:
99s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 01:14 schreef fb12fb12 het volgende:

[..]

Dit ziet er inderdaad zeer logisch uit. Mijn bedoeling met die orderregel was in de eerste plaats een meer op meer relatie oplossen tussen leverancier en bestelling.

Maar als ik het goed begrijp is de relatie tussen leverancier en bestelling nu dat een leverancier maar 1 bestelling heeft en de bestelling maar bij 1 leverancier? En zou je bij voorraad niet de artikelid moeten gebruiken gebruiken ipv los artikel?
Je hebt een of meerdere bestelling bij een leverancier, maar altijd een volledige bestelling met maar een leverancier, als jij komkommers haalt bij Henk, ga je niks opnemen in de bestelling over de wortels van Jaap daar die er niks mee te maken heeft.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zaterdag 11 februari 2017 @ 01:16:35 #18
389496 fb12fb12
Come at me,bro
pi_168818023
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 01:14 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Maar één bestelling kan niet zijn voor meerdere leveranciers lijkt mij? Dan moet de relatie zijn tussen leverancier en bestelling, en niet leverancier orderregel. Daarnaast moet er per orderregel juist een relatie met artikel en hoeveelheid.
Nee inderdaad een bestelling hoort bij 1 leverancier.

Bedoel je dan met de entiteit Voorraad?
pi_168818031
quote:
99s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 01:16 schreef fb12fb12 het volgende:

[..]

Nee inderdaad een bestelling hoort bij 1 leverancier.

Bedoel je dan met de entiteit Voorraad?
Nee de voorraad is gewoon de voorraad van je reastaurant(?), die houd bij hoeveel artikelen je nog hebt liggen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_168818042
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 01:17 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Nee de voorraad is gewoon de voorraad van je reastaurant(?), die houd bij hoeveel artikelen je nog hebt liggen.
Wat jij had was dat een orderregel een leverancier heeft, zo kan er voorkomen dat een bestelling, bestaande uit meerdere orderregels, verschillende leveranciers heeft en dat kan niet.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zaterdag 11 februari 2017 @ 01:19:47 #21
389496 fb12fb12
Come at me,bro
pi_168818060
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 01:18 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Wat jij had was dat een orderregel een leverancier heeft, zo kan er voorkomen dat een bestelling, bestaande uit meerdere orderregels, verschillende leveranciers heeft en dat kan niet.
Wat je vertelt klinkt inderdaad zeer logisch. Denk dat mijn denkwijze niet echt correct was. Als ik vragen mag, wat vind je van het stukje bovenin. Met de entiteiten product artikel enz.
  zaterdag 11 februari 2017 @ 01:20:32 #22
389496 fb12fb12
Come at me,bro
pi_168818071
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 01:17 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Nee de voorraad is gewoon de voorraad van je reastaurant(?), die houd bij hoeveel artikelen je nog hebt liggen.
Wat bedoel je dan precies met de relatie artikel en hoeveelheid :@
pi_168818082
quote:
99s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 01:20 schreef fb12fb12 het volgende:

[..]

Wat bedoel je dan precies met de relatie artikel en hoeveelheid :@
Op je orderregel staat welk artikel je bestelt, en hoeveel toch?
Bijvoorbeeld:
Orderregel 1; komkommer; 12 stuk
Orderregel2; paprika; 7 stuk

En die orderregels staan op een bestelling, dan kan je in die bestelling zien wat de leverancier moet leveren, zijnde 12 komkommers en 7 paprika's.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zaterdag 11 februari 2017 @ 01:22:35 #24
389496 fb12fb12
Come at me,bro
pi_168818087
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 01:21 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Op je orderregel staat welk artikel je bestelt, en hoeveel toch?
Bijvoorbeeld:
Orderregel 1; komkommer; 12 stuk
Orderregel2; paprika; 7 stuk
Jaa inderdaad
pi_168818110
quote:
99s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 01:19 schreef fb12fb12 het volgende:

[..]

Wat je vertelt klinkt inderdaad zeer logisch. Denk dat mijn denkwijze niet echt correct was. Als ik vragen mag, wat vind je van het stukje bovenin. Met de entiteiten product artikel enz.
Zou een bon niet meerdere producten moeten hebben ipv andersom?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')