abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage vrijdag 10 februari 2017 @ 20:54:42 #1
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_168810700
quote:
Roken tijdens de zwangerschap: het is ongezond en schadelijk voor het kind. Toch worden er jaarlijks nog 15.000 kinderen geboren die tijdens de zwangerschap zijn blootgesteld aan meeroken. Wat gaat er om in het hoofd van een zwangere vrouw die verslaafd is aan roken? En hoe is dat voor hun omgeving? Twee zussen gaan met elkaar in gesprek: de één moest toezien hoe de ander tijdens haar zwangerschap steevast doorrookte.

Vijftien jaar was Ilse, toen ze voor het eerst een sigaret opstak. Toen nog gewoon stiekem, met vrienden. Maar ze rookte steeds meer en een paar jaar later was ze verslaafd. "Ik heb altijd gezegd: als ik zwanger word dan stop ik, per direct."

Vorig jaar zomer raakte Ilse (23) ongepland zwanger. Sindsdien kijkt Meike (26) toe hoe haar zusje worstelt met haar verslaving.

Ilse: "Toen in juni bleek dat ik zwanger was schoot me direct te binnen: hoe ga ik dit doen? Ik was er niet op voorbereid."

Meike: "Ik weet nog goed dat je mij had gebeld dat je zwanger was, maar de rest van de familie wist nog van niks. Diezelfde avond zaten we in de tuin en jij stak toen een sigaret op."

Ilse: "Ja, maar ook mijn vriendje wist nog niet dat ik zwanger was, dus ik moest doen alsof er niks aan de hand was."

Meike: "Ik schrok me toen echt rot, ik kon je wel wat aandoen. Het enige wat door me heen ging was: stop hiermee!"

Ilse: "Ja, op zo'n moment weet je wel dat je slecht bezig bent, maar eigenlijk kwam het pas echt binnen na de eerste echo's. Dan zie je opeens dat 'het' echt gaat leven in je buik. En dan komt dat tegenstrijdige gevoel. Je wil die knop omzetten, maar ik voelde ook: ik ben niet sterk genoeg."

Meike: "Maar door dat tegenstrijdige gevoel heb je ook wel actie ondernomen toch? Je bent toch naar een dokter gegaan?"

Ilse: "Ja, in september heb ik hulp gezocht via de huisarts. Maar ik kon pas een maand later terecht bij iemand die mij kon helpen met afkicken. Die afspraak kon wegens persoonlijke omstandigheden niet doorgaan en voor een nieuwe afspraak moest ik weer anderhalve maand wachten. Dat motiveert ook niet. Je krijgt op geen enkele manier voorrang."

Meike: "Maar je bent uiteindelijk wel gegaan, toch?"

Ilse: "Ja, na drie maanden uiteindelijk wel, maar toen was ik al op de helft van mijn zwangerschap. Toen werd ik naar huis gestuurd met een flyer en het advies dat ik het toch echt op eigen kracht moest doen."

Meike: "Je bedoelt dat je zo'n praatje ook wel op internet kunt lezen?"

Ilse: "Inderdaad. Kijk, als je besluit zwanger te worden dan kan je je erop voorbereiden. Je kunt rustig afkicken, je kan gebruik maken van pleisters. Maar als je zwanger wordt zonder dat het gepland is, dan heb je die voorbereidingstijd niet. Pillen en pleisters mogen niet, dus sta je er voor je gevoel alleen voor."

Meike: "Dat was voor ons als omstanders ook lastig, want wat zeg je tegen iemand van wie je houdt, die iets doet wat niet goed is? Ik heb je vaak genoeg gezegd: stop er nou een keer mee. Maar voor mij en mama was het duidelijk: dit heeft geen zin. En voor je vriendje was het ook wel lastig toch?"

Ilse: "Ja zeker, die heeft er ook alles aan gedaan om te zorgen dat ik zou stoppen. We hebben sowieso de afspraak dat ik het vertel als ik heb gerookt, maar er is ook een tijd geweest dat hij mijn sigaretten verstopte. Maar ook dat werkt niet echt, want dan gaat het alleen maar meer leven in je hoofd. 'Wáár zouden ze liggen?' Ik ging op een gegeven moment gewoon zoeken."

Meike: "O wat heb ik vaak gehad dat ik je gewoon even door elkaar wilde schudden. Dat ik je duidelijk wilde maken waar je mee bezig was."

Ilse: "Snap ik, maar dat is het stomme. Mensen vergeten vaak dat ik ook verdrietig ben. Dat elke keer als ik een peuk opsteek ik me heel erg rot voel. En ik schaam me, ik schaam me zó diep. Maar toch stop je niet... Ik doe er verder alles aan om de zwangerschap goed te laten verlopen. Ik eet gezond, ik drink niet. Maar dat roken, dat lukt me gewoon niet. Het is op bepaalde momenten voor mijn gevoel gewoon mijn enige houvast."

Meike: "Je rookt daarom toch ook minder in het bijzijn van anderen?"

Ilse: "Ja eigenlijk alleen thuis, zodat zo min mogelijk mensen het zien. Roken is niet alleen een verslaving, het is ook een gewoonte. Ik probeer nu de momenten dat ik normaal gesproken altijd een sigaret opsteek, te vermijden."

Meike: "O?"

Ilse: "Eerder stak ik bijvoorbeeld altijd een sigaret op als ik in de pauze van mijn werk naar de supermarkt liep. Ik neem nu gewoon eten mee van huis, zodat ik dat wandelingetje kan overslaan. En normaal rookte ik ook tijdens het bellen, dus ben ik nu veel meer met mensen aan het facetimen en ik wil niet dat zij zien dat ik rook."

Meike: "En je bent ook wel gaan minderen toch?"

Ilse: "Ja eerst rookte ik een pakje in twee dagen, nu nog twee of drie sigaretten per dag. Maar dat praat ik niet goed hoor, elke sigaret is er een te veel. Er zijn ook mensen die zeggen dat het beter is om te blijven roken, omdat je anders stress krijgt en dat is ook niet goed voor het kindje. Maar dat vind ik onzin, roken is gewoon slecht, klaar. Nu nog een maandje, en daarna direct aan de pleisters. Gewoon stoppen. Nou ja, niet direct de dag na de bevalling natuurlijk, maar wel vlak daarna."

Ilse en Meike zijn niet de echte namen van de geïnterviewden. Die zijn wel bekend bij de redactie.
http://nos.nl/artikel/215(...)-ik-zwanger-ben.html

:r

Wat een gezeik zeg. Als je niet eens kan stoppen met roken dan ben je al helemaal niet geschikt om een kind te krijgen.

Wat mij betreft moeten er ook consequenties volgen voor kinderen met een afwijking waarvan de moeder aantoonbaar heeft gerookt tijdens de zwangerschap.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_168810967
"Stress is ook heel slecht voor de baby en van stoppen met roken raak je gestrest."

Dat hoor ik zwangere rokers vaak zeggen.
pi_168811009
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 21:02 schreef Physsic het volgende:
"Stress is ook heel slecht voor de baby en van stoppen met roken raak je gestrest."

Dat hoor ik zwangere rokers vaak zeggen.
:') :') :')
pi_168811040
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 20:54 schreef JeMoeder het volgende:


Wat mij betreft moeten er ook consequenties volgen voor kinderen met een afwijking waarvan de moeder aantoonbaar heeft gerookt tijdens de zwangerschap.
Zoals?
En neem aan consequenties voor de moeder en niet het kind.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_168811101
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 21:04 schreef schommelstoel het volgende:

[..]

Zoals?
En neem aan consequenties voor de moeder en niet het kind.
Het arme kind moet al met zo'n zwakkeling als moeder leven. Die wordt dan al genoeg gestraft.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_168811124
Ik lees dat je van roken ook minder vruchtbaar wordt. Dat zou je niet zeggen als je naar bijvoorbeeld Vier Handen Op Eén Buik kijkt. _O-
pi_168811175
Laat die tokkies lekker, houd het ras wat zuiverder.
Even a broken clock is right twice a day.
  Redactie Frontpage vrijdag 10 februari 2017 @ 21:14:06 #8
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_168811395
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 21:04 schreef schommelstoel het volgende:

[..]

Zoals?
En neem aan consequenties voor de moeder en niet het kind.
Ja voor de moeder.

Iets zoals het mens uit de ouderlijke macht zetten? Je hebt willens en wetens een kind (pardon my French) verkankerd.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Redactie Frontpage vrijdag 10 februari 2017 @ 21:15:52 #9
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_168811457
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 21:08 schreef danos het volgende:
Laat die tokkies lekker, houd het ras wat zuiverder.
Die kinderen hebben wellicht een hersenbeschadiging en gaan lekker verder met tuig fokken...

Roken tijdens de zwangerschap kan namelijk resulteren in een slecht ontwikkeld brein en daarbij horende effecten zoals gedragsstoornissen, leerproblemen en een laag IQ.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_168811535
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 21:15 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Die kinderen hebben wellicht een hersenbeschadiging en gaan lekker verder met tuig fokken...

Roken tijdens de zwangerschap kan namelijk resulteren in een slecht ontwikkeld brein en daarbij horende effecten zoals gedragsstoornissen, leerproblemen en een laag IQ.
Ja en dus houdt dat het ras zuiverder.
pindazakje
  Redactie Frontpage vrijdag 10 februari 2017 @ 21:18:37 #11
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_168811560
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 21:18 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Ja en dus houdt dat het ras zuiverder.
Die mensen verdwijnen er niet mee hoor, je zorgt er alleen voor dat de volgende generatie precies hetzelfde doet. Daar schieten we niets mee op.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  vrijdag 10 februari 2017 @ 21:20:24 #12
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_168811624
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 21:18 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Die mensen verdwijnen er niet mee hoor, je zorgt er alleen voor dat de volgende generatie precies hetzelfde doet. Daar schieten we niets mee op.
"Die mensen" "we"... anders generaliseer je even zeg. Pas gestopt ofzo? :').
And so is the past
  vrijdag 10 februari 2017 @ 21:23:13 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_168811756
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 21:02 schreef Physsic het volgende:
"Stress is ook heel slecht voor de baby en van stoppen met roken raak je gestrest."

Dat hoor ik zwangere rokers vaak zeggen.
Dat idd en dan zijn het ook vaak van die mutsen die amper 3 jaar roken, maar ze doen alsof het net zo moeilijk is om te stoppen na 30 jaar verslaafd zijn.

Als je wilt stoppen kun je stoppen, als je niet wilt stoppen gebruik je allemaal baggerexcuses om dat niet te hoeven doen.

Overigens helpt roken niet tegen stress, het veroorzaakt stress die dan even getemperd wordt door een sigaret.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 10 februari 2017 @ 21:25:23 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_168811860
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 21:06 schreef Physsic het volgende:
Ik lees dat je van roken ook minder vruchtbaar wordt. Dat zou je niet zeggen als je naar bijvoorbeeld Vier Handen Op Eén Buik kijkt. _O-
Die roken amper 3 jaar voor ze op hun 16de zwanger worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_168811905
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 21:16 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Gast, als je niet door hebt dat dat een sarcastische opmerking was dan zou ik even een kop koffie pakken... Erdogan is een gek. Ik ben tegen de doodstraf in welke situatie dan ook.
Mooi.
Misschien geen koffie meer maar vroeg mijn nest in


Goed weekend.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_168812009
Wat mij betreft wordt dit strafbaar gesteld. Roken of drinken tijdens de zwangerschap vergroot de kans op ernstige afwijkingen bij de baby. Het kind zit daar z'n hele leven mee opgescheept, die kiest daar niet voor. En de samenleving draait op voor de extra zorgkosten. :N
  User die overal opduikt 2022 vrijdag 10 februari 2017 @ 21:29:32 #17
186611 Haags
pi_168812030
Dom!
Zonder wrijving geen glans
pi_168812497
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 20:54 schreef JeMoeder het volgende:

Wat mij betreft moeten er ook consequenties volgen voor kinderen met een afwijking waarvan de moeder aantoonbaar heeft gerookt tijdens de zwangerschap.
Vast heel veel fokkers van wie de moeders hebben gerookt tijdens de zwangerschap
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
  vrijdag 10 februari 2017 @ 21:43:27 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_168812577
Ik was eigenlijk het meest verbijsterd toen ik een zwangere vrouw voor de deur van de Babypark (een winkel) zag roken.
Hoe dom en asociaal kun je zijn? Maar kennelijk was de kinderwagenuitzoekstress even te groot geworden :r
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_168812795
quote:
Ilse en Meike zijn niet de echte namen van de geïnterviewden. Die zijn wel bekend bij de redactie.
Eerder Daniela en Michelle idd.
  vrijdag 10 februari 2017 @ 21:59:42 #21
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_168813121
En 9 maanden later wordt Djeelano geboren.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  vrijdag 10 februari 2017 @ 22:16:22 #22
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_168813736
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 20:54 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

http://nos.nl/artikel/215(...)-ik-zwanger-ben.html

:r

Wat een gezeik zeg. Als je niet eens kan stoppen met roken dan ben je al helemaal niet geschikt om een kind te krijgen.

Wat mij betreft moeten er ook consequenties volgen voor kinderen met een afwijking waarvan de moeder aantoonbaar heeft gerookt tijdens de zwangerschap.
Waarom bemoei jij je eens niet met je eigen zaken. Altijd dat zelfde gezeik hier.

Wat een ophef om een sigaret in dat gesprek. Die zus doet alsof aankomende moeder zwaar aan de heroïne of crack zit. Leuke familie.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_168813764
Domme moeders. Als je dat al niet kan voor je kind ja.. :')
pi_168813782
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 21:02 schreef Physsic het volgende:
"Stress is ook heel slecht voor de baby en van stoppen met roken raak je gestrest."

Dat hoor ik zwangere rokers vaak zeggen.
In wat voor een sociaal milieu leef jij?
standaarddrinker
  vrijdag 10 februari 2017 @ 22:19:47 #25
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_168813859
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 21:28 schreef Elfletterig het volgende:
Wat mij betreft wordt dit strafbaar gesteld. Roken of drinken tijdens de zwangerschap vergroot de kans op ernstige afwijkingen bij de baby. Het kind zit daar z'n hele leven mee opgescheept, die kiest daar niet voor. En de samenleving draait op voor de extra zorgkosten. :N
Dan roken en drinken de aankomende moeders gewoon thuis. Strafbare wetten maken op dit gedrag veroorzaakt alleen maar meer ellende. Je krijgt ook NSB toestanden waarin mensen een rokende zwangere vrouw zien, en de politie op gaan bellen.

Verbieden hier, verbieden daar, het helpt geen ene fuck. Je moet het gewoon ontmoedigen, meer niet.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')